TRIPP 71 Johan Cruyff opent FRANK HERZENS VERHALEN: POËTISCHE DELICATESSE Bintangs zonder Kraayveld’s ze veel beter (zeggen Top de pop pop dertien Cruises vanaf Amsterdam naar het Zuiden. 0^^°P !LJ|| otnews beschermt tegen tandbederf Tienerbeurs van 29 mei tot en met 6 juni Dichterlijke schoonheid in vrije proza-armslag SOOSAGENDA LUILAKPOP IN BEMIDDELINGS- BUREAU VOOR HAARLEM MUSICI Joris Ivens bij Japans symposion 21 uit en DONDERDAG 27 MEI 1971 Schaduw Mijlpalen Kortsluiting Beknopter Jongkind-expositie tienduizend bezoekers huurd. Cruyff komt de beurs zater dagmiddag om twee uur openen en komt op vrijdag 4 en zaterdag 5 juni hopelijk in het bezit van de Europa-cup terug om hand tekeningen uit te delen. toegift een amusante aanwinst Maar Herzen is meer. VAN FRANK HERZEN verscheen dit seizoen „Corpus delicatesse” (een Sijthoff-uitgave), een reeks absor berende verhalen die het gevaar lopen het grote lezersfront niet te be reiken. De titel èn het titelverhaal vertonen de neiging zich op te stel len tussen de lezer en het boek. Het boek verdient beter. Laten wij een kleine stormloop op de barricade doen. Wat daarachter ligt loont de moeite. Het verhaal „Corpus delica tesse” speelt met esprit, verweer en camouflage. Het zou als messcherpe zijn. Tripp ’71 is de naam van de tweede Tiener- en Twennsbeurs die van zaterdag 29 mei tot en met zondag 6 juni in drie hallen op het Haarlemse Helikopterveld aan de Wagenweg wordt gehouden. Or ganisator is evenals vorig jaar toen deze commerciële maar daar om voor jongeren niet minder aan trekkelijke beurs in de Kennemer Sporthal plaats had bureau Idé uit Hillegom. Werd tijdens de eer ste beurs de Chick-stand middel punt van sensatiegevoelige belang stelling, deze keer zal dat onge twijfeld de grote schoenenstand zijn die Johan Cruyff heeft afge- Minder gebruikelijke manier om uw vakantie door te brengen: maak een P O cruise (vanaf f.1040,-) naar de zon en vreemde beschavingen. Op 26 juni vanaf Amsterdam o.a. naar Casablanca,Teneriffe, Madeira, Lissabon en Vigo. Op 29 juli vanaf Amsterdam o.a. naar Lissabon, Casablanca, Lanzarote en Madeira. Op 12 augustus vanaf Amsterdam o.a. naar Malta,Venetië, Kotor, Athene, Barcelona,Tanger en Vigo. Vanuit de diverse havens kunt u bovendien ettelijke excursies landinwaarts maken. Informeer bij uw reisagent of schrijf rechtstreeks: P&O, postbus 1917, Amsterdam En vraag dan meteen x x inlichtingen omtrent m de vele cruises vanuit Southampton. aariem, Umond ADVERTENTIE visie meegedeeld. DE BINTANGS FRANK HERZEN Symbolisch voor de situatie? Niet zo er Groen- ADVERTENTIE In Hal 2 bevinden zich de meeste stands maar ook een Mini Midget Pret- GolfBaan en een restaurant. Hal 3 is het stagecenter van de beurs, speciaal opgebouwd zodat de zakendoeners geen last hebben van het oorverdovende mu- zieklawaai van de AVRO TopPop Show, VARA Drive-in Show, Noordzee Drive- In, D. J. Bonny Drive In, Dizzy Mans Band, Eearth and Fire, Focus, Zipper fly, Sandy Coast, September, Bintangs, en Hobo String Band. De bijeenkomsten zijn in een hotel aan de voet van de berg Fuji, 160 km. ten westen van Tokio. Ant- sinds liggen in mijzelf ademen in herinnering tenslotte langzaam uitvloeien in kegels van oneindigheid. Het toneel wordt daarnaast gebruikt voor modeshows en een nieuwe afle vering van de vorig jaar ingevoerde avond 2 juni is er een speciale avond voor balzieke moeders en dochters met uiteraard veel mode. De toegang is 3,50, in de voorverkoop bij de diverse VVV’s drie piek. Beatnieuws en opgaven voor de soosagenda kunnen rechtstreeks worden gezonden aan: Redactie Haarlems Dagblad, rubriek Hop- pelepop, Grote Houtstraat 93 in Haarlem. De inzendingstermjjn voor iedere aflevering sluit dins dagmiddag. Twee films van Ivens „Le peuple et ses fusils” en „Le Seine a rencontré Paris” zullen worde, vertoond op donderdag avond. Dat was vroeger wel eens anders. Nu kunnen we overal terugkomen. Weet je wat het kardinale verschil tussen oude en nieuwe Bintangs is? De nieuwe we ten dat ze er zijn voor het publiek, niet voor zichzelf. De oude waren een insti tuut. Dat heeft zichzelf overleefd. Nu zijn we een vriendenkring. Heerlijk ge woon”. Plannen? Nou en of. Engeland en Amerika. Producer Steve Rowland hoorde bij een zwager van Robbie van Donselaar op Kreta een Bintang-plaat en schreef een enthousiaste brief. De Bintangs vlogen onmiddellijk naar Lon den en hoorden van de Nice-producer dat hij een single in Engeland en Amerika zou willen uitbrengen. „Ge weldig natuurlijk, vooral omdat Pho nogram meewerkt en toestemming geeft, maar we moeten nog even ge duld hebben”. Nog een hartekreet? „Ja. Er is geen geweldiger roadmanager als onze Nico Bakker. Dat mag wel eens gezegd wor den. O ja, zondagmiddag 6 juni staan we op Tripp ’71. Kun je ons horen”. Frank Herzen heeft een tijd in werpen gewoond en heeft zich nu geruime tijd in ons oude oerhollandse Haarlem genesteld, zijn geboortestad. Een goed leefklimaat. Zijn proza spitst zich toe. Zienderogen. In Sijthoffs bloemlezing van jonge Noord- en Zuid-Nederlandse auteurs sprong hij er al jaren geleden tussenuit. Zijn eerste verhalenbundel „En zondags een stukje vlees” die in ’68 ver scheen is van een volledigheid die ons tot de ene confrontatie na de andere dwingt. Het is verleidelijk alle verhalen af te tasten; al die spotlights op al die kort sluitingen. De jongen die zijn vader mist. De gescheiden man die zijn kinderen mist. De predikant die het waarachtige contact met zijn gemeente mist en zich na zijn dood, via de bandrecorder, nog eenmaal en wel zeer afdoend tegenover hen op stelt. Het laatste grote verhaal „De mar meren dood” bewaart het gebaar van ont spanning tot het slot, appellerend aan de continuïteit van het ongrijpbare. In een vreemd akkoord dat de wind ontlokt aan de harp van het verwoeste instrument, wanneer de kunstenaars door de dienaren der wet geëlimineerd zijn. Na hun op stand die zij toch slechts met hun eigen wapens voerden. Zo wordt ons leven, als het Syndikaat de plaats van de muze inneemt. Herzen jaagt ons door de hel heen. Hij heeft er het vermogen toe. En het inzicht. Het enige dat hem soms parten speelt in zijn eerste bundel is een alinea te veel hier en daar. Dichterlijke schoonheid, die hij in zijn verzen streng in de hand houdt, zich hoedend voor elke overdaad. Hier, in de schijpbaar vrije armslag van het proza, ebte hij soms te ver weg, met ontboezeming. In „Corpus delicatesse” is daar geen sprake meer van. Zijn stijl is beknopter geworden. Meer to the point. Niet min der schoon daardoor. Zeker niet minder Regels uit zijn verzenbundel „Residu” (1969).zijn recpet voor leefbaarheid, incidentele vangst van het gesublimeerde ogenblik. Zijn kegels van oneindigheid werpen een bewegende schaduw op bijna alle verhalen. - Niet op het eerste en niet op de eenakter die net even te dwangma tig zijn. Maar op „De deuren van de stad”, waarin de wetenschap het aflegt tegenover de ziekte van Karei Burger met wie wij meesterven. En op „Een stuk brood voor Sholem Morowitz” wiens onverwoestbare aanwezigheid als de wan delende jood na zoveel sterven wij node zouden missen. Op „Monument voor nie mand”, waarin de onbekende soldaat on der het steen maar geen rust kan vinden, met al die herdenkingen (gelukkig hou den ze die voortaan maar om de vijf jaar) en die, net als vroeger, zo’n enorme trek heeft in een gewoon glaasje bier. Het gonst in Haarlem dit weekeinde van de activiteiten. Vlak voordat Johan Cruyff zaterdagmiddag om 2 uur Tripp ’71 opent, wordt in de nacht van vrijdag 28 op zaterdag 29 mei in het Haarlemse Concertgebouw een daverend Luilak- feest gehouden. Optredenden: Earth and Fire, Brain box, Creepy, Caboodle, Rembrandt, Dal- lic Control en Orpheus in de grote zaal; in de tuinzaal een disco-show met om twaalf uur precies een vlammend en spijkerhard optreden van fakir B. J. Mense en in de bovenzaal voortdurend slapstick- en tekenfilms. Het festijn, dat is georganiseerd door Clubhuis Het Anker, duurt van 21 tot 7 uur. De lichtshow Dharma Design die ook in Electric Centre goede diensten doet, zal de groepen in kleurig licht omvatten. Release is aanwezig met een team dat zonodig bijstand kan verle nen. Kaarten a vier gulden zijn ver krijgbaar bij het Concertgebouw, Elec tric Centre, Het Anker, d’Appelaar, Ho genbijl en op het Coornhert. In Hille- gom l$an muziekhandel Smit je helpen. Het probleem bestaat al zolang groepen bestaan: huilende jongens door de anderen met een ferme trap buiten geschopt lopen vaak maanden lang te zoeken naar andere groepen die op hun beurt weer net niet in contact komen met degene die ze hebben willen. Het gevolg: incomplete bands en werkloze musici. Muziekhandel Herman Smit in Hil- legom (Haven 4, tel. 02530-16314) heeft enkele weken geleden besloten er wat aan te doen. In concrete betekende dat de oprichting van een bemiddelingsbu reau voor musici, dat al in de eerste fase een aantal mensen heeft kunnen helpen. Herman Smit doet zijn bemid deling gratis en zeker niet alleen voor top-musici maar ook voor de „mindere góden”, want, zoals hij zegt, „volgens mij is vooral in amateurgroepen de gein net zo belangrijk als het spelen”. Het rayon waarbinnen Herman Smit „Je moet goed begrijpen”, zegt Bin- tang’s lead-zanger Gus Pleines, „dat we niet kwaad zijn op Frank en Arti (Kraaijveld, redactie). Dat wil zeggen: dit moet geen kankerstuk worden, want zo voelen we het niet. Alleen, ze had den hun mond moeten houden over de reden waarom we uit elkaar zijn ge gaan. Dat was afgesproken en dat heb ben ze niet gedaan (zie Hoppelepop, re dactie). Dat is jammer”. Het is duide lijk: de „nieuwe” oude Bintangs, ver sterkt met ex-Modesty Blaise basgita rist Ronald Krom („ik weet nergens van”), zijn wel degelijk boos op Arti en Frank Kraaijveld, de twee broers die zij er eind vorig jaar „uittrapten”. Boos, omdat de broers in interviews hebben gezegd dat er verschil in muzi kale stijl en ontwikkeling zou bestaan. Maar goed, het zeer zal wel wegslij ten en wie er nu precies gelijk heeft is nooit na te gaan. Er zijn ook verhalen dat de Bintangs met „schelden” begon nen zijn. Feit is in ieder geval dat de Kraaijveld’s een eigen groep begonnen zijn onder hun eigen naam en dat de Bintangs onverdroten verder draaien. Met een nieuw hitje genaamd „I’m on my own again”. 1. Brouwn sugar Rolling Stones - 2. Soldiers prayer - Oscar Harris and the Twinkle Stars - 3. Underneath the blanket go - Gilbert O’Sullivan - 4. Rosetta - overtuigend. Soms werkt die versobering wel heel erg schrijnend. En altijd weer blijven wij geïntrigeerd door de wissel werking tussen spanning en ontspanning, directheid en een zekere traagheid. Eigen schappen die in hun gebondenheid de bundel tot een goed georganiseerde op mars maken van een verbeten demon strant. Hij hanteert een gevaarlijk wapen. Deze allround prozaschrijver blijft dich ter. Maar nu achter de tekst De beurs is elke dag van 2 tot 6 en van 7 tot 11 uur geopend. In drie hal len zijn ongeveer 40 stands onderge bracht met onder meer pruiken, brillen, mode, schoenen, sieraden, curiosa, bromfietsen, fietsen en contactlenzen. Hal 1 bevat een informatiecentrum met inlichtingen over totaal verschillende zaken als PTT-beambte zijn en het Bahai Wereldgeloof. Attractie is de „tuin der lusten” met steegjes en bosjes en een fontein. FUJIYOSHIDA, (Japan, AFP). De Nederlandse filmer Joris Ivens is één van de acht buitenlanders die deelnemen aan een internationaal symposion van vier da gen dat vraagstukken van audio-visuele documentatie zal behandelen. Op het sym posion, dat gisteren werd geopend, zal Ivens vrijdag een inleiding houden, aldus heeft een woordvoerder van Nippon tele- ENSCHEDE. Het aantal bezoekers van de grote overzichtstentoonstelling van het werk van Johan Barthold Jong kind in het Rijksmuseum Twenthe te En schede is woensdagochtend de 10.000 ge passeerd. In die eerste bundel neemt zijn poëtisch proza ons mee langs schijnbare lijnen van geleidelijkheid, totdat wij onverhoeds op de kern worden gedrukt. Van zo’n verra derlijk ontspannen gecomponeerd ver haal. Van de structuur. Van de kwets baarheid, de zwakke plek in het bestaan van de ander. Wij staan tegenover de waanzinnige, negatieve willekeur van het leven, de maatschappij, ten opzichte van die ander. Van ons. Van Herzen, zijn broeders getrouwe chroniqueur. bedoeld. Maar Gus, Aad Hooft, Jan Wijte en Rob van Donselaar lijken op gelucht over het vertrek van de Kraaij veld’s. „Het ging gewoon niet meer. Wij vieren hadden eigenlijk weinig contact maar toch kwamen we eerst zonder het te weten gezamenlijk tegen de „big boys” in opstand. In feite waren ze helemaal niet zo big. De kinderen kunnen het best op eigen voeten ma ken, hoor”. Wonderlijk genoeg zijn de Bintangs nog niet eens zo blij met het feit dat ze dankzij een vorig jaar gemaakte af spraak de meerderheid krijgt de naam nog steeds Bintangs heten. Aad zegt: „Van ons hoefde het niet eens zo nodig, maar John (Drogtrop, de manager, redactie) wilde het”. Wel blij zijn de Bintangs met hun optredens. „Geweldig, duizend keer beter dan ooit. Enorme sfeer. We maken het gewoon. Het publiek is elke keer enthousiast. De tentoonstelling omvat achtenveertig schilderijen, 27 aquarellen, negen teke ningen, zestien etsen en enkele realia van Jongkind. Deze in Twenthe geboren kunstenaar (1819-1891) werkte een groot deel van zijn leven in Frankrijk en wordt algemeen erkend als een van de belang rijkste voorlopers van het Franse im pressionisme. De expositie is tot en met Tweede Pinksterdag te bezichtigen. In heimwee, als het over is, blader ik de bundel „Corpus delicatesse” vanaf het einde door. Terug, langs' alle mijlpalen. Hij overschaduwt de eerste bundel niet, bevestigt het bes(aanrecht van deze ge schiedschrijver van het heden, als ver teller vermomd. Een functie die hij, niet onopgemerkt, ook in dienst stelde van onze jongste lichting. Een gebaar dat ge honoreerd werd met een bekroning. Hij verwierf voor „De zoon van de woord bouwer” de kinderboekenprijs 1970. Een voorrecht voor onze jeugd en een grote verrijking. De titel slaat al een wereld van nieuwe mogelijkheden voor het kind open door die kleine hint: „Er valt ook te bouwen met het ongrijpbare". Het spoor van Frank Herzen volgen blijft een litteraire verleiding. Op alle zijpaden. MAUD COSSAAR Deining, Ripperdastraat 13a, vrijdag nacht van 21 tot 3 uur: Ghizlane met solo-optreden Debbie en lichtshow Rob Blokker. De Weijman, Santpoort, zaterdag: Big Mouth and his Speedway’s; zondag: Rembrand. Club Swing ’68. Het Oude Posthuijs, Herenweg, Heemstede, zaterdag: Groo vy. Crazy Inn, Kokstraat 13, zaterdag: disco. Les Six, gebouw Leidsevaart/Wester- gracht, zaterdag: Copper Weed. Ferdinand, Krusemanstraat 34, don derdag: muziekmuseum; vrijdag, zater dag en zondag: dancing-disco. De Schaapskooi, Frankrijk/Italiëlaan, zaterdag: disco. Riverside, Spaarne 91, vrijdag: folk; zaterdag: disco. City-Club Kamis, Nieuwe markt 5, zaterdag: dansen. Sfeer ’69, Ged. Oude Gracht 24, vrij dag, zaterdag en zondag: soos. Toy-Toy, Stoofsteeg 1, iedere avond: bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstr. week end: bar-dancing-disco. De Ark, Kerkplein, Velsen-Zuid, vrij dag en zaterdag: soos. De Put, Koudenhorn 34, vrijdag: dis co. Soos EVNH, speeltuin Engelandlaan, zondag: disco. De Verenigde Staten, Engeland, Frank rijk, Italië, Zweden, Nederland en Japan zijn op het symposion vertegenwoordigd. werkt strekt zich uit van Katwijk tot Beverwijk met inbegrip van de Haar lemmermeer. Binnen die streek kan iedere dolende musicus of radeloze groep bij hem terecht. - Sweet - 7. Loop di love - Juan Bastos - 8. Proud Mary - Ike and Tina Turner - 9. Love her madly - Doors - 10. I am I said - Neil Diamond - 11. Put your hand in the hand -Ocean - 12. Waarheen, waarvoor - Mieke Telkamp - 13. A days begins - Greenfield and Cook. F ^-***’K d -e--

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 21