Lustmoord ten plattelande
en wat er achter zit
FILMS IN AMSTERDAM
Fedde Schurer
in beeld
Zoutarm dieet?
Natrinon!
Ik, Jan Cremer
op toneel
Schrijfster
A. H. Nijhoff
overleden
Televisie en radio
MINSTENS EEN DODE BIJ CHABROL
Louis Andriessen
schreef nieuw
krijgsgevangen
Duitse officieren
T.V. vanavond
Filmdocumentaire
TV-opera
van Britten
Volkslied”
Alphenaar
TV vrijdag
TV zaterdag
Radio zaterdag
VRIJDAG 28 MEI 1971
4
Klassieke TopTien
In Friese serie
IN ROTTERDAM
Dood in Venetië
Morele Herbewapening
protesteert tegen
intrekken machtiging
KRUISWEG 47-49
HAARLEM
TEL. 023-320244
Zoutarme melk van
Nutricia.
Lekker om zó te drinken
en gemakkelijk in
gerechten te
verwerken.
Natrinon van Nutricia.
Taking off
Nederland in ogen
van buitenlanders
AMSTERDAM Claude Chabrol
heeft eens in een interview ironisch
opgemerkt dat er, als enige constante
in zijn werk, altijd wel een dode valt
in zijn film. In zijn laatste hier ver
toonde film, „Le boucher”, vallen er
meer doden, slachtoffers van een
lustmoordenaar, maar dit sensatio
nele element is bijzaak. Het gaat de
filmer meer om de duistere motieven
die achter die moorden steekt en om
het ogenschijnlijk rimpelloos uiterlijk
van een samenleving, waarbinnen
zich der gelijke misdaden kunnen vol
trekken.
Harold Lloyd
N achtvoorstellingen
De échte versies van klassieke
thema’s die door populaire
musici bewerkt zijn, zoals delen
uit Mozart’s 40e symfonie, het
Air uit Bach’s 3e suite en
het Slotkoor van Bêethoven’s
9e symfonie.
Deze unieke Philips-LP M
voor slechts
Im" ^*3
Harold Lloyd in „Professor beware”.
ADVERTENTIE
Griekenland,
*NATRINON*
in poedervorm of vloeibaar
HAARLEM - DEN HAAG DELFT
vanNinRlCtA
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
21.35
22.15
22.55
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
21.35
23.00
23.05
16.00
16.02
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.50
22.50
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
21.41
22.51
22.56
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
HEERENVEEN In Heerenveen is
woensdagmiddag in het „Posthuis” het eer
ste exemplaar van het boek „Skriuwers yn
byld” (Schrijvers in beeld) deel 3, gewijd
aan de Friese schrijver en dichter Fedde
Schurer, overhandigd aan mevrouw W.
Schurer-De Vries. Het boek is het derde
deel in deze serie, uitgegeven door het
Friese Letterkundig Museum en Documen
tatiecentrum. De twee andere delen had
den Gysbert Japiks en Joost Hiddes Hal-
bertsma tot onderwerp.
Het boek over Fedde Schurer, die onder
andere de psalmen in het Fries op rijm
zette en de dichtbundel „De gitaar bij het
boek” schreef, is geschreven door de direc
teur van het FLMD, de heer Freark Dam.
Zoals bekend was Fedde Schurer indertijd
ook hoofdredacteur van de „Friese Koe
rier”.
nen, meer in het bijzonder de onderwij
zeres Hélène (Stéphane Audran) die naast
de slager Popaul Thomas (Jean Yanne)
is komen te zitten aan de feestdis, een
wat droevig uitziende jongeman die over
zijn vijftienjarige dienst in het leger ver
telt. Een tijd, doorgebracht in Indo-China
en Algerije, waaraan hij de gruwelijkste
herinnering heeft overgehouden. Uit de na
dere kennismaking op het bruiloftsfeest
ontwikkelt zich een vriendschap tussen Hé
lène en Popaul, ze zien elkaar geregeld en
Popaul tracht met kleine attenties in het
ongetrouwde vrouw
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Ter visie.
NCRV: Lunachot - het karretje
op de maan (doe.).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Operette-, opera- en
musicalfragmenten.
Hier en Nu.
Film.
Avondzang.
NOS: Journaal.
(Van onze correspondent)
VLISSINGEN In Den Haag is deze
week overleden de schrijfster A. H. Nij
hoff. Mevrouw Antoinette Nijhoff-Wind is
73 jaar geworden. Haar stoffelijk over
schot is inmiddels op haar uitdrukkelijke
wens in Biggekerke op Walcheren ter aar
de besteld.
A. H. Nijhoff maakte in 1930 een op
zienbarend schrijfstersdebuut met de ver
schijning van de roman „Twee meisjes en
ik”. Ze publiceerde verder „Medereizi
gers”, „Het veilige hotel”, „Geboorte”, „De
vier doden”, „De Brief”, „Venus in bal
lingschap” en „De dagen spreken”.
Haar werk verscheen voorts in verschil
lende vertalingen.
Haar laatste boek, over
heeft ze niet meer voltooid.
Antoinette Hendrika Wind, werd in 1897
in Den Haag geboren, ontmoette in 1914 de
dichter Martinus Nijhoff, met wie zij in
1916 trouwde. Zij woonde achtereenvol
gens in Laren, Den Haag, Florence, Parijs,
Breda, Engeland en Athene. De laatste
jaren verdeelde ze haar tijd tussen Athene
en Biggekerke, waar ze huize „Antoinette”,
het buitenhuis van Martinus Nijhoff be
woonde.
Zij was ridder in de orde van Oranje
Nassau.
Nederland II
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS': Journaal.
STER: Reclame.
E.O.: Wij stellen u voor..
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Marcus Welby (serie).
Brandpunt.
Fien de la Mar (1898-1965).
Epiloog.
NOS: Journaal.
Nederland 1
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Een lach en een traan.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Film.
De Ombudsman.
Hadimassa.
Een klein uur: U.
NOS: Journaal.
Nederland 1
NOS: Journaal.
AVRO: Stuif-Es-Uit (jeugd).
NOS: De Fabeltjeskrant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Connie Vink.
De Gouverneur en J. J.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Paniekvoetbal.
Muz. portret Udo Jürgens.
NOS: Journaal.
in de sfeer van melancholie en heimwee,
waarin het proces van ouderworden en
sterven zich afspeelt.
DE TWEEDE CANNES-troef die het
Amsterdamse filmprogramma (in Nögge-
rath) te bieden heeft, is „Taking off”, de
eerste Amerikaanse film van de Tsjech
Milos Forman („Liefde van een blondje”,
„Het brandt mijn liefje”), waarin deze
een ironische visie geeft op het generatie
conflict, zoals zich dat in de VS (en over
al trouwens) voordoet. De ouderen trach
ten hun kinderen te begrijpen en er vormt
zich zelfs een vereniging van ouders met
weggelopen kinderen die elkaar in plech
tige bijeenkomsten steunen en gezamen
lijk naar een oplossing zoeken. Voorzich
tig wordt zelfs hasj gerookt om zich te
kunnen inleven in de wereld van de onbe
grepen jeugd. Dit alles in die speciale
vorm van menselijke humor en afstande
lijke satire die Forman tot een van de
vooraanstaande Tsjechische filmers heeft
gemaakt en hem voorbestemde het land
te verlaten toen de vreugdeloze Russen
zijn ontdooid vaderland onder de voet
liepen.
BIJ DEZE topprestaties verbleken an
dere premières, zoals „Nader adres onbe
kend”, een harde „policier” van José Gio
vanni met Lino Ventura als een onverzet
telijke en hardhandige politie-inspecteur
(in Calypso) en „Het geval Percy” in
Rembrandtplein Theater, een platvloerse
Engelse klucht met als centraal thema de
eerste transplantatie van een mannelijk
geslachtsorgaan dat in de film op z’n
Engels-puriteins met „Percy” wordt aan
geduid. En ook „De nonnen van Parijs”
(„Les novices”) in City met Bardot als
een ontvluchte non is niet om er warm of
koud bij te worden. Wel aandacht ver
dient „Le boucher”, de nieuwe Chabrol in
Kriterion die al enige weken door Neder
land heeft gecirculeerd voor hij de hoofd
stad bereikte. Elders op deze pagina meer
hierover.
PLAATS VAN handeling is ditmaal het
vredige stadje Périgueux aan de Dordogne
in het grottengebied aan de uitlopers van
de Pyreneeën. Achter de inleidende titels
wordt de streek via tekeningen en opna
men van stalactieten en stalagmieten bij
de toeschouwers geïntroduceerd, waarna
de opgewekte beelden van een omvang
rijk bruiloftsfeest de valse schijn van zor
geloos dorpsleven oproepen. Op het feest
leren we de bewoners van Perigueux ken-
machtigd., 16.00 Nws., 16.03 Hobby-
scoop., 16.15 De Staalkaart., 17.55 Me
ded., 18.00 Nws„ 18.11 Actualiteit.,
18.20 Lichte muz., 18.45 Klanksierkunst
19.30 Nes., 19.35 Dansorkest., 20.05
Hoorspel., 20.50., Concertgebouworkest
in Amerika., 22.30 Nws., 22.40 Meded.,
22.45 Driester.. 23.15 Lui luisteren.,
23.55 Nws.
HILVERSUM Hl.
9.00 Nws. 9.03 De Vincent van En
gelen Show. 10.00 Nws. 10.02 Djinn.
11.00 en 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03
Pop(pen)cast. 14.00 Nws. 14.03 Nee, we
noemen geen namen. 15.00 Nws. 16.00
Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws.
BRUSSEL.
17.15 Lichte muz. 17.55 Weegschaal. 18
Nws. 18.03 Orkestmuz. 18.15 Voor de
jeugd. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken.
18.57 Intermezzo. 19.00 Nws. 19.30 Muz.
20.00 Concert. 22.00 Nws, De Zeven
Kunsten. 22.20 Jazz. 23.00 Nws. 23.05
Muz. 23.40 Nws.
Hierin zal Jan van der Waart bekende
opera-, operette- en musical-opnamen
laten zien. In de eerste aflevering frag
menten uit Faust en l’Africain van
respectievelijk Gounod en Meyerbeer.
Vijftig minuten lang muziek in de
geest van Lang leve de operette, wat
een succesvolle serie is gebleken te zijn.
Hier en Nu brengt actualiteiten al
vorens de hoofdschotel van het vrijdag-
avondmenu wordt geserveerd. Het is de
televisiefilm Das Haus Lunjowo van
Peter Adler. In de hoofdrol van deze
Bavaria-produktie zien we Dieter Bor.
sche als de generaal Seydlitz. Hij was
een van de Duitse legerofficieren, die
bij de slag om Stalingrad in krijgsge
vangenschap waren geraakt. Seydlitz
richtte toen de Bond van Duitse Offi
cieren op, die met naar Rusland uitge
weken Duitse communisten ging sa
menwerken en beloofden van hun kant
Hitler uit de weg te zullen ruimen.
Hoe de Duitse officieren in krijgsge
vangenschap leefden en hoe ze op hun
manier politiek bedreven komt in dit
stuk tot uiting. Het is een historisch
document.
In de muzikale dagsluiting van de
NCRV zingen tenslotte the Rivals de
Bob Dylan song Blowing in the Wind.
DEN HAAG De Nederlandse Stich
ting voor Morele Herbewapening heeft
schriftelijk protest aangetekend tegen
het voornemen van minister dr. M. A.
M. Klompé om kleine zendgemachtig
den per 1 oktober van dit jaar niet meer
voor zendtijd in aanmerking te laten
komen. Naast de Morele Herbewape
ning kunnen door dit besluit de Hiro,
NVSH en Bond Zonder Naam worden
getroffen.
De Stichting voor Morele Herbewa
pening heeft de vaste commissie voor
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk van de Tweede Kamer verzocht
zo spoedig mogelijk een openbaar gehoor
over de toepassing van het desbetref
fende artikel van de Omroepwet te
houden. De minister wordt verzocht
met de uitvaardiging van de beschik
king te wachten totdat het openbaar
gehoor heeft plaatsgevonden.
De Morele Herbewapening vindt dat
intrekking van haar zendmachtiging
een inbreuk zou betekenen op de ver
scheidenheid van meningsuiting in de
omroep.
CHARLES BOOST.
HILVERSUM. De NCRV heeft een
twintigtal buitenlandse radio journalis
ten uitgenodigd om enkele dagen per
boot door Nederland te zwerven. Ze
maken allemaal een programma over
ons land. De NCRV zelf maakte ver
schillende rechtstreekse reportages van
dit gebeuren en zal er op 9 juli een uit
gebreide TV-reportage van laten zien.
Leo Moen wil hierin Nederland laten
bekijken door de ogen van een buiten
lander.
HILVERSUM De NOS-televisie
zendt op 13 juni de nieuwste opera uit
van de Engelse componist Benjamin
Britten, „Owen Wingrave” die speciaal
voor de televisie werd geschreven in
opdracht van de BBC in samenwer
king met tal van andere landen. „Owen
Wingrave” is geschreven op een li
bretto van Myfanwy Piper, ontleend
aan werk van Henry James. De tele-
visie-opera beleefde op 16 mei zijn we
reldpremière in Engeland en werd ook
reeds in Duitsland uitgezonden. De
KRO-radio zond deze opera dinsdag-
avond al uit.
------------
ADVERTENTIE
J^'ATRIxréi*.
ROTTERDAM. Het Nieuw Rotter
dams Toneel heeft voor het komend toneel-
seizoen Jan Cremers „Rockerette” op het
programma gezet. Het is geschreven door
Cremer en Gerben („Kees de Jongen”)
Hellinga naar de boeken „Ik, Jan Cremer”
deel 1 en deel 2. John de Rest heeft de
regie en Thijs Chanowski zorgt voor de
audiovisuele presentatie. Premiere 23 de
cember.
Het NRT heeft nog meer Nederlands
werk op het programma staan. Eric
Schneider heeft een nieuw stuk geschreven,
dat R x „Rinkelrooien” heet en een tragi-
comedie is over korte liefdesverhoudingen
tussen onvervalste Nederlanders. Het
wordt op 20 november voor het eerst ge
speeld door onder andere Josephine van
Gasteren, Marijke Merckens en Annet
Nieuwenhuyzen.
Op 18 september gaat de muzikale come-
die „De bedelaars opera” van John Gay
in première met Eric Schneider en Annet
Nieuwenhuyzen in de hoofdrollen. Het blij-
spelletje „Liefde half om half” gaat op 1
oktober in première in het Hofpleintheater.
Voor de tweede helft van het seizoen
kiest het NRT uit „Kinderspel” van Mar
tin Walser; „All over”, het nieuwste stuk
van Albee of „De hippe vogels in bikine”
van de Nederlander Chiem van Houwenin-
ghe, welk stuk de luchtvervuiling tot on
derwerp heeft. Verder zijn er plannen met
de comedies „2 en 2 is Sex” van Leonard
Webb en „Is Julia kuis?” van Paul Able
man en de „Orestela” van Aeschylos.
Het Piccolotheater zal bespeeld worden
door een van het grote geheel ontkoppelde
groep jonge spelers. Deze wil vier produk-
ties uitbrengen, waarvan de eerste de mu
sical „The last sweet days of Isaac” is. De
ze voorstellingen kunnen ook elders in het
land worden gegeven.
ROTTERDAM Op het Rotterdam
se ,Knaakfestival” zal de componist
Louis Andriessen op vrijdagavond 11
juni in de hal van de Doelen zijn nieu
we „Volkslied” presenteren. Iedereen
die een instrument kan bespelen en
noten kan lezen wordt op deze dag
uitgenodigd om onder leiding van de
dirigent Bernard van Beurden te ko
men repeteren. Onmiddellijk daarna
wordt de première uitgevoerd.
In het „Volkslied” wordt de melodfie
van het Wilhelmus getransformeerd
naar de Internationale, die is vertaald
door Jacques Firmin Vogelaar. Met dit
werk wil de componist zijn bijdrage
leveren in de discussie rond actuele
muzikale en muzikaal-sociale proble
men. Na de uitvoering van het nieuwe
oeuvre zal dan ook gelegenheid zijn
hierover met elkaar van gedachten te
wisselen. „Volkslied” kan worden uit
gevoerd door een ongelimiteerd aantal
mensen, zowel beroepsmusici als ama
teurs, spelers van licht genre muziek
alswel klassiek. De deelnemers moeten
zelf hun instrument meenemen. Voor
pianisten zullen enkele piano’s worden
opgesteld.
Ieder aspirant-deelnemer wordt ver
zocht voor 10 juni zijn naam en het te
bespelen instrument op te geven aan
Louis Andriessen of aan de Rotter
damse Kunststichting.
Nederland 1. Direct na de Fabeltjes
krant en het journaal gaat de VARA
op de vrolijke huiltoer dankzij John
ny Hoes en zijn programma Een Lach
en een Traan, dat zoals vanouds komt
uit de feestzaal de Salamander in
Mechelen in België. Medewerkenden
zijn het Radi ensemble, Dikke Leo,
de zingende Melkman, Zwarte Lola,
Corry en de Rekels, Wilma, de twee
Pinten en natuurlijk de Zangeres zon
der Naam.
Aansluitend aan het tweede journaal
een aflevering van Mannix, getiteld
Moord onder water. Vijfentwintig mi
nuten met drs. Marcel van Dam in zijn
functie van Ombudsman en dan Hadi
massa. Vanavond een verzameling
van hoogtepunten uit de voorgaande
afleveringen. Alle medewerkenden zijn
dus van de partij, ook Ton Lensink en
Ton van Duinhoven. Het VARA-pro-
gramma wordt besloten met Een klein
uur U, waarvoor Koos Postema ander
maal in het geweer komt. Hij krijgt
het dus druk met een woensdag- en
een vrijdagavond in een week.
Nederland 2. De NOS brengt na de
Fabeltjeskrant ook nog het nieuws en
de politieke rubriek Ter Visie. Daar
na mag de NCRV de laatste avond
van de week vullen. Het halve uurtje
voor de klok van achten is gewijd
aan het Russische maankarretje de
Loenachot. Gerton van Wageningen
vertelt er het een en ander van en laat
bovendien een film zien waarop we het
mysterieuze karretje aan het werk
zien.
Na het tweede journaal een nieuwe
serie, getiteld Lang leve de romantiek.
TWEE VAN DE FILMS, die op het festi
val van Cannes bijzondere aandacht heb
ben gekregen, zijn deze week al opgeno
men op de Amsterdamse bioscoopagenda.
Daaronder bevindt zich de speciale prijs
winnende film van Luchino Visconti, „De
dood in Venetië” die in Alhambra zijn
Nederlandse première beleeft. Na alles
wat maandag jl Ab van leperen vanuit
Cannes over dit uitzonderlijke filmwerk
geschreven heeft, kan ik hier volstaan nog
eens met nadruk iedere filmliefhebber op
het hart te drukken zich deze ongewone
bioscoopbelevenis niet te laten ontgaan.
Visconti heeft zich bij zijn bewerking
van de gelijknamige novelle van Thomas
Mann (die uit 1903 dateert) enige vrijhe
den veroorloofd die het uiteindelijk resul
taat slechts ten goede zijn gekomen. Al
lereerst heeft hij het origineel met twee
inleidende hoofdstukken die in München
spelen, bekort en is hij zijn film begonnen
met de boottocht van Von Aschenbach
naar Venetië; verder heeft hij op aanwij
zingen van de auteur in brieven en aan
tekeningen van de hoofdpersoon een com-
ponist (en wel Gustav Mahler) in plaats
van een schrijver gemaakt.
Door de eerste ingreep is het verhaal
aanzienlijk geconcentreerder geworden, de
tweede verandering heeft als logische con
sequentie gehad dat Mahlers muziek de
handeling op sfeervolle wijze functioneel
begeleidt. En dan is er Visconti’s fascine
rende evocatie van het verziekte Venetië
omstreeks 1911, het sterfjaar van Mahler.
In de decadente entourage van een
luxueus Kurhaus, van gedateerd strandle
ven en van een stad die met een cholera-
epidemie bedreigd wordt, spelen zich dan
de resterende dagen van de kunstenaar
Von Aschenbach (een grandioze creatie
van Dirk Bogarde) af die in een laatste
opleving gefascineerd wordt door de won
dermooie jongeling Tadzio, een van de
hotelgasten. Heimwee naar jeugd, gemist
schoonheidsideaal en doodsverlangen zijn
gesbymboliseerd in de jongen die het
object wordt van Von Aschenbachs wij
kende belangstelling in wat hij ziet als
een mislukt leven. Dit alles verfilmt .Vis
conti in trage beelden die langzaam, maar
onontkoombaar de toeschouwer opnemen
EN „PROFESSOR pas op” („Professor
beware”), een film met Harold Lloyd uit I
1938, ditmaal niet als jeugdsentiment op
de beeldbuis, maar als volwaardige nieu
we film in Roxy. Kareltje, zoals de ko
miek die in maart van dit jaar in Holly
wood stierf, hier werd genoemd, is ditmaal
een professor in de Egyptologie die mee
mag met een archeologische expeditie
naar Egypte als hij zijn eigen reis naar
New York maar betaalt. Zonder een cent
begint hij een tocht dwars door de VS
achtervolgd door de politie. Wat leidt tot
een reeks op vergissingen en omhandighe-
den berustende verwikkelingen die de pro
fessor tenslotte in de armen van een mil-
jonairsdochter voert. Een mooi voorbeeld
van slapstick en onschuldige humor op het
einde van de „golden age of comedy”.
DE ELVIS PRESLEY-film die in City
heeft moeten wijken voor „De nonnen van
Parijs”, wordt door hetzelfde theater
voortgezet in de nachtvoorstellingen van
vrijdag en zaterdag. Kriterion geeft in die
tijd de première van „Mister Freedom”,
een satire van William Klein („Polly
Maggoo”) op de VS. Rex brengt „In koe
len bloede”, de door Richard Brooks ge
maakte verfilming van Truman Capote’s
verslag over een gruwelijke, in werke
lijkheid plaatsgevonden familiemoord. De
Uitkijk gaat daarentegen voort met de
meester van de bedachte misdaad, Alfred
Hitchcock, te eren in een festival dat dit
maal „The trouble with Harry” uit 1956
brengt. Van de vele „westerns” die op het
nachtprogramma blijven voorkomen, noe-
men we twee „klassieken”: „The ballad of
Cable Hogue” van Sim Peckinpah in Ca
lypso en „Butch Cassidy and the Sun
dance Kid” van George Roy Hill in
Cinétol. CH. BOOST
HILVERSUM I
7.00 Nws., 7.11 Het levende woord.,
7.16 Op het eerste gehoor., 8.00 Nws.,
8.11 Te Deum Laudamus., 8.30 Nws.,
8.32 Voor de vrouw., 9.00 Theolog.
etherleergang., 9.35 Gymn. voor de
vrouw., 9.45 Muziek in vrije tijd, A.
Koorzang; B. Concoursmuziek.
10.15 Inspraak., 11.00 Nws., 11.03 In
spraak in de school., 11.15 Solarium.,
11.55 Meded., 12.00 Zonder grenzen.,
12.10 Uit Balans, 12.14 Marktberichten
Overheidsvoorl., 12.16 Franco huis., In
formatie voor het bedrijfsleven., 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw., 12.30
Nws., 12.41 Actualiteit., 12.50 Buitenl.
commentaar., 13.00 Vliegende schij
ven.. 14.00 P.M. veel plaatjes., 16.00
Nws, 16.30 Inzet., 17.00 Hiro-magazi-
ne., 17.30 Echolood., Pol. Partijen.,
18.19 V.V.D., 18.30 Nws., 18.41 Trou
badour., 20.00 Verzoekplaten., 22.00
Kursief., 22.25 Avondgebed., 22.30 Nws
22.40 Goal.23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws, 7.11 Ochtendgymn. Post-
duivenber., 7.20 Z.O. 7.33 Van de
voorpagina., 7.54 Deze dag., 8.00 Nws,
8.11 Actualiteit., 9.35 Waterstanden.,
10.10 Voor nu en later., 10.30 Zaterdag
informatie., 11.00 Nws., 13.00 Nws,
13.11 Actualiteit., 13.23 Dit is het be
gin. 14.30 NOS Jazz., 15.00 Gevol-
besloten leven van
binnen te dringen.
Dan komen de eerste geruchten binnen
over de moord op een meisje uit een na
burig dorp. Er wordt over gepraat, de po
litie speurt hier en daar, maar het leven
gaat dan weer zijn gewone gang. De echte
spanning komt er pas in als het tweede
slachtoffer de jonge vrouw is die in het
begin van de film de gelukkige bruid was.
Bovendien wordt ze door Hélène gevonden
als deze met haar klas een uitstapje naar
de druipsteengrotten heeft gemaakt. De
wijze, waarop de aanwezigheid van het
lijk ontdekt wordt neerdruppelend bloed
op de boterham van een der picknicken
de kinderen zou Hitchcock niet hebben
kunnen verbeteren en alleen al deze scène
betekent een „hommage” aan de door
Chabrol zo vereerde meester van de „sus
pense.”
Als Hélène naast het lijk dan ook nog
de aansteker vindt, die zo kort tevoren
aan Popaul cadeau heeft gegeven, is de
basis voor spanning en onzekerheid ge
legd en begint de vraag wie de dader is
duidelijk mee te spelen. Eigenlijk is dat
nauwelijks meer een vraag, de toeschou
wer is ervan overtuigd dat de slager de
moordenaar is, maar volledige zekerheid
krijgt hij pas in de laatste meters van de
film, waarin Chabrol met losse hand de
zenuwen van zijn publiek bespeelt.
MAAR ER ZIT in Chabrol’s film veel
meer dan alleen maar de opwinding over
een anonieme lustmoordenaar, die onver
wacht weer kan toeslaan. Chabrol is al
lereerst een voortreffelijk verteller, die
niet alleen de brutale gebeurtenissen,
waardoor de streek wordt verontrust, laat
contrasteren met mooie beelden van het
I landschap en van het rustige en gemoe
delijke dorpsleven, maar die bijv, ook de
I dreiging van naderend gevaar in kleine de
tails uiterst voelbaar weet te maken. De
uniformpetten van de speurende politie bo
ven de heg van het schoolplein met de
I spelende kinderen is een zo’n detail, dat
als een schok werkt. En Chabrol weet pre-
1 cies waar hij onverwacht de toeschouwer
kan doen opschrikken.
Maar nog eens, het gaat Chabrol niet
uitsluitend om de misdaad en de span-
I ning die hij daaraan kan ontlenen, al be
drijft hij die kant van de zaak met grote
vakkennis. Het „geval” op zich krijgt van
I hem alle aandacht, maar zeker zo geïn-
I teresseerd is de filmer in de drijfveren
I die de man die zich van zijn omgeving
niet onderscheidt, tot misdadiger brengen.
Popaul heeft een oorlogsverleden dat zo
van bloed vervuld is dat hij, wie weet,
daarom slager is geworden, maar nu ook
in zijn vrije tijd bloed wil zien, moet zien.
Misschien dat Hélène hem had kunnen
redden maar ook zij is gepredestineerd
door haar verleden, een verleden met een
teleurgestelde liefde, dat haar tot ouwè-
vrijster stempelt. Zij wijst de liefdesaan
zoeken van Popaul af en is misschien niet
minder schuldig aan zijn moordzuchtig op
treden dan de politici, die hem in naam
van het vaderland lieten moorden.
ZO HEEFT „LE BOUCHER,” behalve
uiterlijke herkenningstekens ook bepaalde
motieven met vroeger werk van Chabrol
gemeen. Door zijn triest verhaal over een
psychopaat te plaatsen in een lieflijk dorp
en als tegenspeelster een onderwijzeres te
kiezen die door haar beroep temidden van
de onschuld der kinderen leeft, heeft hij
aan het gegeven een diepte en veelzijdig
heid gegeven die ver uitgaan boven het
gemengde bericht van een lustmoord. Wat
dat betreft houdt hij als genuanceerd fil
mer met belangstelling in mensen gelijke
I tred met zijn barricade-vriend Franqois
Truffaut met wie hij samen in 1959 door
de „Nouvelle vague” in de bekendheid
werd gestuwd.