Slavisch concert FILMS van Jeugdorkest Haarlem leest voor Aafje Albert complexen wijzer in NOOY V erkade* Luxaflc Lex Goudsmit plaatjes ZOMER- COSTUUMS 143,00 ZOMER- PANTALONS 29,50 SHIRTS 25,90 T-SHIRTS 8.95 en Carillonklanken over IJmuiden Toonkunst Vrijdag laatste °hyrintavond Jazzclub Openlucht Orgel Waag Noord wijk Lisse l- I MODEPRUIKJES TWEN-KELDER RQ- 11 1( SPROOKJE BIJ NPO vanaf m 15 vanaf bijpassende Prijzen vanaf ;n TOT VAN ZES ZESTIEN LUXOR FRANS HALS met korte mouw in alle moderne tinten met grote cijfers met sterren met Jimi Hendrix met vlinders met bloemen WEEKENDERS MET KORTE MOUW HERENMODE Lange Nieuwstraat 185 Noord- arcade - IJmuiden - Tel. 1 38 99 vanaf vv, vele modellen, ook in gemeleer- de tinten. Rio Lobo BEDRUKTE Gratis naar wens gekapt. DAMESKAPSALON Wijk aan Zeeërweg 53 IJmuiden-O. - Telefoon 15020 REMBRANDT vanaf STUDIO I Frankenstein leeft Overspel Prolongatie La chaniade De uil en de poes A 'Cr ADVERTENTIE LEX GOUDSMIT HENK EMMELOT Miniatuur van Tikalo dit ADVERTENTIE grappigheid overschreeuwt. In Luxor. ARIE J. KEIJZER Het programma van de beiaardbr speling ADVERTENTIE van UIT Marktplein/hk Lange Nieuwstraat IJmuiden HAARLEMSE Henri Arends leidt dit bijzon dere concert, waarvoor grote belangstelling wordt verwacht. Het concert heeft tot titel „Dier en dans”. Het „dier” uit het motto komt voor de pauze aan de beurt. Men opent het con- HOUDT U VAN vlaggen en wapenschilden dan moet u naar de tentoonstelling Noord Hol land met vlag en wapen in kas teel Medemblik. Deze expositie duurt van 12 tot en met 15 aug. Groep spelers met Luxa- flex-complexen. MET DE NU 64-jarige John Wayne heeft Cottran; 8. Variaties voor beiaard, Gaston Feremans. I HET OPENLUCHTTHEATER Bloemendaal heeft voor de ko mende zomermaanden een aar dig programma samengesteld, zeer geschikt voor vakantiehou dende families. Op zondag 13 juni begint men 's middags met een concert door de harmonie St. Michael. Op 23 juni om 14.30 Bonte Kinder- trein, op 5 juli Slowaakse dans groep, op 12 juli Bulgaarse dans groep, op dinsdagmiddag 13 juli Swiebertje, op 19 juli een Joego slaaf se dansgroep, op 26 juli Turkse dansers. Op 4 aügustus komt ’s middags de bonte kindertrein terug. Op 13 augustus niets minder dan de Dutch Swing College Band en op 20 augustus de toneelgroep Toetssteen met „De wijze kater” van Herman Heijermans. Abonnees van het Haarlems Dagblad, IJmuider en Bever- wijkse Courant hebben korting op alle uitvoeringen, behalve die van de 20ste augustus. Kaar ten zijn te krijgen aan al onze kantoren en aan de hoofdingang van het theater. te bewijzen. Daartoe haalt hij zich aller lei avonturen op de hals, die hem in aan- t (Van een onzer verslaggevers) BEVERWIJK. Vrijdagavond wordt het AAFJE HEYNIS en Albert de Klerk geven maandagavond om acht uur een concert in de Grote of St. Bavokerk. Het belooft een bijzondere avond te worden. De Klerk opent het concert met vier stukken van J. P. Swee- linck. Daarna zingt mevrouw Heynis de cantate „La Solitu- dine” van Handel. Verder zingt zij een aria uit „Juditha Trium- phans” van Vivaldi en een aria uit het Stabat Mater van J. Haydn, „La Procession” een noc turne van César Franck om te besluiten met twee godsdiensti ge liederen van Herman Strate- gier: Alma Redemptoris Mater en Salve Regina. DE HAARLEMSE Jazzclub heeft vrijdagavond 11 juni het André Drop Kwintet te gast. Dat is een moderne groep, die soms ook de liefhebbers van de nieuwste stromingen in de jazz aan hun trekken laat komen, alleen morgenavond niet, omdat de free-jazz-profeet, drummer Bax Bolleman er niet bij kan zijn. Zijn plaats wordt ingeno men door Rinus Smit. De sa menstelling is verder: André Drop trompet, Leo Meyer alt sax, Cor Willems piano en Bas Schop bas. De avond wordt ge geven in het Cultureel en Crea tief Centrum, Nijverheidsweg 5, Heemstede. Het concert begint tegen half tien. Op 18 juni is er een sessionavond en op 25 juni komt de Limehouse Seven, het huisorkest van de HJC. DE ORGANIST ARIE J. Keij- zer geeft zaterdag 12 juni een concert in de St. Agathakerk in Lisse, georganiseerd door de Orgelkring Lisse. De 39-jarige organist, die in 1964 in Rotter dam zijn prijs van uitnemend heid won, is sinds 1967 organist van het nieuwe Flentrop in de Rotterdamse Doelen. Arie J. Keijzer speelt twee grote werken en besluit met een improvisatie. Hij opent met de eerste symphonic van de Franse componist Louis Vierne (1870- 1936), die vele jaren organist is geweest van de Notre Dame te Parijs. Het tweede programma punt is het „Concert pour Or- gue” van Yves Ramette, een modem Frans componist die o.a. compositie heeft gestudeerd bij Honegger. Keijzer gaf van dit werk de allereerste uitvoering in 1969 tijdens een concert in de Doelen te Rotterdam Het con cert in Lisse begint cm 8.15 uur. De soli van Aafje Heynis worden afgewisseld met orgel spel Concerto del Seigneur v. J. G. Walther, Tema con varjazioni van Carl. Ph. E. Bach, Gloria en Allein Gott in der Höhe ist Ehre van Jean Langlais. De Klerk besluit het concert met een im provisatie op een volkslied. blokjes hout, die het formaat van een sigarettendoosje nau welijks te boven gaan. Het is zijn eerste expositie van soort werk. Beide tentoonstel lingen in Beverwijk duren van 16 juni tot en met 15 augustus. DE HAARLEMSE kunstenaars Mieke en Theo Mulder en Henk Mulders tonen hun keramiek, beeldhouwwerk, grafiek en schilderijen in de kerk van Oos- terland in Wieringen. Deze ex positie duurt van 12 juni tot en met 15 augustus. Ook al in het kader van Tour-in Noord Hol land. in een emmer, symbool van de beperking. De bezigheden, het vrije spel wordt telkens inge perkt door een klein groepje, die een soort flatbestuur voorstelt. Voortdurend wordt geprobeerd de kring van de beperkingen te doorbreken. Iemand in de groep heeft gezegd: we willen de puin hoop weergeven met een glim lach. Het eindigt allemaal hoop ik in een positief einde, samen met de toeschouwers. Nee, geen discussie. Maar we offreren spelletjes aan het pu bliek, waaraan ze hopelijk mee doen. Wie dat niet wil, kan na tuurlijk gewoon weggaan”. Beide voorstellingen beginnen om half negen. namen aan, die voor de uitein delijke opvoering aaneen ge smeed zijn. De Filmschuur Peter Brouwer, Gerrit van Dijk en Ted Dobson maakte uit gaande van de improvisaties filmopnamen (in o.a. de Bijlmer meer) en dia’s. Deze worden tezamen met gedrukte teksten geprojecteerd op een drietal grote luxaflex-schermen, die boven het speelvlak hangen. „Aanvankelijk hadden we in ons hoofd, dat het spel zich op verschillende niveaus zou af spelen in flats. Maar nu gebeurt het op het speelveldje vóór de flats met af en toe een doorkijk je in een flat”, vertelt Frans Lommerse, „Het begint met een vallende waterdroppel, die je de hele tijd hoort. Die droppel wordt opgevangen of ingeperkt ALBERT DE KLERK geeft dinsdagavond een concert op het Christian Müllerorgel in de Haarlemse Grote of St. Bavo kerk. Hij speelt werk van Wil liam Blythe, Gabrieli, Hans Leo Haszler, G. M. Trabaci, Fresco- baldi, Charles Tournemire, Je- han Alain (drie werken) en Jacques Boy vin. Piet Kee geeft volgende week donderdagmiddag om 3 uur een concert op hetzelfde orgel. Beide concerten zijn gratis toeganke lijk. IN DE WAAG zorgen Frank Quinlan en Eugene Wallace voor een voornamelijk Ierse folksong- sfeer in de troubadoursclub ge durende dit weekeinde. Zater dagavond krijgen zij Harry Schaefer erbij als gast. ken van de normen, die men heeft laten gelden voor de ver trouwde barokmuziek, de klas sieke, de romantische en zelfs voor die hedendaagse muziek, die berust op eeuwenoude mu ziektradities, die wel de kunst zinnige basis vormen van de andere werken, die op het con cert van Haarlems Jeugdorkest tot uitvoering zullen komen. Dit zijn met name de ouver ture voor de „Opéra Féerique” „Roeslan en Loedmilla” van Michail Glinka, een brillant, virtuoos geschreven stuk, even voortreffelijk geïnstrumenteerd als de bruisende Polowetzer Dansen van Alexander Boro din, die het concert zullen be sluiten. Vóór de pauze zal men kun nen luisteren naar de uitvoe ring van het prachtige, roman tisch geaarde tweede Vioolcon cert in g opus 63 van Serge ACHT MAANDEN hebben ze er aan gewerkt: twaalf Haar lemse middelbare scholieren aan hun project „Luxaflex com plexen”, een soort bewegings theater met als thema de beper kingen van de maatschappij van vandaag de dag. Vrijdag en za terdag wordt het vertoond in de Toneelschuur, Smedestraat 23. De groep werd opgedeeld in vieren. Elk ploegje verdiepte zich in het onderwerp, sloeg aan het improviseren en kwam tot een bepaald standpunt met bijbe horende vorm. Behalve de re- petitieavonden waren de zon dagavonden gewijd aan discus sie met alle vier de groepen sa men. De coördinator van het ge heel is Frans Lommerse, de ini tiatiefnemer tot het project. Elke groep kwam met eigen bandop- it NIEMAND MINDER dan de acteur Lex Goudsmit die ie dereen onderhand wel zal ken nen als dé vertolker van Tevje in de musical Anatevka, komt op 24 juni het bekende sprookje „Peter en de Wolf” van Pro- Prokofjef voordragen. Dat ge beurt op een familie-zomercon- cert van het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest op donder dag 24 juni ’s avonds om 8 uur in het Haarlemse Concertge bouw. IN NOORD WIJK wordt vrij dagavond 11 juni (te beginnen om kwart over acht) een con cert gegeven van liederen en aria’s. Dat gebeurt in het ge bouw „De Rank” in Noordwijk aan Zee. Voor de pauze liede ren van Telemann, Beethoven, Schubert en Schumann. Na de pauze opera- en operettemelo- dieën van Mozart, Léhar en an deren. Medewerking verlenen de Amerikaanse sopraan Judy Coward, Ans Poppe sopraan, Truus van Dongen alt, Kees Borger tenor, Bert Laros en Henk Weber piano. Prokofieff waarvan de zeer veeleisende solo-partij gespeeld zal- worden door de tweede concertmeester van het Noord hollands Philharmonisch Or kest, de begaafde violist Henk Emmelot. Vaak zal men deze violist niet meer te Haarlem kunnen horen, want per 1 september a.s. zal hij deel gaan uitmaken van het Nederlands Kameror kest. Het concert van het jeugdorkest, dat geheel aan Slavische muziek gewijd is. zal beginnen om 20.15. P. ZWAANSWIJK U KENT NOG de beroemde plaatjes uit de Verkadealbums van voor de oorlog? Welnu, de originele tekeningen en aqua rellen die daarvoor gebruikt werden, zijn van 12 juni tot en met 15 augustus te zien in het Weefhuis te Zaandijk. Het is een selectie uit werk van J. Voerman, H. en C. Rolj L. Wenckebach, J. van Oort, Jac. Koeman en E. Koning. De ten toonstelling is van woensdag tot en met zondag te zien van 2 tot 5; bovendien van woensdag tot en met vrijdag van 7 tot 10 uur. WIE TOCH ZIN heeft om in de komende vrije dagen Noord- Holland in te trekken kan op vele exposities een kijkje ne men. In het kader van „Toer-in Noord Holland” zijn er twee ac tiviteiten in Beverwijk. In Gale rie Boumans, Breestraat 122, zijn drie naïef-realisten te zien: Ma- rit, Sal Meijer en Willem West- broek. Werk van Meijer is zel den of nooit te krijgen voor exposities, Westbroek begint naam te krijgen en Marit is een Tilburgse huisvrouw. IN HUIZE Scheybeeck, Vel- serwég 2, zijn miniaturen en tekeningen te zien van Tikalo, een jonge Tsjech. Hij exposeert vijftig razend knap gedetail leerde miniaturen op kleine DE TOONKUNST Muziek school in Haarlem houdt van daag en morgen de jaarlijkse leerlingenuitvoeringen. Van avond brengen de leerlingen van de klassen algemene muzi kale vorming een avond van zang, spel en dans in de Stads schouwburg, aanvang half acht. Morgenavond 11 juni begint om acht uur de uitvoering door de vakleerlingen en de gevor derde amateurs. Het program ma vermeldt werken van o.a. Torelli, Vivaldi, Chopin, Brahms, Szymakowski, Skria- bine en Strawinski. 11 OP HET CONCERT, dat Haarlems Jeugdorkest zater dagavond 12 juni onder leiding van zijn dirigent André Kaart in de Haarlemse Gemeentelijke Concertzaal zal geven, zal een werk ten gehore worden ge bracht, dat nog niet in Haar lem is uitgevoerd. Deze première betreft de compositie, die de Poolse com ponist W. Lutoslawski in 1966 voltooide en als orkeststuk de titel „Direct” gaf. Tot de com positie hiervan had de Noord- Duitse Radio Hamburg hem de opdracht gegeven. De dirigent Pierre Boulez leidde de uitvoe ring van het werk in oktober van hetzelfde jaar in het hon derdste concert van de serie concerten, die onder de naam „Das neue Werk” door de ge noemde omroep was georgani seerd. Lutoslawski kwam er pas la ter toe een werk te schrijven, dat de naam „Hésitant” kreeg en dat hij met het eerst ge componeerde deel „Direct” ver enigde tot een symfonie, die voor het eerst op 9 juni 1967 onder leiding van de compo nist als zijn tweede symfonie te Krakau werd uitgevoerd. Twintig jaren liggen er tus sen het ontstaan van Lutos- lawski’s eerste symfonie (1947) en zijn tweede. De aanduiding van deze twee werken met de naam .symfonie” wil niet zeg gen, dat men hier te doen heeft met gelijkgeaarde mu- ziek-vormen. Het karakterver schil tussen beide is zo groot, dat een nieuwe definiërende benaming noodzakelijk is. In de tweede symfonie is geen spra ke van eenzelfde vormgeving met nieuwe, in moderne klank geformuleerde muzikale ge dachten. Lutoslawski zegt er zelf over: „Ik richt mij in mijn techniek voor alles op akkoor den die voor mij een uitdruk- kingsrijk karakter-voorkomen bezitten, een bepaalde, karak teristieke kleur en daarmede een volstrekt eigen structuur. Alles wat ik schrijf heeft nauw keurig beschouwd niets te doen met de traditie van de Weense School. Ik gevoel mij veel meer gebonden aan de invloeden van Debussy, Strawinsky, Bartók of Varèse”. Men zal zich inderdaad voor het ervaren van Lutoslawski’s muziek geheel los moeten ma- unie cert met de bekende ouverture „De diefachtige ekster” van Rossini. Daarna speelt het or kest het sprookje „Peter en de Wolf” met als „solist” Lex Goudsmit. Het eerste deel wordt besloten met „Het carnaval der dieren” van Saint Saëns. Als solisten in dit werk treden op de pianisten Ans Bouter en Miep van Luin. Het deel na de pauze is ge wijd aan de dans. Geopend wordt met twee Hollandse dan sen van Brahms, waarna menu et en farandole uit de Arlé- sienne-suite van Bizet, de Piz- zicato-polka en „Donner und Blitz” van Strauss en twee Sla vische dansen van Dvorak. Het familieconcert wordt besloten met de bekende „Sabeldans” van Katchaturian. De entree is erg goedkoop. Elke ouder kan drie kinderen meenemen voor de prijs van een volwassene-kaart, 3, xjj-Av.-.y sen die al bekvechtend met elkaar een BEVERWIJK. Vrijdagavond wordt het groeiende, wederzijdse genegenheid gaan S Labyrinth-seizoen in het Groene Huis be voelen, een scherpzinnig scenarioschrijver g biieenkomst tiidens welke werkzaam is geweest als Buck Henry die S sloten met een bijeenkomst tijdens welke eerder verantwoordelijk was voor de g Rikkert Zuiderveld en Elly Nieman op- scripts van „The graduate" en „Catch 22” i treden. Er zijn nog diverse andere activi- en later Milos Forman uitstekend terzijde g teiten. De derde wereldwinkel en de anar- Sking^ofr6118 eerSte AmerikaanSe fUm cho-syndicalistische werkgroep IJmond Maar wie goed toeluistert zal in de ba- zullen er een stand hebben. Men kan er nale intrige, ontleend aan een succesvol S tekeningen kopen, er worden aardappelen Broadway-blijspel van Bill Manhoff, spit- S gepoft, filmpjes gedraaid, fruit, tosti’s, iXXSSXÏÏXr Herbert Ross heeft van de ruzies tussen S rinth begint om acht uur. George Segal als een wereldvreemde g schrijver (de uil) en Barbra Streisand als g een beetje goedkoop meisje (de pussycat) g een erg drukke, lawaaiige en toneelmatige g toestand gemaakt die een enkele maal wel g komisch werkt, maar meestal zijn eigen g grappigheid overschreeuwt. In Luxor. I de 75-jarige Howard Hawks zijn zoveelste „western” gemaakt die alles heeft wat een g simpele wildwestfilm moet hebben, maar g in dit bijzonder geval opvalt door zijn on- g der de gegeven omstandigheden niet te S verwachten vitaliteit. Het begin met een S spectaculaire treinroof doet al dadelijk het S beste vermoeden, maar ook als daarna de S handeling zo nu en dan wat afzwakt, blijft S er nog genoeg te beleven in dit vervolg op S „Rio Bravo” en „Eldorado” dat kort na de S Burgeroorlog speelt, een omstandigheid die S ook nog voor de nodige complicaties zorgt. g In Frans Hals. g CHARLES BOOST doior Hein de Ligt op zaterdag van 16-17 S uur op het stadhuiscarillon te IJmuiden g luidt: 1. Preludium in 9, van Jef Denijn; 2a. luidt: g 1. Preludium in 9, van Jef Denijn; 2a. Klokke Roeland, van J. Destoop; b. Twee tjUTianu S voerlui, van J. J. Viotta; c. Wildzang, van IN HET WILDE westen moet ene Sar- S J- Duin! 3- Sonatine voor beiaard, van tana, die verdacht wordt van een bank- g Wouter Paap; 4. Improvisatie, van H. de roof, alles op alles zetten om zijn onschuld S 5a- The merrV milkmaids; b. Sleights S sword dance; c. Country gardens; 6. 2e S kleine Suite van Leen ’t Hart; 7a. La mo- raking bregen met allerlei moordlustige g linara, van G. Paesiëllo; b. Caro mio ben, personen, die Sartana uiteraard weet uit g van F- Giordini; c. Santa Lucia, van T. te schakelen. Tenslotte komt hij bij de S Cottran! 8- Variaties voor beiaard, van brains van de bankroof terecht: de bank- S directeur zelf. In Rembrandt. HET MONSTER van Frankenstein blijft hardnekkig leven. Het verhaal van de enge g wetenschapsman die uit stukken van lijken g een nieuwe mens probeert te maken is on- S verwoestbaar voor de filmindustrie. Zo ook S in deze versie, waarin vele zonden van S grafschennerij en ontvoering worden be- N dreven. In Lido. EEN INGEWIKKELD verhaal ligt ten S grondslag aan de Engelssprekende film S van Italiaans-Fransen huize, „Overspel met S zijn eigen vrouw”. Het gaat over de ge- S heimzinnige dood van een doktersvrouw. Na vele thrillerachtige complicaties blijkt S de dokter onschuldig verdacht te worden S en de vrouw te leven. Zij is er vandoor met S de broer van de dokter. Deze broer heeft de dood van de vrouw in scène gezet, door een verpleegster om te brengen. Acteurs van enige naam spelen in deze film mee: Elsa Martinelli, Marisa Mell en Jean Sorel. Er zit veel aantrekkelijk bloot in de film. die daarom in Roxy draait. IN CINEMA PALACE is de avonturen- i film „Kelly’s Heroes” geprolongeerd. Des s nachts draait deze film de komische Ame- S rikaanse film: „Daar komen de Russen, S daar komen ze aan”. In de nachtvoorstel- S lingen van Frans Hals de sexthriller „Zo- S meinachten in Zweden”. s HET FRANSE „chamade” betekent let terlijk het sein (tromgeroffel, hoornsig- naal), waarmee op het slagveld om stop- S zetting van de gevechtshandelingen ver- zocht werd. Het woord heeft dus iets te S maken met het zich overgeven aan de vij- S and en dus niet met „de overgave” in ero- tische zin die de Nederlandse titel van de film in Studio misschien suggereert. Er is in verband met de hoofdfiguur uit S „La chamade” dan ook eerder sprake van capitulatie, zoals het verhaal, ontleend aan een roman van Fran?oise Sagan, ook wel uitwijst. Lucile, prachtig genuanceerd ge- speeld door Cathérine Deneuve, is deze centrale figuur. Ze is een typische creatie van Sagan: een 25-jarige vrouw, eigenzin- 9 nig en genotzuchtig en aarzelend tussen een oudere vriend (Michel Piccoli) en een S jongere minnaar die meer passie in haar S leven kan brengen. Lucile is een wispel- S turig karakter en zij doet er lang over met het nemen van een beslissing, onderwijl beide verhoudingen aanhoudend, wat haar niet dadelijk sympathiek maakt bij de toeschouwer. Maar het komen tot een be- slissing vormt een boeiend en menselijk fe gevecht om een accoord te sluiten met het g leven en zowel Sagan als schrijfster als g Alain Cavalier als regisseur hebben een g subtiel portret van ’n grillig, maar herken- g baar karakter getekend. Uit hun samen- S werking is een boeiende, snel wisselende g film ontstaan, waarin Cathérine Deneuve S precies de actrice van de capricieuze S precies de actrice blijkt om van de capri- S cieuze Lucile een aanvaardbare jonge vrouw van deze tijd te maken. In Studio. I HET IS „THE OWL and the pussycat” niet dadelijk aan te zien dat achter dit langgerekte verhaal over twee jonge men- voelen, een scherpzinnig scenarioschrijver eerder verantwoordelijk ft.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 11