Oorlogsfilms zonder verheerlijking
KLEINE INCIDENTEN
UIT GROTE OORLOGEN
EERHERSTEL VOOR
J. L. BARRAULT
FILMS IN AMSTERDAM
tnco
Nieuwe roman
Solzjenitsin
i Ik heb allang gemerkt
dat 't allerbeste niet *t duurste
hoeft te zijn. U toch ook?
I
T.V. vanavond
Nieuwe serie met
veel „thrill” uit
Amerika
Michael Rennie t
Ivens in China
Frenkel Frank bij
ongeluk gewond
Kunst,
met kaas
TV vrijdag
X/
TV zaterdag
Radio zaterdag
O
12
VRIJDAG 11 JUNI 1971
I
Deserteurs
niet vergeten... Frico eten
6,15
AMSTERDAM In de rubriek
„Films in Amsterdam” wordt even
de aandacht gevestigd op de Italiaans-
Engelse film „Gott mit uns” die mo
menteel in Cineac Damrak draait en
een incident behandelt dat zich kort
na de oorlog op ons grondgebied af
speelde. Met de hulp van de Canadese
bewakers van een Nederlands inter
neringskamp kunnen twee Duitse
deserteurs door gevangen zittende
landgenoten na de capitulatie berecht
en terechtgesteld worden. Het is een
absurde situatie die nauwelijks door
een beroepsfantast bedacht kan wor
den, maar die niettemin in werkelijk
heid gebeurd is.
Pretty maids
Dobbelmaniswit-enkleuraktief.
Veiligvoordewasmachine. (Q)
Verpakt in een handige,vochtwerende zak.
DobbelltlSIli Gewoon overal te koop.
F
<AAA/WVWWWWW»A**AA*WW*******
(Van onze correspondent)
was
ADVERTENTIE
18.45
1
CHARLES BOOST
naar
ADVERTENTIE
MWVWWVWUWWWWWWWWWWWMW
De terechtstelling van een onschul
dige in Kubrichs „Paths of glory”.
IN ZIJN BOEK over „Films of Peace
and War” heeft Robert Hughes al weer
enige jaren geleden zijn mening en die
PARIJS De befaamde Franse toneel
leider en acteur Jean Louis Barrault, die in
mei 1968 door de toenmalige minister van
Cultuur André Malraux als directeur van
het Odeon-theater op staande voet ontsla
gen werd, is gisteren eindelijk in ere her
steld. Malraux’ opvolger Jacques Duha-
(Van onze correspondent)
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
23.05
23.10
21.15
21.45
22.50
22.55
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
16.00
16.02
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.55
22.20
18.45
18.50
185.5
19.00
19.05
19.15
19.23
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
21.45
22.25
23.15
ER ZIJN EEN PAAR goede oude be
kenden toegevoegd aan de Amsterdamse
filmagenda van deze week. Allereerst is
„Woodstock” terug in Bellevue-Cinera-
ma, waar dit verslag van „Three days of
peace, music and love” zijn succesvol
entree maakte. Vervolgens heeft Du Mi
di, altijd op zoek naar spectaculaire
films, „Quo vadis” van Mervyn Le Roy
uit ’51 teruggebracht met Robert Taylor,
Deborah Kerr, Leo Genn en Peter Usti
nov als de voornaamste spelers, voor wie
dat mocht zijn vergeten.
digheden over het leven en het werk
van Offenbach.
Na Offenbach aandacht voor de ver
zorging van geestelijk gestoorden. Hans
L. Koekoek filmde in het psychiatrisch
ziekenhuis Vogelenzang in Bennekom.
Doel van de reportage: een beeld schet
sen van de moderne en vaak experi
mentele geneeskunde van de geesteszie
ke patiënt in deze inrichting. De repor
tage kreeg als titel mee Een Gekken
huis. Voor de samenstelling en eindre
dactie tekent Henk Mochel.
Om tien uur zendt de NCRV de speel
film De belangrijkste Getuige uit. De
film is gebaseerd op het verhaal de
Boerenvrouwen van Anton Tsjechov. De
film werd gemaakt door de Russische
filmstudio Mosfilm. In de hoofdrollen
derhalve Russische acteurs en actrices
als Elena Sanajewa, Alexander Bel-
j af ski. Om elf uur begint ds. W. C.
Verstoep zijn dagsluiting. Daarna alleen
het laatste nieuws.
Nederland II
NOS- Tim en de leeuw.
STER- Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Ter Visie.
VARA: Gitaarmuziek.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Film.
De Ombudsman.
NOS- Journaal.
Nederland II
NOSTim en de leeuw.
STERReclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
E.O.Bijbelvertaling.
Orgel en trompet.
Nader bekeken.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRODe Carol Burnett Show.
Avroskoop.
Show Dusty Springfield.
Sportpanorama.
NOS: Journaal.
Nederland I
NOSTim en de leeuw.
STER Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV- Liedjes van vroeger
en nu.
Mijn idee.
STER: Reclame.
NOS- Journaal.
STERReclame.
NCRVFragm. u’t operettes.
Het ziekenhuis Vogelenzang.
Film.
Avondsluiting.
NOS- Journaal.
Heldenmoed, kameraadschap, het avon
tuur en de toestemming om te mogen do
den gingen werken als attracties van het
oorlogvoeren en het gemeenschappelijk
kijken in de bioscoopzaal naar onder nor
male omstandigheden verboden dingen als
doden of martelen of gewelddadig optre
den veroorzaakte, zo bleek, een soort ple
zierig schuldgevoel dat uiterst funest zou
kunnen werken.
MOSKOU (AFP). In literaire kringen
in Moskou circuleert sinds drie maanden
een nieuw boek van Alexander Solzjenit
sin. Het 500 bladzijden tellende manu
script „Augustus 1914” is door de onder
grondse „Samizdat” uitgeverij in verschei
dene honderden getypte kopieën ver
spreid. De tekst zou ook het buitenland al
hebben bereikt, maar Solzjenitsin verbiedt
publicatie in het buitenland.
„Augustus 1914” is de afgelopen winter
voltooid, kort nadat de Russische autori
teiten Solzjenitsin hadden verboden de
Nobelprijs voor literatuur 1970 in Stock
holm in ontvangst te nemen. Mensen die
Solzjenitsin’s nieuwe werk over de eerste
jaren van de Russisch-Duitse oorlog heb
ben gelezen stellen het op een lijn met
„Oorlog en vrede” van Tolstoj. Zonder de
censuur zou het een bestseller worden, zo
menen ze.
LONDEN (Reuter). De tot Ameri
kaan genaturaliseerde Britse filmspeler
Michael Rennie is donderdag op 62-jarige
leeftijd overleden. Na voor de tweede we
reldoorlog enige kleine rollen te hebben
gespeeld, werd hij na 1945 bekend door
zijn optreden met Margaret Lockwood in
„1’11 be your sweetheart” en „The wicked
lady”. Hij overleed in de Noordengelse
plaats Harrogate waar hij zijn moeder be
zocht.
TOKIO (AP) De Nederlandse fil
mer Joris Ivens en de Franse filmer Mar
celine Loridan zijn donderdag in Peking
aangekomen voor een bezoek aan de Chi
nese vereniging voor vriendschap met het
buitenland, aldus heeft het persbureau
Nieuw China bekend gemaakt.
Een enquête onder filmers die in hun
carrière een of meer oorlogsfilms hadden
gemaakt, wees uit dat er maar weinig wa
ren die zich enige illusie maakten over
het nuttig effect van hun werk, in die zin
Nederland I
NOS: Journaal.
KROKinderzangfestival.
NOS: Tim en de leeuw.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STERReclame.
KRO: Filmrubriek.
STERReclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Marcus Welby (serie).
Trekking Alg. Loterij Ne
derland.
Brandpunt.
Show Petula Clark.
Epiloog.
NOS- Journaal.
mei heeft Barrault verzocht de leiding van
het Theater der Naties, dat in de Odeon-
schouwburg gevestigd was. weer op zich
te willen nemen.
Nederland 2. De VARA gaat van
avond op het tweede net van start
met de uit zeven afleveringen bestaan
de Amerikaanse serie Wie vermoordde
Miss USA? Hoofdfiguur is de sheriff Mc
Cloud gespeeld door Dennis Weaver.
Zijn tegenspeelster is de bekende actri
ce Diana Muldaur. Aan de avonturen
van McCloud kan de kijker pas na het
nieuws van 8 uur het hart ophalen.
Aan dat nieuws gaan de nodige pro
gramma’s vooraf. Achtereenvolgens zijn
dat: Tim en de leeuw, de NOS-rubriek
Ter Visie en een reportage van het
dat zij er een positief-pacifistische wer
king van verwachten. André Cayatte ging
zelfs zo ver te stellen dat het onmogelijk
was om de oorlog te tonen zonder beel
den te gebruiken die de toeschouwers sym
pathiek stemden ten opzichte van de oor
log. En de vraag naar films die in hun
idee een duidelijk anti-oorlog strekking
hadden, leverde een mager lijstje op met
titels als „Hiroshima, mon amour” van
Renais, of „Jeux interdits” van René Clé
ment, films dus die zich buiten het feite
lijke oorlogsgebeuren af speelden en zich
met een particulier drama dat verband
hield met de oorlog bezighielden.
En tenslotte vertoont Calypso, maar
nu in de volledige versie, „Et Dieu créa
la femme” en schiep de vrouw”),
de film <jie Bardot beroemd maakte en,
mét haar, tijdelijke echtgenoot Roger
Vadim. Dat gebeurde we leven snel
in 1956. B.B. had toen al vier jaar van
kleine rolletjes en drie grote speelfilmen
achter de rug die alle snel in reprise wer
den gebracht, nadat Vadims debuut zo
veel schoons onthuld had dat de KFA de
film moest ontraden. Ondanks de coupu
res, want nu eerst zijn wij rijp voor de
„volledige versie”.
van anderen bijeengebracht over het vraag
stuk waar de oorlogsfilm als „entertain
ment” ophoudt en als zuiver pacifistisch
manifest kon gelden. Het resultaat van
een nauwkeurig onderzoek naar de senti
menten die de z.g. anti-oorlogsfilm opriep
viel uiterst negatief uit. Geen film in het
genre ging natuurlijk zo ver dat er de
oorlog in verheerlijkt werd, maar wel fas
cineerden, gewild of niet, de meeste voor
beelden uit deze categorie het publiek op
een wijze waardoor de eventuele vredes
boodschap op z’n minst geneutraliseerd
werd.
Nederland I. De NCRV komt na Tim
en het journaal aandragen met Zoals
de ouden zongen.een programma
waarin het kinderkoor de Jonkies on
der leiding van Herman Broekhuizen
liedjes van vroeger en nu zingt. Ze
doen dat in de Blinkerd te Schoorl, een
klein half uur lang. Een half uur later
halen uitvinders de camera in het pro
gramma Mijn idee. In de jury die de
uitvindingen beoordeelt (vanavond ziet
men mevrouw M. J. Hemminga uit
Nieuw Beerda met haar kuikens, me
neer Bowier uit Den Haag met een saté-
rijgsnijder, meneer Versteegen uit Lei
den met een apparaatje waarmee het
volgens hem makkelijk watergeven aan
bloemen is en mevrouw Van der Veen
uit Heemstede met een tribunetas) Rita
Corita, Drs. P. en Henry Viesenbeek.
Na het journaal onder de titel Lang
leve de Romantiek, fragmenten uit het
operette-oeuvre van Jacques Offenbach.
In het programma zijn o.m. melodieën
uit La Vie Parisienne en Robinsonade
gestopt. Vanuit Parijs geeft Jan van der
Waard een toelichting op deze frag
menten. Hij ook spuit wat wetenswaar-
VVVVVVVVVWWWVVXnAn/VVVVVVVVVVlA/VVVVVVVWVVVVVVVVVViri/VVVVVWVVVVVWVWWVVVVVVVVVWWVV'VVWWWVVVVVVVWI
Weer directeur Theater der Naties
NUWr-ÉNIOEUR-AKIW
liefdadigheidsconcert dat Manitas de
Plata vorig jaar in Parijs organiseerde.
De opbrengst van dat concert (gespro
ken werd over de nacht der Zigeuners)
was voor de weduwe van de toen pas
overleden zigeuner-gitarist Sarrane Fer
ret. Uit het programma dat daar in Pa
rijs (in het Olympia Theater) geboden
werd, maakte de VARA een keuze. Men
ziet en hoort Manitas de Plata zelf, Ma
telot Ferret, Maurice Ferret en Los Bal-
liardos.
De rest van deze VARA-avond laat
zich vervolgens heel snel vertellen: na
het nieuws de serie over sheriff Mc
Cloud, daarna VARA’s ombudsman Mar
cel van Dam en tenslotte het aller
laatste nieuws Om/ even half elf is daar
mee een einde gekomen aan een week
VERDER IS ER nog wat sensatie bij-
gekomen: een gansterfilm in het Leidse-
EEN VEEL GECITEERDE film
ook „Paths of glory” van Stanley Ku
brick. Kubrick koos voor deze film, zoals
men zich misschien zal herinneren een in
cident uit de eerste wereldoorlog dat zich
afspeelde in een periode toen het moraal
van de Franse soldaten aan de Marne
uiterst laag gedaald was. Om aan lafheid,
oorlogsmoeheid of mogelijke desertie een
einde te maken, besloot de legerleiding een
extreme vorm van afschrikwekkend voor
beeld toe te passen. Uit een onderdeel dat
gefaald had bij de uitvoering van een zin
loze aanval op een onneembare stelling
werden door loting drie soldaten aangewe
zen die de kogel zouden krijgen.
De uitvoering van dit onmenselijke von
nis leidt tot gruwelijke passages in de
film die op zijn manier iets van de „gloi-
re” aan het Franse leger trachtte te ont
nemen, waaronder het bedolven was toen
de oorlog succesvol afliep.
Op soortgelijke wijze zou „Gott mit uns”
kunnen werken, omdat ook deze middel
matige Italiaans-Engelse film buiten het
eigenlijke oorlogvoeren is gehouden en
zich bezighoudt met een van die kleine,
min of meer particuliere incidenten die
beter dan spectaculaire gevechtsscènes de
waanzin van de oorlog, de ontmenselij
king van de mens, de degradatie van de
moraal kan duidelijk maken, zonder op
winding, maar met de onontkoombare
consequentie die uit de werkelijkheid ge
trokken kan worden.
„GOTT MIT UNS” gemaakt door Giu
liano Montaldo heeft als speciale attrac
tie dat de handeling zich in ons land af
speelt kort na de oorlog en wel in Wes-
terbork, waarin toen Duitse krijgsgevan
genen waren ondergebracht. Bij die
krijgsgevangenen worden twee Duitse de
serteurs opgesloten die tijdelijk onderge
doken waren, maar bij de capitulatie
zich vrijwillig melden, wat hun noodlot
zal worden. Want de bevelvoerder van de
opgesloten Duitsers wil de deserteurs als
nog berechten volgens het oorlogsrecht,
d.w.z. fusilleren. Daar zijzelf niet over
wapenen beschikken, vragen de gevange
nen hun Canadese bewakers hun tijdelijk
enige geweren af te staan en dat brengt
de bevelvoerende Canadees in grote
moeilijkheden. Eerst weigert hij, maar
als er een soort oproer in het kamp uit
breekt, gaat hij op het verzoek in en ziet
verder toe dat alles volgens de regels
verloopt.
Het klinkt allemaal als een grotesk
oorlogsverzinsel, maar de tragedie is dat
de film op waarheid berust, destijds is
langs een omweg iets ervan doorgedron
gen tot de nieuwsmedia. Maar dit soort
tijdelijke belangstelling wekt misschien
hier en daar enige verontwaardiging,
mist echter blijvende aandacht. Montal-
do’s film kan daarin eventueel voorzien,
ook al is hij niet bijzonder goed gemaakt
en krijgt het verhaal daardoor iets be
dachts, wat het helaas niet is.
CH. BOOST
Er was in die chaotische maanden kort
na de bevrijding nauwelijks gelegenheid
om zich druk te maken over de al dan
niet terechte moord op twee Duitsers, ge
steld dat het bericht destijds de krant ge
haald had, maar later, geïsoleerd van de
toen heersende omstandigheden is het ho
ren of in dit geval zien van een in
zijn tijd onbelangrijk incident, pas in
staat de volsterkte absurditeit van een
oorlogssituatie en van onderlinge militai
re gewoontes en afspraken in algemene
zin aan te tonen.
Er zijn sinds 1945 ontelbare z.g. anti-
oorlogsfilms gemaakt, maar de meeste
hadden alleen maar de bedoeling voor
wat spannende verstrooiing te zorgen of
voelden zich geëxcuseerd via hun nobele
bedoelingen wat sadisme en gewelddaden
kwijt te raken aan de liefhebbers. Boven
dien het grote oorlogsgebeuren, de gevech
ten te land, de luchtbombardementen, de
zeeslagen, het is allemaal te spectaculair
maar vooral te onpersoonlijk om er enige
tegenstand tegen de oorlog mee op te roe
pen. Het maakt deel uit van het soort ge
neratie, waarnaar het publiek als naar an
dere rampen, met enig geheim plezier en
met een onverklaarbare opwinding zit te
kijken. Niet voor niets isoleren de filmers
en fotografen uit grote rampen (hongers
nood, vluchtelingen) die in hun geheel
nauwelijks enige of hoogstend een ave
rechtse indruk maken, een huilend of ziek
liggend kind om de wereldopinie geschokt
te krijgen.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Op het eerste gehoor. 7.25 Horen
en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00
Nws. 8.11 Te Deum Laudamus. 8.30
Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theol.
etherleergang. 9.35 Gymn. voor de vr.
9.45 Radio-Rally. 9.48 Muziek in vrije
tijd. Intern. Koorfestival in Schevenin-
gen. 10.15 Radio-Rally. 11.00 Nws. 11.03
Radio-Rally. 11.04 Oekumenisch Pfingst
treffen ’71 in Augsburg. 11.15 Solarium.
11.30 Radio-Rally. 11.54 Radio-Rally.
11.55 Meded. 12.00 Zonder grenzen. 12.10
Uit balans. 12.14 Marktberichten. Over-
heidsvoorl. 12.16 Vast en zeker. Soc.
Zaken en volksgezondheid. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Actualit. 12.50 Buitenl. commen
taar. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 Veel
plaatjes. 15.30 Finale Kinderzangfesti
val. 16.00 Nws. 16.30 Nws. 16.33 Inzet.
17.00 HIRO-Magazine. 17.30 Echolood.
Pol. Partijen. 18.19 Uitz. V.V.D. 18.30
Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Echo-Fi-
nale-Muziekfeest. 1970-1971. 19.30 Trou
badour. 20.00 Verzoekpl. 22.00 Happy
Days. 22.25 Avondgebed. 22.30 Nws.
22.40 Toumegoal. 23.55 Nws.
HILVERSUM H
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. Postdui-
venber. 7.20 Z.O. 7.33 Van de voorpa
gina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Ac
tualiteiten. 9.35 Waterstanden. 10.10 So
ciale problemen. 10.30 Zaterdag infor-
1 matie. 11.00 Nws. 13.00 Nws 13.11 Va-
ria. 13.13 Actualiteiten. 13.23 Dit is het
I begin. 14.30 Jazz. 15.00 Gevolmachtigd.
I 16.00 Nws. 16.30 Hobbyscoop. 16.15 De
Staalkaart. 17.15 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Actualiteiten .18.20 Trio. 18.45 Klank-
sierkunst. 19.30 Nws. 19.35 Dansorkest.
20.05 Ned. chansons. 20.40 Béatrice et
Bénédicte, komische opera. 22.30 Nws.
I 22.40 Meded. 22.45 Driester: actueel pro-
I gramma. 23.15 Lui luisteren. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.03 De Vincent van Enge-
I len Show. 10.00 Nws. 10.02 Djinn. 11.00
I en 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Rally-Ra-
I dio. 13.04 Pop(pen)cast. 14.00 Nws. 14.03
Radio-Rally 14.04 Nee, we noemen geen
I namen. 14.50. 15.03, 15.30 en 15.55 Ra-
I dio Rally. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03
Sportshow. 17.00 Nws.
I BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Actualiteiten. 12.55
i Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. en to-
neelagenda. 13.20 Muziekprogr. 14.00 en
15.00 Nws. 16.00 Hoorspel. 16.32 Muz.
17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 17.55
1 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Lichte or-
I kestmuz. 18.15 Voor de jeugd.
I Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws.
j 19.30 Festival v. Lichte muziek. 20.00
I Opera. De Zeven Kunsten. 22.20 Jazz
muziek. 23.00 Nws. 23.05 Muz. 23.40 Nws
VAN VADIM IN LANGE tijd niets ge
hoord; deze week is hij echter behalve
met zijn eersteling En schiep de
vrouw” ook op het Amsterdamse pro
gramma aanwezig met zijn eerste Ame
rikaanse film „Pretty maids all in a
row”, waarvan de Nederlandse impor
teur gemaakt heeft „Een reeks charman
te meisjes slachtoffer van hun leermees
ter”. Die leermeester wordt door Rock
Hudson gespeeld, maar wie de meisjes
zijn wordt in de advertentie onvermeld
gelaten. Dat de titel zou slaan op Vadim
zelf die na Bardot, Annette Stroyberg,
Cathérine Deneuve en Jane Fonda met
mooie vrouwen blijft gezien worden, is
niet ondenkbaar.
Malraux beschuldigde Barrault in de
mei-dagen van 1968 van openlijke mede
plichtigheid met de opstandige studenten,
die zijn theater toen veroverd hadden en
bezet. Jean Louis Barrault, die zijn linkse
sympathieën nooit verheimelijkt had, heeft
zich tegen die beschuldiging van de toen
malige minister nooit kunnen verdedigen,
want Malraux weigerde hem gewoon voor
een uiteenzetting te ontvangen. Door zijn
onslag werd intussen het Theater der Na
ties gelijktijdig zo ongeveer wel de
doodsteek toegebracht. Het seizoen werd
steeds korter en de belangstelling van het
Parijse publiek en ook van het buitenland
steeds geringer. Meermalen was dan ook
sprake van een overplaatsing van dit eer
ste internationale toneelfestival van Pa
rijs naar Londen, Berlijn, Brussel of zelfs
New York. Om het festival voor Parijs
te kunnen behouden schijnen de andere
landen zelfs de eis te hebben gesteld, dat
Jean Louis Barrault opnieuw met de lei
ding zou worden belast. Die conditie heeft
de huidige minister van Cultuur inmiddels
ingewilligd. Frankrijk zal de andere ge
ïnteresseerde regeringen voorstellen het
Theater der Naties in de toekomst geza
menlijk te financieren.
Barrault is van zijn kant van plan, het
Theater der Naties wel ingrijpend op de
helling te plaatsen. Het nieuwe festival
dat begin volgend jaar van start zal gaan
om in principe het hele seizoen te functio
neren zal vooral het woord moeten geven
aan de experimentele stromingen, zoals
Jean Louis Barrault gisteren al te ver
staan heeft gegeven.
plein Theater („A bullet for Pretty
boy”), een nieuwe „western” in Tuschin-
ski („Lawman” van Michael Winner met
Burt Lancaster en Robert Ryan) en een
oude in Rembrandtplein Theater („Djan
go” van Sergio Corbucci met Franco Ne
ro) en tenslotte „Gott mit uns” in Cineac
Damrak, opnieuw met de acteur Franco
Nero die ook nog in „Tristana” (nog al
tijd in Studio K) te zien is.
BEEMSTER. De toneelschrijver en
TV-medewerker Dimitri Frenkel Frank
is gisteravond vrij ernstig gewond geraakt
bij een verkeersongeluk in de Beemster.
Hij was met zijn auto omstreeks half ze
ven onderweg van zijn woning naar een
garage in Purmerend, waar hij de auto
zou inruilen, toen hij moest uitwijken voor
een hem tegemoetkomende bromfietser.
Zijn auto raakte daarbij een geparkeerde
auto, ontwortelde een boom, sloeg over de
kop en kwam ondersteboven in de berm-
sloot terecht. Twee omwonenden die op het
land aan het werk waren, schoten te hulp
en slaagden er in de reeds bewusteloze
automobilist uit zijn hachelijke positie te
bevrijden. Met een hersenschudding,
hoofdwonden en inwendige kneuzingen is
Frenkel Frank overgebracht naar het
Stadsziekenhuis in Purmerend.