twee weken boordevol theater muziek en I w i S ffl c I X aX-X X IS S JKI ff r' ft 17 ie 3 r n ff f Fi ZATERDAG 12 JUNI 1971 O g I 1W: jfW-'ür- A JA f I L W L HOLLAND FESTIVAL HOLLAND FESTIVAL 71 an ur an in rond srv i -A‘ Ï^S“' 1 n. u, scènes die zich op verschillende niveaus afspelen. Een beeld van het Düsseldorfse ensemble. voor n in door kke- bui- men nder met aan- neer i, en ding rijke en arme landen. Al maanden zyn ze bezig aan de repetities (zie foto) onder regisseuse Loes Ballot. -inan- studie waar- areld- 'gade- ibeba, kaan- p der nelijk dol- orden -jarig draad in to- De hoofdrolspeelster uit Droomspel van Strindberg dat onder regie van Ingmar Bergman wordt gespeeld door het Koninklijk Dramatische Theater uit Stockholm. Bergman self komt niet mee: te druk met filmen. ou- >ede de I te van ken irde k- gt ft" -- ide- age- roep aor- met al ien- geco- (31), die afde- We- verk- dacht plan u als r het in de <en- her- s. J. rker 4.m- -eeld 5, de toe- iwe- it te 5 de male Ouy- mal- dit eko- •oeid met 'oor- 1. in ïn st JS Is. ti ll ?n t- 7 Uit het buitenland komen de geruchtmakende versie van „Alice in wonderland” door een groep uit New York, „Droomspel” van Strindberg door het Konink lijke Dramatisch Theater te Stockholm van Ingmar Bergman, „The Taming of the Shrew” van Shake speare door jonge spelers van het National Theatre uit Londen en enige stukken door het National Theatre of the Deaf, een grote groep doofstomme spelers uit New York. En misschien „Deafmanglance” een theater happening van Amerikaanse huize. BEHALVE de twee belangrijkste Nederlandse ballet gezelschappen komt naar het festival het danstheater van de grote Amerikaanse „tovenaar”, Alwin Niko lais, die twee jaar terug veel succes boekte. Hij komt met deels oud, deels nieuw werk. De beroemde choreograaf Tomaszevski komt met het Pools Pantomime Theater. Paco Pena uit Spanje brengt flamencodansen en muziek. Montserrat Cabbalé, de wereldberoemde sopraan, zingt op 26 juni in het concertgebouw een operaprogramma, met werk van Bellini, Rossini, Donizetti en Verdi. «W ft DE NEDERLANDSE OPERASTICHTING komt met twee opera’s: „Hoffmann’s vertellingen” van Offen bach en de wereldpremière van „Spinoza” van Ton de Kruyf naar het stuk van Dimitri Frenkel Frank. Uit Düsseldorf komt men met Die Soldaten van Zimmer man, een gebeurtenis van grote betekenis. TWEE NEDERLANDSE theaterprojecten, die veel beloven zijn: De Bacchanten (naar Euripides) in een hedendaagse opvatting, geregisseerd door Erik Vos met o.a. Henk van Ulsen; en „Esperanza”, een soort muziektheater over de verhouding arme en rijke lan den door Mies Bouhuvs geschreven, op muziek van Theo Loevendie en Bernard van Beurden, geregisseerd door Loes Ballot. En daarnaast zijn er nog vele eenmalige aandacht trekkers. Bijvoorbeeld een concert ter ere van de com ponist Olivier Messiaen, die de Erasmusprijs bij die gelegenheid uitgereikt krijgt, het jaarlijkse orgelcon- cours in Haarlem, een harmonie- en popfestival in Tilburg. Het festival wordt op 15 juni in Amsterdam geopend met nonstopprogramma’s van muziek en straattoneel op vier pleinen in de binnenstad. Het wordt besloten met een „muzikaal circus” in het Haagse congresge bouw, muziek, circus en variété op 9 juli. (Van onze kunstredactie) «VOLGENDE WEEK begint het Holland Festival ’71, het ruim drie weken durende festijn van kunsteve- W nementen, die je in andere tijden zelden of nooit kunt zien of horen. Het festival heeft dit jaar meer dan in vorige jaren het programma zeer gevarieerd gehouden en van opmerkelijke initiatieven voorzien. Om maar iets te noemen: de Nederlandse muziek, een beetje oude en veel moderne, is rijk vertegenwoordigd. JE KUNT NIET ZEGGEN dat het Holland Festival op de populaire toer is gegaan. Op een enkel „ge makkelijk” concert na, blijft het programma aan de gedegen, op niveau gelegen kant. Wel streeft het be stuur met het programma zoveel mogelijk soorten pu bliek, met elk een eigen belangstelling, aan te boren. Een beter uitgangspunt dan te zorgen dat zoveel mo gelijk mensen naar één soort evenement toegaan. Vorig jaar gingen ruim 110.000 mensen naar een of meer van de 132 evenementen die het programma tel de. In Amsterdam, waar het meeste te doen was, trok het festival 41.000 bezoekers, in Rotterdam 14.000, in Den Haag 20.000 en elders 14.000 (in Haarlem gingen 5.400 naar de vier concerten van het orgelconcours). Voor het eerst zat in het festival een filmserie in veertien steden die 20.000 bezoekers trok, reden waarom men dit jaar het idee herhaalt met een serie van nieuwe Italiaanse films (ook te zien in Studio te Haarlem). HET FESTIVAL telt dit jaar zo’n tachtig manifesta ties, die één of meer opvoeringen beleven. Teveel om hier uitvoerig op te sommen. Daartoe kan men zich beter het dikke programmaboek aanschaffen, dat vol staat met foto’s en gedegen informatie. Op deze pagina slechts een greep. WERK VAN LIEFST zestig Nederlandse componisten zal worden uitgevoerd bij verschillende gelegenheden. Het verwijt dat de Nederlandse componisten geen kan sen krijgen gaat zeker in dit festival niet meer op. Jos- quin des Prez, die 450 jaar geleden dood ging, wordt geëerd met een belangrijk concert in de St. Janskathe- draal te Den Bosch (17 juni) door de Haghesanghers en de kathedrale Schola Cantorum. Het concert wordt in Den Haag herhaald. Ook de (350ste) sterfdag van Sweelinck wordt herdacht met o.a. een concert door het Nederlands Kamerkoor, begeleid door Albert de Klerk, in de Haagse Kloosterkerk (17 juni) en door het Nederlands Madrigaalkoor in de Leidse Marekerk (16 juni). Het Residentieorkest doet dit festival niets dan op vallende dingen: een concert (18 juni) met werk van Misha Mengelberg, Kees van Baaren, Peter Schat, Lous Andriessen, Jan van Vlijmen en David Porcelijn en een concert (3 juli) met werk van Willem Pijper, Sem Dresden, Piet Ketting en Matthijs Vermeulen. Verscheidene andere orkesten voeren Nederlands werk uit. Zo brengt het Nederlands Kamerorkest (op 8 juli) in de Grote Kerk van Monnickendam een werk uit van Hans Cox, zes eenakters voor 28 musici. BEHALVE EEN Schubert-cyclus, een reeks barok - concerten, tamelijk „gemakkelijke” klassieke concerten door het Rotterdams Philharmonisch Orkest, opera- concerten met de zangeressen Gré Brouwenstijn en Montserrat Cabbalé, zijn er veel moderne concerten te horen. Alweer het Residentieorkest heeft een programme gewijd aan Kurt Weill, met o.a. Der Silbersee, waar, voor Weills weduwe Lotte Seerauber Jenny Le- nya helemaal uit New York overkomt (tegen een hono rarium dat het Holland Festival zelf mocht bepalen zo’n zin had ze in het evenement). Het USO en he NCRV vocaal ensemble brengen een nooit eerder uit gevoerd werk van Weill: Recordare (2 juli in de Pie terskerk te Utrecht). In het Amsterdams concertgebouw is een serie vaj drie concerten met actuele muziek: werk van Zimmer man, Stockhausen en Boulez, Globokar en Penderecki Boulez komt zelf met zijn London Sinfonietta. Jazz is er óók dit jaar. Gil Evans komt met zijn or kest naar Rotterdam. Verder zijn er free jazz groepei in Den Haag, o.a. Willem Breuker en enige buiten landse ensembles. :h in mma, n bij con- n ge- ociale heeft t zoe ls ter lictsi- 'XftX De opera Die Soldaten van B. A. Zimmerman kent Filmprojecties voegen een ongebruikelijke dimensie toe. In het lichtere deel van het festivalprogramma: Paco Pena uit Spanje met flamencodans en -muziek. Linda Bove en Phyllis Frelich in een scène uit „Onder het Melkwoud”, door het Nationale Doventheater uit New York. Tientallen scholieren uit Amsterdam doen mee in „Es peranza”, een brok geëngageerd muziektheater over -;.ÏÉ: -ft - I A WW ->>-■ Lotte Lenya, de weduwe van Kurt Weill, zal de spreek stem vertolken in Der Silbersee, dat haar man in de jaren 30 componeerde, maar dat in vergetelheid raakte. X OF - - -Alt Mr F t ifc n' WW W -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 17