Fusie van concertdirecties
verzekert de continuïteit
VPRO boos over
Samkaldens doofpot
Kentering op til
m
bioscoopbezoek
I Ik heb allang gemerkt
dal 't allerbeste niet 't duurste
boeit te zijn. U toch ook?
til liD
EMERSON
GROOTS
Eindelijk plaats
voor Miletics
I
I
j
„houtwerker”
LEDENRAAD VERGADERDE
Accordeons met
de muziek mee
MASH, DE TOPPER VAN 1970
Nieuwe serie
voor kleuters
Dobbelman. Gewoon overal te koop.
Johan Koning: „Niet onze bedoeling
machtspositie op te bouwen”
TV dinsdag
Radio dinsdag
7
TV maandag
j[
T.V. vanavond
fpsHl
MAANDAG 14 JUNI 1971
(Van onze correspondent)
I
6,15
I
DEN HAAG De Nederlandse
concertdirectie J. Beek en de concert-
directie Johan Koning gaan per 1 ok
tober samen. Daardoor komt een groot
deel van de „solistenvoorziening” in
de klassieke sector in één hand. Be
tekent dit nu een verbetering of ont
staat er een machtspositie die mo
gelijke gevaren in zich houdt? Johan
Koning, één van de twee fusiepart-
ners, is graag bereid om de achter
gronden en de gevolgen van dit
samengaan toe te lichten.
Dobbelmaniswit-enkleuraktief. I -■
Veiligvoordewasmachine. (Q)
Verpakt ineenhandige,vochtwerendezak.1
'ftAAAAftAAAAAAAA/VVVVKAAAAA
JOHAN KONING
19.00
21.30
ADVERTENTIES
F
I
il
DEN HAAG. Het bioscoopbezoek lag
vorig jaar met ruim 24 mln. bezoekers voor
het eerst na een reeks van jaren nagenoeg
op het peil van het voorgaande jaar. In
1961 pikten de Nederlanders nog bijna 51
miljoen keer een bioscoopje.
middelbare leeftijd met de nodige erva
ring. We zijn in onderhandeling en hopen
op korte termijn tot een afronding te ko
men”.
Wat is precies de taak van een concert-
directie?
20.30
21.30
22.30
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
21.50
22.40
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
19.38
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
22.00
22.41
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
22.10
22.35
22.45
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
„Je kunt ons beroep in drieën delen.
Ten eerste, wat vroeger een grote rol
speelde, is de eigen onderneming. Het
brengen van eigen series in het land.
Vooral door de grote stijging van de kos
ten is dat minder geworden. Een ander
facet van ons vak is het introduceren van
buitenlanders in Nederland, of van bij
voorbeeld Amerikanen in Europa, voor
wie we tournees verezorgen in samenwer
king met onze buitenlandse collega’s”.
„Dat doen we natuurlijk ook voor kun
stenaars met gevestigde namen. En dan
is er werkelijk sprake van bemiddelen
en adviseren Mensen als Haitink behoe
ven niet naar werk te zoeken. Ze krijgen
meer aangeboden dan ze kunnen verwer
ken. Dan gaat ’t er om wat wel en wat
niet aan te nemen”.
„Voorts bemiddelen we voor grote or
kesten, die ook profiteren van onze erva
ring en kennis. Als plotseling een solist
uitvalt, is ’t aan ons om te weten, wie er
kan invallen met hetzelfde werk en dat
nog op niveau kan brengen ook”.
„Verder behoort het tot onze taak jon
ge kunstenaars te ontdekken en die bij de
dirigenten voor te laten spelen. Ik ben
ervan overtuigd dat elk talent er wel
komt, al zal het soms moeilijk zijn, maar
’t is aan ons om de radertjes goed te la
ten lopen”.
Nederland 2. Voor het eerst na Tim
en het journaal het Holland Festival
Magazine. Netty Rosenfeld zal regelma
tig de kijkers op de hoogte houden van
wat er allemaal te beleven is in het ka
der van het jaarlijkse evenement. Ge
rard Soeteman zal dit jaar de rubriek
leiden.
De NCRV vervolgt het programma
om half acht met een aflevering van
Dier en Vriend, waarin Anton van Hooff
van Burgers Dierenpark het een en an
der zal vertellen over dieren die wor
den gevangen voor parken. Na het jour-
Nederland I
NOS: Tim en de leeuw.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Pipo op Bizarra (serie).
Coronation Street (feuill.).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Zelf uw kind zwemmen
leren (5).
Met de muziek mee.
Was ’t maar vier uur (spel).
NOS: Journaal.
Nederland II
NOS: Tim en de leeuw.
STERReclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Holland Festival Magazine
NCRV: Dier en vriend (serie).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Filmserie: De regels
van het spel.
Nationaal Balletconcours in
Moskou.
Hier en Nu.
Ander nieuws.
NOS: Journaal.
Nederland I
NOS: Tim en de leeuw.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: De Gouverneur en J.J.
TopPop-Special.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Peyton Place.
Amusementsprogr.
AVRO’s Televizier Magazine.
NOS: Journaal.
Nederland II
NOS: Tim en de leeuw.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Internationaal Agrarisch nieuws
KROFelix de kat (tekenfilm).
Het verre Westen, (serie).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KROAndy Williams Show.
Documentaire film.
De rode kamer (feuill.).
NOS: Journaal.
Nederland 1. Na Tim en het journaal
gaat de VARA verder met 2 series, na
melijk Pipo op Bizarra en Coronation
Street. Als het 2e journaal is geweest
geeft Flory Anstadt eerst weer 10 mi
nuten onderricht aan ouders, die hun
kinderen zelf willen leren zwemmen.
Daarna voor het eerst in het nieuwe
seizoen de oude zomerse serie Met de
Muziek mee. Henk van Montfoort zal
optreden als gastheer. De uitzending
komt steeds uit een andere plaats en
artiesten uit de omgeving daarvan zul
len dan worden ingeschakeld. Bovendien
zijn er altijd weer een of meer variété-
nummers en grote internationaal be
kende sterren uit de showwereld. Het
Metropole Orkest speelt en er is op
nieuw een wedstrijd voor amateurmu-
sici. Ditmaal zal de accordeon centraal
staan. Jan Gorissen, Coen van Orsouw
en Arie van Engelen vormen de jury,
die de Gouden Accordeon 1971 uitein
delijk zal moeten toekennen. In de Mar-
griethal te Schiedam vanavond de eer
ste halve finale. Medewerkenden aan
het programma zijn onder meer de Zwit
serse zanger (Duitse spelleider) Vico
Torrianai, het zangduo Henny May en
Marco Bakker en de trompettist Willy
Schobben.
Het laatste uur van het VARA pro
gramma is gereserveerd voor een tele
visiespel van de Engelse commerciële
televisie. Het is „Was ’t maar 4 uur”
van Colin Welland, die er zelf ook een
rol in speelt (de kijker kan in hem een
van de agenten van de indertijd zo po
pulaire serie Z-cars herkennen).
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Pip en Zip, een
meisje en een poppetje, zijn de hoofd
figuren uit een nieuwe kleuterserie die
de NOS van zondag 27 juni af tot en
met eind september elke avond zal gaan
uitzenden van 18.45 tot 18.50 uur.
«UWir-ÉNKLEUR-AKTIEF gjj
De VPRO-ledenraad toonde zich zeer
verbolgen over deze zaak. Aanvanke
lijk lag er een motie klaar van
het Amsterdamse district, die de teleur
stelling van de ledenraad moest ver
woorden. Die motie werd ingetrokken,
toen Kassies beloofde Samkalden schrif
telijk te berichten, dat de VPRO de
„vertrouwelijke en persoonlijke” brief
een onbevredigend slot van de affaire-
Nicolai vond.
De VPRO bezit nu 146.900 leden, on
derverdeeld in 90.204 abonnees en
56.696 contribuanten. De aanwas in de
periode 5 november-4 juni bedroeg
37.947 (14.799 abonnees en 23.148 con
tribuanten).
Over een voorstel van het bestuur
om naar een situatie te geraken, waar
bij de leden, maar ook anderen, bij
voorbeeld actiegroepen, daadwerkelijk
zouden worden ingeschakeld bij het ma
ken van programma’s, werd erg lang
gepraat. Zoals het bestuur het voorstel
de, zou zelfs een „centrum van inter
actie” moeten worden gecreëerd als
schakel tussen leden en bedrijf. Deze
vorm van verenigingsopbouw zou ech
ter moeten worden bekostigd uit een
extra heffing van één gulden per jaar
per lid.
Een aantal sprekers uit de ledenraad
vonden het wel een mooi plan, maar
in de praktijk, zeker niet raison van
140.000 uit te voeren. „Minjon” van
volwassenen en „terreur van ideologie”
waren de termen, waarmee de bestuur
lijke plannen weinig vleiend werden be
oordeeld.
Voorzitter Kassies vond echter dat het
goed was om bij bepaalde problemen,
waarbij het gezicht van de VPRO be
trokken is, leden en actiegroepen te be
trekken. Op zijn suggestie werd het
voorstel van het bestuur ingetrokken
om in de volgende ledenraadsvergade
ring weer op tafel te komen. De één-
guldenheffing was voorlopig van de
baan, maar intussen zal de VPRO wel
in twee programma-onderdelen de proef
In harde cijfers uitgedrukt daalde vorig
jaar het bioscoopbezoek met slechts 2,5
procent. De jaren ervoor beliepen de da
lingen rond de tien procent. De bruto-re-
cettes lagen in 1970 0,4 procent hoger dan
in 1960. In ons land waren er op 1 janua
ri van dit jaar 411 bioscopen tegen 434 een
jaar er voor en 565 in ’61. Het aantal zit
plaatsen in deze bioscopen bedroeg on
derscheidenlijk 200.951, 211.659 en 266.750.
De invoer van nieuwe hoofdfilms daalde
in het verslagjaar van 372 tot 358. Deze
teruggang komt geheel voor rekening van
Amerikaanse films. De invoer van Euro
pese films nam toe van 224 tot 245. Er
waren drie nieuwe Nederlandse films:
Het handhaven van het bezoek noemt
de Nederlandse bioscoopbond in het jaar
verslag over ’70 een belangwekkende ont
wikkeling. „Hoewel het nog te vroeg is om
van een kentering te spreken, zijn er niet
temin aanwijzingen, ook internationaal,
die duiden op een grotere continuïteit ten
aanzien van het bezoekcijfer”.
„Onkruidzaaiers in fabeltjesland”, Rubia’s
jungle” en „allemaal naar bed”.
Welke films waren voor de bioscoopex
ploitanten de succesrijkste? Ook deze
vraag beantwoordt het jaarverslag. In
volgorde van de behaalde omzetten zijn er
twintig op een rijtje gezet: MASH, Wood-
stock, On her Majesty’s secret service,
West Side Story, Ben Hur, Easy Rider,
De Non van Monza, Hello Dolly, Love Bug
Butch Cassidy and the Sundance kid, Air
port, Satyricon, Hibernatus, My fair lady,
Patton, Doctor Zhivago, „Deine Frau, das
unbekannte Wesen”, „Onkruidzaaiers in
Fabeltjesland”, „Tora, Tora”, en „Those
daring young men and their jaunty jalo
pies”. Deze films maakten 29,4 procent
van de Nederlandse bioscoopomzet in 1970
uit.
De afschaffing van de gemeentelijke
vermakelijkheidsbelasting betekende al
dus het jaarverslag van de Nederlandse
bioscoopbond het uit de wegruimen van
een extra belasting en een normalisering
die maar al te lang op zich heeft laten
wachten. Het verslag wijst op andere over
heidsmaatregelen in de vermaak-sector.
Om zich tegen de moeilijkheden te we
ren wordt gewezen op het belang van auto
matisering en efficiëncy en op de moge
lijkheid „vormen te scheppen van econo
mische samenwerking een eigentijds en
soms onvermijdelijk middel”.
SCHAGEN. De Joegoslavische beeld
houwer Slavomir Miletic, die enige jaren
geleden met zijn schepping „De houtwer
ker” in het nieuws kwam, heeft in op
dracht van de timmerfabriek Kuin te Op
meer een nieuw beeld van „De houtwer
ker” gemaakt, dat woensdag bij de nieu
we fabriek op het Schager industrieterrein
„De witte paal” zal worden onthuld.
Dit geschiedt bij de officiële opening
van de fabriek.
De 38-jarige beeldhouwer kwam in de
belangstelling toen ’t gemeentebestuur van
Zaandam zijn standbeeld weigerde. Via
verschillende heftige acties heeft de beeld
houwer echter zonder resultaat bij
de overheid geprotesteerd. Tenslotte heeft
hij het eerste beeld vernietigd.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Op de open brief,
die VPRO-voorzitter Jan Kassies aan
burgemeester Samkalden van Amster
dam heeft geschreven, waarin hij zijn
ongenoegen uitte over de onbevredigen
de wijze, waarop de Amsterdamse
overheid het incident met verslaggever
Peter Nicolai afhandelde (Nicolai werd
tijdens ongeregeldheden door de politie
opgebrachten zou onheus zijn bejegend
en zelfs zijn mishandeld) is van de
Amsterdamse burgervader een ant
woord gekomen, dat echter persoonlijk
aan de heer Kassies was gericht en
een vertrouwelijk karakter droeg. Kas
sies wilde deze vertrouwelijkheid niet
verbreken („het is het ene kwaad met
een ander bestrijden”), kon dus zater
dag aan de ledenraad van de VPRO
niets mededelen over de inhoud van
het burgemeesterlijk schrijven, maar
zei wel deze hele gang van zaken heel
merkwaardig te vinden. „Een nieuwe
manier van de magistratuur om een
penibele zaak buiten de openbaarheid
te houden”.
Er was zaterdagavond een uitver
kocht huis voor de Engelse top-
popgroep Emerson, Lake and Pal
mer in het concertgebouw te Am
sterdam. Aan het slot van het
grootse concert heeft de enthou
siaste menigte het drietal een ova
tie gebracht, die minutenlang
duurde. Op de foto de voornaamste
man van de groep, de organist
pianist Keith Emerson.
De kleintjes zullen dan kunnen gaan
I meegenieten van de werkelijk wonder
baarlijke avonturen van het grappige
duo en hun regelmatig terugkerende
vriendjes zoals teleraf, de giraffe, oli-
hand, de olifant, taxaroe, de kangeroe
en laarsjeboe, de koe. Tekenaar en
ideeënmaker is de Duitser Balthasar
Lippisch, die hier al enige tijd free
I lance werkt.
De verhaaltjes die elk vijf minuten
i duren en in beeld zijn gebracht door
i Telefilm (lid van de Cinecentrum-
I groep), zijn speciaal gericht op de ver-
j beeldingswereld van de kleuter tussen
l‘de drie en zeven jaar. Elk verhaaltje
Iwordt voorafgegaan en uitgeluid door
I sen terugkerend stukje tekenfilm.
WVVVVVWVVWWHfVVVWVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV,
tink voor de gehele wereld. Het is duide
lijk: twee hebben meer contacten dan
één. Dat betekent, zoals gezegd, meer
service aan onze cliënten”.
„Maar er is nog een andere reden. Ver
schillende concertinstellingen beginnen
zich ongerust te maken, dat er een leeg
te zal ontstaan, als één van ons komt te
overlijden. Iemand zonder ervaring kan
dit werk niet zomaar overnemen. En wij
managen samen vele zeer beroemde kun
stenaars. Het is dan ook de bedoeling
dat we er een derde geheel gelijkwaar-
dige partner bijnemen. Iemand van
„Het is natuurlijk niet onze bedoeling
een machtspositie op te bouwen. Ten eer
ste houden we ieder onze eigen kunste
naars zoveel mogelijk en ten tweede, wat
in deze veel belangrijken is, we moeten
de belangen van alle partijen in het oog
houden. Niet alleen de kunstenaars zijn
onze cliënten, ook de orkesten, de kunst
veilingen, enz. Wij kunnen toch geen ho
noraria gaan forceren. Wanneer een di
recteur van een orkest ons zegt: Dèt kan
Ik geven en niet meer, dan proberen we
daar het beste van te maken, we hebben
elkaar veel te hard nodig. Het is altijd
een kwestie van aftasten. Wij bemidde
len. Wij zijn er in de eerste plaats voor
de kunstenaars en het heeft geen enkele
zin om de mensen en instellingen die on
ze kunstenaars betalen voor het hoofd te
stoten. We zeggen ook wel eens tegen
kunstenaars: normaal kunnen we je dit
bedrag aanbieden, maar in dit geval
heeft het zin om met wat minder tevre
den te zijn. En het is natuurlijk waar,
met z’n tweeën zijn we wat groter. Maar
dat houdt ook in, dat we wat meer kun
nen riskeren. Ook zijn we nu in staat
meer service te verlenen. Maar er zijn
nog andere redenen”.
Johan Koning, 75 jaar oud, geeft in wel
overwogen langzaam uitgesproken vol
zinnen een zakelijk exposé. „Wij zijn
een partnership aangegaan, zoals advoca
ten dat ook wel doen: ieder van de part
ners is gelijkwaardig. Fusies van im
presariaten bestaan in het buitenland en
met name in de Verenigde Staten reeds
langer, bijvoorbeeld het Columbia Ar
tists Management, één van de grootste”.
„Nu moeten we duidelijk stellen, dat
wat mevrouw Beek en ik aan zaken sa
men doen, wereldomspannend is. Het Ne
derlandse gedeelte is niet de hoofdzaak.
Wij hebben ook veel werk elders in Eu
ropa, Noord- en Zuid-Amerika en Japan.
Een voorbeeld: Ik manage Bernard Hai-
naal een aflevering van „de Regels van
het Spel.” I
Veertig minuten lang brengt de NCRV
vervolgens beelden van het interna- i
tionale balletconcours van Moskou, dat I
in 1969 werd gehouden. Nederland was i
er vertegenwoordigd door Olga de Haas
en Sylvester Campbell van het Natio-
naai Ballet. Zij haalden de finale. Een
Russisch filmteam maakte opnamen
van dit geweldige dansfeest met meer
dan 100 deelnemers.
De actualiteitenrubriek Hier en Nu en
de dagsluiting vormen de laatste 2 on-
derdelen van het programma van de
NCRV op Nederland 2.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
71.6 (S) Op het eerste gehoor. 7.25 Ho-
ren en zien; 7.30 Nws; 7.32 Hier en Nu.
8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus. 8.30
Nws. 8.32 (S) Voor de vrouw. 9.00 Gymn.
voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00
Bijbelse verkenningen. 10.15 Opera van
Weber. 11.00 Nws. 11.03 (S) Operacon
cert (gr). 11.15 Voor de zieken. 11.55
Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee.
12.22 Wij van het land; 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws;
12.41 Actual. 13.00 Raden maar.
14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal.
16.00 Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Gods
diensten op de Ned. Antillen. 17.10 Voor
de kleuters. 17.15 Hai! Pol. partijen.
18.19 P.P.R. 18.30 Nws. 18.41 Actuali
teiten. 19.00 (S) Licht muziekprogr.
20.00 (S) Mod. en klas, orkestwerken.
21.30 (S) Pianorecital, mod. muz. 21.55
Hoorspel. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Toeris
tisch magazine. 23.15 (S) Lichte muz.
23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11
Journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje.
8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Uitgebreide rep. 9.35 Water
standen. 9.40 Oude Muz. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00
Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber.
Overheidsvoorl. 12.30 Uitz. voor de land
bouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00 Nws.
13.11 Journaal. 13.30 Den Haag van
daag. 13.35 Spiegel van België. 14.05
Jazz uit archief. 14.30 (S) Promenade-
orkest. 15.00 Van Rubriek. Het leven in
de taal. 15.10 Muz. 15.10 (S) Nieuwe
platen. 16.00 Nws; 16.03 Oude muz.;
16.35 (S) Spaanse muz. 13e tot 20e eeuw.
17.00 (S) Nederlands Koorfestival 1971.
17.30 De Rijkspolitiekapel. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Journaal 18.25 (S) Me-
tropole-orkest. 18.55 Amateurs musice
ren. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws.
19.35 Vanavond. 22.30 Nws. 22.40 Meded.
22.45 Journaal. 22.55 Holland Festival.
1971. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep.
10.00 Nws. 10.03 Ekspres. 11.00 Nws.
11.03 Vrolijke Visite. 12.00 Nws. 13.00
Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. 14.00
Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00
Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324 M.
14.00 Nws. 14.03 gevar. progr. 15.00
Nws. 16.00 Nws, beursber. 16.05 Gevar.
progr. 17.00 Nws, meded. 17.15 Voor ou
dere luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paar-
desportber. 18.30 Verkeerswenken. 18.45
Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws, ac
tualiteiten. 19.45 Romantisch intermez
zo. 19.45 Voor de middenstand. 19.55 Ro
mantisch intermezzo. 20.00 Platen. 22.00
Nws, De Zeven Kunsten. 22.20 Jazzmuz.
23.00 Nws. 23.05 Klass, muz. 23.40 Nws.
van inschakeling van leden beginnen.
De ledenraad nam drie voorstellen
van de commissie „toekomst omroep”
aan. In het eerste voorstel wil de com
missie, dat de Wereldomroep een beheer
krijgt, dat van meer openheid en de
mocratie getuigt en een programma-
politiek, die afwijkt van de tot nu toe
gehanteerde „voorzichtigheid” en „we
zenloze Holland-promotion”. Gerrit
Stappershoef, één van de leden van die
commissie, zei dat de in vernietigende
woorden gestelde nota over de Wereld
omroep op niets anders gebaseerd was
dan op de inhoud van de jaarverslagen
van de wereldomroep en hetgeen, wat
in de wet over de Wereldomroep staat.
Het VPRO-bestuur stelde zich achter
het stuk, maar wilde eerst nadere ge
gevens verzameld zien, voordat een uit
spraak zal worden gedaan over een
strategie tegen de Wereldomroep.
In het bestuur werd in plaats van de
scheidende heer Kassies drs. J. Pen
ders als voorzitter gekozen. Voorts wer
den in dat bestuur, waaruit verdwijnen
mevrouw dr. H. Verwey-Jonker, prof.
J. de Graaf en H. Oosterhuis, gekozen
drs. Fenna van den Burg. dr. G. H.
Schegget, drs. A. C. van Wageningen
en F. Wafelbakker. Op de lijst van be-
stuurskandidaten prijkte oorspronkelijk
ook de naam van W. L. Meyering, in-
specteur-generaal van de geestelijke
volksgezondheid. Hij had zich terugge
trokken, omdat hij vond dat hij door
de affaire „Willem Arntz hoeve” in op
spraak was gekomen.
De voorzitter van de ledenraad, drs.
L. Leertouwer, zwaaide aan het eind
van de vergadering Jan Kassies uit.
Hij noemde deze een geduchte vechter,
die de image van strijdlustig voorzitter
in moeilijke tijden heeft gecombineerd
met die van een bezorgde vader, die
zijn kinderen sust.