BACCHANTEN IN CARRE Teleurstelling op Schnitger-concert Gupia voor de jeugd Onverenigbaar spel van beroepsacteurs en dilettanten FBI spoort een El Greco op Fa. B. ENGELENBERG Televisie en radio I T.V. vanavond KUNSTMARKT IN BERGEN krant effectiever Grondlegger BBC overleden VPRO in China; PSV op toernee „Adverteerders zien in: Reclame in Beschuit met aardbeien D lekker met lekker. dan die op tv” Radio vrijdag TV donderdag TV vrijdag j DONDERDAG 17 JUNI 1971 OLIE- EN WATERAFSCHEIDERS AVANTGARDE WERK KWAM NIET s Gestolen tijdens Spaanse burgeroorlog l I Voor zifter NNP: OFFICIËLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN .^.5' - 'v' ..jjar rfVWLAAAAAAAAAAAftA kabinetsminister ge- HOLLAND FESTIVAL 71 ADVERTENTIE r—A 22.45 t t SIMON KOSTER. P. ZWAANSWIJK. ADVERTENTIE ■fc Rastaartje. •«rs i Nederland 2. Na Tim en het journaal een heel bijzondere uitzending op het wwwwwwnnwwwwwwvwwwwwwwwww HILVERSUM I 7.00 Nws., 7.11 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.40 22.45 20.35 20.55 21.25 22.00 18.30 18.35 18.40 18.45 18.50 c i K 2 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.45 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 22.05 22.35 20.00 20.05 20.20 20.26 21.15 22.05 22.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.12 20.00 20.05 20.20 20.25 HOLLAND FESTIVAL 71 teleurstellend verloop gehad. Nederland I NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVROAVRO’s Sportpanorama. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: Sandra en Andress. The selling of the Pentagon. Babeck (serie) (dl. 1). NOS: Journaal. Nederland I NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPROBetty Boop (film). Creedance clear water revival. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPROBerichten uit de samenleving. Laurel en Hardy. China op het eerste gezicht, filmimpressies. Licht muziekprogr. Filmreportage van een Ameri kaanse jongen die naar de unl- versiteit gaat. NOS: Journaal. Dit zei gisteren de heer A. M. Banda, voorzitter van „De Nederlandse Nieuws- bladpers”, de uitgevers van de in ons land minder dan zes maal per week verschij nende kranten, in de algemene ledenver gadering van deze vereniging in Den Haag. In zijn rede besteedde de voorzitter rui me aandacht aan de moeilijke economi sche situatie in de krantenwereld, die aan leiding geeft tot een toenemende bezorgd heid. De kranten zijn uitermate conjuc- tuurgevoelig. Ook concentraties en fusies in het bedrijfsleven en veranderende pu- bliciteitsgewoonten hebben, zo meende de heer Banda, een vermindering van het ad- vertentie-aanbod tot gevolg. Daar het incasseringsvermogen van de pers als arbeidsintensief en dienst verle nend bedrijf met een industrieel produk- tieapparaat gering is, is het geen wonder dan zij ten gevolge van al deze factoren in moeilijkheden is komen te verkeren, zei de NNP-voorzitter. EDINBURGH (AP) Lord Reith, de Schot die de BBC de British Broad casting Corporation tot een van de belangrijkste omroepmaatschappijen ter wereld heeft gemaakt, is vandaag op 81-jarige leeftijd in Edinburgh over leden. John Charles Walsham Reith werd in 1923 de eerste directeur-generaal van de BBC en bouwde deze omroepmaatschap- pij met straffe hand uit tot wat zij vandaag is. In de Tweede Wereldoorlog is hij drie maal weest. Neder’and II NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STERReclame. NOS: Kinderen der aarde, progr. voor en door kinderen. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: Tom Jones. Het Rode Goud, film. PSV in het Tropenpak. NOS: Journaal. king, door Inez van Dullemen en hemzelf voor deze gelegenheid gemaakt, bevat nu duidelijke aanwijzingen in die richting, ook al is de tekst van Euripides daarbij aan gevuld met teksten uit andere beschavin gen, die meer zijn bedoeld om het uni versele karakter van het Dionysische le venselement te onderstrepen dan de actua liteit van het even universele conflict tus sen verstandswet en natuurkracht. Daar- Nog veel later, na de vele gulle glazen limonade, manifesteerde de bereidheid tot helpen zich nog duidelijker toen bij vele kleine acteurs en actrices de nood zeer hoog gestegen was en een vrjj geregelde hulpdienst moest worden ingesteld. Zater dag- en zondagmiddag worden de voor stellingen in het Shaffy-theater herhaald. Op zaterdag en zondag (26 en 27 juni) wordt het spel Gupia opgevoerd in het Piccolo-theater in Rotterdam. Woensdag, zaterdag en zondag (30 juni, 3 en 4 juli) in het HOT-theater in Den Haag. De vertelster van dit nieuwe kinder- theaterverhaal en de Amsterdamse stu denten, die met de jeugd de spontane hap pening deden ontstaan, verdienen alle lof voor de wijze waarop zij hun aandeel in het grote mensen (Holland Festival) hebben geleverd. De limonade, in verschillende smaken, in de pauze gratis geschonken voor alle theaterbezoekers, „acteurtjes” en begeleiders, heeft slechts kunnen bijdragen tot verhoging van de algemene vreugde. De voorstelling droeg bovendien het karak ter van een alternatieve crèche, doordat de studenten, die het spel leidden, bereid ble ken om voor de deur van het theater, de zorg voor de kinderen van de ouders over te nemen. „U kunt gerust even boodschap pen gaan doen”, zeiden de studentenmeis jes tegen moeders die soms wat bezorgd kwamen informeren, „hoe lang dat alle maal wel zou gaan duren”. Nederland I. De VPRO vervolgt Tim en het journaal met Betty Boop voor iedereen en een optreden van de Cree- dence Clearwater Revival voor de pop- vrienden. Het is een Engelse film over deze groep, die werd gemaakt toen John Fogerty er nog deel van uitmaak te. De film is voornamelijk op hem ge richt. Na het journaal en de berichten uit de samenleving, volgt een van de laatste Stan Laurel en Oliver Hardy films waarover de VPRO nog de be schikking heeft. De serie is bijna uitge put en deze zomer zullen we de dikke en de dunne dan ook niet meer zien. Toen Mao ging glimlachen was de VPRO er als de kippen bij om een vi sum aan te vragen. Verschillende jour nalisten mochten plotseling de jaar beurs van Kanton bezoeken en in die stad en haar omgeving rondkijken. Roelof Kiers was er 10 dagen en maak te een film. Het volgende halve uur kreeg de ti tel mee Oud en Nieuw, van alles wat, een verknipt programma over Ileana Melita, een Nederlandse zangeres met een on-Nederlandse naam. Het meisje had een Russische moeder en kreeg ge deeltelijk een Russische opvoeding. Ze zingt onder meer met medewerking van de jazzmusicus Willem Breuker een aantal liedjes. Daarna de Engelse documentaire Eer ste Jaar. Deze laat Amerika zien door de ogen van een 18-jarige jongen die voor het eerst naar de universiteit gaat. Hij maakt een reis per auto van 3000 km van zijn woonplaats naar de uni versiteit en bekijkt dan „zijn” Amerika. in meer dan tweeduizend jaar weinig ver anderd. Zo dringt zich ook de vergelij king op tussen de „miskende gïroepen” van toen (de vrouwen en de slaven) die de werkelijkheid probeerden te ontvluchten, door onder de zinnen-bedwelmende invloed van de Dionysos-mysteriën hun erotische en sadistische orgiën te vieren, en de mas sale vlucht in de drug-verslaving van nu. Ook hun beestachtige wraak op de vijan dige stiekeme „voyeur” Pentheus past in dat kader van een moderne psychologische interpretatie. OVERWEGINGEN ALS deze hebben ui teraard een belangrijke rol gespeeld bij het besluit van Erik Vos om „De Bacchan ten” op het Holland Festival van dit jaar in Theater Carré op te voeren. De bewer- 2de net. Het is een werelduitzending onder de titel Kinderen der Aarde. In het gebouw van de Ver. Naties is Unes- co-ambassadeur Danny Kaye aanwezig om dit programma te leiden, dat ter gelegenheid van het zilveren jubileum van de kinderorganisatie van de V.N. wordt uitgezonden. Kinderen uit alle werelddelen verlenen hun medewer king aan dit magistrale schakelpro- gramma, dat tegelijkertijd bijna in de hele wereld wordt uitgezonden. Beelden komen onder meer uit Brazilië voet ballende kinderen Australië zwemtraining Tunesië, Japan, Per- zië, Spanje, Zwitserland, Amerika en Canada. Een monsteruitzending met in schakeling van satellieten en de meest moderne communicatiemiddelen. Met Danny Kaye als dirigent. Na het 2de journaal brengt de TROS de Tom Jones show. Tom ontvangt Ma ma Cass, the Hollies en Charles Azna vour en zingt natuurlijk ook zelf. Na deze show duiken we onder water met Bruno Vailati en zijn camera’s. Ditmaal laat hij ons het lugubere werk zien van mannen die duiken naar de rode kora len die tussen Sardinië en Corsica te vinden zijn. Ze worden gebruikt voor kostbare sieraden en zijn zo veel geld waard, dat de duikers er hun leven voor in de waagschaal stellen. Tot slot van het TROS-programma „PSV in tropenpak”. Na afloop van de competitie heeft PSV nog een verleng- stukje voor de boeg. Dank zij ook de bemiddeling van Philips heeft de ploeg de uitnodiging kunnen aanvaarden om een tournee te maken naar het Verre Oosten. Daar zullen wedstrijden worden gespeeld in onder meer Kuala Loem- poer, Singapore en Djakarta. Een film ploeg van de TROS onder leiding van Gerard Trebert is meegegaan, niet al leen om de sportieve prestaties van PSV te filmen, maar ook om een mo mentopname te maken van het leven in Indonesië van vandaag de dag. Er komen verschillende uitzendingen over waarvan vanavond de eerste. ZWOLLE Het openingsconcert van de viering van het 250-jarig bestaan van het Schnitger- orgel in de Grote of Sint Michaels- kerk te Zwolle, dat een groots evene ment van het Hol land Festival had moeten worden, heeft een bijzonder BERGEN Het grote succes van de twee vorige kunstmarkten in Bergen (NH) is voor het kunstenaarscentrum Bergen aan leiding geweest dit jaar de jaarlijkse kunst markt groter op te zetten. Onder motto „Met de kunst het plein op” exposeren 25 beeldende kunstenaars uit Noord-Holland De overheid geeft 25 percent subsidie bij aankoop van kunstwerken. Aan de kunst markt zijn een aantal evenementen ver bonden, als een paint-in, pop-artwedstrij- den, een dansvoorstelling en een lightshow. Amateurfotografen kunnen meedoen aan een fotowedstrijd met de markt als onder werp. De markt is van 15 juni tot 17 augus tus iedere dinsdag van 14.00 tot 22.00 uur geopend. gardistisch klankstuk: de „Mandala” van André Jolivet, twee jaar geleden gemaakt en op het Schnitgerconcert van 18 juni 1969 voor het eerst dooi4 de Wolff op het orgel van de Michaelskerk uitgevoerd. Ik heb over deze uitvoering en over de indruk, die het werk op mij maakte des tijds in ons blad geschreven. Met de uit voering van woensdagavond werd het eer biedwaardige meesterwerk van de orgel bouwer Arp Schnitger in een toestand van instrumentale schizofrenie gebracht, want voordat de „Mandala” gespeeld werd, heeft het instrument een tijdlang echt „zichzelf” kunnen zijn bij de Charles de Wolffs vertolking van de Fantasia et Fuga van Johann Sebastian Bach. Men heeft op deze avond verder nog kunnen luisteren naar de akoestisch ver vaagde uitvoering van de fraaie „Psau- mes” van Frank Martin en van de Mis K.V. 427 van Wolfgang Amadeus Mozart door het koor van de Nederlandse Bach- vereniging en het Noordelijk Filharmo nisch Orkest onder leiding van Charles de Wolff met medewerking van vocale solis ten en de organist Wim van Beek. Het levende woord., 7.16 Badinerie., 7.30 Nws., 7.32 Actua liteit., 8.00 Nws., 8.25 Overweging., 8.30 Nws., 8.32 Voor de vrouw., 9.00 Gymn. voor de vrouw., 9.40 Schoolradio., 10.00 Europera., 11.00 Nws., 11.03 Voor de zieken., 11.55 Mededel., 12.00 Van twaalf tot twee.. 12.22 Wij van het land., 12.26 Meded., t.b.v. land- en tuinbouw., 12.30 Nws., 12.41 Actualiteit., 13.00 Raden maar.14.05 Schoolradio., 14.30 Mu- siesta., 14.55 Concert a la Carte., 16.00 Nws., 16.03 Disco Drive In., 17.00 Ak- tua-Sportkompas., 18.00 En Bloc., 18.30 Nws., 19.00 Wereldpanorama., 19.30 Ge wijde muz., 20.00 Amusementsmuz., 21.25 Hoorspel., 22.00 Opname.5 tel len na nu., 22.30 Nws., 22.40 Den Haag vandaag., 22.55 Cabaretprogr., 23.55 Nws Beschuit met aardbeien. Lekker ving gemaakt. Als toetje of zomaar tussendoor. Een gezonde traktatie die ook uw figuur ontziet. Zo’n brosse beschuit met frisse aardbeien is een lekkere zomergewoonte! „Bacchanten '71”, naar Euripides. Bewerking en vertaling door Inez van Dullemen en Erik Vos. Première in Theater Carré, Amsterdam, op 16 juni. Regie: Erik Vos. Hoofdrollen: Guus Hermus, Henk van Ulsen, Henny Orri. Muziek: Theo Loevendie. Aankleding en belichting: Wim Vesseur. NEW YORK (Rtr) Een schilderij van El Greco, waarvan de waarde wordt ge schat op circa 3,6 miljoen gulden en dat on geveer 35 jaar geleden tijdens de Spaanse burgeroorlog uit de woning van een Ma- drileens gezin verdween, is door de Ameri kaanse federale recherche (de FBI) opge spoord. De FBI verklaart, dat het werk, „De ten hemelopneming van Maria”, dinsdag in New York door een agent van de FBI in goede staat is teruggevonden. Verdere bij zonderheden zijn nog niet verstrekt. De El Greco zou gestolen zijn uit de woning van het gezin Don Juan de Selgas y Marin, tussen 18 juli 1936, toen de woning werd be zet door de Madrileense socialistische groep en vóór 1939, toen de troepen van generaal Franco Madrid veroverden. De FBI is met opsporing van het werk, dat als een van de grootste nationale kunstwerken van Spanje wordt beschouwd, in 1968 be gonnen en wel op verzoek van de Spaanse politie. Volgens de FBI wordt het onder zoek voortgezet om vast te stellen wie bij de diefstal betrokken is of zijn geweest. Het teruggevonden schilderij meet 56 bij 109 centimeter. Doelstraat 39 - Haarlem - Tel. 312206 --c" -. - - -St-.* J Want in dat conflict herkennen wij het eeuwige conflict tussen verstand en in stinct, terwijl de omstandigheden waarin het zich voltrekt voortdurend schijnen te verwijzen naar de ook nu steeds weer voorkomende botsingen tussen traditie en vernieuwing, gezag en rebellie, maat schappelijke ordening en wilde natuur drift. Pentheus, vorst van Thebe, voelt de komst van Dionysos-in-mensengedaante met zijn tomeloze horde van wild-exta- tische Bacchanten, die zich aan geen wet ten of verboden storen, als een gevaarlij ke aantasting van zijn autoriteit, waarte gen hij zich met kracht van wapenen moet verzetten. Zijn eerste dialoog met de „vreemdeling” Dionysos daarover zou van daag de dag geschreven kunnen zijn. Pen theus neemt zelfs aanstoot aan „het lange haar” van die vreemdeling en als deze hem vraagt wat voor verschrikkelijke din gen de vorst met hem gaat doen, antwoordt Pentheus: „om te beginnen zal ik eigen handig je mooie lokken afknippen.” Er is in ligt dan ook een zwakke plek van deze opvoering: Vos legt weliswaar grote na druk op dat conflict (onder meer door er hier en daar over te laten spreken in za kelijke, banale bewoordingen die meer aan een Hollandse verkiezingscampagne dan aan een Griekse tragedie herinneren) maar anderzijds dwaalt hij telkens weer af naar het abstracte, het bovenzinnelijke. Vos heeft het grootste gelijk van de wereld als hij (in het programma) zegt dat het pu bliek de vrijheid moet hebben om in het theatergebeuren zelf herkenningspunten te vinden en zelf te actualiseren aan de hand van wat er op het toneel gebeurt; dat is een veel gezonder standpunt dan de toe schouwer te willen voorkauwen hoe hij een stuk moet opvatten, zoals tegenwoordig zo vaak gebeurt. Maar bij de realisering van zijn denkbeelden is hij min of meer tussen twee stoelen gaan zitten, ten koste van de eenheid in de opvoering. Bovendien is de eenheid ernstig geschaad door het gebruik van beroeps acteurs samen met dilettanten (tot die laat ste categorie reken ik ook enkele jonge koorleden, die al eens een jaartje bij een vast gezelschap hebben meegelopen maar daar nog niets van hebben geleerd). Het koor is in „De Bacchanten” en in deze bewerking zeker niet minder uiterst be langrijk en het moet een overweldigende, hypnotische indruk maken. Maar dat was gisteravond allerminst het geval. De juffertjes, die men daar op de to neelvloer zag liggen spartelen als vissen op het droge, leken eerder thuis te horen in een wat saaie jeugdsociëteit dan bij een Dionysische orgie van tot razernij opge zweepte vrouwen. In gebaren en dictie was niet de minste innerlijke gedreven heid voelbaar; alles werd amateuristisch- braaf uitgevoerd volgens de aanwijzin gen van de regisseur. Vos heeft de ijdele hoop gekoesterd dat zijn werkwijze aan de spelers „een eigen emotionele en creatieve inbreng” zou ontlokken; hij heeft zich blijk baar niet gerealiseerd dat alleen een ster ke persoonlijkheid ook in dit opzicht „iets in te brengen” heeft. Zelfs de tekst ble ken de amateurs maar zelden verstaan baar te kunnen maken, ondanks het vele staccato dat de regisseur er, ongetwijfeld voor dit doel, had ingehamerd. HET KWAM BIJ DEZE opvoering dan ook in feite toch op de beroepsvertolkers van de hoofdrollen aan. Het was een vreug de, Guus Hermus eindelijk weer eens in belangijk werk te zien, nadat hij een heel seizoen in de regionen van de klucht had rondgedwaald. Maar hij was toch niet de aangewezen figuur voor Pentheus, al gaf hij de onverzettelijkheid en de kortzich tigheid van de heerser voortreffelijk weer; diens vernedering onder de perfide sug gestie van Dionysos maakte hij, onder meer door zijn klaaglijke toon, niet genoeg aanvaardbaar. Henk van Ulsen zette de Dionysos-rol prachtig in; bij zijn eerste opkomst had hij werkelijk iets van een bovenaards wezen in mensengedaante. Maar later verloor hij die uitstraling en werd hij een steeds gewoner mens onder de anderen inplaats van een geheimzin nig dominerende godsfiguur. Waarschijn lijk grandioos en helemaal in de grote klassieke tragedie-stijl was Henny Orri als Agaue. Haar korte rol vanaf haar triom fantelijk opkomen met het bloedige hoofd van haar zoon, dat zij in haar bacchanti sche waanzin voor een leeuwekop houdt, tot het geleidelijke ontwaken uit de roes en het beseffen van haar gruweldaad was het aangrijpende en onvergefelijke hoogtepunt van de voorstelling. Verder ga ven ook Lou Landré en Dirk Decleir zeer respectabele vertolkingen, vooral van de bodeverhalen. Nederland II NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Ter visie. KROFelix de kat (tekenfilm). Mensen in nood. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: De Wrekers (serie). Black and White Minstrel Show Brandpunt. NOS: Journaal. IWWWWWVWHVVVVMHWVHWMVWWMVVVVVW Voor dit concert, dat woensdagavond in de genoemde kerk werd gegeven, zou na melijk de „wereldpremière” gebracht worden van een voor deze gelegenheid in opdracht van het Ministerie CRM door de Nederlandse componist Ton de Leeuw in 1970 en 1971 gecomponeerde orgeljubileum- compositie, in animistische zin „Muziek voor orgel en twaalf instrumentalisten” genaamd. De avont-gardistische muziek- vrienden onder de toehoorders hadden zich uiteraard op deze eerste uitvoering zeer verheugd. Het is er niet van gekomen. Het bestuur van de stichting „Schnit- ger-prijs Zwolle” dat het concert georga niseerd had en dat, zo men kan weten, elk jaar het Schnitger-orgel voor de avant- gardistische propaganda annexeert, heeft op het concert bekend moeten maken, „dat het zich tot zijn leedwezen gedwon gen ziet, de eerste uitvoering van de „Mu ziek voor orgel en twaalf instrumentalis ten tot later, hopelijk aan het einde van het seizoen, uit te stellen”. Met deze bekendmaking is het stich tingsbestuur goed beschouwd niet klaar. De teleurgestelde toehoorders hebben er recht op te weten door wat of door wie de nu onbegrijpelijke maatregel genomen moest worden. Een Holland-Festival-con- cert is niet zo maar een concert, waar mee naar willekeur omgesprongen kan worden, zeker gezien de in uitzicht gestelde verwachtingen, die extra voeding hadden gekregen door de complete beschrijving van de compositie door Ton de Leeuw in het programmaboekje! Het stuk was blijk baar wel klaar. Waarom werd het dan niet uitgevoerd? De organist Charles de Wolff, die het werk zou spelen met een „twaalftal” kwam nu maar met een „oud” avant- HOLLAND FESTIVAL 71 dozen voorzien van kijkgaten en „arm slag” en een groot aantal uitgezaagde dierfiguren op lange stokken bevestigd, ontstond er een plezante jungle, waarin af en toe zelfs vrij gemakkelijk enige lijn ontstond. DEN HAAG. Bij de adverteerders van merkartikelen begint hoe langer hoe meer het inzicht te rijpen, dat voor hun reclame de kranten toch effectiever zijn dan de televisie. Indien deze opvatting doorwerkt dan bestaat de mogelijkheid dat de ad verteerders zich te zijner tijd meer zul len gaan bedienen van de plaatselijke en regionale pers en van de nieuwsbladen.” (Van onze correspondent) AMSTERDAM Het speelse element in het Holland Festival heeft zich dit jaar al snel gemanifesteerd. Maandagmiddag in het Shaffy Thea ter te Amsterdam, waar voor en door kinderen van drie tot tien jaar het verhaal van Manuel de Marais „Gupia in de jungle” werd gespeeld. Met hoed jes, plastiek fluit jes, beschilderde BRUSSEL 12.00 Nws., meded. SOS-ber., 12.08 Intermezzo., 12.15 Gevarieerd progr., 12.55 Buitenl. persoverzicht., 13.00 Nws toneelagenda., 13.20 Dansmuz., 14.00 J Nws., 14.03 Lichte muz., (15.00 Nws)., 5 16.00 Nws. en beursber., 16.05 Lichte pL, 17.00 Nws. meded., 17.15 Muz.progr., 17.55 Weegschaal., 18.00 Nws., 18.03 Ver- zoekplaten., 18.28 Paardesportber.. 18.30 Verkeerswenk., 18.45 Sport.. 18.55 Taal- j wenken., 19.00 Nws actualiteit., 19.40 2 Franse taalwenken., 19.45 Boekbespre- king., 20.00 Klass, en mod. muz., 22.00 5 Nws De Zeven Kunsten., 22.20 Liederen., 5 23.00 Nws., 23.10 Ausementsmuz., 23.40 5 Nws. AMSTERDAM Het is niet ver wonderlijk dat de laatste tragedie van Euripides, „De Bac chanten”, die heel lang een van zijn minst gespeelde werken was, nu opeens in verschil lende landen in de belangstelling is komen te staan. Want dit stuk heeft onverwachts een bijzondere betekenis voor onze eigen tijd gekregen. Euripides heeft het 2400 jaar geleden geschreven als een terugblik op het toen al verre verleden waarin de Dionysos- cultus een hoogst belangrijke plaats in de Griekse godsdienst veroverde en daar mee de weg baande voor een mystieke ritus ten koste van de vroegere, meer rationele dienst aan Zeus en diens Olym pische (jodenfamilie. Die terugblik is, als dramatisch gegeven, voor ons niet inte ressant meer. Maar de kern van de tra gedie, waarin Euripides het conflict tus sen de Olympische en de Dionysische levensopvatting in uiterst geconcentreer de vorm weergeeft, is wel in hoge mate actueel. HILVERSUM II 7.00 Nws., 7.11 Ocht.gymn., 7.20 Dag met een gaatje., 8.00 Nws.. 8.11 Jour- s naai., 8.30 De groenteman., 9.00 Inter- aat. Spectrum., 10.00 Voor kleuters., 10.10 5 Arbeidsvat., 11.00 Nws., 11.30 Mod. muz., 5 11.55 Beursberichten., 12.00 Blik op de 2 wereld., 12.30 Uitz. voor de landbouw, 2 12.40 Lichte muz., 12.50 Recht en slecht., 2 13.00 Nws., 13.11 Actualiteit., 13.25 Semi- klass. liederen., 14.00 Ruimte., 15.00 Mod. en klass. muz., 15.40 Toerismo, 5 16.00 Vrijdag., 16.00 Nws., 17.55 Meded., 5 18.00 Nws., 18.20 Partijen., Boeren Par- 5 tij., 19.30 Nws., 21.00 Grande Messe des 5 Morts (Requiem), op 5, Berlioz (opn) 2 22.30 Nws., 22.40 Meded., 22.45 Actua- 2 liteit.,22.55 Prettig weekend., 23.55 Nws 2 HILVERSUM III 5 9.00 Nws., 9.03 De Eddy Becker Show, 5 10.00 Nws., 10.03 Muz. bij de koffie., 2 11.00 Nws., 12.03 Pers vers., 13.00 Nws 2 13.03 Jan Corduwener Show, 14.00 Nws 2 14.03 De Herman Stok Show., 15.00 Nws, 2 15.03 De Eddy Becker Show., 16.00 Nws, 2 16.03 Top-30, 17.00 Nws.,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 15