ESPERANZAsympa th iek Sons beek, de perken te buiten Prachtige koorzang Beknopt overzicht van het filmen in Italië nieuwe Muziektheater met vondsten „ITALIA OGGI” M Nederland maakt T.V. vanavond minder tv-spots „Voorlichting” van het Pentagon Alphenaar In Hotel - Restaurant v. Aken is u uit en thuis TV vrijdag TV zaterdag TER ERE VAN JOSQUIN DES PREZ Radio zaterdag VRIJDAG 18 JUNI 1971 KRUISWEG 47-49 BABY PIANO 2555,- BESPREEK TIJDIG TEL. 023-320244 5 K hun jongste langspeler. van HOLLAND FESTIVAL 71 ADVERTENTIE ADVERTENTIE HOLLAND FESTIVAL 71 Muziekgeschiedenis VOOR UW HUWELIJKSFEEST RECEPTIES OF PARTIJEN 40-70-120 PERSONEN Baan 1-9-13, Tel. 324709-324365 armen, gesmoord Hoewel het vrij zeker vast staat dat Josquin in Henegouwen geboren is en het grootste gedeelte van zijn leven in Italië heeft doorgebracht, rekent men hem toch tot de zogenaamde Tweede Nederlandse de situatie in Zuid-Amerika en over de rol van de intellectuele „buitenstaander” in dit smeulende conflict tussen arm en rijk dat de hele wereld aangaat. 16.00 16.02 17.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 21.20 22.50 Zimmermann Een bij Alphenaar gekochte pia no is zijn geld waard. Wij heb ben voor u gekozen op muzi kaliteit en kwaliteit. Vijf jaar garantie 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.25 19.55 20.00 20.15 18.45 18.50 iR 55 19.00 ’9.05 19.30 19.45 ’9.55 20.00 20.15 20.21 21.11 ”2.05 22.35 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 ’9.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.40 22.45 deze vrijdag wordt gevormd door de uitzending van de eerste aflevering van Babeck. Dat is een van die Duitse „Krimi’s” die jaarlijks miljoenen kij kers aan de beeldbuis vastklinken. Babeck had bij onze oosterburen uit zonderlijk veel succes. Er komen 3 af leveringen. Dat is in ieder geval eerlijk, al ontkom ik niet aan de indruk dat we ook hier weer moraliserend worden toegesproken. De zaak is een heel andere, veel belang- rijker geworden en het pleidooi van Es peranza is haast onvergelijkbaar sympa thieker, maar ik vraag me af of er zo veel verschil is tussen dit soort theater werk en de „Kindsheidoptochten” of pas siespelen uit vervlogen dagen. Kinderen zijn in beide gevallen wild enthousiast te krijgen. De vraag is of er artistiek goed werk is geleverd. Muzikaal zeer zeker: vernufti ge, simpele, zingbare, muziek, die uitste kend werd uitgevoerd. De regie had ener zijds goede vondsten, anderzijds leek het me dat iedereen weliswaar kundig, maar toch een beetje doodgeregisseerd was; een enkele zesjarige slechts kon daaraan ont snappen. J. HEIJER Nederland II NOS - Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS’ Journaal. STER: Reclame. NOS: Ter visie. KRO: Felix de kat (tekenfilm). Mensen In nood. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: De Wrekers (serie). Black and White Minstrel Show Brandnunt. Tnumaal. HOLLAND FESTIVAL 71 Giannarelli als speelfilmdebutant kan worden aangemerkt. De anderen, zo als Bertolucci, Ferreri, Bellocchio, Liz- zani zijn hier minstens althans van naam bekend en horen eigenlijk al een beetje tot het film-„establishment”. Nederland II NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STERReclame. E.O.Kinderprogramma. Geloof en wetenschap. STER Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. Nederland I NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVROAVRO’s Sportpanorama. STER: Reclame. NOS: Journaal. STERReclame. AVROSandra en Andress. The selling of the Pentagon. Babeck (serie) (dl. 1). NOS: Journaal. Nederland I NOS: Journaal. NCRVFilm voor kinderen. NCRV-kinderkoor. NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRVPlease Sir (serie). Mijn idee, spelprogr. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRVEenmaal, andermaal. The Cardiff Canton Singers. Film. NOS: Journaal. Een klein uur vervolgens met Dai Francis, John Boulter, Margaret Sa vage, Andy Cole, Peter Kaye en George Mitchell, met andere woorden de George Mitchell Singers met hun Black and White Minstrel-show. Vroeger een van de meest geliefde KRO-produkties, later wat in de verdrukking geraakt en nu dan dus weer terug: de regen van liedjes uit de oude doos. fVUVVVVVVWVMAfUVWWVVVWVVVVVtArVVVVVWVVVVVVVWWVVWVVWVVWVVVVVVWXAnRIVVVVWVWVIIVUVUVVVVVVVVVW (Van onze correspondent) 'ARNHEM. Op uitnodiging van het be stuur van de stichting Sonsbeek hebben vertegenwoordigers van binnen- en bui tenlandse persorganen gisteren een wat ongewoon dagje-uit mogen beleven, dat als persconferentie bedoeld was. Zoals men weet, zal op zaterdag 19 juni de wijd door het land vertakte manifestatie „Sonsbeek buiten de perken” gaan draaien. Dat was dan een aanleiding om de mensen die daarover verslag moeten uitbrengen in de komende twee maan den, een aantal tot stand gekomen acti- vieteiten eens wat nader te laten bezien. GEZELLIG INGERICHTE ZALEN VOORTREFFELIJKE KEUKEN PRETTIGE BEDIENING BERTOLUCCI KOMT nog eenmaal voor in het Italiaanse programma en wel in het vijfluik „Amore e rabbia”, waarin on derling sterk verschillende filmers als Bellocchio, Jean-Luc Godard, Carlo Lizza- ni en Pier Paolo Pasolini in ongelijksoor tige bijdragen het hunne zeggen over lief de en woede, dat wil zeggen maatschappij kritiek formuleren. In „L’uomo dei palloni” (De man met de ballonnen”) geeft Marco Ferreri een deels karikaturaal, deels erotisch beeld van een obsessie. Zijn film gaat over een zakenman (Marcello Mastroianni) die ge obsedeerd raakt door het probleem hoe veel adem er nodig is om een kinder- ballonnetje tot springen te krijgen. Ook in „Dillinger morto” („Dillinger is dood”) tekent Ferreri een man (dit maal Michel Piccoli) die zich afsluit van zijn omgeving door op te gaan in een idéé fixe, waardoor hij in het eerste geval zelfmoord, in het tweede geval moord op zijn vrouw pleegt. Het zijn bizarre speel films die passen in het schokkend werk van de maker van onder andere „El cochecito” en „L’ape regina” („De aap- vrouw”) maar zij laten de vraag open of ze ook zonder Holland Festival niet in onze bioscopen te zien zouden zijn ge weest. Om te weten te komen wat er zich in het Italië van vandaag (Italia oggi!) voordoet op filmgebied kan men zich wat dat betreft beter laten voorlichten door het Italië-nummer van Skoop dat in april Nederland 2. Tim, het journaal en dan de politieke rubriek Ter Visie, waarin de week politiek wordt door gelicht. Half acht mag de KRO 2 avon tuurtjes laten zien van Felix de kat en dan nog een korte documentaire van Piet Out over het werk van een groep je Nederlandse paters in Ethiopië, die een beroep op de kijkers doet om hun werk financieel te steunen. De actie „Mensen in Nood” zal de hulpactie coördineren. Aansluitend aan het journaal van 8 uur volgt een aflevering van de Wre kers. UTRECHT Het aantal in 1970 ter keuring aan de S.T.E.R. voorgelegde te- levisie-commercials ligt opnieuw lager dan dat van het voorgaande jaar. De lijn blijft dalen: in het startjaar 1967 waren het er 2253, in 1968 slechts 1283, in 1969 nog 1170 en vorig jaar 1127, zo bljjkt uit het jaarverslag van de S.T.E.R. Vermoedelijke oorzaak van deze te ruggang: televisiecommercials gaan steeds langer mee. In 1969 werd een commercial gemiddeld 10.5 maal uitge zonden, vorig jaar gemiddeld 13.7 maal. Dubbel somber is het beeld voor de (vele) Nederlandse produktiemaatschap- pijen, die vorig jaar niet alleen minder klandizie kregen door de dalende lijn, maar bovendien opnieuw meer opdrach ten naar het buitenland zagen verdwij nen. In 1967 werd tien procent van de tv-commercials in het buitenland ge produceerd. In 1969 was dat 20 procent en vorig jaar al 35 procent. Met name Engeland produceert steeds meer films voor Nederland, maar het is al geen uitzondering meer dat de S.T.E.R. films uitzend die gemaakt zijn in Japan of Spanje. BERNARDO BERTOLUCCI’S dubbele bijdrage aan „Italia oggi” bestaat respec tievelijk uit „II conformista”, naar de ro man van Alberto Moravia en „Strategia del ragno” (De strategie van de spin”) die beide te maken hebben met het fascis me en duidelijk uitgelokt zijn door een herlevend fascisme in Italië. In de film, (gemaakt naar een verhaal van Jorge Luis Borges), ontdekt een jongeman die zijn geboorteplaats bezoekt om er het borstbeeld van zijn vader, vermoord door aanhangers van Mussolini, te onthullen, dat zijn vader geen verzetsheld was, maar als verrader gedood is. De „conformist” speelt in 1937 en geeft een gruwelijk por tret van de man die zich conformeert aan de immoraliteit van het fascisme en zo ver gaat dat hij dadenloos toekijkt hoe zijn vroegere professor en een vriendin door fascistische agenten in de buurt van Parijs gelikwideerd worden. Beide films zijn overdadig mooi van fotografie en ver tonen een gecompliceerde opbouw van feiten die ze totaal verschillend maken van „Primo della revoluzione”, het laatste wat wij van Bertolucci zagen. BEGINPUNT WAS het Stedelijke Museum in Amsterdam, waar ’s morgens twee bussen met genodigden op weg gingen naar Santpoort. Daar bleek het volgens het programma „juist gereedgekomen observatorium van Robert Morris” prak tisch onvindbaar, omdat men er juist aan begonnen was. Wat wij zagen was een cirkel van door zaagde en in de grond gestoken den- nestammetjes. Meer niet. Is het project eenmaal gereed (dat zou in tien dagen moeten gebeuren), dan kan de bezoeker van het observatorium waarnemingen doen met betrekking tot de zonnestand in de loop der seizoenen. AMSTERDAM Het valt moeilijk te zeggen of de zeven Italiaanse films die onder de verzameltitel „Italia oggi” deel uitmaken van het Holland Festival-pro- gramma, ook maar een enigszins vol ledig en juist beeld geven van wat er op het ogenblik leeft onder de jon ge filmgeneratie in Italië. Het valt te betwijfelen omdat van de betrokken filmersalleen An- sano doet). Deze door Loes Ballot uitstekend geregisseerde scene mond uit in de op komst van een Jezus-figuur die een be zem hanteert. „Wat doe je er mee, wat doe je er mee. Je veegt er mee de vloer, de vloer”, zingt het koor. En dat werkt verrassend goed. Zo zitten er meer knap pe vondsten in, reden waarom u vanavond of morgenavond Esperanza zeker moet zien (ook de kinderen meenemen). Het stuk poogt het publiek meer betrok ken te maken bij hetgeen in Zuidamerika gebeurt. Onze onverschilligheid wordt aan de kaak gesteld met de opmerking: „Gang sters in de huiskamer”. Een woedende uitval naar het publiek. Maar het aardige is, dat in het stuk zelf ook zo’n door de wol geverfde toekijker als wij zit. De ma kers van Esperanza hebben onze houding die voor een deel ook de hunne is, inge bouwd. •s-HERTOGENBOSCH Het herden kingsconcert voor Josquin des Prez (1521- 1971), dat gisteravond in de St. Jans- kathedraal werd gegeven, heeft bo ven ieders ver wachting een zeer groot aantal toe hoorders getrok ken. Men heeft veel gedaan om de be langstelling voor Josquin op te wek ken. De Vereniging voor Nederlandse heeft zelfs een krant van zestien pagina’s uitgegeven: „Portret van een Componist”, die gratis onder de concertgangers werd verspreid, en op de toegangskaarten had men laten drukken: Josquin des Prez vorst van de renaissancemuziek, tijdge noot van Jeroen Bosch! Alleen Mario Schifano betekent voor ons een nieuweling in het vak, hoewel hij in eigen land als „underground”-filmer en maker van de bioscoopfilm „Sattellite” een zekere reputatie heeft en zijn nu hier in het Holland Filmfestival opgenomen „Umano, non umano” uit ’69 dateert. Het feit trouwens dat tenminste twee van de in deze week vertoonde films straks in normale roulatie komen, geeft al enigszins aan dat in deze beide gevallen althans geen al te grote experimenten worden uitgehaald of al te sterk wordt afgeweken van de gangbare kijkgewoontes bij het bioscooppubliek. Vroeger is de situatie zo geweest, dat de tweejaarlijkse Arnhemse Filmweek als het ware geadopteerd werd door het Hol land Festival als het filmonderdeel van het Festival, wat de zaken erg eenvoudig maakte. Uit de toen geldende samenwer king tussen de Nederlandse Bioscoopbond, het ministerie van CRM en het Holland Festival kon aan de commercieel opgezet te Filmweek nog wel eens wat minder goed in de markt liggende filmwerken HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Op het eerste gehoor. 7.25 Horen en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theol. etherleergang. 9.35 Gymn. voor de vrouw. 9.45 Muziek in vrije tijd. A. Koorzang; B. Concoursmuz. 1971. 10.15 Inspraak. 11.00 Nws. 11.03 Is God ook kwaad te krijgen? 11.15 Solarium. 11.55 Meded. 12.00 Zonder grenzen. 12.10 Gramm.muz. 12.14 Marktbericht. Overheidsvoorl. 12.16 Exportiviteiten. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actual. 12.50 Buitenl. commentaar. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 P.M., veel plaatjes. 16.00 Nws. 16.30 Inzet. 17.00 Hiro-Magazine. 17.30 Echolood. 18.30 Nws. 18.41 Actual. 19.00 Musicerende dilettanten. 19.30 Trouba dour. Verzoekplaten. 22.00 Operette- muz. 22.25 Avondgebed. 22.30 Nws. 22.40 Tournegoal. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. Aansl.: Postduivenber. 7.20 Z.O. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actual. 9.35 Waterstanden. 9.55 Reiswijzer. 10.30 Zaterdag informatie. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Varia. 13.13 Actual. 13.25 Dit is het begin 14.30 Jazz. 15.00 Gevolmachtigd. 16.00 Nws. 16.03 Hobbyscoop. 16.15 De Staalkaart. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actual. Partijen. 18.20 A.R.P. 18.30 Nou. en... 18.55 Jack Sand and his Happy Band. 19.35 De Scala 1918-1926. Klass, muz. 20.00 Holland Festival 1971. 20.15 Re- sidentie-orkest. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Driester. 23.15 Lui luisteren. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.03 De Vincent van Enge- len Show. 10.00 Nws. 10.02 Djinn. 11.00 en 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Pop(pen) cast. 14.00 Nws. 14.03 Nee, we noemen geen namen. 16.00 Nws. 16.03 Sport- I show. 17.00 Nws. I BRUSSEL 118.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 I Nws. 19.30 BBC Festival of Light Mu- I sic. 22.00 Nws., De Zeven Kunsten. 222.0 Jazzconcert. 23.00 Nws. 23.05 Muz.pro- gramma. 23.40 Nws. AMSTERDAM Ruim tweehonderd Amsterdamse scho lieren hebben eer van hun werk. Es peranza, een stuk muziektheater over Zuidamerikaanse toestanden, is een sympathiek en goed uitgevoerd werk stuk geworden. WEER DE BUS in en op naar de Laken hal in Leiden. Daar was één van de za len ingericht als communicatiecentrum en werd een film van Van Boezem ver toond van een minuut of twee. Volgens de toelichting ging het hier om het pro ject „Hooglandse kerk”, waarin de be trekkelijkheid van het begrip afstand uit de doeken werd gedaan. Kort gezegd en gefilmd kwam het erop neer, dat een toren van acht meter hoogte wel hoog lijkt als je er tegen op kijkt, maar als je nu van de voet van de toren acht meter wegwandelt, kom je tot de con clusie, dat acht meter nou ook weer niet zo’n reuze afstand is. Weer de bus in en op naar Alphen aan de Rijn, Avifauna. Het ging echter niet om de vogels, maar om een eenvoudige lunch. Overigens was men het er alge meen over eens, dat vogels op zich al perfecte plastieken in het landschap zijn en bovendien bewegen en zingen ze. Weer de bus in en op naar de filment in de tuin van het gemeentemuseum in Arnhem. Een hele rit, maar er zou een vertoning van vijf films met toelichting van drs. F. Haks tegenover staan. AANGEKOMEN IN de filmtent was het wachten nog slechts op de heer Haks en de films. Toen de spanning welhaast ondraaglijk werd, heeft de directeur van het museum Kröller-Müller, drs. R. Oxenaar, het woord genomen. Hij ver telde niet alleen dat de heer Haks niet kwam, maar ook dat wij die en die en die film te zien zouden krijgen. Na wat tegenwerking van de projector werd deze mededeling binnen de kortste tijd door een niet nader geïdentificeerde medewerker herroepen en volgde de aankondiging van de film „All my life” van Bailley en „Arnulf Rainer” van Kubelka. De eerste rolprent liet de ca mera langs een hek met bloemen gaan en verder niks. De tweede was een on ritmische opeenvolging van witte en zwarte beelden, begeleid door een oor verscheurend gekras, gesis en gereutel en verder'weer niks. Toen de apotheose van dit filmintermezzo bleek te bestaan uit een film waarbij de camera vijftig minuten lang van links naar rechts zwenkte in een verlaten werkplaats was het genoeg geweest. WEER DE BUS in en op naar park Sons beek waar men opgelucht kon vaststel len dat hier tenminste getimmerd was. Verschillende projecten hadden hun eindstadium nog wel niet bereikt, maar andere zoals de „Truffel” van Olden burg, de „Brug” van Snelson, de „Wig” van Balden, de „Poort” van Smith, de „Kogel” van Volten en de „Geslipte auto” van Schippers stonden toch klaar om bekeken te worden. In de video studio was de video-kunstenaar Nam Yune Paik druk doende met camera’s en monitoren, terwijl het discussie- en informatiecentrum zaterdag voor het publiek toegankelijk zullen zijn. LEIDEN. Activisten van de Beroeps vereniging voor Beeldende Kunstenaars (BBK) hebben de activiteit „Sonsbeek buiten de perken” donderdag in het mu seum De Lakenhal in Leiden verklaard tot een maatschappelijk irrelevant sta- Nederland 1. Na Tim en het jour naal duikt de AVRO in de sport. Sport- panorama geeft onder meer beelden van de eerste trainingsdag voor de Grand Prix van Zandvoort. Na het journaal van 8 uur is het tijd voor een kort, zomers showt je rond het zangduo Sandra en Andres. De num mers die ze zingen tegen een Sche- veningse achtergrond zijn genomen uit worden toegevoegd die op hun vertoon baarheid in de bioscopen onderzocht kon den worden. In de nieuwe situatie moet uit d e financiële pot van het Holland Festival en in samenwerking met de CICAE (Confédération Int. des Cinémas d’Art en d’Essai) een bedrag, een relatief klein bedrag, worden afgesplitst om ook FILM tot onderdeel van de kunstmanifes tatie te maken. De beperkte middelen hebben dit jaar geleid tot een aantrekkelijk, maar weinig opzienbarend programma van zeven films dat in veertien steden gaat rouleren, maar dat grotendeels niet in het Nederlands ondertiteld is, wat de toegankelijkheid er van voor een groot publiek al bij voor baat uitsluit. Haarlem heeft met die bijzonder hinder lijke omstandigheid al kennis kunnen ma ken toen donderdag in Studio „Umano, non umano” vertoond werd, de Italiaanse tekst onvertaald bleef en de toch al niet gemakkelijke film van Mario Schifano op die manier wel de mist in moest gaan. Gedeeltelijk gelden die moeilijkheden ook voor „Siërra Maestra” die in het Engels ondertiteld is en naar mijn gevoel de in drukwekkendste bijdrage is aan „Italia oggi”. School. Op latere leeftijd heeft zijn stijl zeer persoonlijke kenmerken gekregen, zodat hij geheel apart van zijn tijdgenoten kwam te staan. Hij componeerde 20 mis sen, ruim 100 motetten en psalmen en meer dan 70 profane werken. Men neemt aan dat hij tussen 1440 en 1450 geboren is. Hij is gestorven in Condé in 1521. Hij was koorknaap in St. Quentin, zanger in de hofkapel in Milaan en in de pauselijke hofkapel in Rome. Josquin verdiende ten volle de bewondering en verering van zijn tijdgenoten.Luther zei van hem: „Hij be heerst de muziek volkomen, andere com ponisten hebben gedaan wat de noten wil den, maar bij Josquin doen de noten wat hij wil.” Er bestaat bij hem een zeer nauw ver band tussen de tekst en de melodie, daar om wordt hij de geestelijke vader ge noemd van de Musica reservata de stijl waarbij de muziek zich geheel bij het woord aanpast. Dat zijn muziek zo goed bewaard is gebleven hebben wij te danken aan de drukker Ottaviano dei Pe trucci, (Venetië) die al in zijn eerste uit gave (1501) niet minder dan acht compo sities van Josquin opnam. Een jaar later verscheen bij Petrucci een eerste boek met missen van Josquin, dat drie herdrukken beleefde. In 1927 is prof. dr. A. Smijers begonnen met een volledige uitgave van de werken van Josquin. Het komt eigenlijk nooit voor dat een concert bijna geheel gewijd is aan de wer ken van Josquin des Prez en eerlijk ge zegd is dat maar goed ook want hij eist niet alleen veel van de zangers, voor het publiek is het ook een hele kluif. Maar gisteravond is het concert ons niet lang gevallen, ondanks het feit dat wij meer dan twee uur op een harde stoel in de koude St. Jan moesten zitten zonder pau ze en zonder koffie. Er werd zo prachtig gezongen door de Schola Cantorum van de kathedraal, het Brabants Kamerkoor van ’s-Hertogenbosch en „Die Haghe San- ghers” het mannenkoor uit Den Haag, dat het tien uur was voor ik het wist. Het concert werd geopend door een ko per sblazersquintet van de Koninklijke Mi litaire Kapel met de zogenaamde Konings- fanfare „Vive le Roy”. Daarna de Scho la Cantorum met onder andere het Kyrie uit de Missa „Faisent regretz”. De Ha ghe Sangers zongen delen uit de Missa „Mater Patris”. Toen kwam het Brabants Kamerkoor zij zongen het mooiste van allen. Ik ben bijna geneigd om te zeggen, dat ik zelden zo’n uitstekend koor heb ge hoord. Het koor bracht 4, 5 en 6-stemmige wer ken van Josquin, en onder leiding van hun dirigent Reinier Wakelkamp een composi tie van Maurice Pirenne (de dirigent van de Schola Cantorum). Dat was de meest verbluffende koortechniek, die U zich voor kunt stellen. Maurice Pirenne (geb. 1928) heeft bewezen dat het mogelijk is om zeer modern te schrijven, zelfs met hele trossen dissonanten, zonder dat het werk onaangenaam aandoet. Hij had als tekst gekozen de „Ballade der gehangenen” van Francois Villon. Een gedicht vol bij tende zelfspot en wrange humor, dat glas zuiver gezongen werd en dat de meest muzikale prestatie van de avond genoemd mag worden. Zaterdagavond wordt dit concert her haald in de Kloosterkerk in Den Haag om 20.15 uur. J. H. MOOLENIJZER DE FILM VAN Ansano Giannarelli opende gisteren de filmweek in het Am sterdamse Kriterion en is vanavond nog (19.00 en 21.15) als tweede bijdrage aan het programma van het Haarlemse Studio te zien. Hoofdpersoon een prachtige rol van Dutouio Salines is de Italiaanse schrijver-journalist Franco die gearres teerd wordt als hij bij een groep Zuid amerikaanse guerrilla’s wordt aangetrof fen. Hij wordt in een kale cel gegooid, ondervraagd naar zijn relatie met de op standelingen, geslagen, gemarteld, ook wel met zachte dwang door een zogenoemde humane politiechef op zijn ongelijk ge wezen. Later komen twee nieuwe gevangenen, een fotograaf en een on ver zoenlijke re volutionair zijn cel delen en uit de dan ontstane debatten blijkt de revolutionair een soortgelijke minachting voor de in tellectuele dwarskijkers (waartoe hij Franco en de fotograaf rekent) te hebben als onlangs ook Fidel Castro aan de dag legde. Het is van het begin van de film af duidelijk dat met Franco de Franse schrij ver Régis Debray wordt bedoeld die in Bolivia met de guerrillastrijders van Che Guevara was meegetrokken en die in no vember ’67 door een militair tribunaal tot langjarige gevangenisstraf werd veroor deeld. Regisseur Giannarelli heeft filmend in Sardinië, meesterlijk de Boliviaanse ge vangenschap van Debray gereconstrueerd en zijn spelfragmenten afgewisseld met De schrijfster Mies Bouhuys heeft met middelbare scholieren een thema ontwor pen en een tekst geschreven, waarbij Ber nard Van Beurden en The Loeven die muziek hebben geschreven, te zingen door een groot schoolkoor, de jeugdharmonie Jong Excelsior en een popgroep Brave New World. Het gaat over de macht van rijken, van het westen, van de kerk en de opstandige machteloosheid van de armen, die elke revolutionaire poging gesmoord zien. Maar de Esperanza, de hoop op de om keer blijft. Wanneer het stuk is afgelopen klapt iedereen het publiek incluis de bekende „dit is het begin”-yell. Het muziektheater telde naast enkele slappe en al te belerende gedeelten, vele schitterende vondsten, zowel muzikaal als toneelmatig. Voorbeeld: de scene waarin het arme volk aan de baas toont, hoe het is arm te zijn. Dat gebeurt met nagenoeg alle Nederlandse kinderspelletjes (’t Moet dwalen; Vinger in de hoed wie er mee Vijfenvijftig minuten hierna voor een Amerikaanse film. De Amerikaan se omroepmaatschappij CBS mdakte een documentaire over de manier waar op het Pentagon het ministerie van Defensie voorlichting bedrijft. De opgeschroefde nationalistische verkoop methoden van het leger worden fel aan gevallen en daar heeft de regering aan stoot aan genomen. Men acht de film anti-Amerikaans en heeft zelfs een on derzoek gelast naar de totstandkoming ervan. Het slot van het programma 21.45 CHARLES BOOST HAARLEM DEN HAAG DELFT 22.35 23.00 McCloud - De Marshall uit Nieuw-Mexico (serie). Achter het nieuws. NOS: Journaal. de beeldende kunst en de bevolking continueert guerrillakampen zodat het geheel een hecht doordacht betoog is geworden over

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 13