volwassenen VIDEORECORDER VOOR IS KLAAR HUISKAMER HET MEISJE EN DE KOE OF: THE COW AND THE GIRL Hg O rvvr (Van een onzer verslaggevers) TAALPROBLEMEN VIDEOTHEEK SOFTWARE RECLAME GOEDE SLAG PROEF BIJ DAF VISUEEL ONDERWIJS Decca, AEG en Telefunken gaan uit van een video-plaat die net als een grammofoonplaat wordt af gespeeld. PHILIPS is de eerste die met een amateur-videorecorder aan de markt komt. Die werkt, net als de bekende „musicasset tes” met cassettes, maar dan met ingeblikt geluid plus beeld. De duurste uitvoering van dat appa raat, de „VCR”, zal naar schat ting ongeveer evenveel gaan kos ten als een tv-kleurenontvanger, dus circa 2 tot 2,5 mille. Maar daarmee kart men dan ook pro gramma’s direct van de antenne oppikken en inblikken, terwijl men zelf naar een ander tv-pro- gramma kijkt. Q IT WORDT HET JAAR van de videorecorder, zeggen de experts. Een nieuw, op windend stuk speelgoed voor grote mensen, maar bepaald (nog) geen goedkoop speeltje. De eerste beeldband-recorders voor de huiskamer rollen komend najaar van de montagebanden en met kerstmis kunt u er een bezitten, als alles goed gaat. V -1 aW U fff S; WKS; S WOfitÈ 1 Philips’ videocassette-recorder VCR, welk systeem door vele concurrenten is overgenomen. BEELD-IN-BLIK D. van IfWVWWVWVVWWVWWWWWWVWVVWVWIfWWVVVWMfVWWVVVVWWWWVV DE POLITIEKE PARTIJEN hebben bij de laatste verkiezingsstrijd merkwaardige wegen bewandeld om aan klantjes te komen. De C.H.U. bijvoorbeeld liet de heer Udink die er door zijn „law and order" theo rieën een beetje al te havikkerig op kwam staan, een Damwandeling maken met freule Wttewaal om de goegemeente te laten zien dat het alle maal niet zo kwaad gemeend was. Het hielp echter niet, want de ver kiezingsuitslag was voor de C.H.U. een koude douche. NOG KOUDER was de douche voor de P.S.P., die nota bene nog wel zo’n prachtige affiche had laten vervaardigen om de aandacht te schokken: een bloot meisje met een blote koe. Dat affiche moest de afkeer van de P.S.P. van taboes en bekrompenheid demonstreren, maar het effect was nul. —Zijn er nog andere mogelijkhe den om de video-recorder te ge bruiken? te staan. Ik ben ook een nog jonge kleurenkijker. Maar neem nou zo’n documentaire over de Indianen in het Amazone-gebied! Ik heb die nu in kleur gezien, maar ik heb toch ook nog even de zwart-wit-knop omge draaid. En dan gaat een heleboel van de kracht en van de sfeer van zo’n film verloren.” MARKETING-manager Van Leve ren: „Wij hebben al proeven geno- „Natuurlijk! Je kunt eigen program ma's opnemen. Je kunt de kinderen filmen en je ziet meteen of het resul taat goed is op het tv-toestel. Wan neer er te weinig licht is, kun je on middellijk uitwissen en o verdoen. EN NU IS bovendien nog gebleken, dat de P.S.P. het idee van dat af fiche van een Amerikaan had afgekeken! Wij waren zo gelukkig de bron van het bloot te ontdekken, namelijkeen uit 1964 daterend pop art- schilderij van de Califomische schilder John Wesley. Het pronkstuk be vindt zich in de Robert Elkon Gallery in New York en de afbeelding er van gaat hierbij. De P.S.P. heeft het idee omgezet in een foto en al heeft het affiche dan geen stemmen opgebracht het blijkt overduidelijk dat de P.S.P. toch niet afkerig is van alles wat uit Amerika komt PHILIPS heeft met zijn musicasset- tes indertijd een goede slag geslagen door het patent gratis ter beschikking te stellen van alle geïnteresseerden, met het gevolg dat de meeste fabri kanten hiervan gebruik hebben ge maakt. Daardoor kunnen de eige naars van een musicassette-recorder nu een groot aantal verschillende mer ken cassettes in dezelfde afspeler ge bruiken. men met instructie-filmpjes aan dea lers (te leveren in het VCR-systeem) voor Daf. Niet zo gek natuurlijk, want het is een andere plaatselijke indus trie die zich hier voortreffelijk voor leende. Al die Daf-dealers, van het topje van Finland tot en met Zuid- Afrika, moeten b.v. leren hoe op de handigste manier een v-snaar te ver vangen, of een cardan te verwisselen. Dan kun je wel een geschreven in structie sturen ,maar een garage-man die de hele dag hard heeft gewerkt, heeft ’s avonds weinig zin om te le zen. Bovendien zijn het vaak mensen die meer opsteken van éénmaal „zien doen”. Wanneer een auto-industrie aan al zijn dealers en verkooppunten zo’n beeld-cassette kan sturen, waar in is vastgelegd welke handgrepen no dig zijn om iets moeilijk-technisch te doen, dan heeft dat vaak veel meer resultaat”. Heeft het tijdstip van introductie van het VCR-systeem iets te maken met de Olympische Spelen in 1972 (München)? „Nee”, zegt hij beslist, „dat geloof ik niet. We verwachten natuurlijk wel een enorme stijging van de verkoop in kleuren-tv’s tegen die tijd. De ont- vangstkwaliteit zal natuurlijk 100 per cent zijn, vergeleken met die van de spelen in Mexico, toen dat via satel lieten moest worden overgebracht." De marketing-managers in Eindho ven haken in op de vraag met het voorbeeld van Willy Alberti die al jaren een video-recorder (met spoe- lensysteem, geen cassette) bezit en alle wedstrijden van Ajax in de beker competitie heeft opgenomen. Buiten landse trainers, die dit ter ore geko men was, wilden graag die wed strijden thuis bij Willy Alberti (mis schien wel tegen betaling) komen be kijken. Maar een echte Ajax-suppor- ter als Willy Alberti wees dat natuur lijk verontwaardigd van de hand. Voor de heer Van Loveren is dat ’n treffend voorbeeld van de toepassing die een video cassette recorder straks kan krijgen voor bijvoorbeeld een ere- divisie-club, die eigen fouten en an dermans tactiek wil bestuderen, of tot in het oneindige herhaald wil zien. HIJ HAALT als voorbeeld de tv-re- clames in Amerika aan, die elk pro gramma vaak minutenlang onderbre ken. „En ondanks het feit dat de Amerikaan op zijn stoelleuning een apparaatje heeft om zijn toestel op afstand te bedienen, hij zet on middellijk het geluid af weten de adverteerders hun boodschap toch tot het volk te brengen, doordat ze net als in strips met grote letters, dwars over het scherm, in „Bang, commercial hebben laten maken. Het is zelfs zo erg, en die reclames duren vaak zo lang, „dat na afloop van de reclamespot een korte herhaling van het voorafgaande nodig is om de draad van het verhaal weer te kunnen opnemen. Kijk, zo mag het hier na tuurlijk niet worden, als je adverteer ders werft om een boodschap te bren gen in een voorbespeelde cassette.” „UITLEENCENTRALES voor video banden moeten ertoe bijdragen, dat het nieuwe VCR-systeem snel een gro te aanhang en verspreiding vindt”, meent hij. „Kijkersclubs, zoals er nu clubs zijn die bij vóórintekening gram mofoonplaten leveren tegen ge reduceerde prijzen, kunnen eveneens belangrijk worden. Geen actuele sport gebeurtenissen, zoals bekerwedstrij den, denk aan de „ingeblikte emoties” wel: series zoals Peyton Place, en de Kleine Waarheid, af te spelen op het moment, dat de kijker daarvoor in de stemming is en zovele malen als hij of zij dat wenst. Dèt is de kracht van de video-cassette, of dat nu is voor instructie, voor herhaling of voor vermaak”. HET TAALPROBLEEM noemt de heer Bouma eveneens een van de vragen waarmee de software-indus- te te maken zal krijgen. „Wij den ken nimmer nationaal”, zegt hij, „ons verspreidingsgebied is te klein. We moeten wel internationaal denken. Als we programma’s gaan maken voor VCR, in welke taal moeten we dat dan doen? In het Engels, of in het Nederlands met ondertiteling? Dat wordt in landen als Duitsland, die al les nasynchroniseren, niet aanvaard!” „Ik betrap mijzelf erop, dat ik vaak naar de ondertiteling kijk, wan neer ik tv-programma’s in een vreem de taal krijg voorgezet. Dat had ik nog toen ik tijdens het tv-festival in Montreux de Johnny en Rijk-show zag. De band met de Engelse onderti teling werd veel te laat ingezet, zodat 85 pct. van de bezoekers het groot ste deel van die show niet heeft be grepen. En ik zat er ook naar te kijken! Alleen al uit nieuwsgierigheid om te weten hoe die woordgrappen in een andere taal zouden worden ver taald”. ANDERE elektronische industrieën hebben ook video-recorders ontwik keld die nagenoeg klaar zouden zijn voor serieproduktie. Enkele gaan uit van een ander systeem, dat met vi deo-platen, inplaats van cassettes werkt. De videoplaat (van plastic) zou goedkoper en bovendien onver slijtbaar en onbreekbaar zijn. Teldec in Hamburg (Decca, AEG en Tele- funken) werkt aan een videoplaat, die als een grammofoonplaat afge speeld zou kunnen worden. Een groep Duitse uitgevers van week- en boule vardbladen heeft reeds plannen voor het uitgeven van gratis videoplaatjes doorspekt met advertentiespotjes, in oplagen tot één miljoen plaatjes! Dit is allemaal evenwel nog toekomst muziek, en voorlopig schijnt Philips dus de beste kansen te hebben. Blijft: de kopzorg der „software” leveran ciers, die geen flauw idee hebben aan welke beeldbandprogramma’s het pu bliek straks de voorkeur zal geven: gooi- en smijtwerk, oude films, nieuwe films, shows, harde porno of half zachte romantiek a la Love Story, om maar een paar buitenplaatsen te noe men. „MARKETING managers” Loveren en A. van Erven, zetelend in het gebouw van Philips Nederland te Eindhoven, maken voor zover het al of niet voorbespeelde cassettes betreft, geen verschil. Zij zitten aan de „hardware”, de afspeelappara- tuur)-kant. Anders is het gesteld met de mensen van de „software” (de programma) -afdeling, vertegenwoor digd door internationaal perschef B. Bouma van Philips Phonografische In dustrie te Baam. „Wij zijn de mensen die de „inge blikte emoties” leveren” zegt Bouma, „En voorlopig geldt dat natuurlijk vooral voor de musicassettes, af te spelen op elk moment dat de consu ment dat wil, wanneer hij of zij daar voor in de stemming is.” Voor een snelle verbreiding van dit nieuwste „speelgoed voor volwasse nen” vinden zowel hardware als soft- ware-mensen de standaardisering van het grootste belang. De educatieve sector: het onder wijs aan studenten, instructie aan in stituten, dealers, vertegenwoordigers. Daarin zien zowel hardware- als soft- ware-mensen in eerste instantie de grote mogelijkheden. „Operaties, vastgelegd op de band voor het onderwijs aan medische stu denten; andere colleges, bijvoorbeeld aan technische hogescholen, die in Eindhoven zit natuurlijk het dichtst bij het vuur en maakt er allang een dankbaar gebruik van! daarin ligt onze grote kracht. Zo’n college is af te spelen op een plaats en tijdstip, dat het de student past. Een hoogleraar kun je niet stilzetten, een video-recor der of een video-cassette-recorder. (veel gemakkelijker te bedienen), op elk moment.” Perschef Bouma: „Een voorbeeld. Een farmaceutische industrie maakt al gebruik van het musicassette-systeem voor instructie aan haar vertegen- woordigers-artsenbezoekers. Eenmaal per maand, of wanneer er een nieuw produkt is ontwikkeld, wordt een vol ledige instructie op de band gezet. Dat kan in elke vorm, met wat mu ziek, een grapje er tussendoor, of hoe dan ook. De vertegenwoordiger-art- senbezoeker, die al die nieuwe namen moet leren, die moet weten waaruit het middel bestaat, en geprepareerd moet zijn op vragen van zijn klanten, schuift zo’n cassette in zijn recorder in de auto en beluistert op weg naar zijn klanten nog eens de instructies. Ik zie dat nog niet voor de video cassettes, (veronderstel dat de man op een kritiek moment naar het ver keerde beeld (niet naar de weg) kijkt. Maar dit begint er op het auditieve gebied al in te komen.” HETZELFDE heeft de Eindhovense industrie gedaan met het video-sy- steem en met succes. Het V(ideo) C(assette) R(ecording)-systeem is overgenomen door de volgende Euro pese fabrikanten: AEG-Telefunken, Grundig, Blaupunkt, Mende, Saba en Loewe Opta, Zanussi, Lenco, Willl Studer (Revox) en Thorn Electrical. Verwacht wordt, dat nog vele ande ren zullen volgen. De uitwisselbaarheid van de door al die industrieën vervaardigde casset tes kan prijsverlagend werken voor consument en fabrikant, is de mening. Het huidige percentage kleurenkij- kers achten zowel de hardware als de software-mensen van Philips bevredi gend genoeg om een belangrijke af zet van de nieuwste vinding op dit ge bied te kunnen verwachten. Daarbij komt nog dat veel zwart-wit-kijkers aan vervanging van het oude tv-appa- raat toe zijn. Perschef Bouma: „Het is een hele uitgave, maar je komt voor de keuze Voor artiesten die geen ervaring hebben met televisie, die niet weten hoe ze op het scherm overkomen, kan dit nieuwe medium een grote hulp zijn. Ze kunnen zichzelf laten opne men, fouten verbeteren, schaven aan presentatie. Maar dat zijn toch al meer professionele toepassingen”. Heeft Philips Phonografische In dustrie, de software-afdeling, al pro gramma’s klaar liggen, of zijn er programma’s in voorbereiding die straks tijdens de Firato worden ver kocht? Perschef Bouma: „Het is de kwestie van de kip en het ei. Wij, en dat geldt voor hardware (afspeel-apparaten) èn software (programma’s) weten nog niet hoe het publiek zal reageren. Nie mand weet nog waar de vraag naar uit zal gaan. Philips heeft uiteraard internationaal grote belangen in de filmindustrie. Mocht er vraag naar speelfilms of anderszins blijken te be staan, dan is daar op korte termijn aan te voldoen”. „Ik geloof, maar dat is een per soonlijke mening, dat er cassettes op de markt gebracht kunnen worden met b.v. een enkele advertentiebood- schap daarin, alleen om de verkoop baarheid te bevorderen. De adverteer der draagt dan een deel van de pro- duktiekosten, zodat de cassette goed koper kan worden voor de consument. Maar daar moet je voorzichtig mee te werk gaan, want niet elke adver tentie (reclame) kun je in elk pro gramma inpassen”. EENVOUDIGER uitvoeringen, met alleen een afspeelinstallatie, kunnen 15 tot 20 percent goedkoper worden. Waarbij dan uiteraard nog de kosten van de al of niet vóórbespeelde cassettes komen, waarvan de prijs in de aanlooptijd zeker zo’n 120 per stuk is (speelduur: een uur)). Of het in een later stadium allemaal goedkoper kan, is een vraag die vooral de ver kooporganisaties van Philips (en con currenten) momenteel veel hoofdbre kens bezorgt. Want ondanks gedegen marktonderzoek valt er nog geen peil op te trekken, hoe het publiek op dit nieuwe artikel reageren zal. Als er werkelijk grote belangstelling voor de videorecorder bestaat, zal dat pas blijken tijdens de Firato-tentoonstel- ling in september, waar Philips zijn VRC zal présenteren en demon streren Erbij -a

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 13