Natascha
Emmanuels
over
NAAKT
IS GEEN PUNT
maar het moet wel een functie hebben
dat hij zou verongelukken
„Religieus fanaticus” wist
Toneelstuk doet aanval op
legende Hammarskjöld
„Oh!
Ambassadeurs
bij première
Kralingen-film
Erna Spoorenberg redt
onopvallend concert
Calcutta!”
Cowboy Gerard
NOS raakt vier
naar de TROS
Muziek en show
uit Beieren
PROTESTEN TEGEN ZWEEDSE OPVOERING
wint prijs
uur zendtijd kwijt
Architect Greiner
Nederlands Kamerorkest
T.V. vanavond
Radio woensdag
TV woensdag
TV dinsdag
8
DINSDAG 22 JUNI 1971
(Van onze correspondent)
STOCKHOLM Een van de wei
nige grote Zweedse staatslieden op
internationaal niveau, Dag Hammars
kjöld, is het onderwerp van een
toneelstuk dat op hardhandige wijze
een einde maakt aan de legende rond
om deze vroegere secretaris-generaal
der Verenigde Naties. Een toneel
groep in de Zuidzweedse stad Malmoe
is op het ogenblik bezig met de voor
bereiding van het toneelstuk „Mur
derous Angels” (Moorddadige En
gelen), geschreven door de Ier Con
nor Cruise O’Brien.
(Van een medewerkster)
AMSTERDAM „Wij zijn niet
constant bloot. Er komt uiteraard veel
naakt in voor, maar we staan niet al
door bloot op het toneel”. Aan het
woord is Natascha Emanuels, die een
van de vrouwelijke rollen zal vertol
ken in de musical „Oh! Calcutta”,
waarvan de première op 2 juli in het
Desmet-theater in Amsterdam plaats
vindt. Zij heeft de rol van „Cuba”
(ook op een gegeven moment bloot)
gespeeld in de Opera Reconstructie
en dus vindt zij naakt helemaal geen
punt, „maar het moet wel een functie
hebben en het moet wel mooi zijn”
Mogelijk rechtstreekse
NOS-reportages van
staatsbezoek Indonesië
Een tableau vivant uit „Oh! Calcutta!"
NATASCHA EMMANUELS
Nederland I
Nederland II
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.10
23.00
19.30
19.38
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
22.00
22.50
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.30
20.35
21.55
23.15
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.20
21.30
22.00
22.20
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
NOS: Tim en de leeuw.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRODe Gouverneur en J.J.
(serie).
Toppop Special.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVROPeyton Place (feuill.)
Beiers showprogramma.
AVRO’s Televizier Magazine.
NOS: Journaal.
NOS: Tim en de leeuw.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Première: filmkijken en
filmmaken.
KRO: Felix de kat.
Landjuweel Tilburg.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Andy Williams Show.
Gamma: Jodendom en Zionisme.
(2) (doe.).
De rode kamer (feuill.).
NOS: Journaal.
Ze werkte ook mee aan cabaret, revue
en televisie-series. Engeland is een heel
lêuk land, vindt ze, maar eigenlijk ook
erg gevaarlijk voor een aankomende caba
retière, die ernst maakt met de zaak. „Er
gebeurt ontzettend veel”, zegt ze, „en ik ben
gauw afgeleid, kan me niet concentreren.
Ik ben er wel volwassen geworden”.
In Londen trouwde ze met een kunst
criticus; na hun scheiding kwam ze terug
naar Nederland. Dat is inmiddels al
weer twee-en-half jaar geleden.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16
Op het eerste gehoor. 7.25 Horen en
zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00
Nws. 8.11 Als dat zou kunnen. 9.00 Gym
voor de vrouw. 9.30 Voor kleuters. 9.45
Geschikt voor U. 10.15 Voor de vrouw.
11.00 Nws. 11.03 Aktua-Magazine. 11.55
Meded. 12.00 Van twaalf tot twee. 12.22
Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Ac
tualiteiten. 13.00 Raden maar14.10
Klass, muz. 15.00 In ’t zilver. 16.00 Nws
16.03 Voor kleuters. 16.15 Radiostrip
voor kinderen. 16.30 Jeugdland. 17.30 En
Bloc. 17.50 Overheidsvoorl. Tekst en
uitleg. Min. O en W. 18.30 Nws. 19.00
Openbaar Kunstbezt. 19.10 Orde van
Vrijmetselaren. 19.20 Wimbledon ’71.
19.25 S.N.I.F. Van de lichte muziek.
19.50 Voor blinden en slechtzienden.
20.00 Holland Festival ’71. 20.15 Oosten
rijks Strijkkwartet. 22.30 Nws. 22.38
Mensen, ontmoetingen, meningen. 23.55
Nws.
DE OMSTANDIGHEDEN brachten mee
dat ze een bijna ideale musicalopleiding
achter de rug heeft. Het balletklasje op
negenjarige leeftijd was een eerste aan
loop, toen de Kennemer Balletstudio in
Haarlem daarna Studio Wagner in Parijs
bij Madame Nora, waar een ijzeren disci
pline heerste. Maar klassiek ballet was
toch eigenlijk niet wat ze wilde. Een kans
om met de Amerikaan Jimmy Allbright,
die haar in Holland nog lessen in jazz-
ballet gegeven had, op toernee te gaan,
heeft ze toen meteen aangegrepen om eens
wat meer de andere expressievormen
die de dans nog voor haar in petto had te
beoefenen.
Eenmaal terug in Holland wist ze het:
cabaret. „Het leek me ook wel erg leuk
om je stem eens te gebruiken op het to
neel”. Ze nam zangles, werkte bij Seth
Gaaikema en bij Ramses Shaffy in „Shaf-
fy verkeerd” en leefde en werkte vijf
jaar in Londen. Ze volgde daar een toneel
opleiding aan het Repertory Theatre. „En
dat is ongelofelijk goed. Want het houdt
in, dat je iedere veertien dagen een ander
stuk speelt. Overdag repeteer je voor het
volgende stuk en ’s avonds speel je het
stuk dat op dat moment aan de orde is.
Je bent waanzinnig hard aan het werk
voor een bedrag van f 120 per week. Het
wordt heel slecht betaald, maar je moet
er doorheen, want je doet er een enorme
routine op”.
HOLLAND FESTIVAL 71
Tho
mas Magyar en Piet Nijland deden hun
Nederland II
NOS: Tim en de leeuw.
STERReclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Pipo op Bizarra.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Midweek.
Monty Python’s Flying Curcus
(serie).
HIROHiro-Magazine.
NOS: Journaal.
HILVERSUM. Gerard de Vries, in
de Nederlandse lichte muziek beter
bekend als Cowboy Gerard, komt op
1 augustus in dienst van de TROS als
hoofdmedewerker gevarieerde program
ma’s radio. Hij verlaat met ingang van
diezelfde datum radio Veronica, waarbij
hij bijna acht jaar in dienst is geweest
als omroeper-presentator-discjockey.
17.00 VARA: Kinderprogramma.
NOS: Tim en de leeuw.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Dubbeldekkertjes (serie).
IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STERReclame.
Politieke Partijen: DS’70.
Socutera.
NOS: Speelfilm (a.l.)
Eurovisie: Spel zonder grenzen.
NOS: Journaal.
DEZE O’Brien was tijdens de Kongo-
crisis de naaste medewerker van Dag
Hammarskjöld, en vertegenwoordiger van
de VN in Katanga ten tijde van de moord
op de Kongolese leider Patrice Loemoem-
ba. Het nu in Zweden op te voeren stuk
is een lange aanklacht tegen Hammars
kjöld, die er onder meer van wordt be
schuldigd medeplichtig te zijn aan de
moord op Loemoemba. O’Brien zelf schrijft
in een voorwoord dat Hammarskjöld het
ten val brengen van Loemoemba en diens
daarop volgende dood niet heeft willen
verhinderen. Hetgeen er weer toe leidde
dat Hammarskjöld zelf om het leven werd
gebracht, volgens O’Brien.
Hammarskjöld verongelukte op 17 sep
tember 1961, toen het toestel waarin hij
vloog neerstortte bij de plaats Ndola. De
oorzaak van het ongeluk is nooist vastge
steld, maar het aantal speculaties rond
het ongeluk deed vermoeden dat er iets
niet helemaal klopte. De meest vreemde
geruchten deden de ronde. Het Ameri
kaanse tijdschrift „Fact” lanceerde toen
reeds de theorie dat Hammarskjöld zelf
AMSTERDAM. De in Amsterdam
woonachtige architect Onno Greiner (46)
heeft in een voor het cultureel centrum
in het Zuid-Duitse stadje Biberach a.d.
Risz uitgeschreven prijsvraag de eerste
prijs gewonnen. Deze bestaat uit een be
drag van 22.000 D.M. en de bouw van on
der meer een theater voor 800 personen,
een congreszaal voor 1200 personen een
eetgelegenheid voor 1100, een volkshoge
school en jeugdafdelingen. Voor deze prijs
vraag was ook de architect Vlaude Paillard
uit Zurich uitgenodigd. Als theater-advi-
seur zal Wim Vesseur optreden.
Tot de ontwerpen van architect Greiner
behoren onder meer het Jongerencentrum
Het Zilveren Schot in Zeeland, het cultu
reel centrum De Tamboer in Hoogeveen en
het deze maand geopende psychotherapeu
tisch centrum De Voorsprong in Halsteren.
Nederland 1. De Gouverneur en J.J.
openen het AVRO programma dat di
rect na Tim en het journaal begint.
Tweede deel van het voorprogramma:
een optreden van de Amerikaanse groep
Sha Na Na in Toppop Special. Twaalf
jonge Amerikanen brengen een show
van muziek uit de vijftiger jaren, de
rock and roll.
Na het 2e journaal een dubbelafleve-
ring van Peyton Place. Voorafgaand
aan Televizier een uur lang muziek en
show uit Beieren. Heinz Liesendahl
maakte deze Bavaria produktie. Het is
een show getiteld Twee retourtjes Mün
chen. Medewerkenden zijn Gila von
Weitershausen de choreograaf-zanger
Lester Wilson, Brigitt Petry, the Hot
Dogs, het orkest van Max Greger en
anderen. De stad München staat cen
traal in deze show.
bracht van de te vliegen route, die af
week van de normale. De vraag waarom
de radio-installatie niet werkte is ook een
raadsel gebleven.
De meeste van de raadsels rond dit
vliegongeval zijn nooit opgelost, en enige
jaren geleden verklaarde de toenmalige
premier van Zweden, Tage Erlander: „Er
zijn nog steeds te veel punten onduidelijk
in verband met dit ongeluk. Het resultaat
van de onderzoekingscommissie in Rhode-
sië kunnen we niet goedkeuren, en be
schouwen we niet als bevredigend”.
Een nieuw onderzoek door Zweedse
experts heeft geen helderheid verschaft,
en de raadsels worden al evenmin opge
lost in O’Briens „Moordengelen”. In Zwe
den heeft men geschokt kennis genomen
van O’Briens onthullingen, en tegen het
af breken van de legende-Hammarskjöld is
stevig geprotesteerd. O’Brien trekt dan
ook wel danig van leer in zijn stuk.
De persoonlijkheid van Dag Hammars
kjöld wordt door hem onder meer als
volgt omschreven: hij was een religieus
fanaticus die de wereld als zijn eigen
privéberg van Golgotha beschouwde;
Hammarskjöld dacht dat het zijn taak was
de wereld te redden en vrede te bewaren;
hij dacht dat hij een verpersoonlijking
van Jezus op aarde was (hetgeen O’Brien
in het toneelstuk verduidelijkt in een
scène waar Hammarskjöld aan boord stapt
van een vliegtuig, wel wetende dat er een
tijdbom aan boord is. Hij vertrouwt er
echter op dat een hogere macht hem zal
redden) hij was homoseksueel en had een
verhouding met iemand die op het VN-
secretariaat werkte.
Patrice Loemoemba wordt gepresenteerd
als de man die door zijn dominerende per
soonlijkheid de mensen aan zich bond.
Maar volgens O’Brien was hij ook te labiel
om zijn volk tot een vereend Kongo te
krijgen.
O’Brien heeft jaren moeten wachten op
de uitvoering van het stuk omdat iedereen
weigerde er zich mee bezig te houden.
Maar na een première in Los Angeles vo
rig jaar is nu Zweden aan de beurt, het
geen ongetwijfeld tot meer protesten zal
leiden. Een symbool ie ontluisteren naar
wiens graf jaarlijks ruim 20.000 mensen
op bedevaart gaan, zal niet zonder de no
dige demonstraties gebeuren, zo verwacht
men.
derfiguren van Els Korver, de andere kant
van het vertrek wordt in beslag genomen
door de open bedstee. Overal hangen an
tieke curiosa, de stoffering is in de kleu
ren roze-rood, paars en oranje gehouden,
er zijn veel kussens.
Temidden van dat alles zit als de re
ïncarnatie van Sneeuwwtije Natascha met
het gladde pagehaar dat haar knappe ge
zichtje omlijst, in een lange aubergine-
kleurige maxi-jurk en spreekt over haar
bevindingen met de emancipatie van de
man.
„MIJN MAN WAS er ontzettend voor
dat ik werkte. Hij haatte typische huis
vrouwen. Ook geloof ik een beetje uit
eigenbelang, omdat hij er gloof ik hele
maal geen zin in had om echt op die ma
nier een gezin te hebben en voor een vrouw
te zorgen. Maar het was ok z’n mentali
teit. Dus hij was erg blij dat ik actief
bezig was in het vak en altijd zelf wilde
werken, ook helemaal niet thuis wilde zit
ten. Dat ging eigenlijk erg goed. Daar
klaagde hij nooit over. Alleen was het wel
weer onsportief dat zo’n man dan toch,
terwijl hij dus vaak thuis zat te werken
helemaal niet in het huishouden hielp. Als
ik ’s morgens vroeg de deur uitrende naar
het theater en ’s nachts om twaalf uur
thuis kwam, dan lag alles er nog net zo
De rotzooi in de keuken en de bedden nog
niet opgemaakt. Bij de jongeren van rond
de twintig ligt dat allemaal heel anders.
Daar vindt de jongen het net zo gewoon
om even in de keuken te gaan staan of
de baby te voeden, als het meisje. Die
maken daar niet zo’n punt van. Die vin
den eventjes afstoffen of een bed dicht
trekken de gewoonste zaak van de wereld”
HET HUWELIJK HOEFT van Natascha
dan ook niet meer zo nodig. Ze vindt dat
vrouwen een goed vak, dat hen ligt, moe
ten leren i.p.v. een baantje aan te nemen
dat de tijd tot het huwelijk moet over
bruggen. „Ik vind trouwen erg onbelang
rijk”, zegt ze, „het huwelijk als zodanig
wordt steeds minder belangrijk en het doet
de mensen vaak meer slecht dan goed.
Het ene huwelijk dat ik heb gehad is wel
degelijk naar de knoppen gegaan omdat
we getrouwd waren. Je krijgt zo die ver-
plichtingssituatie. Op een papiertje staat,
we zijn getrouwd en ik ben jou dat ver
plicht en jij bent mij dit verschuldigd.
Jij hoort een goede huisvrouw te zijn en
ik hoor redelijk voor je te zorgen. Als er
ooit ruzie’s waren, kwam dat soort dingen
er ook uit. En dat vind ik gewoon heel
vervelend. Ik ben niet tegen het huwelijk
maar persoonlijk geloof ik niet dat ik er
een punt van zou maken”.
de oorzaak van het ongeval zou zijn ge
weest. Volgens dit tijdschrift zou hij een
zenuwcrisis hebben gehad en op deze
spectaculaire manier zelfmoord hebben
willen plegen. Facts theorie was gebaseerd
op het door Hammarskjöld geschreven
boek „Vaegmaerken” (Mijlpalen), dat
volgens dit blad getuigde van een schizo
frene persoonlijkheid. Een andere nooit
bevestigde theorie legde de schuld op de
schouders van Tsjombe’s huurlingen die
toen in Katanga de macht in handen
handden.
Het vliegtuig stortte neer tijdens de lan
ding waarbij mogelijkerwijze de piloot
de afstand verkeerd beoordeelde en
hierbij kwamen 12 mensen om het leven.
In de wrakstukken vond men het logboek
van de piloot waaruit echter de kaart over
het gebied rond Ndola was verdwenen.
Niemand bleek op de hoogte te zijn ge-
HIER ZAT ZE ook in het cabaret
„Vrouwen, vrouwen, vrouwen”: liedjes en
korte sketches, meest in het Engels, vol
sociaal commentaar op het vrouwenbe
staan, zoals dat nu nog in onze maat
schappij opgeld doet. Als je 't Natascha
vraagt ligt de wortel van het probleem
toch wel bij het uitermate ongeëmanci
peerde gedrag van de man. Ze ziet dat ook
als een van de oorzaken van het misluk
ken van haar eigen huwelijk.
Onbevangen praat ze over het probleem
boven haar gebakken ei met ham, dat Els
Korver, kostuumontwerpster van o.a.
„Ohê Calcutta” zorgzaam voor haar heeft
klaargemaakt in het piepkleine keukentje
van hun piepkleine kabouterhuis je aan de
Spaarndammerdijk. Waar het verdriet van
generaties dagloners ligt opgesloten in de
brokkelige oude muren. Aan een van de
wanden hangen etsen met vrouwen en kin-
REGISSEUR Maarten Lamers, wiens
staat van dienst behalve de regie
van wagenspelen en een pauzetheater ook
het directeurschap van een sextheater
vermeldt, is het hier niet helemaal mee
eens. „Je moet er niet moeilijk over gaan
doen; meent hij, „zo van, als er geen
cultureel argument achter steekt mag het
niet. Het is puur amusement. We gaan
gewoon proberen de mensen een gezellige
avond te geven”.
Natascha (30 jaar) heeft zich de afgelo
pen weken vreselijk druk gemaakt over
haar lijn, hoewel ze op het eerste gezicht
bepaald niet overmatig dik lijkt. Liefheb
ster als ze is van ijs en slagroomtaarten
vallen de grapefruit-diëten haar wat rauw
op het lijf. Maar de rol in „Oh! Calcutaa”
vindt ze heerlijk: „De musical is een
satire op sex onder allerlei omstandig
heden. Het zijn 15 losstaande scènes alle
maal typetjes, wat ik erg lekker vind.
Soms bijna rechttoe-rechtaan toneel, soms
show”.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. - De NOS zal in het
kader van de wijzigingen in het toe
bedelen van de zendtijd vier uur moe
ten afstaan. De programmaraad wil de
zondagmiddag, de maandag- en de
woensdagavond handhaven en de reste
rende zendtijd zwevend en bloksgewij-
ze op andere dagen benutten. Dit werd
gistermiddag op een persbijeenkomst
meegedeeld. Voor het NOS-personeel
dreigen hierdoor geen ontslagen. Het
vertrek van twee NOS-medewerkers,
dat aan de onrust bij de staf te wijten
zou zijn, heeft volgens de programma-
leiding niets met de zendtijdverkorting
te maken.
De commissie-Openheid die geruime
tijd bezig is met het onderzoek in hoe
verre vergaderingen van de NOS meer
openbaar kunnen zijn, heeft de grond
tekst van haar rapport klaar. Donder
dag sluiten de beraadslagingen. De dag
daarna zal het rapport in het bestuur
worden besproken, waarna mededelin
gen daarover zijn te verwachten. De
heer E. A. Schüttenhelm wilde alleen
kwijt dat er dank zij het rapport in
de toekomst sprake zal zijn van méér
openheid.
HILVERSUM. Carel Enkelaar is
van zijn reis voor de NOS naar Indo
nesië terug. Hij was daar met het oog
op het verwachte staatsbezoek van en
kele leden van het koninklijk huis aan
dit land. Hoewel Indonesië weinig om-
roepfaciliteiten heeft, meent Enkelaar
dat rechtstreekse reportages van dit of
ficiële bezoek optimaal mogelijk zou
den moeten zijn, maar hij zei reden tot
twijfel te hebben. De NOS is zeer geïn
teresseerd in het staatsbezoek, aange
zien dit van historische betekenis zal
zijn. Officieel staat nog niets vast,
„maar als het bekend wordt en ze heb
ben er nog niets aan gedaan, dan zijn
we te laat,” aldus de heer Enkelaar.
„En we willen geen filmpje aan een pi
loot meegeven, dat twee dagen later
pas wordt uitgezonden.”
Het was hem opgevallen dat daar
een levendige interesse voor Nederland
is. Als het bezoek doorgaat zullen de
reportages worden voorafgegaan door
met name documentaires over Indone-
nesië. De heer E. A. Schüttenhelm heeft
verleden jaar voor de NOS reeds con
tacten gelegd in het kader van de cul
turele uitwisseling.
Nederland 2. Van de NOS op het 2e
net Tim, het journaal, Den Haag van
daag en de veertiendaagse rubriek over
film, Première. Daarna de KRO met
Felix de Kat en onder de titel Landju
weel Tilburg een verslag van de gilde-
feesten in Tilburg.
Het journaal is om 8 uur paraat en
daarna komt Andy Williams opdraven.
Hij neemt als gasten mee Raymond
Burr, beter bekend als Perry Mason
en nog beter als Ironside Bobby Sher
man, the Lennon Sisters en de rock
and roll koning uit de vijftiger jaren,
Jerry Lee Lewis.
In Gamma vervolgens het 2e deel
van Jodendom en Zionisme. Vandaag
wordt behandeld „Tussen proces en
staat”. De avond wordt na deze 50 mi
nuten durende discussie afgesloten met
het 2e deel van het televisiefeuilleton
de Rode Kamer, gemaakt naar de ge
lijknamige roman van August Strind
berg.
ROTTERDAM. Onder het motto
„Verenig de volkeren” zijn alle ambassa
deurs in Nederland uitgenodigd voor de
wereldpremière van de film „Stamping
ground” op woensdag 30 juni om half elf
’s avonds in het Cineac-Beurspleinthea-
ter in Rotterdam. Of ze komen is de
vraag.
De normale roulatie van de film (een
bijna twee uur durend verslag van het
Holland-Pop-festival, dat vorig jaar eind
juni in het Kralingse Bos is gehouden),
begint een dag later in vier plaatsen:
Amsterdam (Cineac), Utrecht (City),
Den Haag (Rex) en Rotterdam (Cineac).
Bij de première zijn ook aanwezig de
leden van diverse groepen, die in de film
komen. Het gaat om Pink Floyd, Soft
Machine, Family en anderen met wie
nog wordt gesproken.
AAASVWVVVVVVVWWVVVVXA/VVWVVVVVVWVVVVVVVVVWVVVWVVVVVVVVVVVVVWWWWVVWWVVVVVVIAAZVWVV^
DEN HAAG Het Nederlands Kamer
orkest heeft gisteravond in het Congres
gebouw een onopvallend concert gegeven,
dat om een of andere duistere reden in
het Holland Festival was opgenomen. Het
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Van meet af aan
10.00 Nws. 10.03 Journaal. 10.06 Ar
beidsvitaminen. 11.00 Nws. 12.00 Nws.
12.03 Zet ’m op. 13.00 Nws. 14.00 Nws.
14.03 Gimmick. 15.00 Nws. 15.03 Mu
ziek Boetiek. 16.00 Nws. 16.03 Cees van
Zijtveld. 17.00 Nws. 17.02 Journaal.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. Meded. SOS-berichten.
12.08 Intermezzo. 12.15 Gevar. progr.
12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws.
toneelagenda. 13.20 Dansmuziek. 14.03
Klass, muz. 14.30 Voor de jeugd. 14.50
Wedstrijd Radioschoolkoor ’71. 15.00
Nws. 15.15 Voor kinderen. 16.00 Nws.
en beursber. 16.05 Lichte muz. 17.00
Nws. en meded. 17.15 Muz. 17.55 Weeg
schaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten.
18.15 Lekenmoraal en -filosofie. 18.45
Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. en
actualiteiten. 19.40 Franse taalwenken.
19.42 Lichte muz. 20.00 Promenadecon
cert. 22.00 Nws. en De Zeven Kunsten.
22.20 Klass, muz. 23.00 Nws. 23.05 Amu-
sementsmuz. 23.40 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Dag
woensdag. 7.33 Van de voorpagina. 7.54
Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten.
8.25 Dag woensdag. 8.35 Van alle mark
ten thuis. 9.00 Weekblad. 9.00 Ons num
mer is9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.15 Koning Klant. 10.30
De weekbladen; 10.45 Voor kleuters.
11.00 Nws. 11.03 Op de koffie. 12.00
Licht vocaal en instrumentaal en
semble. 12.25 Brassband Magazine. 13.00
Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Speel
ruimte. 13.25 Kennismaking met buurt
bewoners. 14.00 Operette-wereld .14.35
Kinderkoor. 14.50 Voordracht en muz.
15.10 Buurtbewoners en hun favoriete
muz. 15.40 Profiel in muziek. 16.00 Nws.
16.03 Vragenvuur. 16.25 De Toonzaal.
17.02 Onder de groene linde: oude lied
jes. 17.20 Unesco-Magazine. 17.40 Toe
risme. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Actualiteiten. Pol. uitz. 18.20 G.P.V.
18.30 Klink Klaar - zonder nonsens.
19.30 Nws. 19.35 Dansorkest. 20.05 Me-
lodieën-Expres. 20.30 The Harbour Jazz
Band. 20.45 Schiphol - Zomer ’71 21.15
Promenade orkest. 21.45 Sarangi, muz.
22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actuali
teiten. 22.50 Radio Jazz Magazine. 23.15
Stereo-Pop. 23.55 Nws.
programma zag er
opvallend genoeg
uit met het concert
voor vier violen
van Vivaldi en het
concert voor vier
clavecimbels van
Bach, maar de uit
voering ervan was
bijzonder verve
lend. De vier solis
ten Carla Rossican, Jacques Hartog,
werk, het orkest speelde zijn partij en
Szymon Goldberg werd ogenschijnlijk
door de gedachte gedreven: „Hoe dirigeer
ik een concert voor vier violen zonder dat
iemand het merkt”. Het was een taaie
aangelegenheid, die zich afspeelde zonder
dat iemand er koud of warm bij werd.
Zoals bekend heeft Bach dit concert
bewerkt voor vier clavecimbels. Het moet
een monnikenwerk geweest zijn om deze
40.000 noten op te schrijven, maar Bach
had er gerust een paar duizend kunnen
vergeten, want zodra het strijkorkest in
zette, was er van de clavecimbels weinig
of niets meer te horen. De solisten wieg
den ijverig met hun hoofden en daaraan
konden wij zien dat zij echt speelden, maar
daar bereikten zij niets mee. Dit is na
tuurlijk geen verwijt aan de solisten: Maria
Cogen, Marijke Smit Sibbinga, Janny van
Wering en Rienk Jiskoot, maar ik vraag
mij wel af hoe zoiets gebeuren kan. Het is
toch doodzonde van alle moeite (en geld),
die aan zo’n werk besteed wordt. De Prins
Willem-Alexanderzaal van het Congres
gebouw is trouwens veel te groot voor een
kamerorkest en één of vier clavecimbels
dat maakt niet zoveel uit. In Diligentia
zou een dergelijk concert aardig tot zijn
recht komen, maar dan nog blijft de vraag
of deze muziek belangrijk genoeg is om in
het Holland Festival gespeeld te worden.
Het tweede Strijkkwartet van Schön-
berg was dat in ieder geval wel en ge
lukkig werd dit werk ook met veel meer
élan gespeeld. Of de inspiratie van Erna
Spoorenberg kwam weet ik niet precies,
maar in ieder geval werd dit kwartet (dat
door Schönberg zelf voor strijkorkest is
bewerkt) met volle overgave uitgevoerd.
Het is een merkwaardig romantisch stuk,
dat helemaal niet zo modem klinkt als
men van Schönberg verwacht. In het derde
en vierde deel zingt een sopraanstem twee
gedichten van Stephan George „Litanei
und Entrückung”), die als ’t ware een
commentaar vormen op de gedachten van
de componist. Erna Spoorenberg heeft deze
gedichten prachtig gezongen met een vol
maakte techniek en met indringende over
tuiging. Haar stemgeluid bij de inzet van
het tweede lied: „Ich fühle Luft von ande-
rem Planeten” kwam inderdaad uit
een andere wereld.
Ik had mij vast voorgenomen na de
pauze weg te gaan, maar ik ben blij dat
ik het niet gedaan heb, want ik heb een
verrukkelijke Vijfde Symfonie van Schu
bert gehoord van een volslagen veranderd
Kamerorkest. Toch blijf ik volhouden dat
een dergelijk concert thuishoort in het ge
wone seizoenrepertoire, daar is geen Hol
land Festival voor nodig.
J. H. MOOLENIJZER