Kinderdroom wordt nachtmerrie ALICE IN WONDERLAND Plan voor festival deining door t.v Hoffmans Erzahlungen Goede voorstelling; slechte hoofdrollen angstaanjagende vrolijkheid Televisie en radio f 1 1 RICHARD SCHOONHOVEN: Amusant Nederlands toneel wijst bemoeienis van overheid af niemandalletje The Byrds in Midweek T.V. vanavond TV donderdag Alphenaar T.V. vanavond Radio donderdag i I 1 WOENSDAG 23 JUNI 1971 il Grandioze aanbieding TIJDELIJK 10,- KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL 023-320244 I w (Van onze rtv-redactrice) neergeschreven. Waterst. The Byrds vanavond in Midweek. J. HEIJER. ADVERTENTIE (Van onze correspondent) 1 HOLLAND FESTIVAL 71 oude muzikant ge- Gerry Bamman en Angela Pietro- pinto (Alice). Spalanzani en als Franz de knecht in het huis van Crespel. Ursula Koszut en Nico Boer in Hoff mann’s Vertellingen. val als een gewelddadige entree in een vleesgeworden nachtmerrie. „Een tijd geleden alweer heb ik met de heer Rengelink (tv-commissaris NOS) plannen besproken voor een dergelijk festival. Mijn ideeën gingen toen uit naar een internationaal vertonen van programma’s die nog nooit uitgezonden werden om de een of andere reden. Maar we kwamen al gauw tot de con clusie, dat een dergelijk festival geen zin heeft, hoe leerzaam het ook zou kunnen zijn om de motieven voor niet- uitzenden van andere landen te leren kennen. Een grote mate van openheid kun je dan toch niet verwachten.” 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 20.35 21.55 23.15 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 21.30 22.00 22.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 21.40 22.10 22.40 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.50 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 21.10 21.55 22.30 Ochtendgymn. 7.20 8.00 Nws. 8.11 12.08 13.00 15.00 CARROLL HOUDT zich in zijn kinder verhalen bezig met filosofische problemen zo zeggen zijn exegeten rond identi- teit, werkelijkheid en logica, vooral-de lo gica binnen de taal. Hij zet daarmee na genoeg alle zekerheidj es, die taal, zeden en gewoonten aan Victoriaanse kindertjes verschaffen, op de kop. André Gregory, die Alice voor het toneel bewerkte en The Manhattan Project regisseerde, laat zien dat de zekerheden dolgedraaid zijn. Alice is bij Gregory een stadskind ze spreekt plat New Yorks dat voortdurend speelt op het randje van gevaar. Ze vindt het wel een beetje griezelig, maar neemt toch met een zekere gulzigheid deel aan de krankzinnige avonturen die haar overko men of die zij opzoekt. En als ze tenslot te doodop in de armen van de Witte Raadsheer uit „Through a looking glass” inslaapt, wordt deze Alice niet meer wak ker uit een droom, onder het zon-door- schenen lover aan de oever van de rivier bij Oxford, anno 1862. De nachtmerrie be- in een concert van de beroemde pop groep The Byrds. De Amerikanen brachten niet lang geleden weer een bezoek aan ons land. Van hun optre den toen heeft de VARA de opnamen gemaakt die vanavond worden uitge zonden. Tot half tien liefst duurt Midweek en dan is het tijd voor de (met zilver bekroonde) Montreux aflevering van de Engelse satirische show Monty Py thon’s Flying Circus, die de VARA re gelmatig uitzendt. Tien uur tenslotte is de HIRO aan de beurt voor een van haar laatste uitzendingen. 17.00 VARA: Kinderprogramma. NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Dubbeldekkertjes (serie). IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. Politieke Partijen: DS’70. Socutera. NOSSpeelfilm (a.l.) Eurovisie: Spel zonder grenzen. NOS: Journaal. Nederland II NOSTim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STERReclame. NOS: Den Haag vandaag. Van gewest tot gewest. Tips Nat. Bur. voor Toerisme. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPRO: Berichten uit de Samenleving. De verliefde camera. TV-film. Arthur Penn, filmportret. NOS: Journaal. DENK NU NIET, dat de avonturen van deze Alice zoveel anders zijn dan die uit het boek. Het wonderbaarlijke van Gre gory én zijn mensen is, dat de twee boe ken van Carroll bijna op de letter gevolgd worden. Daarom is het goed ze te (her) lezen, eer u gaat kijken; (U geniet zoveel meer). We zien het allemaal: het Witte Konijn; de muis in de Poel van Tranen; de Boze Hertogin en haar baby die een varken wordt; de Cheshire Kat; de water- pijprokende rups op de paddestoel (ui teraard verbeeld als een finaal stoned fi guur); het crocketspel met de hartenkonin gin: de Witte Koningin die achterwaarts in de tijd leeft (gespeeld door Saskia Noord- hoek Hegt, dochter en evenbeeld van Lou- di Nijhoff); Humpty Dumpty het ei (een niet te geloven scène, waarin de speler een ei in zijn oog breekt en van een twee meter hoge stapel stoelen valt) en ten slotte de Witte Raadsheer. Een onover trefbaar hoogtepunt is de beroemde „Gek ke Theevisite” van de Gekke Hoeden maker, de Maartse Haas en de Zeven slaper. Daarin gebeurt zo ontzettend veel, dat je het stuk meermalen moet zien om het te kunnen navertellen. Nederland II NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Pipo op Bizarra. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Midweek. Monty Python’s Flying Curcus (serie). HIRO: Hiro-Magazine. NOS- Journaal. Nederland I NOS: Tim en de leeuw. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROSLichte muziek. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: TV-film. Wereld op wielen. PSV in het tropenpak. Astrologie op de korrel (3). NOS: Journaal. SCHEVENINGEN Het Circustheater is gisteravond niet afgebrand tijdens de voorstelling van Hoffmanns Erzahlungen, maar het had ge kund. Er rust na melijk een vloek op dit stuk. Al voor de première die in fe bruari 1881 in Pa rijs ging werd ver teld dat Offenbach de beroemde me lodie van de barca role van een aan lager wal geraakte kocht had. Deze had voorspeld dat er iets vreselijks zou gebeuren als de melodie ge- VANAVOND ALS wekelijkse NOS- film een niemendalletje, een operette achtig ontspanningsfilm die in 1959 als amusement voor de massa door de Europese bioscopen gecirculeerd heeft. Het verhaaltje draait om een adellijk meisje, Theresa, door haar omgeving Resi genoemd die een oud vervallen slot in Tirol bewoont en de grootste moei te heeft een verkoping van het zwaar door hypotheken belaste pand te voor komen. Het wachten is op een rijke man die precies op tijd in de meest letterlijke zin uit de hemel komt gevallen. Het is de jonge zakenman Thomas Stegman die op zoek is naar een duur uitzien de omgeving om er een Amerikaanse zakenrelatie mee te kunnen imponeren. WAT DE ROLLEN van de eerste zan gers (behalve Hoffmann) zo moeilijk maakt is dat zij vier verschillende figuren moeten uitbeelden. De sopraan heeft de zwaarste opgave, zij moet achtereenvol gens spelen: de pop Olympia, het ten dode opgeschreven meisje Antonia en de cour tisane Giulietta. Urszula Koszut was het beste 'als Olympia, zij was „net een echte pop” en haar coleratuur was de moeite van het aanhoren waard. Als Antonia was zij belangrijk minder haar inzetten wa ren voortdurend te laag en als Giuletta was zij wel een heel schuchtere courti sane. Siegfried Vogel, die optrad als de viervoudige baarlijke duivel L, Coppelius, Dapertutto en dr. Mirakel), zag er gevaarlijk genoeg uit, maar zijn stem was te licht voor deze rol. maar ze zullen ongetwijfeld wel waar nemers zenden.” „Alleen aan het laten zien van der gelijke programma’s heb je natuurlijk weinig. Ze zouden dan vergezeld moe ten gaan van een rapport, een duidelijke analyse van de moeilijkheden. Ter plekke zouden dan befaamde communi catiedeskundigen een referaat moeten houden over dat werkstuk en over het programma, mits beide uit zijn eigen land komen. Dan zou ik er verder nog een festivalcongres bij willen hebben, waar dan eindelijk eens een confronta tie zou kunnen komen tussen de weten schap enerzijds en de programmamaker anderzijds. Ik geef toe: geen festival voor ieder jaar, maar wel geschikt voor één keer in de twee jaar.” „Een ambitieus plan? Ja, misschien. Maar in ieder geval wèl een aanpak die men van Nederland verwacht: degelijk, een beetje belerend en controversieel. Ik heb inmiddels vernomen dat de heer Rengelink het een goed plan vindt, er wel degelijk wat in ziet en ook van me ning is dat Nederland een eigen inter nationaal televisie-festival moet heb ben.” Richard Schoonhoven is overigens niet de enige in ons land die plannen voor een tv-festival koestert. Ook Hans de Witte, adjunct-directeur van het Holland-Festival denkt al een tijd in die richting, maar wil een dergelijk fes tival jaarlijks en bovendien gekoppeld aan het Holland-Festival. Ook het on derwerp ziet hij anders: hij zoekt het meer in de relatie televisie-kunst, met als lokatie voor het festival Amsterdam. „Nee, niet voor de randstad”, zegt Richard Schoonhoven. „Ik voel meer voor bijvoorbeeld Leeuwarden, Maas tricht of Middelburg. En .verder: het is wel een aardig plan van Hans de Witte, maar het is duidelijk niet vanuit de te levisie gedacht. En dat is toch wel een groot bezwaar.” AMSTERDAM Als het aan Richard Schoonhoven ligt, chef afdeling infor matieve programma’s van de KRO-tele visie, heeft Nederland binnen de kortste keren zijn eigen televisie-festival. Bijna elk zichzelf respecterend tv-land heeft er tegenwoordig één, we noemen slechts Montreux met zijn amusementspro gramma’s, Dublin voor de folklore, Praag, Cannes en Oberhausen. Om dan nog maar te zwijgen over wat er buiten West-Europa op dit gebied te doen is. DEN HAAG. Minister Luns heeft de (Lindorf, ambassadeur van de Sovjet Unie op de hoogte gesteld van de omstandigheid, dat de Nederlandse regering zich niet bemoeit met de repertoirekeuze van toneelgezel schappen, die overigens van een dergelijke bemoeiing ook niet gediend zijn en die niet minder afwijzend staan tegenover beïn vloeding van buitenlandse mogendheden. De opvoering van „Stalinade” is om richten dat de Russische ambassade té Den Haag er bij de gemeente Rotterdam op heeft aangedrongen de opvoering van het theaterstuk „Stalinade” te verbieden. Van het regeringsbeleid ter zake is de ambassadeur op de hoogte gesteld, aldus minister Luns in zijn antwoord op desbe treffende vragen van drs. E. C. Visser, lid van de Tweede Kamer voor D’66. De opvoering van „Stalinade” zijn om artistieke redenen, die niets met het Rus sische protest te maken hebben afgelast, aldus de heer Visser in de toelichting op zijn vragen. „Begin van dit jaar kreeg ik een be ter idee: onderwerp van een Nederlands festival zou moeten zijn programma’s die op de een of andere manier ge ruchtmakend zijn geweest in eigen land, die als het ware een rimpeling in de samenleving hebben teweeggebracht. Dat hoeven niet alleen actualiteiten en documentaires te zijn, maar ook amuse mentsprogramma’s en reportages. Zo’n rimpeling ligt voor ieder land uiteraard anders.” „Ik ben me er natuurlijk terdege van bewust, dat een dergelijk festival be perkt is. Maar dat vind ik op zichzelf geen bezwaar. De Oosteuropese landen bijvoorbeeld zullen vermoedelijk niet meedoen aan een dergelijk festival, speeld werd, maar Offenbach sloeg zijn waarschuwing in de wind. TIJDENS DE PREMIÈRE in Parijs ge beurde er niets, maar bij de eerste voor stelling in het Ringtheater in Wenen, op 8 december 1888, brandde dit theater tot de grond toe af bijna alle toeschouwers kwamen om het leven! Wij liepen echter geen groot risico in Scheveningen, want de vloek schijnt al verjaard te zijn. Maar toch, gesteld het geval dat Offen bach gisteravond geluisterd had, dan neem ik aan dat hij de bliksem zijns tooms op het Circustheater had afgevuurd. De groot ste schuldige aan dit debacle was de tenor Sandór Arisz, die (in de rol van Hoff mann) zo erbarmelijk slecht gezongen heeft, dat er op een gegeven moment een toehoorster luidkeels „foei” riep en het ergste was, dat zij gelijk had. De andere gastrollen waren beter, maar niet eens zo heel veel beter. Het beste werd er gezon gen door de Nederlandse zangers, die vast verbonden zijn aan de Nederlandse Opera stichting: Nico Boer, John Vierkens, Hu bert Waber en Simon v.d. Geest. Ik noem Nico Boer het eerst omdat hij bovendien de beste acteur van de voorstelling was als Cochenille de knecht van professor VOOR HET DOMINEESKIND Alice Liddell (Carroll’s favoriete vriendinnetje) zaten de verhaaltjes vol vrolijke, af en toe een beetje enge nonsens. Maar nu ze door de New Yorkse groep in werkelijk heid verbeeld worden, is de vrolijkheid angstaanjagend geworden. Daar kunnen de illustraties van John Tenniel niet te genop; zelfs Lewis Carroll-zelf, die bin nen de veiligheid van het gedrukte woord bleef, moet het afleggen. Het is niet voor niets dat de toneel-Alice op de tafel van de „gekke theevisite” met krijt schrijft: „Lewis houdt van kleine meisjes.” Een sophisticated grote-stadshatelijkheid, die dwars door de Victoriaanse conversatie- wereld heenprikt. gint opnieuw: weer valt Alice door het konijnehol naar beneden in een lange, lange val die we haar in het begin van het stuk ook hebben zien maken. Deze openingsscène is typerend voor de hele voorstelling. Het geschrevene van Carroll wordt uitgebeeld door de spelers met niets anders dan hun lichaam. Ze be schikken over een haast acrobatische li- chaamsbeheersing en een verbazingwek kend arsenaal aan stemgeluiden. Op het horizontale vlak verbeelden zij Alice’s AMSTERDAM Het Theaterwerk „Alice in wonderland” door The Manhat tan Project (sinds gisteren in het Shaffy- theater) kan alleen maar uit New York komen: uit een stad waar de dagelijkse werkelijkheid niet meer verschilt van de absurditeiten, die de Victoriaan se schrijver Lewis Carroll ruim hon derd jaar geleden I Bij een dergelijke geënscèneenje ont vangst, waarvan veel dollars afhangen, hoort natuurlijk ook een vrouw van adel en Resi wil wel tijdelijk die rol spelen. Want voor Thomas Stegman heeft zij zich als het dienstmeisje van het Tiroolse slot uitgegeven, zodat hij zich terecht kan verbazen hoe zo’n een voudig meisje zich zo snel in haar nieu we rol kan inleven. Er komen nog meer van dit soort verrassingen en persoonsverwisselingen voor, alles speelt zich af in een aan trekkelijke omgeving, onder een stra lende zon en met folkloristische kos tuums, zodat de film van Geza von Radvanyi terecht „Vakantie in Tirol” heet en uitverkoren is om in de zo mermaanden, als ieder met vakantie plannen rondloopt, het woensdagavond- amusement te helpen verhogen. Hoewel dat eigenlijk toch weer toe vallig is, omdat „Das Schloss lm Ti rol”, zoals de film met Karl-Heinz Böhm (de keizer uit „Sissi”) oorspron kelijk heet, al eerder gepland was en na verschillende keren iritgesteld te zijn, nu eindelijk op het scherm komt. CHARLES BOOST. HOLLANS FESTIVAL 71 in zijn kinderverhalen „Alice in wonder land” en „Through a looking glass” heeft Nederland 1. De VARA gooit er voor de kinderen 4 filmpjes tegenaan, n.L de avonturen van Prof. Balthasar, een „Dagje zon” voor de hele kleintjes, de- belevenissen van de roze Panter en ten slotte een natuurfilmpje over de blauwe reiger. Dan de avond. Natuurlijk Tim en het nieuws en vervolgens Den Haag van daag, de nieuwe jeugdserie Dubbeldek kertjes en de kerkelijke actualiteitenru briek Kenmerk. Na het journaal van 8 uur volgt een uitzending voor de po litieke partijen (n.1. van DS’70) en een Socuterafilmpje over Epilepsie. Goed half negen is het dan tijd voor de hoofdfilm, n.l. Vakantie in Tirol. In samenwerking met de NCRV ver volgens voor de 2e maal in dit seizoen Spel zonder Grenzen. Drachten zal Ne derland vertegenwoordigen in het Zwit serse Solothurm. Barend Barendse is erbij om te vertellen hoe die stoere Friezen en Friezinnen het eraf brengen nadat het dappere Linne de 3e plaats haalde in Italië. HET AMSTERDAMS Philharmonisch Orkest speelde uitstekend onder leiding van dirigent Gerd Albrecht (uit Kassei). Prachtig was de cellosolo bij de dood van Antonia. Bijzonder goed verzorgd waren ook de decors van Andrezj Majewsky vooral het tafereel in het atelier van Spa lanzani was verrassend en effectol. Wat de muzikale leiding, de decors en de re gie (Ulrich Brecht) betreft, was het vol komen verantwoord om hiervoor buiten landers aan te trekken, maar wat Sandor Arisz, Siegfried Vogel en Urszula Koszut aangaat had men niet zover hoeven te zoeken. De muziek van Offenbach is na tuurlijk heerlijk om naar te luisteren en de voorstelling is als geheel wel de moeite waard, maar het is jammer dat de hoofd rollen zo zwak bezet waren. J. H. MOOLENIJZER IMMNMVWIMMMNWWIMMMAMMAMMWVWMWVW „Alice in wonderland”, naar het boek 1 van Lewis Carroll. Bewerking en re- gie: André Gregory. Gezelschap: The I Manhattan Project. Spelers: Gerry Bamman, Tom Costello, Saskia Noord- hoek Hegt, Herry Mayer, Angela Pie- tropinto en Larry Pine. Voorstellingen in Shaffy Theater Amsterdam op 22, 23, 24 en 25 juni. In het HOT-theater Den Haag op 26, 28 en 29 juni. In Rotterdam op 30 juni en 1 juli. Nederland 2. Na Tim en het nieuws beleeft Pipo zijn allerlaatste avon tuurtje met het geluksei op Bizarra. Het journaal vraagt even de aandacht en dan is het tijd voor Midweek, waar- HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Dag met een plaatje. Journ. 8.20 Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Joegoslavië (doe.). 9.35 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor kleuters. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Modern platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Journ. 13.30 Muz. aan Hof van Oranje-Nassau (III). 14.05 Sa xofoon en piano. 14.30 Biels Co. 15.00 Voor zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen. 17.00 Mobiel. 17.40 Alles voor de club. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journ. 18.20 Uitz. P.S.P. 18.35 Uit welk programma is dit? 19.25 De gesproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Krities Tsionisme. 19.50 Memo: litt. progr. 20.05 Holland Fes tival 1971. 20.15 Radio Kamerorkest. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Journ. 22.55 ’n Avondje uit. 23.20 Beroemde soloconcerten. 23.55 Nws. HAARLEM DEN HAAG DELFT DE ROEM VAN DE voorstelling, die een jaar voorbereiding vergde, is de komst vooruitgesneld. The Manhattan Pro ject begon gisteren aan de Europese toer- nee. Een zeer .terechte toernee. Deze groep bewijst de bruikbaarheid van methoden en technieken, waartegen veel van onze eigen toneelmensen zich verzetten. Mis schien ook moet je geen toneelspeler zijn, of hoogstens een beginneling om dit onge looflijk werk aan te kunnen. Hier is een groep met een inzet, een oprechtheid strikt persoonlijke vindingrijke intelligentie, die alle toneelspelerij, hoe vakkundig ook, in de schaduw zet. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Actuali teiten. 8.00 Nws. 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 10.00 Pedagogische ru briek. 10.20 Muz. uit Barok. 11.00 Nws. 11.03 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu. 12.50 Pauzedienst. 13.10 Los-Vast. 13.14 Rebus. 13.55 Marinierskapel der Kon. Marine. 14.25 Tenor en piano. 15.00 Geref. dienst. 15.30 Spiegel van Duits land. 16.00 Nws. 16.03 Meer over min der. 17.30 En Bloc. 18.30 Nws. 19.00 Wimbledon 1971. 19.05 Volksmuz. 19.15 Het Leger des Heils. 19.30 Op de man af. 19.35 Ontvoerd (spel). 21.00 Muz., 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Infor matie: toerisme. 23.15 Lichte muz. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws, 9.03 Zing, zing, zing. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Verz.progr. voor zieken. 12.00 Nws. 12.Q3 Felix Meur- ders Show. 13.00 Nws. 13.03 The Joe Blow Show. 14.00 Pop-mixture. 14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nws. BRUSSEL 324 12.00 Ns., meded, SOS-ber. Muz. 12.55 Buitenl. persoverz. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz. Nws. 16.00 Nws, beursber. 17.00 Nws, meded. 17.15 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 19.45 Pol. uitz. 19.55 In- Nws, De Zeven Kunsten. 22.20 Jazz- termezzo. 20.00 Operettemuziek. 22.00 muziek. 23.00 Nws. 23.10 Kamremuziek. 23.40 Nws.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 13