Vrede!! Met alle geweld? DE KERKEN IN DE OECUMENE STAAN MET VUILE HANDEN i Hervormde Synode sprak over kindercommune avondmaal en Dr. Hasselaar land Recordverkoop Ibo-bijbel hoogleraar PROF. DR. H. A. M. FIOLET: 12 z PIKETPALEN Jan v. Capelleveen spreekt op congres gelisatie over evan Tolerantie in het gezin eigen Drs. H. Bootsma zendingssecretaris r Bijbelgenootschap besteedt 'Y „HET GAAT OM HET UITZETTEN VAN meer geld in buitenland dan in I ZATERDAG 26 JUNI 1971 Erbij H Onverteerbaar droog Te weinig geschoolden Kerkelijke malaise Nog tien jaar X i UTRECHT In zijn werkkamer in een van die deftige oude huizen aan de Utrechtse Maliebaan, waar de Raad van Kerken domicilie heeft gekozen, hadden wij een plezierig en open gesprek met de studie-secretaris van deze raad, prof. dr. H. A. M. Fiolet, sinds 1970 als zodanig werkzaam om inhoud aan deze raad te geven. Van 18 tot 28 april van dit jaar woonde prof. Fiolet de Sidang Raya (kerkvergadering) bij van de Raad van Ker ken in Indonesië, te Pematang Siantar. Hoewel wij tijdens ons gesprek ook veel aandacht wijdden aan deze in Indonesië gehouden kerkvergade ring, was de aanleiding tot dit interview toch de inleiding die prof. Fiolet op woensdag 26 mei, daartoe uitgenodigd door de Lokale Raad van Kerken voor Bloemendaal en Overveen, in het bejaardencentrum „De Rijp” in Bloemendaal hield. Deze bijeenkomst werd door circa 150 belangstellen den, waaronder ook predikanten en priesters bezocht. Tot thema van zijn inleiding, die schier ademloos werd beluisterd, had prof. Fiolet toen „Eén in geloof en dienstbaarheid” gekozen. Vals dilemma o LOS MSI SM» I iJl SB V r z 5 de BEP ANDREAS yyVV^y\/VVVVVVVVVVVVVV\A/VVWVVWVW\A/V\ZWVVV\AA7V\A/VVVVVWVVVWVV\AA/VV\A/VVVVVVVVVWVVWV' I A/VWWVVVVVl/WWWl/WWWWW^dWV^MWWWWW^j c 5 e g i c 1 Prof. Fiolet heeft er bij die gelegen heid bepaald geen doekjes om gewon den hoe hij de toekomst van de kerk ziet en hoe hij over de oecumenische samenwerking tussen de diverse kerk genootschappen in de Nederlandse sa menleving denkt. Hij deed dit toen aan de hand van markante uitspraken die er niet om logen met als punt van uit gang de proeve van een beginselver klaring van de landelijke Raad van Kerken, die hij als een onverteerbaar, droog stuk kwalificeerde, waarbij men veel tussen de regels door moet lezen. Pas dan zal het een bruikbaar stuk worden voor hen die de eenheid der krijgt, omdat zij ruikt, de ander „paaps” is. zo niet Ook in Nederland belangstelling voor de bijbel (illustratie uit het NBG-jaarverslag I i i De hervormde synode heeft tot ker kelijk hoogleraar aan de faculteit der godgeleerdheid van de rijks-universi- teit te Utrecht in de vacature wijlen prof. dr. A. A. van Ruler benoemd zijn naaste medewerker dr. J. M. Hasse laar (54 jaar) te Utrecht. Dr. Hasselaar, die sinds 1964 reeds docent vanwege de hervormde kerk aan deze faculteit is, zal onderwijs geven in de leerstellige godgeleerdheid, christe lijke ethiek, geschiedenis van de Ne derlandse Hervormde kerk en van haar symbolische lithurgische geschriften en kerkrecht. vertalingen een geheel ken. In opdracht van deze raad ben ik ook naar Indonesië geweest op uitnodi ging van Indonesische zijde om aldaar de zesde algemene vergadering van de Raad van Kerken bij te wonen. Professor Fiolet heeft Indonesië erva ren als een machtig, vruchtbaar land, waar alles kan groeien en dat boven dien zo rijk is aan grondstoffen. Ne derlanders zijn er zeer welkom en de verbondenheid mét Nederland is zeer sterk. Misschien, zo zegt hij, hebben de Nederlanders van n u te weinig ver beeldingskracht om daar weer mee te gaan helpen de zaak op poten te zetten. Volgens de verkoop-statistieken loopt de verkoop van de bijbel in de verta ling 1951 van het NBG wat terug. Het lijkt er op dat de markt verzadigd is. Daarentegen is de belangstelling voor nieuwe vertalingen zeer groot. Lang zaam maar zeker loopt ook de ver koop van de bijbel via eigen afdelingen terug, maar de verkoop van bijbels via de boekhandel neemt tamelijk sterk toe. reformatie als ontdekt. v f 1 Over de verdeeldheid in de kerk, wil professor Fiolet tijdens ons gesprek wel kwijt dat het voor hem een grote vraag is of de kerk verdeeld is geraakt door een vals dilemma: God in de hemel en de mens op aarde, alsof er twee werel den zijn! Als we nu vragen: waar ont moet ik God? dan wordt er verwezen naar het aardse Godsbeeld. Naar zijn indrukken over deze kerk vergadering gevraagd, komt prompt het antwoord: Het is voor mij een gebeur tenis geweest om de vele kerken van Indonesië in één vergadering te zamen te zien, als minderheidsgroep mede verantwoordelijkheid dragende voor de ontwikkeling van heel dit immense land. Opvallend was de grote verschei denheid van volken op deze bijeen komst, onder wie toch een grote ver deeldheid heerst, zowel in geloofszaken als etnologisch. Het piëtisme leeft daar nog heel sterk, voortgekomen uit de zendingsgenootschappen, die nu als geloofsgemeenschappen functioneren. Van 19 tot en rnet 26 september vindt dit jaar in ons land de vijfde vredes- week plaats, waarvoor als motto is ge- Rond deze vredesweek zal vanuit de deelnemende kerken en actiegroepen aandacht worden gevraagd voor de ve le vormen van economisch en militair geweld, die onze wereldsamenleving kent en voor de vraag welke geweldkeren- de middelen voor een christen geoor loofd kunnen zijn. De hervormde synode heeft per 1 ok tober 1971 drs. H. Bootsma benoemd tot algemeen-secretaris van de raad voor de zending der Nederlandse Her vormde Kerk in de vacature, ontstaan door het overlijden van dr. Locher. Drs. Bootsma (41 jaar) is sinds 1966 Indo- nesië-secretaris van de hervormde zen ding te Oegstgeest. Hij vertrok na een chemiestudie en een zendingsopleiding eind 1956 naar Soerabaja als docent voor de opleiding van chemici. Van ’60 tot ’63 was hij als „assistant professor” verbonden aan de universiteit van Addis Abeba in Ethio pië. Daarna werkte de heer Bootsma tot 1966 als Unesco-deskundige aan de lerarenacademie te Owerri in Oost-Ni- geria. Twee leken zullen belangrijke toe spraken houden op het Euro pese evangelisatiecongres, dat van 28 augustus tot 4 september in Am sterdam zal worden gehouden. Jan van Capelleveen (zie foto), voor- lichtingssecretaris van het Neder lands Bijbel Genootschap, zal spre ken over „De communicatie van de bijbel door de plaatselijke kerk”. Van Capelleveen is sinds 1958 full time journalist geweest en werkt mee aan Nederlandse en internatio nale religieuze publïkaties. De an dere spreker is prof. dr. Hendrik Rookmaker, die zal spreken over „Jeugd in opstand”. We komen op dit congres nog nader terug. Hij zegt: We leven in een kerkelijke malaise inzake de kerk en het kerkbe zoek en de jongeren zijn niet meer te grijpen. Kerken, die het in het verle den goed deden, deugen nu niet meer. Wij zullen dat alles in de smeltkroes van de oecumene moeten doen en een nieuwe vorm van kerkzijn waar ma ken. Het gaat om Gods visie van de Openbaring. Menszijn is een samenzijn, een dialogisch existeren, omdat Iemand de mens eraan heeft gezet. Deze vorm van menszijn is ook de diepste erva ring van Israel geweest. Deze krachte loze nomaden wisten dat er Iemand was die hen steunde. God openbaart zich in het actuele handelen van van daag, in dat hele kleine concrete van elke dag. De crisis van vandaag is ra dicaal, waarbij alle zekerheden voor» de mens wegvallen. Professor Fiolet stelde ook en hij bleef daar tijdens ons gesprek ook po sitief achter staan: Ik geef de kerken van vandaag niet meer dan tien jaar. De kerk van vandaag is een ineenzak kend huis of wel een puinhoop, die voor onze tijd niet meer deugt. Daarom moeten wij een nieuw huis opbouwen, waaraan wij samen moeten werken, aan één kerk van Jezus Christus. Vroeger verdeeld, moeten wij nu in geloof en geweten één zijn. Aan vijf verschillende katholieke theologen aan nieuwe vertaling van de bijbel voor Voor de interkerkelijke gezinsweek van dit jaar, gedurende de derde volle week van oktober: 17-23 okt. 1971, is als algemeen thema vastgesteld: „To lerantie in het gezin”. Inmiddels is verschenen het gezins- weekboekje 1971, dat handelt over vra gen over dit thema. Het boekje opent met een oriënterend artikel van dr. H. D. de Loor over tolerantie en intolerantie in leven en samenleving. Daarna volgen de twee centrale hoofdstukken die in gaan op de directe vragen in het gezin met betrekking tot de tolerantie. Eerst over „Tolerantie als bijbels begrip”, is schreven door ds. R. Kaptein en als tweede over „Tolerantie in de verhou ding van ouders en kinderen” van- de hand van mevrouw drs. T. Hartkamp- Suurmond. Het vierde en laatste artikel over „Tolerantie als bijbels begrip, is geschreven door prof. dr. G. van Leeu wen. Zoals steeds zijn aan de hoofd stukken discussievragen toegevoegd ten gerieve van hen die het boekje bespre ken in groepsverband. Omslag en teke ningen zijn zoals reeds verschillende jaren van Bert Bouman. De prijs van het boekje, dat o.a. kan dienen als gespreksmateriaal, als in- structiemiddel enz., is 3,25, doch/ 3,- bij bestelling door overschrijving van dit bedrag op giro 549835 van de Gezins- weekcommissie, De Horst I, Drieber gen per gewenst exemplaar van „Ge- zinsweekboekje „Tolerantie in het ge zin”. Professor dr. H. A. M. Fiolet werd op 15 augustus 1920 in Sloten ge boren. In 1946 werd hij priester ge wijd in Weert. Als priester ressor teert hij onder het bisdom Den Bosch,. Prof. Fiolet, die studie secretaris is geweest van de Willi- brordus Vereniging, promoveerde in 1953 op de dissertatie „Een kerk in onrust om haar belijdenis”, waarin hij het theologisch conflict in de Nederlands Hervormde Kerk in de vorige eeuw behandelde. In 1968 werd hij benoemd tot hoogleraar in de oecumenische protestantse theo logie. Sinds 1970 is hij secretaris van de Baad van Kerken in Utrecht. Professor Fiolet is thans woonachtig in Bilthoven. Johannus Martinus Hasselaar werd 13 mei 1917 in Amsterdam geboren. Hij studeerde theologie te Utrecht en promo veerde in 1953 te Leiden. Hij was predi kant in Nederland en in Indonesië, te vens docent filosophie aan de christelij ke universiteit in Djakarta, en later docent vanwege de hervormde kerk aan de theologische faculteit van de rijks-universiteit te Utrecht. De nieuwbenoemde hoogleraar houdt zich bezig met vraagstukken die het be lijden van de kerk in deze tijd wezen lijk raken. Over de Raad van Kerken, waarvan hij studie-secretaris is, zegt hij kort en bondig: Ik geloof in de Raad van Ker- (Van onze correspondent) ENSCHEDE. Het Nederlands Bij bel Genootschap besteedt meer geld in het buitenland dan in Nederland. Voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlands Bijbel Genootschap heeft deze vereniging in het buitenland meer geld besteed dan in Nederland. Op de jaarvergadering van het NBG, gehou den in het jaarbeurs-centrum in Utrecht werd meegedeeld dat voor het werk buiten de huizen vorig jaar 1,2 miljoen gulden was besteed en in eigen land 800.000 gulden. Conclusie: het komt er nu op aan eindelijk te gaan zoeken naar een le vensecht antwoord. Italië bijvoorbeeld Prof. Fiolet in Bloemendaal: In de oecumene gaat het niet om richtlijnen, wèl om het uitzetten van piketpalen. Het beleid van de Raad van Kerken zal erop gericht moeten zijn de kerken naar eenheid te voeren. De kerken in de oecumene staan met vuile handen. Door de week is er een goede samen werking, zondags verdwijnt een ieder achter zijn (of haar) eigen kerkdeur, want anders komt het eigen geloof in gedrang. Eeuwenlang behoorden wij immers tot onze eigen kerk. Nü be vindt de kerk zich in een heftige crisis en staat zij machteloos, omdat zij het antwoord daarop niet weet. Alle ker ken leven uit aspecten van het evange lie, waarbij de ene kerk geen kans Terugkomende op de kerken in Ne derland zegt hij„Nederland is het enige land in Europa waar de refor matorische en de katholieke kerken samenwerken en kwalitatief en kwan titatief naast elkaar leven.” Gevraagd naar de politiek in Indo nesië, merkt hij hoopvol op: Dit land kan naar mijn vaste overtuiging, bin nen 25 jaar weer een welvarend en menswaardig land zijn, als ze tenminste die kans krijgen. Een van mijn sterk ste impressies is dat er onvoldoende geschoolde krachten zijn, zeer ten na dele van dit land. Er zijn veel te veel universele en middelbare scholen, een sterk tekort aan technische scholen en te weinig plaatsingsmogelijkheden. Slechts éénderde heeft een baan. Vorig jaar werd door de bijbelgenoot schappen begroot dat de Ibo’s van Ni geria dit jaar ongeveer 29.000 bijbels zouden kunnen gebruiken. De eerste drie maanden van het jaar hebben al bewezen dat deze schatting er ver naast was. In de maanden januari, fe bruari en maart werden er al 18.000 bij bels verkocht. Het opvallende daarbij is dat de verkoop via de boekhandel weer zo goed op gang is gekomen. Het economische leven lijkt zich te herstel len na de burgeroorlog van enkele laren geleden. Wat op het ogenblik bijzonder opvalt is dat er ook zoveel aanvragen voor lbo bijbels binnenkomen uit het noor delijk gedeelte van Nigeria. Voor 1966 beheersten de Ibo’s in dat gebied de economie. Onder bloedige verliezen wer den zij door de Haussa’s verdreven. Nu langzaam maar zeker de situatie zich in Nigeria herstelt beginnen de Ibo’s zich kennelijk weer te vestigen in noor delijke steden zoals Jos, Gombe en Kano. werkt het NBG mee, zo bleek uit het verslag. In september van het vorig jaar begonnen protestantse en rooms- het gebruik in kerken. Een andere com missie werkt aan een herziening van de staten-vertaling. Het doel hiervan is te komen tot een zuivere tekst, waarbij woorden die van betekenis veranderd zijn, sedert de eerste uitgave van 1637 zullen worden vervangen door woorden die nu weer geven wat ze oorspronke lijk bedoelen te zijn. Zojuist heb ik dienst bijgewoond Inmiddels wordt ook hard gewerkt aan de christen-gemeenschappelijke vertaling, waaruit begin dit jaar het evangelie van Lucas uitkwam. Ook het werk aan de serie „Hedendaags Neder lands” gaat door. Eind vorig jaar kwam het evangelie van Lucas ook in die vertaling uit. In enkele maanden tijds werden er meer dan 10.000 verkocht. Bovendien wordt er nog gewerkt aan een zogenaamde volksvertaling waarbij het Nieuwe Testament wordt vertaald in eenvoudig Nederlands. Het ziet er naar uit dat deze geheel nieuwe ver taling begin volgend jaar zal kunnen verschijnen. Vanaf 20 augustus is een (reeds nu te bestellen) uitvoerig documentatie- pakket beschikbaar, bevattende de vre- deskrant, een lijst van locale vredesgroe pen, twee brochures en het cahier over bijbel en geweld. Pr. 10 plus porto. Het pakket kan gereserveerd worden door met een gewone blauwe girokaart f 11 over te maken op giro 788824 t.n.v. Documentatie IKV te Voorburg, waar na t.z.t. franco toezending volgt. Nade re inl.: secretariaat IKV Celebesstraat 60, Den Haag. Tel. 070-656823 (of 653915) afd. vredesweek Ned. Hervormde Kerk) De organisatie van de vredesweek 1971 is reeds ter hand genomen door een werkgroep bestaande uit mej. A. Kooke en de heren J. Bakker, drs. P, Eterman, dr. L. J. Hogebrink, drs. J, Pronk, P. Reckman, drs. B. J. T. ter Veer en drs. J. Verdonk. Het secreta riaat berust bij het IKV, het interker kelijk beraad inzake vredesvraagstuk ken, waarin de volgende negen kerken vertegenwoordigd zijn: doopsgezinde en remonstrantse broederschap, hervorm de, lutherse, oud-katholieke en r.k. kerk broedergemeente en het genootschap der vrienden (quakers). Uit een gespreksnota van de hand van ds. F. H. Landsman en dr. C. P. van Andel blijkt, dat in een aantal her vormde gemeenten een sterk onge duld leeft om het avondmaal samen met jongeren te vieren. In dezelfde nota staat echter ook dat zij, die plei ten voor de ontkoppeling van belijde nis en avondmaal er rekening mee moeten houden dat ze door het getui genis van het Nieuwe Testament en de reformatorische traditie in het on gelijk worden gesteld. Geen kerk is daarom volgens profes sor Fiolet vol waardig kerk van Jezus Christus. Daarom ook staat de kerk machteloot in de Godscrisis van onze tijd. Het spreken van God heeft zich voltrokken in een ver verleden. De op dracht van de kerk is: het heilshande- len doorgeven en wel normatief, met het gezicht naar het verleden en de rug naar de toekomst. Ook al hebben wij in deze tijd een geheel ander beeld van Gods schepping, tóch mogen wij dit verleden niet veroordelen. De kerk van de Reformatie komt niet meer klaar met Dordt; de R.-K. Kerk niet meer met Trente en met het Vaticaans Concilie I en II. Je kunt Dordt en Trente niet meer aan het asfalt kwijt volgens prof. Fiolet. reformatorisch omdat zij zo drie voorwaarden: de ver deeldheid ligt in de periferie, de kerk is één; elke kerk en iedere Christen moet zich bewust zijn minder kerk en minder christenen en onder de maat te zijn; alle christenen en kerken heb ben elkaar nodig om die ene kerk te vinden met alle hens aan dek. Met deze drie punten voor ogen moeten wij aan de kerk van Jezus Christus gestalte geven. Wij moeten eikaars waarden le ren kennen en ook bekritiseren, een stuk van verantwoordelijkheden aan vaarden. De Hervormde kerk zal daar bij iets minder „hervormd” moeten zijn, de R.-K. Kerk moet het „rooms” laten vallen, óók wat de wederzijdse dooperkenning, het gemengde huwelijk en het gezamenlijk Heilig Avondmaal betreft. De geloofsgenootschappen zul len moeten hospiteren aan eikaars tafel om hun christen zijn te corrigeren. Wij moeten elkaar „au sérieux” gaan nemen. Wij zijn immers gezamenlijk onderweg, door de ene Heer van de ene Kerk geroepen tot dit ambt van predikanten en priesters. Samen vor men zij een pastoraal team. Het gaat om samen kerk zijn, óók wat betreft de integratie van de kerkelijke finan ciën, van de kerkeraad, alsmede van de parochieraad. Er moet iets doordrin gen van het Koninkrijk Gods, het sa men eraan gaan staan. Voor deze oecu menische blauwdruk zijn bewogen hu manisten nodig, zo besloot professor Fiolet in mei zijn indrukwekkend be toog in „De Rijp”. is daar nog niet aan toe. Daarom heerst er ook zo’n onrust in de rooms-katho- lieke kerk in Nederland. Men heeft hier in Nederland namelijk zowel de humane waarden En wel op Zondag 19 september is vredeszon- dag. Het IKV biedt in de vorm van onder andere een vredeskrant, brochu res, posters, en een speciaal cahier „Bijbel en geweld” materiaal en sug gesties voor behandeling van de vredes- week-thematiek in prediking, liturgie, speciale tentoonstellingen enz. De keuze van het thema hangt sa men met de toegenomen aandacht voor wapengeweld door de komst van de atoomwapens, in het bijzonder in de rij ke landen; en met het toegenomen wa pengeweld in de arme landen, waar veel conflictstof voor handen is. Meer nog dan in andere jaren wil het IKV dit jaar de aandacht richten op het onderwijs. Er is al aantrekkelijk en gevarieerd materiaal voor behandeling met en door scholieren beschikbaar, blijkens vredesweekinformatieblad nr. 2 van juni 1971 (prijs f 0,25) dat ver schenen is onder gezamenlijke verant woordelijkheid van het IKV, de inter kerkelijke adventsactie voor Latijns Amerika, de Novib, operatie Injektie, de missie en de zending. Het lag niet in de bedoeling in de ze synode tot beslissingen te komen. Wel kan reeds worden geconcludeerd, aldus ds. Landsman, dat niemand in de synode een ontkoppeling wenst van belijdenis en avondmaal. In een of an dere vorm wil men er toch een belijde nis aan vooraf laten gaan ook al zou dat een persoonlijke belijdenis zijn. Met acht stemmen tegen besloot de synode dat de opstellers van de nota de eindtekst zullen voorbereiden, aan de hand van de in de synode gemaak te opmerkingen. Het moderamen zal de eindtekst van de nota vaststellen, waarna dit discussiestuk over de toe lating tot het avondmaal ter bespre king zal worden gezonden aan de clas- sicale vergaderingen en de kerkera- den. Aan dé kerkeraden zal worden gevraagd het stuk in gemeenteverga- deringen aan de orde te stellen. DRIEBERGEN. De hervormde synode heeft zich bezig gehouden met de vragen over de toelating tot het avondmaal. In de hervormde kerk mo gen nu officieel alleen zij tot het avondmaal worden toegelatpn die openbare belijdenis van het geloof af gelegd hebben. Dat gebeurt in de' meeste gevallen vanaf achttien jaar en ouder. een gezamenlijke van hervormden, gereformeerden en katholieken in Lei derdorp. Een prijzenswaardig initiatief vond ik dat, een indrukwekkende dienst die ik niet graag had willen missen, aldus rondde hij ons gesprek af. Prof. dr. A. J. Bronkhorst zei: Als wij tot oecumenische avondmaaldien- sten ook met de roomskatholieken ko men, zou het niet reëel zijn wanneer de roomskatholieke kinderen wel en de hervormde kinderen niet in eenzelf de kerkdienst aan het avondmaal mo gen gaan. Ouderling ir. P. J. Baauw vindt dat de kwestie van de kinder- communie vooral ook met de gerefor meerde kerken wordt besproken. Dit verlangen zal bij de verdere behande ling van het vraagstuk meespelen, zo zei ds. Landsman. Dr. Van Andel stelde, dat de nota sterke tendensen 'naar voren brengt voor nieuwe vormen van het kerkelijk leven. Nu is de eredienst te weinig op het kind gericht. Voor het kind zijn zondagsscholen, kinderdiensten, en jeugddiensten ingesteld, maar het zou uiterst waardevol zijn als door deelna me van kinderen aan het avondmaal impulsen worden gegeven voor nieuwe gemeentevormen waarbij ook de kin deren actief worden betrokken. Ds. Binnekamp uit Beneden-Har- dinxveld en ds. W. Kalkman uit Drie bergen achtten het oniuist om kinde ren toe te laten tot het avondmaal. Het reformatorische karakter van de her vormde kerk zou daardoor worden on dermi j nd. 4 *4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 12