Geëngageerde muziek uit ’30 ERASMUSPRIJS VOOR MESSIAEN Nachtshow in Nederlands werk voor Prix Italia TROS drukt te veel gidsen (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. De TROS is met ioplage van haar programmablad te ver ge gaan. Minister Klompé (CRM) heeft het NOS-bestuur erop attent gemaakt dat de TROS 32,1 percent programmabladen méér drukt dan het wettelijk toegestane maximum. CRM heeft de TROS eveneens op deze overtreding opmerkzaam gemaakt Volgens de omroepwet is het geoorloofd 25 percent meer bladen te drukken dan het aantal leden van de desbetreffende omroepvereniging. Volgens de cijfers van CRM zijn de cijfers voor de AVRO 18,8 percent, KRO 4,7 percent, NCRV 3,2 per cent, VARA 7,8 percent, TROS 32,1 percent en de VPRO 161/z percent. LOTTE LENYA OP KURT WEILL-CONCERT Pim Jacobs met Gré Brouwenstijn Groots afscheid van zangeres Marco Bakker en Messiaen „Drieluik” T.V. vanavond TV zondag TV zondag Radio maandag TV maandag TV zaterdag Radio zondag ZATERDAG 26 JUNI 1971 en goedkope tingel- van was J. H. MOOLENIJZER. de 19.03 e maan- 22.25 P. ZWAANSWIJK aterdag tsgekke De avond wordt besloten met „Bo mans in Gesprek”. Godfried Bomans ontmoet Prof. dr. H. M. Kuitert, hoog leraar in de theologie in Amsterdam en een in sommige kringen nogal om streden man vanwege zijn nieuwe in zichten. Nederland 2. Pip en Zip komt net als die andere kinderprogrammaatjes ter opening van het programma op beide netten. Na het eerste journaal beleeft de serie de Vrijbuiters zijn laatste af levering. Twee afleveringen van Studio Sport ook op deze zondag. In de eerste aflevering de Tour de France-reporta- ge. Als intermezzo het 5e deel van de Schipper van de Picardië. BRUSSEL. 12.00 Nws. 12.03 Herh. progr. 13.00 Nw toneelagenda, meded., SOS-ber. 13.20 Gevar. progr. 14.00, 17.00 en 18.00 Nws. 15.00 en 23.45 Verkeersinformatie. 18.30 Kath. uitz. 19.00 Nws. weerber. 19.30 Muz. 22.00 Nws. De Zeven Kunsten. 22.20 Muz. 23.00 Nws. 23.40 Nws. 16.00 16.02 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.45 22.50 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 20.15 22.45 22.50 22.55 15.00 15.02 15.22 15.25 15.35 16.00 17.00 18.55 19.00 19.30 20.20 20.25 21.40 22.15 22.55 18.55 19.00 19.05 19.30 20.20 21.10 21.35 18.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.15 19.55 20.00 20.15 20.20 21.20 21.45 22.40 22.25 22.35 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 Hchtlng, ild, ten- ien. Tot -17 uur; in 35) n. lagelijk» geopend live zat Expo- n Bram uur. De NCRV zet om half acht het avond programma voort met een documentai re over Siberië, land zonder einder. Het onmetelijke land, waar het zo ver schrikkelijk koud is en dat vaak alleen nog maar wordt gezien als het ver banningsoord dat het vroeger was, gaat een steeds grotere rol spelen in het Russische leven. Over enige jaren zal het de kurk zijn voor de Sovjet-econo- mie, zo neemt men aan. Nederland 2. Na Tim en het journaal op het 2e net een programma van de KRO. Om te beginnen onder de titel „Zelfs het onkruid vergaat” een sa menvatting van de 3 programma’s over milieubeheer, die deze omroepvereni ging vorig jaar uitzond. Men zal zich misschien nog wel herinneren: de on derwerpen waren de Kennemerduinen, de mijnindustrie en de bouw van een centrale in de IJsseldelta. Marga Kerk- laan was er verantwoordelijk voor. Aansluitend aan het 2e journaal de actualiteitenrubriek Brandpunt en dan een uitzending van het afscheidscon cert dat Gré Brouwensteijn gaf in het concertgebouw in Amsterdam. Bernard Haitink en het concertgebouworkest ver. lenen hun medewerking. Het concert wordt nog vervolgd door de epiloog, het laatste nieuws en ten slotte een samenvatting van de van daag gehouden TT-races in Assen, waar Frans Henrichs uiteraard bij was om het commentaar te geven. Nederland II NOS: Pip en Zip. Journaal. De Vrijbuiters (serie). Studio Sport I. De Schipper van de Picardië (serie). Studio Sport II. Uitreiking Erasmusprijs 1971. door ZKH Prins Bernhard. Radio Filharmonisch Orkest. Journaal. Nederland II NOS: Pip en Zip. STER- Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Holland Festival Magazine VARA: Coronation Street (feuill.). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Met de Muziek mee. Watermerk (doe.). Spel van Luigi Pirandello. NOS: Journaal. lagelijks 17 uur; jks (be- f.45 uur: lok vrij- erstraat, tot 12.30 ,n 20 tot Lotte Lenya en de zangeres Mary Lindsay. Nederland II NOS: Tim en de leeuw. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Documentarie IJsseldelta en Kennemerduinen. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KROBrandpunt. Afscheidsconcert Gré Brouwen stijn met Concertgebouworkest. Epiloog. NOS: Journaal. NOS: T.T. Assen. NOS: Tour de France. Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRVDe Flaxton Boys (serie). De Amateurs (film). STER: Reclame. NOS: Journaal. STERReclame. NCRV: Hier en Nu. Popgroep Ekseption. Lady. Film uit de serie De Regels van het Spel. Ander Nieuws.’ Journaal. Nederland I NOS: Journaal. AVROKinderprogramma. NOS: Tim en de leeuw. STERReclame. NOS: Journaal. Ster: Reclame. AVRO: Rallycross. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: Drieluik. Film. NOS: Journaal. xpositie Willem itus van 8 uur. itie mi- >end tot met za- .■ybeeck, iderdag jp aan- zerwijk, Aansluitend aan het 2e journaal een documentair televisiespel van de Duit se TV, getiteld Harry Domela alias Prins van Pruisen. Die Harry Domela was in de twintiger jaren een van de bekendste oplichters. Hij was soldaat ge weest en zag daarna geen kans om aan de slag te komen. In Heidelberg deed hij zich daarom als een prins voor en daar trapte de goegemeente braaf in. Ruud Keers maakte het volgende programma: Marco Bakker bezingt de liefde. Het is een nieuwe montage van een al eerder uitgezonden programma, waarin deze bekende zanger samen met zijn echtgenote Patricia Madden en het Promenadeorkest een aantal geliefde liederen ten gehore bracht. Nederland 1. In het NOS-middagpro- gramma eerst de bekende rubrieken als nieuws, weekjoumaal, de Verrekij ker, de verkeersinformatie en een kor te jeugdfilm. Ditmaal „Opsporing ver zocht”, uit de serie Avontuur in Regen- boogland. De sport komt deze zondagmiddag uit Haarlem, waar de traditionele honk- balweek weer wordt gehouden. Het na tionale negental treedt daarin aan te gen Detroit ITM. Verder is er op deze Nederland I NOS: Journaal. Weekjournaal voor slecht horenden. V erkeersinf ormatie. De Verrekijker. Avontuur in Regenboogland (serie). Haarlemse Honkbalweek. CVK: Geref. dienst. NOS: Pip en Zip. IKOR-CVK-RKK: Bijbel- vertelling. IKOR-CVK: Wat je zegt dat ben je zelf. NCRV: Siberië (film). NOS: Journaal. NCRVHarry Domela (doe.). Promenade-orkest. Bomans in gesprek. NOS: Journaal. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Spitsuur Amsterdam. 7.33 Van de voor pagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.22 Spitsuur Amsterdam. 9.10 (S) Verzoekplaten. 9.35 Waterstan den. 10.00 (S) Progr. voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 (S) Rep. Omroep-or- kest. 12.15 Klass, muz. 12.15 en 14.30 uur nws. informatie over muz. 14.50 Doe. onderwijsproblemen in Azië. 15.20 (S) Eurolight. 16.00 Nws. 16.03 Mika- doo. kindermag. 17.00 (S) „O”: jeugd- overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.30 (S) The Edwin Hawkins Singers. 19.10 (S) Lichte orkestmuz. 19.20 Ron de van Frankrijk en Wimbledon 1971. 19.30 Nws. 19.35 Drieluik schouwen. 20.15 (S) Holland Festival 1971: Maga zine, Spinoza, opera. 22.20 Bond Zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Journaal. NOS: 22.55 (S) Jazz in Aktie. 23.55 Nws. ig 19 en met me 14.30 u.; 16.30 u.: er”. 19 en 14.15 u.: r is een Nederland 1. De AVRO brengt in het middagprogramma om te beginnen een aflevering van de kinderserie het Vlie gende Tapijt, getiteld de Toverbal. Daarna Kinderen van de Wereld, een film van de Unicef, die nu eens niet alleen de blije en gelukkige kinderen laat zien, zoals onlangs bij het schakel- programma met Danny Kaye. Een uur en 5 minuten hierna nog voor het ezel tje Grisella, een Duitse film over een Italiaans visser jongetje dat een ezeltje cadeau heeft gekregen. Voorafgaande aan het avondprogram ma de dagelijkse reportage van de Tour de France met commentaar van Fred Racké en Jean Nelissen. Vandaag is er een ploegentijdrit gehouden. Na Tim en het journaal blijft de AVRO nog in de sfeer van de sport en wel dankzij de Rally Cross. In Valkens- waard komen de snelle jongens aan de start. De AVRO zal er dit jaar weer verschillende uitzendingen aan wijden. Aansluitend aan het journaal van 8 uur een nieuwe rubriek, die in de zomer maanden vaker de aandacht zal vra gen. Pim Jacobs gaat namelijk, regel matig een „drieluik” presenteren. Het bestaat uit de quiz Wie van de Drie, die jaren geleden veel succes had, de ook al stokoude Nieuwe Oogst, waarin aankomende sterretjes zich mogen pre- senteren en tenslotte Goed Geoogst met mannen en vrouwen „die er al zijn”. I In dit geval slaat dat op de Knokke- 1 ploeg die Frans van Klingeren dit jaar in het strijdperk brengt. Het zijn de I zangeressen Ellen Wills en Lenado en de zanger Marco Maas. De jury voor de quiz is samengesteld uit Conny Stu- art, Sylvia de Leur, Albert Mol en Guus Oster, een kwartet waarvan men wel wat smeuïge antwoorden mag I verwachten. In de jury voor Nieuwe I Oogst tenslotte zitten Mieke Telkamp, I Henk van der Molen en Rogier van Ot- I terloo. In aansluiting op Studio Sport 2 een uitzending uit het Concertgebouw in Amsterdam, waar prins Bernhard de Erasmusprijs 1971 uitreikt aan de com ponist Olivier Messiaen. In een kort filmpje zal iets worden getoond van de betekenis van deze prijs en van de eerder ermee onderscheidenen, zoals Marc Chagall, Charles Chaplin en Hen ry Moore. Messiaen is een Frans com ponist en organist, die bekend staat als een modern en abstract denkend RK mysticus. AMSTERDAM De Stichting Zomer- straattheater, die gedurende de maand juni en juli in Amsterdam gratis toegankelijke straatvoorstellingen geeft, heeft een nacht- voorstelling georganiseerd voor van nacht in de muziektent in het Vondel park. In deze gratis voorstelling zullen o.m. optreden Albert Mol, Ramses Shaffy, Henk van Ulsen, Polo de Haas, Dick en Christian Bor. Rolf de Meijer, een van de organisa toren verwacht dat van het popconcert velen naar het Vondelpark zullen gaan. De nachtvoorstelling duurt tot het ochtend gloren. 8.00 Nws. 8.10 Het levende woord. 8.15 Badinerie. 9.00 Nws., waterstanden. 9.15 Laudate. 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Nws. 11.02 Plaat-Promenade. 11.55 Me ded. 12.00 Kerkorgelconcert. 12.40 Tus senbeide. 13.00 Nws. 13.10 Klass, ka- mermuz. 13.55 Litt. progr. 14.15 Con certgebouworkest. 15.03 Adempauze. 16.15 Intern, korenwedstrijd. 17.00 Ge- reform. dienst. 18.00 De kerk in de krant. 18.30 Synagoge van Augsburg (vraaggesprek). 18.45 Kerk veraf en dichtbij. 18.58 Wilde Ganzen. 19.00 Nws. 19.07 Musica Sacra. 19.50 Berlijns Fil- harm. Orkest. 20.30 Uit de lucht gegre pen. 22.00 Kruispunt. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 De zingende kerk. 23.00 Verzoekprogr. 23.55 Nws. zondag heroes”; leuvels". lag 14.30 leur". HILVERSUM. Voor het concours om de Prix Italia, dat in september in Venetië wordt gehouden, zendt de NOS twee televisieprogramma’s in: „De zeven doodzonden van de kleine burger man”, dat op 28 januari door de VPRO werd uitgezonden en „Litany of our time”, een op 24 januari j.I. uitgezon den programma van de VARA. „De zeven doodzonden van de kleine burgerman”, het laatste werk dat Ber tolt Brecht en Kurt Weill samen schre ven, werd geproduceerd door Anne Ma rie Prins, die ook de regie had, Dorus van der Linden, Jaap Drupsteen, en Bruce Gray. Medewerkenden waren Nelly Frijda, Coby Stunnenberg, Bruce Gray, Gerard Thoolen en Wilbert Bank. De muzikale leiding had Willem Breu ker. „Litany of our time” (acht televisie- tableaus van Ton de Leeuw) werd ge produceerd t.g.v. het 25-jarige bestaan van de Stichting Gaudeamus. Tot de i medewerkenden behoorden Joan Car- roll (sopraan), Frans Müller (tenor), Gerard de Vos (counter-tenor), Wim Essed (contrabas), Willie Goudswaard (slagwerk), Piet van der Meulen (bas), Kumiko Miyajima (harp), Joke Muller (piano), Guido Stordiau (slagwerk) en I Willem Vermeer (fluit). De algehele I leiding berustte bij Jan Vriend, de I regie bij Rob Touber. middag nog een kerkdienst uit de ge- I reformeerde Bloemcampkerk in Was- senaar. Het avondprogramma begint met een nieuwe kinderserie, die in de plaats (doe.) 21.55 (S) Jazz-Time. 22.20 Avond- verdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama. 23.00 (S) Pianorecital. 23.30 (S) Voor dracht en muz. 23.55 Nws. komt van Tim de Leeuw en die zal blij den tot de terugkeer van de Fabeltjes krant. Het is Pip en Zip, waarvoor Wim Meuldijk (van Pipo) de tekst schreef, die wordt gesproken door Kees Brusse. Daarna Woord voor Woord met Nelly Frijda en „Wat je zegt dat ben je zelf”. Hierin „de strijd tegen het kwaad”. Drie kinderen gaan op zoek naar wat kwaad werkelijk is. Alles wat Messiaen zei gaf reden om er aan te twijfelen, dat zijn muziek nog eens algemeen aanvaard zal worden met de geestelijke achterronden die de compo nist eraan verleend heeft en die ook te vinden waren in de „Cinq Rechaute” die het NCRV-vocaal ensemble onder leiding van Marinus Voorberg tot uitvoering bracht. jptreden matinee, ’alace). 12, 14 en vrijdags mapiein, idvoort). o.a. het stelling voor alles wat met de natuur en met de mens te maken had, in het bijzon der wel over zijn interesse voor vogels. Ook noemde hij met bewonderende waar dering de echtgenote van Messiaen, de pia niste Yvonne Loriod, een levensgezellin, van wie de componist de prins had ge zegd: „Elle peut tout!” Zij werkte ook mede aan het concert, dat Messiaen op deze huldigingsavond ge boden werd en waarop vier van zijn com posities ten gehore werden gebracht. Yvon ne Loriod vertolkte de piano-solo in de zeven „Haï-kaï", Japanse schetsen voor piano, xylofoon, maruba en klein instru mentaal ensemble en de „Oiseaux exoti- ques” voor piano-solo, klein blaasorkest, xylofoon, klokkenspel en slagwerk. Alles zeer persoonlijke muziek, van een compo nist die alles in zichzelf gevonden heeft of met een hyper-indiviiduele gerichtheid is gaan verwerken tot composities, die op gesloten zijn in een Messiaens isolement van een eigen filosofie, een eigen univer- sumbeschouwing en van eigen geloofsprin- cipes van christelijke aard. Het is moeilijk om het zuiver muzikale element uit Messiaens bouwsels van toe gepaste beginselen te abstraheren. Mis schien mag dit zelfs niet. Een stuk als „Le combat de la mort et de la vie” uit „Les corps glorieux” vóór de pauze uitnemend door de organiste Almunt Rössler op het Concertgebouw-orgel gespeeld, gaf vol doende aanleiding tot deze veronderstel- ling en evenzo de toespraak, die Mes- x'x f 1 iP* I rj 17" siaen zelf hield en waarin hij openhar- U11U IV. tig sprak over de grondslag van zijn com positorische arbeid en over zijn rotsvast geloof in de Vader, de Zoon en de heilige Drieeenheid. De beide werken, die gisteravond ge deeltelijke en scène werden opgevoerd „Royal Palace” en „Der Silbersee”, zijn toneelstukken waar Kurt Weill muziek bij gecomponeerd heeft. „Royal Palace” is een verhaal van Ivan Goll, waarin ver teld wordt over een teleurgestelde vrouw, die zelfs met haar echtgenoot en haar minnaar van morgen en haar minnaar van gisteren, geen oplossing kan vinden om het ware geluk in de liefde deelach tig te worden en die tenslotte uit wan hoop het meer inwandelt. „Der Silbersee” van Georg Kaiser ver haalt de geschiedenis van een man die wordt neergeschoten door een veldwach ter als hij door de honger gedreven op roof uit is. De veldwachter heeft berouw van zijn daad en neemt ontslag. Hij tracht de vriendschap van zijn gewonde slachtoffer te winnen, maar dat lukt pas na enorm dramatische gebeurtenissen en dan sluiten zij vriendschap voor eeuwig. De begeleidende muziek van Kurt Weill bij „Royal Palace” is geschreven in 1926 (hij was toen 26 jaar) en de eerste op voering vond plaats in 1927 in de Berlijn- se Staatsopera. Het volgende jaar be haalde Weill het succes van zijn leven met „Die Dreigroschenoper”. „Der Sil bersee” beleefde zijn eerste opvoering in 1933 in Leipzig. Bij de uitvoering was het Residentie Orkest amphitheatersgewijs opgesteld en het koor zat links en rechts vooraan op het toneel. De solisten in „gewone” kle ren en deels in kostuum zaten op stoelen en op de grond om de zeer vakbekwame dirigent Gary Bertini heen. In „Royal Palace” zongen Hanneke van Bork (niet zo’n belangrijke partij), Lieuwe Visser AMSTERDAM De sopraan Gré Brou wenstijn heeft vrijdagavond in het RAI- gebouw in Amsterdam afscheid genomen van het concert podium. Begeleid door het concertge bouworkest, gediri geerd door Bernard Haitink, bracht de sopraan zes aria’s ten gehore: één van Wagner,, Mascagni, Puccini en Giordano en twee aria’s uit hólland festival71 opera’s van Verdi. Als toegift zong zij een aria uit Verdi’s „Aida”. In de tot de laatste plaats bezette zuid- hal van het RAI-gebouw gaven vijfdui zend toeschouwers Gré Brouwenstijn lou ter staande ovaties. In een zee van bloe men nam mevrouw Brouwenstijn, zicht baar ontroerd door de ovaties, afscheid van haar publiek. Voor het begin van het afscheidsconcert van een van Nederlands befaamdste so pranen sprak Amsterdams wethouder voor Kunstzaken Han Lammers een welkomst woord tot de leden van het Concertge bouworkest, dat enige weken geleden te rugkeerde van een tournee in het Verre Oosten. De heer Lammers zei, dat ter be nadrukking van de hechte band die er tussen het orkest en de gemeente bestaat, binnenkort in overleg met het orkset een opdracht zal worden verstrekt aan een componist ter vervaardiging van een com positie speciaal voor dit orkest. onderstrepen. In „Der Silbersee” bestaat echter niet de minste aanleiding voor geëngageerde muziek. Toch was het een belangwekkend concert, vooral om de goede herinneringen die werden opge roepen. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Drrruit!! 10.00 Nws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Muziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Ver- zoekpl. 13.00 Nws. 13.02 N.A.R. 14.00 Nws. 14.02 Langs de Lijn. 15.00, 1600 en 17.00 Nws. HOLLAND FESTIVAL 71 Residentie Orkest in het kader van het Holland Festival een concert, dat gewijd was aan twee in Holland onbekende wer ken van Kurt Weill De Prins Willem Alexander Zaal van het Congresgebouw was maar heel matig bezet. Men had er zelfs Lotte Lenja, de weduwe van Weill, voor uit New York laten komen. Bij het horen van deze naam denken wij direct aan haar onvergefelijke stem in het lied: „Und ein Schiff mit acht Segeln”, en wij horen haar nog zeggen: „Vnd sie wissen nicht mit wem sie reden”. Maar dat is alles lang geleden, voor wie niet regelma tig haar platen draait. DEN HAAG De naam Kurt Weill schijnt door een groot deel van het pu bliek al vergeten te zijn. Deze naam, die bij velen onmiddel lijk herinneringen oproept aan de „Dreigroschenoper” lag in de dertiger jaren op ieders lip pen, maar veel lan ger dan vijftien jaar heeft deze roem niet geduurd. Gisteravond gaf het Vóórdat hij Messiaen de prijs ter hand stelde heeft prins Bernhard in een uitvoe rige toespraak de betekenis van de com ponist belicht, over zijn principes en werk wijze gesproken, over zijn grote belang- HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Badinerie. 7.30 Nws; 7.32 Actuali teiten. 8.00 Nws. 8.11 Voor kinderen. 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Klass, muz. 10.15 Het Ned. muzieldeven. 11.00 Nws. 11.03 Voor zie ken. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.21 Voor boer en tuin der; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu. 12.58 Rebus. 14.00 (S) Lichte platen. 14.30 (S) Barok-viool en klavecimbel. 15.00 Herv. dienst. 15.30 Zoeklicht op Nederland. 16.00 Nws. Overheidsvoorl. 17.20 Suriname journaal. 17.30 En Bloc. 18.30 Nws. 19.00 Gew. muz. 19.25 Refor matie en reveil. 19.35 Muzikaal inter mezzo. 19.40 Geloven vandaag. 20.00 (S) Klass, liederen. 21.05 Berlijns Sym fonie Orkest. 21.35 De kerk vandaag. HILVERSUM II. 8.00 Nws. 8.10 Voor het platteland. Postduivenber. 8.17 Weer of geen weer. 9.00 Sportmededel. 9.45 Humanistisch Verbond. 10.00 Het land van Ignace de Sutter. (Film). 10.30 Herv. dienst. 11.25 Wilde Ganzen. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Open Deur. 12.00 Muzikaal Ont haal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Journaal. 13.35 Tref punt. 14.00 Country and western. 14.30 Voor de buitenlandse werknemers. 17.00 Lat. Amerikaanse muz. 17.55 Meded.; 18.00 Nws. 18.15 Cabaretliedjes. 18.50 Bij nader inzien. 19.30 Nws. 19.35 Mod. muz. 20.00 Nws. op radio en televisie. 20.30 In de kaart gespeeld. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Journaal. 22.55 Voor de nacht uit.23.55 Nws. HOLLAND FESTIVAL 71_ Bernhard, in ‘tegenwoordigheid van ko ningin Juliana, prinses Margriet en mr Van Vollenhoven. (ook niet zo belangrijk, maar met enorm élan), Meinard Kraak (goed), John Kesteren (uitstekend), Werner Götz, Flo ris Rommerts en Maria Boender (zeer goed). In „Der Silbersee” hoorden wij Lotte Lenya als vertelster, maar wij verston den haar niet. Werner Götz (de gewonde arbeider) en Wolfgang Schwarz (de veld wachter) zongen en acteerden zeer goed. Lotte Lenya liet als Frau Luber zien, dat zij nog steeds een bijzondere actrice is. John van Kesteren kreeg een verdiend open doekje voor zijn optreden als lote rij agent. De vier jonge arbeiders wer den gespeeld door: Meinard Kraak, Lieu we Visser, Joop Walberck en Kees Stol wijk jr. Kurt Weill componeerde opzettelijk op een banale manier. Hij wilde geen diep zinnige muziek schrijven, want iedereen moest deel kunnen hebben aan de kunst. Hij hield van vulgaire, satirische muziek hij wilde een nieuwe kunst voor een nieuwe maatschappij. Hij was een geën gageerde componist (in die tijd al) en hij wilde met zijn muziek de grote massa beïnvloeden. Dat is hem aardig gelukt, want zijn melodieën werden op straat door iedereen gezongen en gefloten. Zijn enige fout was, en dat bleek gisteren heel duidelijk, dat hij in elk goed verhaal een sociaal drama zag. „Der Silbersee” is eigenlijk een ge woon „wintersprookje”. Er komen wel hongerlijdende arbeiders in voor, maar die zijn in elk sprookje te vinden. Kurt Weill echter laat ze een fel proletarisch protestlied zingen onderstreept door slechte amusements-effecten. Als aan het eind de twee vrienden over het pas be vroren meer lopen, dan speelt de trom pet zo’n ellendig schlager-achtig melo dietje, dat je hart in je lijf omdraait. Maar zo gaat het eigenlijk het hele stuk door, steeds opnieuw komt Weill met De Erasmusprijs is Messiaen toegekend op grond van het advies van een inter nationale commissie, gevormd door des kundigen ter zake van culturele aangele genheden. De motieven die deze commissie bij het uitbrengen van haar advies heeft laten gelden waren: Dat Olivier Messiaen de Europese mu ziek verrijkt heeft met nieuwe elemen ten, zowel ritmische als melodische, en zich daarvoor heeft laten inspireren door de muziek-cultuur van andere continen ten en door de geluiden, verzameld in de natuur; Dat hij in het bijzonder door zijn orgel-composities zeer heeft bijge dragen tot de renaissance van de reli gieuze muziek; Dat hij door zijn muzi kale scheppingen in het algemeen, door de uitgestrekte horizon, die hij omvat en de grote waarde van zijn pedagogi sche werk, een diepgaande invloed heeft gehad op veel jonge componisten en het mogelijk heeft gemaakt, dat hun per soonlijkheid zich volledig kon ontplooien en tenslotte dat zijn muziek behoort tot de meest oorspronkelijke manifestaties in de twintigste eeuw en zowel in Euro pa als daarbuiten de grootste waarde ring heeft ontmoet. goedkoop in elkaar getimmerde amuse mentsmuziek hij vindt dat nodig in el ke situatie. „Die Driegroschenoper” heeft ook zijn succes te danken aan tangel muziek, maar in dit meesterwerk (ik aarzel niet het zo te noemen) deze muziek nodig om de sociale mis standen als ’t ware te de „Royal Palace” en AMSTERDAM De Franse componist Olivier Messiaen kreeg vrijdagavond de Erasmusprijs, een bedrag van f 100.000,in het Concertgebouw te Amsterdam uitge reikt door de re gent van de stich ting „Premium Erasmianum”, prins BRUSSEL 324 M. 12.00 Nws, meded. SOS-ber. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Gevar. progr. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. to neelagenda. 13.10 Lichte muz, Tour de France. 13.55 Beursber. 14.00 en 15.00 Nws. 16.00 Nws. 17.00 Nws. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.03 Verzoekplaten. 18.43 Paardesportber. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws, actualiteiten. 19.40 Franse taalwenken. 19.45 Missie- klankbeeld. 19.55 Intermezzo. 20.00 Ope- rakroniek. 22.00 Nws, De Zeven Kun sten. 22.20 Gevar. muz. 23.00 Nws. 23.40 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.03 Popstation. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Suzie Cream Cheese. 12.00 Nws. 12.03 Jam on Radio. 13.00 Popmixture. 13.00, 14.00, 15.00, 16.00 17.00 Nws, nws. Tour de France. SHF

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 7