Enthousiast samenspel bij The London Sinfonietta Nuchtere Caballé publiek m extase Festival in het kort Acrobatiek en romantiek bij Poolse Pantomime Theater Gil Evans grootmeester klankkleur k Televisie en radio 1 Radio Vrij Europa T.V. vanavond zonder CIA-geld Toneelstuk van Pirandello draadomroep exit Radio dinsdag Tokio Kid Brothers OPERA CONCERT Zomerkamp van TV maandag MELODRAMATISCHE EFFECTEN Herontdekking Boulez: steriel en vervelend TV dinsdag Jeugd en Muziek terug in Shaffy Stichting behoud b r MAANDAG 28 JUNI 1971 7 Arrestaties op Brits popfeest I I ■r 1 - JÉ L O JVVVWVVVVVWVVWWVVVVVV*, ✓wwwwwwwwwwwwv ROB DU BOIS 23.55 luiden geproduceerd kan worden. HOLLAND FESTIVAL 71 MONTSERRAT CABALLÉ SIMON KOSTER. J. H. MOOLENIJZER 'Sx' HOLLAND FESTIVAL 71 Moog vernoemde HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 HET WERK DAT NA de pauze werd uitgevoerd, „Droom van een november nacht”, is blijkens de toelichting geba seerd op dramatische taferelen van de to neelschrijver Stanislaw Wyspianski (die rond 1900 de spreekbuis was van het Pool se verlangen naar onafhankelijkheid.) Ui teraard is zijn werk in dit hedendaagse dansdrama in communistische zin geïn terpreteerd, wat althans dit voordeel heeft dat er minder met vage symbolen en ritue len wordt gewerkt. Het gegeven van de schildwacht, die op zijn post in slaap is gevallen en nu droomt van een revolutie waarbij de groothertog en diens hovelin gen worden vermoord, is duidelijk genoeg, al heeft Tomaszewski er zonder enige nood zaak toch maar weer figuren uit de Griek se godenwereld en nog wonderlijker uit de Italiaanse commedia dell’ arte blj- 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.30 23.20 18.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 22.11 22.56 19.55 20.00 20.15 20.20 21.20 21.45 22.40 18.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 20.45 21.15 22.25 22.35 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 ding ook de 2e finale deonconcours om de deon 1971. Met als presentator d- HOLLAND FESTIVAL 71 dendicht van omstreeks 2500 jaar vóór Christus over een onverschrokken man die de wereld introk om het kruid des levens te zoeken, is overbelast met een symbo liek die niet altijd even begrijpelijk is maar op enkele ogenblikken ook weer doorslaat naar het èl te zeer voor de hand liggende. Scènisch zit het allemaal prachtig in el kaar en de techniek, zowel van de cho reograaf als van de uitvoerenden, laat niets te wensen over, maar toch raakt men er niet door onder de indruk, laat staan ont roerend of meegesleept. Tomaszewski werkt voornamelijk met mannelijke dan sers, die maar heel weinig aan hebben en telkens overduidelijk laten zien hoe gewel dig hun spieren zijn ontwikkeld. De de monstratie van al die bijna-blote, gespier de Tarzanlijven doet af en toe aan een pa rade bij een worstelwedstrijd denken en hun acrobatische verrichtingen passen ook wel eens meer in een circusprogramma dan in een dansdrama. Nederland II NOS: Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Holland Festival Magazine VARA: Coronation Street (feuill.). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Met de Muziek mee. Watermerk (doe.). Spel van Luigi Pirandello. NOS: Journaal. Nederland II NOS: Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag Vandaag. Vrij-Uit. AVRO: Operatie Minus 5 (serie). STER: Reclame. NOS Journaal. STER: Reclame. AVRO: Peyton Place (feuill.). Prins Bernhard (filmpprtret). AVRO’s Televizier Magazine. NOS: Journaal. NOS: Tour de France. Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: De Flaxton Boys (serie). De Amateurs (film). STER: Reclame. NOS: Journaal. STERReclame. NCRV: Hier en Nu. Popgroep Ekseption. Lady. Film uit de serie De Regels van het Spel. Ander Nieuws. Journaal. HOLLAND FESTIVAL 71 gezegd worden, dat het niveau waarop dit ensemble de werken uitvoert zeer hoog is. Het bestaat uit voortreffelijke instrumen talisten, die zeer homogeen samenspel combineren met duidelijk voelbaar en thousiasme voor de muziek van deze tijd. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Op het eerste gehoor. 7.25 Horen en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.40 Lichte muz. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 Ope- ra-fragm. Wagner. 11.00 Nws. 11.03 Ope- ramuz. 11.15 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualitei ten. 13.00 Raden maar14.00 Inter lokaal, 16.00 Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Nws. Ned. Antillen. 17.10 Voor kleuters. 17.15 Hai: Jeugd. 18.30 Nws. 18.41 Ac tualiteiten. 19.00 Ronde van Frankrijk 1971 en Wimbledon 1971. 19.10 Lichte muz. 20.00 Concert. 21.30 Pianorecital. 21.55 Hoorspel. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Reisoogst. V. 23.15 Lichte muz. Nederland I NOS: Tour de France. Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Daktari (film). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Andy Williams Show. KRO-Wiellerronde Utrecht. De Rode kamer (feuill.). NOS: Journaal. HET WERK VAN HET Poolse Panto mime Theater ligt maar zeer gedeeltelijk op het gebied van de echte pantomime. De stijl waarin Tomaszewski zijn dansdra ma’s realiseert, is eerder een combinatie van pantomime, ballet en acrobatiek, en wordt nu eens door het ene, dan door het andere van die elementen overheerst. De daarbij gebruikte uitdrukkingsmiddelen zijn in 't algemeen bepaald niet verras send nieuw en de manier waarop ze wor den toegepast maakt soms zelfs een uitge sproken ouderwets-romantische indruk, te meer omdat de choreograaf daarbij nog al eens zijn toevlucht neemt tot melodra matische effecten, zowel in de gebaren als in de gelaatsexpressies. „GILGAMESJ”, een dansdrama, dat' geïnspireerd is door het Sumerische bel- (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Op woensdag 30 juni en donderdag 1 juli worden respectievelijk in „Het Dorp” in Arnhem en in het Bel gische Tongeren concerten gegeven door het Nationaal Jeugd Orkest van Jeugd en Muziek Nederland. Onder leiding van diri gent Nico Hermans worden uitgevoerd Ouverture Concertante van de Belg Jef Maes, het dubbel-vioolconcert van J. S. Bach, de 2e Symfonie van Brahms en de „Miniatures pour Grand Orchestra” van Nico Hermans zelf. Van 7 tot 14 augustus wordt in het con- ferentie-oord Woudschoten bij Zeist het tiende zomermuziekkamp van Jeugd en muziek gehouden voor amateurs en vak- leerlingen van 12 tot 25 jaar. Zij zullen daar kunnen musiceren in orkest, koor en kamermuziekgroepen. De werkgroep Nieu we Muziek wordt geleid door Ton Hart suiker voor het theoretische en Daan Man neke voor het praktische gedeelte. Dege nen die geen instrument bespelen werken in de groep Kreatief Spel onder leiding van Han Everts. Tijdens deze kampweek zullen de vio listen Jeanne Vos en Bouw Lemkes en de organist Anton de Beer een concert geven van 31-toons-composities, Pierre Jansen zal een lezing houden en de klavecimbel- bouwer Klop uit Garderen komt er zijn instrumenten demonstreren. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De Tokio Kid Brothers (La Mama Tokio) komt van 3 juli tot en met 1 augustus een serie voorstellingen ge ven in het Shaffytheater in Amsterdam. De groep speelt elke avond uitgezonderd ’s maandags The Story of eight dogs,” waarmee men begin juni groot succes boekte. In het stuk komen zowel oude Ja panse toneel-tradities als moderne theater vormen aan bod. is AMSTERDAM Het Poolse Panto mime Theater van Henryk Tomaszevski heeft vrijdagavond, in het kader van het Holland Festival, in de Stadsschouwburg twee van zijn grote dansdrama’s laten zien: „Gilgamesj” en „Droom van een novembernacht”. Het zijn allebei groots-opgezette, zeer kundig geën- scèneerde werken, maar zij hebben mij er toch niet van kunnen overtuigen dat de aanbeveling van Tomaszevski als „de origineelste choreo graaf die Oost-Europa heeft voortgebracht sinds Nijinsky” helemaal gerechtvaar digd is. Evenmin bleek er uit, dat Tomas- zevski’s „voortdurende verdieping en zijn speurtocht naar steeds nieuwe uitdruk kingsmiddelen” zo volledig zijn geslaagd als de schrijver van het programmaboekje het wil doen voorkomen. lorinda” voor klarinetsolo bleek een lang durig, vrijblijvend mengelmoes van bij een groot aantal collega’s geleende effecten te zijn, dat op den duur voornamelijk ■^’-moeiend werkte. Het werd overigens voortreffelijk gespeeld door de in het pro grammaboekje abusievelijk voor bariton uitgekreten Anthony Pay. Tussen haak jes: dit was niet de enige onzin die het- programmaboekje bevatte. VAN STOCKHAUSEN ging „Zeitmasse” uit 1954, een stuk, dat hier te lande in de uitvoering door het Danzikwintet een zekere populariteit heeft genoten. Vijf bla zers uit het orkest speelden et onder de directie van Boulez en ik had de indruk, dat die directie het stuk geen goed deed. Het werk (dat zeker een van de beste wer ken van Stockhausen is) kreeg, naar mijn vaste overtuiging doordat het gedirigeerd werd, iets stijfs, dat het in werkelijkheid bepaald niet heeft. Ik herinner me dat de uitvoeringen van het Danzikwintet juist het soepele karakter van het stuk beklem toonden gisteren klonk het eerder hou terig. Niettemin vormde het werk van Stockhausen het hoogtepunt van de avond. DE GROTE teleurstelling kwam met de twee stukken van Boulez. Ik herinner me nog hoe wij 10 jaar geleden, fanatiek voor de nieuwe muziek als we waren, naar Keu len reisden om de premières van de nieu we stukken van Pierre Boulez mee te ma- kane, hoe geweldig nieuw het ons in de oren klonk en hoe vooral de vijf delen van „Pli selon pli” ons in de roes van de ontdekking brachten. Gisteren klonken de „Improvisations sur Mallarmé I et II”, het tweede en derde deel van „Pli selon pli”, me in hoofdzaak steriel en verve lend in de oren, hoe grandioos ze ook wer den gezongen door de Poolse sopraan Ha lina Lukomska en hoe geraffineerd de slagwerkers en andere musici van The London Sinfonietta ook speelden. Theodor W. Adorno maakte tien jaar geleden onze gehaald. Ook dit werk toont een voorlief de voor overmatig accentueren van roman- tisch-melodramatische effecten, die door het contrast met de zuivere dansstijl van andere scènes des te kitscheriger aandoen. Het gevolg daarvan was dan ook herhaal delijk enig gegrinnik bij het schouwburg publiek. Toch vormde dit werk, in zijn opzet als ballet-pantomime, een meer aanvaardbare eenheid dan „Gilgamesj” waarschijnlijk ook omdat Tomaszewski in dit geval min der hoog had gegrepen en voor het groot ste deel binnen de redelijke grenzen van zijn dualistische stijlopvatting was geble ven. Voor de strict technische prestaties van zijn gezelschap, waarin vooral de dansers Pawel Rouba en Stefan Niedzialkowski te recht opde voorgrond treden, kan men al leen de grootste bewondering hebben. LONDEN (AFP). Op een muziekfeest in de Britse plaats Reading zijn zaterdag ongeveer honderd jongelui wegens het in bezit hebben van verdovende middelen ge arresteerd door politiemannen die zich als „hippies” hadden verkleed. Voor de jacht op de middelen waren 500 politiemannen ingezet, die in een vlakbij opgesteld labo ratorium verdachte stoffen konden laten onderzoeken. Sommige verdachten zullen niet worden vervolgd omdat bleek dat zij zich voor hun dure geld de meest fantas tische produkten in handen hadden laten stoppen, veriërend van aspirinetebletjes tot bouillonblokjes. (Van onze redactie in Rotterdam) ROTTERDAM Een zeer matig bezet te Rotterdamse Doelenzaal was zaterdag avond getuige van een op een studio-ses- sion-in-concertvorm gelijkende manifes tatie door het or kest van de ver maarde componist- arrangeur pianist Gil Evans uit New York. Op de voor grond prijkte een op een telefooncen trale gelijkend in strumentarium, een tweetal naar de constructeur Robert „moog-synthesisers”W onderkasten waar mee een onvoorstelbaar groot aantal ge- Dick Houwaart komt een heel nieuwe serie op het scherm, getiteld Watermerk. Eens in de 14 dagen zal hierin aandacht wor den besteed aan de toestand van ons recreatiewater. Milieuverontreiniging dus. In de eerste aflevering wordt on der meer bekeken hoeveel schade was middelen wel doen. De avond wordt besloten met een Italiaanse opvoering van „De Bank schroef”, een toneelspel van Luigi Pi randello. Het gaat over een man, een vrouw en „de derde”. De jaloezie speelt een belangrijke rol. AMSTbtiD 4 if ifi het Concertge bouw te Amste, dem verzorgde gister avond The London Sinfonietta onder lei ding van Pierre Boulez het tweede con cert in de Holland Festival-seAe „A'-tvjil’r muziek”. The Lon don Sinfonietta is een kamerorkest, of liever gezegd een soort mobiel en semble, dat speciaal is opgericht om de hedendaagse mu ziek in allerlei be zettingen uit te voeren. Het moet AMSTERDAM Het met veel tamtam aangekondigde Festival-concert van beroemde Spaanse Caballé is voor mij op een teleur stelling uitgelopen. Niet omdat de stem van Caballé niet aan de verwach tingen beantwoord de en niet omdat zij in technisch op zicht tekort schoot, maar in hoofdzaak OP HET PROGRAMMA stonden vier werken van drie componisten; van Karl heinz Stockhausen, van Alexander Goehr en van Pierre Boulez. De eerste en de laatste zijn hier natuurlijk welbekend Alexander Goehr is een thans negenender- tigjarige Engelse componist, die interna tionaal nogal wat succes heeft met zijn nooit revolutionaire, maar ook nooit al te behoudende stukken. In Nederland heeft hij tot nog toe weinig naam gemaakt. Wat mij betreft terecht. Ook zijn Paraphrase op „II combattimento di Tancredi e Co- WASHINGTON De twee Ameri kaanse radiozenders in West-Duitsland, radio Vrij Europa en radio Liberty, zullen voortaan met normale begro- tingsgelden en niet meer door de CIA, de Amerikaanse geheime dienst, gefi nancierd worden. De begrotingscom missie van de Amerikaanse senaat heeft hiervoor vrijdag haar toestem ming gegeven en er extra geld voor beschikbaar gesteld. Een bedrag is niet genoemd, maar het zou om cngev<=er 36 miljoen dollar gaan. Aan uiterlijke presentatie werd door de Gil Evans Company geen aandacht be steed. De musici, de 59-jarige magere, grijzende meester incluis, verschenen ten tonele alsof ze zojuist van een wekenlan ge vakantie waren teruggekeerd. Ook het feit dat de nummers zonder aankondigin gen werden uitgevoerd en de nuchtere be lichting maakte de studio-sfeer compleet. Vooral in het gedeelte voor de pauze was dit het geval toen de instrumentale soli overstemd werden door de begeleiding. Niettemin kreeg men reeds een indruk van de mogelijkheden welke het orkest heeft, in verrassend knappe arrangementen uit gevoerd door vakbekwame musici, die van achter zijn piano en elektronisch kla vier als het ware bespeeld werden door klanktovenaar Gil Evans. Na de pauze was de klankbalans beter doordat voor de solisten een extra microfoon was opge steld. Dit deel ving aan met een demon stratie door de „synthesisers”, totdat op een door de moog aangegeven toon het orkest de leiding overnam. In prachtige klankschakeringen, ge vormd door diverse combinaties zoals twee trompetten, trombone, tuba, sopraan- saxofoon en fluit, in vele ritmische va riaties en met intelligent muzikale soli door alle musici manifesteerde zich het rijkgeschakeerde palet van klankenschil der Evans. Ook de moog speelde hierin een duidelijk functionele rol. (Van onze correspondenten) DE SNEEKER BEIAARDIER Dirk Donker heeft voor de derde maal in suc cessie het beiaardconcours van Hilver sum, jaarlijks in het Holland Festival ge houden, gewonnen. Hij is daarmee defi nitief in het bezit gekomen van de door de gemeente Hilversum beschik baar gestelde wis- selprijs. Piet Broer- se uit Vlissingen won de uitgeloofde prijs voor de beste improvisatie. De voorzitter van de jury, Ghislain Pouseele uit België, zei zaterdagavond in de burgerzaal van het Hilversumse raad huis dat de jury bestaande uit de Utrechtse musicoloog Wouter Paap en Hil- versums stadsbeiaardier Peter Bakker het vrij gemakkelijk had gehad, omdat Dirk Donker met kop en schouders boven de vier andere deelnemers uitstak. Die vier andeer deelnemers waren, behalve de twee reeds genoemden, de Belgen Piet de Smedt uit Mechelen en Noel Reynders uit Sint Truiden en Jan van der Zwart uit Delft. OP 4 JULI KOMEN 22 Fransen, 16 Amerikanen en 10 technici naar Amster dam, waar de 20 medewerkende Nederlan ders zich bij hen zullen voegen om de groep „Deafman Glance” te vormen. Bij deze landgenoten bevinden zich onder an deren twee negerkinderen, drie bejaarden en een hoogzwangere vrouw. Gedurende hun verblijf in ons land zullen al deze mensen leven in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Robert Wilson, de stichter van de groep, studeerde architectuur, ging zich toen bezighouden met schilderen, en voelde tenslotte, dat hij zich toch nog beter door middel van toneel kon uiten, wat hij met een waanzinnig succes doet, zonder gebruik te maken van getrainde acteurs, maar alleen van voor hem boeiende mensen. Op 6 juli in Amsterdam zullen de drie oorspronkelijke bedrijven worden ge speeld, op 8 juli komt daar nog een erg lang vierde bedrijf bij. Die voorstelling zal tot diep in de nacht duren. De voorstelling in Den Haag gaat niet door. DE JONGE SPAANSE flamenco-gita- rist Paco Pena en zijn gezelschap hebben zaterdagavond in het Concertgebouw in Amsterdam staande ovaties geoogst met hun programma „Flamenco Puro”. Nog geen dertig jaar oud geniet Pena een we reldnaam, dankzij zijn vele tournees door Amerika, Japan en Australië. Zijn gezel schap, dat bestaat uit Faiquillo de Cordoba, Marga en Barrilito is door Pena opgericht om het begrip „Flamenco Puro” veelzijdi- ger te benaderen. Op klassieke serieuze wijze, maar zo spontaan dat de vonken er af vliegen doorloopt zijn gehele scale van de fla- mencokunst van uitbundige vrolijkheid tot verstilde melancholie. Het succes van Paco Pena is dermate groot, dat zijn impressario Pieter Alferink besloot hem nog een week langer op te laten treden. Dit zal gebeuren in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam van 10 tot 16 juli. Als bijzonderheid valt nog te vermelden, dat de voorstelling van de elfde speciaal bedoeld is voor Spanjaar den, die dan ook niet tien gulden hoeven te betalen, maar slechts acht. Verder zal er op de twaalfde een nieuw programma worden uitgebracht, voor welke première veel be kende Nederlandse artiesten zijn uitgeno digd. I; DEN HAAG. De Stichting Instand houding Draadomroep is opgeheven. I; Zij was in 1966 opgericht als voortzet- I; ting van het actiecomité tot Behoud I; van de Draadomroep. Het bestuur van de stichting heeft be sloten tot liquidatie over te gaan, om dat de belangstelling voor de draad- omroep sterk afneemt (in de afgelopen tien jaar verminderde het aantal aan- S sluitingen met 258.216 ofwel 53.7 per il cent). Bovendien koestert hét bestuur niet de illusie dat het veel invloed zal heb ben op het programmabeleid bij invoe- 2 ring van het centraal antenne systeem. De stichting werd gesteund door dui- zenden liefhebbers van klassieke mu- 2 ziek, wie het er vooral om te doen was de vierde lijn van de draadom- J roep te handhaven. Het batig saldo van de stichting draadomroep zal aan het I Koningin Wilhelminafonds worden I overgemaakt. «rVW\nAn/VWVWVWWW\nAAAX/VVWVWVVVVVVVVVVWWVWWWVWVVWWVWWVVVWVWWVVWVVVVVvY\ ^ws. Ochtendgymn. 7.20 Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Uitgebreide reportage. 9.35 Waterstanden. 9.40 Oude muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. Overheidsvoorl. 12.30 Voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Toespraak t.g.v. verjaardag Z.K.H. Prins Bern- hard door dr. L. J. M. Beel. 13.35 Spie gel van België. 14.05 Jazz uit archief. 14.30 Amusementsmuz. 15.00 Het leven in de taal. 15.10 Muziekmiddag. 15.10 Nwe platen met toel. 16.00 Nws. 16.03 Oude muz. 16.25 Kerkorgelconcert. 16.50 Harmonie-orkest. 17.07 Kinderkoor. 17.30 Kon. Militaire Kapel. 17.55 Me ded. 1.800 Nws. 18.11 Journaal. 18.25 Lichte orkestmuz. 18.55 Amateurs mu siceren: Accordeon. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond. Ge- var. progr. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Journaal. 22.55 Holland Festival. 1971. Uitreiking Erasmusprijs .Gesprek met componist. 23.55 nws. HILVERSUM III 9.00 Gelukwens verjaardag Z. K. H. Prins Bernhard. Wilhelmus. 9.03 Plaat jes voor de pep. 10.00 Nws. 10.03 Ek- spres. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. 14.00 en 15.00 Nws. 15.30 Mix. 16.00 en 17.00 Nws. verontwaardiging wakker door over de muziek van Boulez te spreken als over de „Après-midi d’un vibraphone”. Gisteren hoorde ik dat Adorno gelijk had. IK HOORDE DAT in de „Improvisa tions” uit 1958, maar het was nog duide lijker in „Domaines, pour clarinette et quelq^èo instruments” uit 1968 Hier bleek namelijk dat Pierre Boulez zich als com ponist nauwelijks ontwikkeld heeft. Ook hier weer trof de grandioze zekerheid waarmee de musici, vooral de solist Alan Hacker, de muziek uitvoerden. Maar die muziek was even knap gecomponeerd, even estetisch en even vervelend als het tien jaar oudere stuk. Pierre Boulez is natuurlijk een groot musicus en uit de ontwikkeling van de twintigste eeuwse mu ziek is hij niet weg te denken. Maar zo groot als ik vroeger dacht dat hij was, zo groot is hij niet. Nederland 1. Voorafgaande aan de nieuwe strip Pip en Zip een Tour de France reportage. Na het nieuws ecu nieuwe serie van de NCRV, getiteld Flaxton Boys. Twee jongens, Peter Week°s en David Stilgoe gaan op zoek naar de verdwenen Jonathan Flaxton, die erfgenaam was van een groot land goed. Het verhaal speelt aan het eind van de 19e eeuw. In de serie „True” van de CBS vervolgens een spannend verhaal over een juwelier en zijn zoon, die als amateurspeurders op zoek gaan naar een gestolen smaragd. Aansluitend aan het 2e journaal de actualiteitenrubriek Hier en Nu en Nu en dan een optreden van de Neder landse popgroep Ekseption. Het is een opname van een concert dat de groep ter gelegenheid van haar 5-jarig be staan in de Rotterdamse Doelen gaf. Het NCRV-programma vermeldt verder nog een aflevering van de se rie „Regels van het spel”. Nederland 2. Na Pip en Zip en het nieuws Netty Rosenfeld en wel met haar Holland Festival Magazine. Half acht is het dan tijd voor Coronation Street. Na het 2e journaal Met de Muziek mee. De VARA trekt een uur uit voor dit programma waarin Henk van Montfoort zijn grappen verkoopt Ais gasten zijn aanwezig Ursula Benz, Wim Koopman, het vioolduo Sem Nij- veen en Benny Behr, de variété-ar- tiesten the Madacps en Vera Lynn. Het programma komt uit Veendam, HOLLAND FESTIVAL 71 omdat zij haar Italiaanse opera-aria’s zong, ontdaan van elke emotie. Zonder een spier van haar gezicht te vertrekken en vastgenageld op haar plaats werkte zij haar programma af. Op haar prestatie als zodanig viel niets aan te merken, maar wat eraan ontbrak was innerlijke be wogenheid. L ■fe,vi hetgeen betekent dat noordelijke ama- teurartiesten zich mogen laten horen en dat ook uit die omgeving de men sen komen die herinneringen hebben aan een bepaald liedje. In deze uitzen- van het accor- Gouden a.ccor- Zij betrad het podium met een kalmte van een volkomen onschuldige getuige, die een verklaring komt afleggen voor een gebeuren waar zij zelf part noch deel aan heeft gehad. Zij zong haar hele program ma met een flegmatieke kalmte, die ech ter een omgekeerd evenredige opwinding in de Grote Zaal van ht Concertgebouw teweegbracht. Het publiek raakte in een staat van enthousiasme die buiten propor tie was, mogelijk door de enorme aanstel lerij van de dirigent Anton Guadagno, die aan het slot van elke ouverture of tus senspel zowat uit zijn vel sprong om aan te. tonen dat hij eigenlijk meer deed dan hij kon. Maar misschien ook wel omdat een operaconcert-publiek gauw in extase raakt en groeit in de opgewonden bij valsbetuigingen die het zlef creëert. Montserrat Caballé maakte haar debuut vijftien jaar geleden in Basel; vandaar ging zij naar de Weene Staatsopera en vervolgens reisde zij van het ene grote operahuis en van het ene festival naar het andere. In Holland kwam zij voor het eerst, evenals de Siciliaan Anton Guadag no, die dirigent is van de Philadelphia Ly ric Opera. Het programma was samengesteld uit operafragmenten en ouvertures, die men in Holland zelden hoort en die hier voor een deel totaal onbekend zijn, zoals bij voorbeeld de ouverture „Robert Devereux” van Donizetti. In dit openingsnummer en ook in de volgende ouvertures, „Norma” en „Nabucco”, bleek dat dirigent Guadag no bijzonder bedreven is in het strooien met zand in de ogen (en oren) van de niet zo kritische toehoorders. Hij had maar twee kleuren op zijn palet dat waren een levenloze pianissimo en een rammelend forte, dat innerlijke kracht miste. Daarbij kwam dan nog het enorm opjagen van het tempo, dat hij als een soort meester-prestatie verkocht. Het Groot Omroepkoor bleef ondanks alles zichzelf en zong voortreffelijk in de koren uit „La Sonnambula”, „Guglielmo Teil” en „Nabucco”. Het Omroeporkest liet zich ook niet van zijn stuk brengen door de dirigent en deed rustig zijn werk het koper wat minder accuraat en zui ver dan gewenst was. De houtblazers wa ren bijzonder op dreef en de piccolosoliste verdiend een extra woord van lof voor de smetteloze uitvoering van haar razend moeilijke partijen. Montserrat Caballé zong aria’s uit „Ro bert Devereux”, „Norma”, „Tancredi” en „Aroldo” (onbekende opera van Verdi). Haar stem heeft inderdaad een zeldza me kracht en haar techniek, zelfs in een vrij lage coleratuurpartij, is verbluffend maar zoals gezegd van innerlijke bewo genheid was niets te bespeuren. Niettemin werd zij aan het slot van het concert be loond met een ovationeel applaus. de sopraan Montserrat

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 7