Moordzaken Evans en Christie
goed verfilmd door Fleischer
slechte akoestiek
in
Eeuwenoude muziek
Aan aktieve en attente werkers
AANGRIJPENDE RECONSTRUCTIE VAN
BERUCHTE GERECHTELIJKE DWALING
T.V. vanavond
Frans variété
uit Knokke
Polyphonie der Lage Landen
Kunstschilder in
Alkmaar stal zijn
Stand en dia’s in
Haarlemse Vishal
Optreden Nationale
Ballet in Granada
National Gallery
weigert aanbod
van Getty
„eigen werk”
Radio zaterdag
HILVERSUM I.
I
TV vrijdag
HAARLEM
BOEKHANDEL H. COEBERGH
TV zaterdag
13
VRIJDAG 2 JULI 1971
Morele Herbewapening
in beroep tegen
zendtijdverlies
TVachtv oor stellingen
Informatie over
„Sonsbeek”
/wwwwxn/wvwwwww
CHARLES BOOST
22.51
ADVERTENTIE
Gedempte Oude Gracht 74, Tel. 023-313750
CHARLES BOOST
kunnen wij taken, ook administratieve, toevertrouwen. Part-time
regeling mogelijk.
AMSTERDAM. Vanmiddag is het Na
tionale Ballet voor zijn laatste buitenland
se voorstelling in dit seizoen naar Spanje
vertrokken voor een serie van drie voor
stellingen in Granada.
De voorstellingen, die gegeven zullen
worden in het Teatro del Generalife (de
fraaie tuinen van het wereldberoemde Al
hambra), zijn op zaterdag 3, zondag 4 en
maandag 5 juli. Er zullen drie verschillen
de programma’s worden uitgevoerd, die
een gevarieerd overzicht bieden van het
huidige repertoire van het nationale bal
let.
De voorstellingen zullen worden begeleid
door het Orquestra de Camara de Ma
drid, onder leiding van de eigen dirigent
van het Nationale Ballet, André Presser.
Het 60 man sterke gezelschap zal dinsdag
6 juli weer in Amsterdam terugkeren.
Timothy Evans (John Hun) in de
dodencel.
19.35
19.55
20.00
20.15
20.21
21.11
22.01
22.31
18.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.20
22.25
22.50
16.00
16.02
17.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.50
22.40
23.05
22.35
22.40
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.03 Vincent van Engelen
Show. 10.00 Nws. 10.02 Djinn. 11.00 en
12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Pop(pen)
cast. 14.00 Nws. 14.03 Nee, we noemen
geen namen. 16.00 Nws. 16.03 Sportshow.
Wimbledon en Tour de France. 17.00
Nws.
18.25
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
'WVVVVVV\'VW,^\’VX'VVVVVV
14.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.50
Evans die een armzalig leven vol tegen
slagen, ziektes en maatschappelijk onbe
grip achter de rug had toe hij door een
bevooroordeelde en slecht geïnformeerde
jury tot de strop werd veroordeeld, had
tenminste niet voor niets geleefd. En de
Engelsen die zo trots waren op hun in
purper en pruiken gestoken onfeilbare
rechters, moesten tot de pijnlijke erken
ning komen dat, zeker in dit geval, met
een niet te excuseren slordigheid, dom
heid en kwade trouw over het leven van
een nauwelijks toerekeningsvatbare man
was beslist.
De film begint als Christie in 1964 een
vrouw in zijn naargeestige woning lokt,
onder voorwendsel haar van haar bronchi
tis af te helpen, in werkelijkheid om haar
met gas te bedwelmen, vervolgens te wur
gen, te verkrachten en op een binnen
plaatsje achter zijn huis te begraven. Het
was zijn eerste slachtoffer.
Nadat de ex-politieman Christie aldus is
geïntroduceerd, slaat de film enige jaren
over. We zijn dan in ’48 als het jonge
echtpaar Evans met baby de boven-etage
van Rillington 10 huurt en aari de gena
de van Christie wordt overgeleverd. Want
zowel Evans als zijn vrouw zijn geeste
lijk achtergebleven en als na veel achte-
lijke ruzies besloten wordt de opnieuw
zwangere Beryl een abortus te laten on
dergaan gaat het tweetal argeloos en dank
baar in op een voorstel van Christie om
aan hem de ingreep toe te vertrouwen.
Met veel quasi-wetenschappelijke termen
heeft hij hen dan om de tuin geleid en
als hij Beryl op de bekende manier ver
moord en misbruikt heeft, weet hij de on
nozele Timothy te doen geloven dat zij ge
durende de operatie gestorvenis, dat ook
hij nu schuldig is aan de dood van zijn
vrouw en dat de zaak dus beter voor de
politie verborgen kan blijven.
En dan begint een voor ieder, behalve
voor Evans en zijn latere rechters door
zichtig spelletje, waarin de uiteindelijk to
taal in de war gebrachte Evans zichzelf
bij de politie aangeeft en zich in eerste
instantie van moord op vrouw en kind be
schuldigt. Niemand neemt daarna nog de
moeite enige voor de hand liggende leu
gens en onlogische feiten nader uit te zoe
ken. Men heeft een schuldige man, heeft
een later herroepen bekentenis, men heeft
enige opzichtig leugenachtige getuigenis-
Zij die langere tijd in de boekhandel willen werken
en zonder kosten aan de tweejarige vakcursus, die in
september begint, willen deelnemen, kunnen zich nu
bij ons opgeven.
LONDEN (DPA). Het Londens mu
seum National Gallery heeft het aanbod
van de Amerikaanse multi-miljonair Paul
Getty afgewezen het door hem gekochte
schilderij van Titiaan, „De dood van Ak-
taion” voor enige tijd te lenen.
Vorige week werd het doek op een vei
ling bij Christie in Londen voor ongeveer
13.7 miljoen gulden door een Britse kunst
handelaar gekocht. Deze verkocht het ver
volgens aan Getty.
Na protesten van Britse zijde tegen het
verdwijnen van het kunstwerk naar het
buitenland bood Getty aan het gedurende
enkele maanden per jaar aan de National
Gallery af te staan.
De directie van het museum verklaarde
donderdag dat zij alles in het werk zal
stellen om de Titiaan voor Engeland te be
houden door o.a. aanvragen voor uitvoer
van het doek te bestrijden. Het museum
wil zoveel mogelijk geld beschikbaar stel
len om te trachten het schilderij terug te
kopen.
Het vier eeuwen oude doek is eigendom
geweest van de graven van Harewood.
Nederland I
NOS: Tour de France.
Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STERReclame.
E.O.: Film: Christen onder de
Moslims.
Geestelijke liederen.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: De Wrekers (film.).
Amusementsprogr. ORTF.
Brandpunt.
KRO-RKK: Gesprek met pater
Jan de Bakker.
NOS: Journaal.
Nederland II
NOS: Tennis Wimbledon.
Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Ter Visie.
AVRO: Verkeersbeeld.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: AVRO’s Tele-Archief.
Babeck (serie).
Lichte muziek.
NOS: Journaal.
Nederland II
NOS: Tennis Wimbledon.
Pip en Zip.
STERReclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Dier en Vriend (serie).
Miin idee
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRVKapers in de lucht, film.
Licht muziekprogramma t.b.v.
geestelijk gehandicapte kinderen.
Dagsluiting.
NOS: Journaal.
Nederland I
NOS: Journaal.
VARA: Dagje ouder.
Kinderprogramma.
NOS: Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Arnie (serie).
Koning Klant.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Zomaar een zomeravond
McCloud (serie).
Achter het Nieuws.
NOS: Journaal.
Nederland 1. Na de flitsen van de
Tour de France de 5 minuten voor
Zip en Pip en de 10 minuten voor de
NOS-journaaldienst, vraagt vanavond
in eerste instantie de Evangelische
Omroep de aandacht van de kijker.
Programma’s waarmee de E.O. dat
doet: Wie is mijn profeet?; koorzang
door het Schevenings Visser Vrouwen
koor. „Wie is mijn profeet” is een
film van de Southern Baptist Conven
tion in Amerika, waarin de problemen
worden behandeld waarmee een chris
ten die onder moslims verblijft kan
worden geconfronteerd.
Na het nieuws de KRO. met een
nieuwe aflevering van de Wrekers. John
Steed en Tara King moeten het opne-
DEN HAAG. De Nederlandse Stich
ting voor Morele Herbewapening heeft
donderdag beroep aangetekend bij de
Kroon tegen de beschikking van minis
ter dr. M. A. M. Klompé waarbij haar
per 1 oktober a.s. zendtijd over radio
en televisie wordt ontnomen.
De Morele Herbewapening acht deze
maatregel „in strijd met de noodzake-
Jijke vrijheid en verscheidenheid van
meningsuiting die juist door de omroep
wet beschermd moet worden”. De orga-
nisatie vindt het onbillijk dat het ad-
vies van de Omroepraad waarin de ga-
ranties voor de huidige mini-omroe-
pen werd gevraagd, door de minister
naast zich neer is gelegd. De Omroep-
raad adviseerde het eventueel intrek-
ken van de zendtijd uitdrukkelijk af-
hankelijk te stellen van een principieel
grotere openheid bij de NOS. In dit
verband adviseerde de raad een over-
gangsregeling in het leven te roepen
die de mini-omroepen rechtszekerheid
zou geven.
De Morele Herbewapening zegt dage-
lijks adhesiebetuigingen van kijkers en
luisteraars te ontvangen tot nu toe
in totaal ruim vierhonderd.
men tegen Intercrime, de tegenhanger
van Interpol. Vervolgens het eerste
van een nieuwe serie amusements
programma’s: Gulden Zeezwaluw 1971.
De programma’s komen stuk voor
stuk uit Knokke, waar de komende we
ken verschillende omroepen van ver
schillende landen (voor Nederland is dat
de KRO) een gooi zullen doen naar de
Gulden Zeezwaluw, de trofee ten teken
lat men de beste variété-programma’s
weet te maken. Die programma’s moe
ten nonstop worden gebracht, in aanwe
zigheid van publiek. Het spits van de
wedstrijd wordt vanavond afgebeten
door de Franse ORTF. Voor het pro
gramma laat de ORTF een keur aan
artiesten opdraven zoals o.m. Jacques
Debronckart, Pascale Concorde, Esther
Galil en leden van het ballet van Joan
Guelis. Medewerking verleent het
versterkte televisieorkest o.l.v. Francis
Bay.
Na Brandpunt tenslotte een door de
KRO in samenwerking met RKK ge
maakt programma over pater Jan de
Bakker. Pater De Bakker wist, dat hij
niet lang meer zou leven. Kort voor
zijn sterven vertelde hij aan Willibrord
Frequin over zijn leven en het afscheid
daarvan. Van dat gesprek werden op
namen gemaakt. Opnamen, die onder
de titel „Het was toch Zinvol” om half
elf worden uitgezonden. Het laatste
nieuws wordt om tien voor elf op de
buis gebracht.
AMSTERDAM. Op 9 maart 1951 werd
Timothy Evans opgehangen wegens moord
op zijn nauwelijks tweejarig dochtertje
Geraldine. Haar lijkje en het lijk van haar
moeder, Mrs. Beryl Evans, werden ge
vonden in een schuurtje achter een Lon
dens huis dat als 10 Rillington Place een
dermate gruwelijke vermaardheid zou
krijgen dat de straat later omgedoopt
werd in Ruston Close. Want twee jaar na
de executie van Evans zou blijken dat op
hetzelfde adres een andere moordenaar
gewoond had, een zekere John Christie die
uiteindelijk van tenminste acht moorden
op vrouwen, onder wie Evans’ vrouw
beschuldigd kon worden. Toen eerst rees
de vraag of Evans, een lichamelijk en
geestelijk gehandicapte man, wel zijn eigen
kind vermoord had en werd aangedron
gen op een nieuw onderzoek. Maar pas in
augustus ’65 gaf Sir Frank Soskice, des
tijds minister van Binnenlandse Zaken aan
een lid van het Hooggerechtshof opdracht
zich opnieuw in de zaak Evans te verdie
pen en dit leidde tot de vaststelling dat
de inmiddels terechtgestelde Christie nog
een moord meer begaan had en tot pos-
thuum eerherstel van de onschuldige Evans
wiens stoffelijk overschot toen van het ge-
vangenis-kerkhof naar „gewijde” grond
mocht worden overgebracht. Hermee ein
digde een van de gruwelijkste justitiële
dwalingen die Engeland gekend had en die
zelfs aanleiding werd tot afschaffing van
de doodstraf.
treffelijk vertolkt, fraai van klank en uit-
drukkingsrijk genuanceerd. Van meer be
tekenis zouden deze muzikale en vocaal-
technische kwaliteiten geworden zijn, wan
neer de akoestische omstandigheden de
duidelijkheid van de woorduitspraak had
den bevorderd en ook die van de polyfone
structuur, vooral van bewegelijke melodi
sche formuleringen. Het tegendeel was
nu het geval.
Tegen deze situatie moesten ook de alt
Will Kippersluys en de tenor Marius van
Altena van Syntagma Musicum nog al
eens een vergeefse strijd voeren. Veel ver
staanbaars viel er ook in hun zang niet te
ontdekken. Het meest nog in de „Missa
Verbum incarnatum” van De Lantius,
die om de instrumentale begeleiding een
historische merkwaardigheid genoemd kon
worden, museumkunst in optima forma,
zoals trouwens gezegd kan worden van
veel van wat Syntagma Musicum op dit
concert ten gehore bracht met een kost
bare verzameling originele of gecopieerde
antieke instrumenten.
Onder aanvoering van Kees Otten wor
den zo door Anneke Pols, Mieke Poot, Paul
Smit en Marius van Altena op de concer
ten van het ensemble kromhoorns, vedels,
gambas, blokfluiten in verschillende groot
ten, pommers, gemshoorn, schalmei, por
tatief, zink, clavecimbel bespeeld, op deze
avond zelfs nog een oude trombone.
Tot vreugde van musicologen en mu-
ziekvrienden, die de „oude” timbres ook
kunnen waarderen, kan Syntagma Musi
cum historisch verantwoorde uitvoeringen
geven van muziek uit het verleden. Een
bewonderenswaardige vaardigheid hebben
de leden van dit gezelschap daartoe ver
kregen, hetgeen zij met hun vertolkingen
ook op dit Holland Festivalconcert over
tuigend hebben bewezen.
P. ZWAANSWIJK.
wat duidelijker uitgebracht onder de titel
„De wurger van Rillington Place”) nauw
keurig aan de feiten gehouden, wat niet
zo moeilijk geweest moet zijn, want over
Evans-Christie kan men behalve uit offi
ciële rapporten van talloze commissies bo
vendien nog putten uit een omvangrijke
documentatie door journalisten en
schrijvers, die al veel eerder dan de ge
rechtelijke instanties van Evan’s onschuld
overtuigd waren.
De hele lugubere affaire die in het be
gin van de jaren vijftig naast de Koreaan
se oorlog de publieke opninie internatio
naal heeft beziggehouden, wordt opnieuw
uit de doeken gedaan in een film van Ri
chard Fleischer die eerder al met „Com
pulsion” (reconstructie der Leopold-Loeb-
zaak uit ’24) en „The Boston Strangler”
(een recenter geval van een massamoor
denaar) zijn belangstelling voor psychopa-
tische misdadigers aan de dag legde. Hij
heeft zich in „10 Rillington Place” (hier
(Van onze correspondent)
ALKMAAR. De Alkmaarse kunst
schilder en galeriehouder Karei Puhl ver
blijft sinds enige dagen in een cel op het
plaatselijke politiebureau. Hij is gearres
teerd op beschuldiging van verduistering
van een serie schilderijen, die hij twee
jaar geleden voor een tentoonstelling leen
de bij het ministerie van CRM in Den
Haag.
Het gaat om „eigen werk” van Karei
Puhl, dat hij in verband met de contra
prestatie regeling destijds af heeft moeten
staan.
Na aangifte van CRM maakte de politie
verbaal op. „Hangende het onderzoek
wordt de heer Puhl even opgehouden” zo
vertelde inspecteur S. Molenaar van de
Alkmaarse recherche.
Karei Puhl heeft zich nooit kunnen ver
enigen met de gedachte dat zijn schilde
rijen in Den Haag op een stoffige zolder
zouden staan.
„Daarvoor heb ik ze niet gemaakt” zo
redeneerde hij. Onder het voorwendsel zijn
werk voor een epositie nodig te hebben
haalde de schilder het naar Alkmaar toe.
Met de bedoeling de schilderijen een zin
voller bestemming te geven werden de
werkstukken aan kennissen en vrienden
uitgeleend.
Inspecteur Molenaar verwacht dat hij
het onderzoek voor het weekend af zal
ronden, waarna Karei Puhl weer op vrije
voeten komt. De inspecteur noemde de af
faire „een onbetekenend zaakje”.
De schilderijen zijn spoorloos onder het
„volk” verdwenen. Ondanks alles blijft het
„eigen werk” van Puhl rijkseigendom.
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. Reeds eerder schreven
we, dat de expositie „Sonsbeek buiten de
perken” in Haarlem haar weerslag zou vin
den, zij het op eenvoudige wijze. Het pro
ject, dat eventueel door de Haarlemse
kunstenaar Douwe Jan Bakker in Schalk
wijk zou worden gerealiseerd is tot nu toe
niet doorgegaan.
Het Frans Halsmuseum heeft wel iets
met de Sonsbeek-informaties gedaan. In
de Vishal op de Grote Markt zijn twee
stands ingericht. Daar liggen catalogi en
andere informatiebronnen. Op de wanden
zijn kranteknipsels met nieuws over de
manifestatie aangebracht.
Vanaf vandaag echter gebeurt er meer.
In een daartoe geschikt gemaakte ruimte
achterin de hal worden vanaf vanmiddag
dia’s over de expositie geprojecteerd. Ze
zijn van de hand van Cor Blok, die ook
het op de band gesproken commentaar
heeft gemaakt. De voorstelling, die gedu
rende de openingstijden van de expositie
„Werken in textiel” voortdurend draait,
duurt circa 20 minuten.
Zaterdag en zondag zal de Vishal gratis
toegankelijk zijn.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Actueel programma.
12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws.
Toneelagenda. 13.20 Muziekprogramma
14.00 en 15.00 Nws. 16.00 Hoorspel. 16.28
Muz. 17.00 Nws. en meded. 17.15 Lichte
muz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03
Lichte orkestmuz. 18.15 Voor de jeugd.
18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00
Nws. 19.30 BBC Festival of Ligt Music.
22.00 Nws. 22.15 Jazz en chanson. 23.00
Nws. 23.05 Amusementsmuz. 23.40 Nws.
AMSTERDAM. Met drie Louis de
Funès-films op de bioscoopagenda (twee
nieuwe: „Een moordslag” in Rembrandt-
plein Theater en „Geluk bij een ongeluk”
in City, en een oude bekende, „Met de
muziek mee” in Hallen) is het wel dui
delijk dat het zomerseizoen in de Amster
damse bioscopen zijn intrede heeft ge
daan. Als dan ook nog Disney-producties
zoals de tekenfilm „Dumbo, het vliegende
olifantje” Cineac, Reg. Breestraat met
’s avonds als tegenhanger „Bloody Mama”
en de speelfilm „Mr. Flubber, de vliegende
schoolmeester (in Bio) op het programma
voorkomen, naast doorgewinterde reprises
als „The great race” (Bellevue-Cinerama),
,,’t Is ’n gekke, rare, dolle, dwaze wereld”
(Du Midi), „De verknipte melkboer” met
Norman Wisdom (Victoria) en „Astérix en
Cleopatra” (Ceintuur) dan is er geen twij
fel meer mogelijk aan de tendens om een
groot publiek in vakantiestemming te hou
den.
Daarop sluit ongetwijfeld ook een pre
mière aan als „Stamping ground”, het lang
verwachte filmverslag van het Kralingse
popfestival dat in Cineac Damrak „Wood-
stock” naar de kroon wil steken. En in
diezelfde categorie van amusement voor
het hele volk valt een andere première
„Sloompie, de olifant”, een natuurfilm met
spel-elementen onder regie van James
Hill, met in de hoofdrollen Virginia
McKenna en Bill Travers, bekend als
sportief duo uit „Born free”.
NieUw is ook de thriller „Vogel met kris
tallen pluim” van Dario Argento in Ca
lypso en de oorlogsfilm „Raid on Rommel”
van Henry Hathaway in Tuschinski, waar
in Richard Burton tijdens de woestijnoor-
log van ’42 er nagenoeg in z’n eentje op
uittrekt om Rommel een dodelijke klap
toe te brengen. Een ongewone heldenrol
dus voor Burton die zich zelden van een
dergelijke sensationele zijde heeft laten
kennen en dan ook nauwelijks thuis hoort
in dit soort „commando”-films.
Cineac Damrak zet ook ’s nachts de voor
stellingen van „Stamping ground” (Pop
festival Kralingen) voort, daarbij becon-
cureerd door Cineac Reg. Breestraat die
een reprise van „Montery Pop”, een Ame
rikaanse muziekfestival brengt. En door
Cinétol die onder de titel „Amsterock” een
rock- en pop-festival per film houdt dat
iedere dag vijf voorstellingen brengt met
titels als „Rock around the clock”, „Jail
house Rock”, „Twist around the clock”,
„Don’t look back”, „The young ones’* en
„Don’t knock the rock”. Verder geeft De
Uitkijk een grote Harold Lloyd-show, Bio
een reprise van Renais „Hiroshima, mon
amour” en Hallen „Morgan, a suitable
case for treatment” van Karel Reisz. Waar
mee de beste nachtprogramma’s, naast de
herhaling in Kriterion van „Het geheime
sexleven van Romeo en Juliet”, wel ge
noemd zijn.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. Postdui-
venber. 7.20 Z.O. 7.33 Van de voorpa
gina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Ac
tualiteiten. 9.35 Waterstanden. 9.55 Reis
wijzer. 10.30 Zaterdag informatie. 11.00
Nws. 13.00 Nws. 13.11 Varia. 13.13 Ac
tualiteiten. 13.23 Dit is het begin
14.30 Jazz. 15.00 Gevolmachtigd. 16.00
Nws. 16.03 Hobbyscoop. 16.15 De Staal
kaart. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Actualiteiten. 18.20 Licht ensemble.
18.30 Informatief vakantieprogr. Zeilen.
18.55 Lichte orkestmuziek. 19.30 Nws.
19.35 De Scala 1918-1926. 20.00 Holl. Fes
tival. 1971. Magazine. 20.15 Residentie
orkest. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45
Driester. 23.15 Lui luisteren. 23.55 Nws.
allright with me” zingt en een sketch
van Johnny Kraaykamp uit de Week
endshow van jaren geleden. Ook ziet
men Conny Stuart, Frits Thors, Willy
Walden en Piet Muyselaar, Pieter Lutz,
Willem Nijholt en Gilbert Bécaud.
Na de oude AVRO-draaidoos de 3e,
tevens laatste aflevering uit de thriller
serie Babeck. Als uitsmijter fungeert
het vanaf half elf uit te zenden pro
grammaatje Ding Dong van Flip van der
Schalie. Het is een programma rond de
muziek en de teksten Jan Asselbergs.
Medewerkenden zijn Marijke Merckens
Allard van der Scheer, de Limburgse
bloemkunstenaar Toon Leemans en
Hans P. van Oostrom.
Om elf uur het allerlaatste nieuws.
sen van Christie en niemand voelt enig
gewetensbezwaar het doodvonnis over
Evans uit te spreken.
Hoewel Christie die op een te nadrukke
lijk afstotende manier gespeeld wordt
door Richard Attenborough, domineert in
de film van Fleischer, is de centrale fi
guur in „De wurger van Rillington Pla
ce” toch duidelijk Timothy Evans die in
al zijn tragische achterlijkheid (hij kan
lezen noch schrijven) aangrijpend ge
speeld wordt door John Hurt, waarbij de
ze acteur vooral de noodzaak van een pry-
chiatrische begeleiding van een rechtszaak
o.m. ter bescherming van een onschuldi
ge, erg duidelijk maakt.
DEN HAAG Op het concert, dat
donderdagavond door het Belgische „Vo
caal Kwartet van Brussel” en door het
Nederlandse vocaal-instrumentale en
semble „Syntagma Musicum” in de Oud-
Katholieke Kerk
te Den Haag werd
gegeven, werd aan
dacht gevraagd
voor de Polypho
nie der Lage Lan
den. Met „polypho
nie” werd speciaal
bedoeld de meer
stemmigheid, zoals
die werd toegepast hólland festival 71
in composities van de vijftiende en zes
tiende eeuw en met de „lage landen” in
hoofdzaak de zuidelijke Nederlanden.
Dit bleek wel duidelijk uit het program
ma, dat samengesteld was uit achtender
tig vocale en instrumentale werkjes van
Noe Faingient, Pierre de La Rue, Cle
mens Non Papa, Adriaan Willaert, Jacket
van Berchem, Josquin des Préz, Orlando
di Lasso, allen Zuid-Nederlanders. Verder
nog van Jacob Obrecht, door zijn geboor
teplaats Bergen op Zoom een „grens-ge-
val”, van Lupus Hellinck, weliswaar af
komstig uit Utrecht, maar al heel gauw
verhuisd naar Brugge, van Tielman Susa-
to, een Duitser, die omstreeks 1561 Ant
werpenaar werd. Dan nog twee koorliedj es
van Jan Belle, die misschien uit ’t Noor
den kwam, en last not least een vierdelige
mis van Arnold de Lantins, die vermoe
delijk geboren werd in Lantin bij Luik.
Men ziet: Zuid-Nederland was troef op
dit concert. Voor Noord-Nederland lagen
de muzikale kaarten niet gunstig, het
geen trouwens niet te verwachten is, wan
neer het gaat om muziek uit de periode
der Nederlanders, welke ongeveer van
1440 tot 1590 duurde.
De zangeressen Mimi Lahaye (sopraan)
en Mariëtte Hellemans (alt), de zangers
Roland Bufkens (tenor) en José Steels
(bas), die gevieren het Vocaal Kwartet
van Brussel vormen, hebben de muziek van
hun landgenoten uit een ver verleden voor-
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16
Op het eerste gehoor. 7.25 Horen en
Zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00
Nws. 8.11 Te Deum Laudamus. 8.30 Nws
8.32 Touringclub. 9.00 Voor de vrouw.
9.25 Theologische kroniek. 9.35 Gymn.
voor de vrouw. 9.45 Muziek in vrije tijd.
10.10 Inspraak. 11.00 Nws. 11.03 Het ge
loof. Lezing. 11.15 Solarium. 11.55 Med.
12.00 Zonder grenzen. 12.10 Grammo-
foonmuz. 12.14 Marktberichten. Over-
heidsvoorl. 12.16 Exportiviteiten. 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenl.
commentaar. 13.00 Christian Science.
13.15 Vliegende schijven. 14.00 P.M.
veel plaatjes. 16.00 Nws. 16.30 Inzet.
17.00 Hiro-Magazine. 17.30 Echolood.
18.19 Kanjer Koning Kompetitie. 18.30
Nws. 18.41 Actualiten. 19.00 Musiceren
de dilettanten. 19.30 Troubadour. 20.00
Verzoekpl. 22.00 Operettemuz. 22.25
Avondgebed. 22.30 Nws. 22.40 Toerne-
goal. 23.55 Nws.
Nederland 2. Goed nieuws voor de
tennisliefhebbers. Om zes uur vanavond
brengt de NOS een samenvatting van
de vandaag op Wimbledon gespeelde
finales dames-enkel en heren-dubbel-
spel. De beelden worden van commen
taar voorzien door Jan Kamlag. Het
„normale” programma begint om
kwart voor zeven met Zip en Pip. Na
Zip het nieuws en de NOS-rubriek Ter
visie (met het parlementair- en poli
tiek weekoverzicht). De rest van de
avond is voor de AVRO.
Tot het nieuws van 8 uur wordt daar
van gebruik gemaakt om de maande
lijkse rubriek Verkeersbeeld uit te zen
den. In verkeersbeeld o.m. de resulta
ten van verschillende inspectierappor
ten van de Daf 33. Die resultaten
worden besproken door Henk Stemmer.
Direct na het nieuws Uit AVRO’s tele-
archief, een programma van fragmen
ten uit films en televisieopnamen die 10
jaar en langer geleden op de beeldbuis
kwamen. In Telearchief o.m. gedeelten
uit het Grand Gala du Disque Populaire
van 1961: het optreden van pianist
Peter Kreuder, Rita Reys die „It’s
^AAA/VVWVAAAAAAMMAAAAAMMAAAAAAHAAnWVVVVVVUVVVVUVVWVVWVVVVWWVVVVVVVVVVVVVVVVVVWVVVV.
,Z, y Sjt