Scheidende minister vindt klachten niet gemotiveerd Record-musical eindigt na jaar succes in Londen 4\ j Voortreffelijke compositie en orchestratie van Henkemans Zimmermann’s „Die Soldaten” maakt overweldigende indruk TOTAAL MUZIEKTHEATER VAN DEUTSCHE OPER AM RHEIN IN SCHEVENINGEN AMSTERDAMS PHILHARMONISCH ORKEST OVERTUIGEND ONDER ANTON KERSJES Protest van Raad voor de Kunst Knappe violiste Miriam Fried van T.V. vanavond Bekroonde film Nieuwe produktie Shaws Cesar” over Saigon Newport festivals blijven doorgaan Casual art” Koert Stuijf tegen bezuiniging TV woensdag TV dinsdag Radio woensdag 9 DINSDAG 6 JULI 1971 ANTWOORD AAN NCRV „ANATEVKA” BRACHT f 20.000.000 OP 2 Middeleeuwse teksten Ondanks rellen RECHTZETTING Brief aan nieuwe minister CRM „Sonsbeek buiten de perken” Debussy-bewerking Verkeersinformatie na fluittoontjes Opzettelijke vertekening Schilderijendiefstal in Parijs HM <wwwvwwvwwwvw^ ^WWV>A/WWW' xA'V'VX' HOLLAND FESTIVAL 71 J. H. MOOLENIJZER Nws; 18.25 P. ZWAANSWIJK IAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA/WV\AAA/VW\A/VWW\AA het uit- van HAARLEM. Een hinderlijke drukfout heeft gisteren de recensie over het Theatre of The Deaf gisteren voor een deel, onbe grijpelijk gemaakt. Er stond, dat de schet sen, die „Journeys” vormden, waren ont sproten aan een primitief-achterlijke kin- derfantastie. Er had moeten staan „primi tief-dichterlijke” kinderfantasie. van de zendgemachtigden, maar naar het aantal dat per week in het totale programmapakket moet worden opge nomen. Dat zijn er geen 35 maar 15. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.11 22.07 22.48 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 15.00 Nws. 17.02 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.00 22.50 17.00 18.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.35 22.10 22.25 22.50 Scène uit „Die Soldaten" met rechts Wilhelm Ernest. len. De oorlog maakt hen tot monsters, die elke kiem van leven vertrappen. Zij gaan als beesten te keer, totdat zij omko men in de poel van ellende die zijzelf veroorzaken. De aangrijpende waarheden die ons met alle middelen worden voor gehouden, hebben ons gisteravond doen beseffen, dat het totaaltheater wellicht een middel kan zijn om de vredesgedachte on der de mensen uit te dragen. Dan moet het echter niet bij één of twee voorstellin gen in Scheveningen blijven maar dan zou „Die Soldaten” maanden achtereen in een groot theater moeten worden ge speeld. De algemeen opgeworpen vraag in het vierde bedrijf „en moeten die beven, onrecht lijden? En mogen alleen zij die onrecht doen vrolijk zijn? blijft voorals nog onbeantwoord. De tweede belangrijke gebeurtenis op dit concert was de eerste uitvoering van de voor orkest bewerkte Préludes van De bussy. Anton Kersjes had aan de voorbereiding van de vertolking van deze bewerkingen door zijn orkest blijkbaar grote zorg be steed. Het resultaat van zijn werk is voor treffelijk geworden. De rijke verscheiden heid van instrumentale timbres, die Hen- kemans koos, de verfijnde dynamische schakeringen, de karakteristieke muzika le spanningen daaraan inhaerent, al deze uitvoeringselementen werden tot een ver rassende werkelijkheid. De uitvoeringen hebben overtuigend aangetoond, dat de muzikale essentie van Debussys préludes hoofdzaak is en dat men goed doet elke persoonlijke associatieve gedachte aan de buiten-muzikale ervaringen, die de compo nist tot de préludes inspireerden, te laten varen. Onder Anton Kerstjes’ leiding vertolkten het gecombineerde koor en het Amster dams Philharmonisch Orkest de drie „aspetti” voortreffelijk beheerst en met fraai genuanceerde, vaak subtiele klank. Miriam Fried speelde het vioolconcert vooral voor wat het eerste deel betrof met een vaak rubato-achtige vrijheid, waarvan men mag aannemen, dat zij dit deed ter verdieping van de expressie. Het Andante bood haar daartoe nog meer kansen, die zij ten volle benutte op gevaar af Men delssohns geliefde werk ver in de tijd terug te spelen, zo naar het einde van de ne gentiende eeuw. Voor het slotdeel koos zij een ijl-tempo, geen rekening houdend blijkbaar met de uitvoeringspraktijk voor orkest-blaasinstrumenten. Voor de bespe lers daarvan was Miriam Fried vaak niet bij te houden. Over de begeleiding konden de violiste en haar toehoorders zeker tevreden zijn. Anton Kersjes en zijn orkest reageerden ad rem op alle onverwachte tempowisse lingen, zodat een zo hecht mogelijke zeker bewonderenswaardige vertolkingseenheid tot stand kwam. Een volledige indruk van haar artisiteke en technische capaciteiten kon Miriam Fried met de uitvoering van dit enkele vioolconcert uiteraard niet geven. In herin nering blijven in elk geval haar techni sche vaardigheid voor dit concert, haar gevoelige gave toonvorming en haar spon taniteit bij het tonen van bewogenheid. PARIJS. (AFP) Uit een huis in Pa rijs zijn zondag vijftien schilderijen ge stolen. De waarde van de doeken, onder andere van Chagall, Renoir, Buffet, Vala don en Pissarro, wordt op anderhalf mil joen francs geschat. De dieven beschikten over valse sleutels. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.05 22.25 22.35 NOS' Journaal. Topoi. Hij werd als de melkboer Tevje op gevolgd door Alfie Bess. Daarna werd de rol eveneens met groot succes lange tijd vertolkt door Lex Goudsmit. Op het ogen blik speelt Barry Martin de hoofdrol. De Londense show werd door Jerome Robbins geregisseerd, die ook de choreo grafie verzorgde. Op 19 oktober begint in Her Majesty’s de nieuwe musical „The Ambassador” met Howard Keel en Danielle Darrieux in de hoofdrollen. Nederland 1. Het eerste programma van enig formaat is vanavond een nieu we aflevering van Daktari. Daarvoor het kruimelwerk: samenvatting Tour de France, Pip en nieuws. Direct na het nieuws van acht uur opnieuw een Andy Williams-show met The Lennon Sisters, Jo Anne Worley, Charlie Callas en the Friends of Distinction. De KRO zendt na de show het door Michael Rubbo voor de nationale Film board of Canada gemaakte filmportret over Saigon uit. Het werd eerder dit jaar onderscheiden door de British So ciety for Film and Television Arts. Als titel werd aan het filmportret de titel van een Vietnamees volksliedje meege geven: Het droeve lied van mijn gele huid. De resterende zendtijd wordt gebruikt voor het uitzenden van de vierde af levering van de Rode Kamer. Nederland 2. Op het tweede net in eerste instantie een handvol kleine programmaatjes: Zip, het nieuws, Den Haag Vandaag en het 14-daagse ru briekje Première over filmkijken en maken. Vanaf half acht het wat grote re werk waarvoor de AVRO verant woordelijk is. De AVRO begint met de serie Barrier Reef. Na het nieuws van acht uur naar het immer roerige Peyton Place. Omtien over negen is het tijd voor, een groots programma rond welbekende, veel ge roemde en door velen bewonderde Di onne Warwick. In de show ontvangt Dionne een keur aan artiesten: de ko miek George Kirby, de groep the Cree- dance Clearwater Revival, de in Ame rika bekende zanger Glen Campbell en Burt Bacharach. Eenmaal uitgezongen laat Dionne de beeldbuis vrij voor AVRO’s Televizier Magazine. Om elf uur is de TV-koek volledig op, behoort ook het laatste nieuws al weer tot het verleden. Nederland II NOS' Pip en Zip. STER Reclame. NOS: Journaal. STER - Reclame. NCRV: Eddy Ready Go. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER - Reclame. NCRVNoorwegen (film). Spel zonder Grenzen. The Cardiff Canton Singers. Nederland II NOS: Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Première. filmkijken en -maken. AVROOperatie minus 5. STER Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO Peyton Place. Dionne Warwick. AVRO’s Televizier Magazine. NOS- Journaal. (Van onze Londense correspondent) LONDEN. Shaw’s „Cesar en Cleopa tra” zal vooi het eerst na twintig jaar in een nieuwe produktie worden opgevoerd in het Chichester Festival Theatre met sir John Gielgud en Anna Calder-Mars- haal in de hoofdrollen. Destijds werden deze gedurende het festival of Britain door Laurence Olivier en wijlen Vivian Leigh vertolkt. Sir John zei derzer dagen: „Shaw zelf heeft destijds gevraagd om in de film Ce sar tegenover Vivian Leigh te spelen, maar omdat ik de regisseur niet mocht, weigerde ik. Dat was erg dom van me” De jonge regisseur van de nieuwe „Cesar en Cleopatra” is Robin Phillips. Nederland I NCRVKinderprogramma. NOS: Tour de France. Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. De Dubbeldekkertjes. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Uit de wereld der insekten Summer Holiday. Socutera. NOS: Studio Sport. Journaal. Nederland I NOS: Samenvatting Tour de France. Pip en Zip. Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Daktari. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER Reclame. KRO: Andy Williams Show Filmportret van Saigon. De Rode Kamer. NOS- Journaal. De avond werd ingezet met een fraaie uitvoering van de Tre aspetti d’amore” van Henkemans, geschreven op teksten van een onbekende dichter uit de tiende eeuw, van de monnik Abelard (1079-1142) en van de filosoof Boethius, die in de ze vende eeuw leefde. „Alba”, het eerste „aspetto” heeft het karakter van een mid deleeuws wachterlied, het tweede „Planc- tus” is een klacht, het derde „Altemus amor” verwacht de bevrijding van oorlog en tweedracht. Drie verschillende expressie-sferen lig gen besloten in deze gedichten en daar voor vond Henkemans indrukwekkend schone, edele muziek, waarvan het har monische element en de vocale en instru mentale kleuren de uitdrukking brengende factoren zijn geworden. AMSTERDAM Op het concert, dat het Amsterdams Philharmonisch Orkest maandagavond onder leiding van zijn dirigent Anton Kersjes in de grote zaal van het Concertgebouw te Amsterdam werd gegeven, werd in de eerste plaats aandacht gevraagd voor de Nederland se toonkunstenaar Hans Henkemans in zijn hoedanig heden van compo nist en van orch.es- trator. Ingevolge de uitspraak van de jury van het Con cours Reine Elisa- NEWPORT, (AP) „De Newport Jazz Festivals gaan door”, aldus heeft produ cer George Wein verklaard. „Waar, hoe en in welke vorm kunnen wr op dit mo ment nog niet zeggen. Maar dit is niet het einde. Misschien is het het begin”. (Van onze RTV-redactie) DEN HAAG. De tot gisteren func tionerende minister van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk werk, mej. dr. M. A. M. Kiompé, vindt de klachten van de Hilversumse omroepwereld over gebrek aan financiële mogelijkhe den, niet geheel gemotiveerd. Zjj laat dat weten in de NCRV-gids van de vol gende week. Hierin antwoordt zjj op een open brief, die de secretaris van de NCRV, het oud AR-Tweede Kamerlid Kieft, in de NCRV-gids van 1 mei ge richt heeft aan de (toen nog niet be kende) kabinetsformateur. Minister Kiompé deelt mee ten behoeve van de formateur een commentaar bij de open brief te hebben geschreven. Minister Kiompé, die bij de behan deling van de begroting 1971 liet weten dat er voor 1974 geen verhoging van het kijk- en luistergeld zal plaatsvin den (of het nieuwe kabinet dit stand punt zal handhaven is nog niet be kend), becijfert dat de beschikbare geld middelen van de omroep van 1969 op 1970 gestegen zijn met 20 procent en' dit jaar met 10 procent en dat ook voor 1972 op een stijging van 10 procent kan worden gerekend. (Door de stijging van het aantal kijkers/luisteraars en door de meerdere opbrengst van de STER - red.) „Daarbij is de zendtijd in deze jaren slechts weinig uitgebreid. Ik vraag mij af, welke onderneming in Nederland, met zo weinig productie verhoging, zijn budget zo heeft kunnen opvoeren”. De minister houdt de heer Kieft voor dat de Wereldomroep volgens de wet na 1971 niet uit het kijk- en luistergeld, maar uit de algemene belastingmidde len zal moeten worden betaald (hetgeen voor Hilversum plm. 15 tniljoen ex tra betekent) en dat de compensatie aan de pers uit de opbrengst van de STER (plm. f 10 miljoen) na 1972 ver valt. De oud-minister vindt ook dat de NCRV-secretaris verkeerd aankijkt te gen het grote aantal zendgemachtigden en de zendtijdverbrokkeling die daar door optreedt. Toen de heer Kieft zijn open brief schreef waren dat er 36. (Sindsdien heeft minister Kiompé een aantal mini-omroepen hun zendmach tiging ontnomen). De minister vindt dat, als men praat over zendtijdverbrokke ling. niet moet kijken naar het getal Niet denken aan een „fille aux cheveux de lin”, maar luisteren naar de prachtige melodie met haar harmonische ondersteu ning, geen klokken willen horen bij het orkest-prelude „La Cathédrale Engloutie”, maar onder de indruk komen van het wonder der samenklanken, niet meer den ken aan „voetstappen in de sneeuw”, maar stil zijn voor de sfeer van verlaten heid, die in dit stuk onthuld wordt. Zo hebben de préludes in de bewerking van Henkemans een grote waarde gekre gen, door welke zij zich onttrekken aan elke gesuggeerde niet-muzikale realiteit. Daarvoor ben ik Hans Henkemans dank baar! I HILVERSUM Op vrijdag 9 juli het begin van de bouwvakvakantie zal de radionieuwsdienst van het ANP, indien daartoe aanleiding is, na 18.00 uur extra verkeersinformatie geven tussen de verschillende programma onderdelen op de zender Hilversum 1 door. Overdag is de verkeersinformatie zoals gebruikelijk te horen op de hele en zonodig op de halve uren via Hil versum 3 (van 0.900 tot 18.00 uur). Bulletins met extra verkeersinforma tie zullen, te beginnen op vrijdag 9 juli, voortaan vooraf worden gegaan door twee keer drie fluittoontjes. De radionieuwsdienst heeft hiertoe beslo ten op verzoek van de rijkspolitie ten einde de luisteraars speciaal op deze uitzendingen attent te maken. (Van onze Londense correspondent) LONDEN. Londens langst lopende muscial „Fiddler on the Roof” (die in Ne derland de titel Anatevka droeg) zal na ruim vierenhalf jaar op 2 oktober aan staande eindigen. Het beroemd geworden stuk begon op 16 februari 1967 in Her Majesty’s Theatre aan de Haymarket en wanneer het scherm voor goed zal neergaan zal het 2030 voor stellingen hebben gehaald met een op brengst van meer dan tweeënhalf miljoen pond sterling. (Ongeveer 20 miljoen gul den). Anatevka beleefde 50 produkties in 20 landen, overal met het grootste succes. D< „Fiddler” heeft internationaal meer geld opgeleverd dan welke andere toneel- musical ook. De Broadway-produktie is in haar ze vende jaar en zal op 21 juli alle records van New Yorks toneelhistorie breken. He1 stuk liet „My fair Lady” en ..Hello Dolly” achter zich. De Londense produktie werd om te be ginnen een triomf voor de Israëlische ster HOLLAND FESTIVAL 71 beth kon de belangstelling van de zeer talrijk aanwezige toehoorders ook uitgaan naar degene, die op het concours dit jaar de eerste prijs had veroverd. Dit was de in Roemenië geboren, maar thans in de Verenigde Staten woonachtige violiste Miriam Fried. De directie van het Am sterdams Philharmonisch Orkest had haar voor dit Holland Festival-concert geënga geerd. Haar optreden stond op deze avond in een muzikaal isolement tussen de eerste uitvoering van „Tre aspetti d’amore” van Hans Henkemans door het met het NCRV Vocaal Ensemble verenigde Nederlands toe- het Het gezelschap van „Die Deutsche Oper am Rhein" was geheel volledig en verge zeld van de Düssel- dorfer Symphoni- ker naar Scheve ningen gekomen op uitnodigingen van het bestuur van het Holland Festival. Dat bracht uiteraard de nodige problemen met zich mee, omdat wij in Scheveningen nogal klein behuisd zijn. De bekrompen accommodatie heeft de decorbouwer Heinrich Wendel niet verhinderd de il lusie van een wijdse ruimte te scheppen. Het orkest moest iedere centimeter be nutten, omdat de componist een maximale orkestbezetting vraagt. Zimmermann heeft de geldende opera- wetten terzijde gesteld om te komen tot het totale muziektheater in de meest ab solute zin. Hij gebruikt alle mogelijke geluidsbronnen, zoals elektrische muziek, bandopnamen, collages, enz. om het ge beuren op het toneel te ondersteunen. On danks een soms overdonderend lawaai dat nauwelijks meer met muziek overeenkomt, krijgt men toch nimmer de indruk dat hij zich te buiten gaat aan goedkope effekten. (Van onze correspondent) DEN HAAG. De Raad voor de Kunst heeft maandag in een brief aan de nieuwe minister van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk protest aangetekend te gen eventuele bezuinigingen op de kunst- begroting. „Met heftige verbazing” heeft de Raad voor de Kunst kennis genomen van be richten in de dagbladen als zou bij infor matie en formatie tot grote en omschre ven bezuinigingen zijn besloten die onder andere het Operagezelschap Forum (2 miljoen), de orkesten (8 miljoen), de to neelgezelschappen (4 miljoen), de ama teuristische kunst en volkscultuur (19,5 miljoen) en de eregelden aan kunstenaars (1,3 miljoen) zouden betreffen. De Raad voor de Kunst zegt in de brief dat zij aanneemt dat de minister een ad vies van de raad zal inwinnen, voordat hij besluit „een dergelijk verstrekkend, abrupt, elders en door anderen voorbereid besluit” tegenover het parlement voor zijn rekening te nemen. De raad vraagt verder om een gesprek met de minister, voordat deze een adviesaanvrage zal formuleren en verzenden. De leden van de raad willen met de minister spreken over de achter gronden van „deze onverwachte en ver ontrustende ontwikkeling”. De zangers zingen geen aria’s maar zeer gekunstelde recitatieven, die op het eer ste gehoor geëxalteerd lijken, maar die op den duur hun suggestieve kracht niet mis sen. Zij moeten voortdurend zeer luid zin gen (om niet te zeggen brullen) om bo ven de geluidsmassa’s uit te komen, die de gehele ruimte schijnen te vullen. De atributen op het toneel zoals tafels en stoelen, fauteuils en canapés staan scheef op hun poten. De foto’s en film beelden worden geprojecteerd op grote asymetrische vlakken, die vrij in de ruim te hangen. Deze opzettelijke vertekening, die ook in de koorzang en zelfs in de loop beweging wordt voortgezet, veroorzaakt ’n verdraaid beeld, dat de suggestie wekt of wij ons in een scheefgezakte wereld bevin den. De ontwikkeling van de situatie moet leiden tot een tegelijkertijd aanschouwe lijk beeld van heden, verleden en toe komst. Zimmermann wil het gehele ge beuren buiten de tijd plaatsen om aan te geven, dat het mensdom zich in een Kamerkoor en de eveneens eerste uitvoe ring in de orchestratie van Henkemans van de „Douze Préludes” van Claude Debussys eerste band piano-préludes. Miriam Fried had namelijk het Viool concert van Felix Mendelssohn Bartholdy ter vertolking gekozen, een werk, dat vol komen buiten Debussys muzieksfeer valt en zoals verwacht kon worden, ook buiten die, welke Henkemans verkreeg voor zijn „Tre aspetti”. SCHEVENINGEN De langverwach te voorstelling van de opera „Die Sol daten” van Bernd Alois Zimmermann heeft gisteravond een overweldigende in druk gemaakt op de talrijke schouwers in Circustheater. vicieuze cirkel voortbeweegt van de ene oorlog naar de andere. De inhoud van „Die Soldaten” is geba seerd op een drama van Michael Rein hold Lenz (1751-1792) een tijdgenoot en be wonderaar van Goethe. Marie Wesener (een prachtige rol van Catherine Gayer) een meisje uit de nette burgerstand en reeds verloofd met de stoffenhandelaar Stolzius, raakt verliefd op baron Desportes (Anton de Ridder). Deze brute officier veroorzaakt de on dergang van Maria door haar eerst aan zijn vrienden toe te spelen en haar ten slotte uit te leveren aan zijn jagermeester en zijn kornuiten. In het laatste tafereel zien we haar als een volkomen ten gronde gerichte, verslonste vrouw. Die zelfs door haar eigen vader niet meer wordt herkend. Zimmermann componeerde zijn opera in de jaren tussen 1956 en 1960, maar het heeft vijf jaar geduurd voordat „Die So- daten” eindelijk in Keulen werd opgevoerd. Men was er aanvankelijk van overtuigd dat het werk onspeelbaar was, maar dat is van meer opera’s gezegd. Enige manifestaties geleden werd „Requierh für einen jungen Dichter” gevoerd, dat tot de laatste werken Zimmermann behoort. Vorig jaar heeft de componist een einde aan zijn leven ge maakt, omdat hij geen hoop meer had aan een total blindheid te ontkomen. Het voornaamste deel van zijn erfenis is on getwijfeld zijn opera „Die Soldaten”. „Die Deutsche Oper am Rhein” heeft er een prachtige voorstelling van gemaakt, die op meesterlijke wijze geregisseerd werd door Georg Rheinhardt. Het orkest stond onder leiding van Günther Wich, die er ook voor te zorgen had dat de verschil lende geluidsinstallaties op tijd in werking werden gesteld. Van de hoofrollen dienen vooral genoemd te worden: Catherine Gayer, Trudeliese Schmidt, Peter-Christoph Runge (Stolzius) en Anton de Ridder (baron Desportes). Zimmermann heeft willen aantonen dat de militairen in de dwangpositie verkeren om het geluk van de mensheid te vernie- HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor. 7.25 Horen en zien; 7.30 Nws; 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Verzoekplaten. 8.30 Nws. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.30 Voor kleuters. 9.45 (S) Geschikt.voor U. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Aktua-Magazine. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar.14.10 Mod. piano- werken. 15.00 In ’t zilver. 16.00 Nws. 16.03 (S) Meisjeskoor. 16.15 Strip voor kinderen. 16.30 Jeugdland. 17.30 En Bloc. 17.50 Overheidsvoorl. Civiele Ver dediging. 18.30 Nws. NOS: 19.00 Open baar Kunstbezit. 19.10 Morele Herbe wapening. 19.20 Ronde van Frankrijk 19.71. 19.25 (S) Signalementen enz. 19.50 Voor blinden en slechtzienden. 20.00 (S) Holland Festival 1971: Maga zine en a) Nederlands Kamerkoor b) Clavecimbel en viola da gamba. 22.30 Nws. 22.38 (S) Mensen, ontmoetingen, meningen. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Muzikale ochtendpost. 7.33 Van de voor pagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws 8.11 Actualiteiten. 8.22 (S) Muzikale och tendpost. 8.35 Van alle markten thuis. 9.00 Weekblad. 9.00 Ons nummer is. 9.35 Waterstanden; 10.15 Koning Klant; 10.30 De Weekbladen; 10.45 Voor kleu ters; 11.00 Nws. 11.03 Op de koffie. 12.00 (S) Licht vocaal- en instr, ensem ble. 12.25 (S) Brassband Magaz. 13.00 Nws. 13.11 Actualit. 13.25 Speelruimte: Kennismaking buurtbewoners; 14.50 De avonturen van Alice. 15.10 Buurtbew. en muziek; 15.40 Profiel in muziek; 16.00 Nws; 16.03 Vragenvuur; 16.25 De Toonzaal. (Jeugd). 17.02 Oude liedjes. 17.20 UNESCO-Magazine. 17.40 Toeris- mo. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Ac tualiteiten. 18.20 Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 (Stereo) Dansorkest. 20.05 (S) Melodieën Ex pres. 20.30 (S) Lichte muz. 20.45 Re belse liedjes. 21.15 (S) Promenade Or kest. 21.40 (S) Muziek uit India. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actualiteiten. 22.50 Jazz Magazine. 23.15 (S) Stereo- Pop. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Van Meet af aan... 10.00 Nws. 10.03 Journaal. 10.06 Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Zet ’m op. 13.00 Nws: 13.03 Jour naal. 14.00 Nws. 14.03 Gimmick. Nws. 15.03 Muziek Boetiek. 16.00 16.03 Lichte platen. 17.00 Journaal. ARNHEM. Zaterdag zijn er mensen door ons land getrokken die aan willekeu rige voorbijgangers gele kaarten hebben overhandigd. Dit is een onderdeel van de bijdrage, die de danser Koert Stuijf geeft in de manifestatie „Sonsbeek buiten de perken”. Stuijf heeft dus afgezien van een dansgebeuren met zijn avant-garde-groep. Stuijf trekt met zijn medewerkers door heel Nederland een speor van „casual art” dat wil bewerkstelligen, dat verschillende, willekeurige plekken in het land betrok ken worden in een kijkactiviteit. Door middel van verzending van post kaarten en door berichtgeving via het in formatiecentrum in Park Sonsbeek zal de komende weken de „casual art” gestalte krijgen. Eén onzer redacteuren werd zaterdag middag voor de eerste maal met het idee van Stuijf in kennis gebracht Het kwam er op neer, dat hem zonder enig commen taar door een „heel gewoon uitziend per soon” een gele postkaart werd over handigd. Bij navraag bleek vooralsnog nadere uit leg niet mogelijk maar wie van puzzels houdt en gewend is, bepaalde begrippen met andere begrippen in verband te bren gen, kan toch wel vooruit met dit gele kaartje.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9