AVROruimer
radio-zendtijd
Drummer Han Bennink:
dynamische openbaring
Boeiende Spaanse barok
Haarlemse Orgelmaand
indrukwekkend geopend
Subsidie Forum
nog in studie
REQUIEM VAN HANS KOX
MUZIKALE KLAAGMUUR
van Puyana en Savall
JAZZ IN HOLLAND FESTIVAL
In Amsterdamse Doopsgezinde kerk
HARLEMIA ILLUSTRATA
Plezierige film:
Summer Holiday
Hogere Europese
PTT-tarieven
T.V. vanavond
Grenzeloos spel
in Ahoy-hal
Louis Armstrong
op de buis
13
TV woensdag
TV donderdag
Radio donderdag
H A
1
WOENSDAG 7 JULI 1971
Werk van Piet Kee
Als „Super-o inroep”
Spanning
HAARLEM De Haarlemse orgelmaand is dinsdagavond ingezet met
een groots openingsconcert in de Grote of Sint Bavo-
kerk. Zeer talrijk waren de toehoorders, die aanwezig
wilden zijn bij de uitvoering van het bijzonder belang
wekkende programma, dat voor dit tot traditie geworden
orgelmaandevenement was samengesteld. Daarin was
een speciaal voor het openingsconcert in opdracht van
het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappe
lijk Werk door de Nederlandse componist Hans Kox dit
jaar geschreven werk „Requiem for Europe” genaamd,
opgenomen. Dit requiem kreeg op dit concert zijn eerste uitvoering. Aan
deze compositie heb ik reeds in ons blad van 29 juni en in dat van 1 juli
een beschouwing gewijd. De verwachtingen, die de lezing van de partituur
had gewekt, zijn door de vertolking van dinsdagavond bevestigd en verdiept.
Radio Noordzee wil
niet wijken
Angst en twijfel
Geluiden-machine
Haarlem in de fraaiste gesigten. Een verzameling
tekeningen en aquarellen uit de 17e 18e eeuw
bijeengezocht en ingeleid door Drs. H. L. Prenen.
96 blz. 37x26 cm oblong, van 60,- voor f 25,
Omroepen getroffen
Slap begin
*/VWWVWW*WW%'WW\A
P. ZWAANSWIJK
(Van onze parlementsredactie)
ROB HOEKE.
HOLLAND FESTIVAL 71
CHARLES BOOST.
ADVERTENTIE
Telefoon 31 37 50
J. H. MOOLENIJZER.
vernietigde dichter Paul Celan en de door
Kox gevonden bijbelteksten uit de psal
men, de Spreuken en uit het Mozes-boek
Deuteronomium.
Die teksten rechtvaardigen ook de mu
ziek, die een reflex van menselijke benau
wenis, uitzichtloosheid, diepe twijfel, smar
telijk sarcasme geworden is, vaak door
trekken van een klaagmuur-sfeer.
De uitdrukkings-intentie van zijn requi
em heeft Kox, die als centrale dirigent
de leiding van de uitvoering had, opge
roepen met de klank van vier koren, af
gesplitst van het Groot Omroepkoor, het
Omroeporkest en twee orgels, het ene (het
Müller-orgel van de kerk) bespeeld door
Jos Wielakker, het andere (een speciaal
geplaatst orgel) door Wim de Ruiter.
De koren en het orkest (ook verdeeld)
stonden verspreid als ensembles opgesteld
Gedempte Oude Gracht 75
Warmoesstraat 10
landen,
rond i
nieuws.
17.00
18.25
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.35
22.10
22.25
22.50
18.25
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.05
22.30
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.10
19.50
19.55
20.00
20.15
20.20
20.45
21.05
Verkrijgbaar bij
BOEKHANDEL H. COEBERGH
FIRMA A. VERNOUT
FIRMA H. DE VRIES
Gedurende de opruiming
Anders was dat met Han Bennink. Hij
ging achter zijn slagwerk-installatie zit
ten (een drumstel is een zwaar under
statement voor de kolossale geluiden-ma-
chine van Bennink) en hij was er meteen
compleet en helemaal.
Met felle staccato’s, ragfijne riffs, stam
pende grollen op de beide bass-drums, rof
fels op het overstelpend aantal grote en
kleine bekkens gaf Bennink zijn concert.
Het publiek leefde intens mee met de le
vendige brok, kort-geknipte dynamiek, die
achter zijn slagwerk muziek zat te wor
den. Zijn klanken werden af en toe node
loos verrijkt met een paar notenbundels
van Mis ja Mengelberg, voor het meren
deel met volle armen geproduceerd, dat
er in de akkoorden met dertig noten al
tijd wel een paar zuiver waren.
Bennink en Mengelberg zijn beide Wes
sel Ilckenprijs-winnaars. Bennink is dat
wat mij betreft terecht! Er ging een com
plete rilling door mij heen toen ik deze
jongen drie kwartier met muziek heb be
zig gezien. Han Bennink zegt zelf: „Mu
ziek moet dynamische spanning zijn!”
Ik heb dat altijd met een korreltje zout
genomen, gedachtig aan het aloude jazz-
adagio: „Als ’t maar swingt.” Bij Ben
nink hen ik iets van die spanning kunnen
proeven gisteravond en het gaf me een
immense kick. Wat kun je van een colle-
ga-musicus meer verwachten?
Na afloop zei Bennink: „Hé, prettig dat
je er bent!” Ik kon het goede woord zo
snel niet vinden, omdat ik op dat moment
zijn sticks nog steeds zag vliegen. Han
Bennink, de in zeer lange pantalon-met-
bretels gehulde figuur, met een haardos
korter dan Yul Brynner (figuurlijk dan!)
en getooid met een Oostpakistaanse rijst-
pellershoed heeft mij gisteren te verstaan
gegeven wat dynamiek in muziek nu pre
cies wil zeggen. Ik heb daar Mengelberg
met zijn gepier en de voltallige Engels-
Duitse Alex von Schlippenbach groep
graag voor op de koop toe genomen.
Zelfs de gore, alleszins sfeer-verpesten-
de verlichting en entourage van Frascati
heeft voor mij Benninks concert voor geen
fractie kunnen verzieken, kortom: het was
geweldig en wat mij betreft ligt voor Ben
nink nu al weer een nieuwe prijs gereed.
Het hoeft niet eens een jazzprijs te zijn,
om degenen die bij Buddy Rich en Col
trane opgehouden zijn niet al te veel tegen
de borst te stuiten. (Het zou en neem
dit van een pure blues- en boogiejongen
aan) echter alleszins aanbeveling verdie
nen dat méér mensen eens naar Bennink
zouden gaan luisteren. En dat meen ik
van harte!
De film kan nu verder niet mislopen
er zijn allerlei mogelijkheden gecreëerd
door amoureuze verwikkelingen en voor
een muzikaal optreden van Cliff Rich
ard en zijn befaamde Shadows en
dat alles tegen een wisselend Europees
panorama.
Er worden verschillende „hits” uit
de beginjaren zestig gezonden, CMff is
een innemelijke persoonlijkheid en aan
de film kan men het niet afzien dat de
regisseur er zijn debuut mee maakte.
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.05
22.25
22.35
Nederland I
NCRVKinderprogramma.
NOS: Tour de France.
Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
De Dubbeldekkertjes.
IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Uit de wereld der insekten
Summer Holiday.
Socutera.
NOS: Studio Sport.
Journaal.
Nederland II
NOS: Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STERReclame.
NCRV: Eddy Ready Go.
STER: Reclame.
NOS- Journaal.
STER Reclame.
NCRV: Noorwegen (film).
Spel zonder Grenzen.
The Cardiff Canton Singers.
NOS- Journaal.
Het concert was ingeleid door een werk,
waarvoor eveneens door de componist re
kening was gehouden met de klankwer-
king van de ruimte. Dit was de composi
tie „Music and space” in 1969 geschre
ven door de organist Piet Kee. In tegen
stelling met het requiem was er bij dit
werk sprake van het principe „l’art pour
l’art” en dan in betrekking tot de klank
van twee orgels, drie trompetten en twee
trombones, alle ruimtelijk op afstand van
elkaar opgesteld. Slechts de bespelers van
de trombones bleven niet bij de uitvoering
stationair. De speelse werking van de in
kleur zo variabele samenklanken was
verrassend. Piet Kee bespeelde-bij deze uit
voering het grote orgel van de kerk,
Wim de Ruiter het tweede orgel.
Een prachtig slot van het openingscon
cert werd de meesterlijke, ja sublieme
uitvoering van de „Quattro pezzi sacri”
van Giuseppe Verdi door het Omroepkoor
en het Omroep-orkest. De dirigent Henk
Spruit leidde bezield deze uitvoering, die
hoogtepunten verkreeg met het zeldzaam
mooie „Ave Maria” en met de haast on
werkelijk schoon door het vrouwenkoor
van het grote koor gezongen „Lauda alia
Vergine Maria”.
Nederland I
NOS: Tour de France.
Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
TROS: Wat een familie!
Omnibus (magazine).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
TROS: Mission Impossible.
Zie Zo Zomer.
Liefde op zijn Amerikaans.
NOS: Journaal.
Nederland II
NOS: Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STERReclame.
NOSDen Haag vandaag.
Van gewest tot gewest.
Tips Nat. Bur. Toerisme.
STERReclame.
NOS: Journaal.
STERReclame.
VPROBerichten uit de zomer.
Film Laurel en Hardy.
De twintiger en dertiger jaren.
HOLLAND FESTIVAL 71
Ik noemde het „Requiem for Europe”
een getuigenis voor de onontkoombaar
heid aan menselijke ellende. Het is ge
bleken méér te zijn dan een getuigenis.
Het is de persoonlijke belijdenis van de
componist van zijn volstrekte geloof aan
die onontkoombaarheid, van een geloof
dat tot een van pessimisme vervuld weten
geworden is en dat geen verwachtingsge-
dachten over bevrijding of uitredding
meer kan toelaten. Wel de zekerheid over
de komende wraakoefening en vergelding
van een veronderstelde mensheid richten
de macht.
HILVERSUM. De AVRO krijgt
met ingang van 1 oktober a.s. zeven
uur en drie minuten radiozendtijd meer
dan zij thans reeds heeft. Het wekelijk
se aantal zenduren voor de AVRO
komt daarmee op 55 uur en 48 minu
ten. Deze uitbreiding is een gevolg van
de erkenning van de AVRO als „super -
omroep” op grond van haar relatief
grote aantal leden.
Na verrekening van de zendtijduit-
breiding voor de omroeporganisaties in
verband met de uitbreiding van de to
tale zendtijd met veertien uur per
week (bestemd voor Hilversum 3) en
de beschikbaarstelling van zendtijd
door de A-omroepën ten behoeve van
de TROS, die als B-omroep is erkend,
krijgt de AVRO na 1 oktober negen
uur en 18 minuten radiozendtijd per
week meer dan de andere drie A-om-
roepen (VARA, KRO en NCRV). Deze
omroeporganisaties zien hun totale we
kelijkse zendtijd opnieuw teruglopen
en wel tot 46 uur en 30 minuten. Een
aantal jaren geleden, toen de A-om-
roepen bovendien nog kleiner waren,
hadden zij nog wekelijks ruim zestig
uur radiozendtijd.
De aanvraag van de AVRO om meer
televisiezendtijd is door de minister
niet gehonoreerd. Dit houdt verband
met het feit, dat van een redelijke ver
deling van de zendtijd op basis van de
Omroepwet hier nog geen sprake kan
zijn.
Ook bij de televisie gaan de A-om-
roepen door de „promotie” van de
TROS na 1 oktober in zendtijd achter
uit.
DEN HAAG. Radio Noordzee zal
blijven op de plek, waar deze radiozen
der zich nu bevindt. De Zwitserse
maatschappij MEBO telecommunication
die de zender exploiteert, heeft dit te
genover de correspondent van de Fi
nancial Times te Zürich verklaard. Als
het onmogelijk wordt het radioschip
vanuit Nederland te bevoorraden, dan
zal men dit vanuit Spanje gaan doen,
zo deelde MEBO mede.
Dit Requiem is een apotheose van men
selijke angst en twijfel geworden met een
rechtvaardiging van deze gesteldheid door
de gekozen teksten van de door het leven
Doopsgezinde Kerk aan het Singel, speel
de hij op een „Schütze” tot groot genoegen
van de heer Schütze, die op de eerste rij
zat.
Het programma was in drie groepen ver
deeld: de zestiende eeuw met Diego Or
tiz, Francisco Falero en Antonio de Cabe
zon; de zeventiende eeuw met Francisco
Correa de Arauxo, Lucas Puxol, Francis
co Andreu en Bartolomeo de Selma y Sa
la verde; de achttiende eeuw met Dome
nico Scarlatti en Antonio Soler.
U meent misschien dat Domenico Scar
latti een onvervalst Italiaan is, dat is ook
zo, maar hij is geruime tijd in Spanje ge
weest. Hij werd in 1685 in Napels geboren
en was reeds in 1715 maestro di capella
aan de St. Pieter in Rome. Vier jaar la
ter trok hij als cembalist naar Londen en
in 1721 kwam hij aan het hof in Lissabon,
waar hij leraar werd van de Spaanse
prinsessen. In 1729 ging hij met een van
hen naar Madrid waar zij tot koningin
werd gekroond. Scarlatti woonde lange tijd
in Madrid, er wordt aan getwijfeld of hij
ooit naar Italië is teruggekeerd. Zijn sona
tes (eendelig) voor clavecimbel behoren
tot het mooiste wat er voor dit instru
ment geschreven is. Zij zijn bijzonder rijk
aan melodische, harmonische en rythmi-
sche ingevingen. Scarlatti gebruikte veel
Spaanse volksmelodieën in zijn Sonates.
Rafael Puyana en Jordi Savall hebben
een bijzonder boeiend concert gegeven. Zr
werden gesteund door de gunstige akous-
tiek va nde Doopsgezinde Kerk en de toe
wijde aandacht van de talrijke, meren
deels jongere toehoorders. Zij konden er
niet genoeg van krijgen en waren pas na
verschillende toegiften bereid de Kerk te
verlaten.
U moet hierbij niet in de eerste plaats
denken aan zware pompeuze muziek in
een prachtlievende stijl. U kunt beter voor
ogen houden dat in dit geval met barok
een periode in de muziekgeschiedenis be
doeld wordt ongeveer van 1550-1750.
De vroege barokmuziek kwam hoofdzake
lijk uit Italië en Spanje en heeft zich van
daar over Europa verspreid. Een van de
voornaamste kenmerken van de barokstijl
is de eenstemmige melodie met een har
monische begeleiding, waarbij de melodie
rijkelijk met versieringen wordt beladen.
De viola da gamba (knie-vedel) was in
de barokperiode bijzonder populair en
werd niet alleen gebruikt om de bastonen
van het clavecimbel te versterken (basso
continuo), maar telde ook mee als solo-
instrument. Het clavecimbel stond even
eens in hoog aanzien in deze tijd.
Prachtige instrumenten werden in Ant
werpen gebouwd door Ruckers en Couchet
en later ook door Pleyel in Parijs. In het
programma werd vermeld dat Rafael
Puyana altijd zijn eigen Pleyel-clavecim-
bel meevoert, maar gisteravond in de
DEN HAAG. Het is nog lang niet ze
ker, dat het Operagezelschap Forum de
rijkssubsidie verliest. De nieuwe minister
van Cultuur, Recreatie en Maatschappe
lijk werk, de heer P. Engels, voelt zich
helemaal niet gebonden aan het voorstel
om deze begrotingspost te schrappen.
De heer Engels, die gisteren op het
departement in Rijswijk de portefeuille
overnam van zijn voorgangster dr. M. A.
M. Klompé wil zich eerst nog eens rustig
bezinnen op de nieuwe begroting.
Hij gaat in de komende weken nog uit
voerig met de nieuwe minister van finan
ciën, R. Nelissen, over de te schrappen
subsidieposten praten. De heer Engels
heeft zich verplicht een deel van de 900
miljoen gulden, die de nieuwe regering
gaat bezuinigen, voor zijn rekening te ne
men, maar welke subsidies hij daartoe be
snoeit is allereerst zijn eigen zaak.
Er is op het departement van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk werk een
afdeling aan het werk, die alle begrotings
posten 'op hun doelmatigheid doorneemt.
De kans is daarom niet uitgesloten, dat
de heer Engels nog met heel andere be-
zuinigheden voor de dag komt dan minis
ter Witteveen het nieuwe kabinet met zijn
streefcijfers heeft nagelaten. De nieuwe
voorstellen zullen echter evenveel moeten
opbrengen als de bezuinigingen, die op het
lijstje van minister Nelissen staan.
Het Holland Festival Jazz Concert in
Frascati startte met een optreden van de
Alex von Schlippenbach Groep, bestaande
uit Alex von Schlippenbach, piano, Evan
Parker, tenor- en sopraansax, Paul Ruth
erford (trombone), Buschi Niebergall
(trombone), Peter Kowald tuba en Paul
Lovens (drums). Deze groep wordt ge
acht „hedendaagse jazz” te spelen. Dat
men dit soort klanken als „hedendaagse
muziek” kwalificeert acht ik juist, maar
met „jazz” heeft het weinig te maken. Je
kunt ook niet spreken van „walsmuziek”
als je je driekwartsmaat weg laat. In de
„jazzmuziek” van Alex von Schlippenbach
is niets meer te horen van de essentiële
tiemakkoorden, swing, after-beat of wat
dan ook. Ik kreeg sterk de indruk dat de
groep nog aan het stemmen was, toen de
ernstige gezichten van de (ongetwijfeld
deskundige) toehoorders mij erop attent
maken dat hier al een „compositie” werd
gebracht. Het gevecht van twee trombones
een tuba en een tenorsax tegen een af en
toe sprankelende piano bleek een volko
men ongelijke strijd. De goede Alex deed
ijverig zijn best, maar ik heb hem am
per gehoord.
Men zou achter de luchtige muziek
film „Summer holiday” met het pop-
idool Cliff Richard niet direct een re
gisseur als Peter Yates verwachten die
pas later meer in de publieke belang
stelling zou komen met krachtiger
werk als „Bullitt” „John and Mary”
(Dustin Hoffman en Mia Farrow) en
„Murphy’s war” (met Peter O’Toole)
Het was dan ook Yates’ debuut (in
’62) en Cliff was al door een collega van
Yates, Sydney J. Furie die eveneens
later een heel andere richting zou in
slaan, als filmacteur bekend gemaakt
in „The young ones”. „Summer holiday”
gaat over enige Londense buschauf
feurs, die een oude dubbeldekker om
bouwen tot een comfortabele reisauto,
waarmee zij een vakantietrip door Eu
ropa gaan maken. Als bijbedoeling wil
het ondernemende viertal uitproberen
of er uit hun ervaringen niet een va-
kantiebureau voor „doe-het-zelvers” ge
boren kan worden. De jongens blijven
uiteraard niet alleen, een aanrijding on
derweg bezorgt hun drie mede-passa-
giers, een vrouwelijk zangtrio dat in
Athene een engagement heeft en Pa
rijs levert hun een vierde liftster op, een
gevierd zangeresje dat zich aan haar te
druk bezette agenda wil onttrekken
door haar verplichtingen te ontvluch
ten.
Nederland 2. Eddy Becker presen
teert na Zip en nieuws zijn Eddy Rea
dy Go-show. Artiesten die in de show
aantreden: Jimmy Clif, the Walkers,
the Sweet en de Dizzy Man’s Band.
Na het nieuws wordt het programma
van de NCRV voortgezet met een reis
door Noorwegen, dat meer en meer
als vakantieland in trek komt. De film
die vertoond wordt, werd gemaakt
door de BBC.
In het Sportpaleis Ahoy in Rotter
dam treden teams uit Nederland, Bel
gië, Zwitserland, Frankrijk, Engeland
en Italië aan, om zich te zetten aan de
opdrachten van Spel zonder grenzen.
Voor Nederland treedt het team van
Alphen aan de Rijn in het strijdperk.
Alphen aan de Rijn wist tijdens de na
tionale wedstrijden dit jaar beslag te
leggen op de beker. Het jaar ervoor
ging Alphen eveneens met de beker
naar huis. Het hele spektakel wordt
van commentaar voorzien door Ba
rend Barendse.
Minder vermoeiend om naar te kij
ken is het na Spel zonder Grenzen op
de buis te brengen programma van
the Cardiff Canton Singers. De groep
afkomstig uit Zuid-Wales maakte
begin juni een tournee door ons land.
Die tournee was georganiseerd door
het Leger des Heils. Van een van de
optredens maakte de NCRV opnamen.
Het laatste nieuws gaat omstreeks half
elf de ether in.
AMSTERDAM Het befaamde jazzduo
Han Bennink-Misja Mengelberg heeft gis
teravond in het Amsterdamse Frascati een
honderdtal liefhebbers van moderne jazz
vergast op een con
cert van uitzonder
lijke klasse. Ten
minste waar het
drummer Han Ben
nink betreft. Pianist
Misja Mengelberg
zat weliswaar op
vallend achter de
piano, maar hij had
verder nauwelijks HOLLAND FESTIVAL71
een functie. Bennink was een belevenis:
dynamisch, fel, agressief, indringend; zijn
gehoor attaquerend met felle roffels, tik
ken en slagen. Han Bennink is een con
cert op zichzelf; hij heeft geen begeleiding
meer nodig, zelfs niet van een elleboog-
duwende toetsenridder als Mengelberg, die
dan wellicht bij het Haags Conservatorium
iets opgestoken mag hebben, maar die mu
zikaal bijzonder weinig heeft te zeggen.
Het Holland Festival had de beide jazz-
coryfeeën uitgebreid aangekondigd. In het
programma stond zowel Mengelberg als
Bennink beschreven en voorafgaande aan
het concert hield jazz-kritikus Rudy Koop-
mans een stomvervelende inleiding, waar
bij hij het nodig vond in te haken op de
dood van pionier Louis Armstrong door het
klank-laboratorium-werk van Mengelberg
en Bennink te presenteren als „de laatste
compositie” van Armstrong.
in de kerkruimte, waarvan de akoestische
galm bewust door Kox als functioneel
uitvoerings-element werd benut.
Met de vertolking van het requiem heb
ben alle uitvoerenden, de dirigent Hans
Kox in de eerste plaats, een indrukwek
kende prestatie geleverd.
De klanken berustend op moderne in-
strumentatietechnieken van prolongatie,
timbre-schakering, dynamische begin
selen en akoord-opbouw werden tot een
treffend contrast met de bij een vertrouw
de muziek-traditie aansluitende koraal-
gedeelten, die als in Kox werk „In those
days” eilanden van bijzondere schoonheid
werden, ondanks de „vernemende” tekst.
Bij deze koralen kwam onwillekeurig het
„En toch!” in mijn gedachten, zij het
dan alleen door de muziek.
HILVERSUM. —De Europese PTT-
organisatie CEPT heeft per 1 juli een
zeer drastische verhoging van de aan-
sluitingskosten voor radiolijnverbindin-
gen voor de omroepen ingevoerd. De
aansluitingskosten zijn zes tot tienmaal
zo hoog geworden en gaan de Neder
landse omroep per jaar een half miljoen
gulden kosten. Men zal er bij de Euro
pese Radio Unie op aan dringen, de
CEPT tot andere gedachten te brengen.
Bij enkele omroepen wordt reeds
overwogen om meer gebruik te gaan
maken van de goedkopere telefoonver
bindingen. De lijnverbindingen ten be
hoeve van de radio worden gebruikt
voor een betere overbrenging van het
geluid. Overigens is ook een nieuwe en
tevens duurdere regeling van kracht
geworden voor het gebruik van bin
nenlandse lijnverbindingen.
AnravvvvvvvvvvvvvvvtAnnwvvvvvvvvvvvvwiAHHivvvwvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvwwv
AMSTERDAM Het laatste concert van
de barok muziek
serie van het Hol
land Festival was
gewijd aan de
Spaanse barokmu
ziek. Twee be
roemdheden met een
grote naam op dit
gebied, Rafael Puy
ana, clavecimbel en
Jordi Sacall, viola
da gamba, hebben gisteravond een aantal
composities voorgedragen, die mogen gel
den als voorbeelden van wat men barok
muziek pleegt te noemen.
Eddy Becker presenteert vanavond
de maandelijkse parade van top
pers, blijvertjes en smartlappen
in het NCRV-jongerenprogramma
van 19.05 tot 20.00 uur. Gasten zijn
uit Engeland Blue Mink, Jimmy
Cliff en The Sweet. Uit Nederland
komen The Walkers en Dizzy
Man’s Band. Op de foto de Engel
se groep The Sweet.
Nederland 1. In de vooravond de sa
menvatting van de vandaag verreden
etappe van de Tour de France (van
St. Etienne naar Grenoble). Na de
Tour een overstapje naar de Dubbel
dekkertjes. Om half acht de informa
tierubriek Kenmerk over kerk en sa
menleving, een produktie van CVK,
IKOR en RKK. Na het nieuws aan
dacht voor De wereld der insecten.
Omstreeks half negen vertoont de
NOS de film Summer Holiday van Pe
ter Yates, waarin Cliff Richard de
hoofdrol speelt. Na deze vrolijke muzi
kale komedie vijftien minuten zend
tijd voor de stichting Socutera. Socu
tera maakt daarvan gebruik door een
filmpje te vertonen over het werk van
jonge Nederlanders in ontwikkelings-
De NOS-avond wordt afge-
met Studio Sport en laatste
HILVERSUM. —In verband met het
plotseling overlijden van de beroemde
jazz-trompettist Louis Armstrong, zendt
de TROS op donderdagavond aanstaan
de een kort programma uit, dat on
langs werd samengesteld uit filmflit-
sen en opnamen, gemaakt tijdens de
vele jazzconcerten waarin hij optrad.
Dit portret van ongeveer 20 minuten,
zal in aansluiting op het programma
„Liefde op z’n Amerikaans” worden
uitgezonden.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Badinerie .7.30 Nws. 7.32 Actuali
teiten. 8.00 Nws. 8.11 Voor kinderen.
8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor
de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
10.00 Pedagogische rubriek 10.20 Muz.
uit Barok. 11.00 Nws. 11.03 Voor zie
ken. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Hier en Nu. 12.58 Rebus.
14.00 Kapel Koninklijke Luchtmacht.
14.30 Klass, en populair-klass. liede
ren. 15.00 Geref. dienst. 15.30 Spiegel
van Duitsland: inform, en muz. uit de
Bondsrepubliek. 16.00 Nws. 16.03 Meer
over minder. 17.30 En Bloc. 18.30 Nws.
19.00 Volksmuz. 19.15 Leger de Heils.
19.30 Op de man af. 19.35 Ontvoerd!
(spel). 21.00 Muz, muz., muz. 21.50
21ste Intern. Orgelconcours Haarlem.
22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws.
22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Actue
le inform, toerisme. 23.15 Lichte muz.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
Dag met een plaatje. 8.00 Nws.
Journ. 8.20 Dag met een plaatje.
De groenteman. 8.50
7.20
8.11
8.30
Morgenwijding.
9.00 Revolutie in Beweging.: Joego
slavië. 9.35 Waterst. 9.40 Jongeren en
hun vakantie. 10.00 Voor kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen. 11.00 Nieuws. 11.30
Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Mo
dern platteland 12.35 Sportrevue. 13.00
Nws. 13.11 Journ. 13.30 Muz. hof van
Oranje-Nassau. 14.00 Viool en piano.
14.30 Biels Co. (strip). 15.00 Voor zie
ken. 16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen.
17.00 Mobiel. 17.40 Alles voor de klub.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journ.
18.35 Uit welk progr. is dit? 19.25
Tour de France. 19.30 Nws. 19.35 Kerk
veraf en dichtbij. 19.40 Briefwisseling
Barth en Bultmann. 19.50 Bij Lenin in
de leer. 20.05 Holland Festival 1971:
Magazine en Radiophilharm. Orkest.
22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Journ.
22.25 Tout toi. 23.20 Beroemde solo
concerten. 23.55 Nws.
HILVERSUM IH
9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing. 10.00
Nws. 11.00 Nws. 11.03 Verz.pl 12.00
Nws. 12.03 De Felix Meurders Show.
13.00 Nws. 13.03 The Joe Blow Show.
14.00 Popmixture. Tour de France.
Telefoon 31 14 40
21.50
22.20
De Doodskus.
NOS: Journaal.