Holland F estival PRETENTIEUZE APEKOOL van Robert Wilson Anouk wijst bezuiniging af Vier organisten speelden in Haarlems Grote Kerk meer publiek dan vorig jaar „Deafman Glance dieptepunt van Holland Festival DEELNEMERS IMPROVISATIEWEDSTRIJD IN HET INTERNATIONAAL ORGELCONCOURS Varende studio in Elfstedenweek Edisons Klassiek 1971 toe gekend De jaren twintig in herhaling Begrafenis van Louis Armstrong Radio vrijdag TV donderdag TV vrijdag T.V. vanavond 9 K DONDERDAG 8 JULI 1971 Delftse Antiekbeurs ORGANISATOREN TEVREDEN 99 Teveel Dada Teveel bla-bla H. P. van den Aardweg overleden AMSTERDAM De opvoering van Robert Wilsons „Deafman glance” dinsdagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg door The Byrd Hoff man Foundation uit New York begon een half uur te laat. Maar dat halve uur wachten betekende niets voor het geduld van de toeschouwers, dat in de daarop-volgende urenlange voorstelling veel zwaar der op de proef zou worden gesteld. Lang niet alle aan wezigen hebben die proef met succes doorstaan; sommige van hen gaven het in de pauze al op. De voorstelling be gon met een knullig filmpje, waarin een negerin heel, heèl langzaam een schotel pap klaarmaakt voor haar zoontje, dat er heel, heel langzaam van begint te eten, waarop de moeder hem ook weer heel, heel langzaam met een broodmes doodsteekt. Daarna krijgt haar tweede zoontje zowel de pap als de dodelijke messteek en nu schijnt de beurt te komen aan nummer drie, die tot dusver de moordpartij enigszins verveeld heeft gadegeslagen zoals hij waarschijnlijk ook bij de kapper wacht tot hij aan de beurt is om zijn haar te laten knippen. Maar nee, hij heeft zich vergist, het broodmes komt er bij hem niet aan te pas; hij mag blijven leven maar wordt „van angst” doodstof (zoals dan wel niet uit het filmpje blijkt maar wordt „van angst” doofstom (zoals dan wel niet uit het filmpje blijkt op de film maar op het toneel moet de wereld voorstellen zoals dat doof stomme jongetje haar ziet, of liever, zoals Robert Wilson ons probeert wijs te maken dat doofstomme jongetjes de wereld zien. Hoe ontzaglijk ver hij er daarmee naast is, hebben de opvoeringen van het Amerikaanse Doven theater ons juist dezer dagen klinkklaar bewezen. Onevenwichtig speeld door de vier organisten, die vrijdagavond zullen deelnemen aan de improvi- satiewedstrijd, waarbij het zal gaan om het be halen van de wis- HAARLEM Op het concert, dat woensdagavond in de Grote Kerk in het kader van het orgelconcours werd gegeven, werd het grote orgel be- Olifanten tot slot Zwak ritme Ballet en toneel weer een succes I IA A A A A' A'' A 'WWUWVWWWWWVWI* ;VVVVVVVWVVVVVVVWVVVV HOLLAND FESTIVAL 71 I t t 3 t SIMON KOSTER Scène uit „Deafman Glance” door The By rd Hoffman Foundation uit New York in de Amsterdamse Stads schouwburg. AMSTERDAM. De Stichting Collec tieve Grammofoonplaten Campagne heeft de Edisons Klassiek 1971 toegekend aan: Maurice Andere, Claudio Arrau, Aldo Cic- colini, Robert Craft, Carlo Mario Guilini, Guarneri Quartet, Nikolaus Harnoncourt, Heather Harper, Wilhelm Kempff, Rafael Kubelik, Charles Mackerras, Zubin Mehta, Maurizio Pollini, Simon Preston, Zoltan Racz, Mstislav Rostropovich, Beverly Sills, Leopold Stokowski, Henryk Szeryng, Edo de Waart en het Nederlands Blazersensem ble, Nicanor Zabaleta. Paul Damjakob was de eerste organist, die zich op het concert van’ woensdag avond liet horen. Voor het eerste werk, dat hij vertolktehet Praeludium en Fuga, in G van Johann Sebastian Bach nam hij niet het rusico van timbre-wisselingen met de voor hem toch nog oppervlakkige be kendheid met de mogelijkheden van de re- De jury bestond uit de heren G. F. A. M. van Kalmthout, C. Molenbeek, D. S. van der Meer, J. de Kruijff en C. van Zwol. Toegevoegd was de heer W. Swets voor „Volksmuziek en niet-westerse kunstmu ziek”. De datum waarop de Edisons Klassiek zullen worden uitgereikt is nog niet vast gesteld. 18.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.05 22.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.50 19.55 20.00 20.15 20.20 20.45 21.05 21.50 22.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.35 22.20 22.30 19.55 20.00 20.15 20.20 21.45 22.35 23.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 t i, Wat Wilson ons te zien geeft, is een op eenvolging van volstrekt niets-zeggende beelden, zoals een man en een vrouw die minutenlang en altijd maar weer heel, heel langzaam diepe kniebuigingen ma ken, een man die met kleine trippelpas jes achteruit loopt, een andere man die tientallen malen in de looppas het toneel oversteekt, een vrouw die eindeloos-lang volkomen onbeweeglijk op een stoel zit, een bordkartonnen schildpad die aan een touwtje (u hebt het al begrepen: heel, heel langzaam) over het toneel wordt ge trokken, enzovoort, enzovoort, enzovoort. En deze apekool want iets anders is het niet wordt op een uiterst preten tieuze manier uitgevoerd, alsof het kunst met vijf grote hoofdletters was, een gloed nieuwe vorm van toneelkunst waarvoor we eigenlijk in aanbidding moesten neer knielen. Maar niet alleen is „Deafman glance” geen kunst, het is al evenmin nieuw. Want wat Wilson doet lijkt sprekend op het kin derlijke gestamel waarmee Dadaïsten een halve eeuw geleden probeerden het pu bliek voor de gek te houden. Het verschil is alleen, dat de mensen er destijds niet intrapten en dat ze dat tegenwoordig misschien uit angst dat ze anders voor „niet bij de tijd” worden aangezien in vele gevallen wèl doen. „Het is jammer van de mensen”, zou Strindberg Indra’s dochter in ,-,Droomspel” laten zeggen. vond geheel voor de VPRO, na, nieuws, Den Haag vandaag, Van gewest tot ge west en de tips van het nationaal Bu reau voor Toerisme. De VPRO gaat van start met Berichten uit de Zomer, scha kelt na 20 minuten over op Laurel en Hardy (herhaling van het filmpje the Hoosegow) en begint dan met een her haling van de uit zes afleveringen be staande serie De jaren twintig en der tig. De serie werd gemaakt door Ru dolf de Jong, Hans Keller, Pieter Ver- hoeff en Aad Nuis en doet uit de doe ken hoe het in de jaren tussen 1917 en 1940 in Nederland toeging op politiek, sociaal en cultureel gebied. Uitsmijter van formaat van het VPRO-avondje is de griezelfilm the Kiss of Blood (in Nederland gesierd met de titel de Doodskus). De film werd gemaakt door de BBC naar een verhaal van de be kende schrijver Sir Arthur Conan Doy le. Als het produkt van de heer Wilson met minder pretentieuze poeha was gepresen teerd, als niet tevoren aan alle kanten was rondgebazuind dat „Deafman glan ce” een hemelbestormende, revolutionaire noviteit was waar we minstens de volgen de tien jaar op .zouden kunnen teren, maar als het geval gewoon was aangekondigd als een reeks absurde droomflitsen van surrealistische makelij, dan zou de opvoe ring waarschijnlijk minder ergerlijk zijn 12.00 Nws., mededel. SOS-ber., 12.08 Intermezzo. 12.15 Gevar. programma. 12.55 Buitenl. persoverz., 13.00 Nws. to neelagenda., 13.20 Dansmuz., 14.00 Nws 14.03 Lichte muz., 15.00 Nws., 16.00 Nws en beursber., 16.05 Lichte muz., 17.00 Nws. en mededel., 17.15 Muz.progr., 17.55 Weegschaal., 18.00 Nws., 18.03 Voor soldaten., 18.28 Paardesportber., 18.30 Verkeerstips., 18.45 Sport., 1.855 Taal- wenken., 19.00 Nws., actualiteit., 19.40 Franse taalwenken., 19.45 Boekbespre king., 20.00 Klass, nw. muz., 22.00 Nws, 22.15 Liederenrecital., 23.00 Nws., 23.05 Lichte muz., 23.40 Nws. UTRECHT Er moet in rijkssubsidie op de kunst niet worden bezuinigd. In tegendeel, het kunstleven en met name de orkesten, opera en ballet hebben meer overheidsgelden nodig om tot ontplooiing te komen. Dat schrijft de bij het NW aangesloten Algemene Nederlandse Orga nisatie van Uitvoerende Kunstenaars (ANOUK) in een brief aan minister mr. P. J. Engels van CRM. De ANOUK wijst erop dat rond 0,23 percent van de rijksbegroting de kunst ter beschikking wordt gesteld, „een bijzonder laag percentage”. Bezuinigingen door de rijksoverheid op dit vlak zouden het cul turele leven in Nederland onherstelbare schade toebrengen. AMSTERDAM. Woensdag is in Am sterdam in alle stilte het stoffelijk over schot gecremeerd van de op 4 juli in de HOLLAND FESTIVAL 71 9.00 Nws., 9.03 De Eddy Becker Show, 10.00 Nws., 10.03 Muz. bij de koffie, 11.00 Nws., 12.00 Nws., 12.03 Nordring Pro ject, 13.00 Nws., 13.03 Jan Corduwener, Show, 14.00 Nws., 14.03 De Herman Stok Show, 15.00 Nws., 15.03 De Eddy Becker Show, 16.00 Nws., 16.03 Top-30 17.00 Nws BRUSSEL aantallen dan bij waarin verscheidene concerten zijn gegeven. Zo kwam het dat veel ker ken voor „meer dan honderd percent” ge vuld waren, aldus de heer Den Daas, en ook daar was de jeugd dikwijls in de meer derheid. was Peter Planyavsky bij zijn vertolking van de Passacaglia van Johann Kaspar Kerll (1627-1693) en van de Partita over „Ach wie nichtig, ach wie flüchtig” van de in 1936 geboren Augustinus F. Kropfreiter, een goed orgelstuk met invloeden van het „Machinisme”. Ritmisch was het spel van deze organist echter niet sterk. Jan Jongepier kwam als derde organist op dit concert met de tweede Orgelsonate van Paul Hindemith, van welk werk hij een door gaafheid, duidelijke tekening, vas te ritmiek en uitnemende registraties uit muntende uitvoering gaf. geweest. Dan had men hoogstens kunnen constateren dat het een nogal vervelende, kinderlijke en flauwe grap was waarmee lieden met een onderontwikkeld gevoel Voor humor zich nog wel konden amuse ren. Maar nu wordt het ons voorgezet als een meesterwerk van „overtuigende, on miskenbare artistieke actualiteit”! En de man die het hardst de trom heeft geroerd voor deze produktie, die zo volkomen ab surd is dat men zich moeilijk iets onmaat- schappelijkers kan voorstellen, is nota be ne de vanouds bekende Oppertomaat, die nog zo kort geleden met zijn protest-acties het hele Nederlandse toneel naar de knop pen wilde helpen omdat het naar zijn smaak onvoldoende maatschappelijk inge steld was, maar die nu als produktieleider (en klaarblijkelijk ook als reclame-chef) van „Deafman glance” dienst doet. Het kan verkeren! Nederland I NOS: Tour de France. Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: Wat een familie! Omnibus (magazine). STER: Reclame. NOS: Journaal. STERReclame. TROS: Mission Impossible. Zie Zo Zomer. Liefde op zijn Amerikaans. NOS: Journaal. Nederland I NOS: Pip en Zip. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. E.O.: Gospel-folk group. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. Opera-muz. Holland-Waterland. Nws. uit Discotheek. NOS: Journaal. Nederland II NOSPip en Zip. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. s NOS: Ter Visie. VARA: Kreatieve kampen s Drente. 5 STER: Reclame. 5 NOS: Journaal. 5 STERReclame. 5 VARA: Zomaar een zomeravond 5 McCloud. 5 Achter het nieuws. NOS: Journaal. 5 VWWWWWWIHHNWWMWHHWMIWHIMMWIWWm 7.00 Nws., 7.11 Ochtendgymn., 7.20 Dag met een gaatje., 8.00 Nws., 8.11 Internat, spectrum., 9.35 Waterstanden, 10.00 Voor kleuters., 10.10 Arbeidsvita minen., 11.00 Nws., 11.30 Horlepiep, 11.55 Beursber., 12.00 Blik op de wereld., 12.30 Overheidsuitz., voor de landbouw 12.40 Licht orkest., 12.50 Recht en slecht, 13.00 Nws., 13.11 Actualiteiten., 13.25 alt-mezzo en clavecimbel., 14.00 Ruim te, 15.00 Aspekten akmermuz., 15.40 Toerismo, 16.00 Vrijdag, 16.00 Nws., 17.55 Mededel., 18.00 Nws., 19.30 Nws, 20.00 Holland Festival 1971: Slotavond, Cirque Musical., 22.55 en 23.55 Nws. HILVERSUM III Nederland n NOS: Pip en Zip. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Van gewest tot gewest. Tips Nat. Bur. Toerisme. STERReclame. NOS: Journaal. STERReclame. VPRO: Berichten uit de zomer. Film Laurel en Hardy. De twintiger en dertiger jaren. De Doodskus. NOS: Journaal. HILVERSUM. De NOS-radio en de Regionale Omroep Noord en Oost ne men met een als tijdelijke radiostudio ingerichte salonboot, de „Toerist 3”, deel aan de negende Friesche Elfste denweek, die van maandag 12 tot en met zaterdag 17 juli wordt gehouden. Gedurende deze week, die wordt geor ganiseerd door de Watersportvereniging De Meeuwen in Leeuwarden, verzorgen zowel de NOS als de RONO vanuit hun varende studio dagelijks recht streekse radio-uitzendingen met nieuws over de tocht, reportages over de toe ristische aantrekkelijkheden van Fries land, en informatie over Friesland en de watersport. Aan de Elfstedenweek nemen ruim 600 vaartuigen deel van zeer uiteenlo pende types: een vloot met een lengte van ongeveer 10 km. Tot de deelne mende vaartuigen behoren naast vele grote schepen ook twaalf kano’s, twee roeiboten en een door een 15-jarige Am sterdamse jongen te varen roeiboot met buitenboordmotor. De start is maan dag 12 juli ’s morgens omstreeks 9 uur bij de „Groene Weide” in Leeuwarden, de finish is zaterdag 17 juli om 16.00 uur aan de Nieuwe Kade in Grouw. De tocht, die in totaal plm. 225 km. lang is, voert langs de volgende elf steden: Leeuwarden, Dokkum, Franeker, Har lingen, Bolsward, Workum, Staveren, Hindelopen, Sloten, IJlst en Sneek. HOLLAND FESTIVAL 71 selprijs, die in 1969 toegekend werd aan de organist Hans Josef Roth uit West-Duitsland en in 1970 aan de Nederlander Jan Jongepier. Deze or ganist moet dit jaar de prijs gaan ver dedigen tegen de drie mededingende kandidaten, te weten Paul Damjakob uit Würzburg, Philip Gehring uit Val paraiso in de Verenigde Staten en Peter Planyavsky uit Wenen. Doorvoering van bezuinigingen zou voor de ANOUK dan ook onaanvaardbaar zijn, voorspelt de kunstenaarsorganisatie „al zijn wij er van overtuigd dat ook u tot de conclusie zult komen dat voor het voe ren van een verantwoorde cultuurpolitiek een verdere en ook financiële stimulering van de sector van de kunsten en de kunst instellingen onontbeerlijk zal zijn.” (Van onze Amsterdamse redactie) De belangstelling Het Concert werd besloten door Philip Gekring. Hij speelde het koraalvoorspel „Drop, drop, slow tears” van de in 1915 geboren Vincent Persichetti, een verdiens telijk orgelwerk, wat ongelijk van waar de. Zijn registratie leek voor dit voorspel op het Müller-orgel zich nog in een begrij pelijk experimenteel stadium te bevinden. In elk geval maakte Gekring met dit werk todh een gunstiger indruk dan met de be faamde Passacaglia en Fuga in C kl. terts van Johann Sebastian Bach, die oneven wichtig en onrustig snel werd gebracht en waarbij de registratie hem parten speel de. Vanavond wordt in de Grote Kerk een concert door de jury-leden gegeven. Dit zijn de Oostenrijkse organist Hans Hasel- böck, de Fransman André Isoir, organist aan de kerk Saint-Séverin te Parijs en Piet Kee, stadsorganist van Haarlem. Ieder van hen zal naast het uitvoeren van orgelwerken ook een improvisatie geven. P. ZWAANSWIJK. Welnu, het heeft met toneelkunst niets te maken, noch met enige andere vorm vam kunst behalve met de (blijkbaar steeds populairder wordende) kunst om het pu bliek knollen voor citroenen te verkopen. De belangrijkste truc daarbij is, de toe schouwer te suggereren dat hij iets heel diepzinnigs te zien krijgt, zó diepzinnig dat hij er met zijn gewone-mensenver- stand niet bij kan, met het gevolg dat hij dat tegenover anderen niet durft te be kennen, waardoor een fictie van de diep zinnigheid in stand wordt gehouden. Nederland 1. Na de samenvatting van de Tour de France, Zip en het nieuws. Om precies 5 over zeven het eerste TROS-programma: de afleve ring Kamerproblemen uit de serie Wat een familie. Van de familie naar de Omnibus. TROS’ maandelijks magazine waarin ditmaal aandacht wordt besteed aan de opening van een Finse sauna in Zwee- loo, aan de openluchttentoonstelling in Sonsbeek en aan de Knuffeltuin in Den Haag. Mission Impossible wordt na het nieuws van acht uur op de buis ge bracht. In Zie zo zomer wederom de vertoning van een amateurfilmpje. Net als de vorige keer ook de huiskamer- vraag Wat Waar met Rob van Reyn. Voorts een groot aantal gasten. Onder meer uit het buitenland. Van over de grens komen de zanger David Alexan der, het balalaika-ensemble Wolga en de humorist Francis van Dyke. Gasten van eigen bodem zijn de Latijns-Ame- rikaanse dansgroep Ariba-Ariba, Dan ny Cardo, Jeannette van Zutphen, Han Grevelt en Anette de Kock. Ze zijn ac tief tot een uur of tien. Om tien uur voor de vijfde maal Liefde op z’n Ame rikaans. Het laatste nieuws is om half elf te zien. Nederland 2. Het tweede net is vana- In elk geval, het Holland Festival 1971, afdeling toneel, is niet geëindigd in een hoogtepunt, maar in een dieptepunt. Het aantal hoogtepunten in de toneelsector van het festival is dit jaar trouwens erg be scheiden geweest. Het kan geen boven menselijke toer zijn, er volgens jaar iets beters van te maken. AMSTERDAM - voor de verschil lende manifestaties in het kader van het bijna geëindig de Holland Festi val is dit jaar weer groter geweest dan in 1970. Het aan deel van de jeugd daarin is evenredig gestegen). De aan sluiting op de voorkeur van de jeugd, die drie jaar geleden voor het eerst bewust is gezocht, blijkt te zijn gelukt. Dit verklaarde woensdag in Amsterdam mr. J. den Daas, directeur van het Hol land Festival, op grond van de gegevens die hem tot dan hadden bereikt. Aangezien alle bezoekerscijfers nog lang niet zijn ver werkt, moest hij zich beperken tot enkele percentages, en indrukken in de verschil lende Nederlandse plaatsen opgedaan. In de theaters met vastgestelde plaatsen was dat eenvoudiger kerken, HILVERSUM I 7.00 Nws., 7.11 Het levende woord., 7.16 Badinerie., 7.30 Nws., 7.32 Actua liteit., 8.00 Nws., 8.11 Voor kinderen., 8.25 Overweging., 8.30 Nws., 8.32 Voor de vrouw., 9.00 Gymn. voor de vrouw, 9.45 Evangelie zonder masker., 10.00 Europera., 11.00 Van twaalf tot twee., 12.22 Wij van het land., 12.26 MededeL, t.b.v. land- en tuinbouw., 12.30 Nws., 12.41Actualiteit., 13.00 Raden maar... 14.00 Dood van een non., 14.55 Concert a la carte. 16.00 Nws. 16.03 Disco Drive In., 17.00 Aktua Sportkompas., 18.00 En n Bloc., 8.30 Nws., 19.00 Wereldpanorama 19.10 Ronde van Frankrijk., 19.30 Ge- wijde muz., 20.00 21ste Internat. Or- gelconcours Haarlem 1971 21.38 De I Oceaanvlucht., 22.00 Opname.5 tel- len na nu., 22.30 Nws., 22.40 Den Haag I vandaag. 22.55 De export-expert, (spel) J 23.40 Lichte pianomuz., 23.55 Nws. HILVERSUM II Behalve de Chris Hinze Combination, het Residentie-Orkest, het Omroeporkest en -koor en een dozijn solisten, Syntagma Musicum met de jongleur Hans Hudson, en tal van andere ensembles zullen de wereldkampioen goochelen Richard Ross, de acrobaten The Calthens, de equilibrist Don Wiliam, The Como Brothers, de con- torsioniste Thea Tuijne en gedresserde hondjes optreden op de klanken van klas sieke jazz en popmuziek. hoofdstad overleden schrijver-dichter H. P. van den Aardweg. Hij werd 71 jaar. Van de hand van deze in Hoorn gebo ren auteur verschenen onder meer de ro mans „Mensen” en „Het onafwendbare” en de trilogie „Maagd in Montparnasse.” Voorts schreef hij een aantal boeken die in de medische wereld spelen en de dicht bundels „Incidentele begeleiding” en overwegingen.” Bekend zijn zijn vertalin gen van boeken als Sartres „La Nausée”, „The President” en „Clochemerle.” Op de sluitingsavond van het Holland Festival, vrijdag a.s. in het Nederlands gisterdispositie van het orgel. Hij koos de strakke prestanten-klank voor het gehele werk, dat echter door het niet opvangen van de verdoezelende werking van de zeer ruime akoestiek en door het vrij snelle tempo niet duidelijk van tekening werd. Damjakobs vaardige spel-techniek bleek evenwel overtuigend. Een mooi voorspel van Bach voor het koraal „Liebster Jesu, wir sind hier” gaf minder voldoening door een wat ongunstig uitgevallen registratie, waardoor de cantus firmus in de verdrukking kwam, jammer, want de voordracht had onbetwistbaar muzikale kwaliteiten. Ongetwijfeld moest de oorzaak hiervoor gezocht worden in te weinig vertrouwdheid met het orgel. Gelukkiger met zijn registraties In Amsterdam, En Haag, Eindhoven, Utrecht, Zwolle, Den Bosch en Gouda is de belangstelling wel het grootste geweest. Rotterdam stond, gezien het programma dat daar geboden werd, over het algemeen onderaan. Bij het toneelstuk „Spinoza”, dat in Amsterdam een bezettingsgraad van vijftig percent en in het Circustheater in Schevingen 24 percent bereikte, kwam Rotterdam niet verder dan een zaal die voor 16 percent bezet was. Bij de uitvoe ring van Eric Vos „Paganten” in het Am sterdamse Carré werd na de première een gemiddelde bezetting van 250 plaatsen geteld van de 1200 beschikbare. Ballet en toneel, als altijd een groot publiek trek kend, haalde in de Amsterdamse Stads schouwburg een bezettingsgraad van bijna 100 percent, in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag 92 percent. De belangstelling voor de verschillende filmevenementen is dit jaar iets geringer geweest dan vorig jaar. Vanuit het buiten land is op het ogenblik een grote vraag néar concerten om over de radio uit te zenden. Amerikaanse radio-stations willen in totaal circa 360 concerten van het Hol land Festival brengen, zo deelde de heer Den Daas mee. NEW YORK. (AP) Louis Armstrong zal worden begraven in New York, op de begraafplaats van Flushing. De uitvaart dienst wordt vrijdag om 13 uur (18 uur onze tijd) gehouden in de Corona-kerk in Queens. Tot de slippendragers behoren Duke Ellington, Bing Crosby, Ella Fitzgerald, Guy Lombardo, Dizzy Gillespie, Pearl Bailey, Count Basie, Harry James, Frank Sinatra, Ed. Sullivan, Earl Wilson, David Frost en andere musici, zangers, toneel mensen en journalisten, en voorts gouver neur Nelson Rockemeller van de staat New York en burgemeester John Lindsay. Zoveel mensen hebben zich woensdag voor de rouwkapel en de woning van Louis Armstrong verzameld dat de politie de menigte moest verspreiden. Bewonderaars van Louis Armstrong zijn van plan om in New Orleans ter nage dachtenis aan de vermaarde jazzmusicus een standbeeld op te richten. Dat zal dan moeten komen te staan in wat eens het Congo-plein heette en waar, volgens de historici, de jazz is ontstaan, voortgekomen uit dansen en liederen van Afrikaanse slaven. Congresgebouw te Den Haag, zullen de olifanten Wicky en Wacky van het Circus Althoff de feestgangers begroeten op de klanken van de popgroep „Brave New World”. DELFT. De Delftse Antiekbeurs is een succes geweest voor de handelaars in oude kunst. Woensdag na afloop van de Antiekbeurs verklaarden ze dat ze zeer tevreden zijn over het verloop van de transacties. Het aantal bezoekers ruim 25.000 was iets minder (2000) dan vorig jaar, maar dit speelde voor de handelaren geen rol. Voorzitter Nijstad: „Als het goede publiek de koper maar blijft komen”. Opvallend was dat particulieren meer aankopen deden dan vorige jaren. De musea daarentegen waren terughoudend. Volgend jaar wordt de beurs gehouden van 20 september tot 12 oktober. Deze ver schuiving tot na de zomer is bedoeld om het bezoekersaantal weer te laten toene men. Men schrijft het geringere bezoek dit jaar toe aan de vakanties en de warme dagen. ,y -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9