Ds. Henkels zoekt onderdak voor druksels van Werkman White Basics Collectief wil Watervervuiling is een kwestie van mentaliteit goedkopere grammofoonplaten ÉSI ANNE FRANK-HUIS WELLICHT BESTE PLAATS VOOR KOSTBARE COLLECTIE VARA maakte film-amusement Dief Rembrandts Gitarist verlaat Shocking Blue Nederland laagste in Knokke enkele ongehuwde moeders boos Verouderd stuk gearresteerd en weer spoorloos Televisiespel van Gerrit Pleiter TV woensdag TV donderdag T.V. vanavond Radio donderdag I WOENSDAG 14 JULI 1971 VARA-RUBRIEK „WATERMERK” ACTIE TEGEN MACHTSPOSITIES Metingen (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM Watervervui ling is zo langzamerhand een bij zonder dankbaar maar daarom niet minder nijpend probleem. Deze zomer wijdt de VARA onder de titel „Watermerk” vijf tv-uitzen- dingen aan deze nieuwe volks vijand. In de loop van deze reeks controleert men aan de hand van een dertigtal vaste en tien steeds wisselende meetpunten de kwali teit van het vaderlandse zwem- en viswater. Na enige uitzendingen blijkt reeds wat in feite al bekend was. Met het verstrijken van de zomer neemt de waterkwaliteit af waarbij weersinvloeden echter een niet te onderschatten rol spelen. 3 (Van een onzer verslaggevers) HAARLEM Aan ieder leven komt een einde. Niemand weet dat beter dan drs. F. R. A Henkels uit Borculo, ruim tien jaar geleden ver vroegd gepensioneerd als hervormd predikant, in welke functie hij in Santpoort en Heemstede heeft ge woond. Drs. Henkels, eigenaar van een omvangrijk deel van het oeuvre van de in 1945 bij Bakkeveen doodge schoten Groninger drukker-schilder Hendrik Nicolaas Werkman. Hij acht dat werk van een zodanige waarde (niet alleen in financiële zin) dat hij zich verplicht voelt reeds bij zijn leven stappen te nemen om te berei ken dat het na zijn dood niet verloren gaat. Een museum biedt het voordeel dat veel mensen van kunstwerken kunnen genieten. Het joodse karakter is heel duidelijk aanwezig in de Werkman-collectie van drs. Henkels en die beide omstandigheden hebben hem tot het idee gebracht dat er in Nederland één plaats is waar het be wuste werk het beste past: in het Anne Frankhuis in Amsterdam. Chassidische legenden De Blauwe Schuit Fosfaten (Van onze RTV-redactie) zich niet erg aangetrokken tot die chau- vihistiséhe eri misschien zelfs nationalis tische denkwijze, maar hij vertelt wel dat hij enkele Nederlandse musea topstukken heeft aangeboden voor eenderde deel van de prijs die Offenbach later heeft betaald. Overigens is er twee jaar geleden ook contact geweest met het Groningsch Mu seum voor Stad en Lande, zo vertelt de heer Henkels. Begin 1969 werd hij bena derd door directeur drs. Westers van dat museum, die graag de Werkman-collectie wilde uitbreiden met de Chassidische Le genden. De besprekingen verliepen traag, doch men werd het eens. Het museum bestuur ging daar ook mee akkoord, maar het gemeentebestuur liet weten geen geld beschikbaar te kunnen stellen. tulen van vergaderingen, interne gegevens en cijfers werden opgenomen die afkom stig zijn uit de grammofoonplatenconcems zelf. het hoe en het waarom van de vervui ling uit te leggen en wat wij er met z’n allen tegen kunnen doen. Daarom zijn we ook afgestapt van het principe „de vervuiler betaalt”. Wil men de vervui ler inderdaad laten betalen dan moe ten we wachten op een maatschappij verandering. Het probleem is daar veel te acuut voor.” „We kunnen natuurlijk nooit genoeg metingen verrichten. Het is een zeer kostbare zaak, een oplossing zou zijn als de belanghebbenden een bijdrage leverden. Zo iets gebeurt al wel. Ne derland telt een klein miljoen sportvis sers. Uit die kring is een initiatief voort gekomen telkens voor het vissen het water van het stekkie te keuren. Op die manier is het mogelijk een nauwkeu rig beeld te krijgen van de toestand van het water en de grootste vervuilers op te sporen. Een lichtpunt in deze materie is dat de ANWB zich ook op de vervuiling heeft gestort. Een watersignalerings- systeem zoals er nu voor wegen be staat zou een preventieve functie heb ben. De ANWB onderhandelt over dit onderwerp met de regering die bij moet springen want de kosten van zo’n sy steem zijn ongelooflijk hoog. 18.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.50 19.55 20.00 20.15 20.21 12.10 22.00 22.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 22.30 KNOKKE t— Frans van Klingeren, die de Nederlandse delegatie had beloofd om in de halve finale België te verslaan, heeft helaas zijn woord niet kunnen houden. België eindigde gisteravond met 140 pun ten, Nederland met 131, zodat het totaal voor België is gekomen op 275 en dat voor Nederland op 264. En daarmee is Neder land de laagst geklasseerde geworden in de halve finale. 18.25 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 ’1.10 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.25 20.40 22.30 22.55 'VVVWWWWWVWVWW (Van onze correspondent) VLISSINGEN. De 20-jarige solo- gitarist bij Shocking Blue, Leo van de Ketterij, heeft het afgelopen weekeinde definitief besloten zijn loopbaan bij de internationaal bekende Haagse popgroep op te zeggen. Leo heeft het besluit ge nomen omdat hij zijn ideeën over de mu ziek niet in de groep kwijt kon. Het afge lopen weekeinde heeft de groep nog met een bezetting van vijf leden optredens verzorgd in Hamburg, Berlijn en Frank fort. Nederland II NOS: Tour de France. Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVROTarzan (film). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO' Wolven en mensen film Morgen is een andere dag (spel) 22.00 NOS: Journaal. Nederland II NOS: Tour de France. Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Van gewest tot gewest. Tips Nat. bureau voor toerisme. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: The Bold Ones. Tom Jones. Podium - Jong talent. NOS: Journaal. Nederland I AVRO: Kinderprogramma NOS: Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STERReclame. NOS: De Dubbeldekkertjes. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. Socutera. NOS: Uit de wereld der insekten Sweethearts, film. Studio Sport. Journaal. Nederland I NOS: Pip en Zip. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VPRO: VPRO-Campus. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Journaal. Drs. Henkels heeft nog geen contact ge had met de mensen achter het Anne Frank-huis. Hij weet niet eens of dat een vereniging is, een stichting of niet iets anders. Hij heeft alleen gehoord of gele zen dat het Anne Frank-huis de laatste tijd minder mensen trekt en een van de redenen daarvan zou naar zijn mening wel eens kunnen zijn dat er niets, althans weinig te zien is. Veel van de Werkman- collectie zou naar zijn stellige overtuiging uitstekend passen in het Anne Frank-huis. Drs. Henkels stelt meteen dat er wel aan zekere voorwaarden moet worden voldaan, wil zijn dierbaarste stoffelijke bezit op deze aarde in het Anne Frank-huis terecht komen. Eén van zijn eisen is dat de col lectie onder toezicht zou moeten staan van en worden onderhouden door vakmensen van bijvoorbeeld het Stedelijk Museum of het Rijksmuseum. Het werk van Hendrik Nicolaas Werk man is de laatste tien jaar duizelingwek kend in prijs gestegen. De unieke „druk sels” van Werkman brengen de laatste jaren vlot 8000 gulden per stuk op Werkman zelf heeft eigenlijk nooit meer durven vragen dan 80 gulden per stuk. In de privé-collectie van drs. Henkels zitten onder meer de twintig oorspronkelijke druksels van de „Chassidische Legenden”, algemeen erkend als hoogtepunten uit het werk van Werkman. Verder zou de heer Henkels negentien correctievenen van de bijbehorende teksten, een album met der tien schetsjes (op de achterkant van scheurkalenderblaadjes) in pen of potlood voor de Chassidische Legenden, het druk sel „Pesach 1936” (oorsprong voor het ontstaan van de Cassidische Legenden) en achtendertig Blauwe Schuit-druksels in het Anne Frank-huis geplaatst willen zien. De prijs die hij daarvoor wenst te ontvangen is 300.000 gulden. Dat lijkt erg veel, maar het is niet veel als men weet dat het Klingspor-Museum in het West- duitse Offenbach alleen voor de oplage van de legende (dus niet de oorspronke lijke druksels) 100.000 gulden heeft be taald. „Wij gaan uit van de huidige kapita listische maaschappijstructuur. We moe ten tijd winnen om ruimte te scheppen voor wettelijke maatregelen. Dit is de reden dat wij ons vastbijten in de fosfa ten. Het verbieden van fosfaten in was middelen biedt natuurlijk geen oplos sing, maar 18 van de fosfaten in het op pervlaktewater komt uit de wasauto maten. De rest is afkomstig uit andere bronnen, meer dan de helft uit het bui tenland. De eerste uitzending werd niet goed begeleid. Bijna niemand heeft opge merkt dat staatssecretaris Kruisinga heeft gezegd dat de eerste taak van zijn opvolger het verbieden van fosfaten in wasmiddelen moet zijn. Er bestaat wel degelijk een vervangingsmiddel voor deze waterontharder. De „Blauwe Schuit” is een belangrijk ge geven voor iedereen, die zich in persoon en werk van Werkman verdiept. De naam is ontleend aan een schilderij van Jeroen Bosch en anderen in de middeleeuwen. De „Blauwe Schuit” werd in 1940 gevormd door de heer Henkels en zijn vrienden Ate Zuithoff (thans hoogleraar in Delft) en Adri Buning, lerares aan het gymna sium in Winschoten. Deze drie personen voelden niets voor de gilden van de kul- tuurkamer en verenigden zich in de „Blauwe Schuit”. Het was een zorgelijke tijd voor men sen die de vrijheid lief hadden en enige troost en hoevast kon men eind 1940 heel goed gebruiken. Tijdens een van de in een sombere atmosfeer verlopen bijeenkom sten van de drie haalde Adri Buning het gedicht „Het jaar 1572” van Martinus Nij- hoff te voorschijn en zei dat zij daar veel kracht uit had geput. „Dat moeten wij la ten drukken”, vonden de twee anderen. Dominee Henkels had eens gehoord van een drukker in Groningen, die mooie din gen maakte en hij belastte zich ermee contact met die man <e zoeken. Die druk ker was Hendrik Nicolaas Werkman. „Hij maakte meteen grote indruk op mij. Zijn ogen gloeiden zo”, herinnert de heer Henkels zich dertig jaar later nog heel goed. Toen de bezoeker informeerde naar het eigen werk van de drukker, gebeurde er een hele poos niets. De atmosfeer werd bepaald ongemakkelijk. Later biechtte Werkman aan zijn vriend August Henkels op dat hij bang was geweest om zijn FRANKFORT. De dief van de drie Rembrandts, gestolen uit het plaatselijke museum in het Franse Bayonne, waarvan er, zoals we gisteren hebben gemeld, twee zijn teruggevonden, is gearresteerd en daarna weer ontsnapt. Het was een 27-jarige Duitser, die zich zaterdag jl. onder een schuilnaam op de redactie van „Bildzeitung” in Frankfort had gemeld om tegen een honorarium van 3.000 mark een verhaal over de gestolen Rembrandts te verkopen De redactie waarschuwde de politie en zo leidde het spoor naar de twee schilderijen. Ze werden bij de Duitser gevonden. Inmiddels is hij weer spoorloos, omdat hij, onder begeleiding van twee journalis ten door de politie naar Bayonne was ge bracht, om de diefstal te reconstrueren. Hij zag gistermiddag tijdens het transport op het vliegveld Orly bij Parijs kans om aan de politie te ontsnappen. Een Frans echtpaar, door de Duitser be schuldigd van medeplichtigheid, is in Frankfort korte tijd aangehouden geweest en weer vrijgelaten wegens gebrek aan be wijs. 5 (Van onze RTV-redactie) 1' DEN HAAG. Enkele ongehuwde moeders, die op het ogenblik ijveren I; voor een nieuwe vorm van dienstver lening aan alleenstaande moeders, zijn 1 boos op de manier waarop in het VARA ;l programma „Dit is het begin” (radio, 11 zaterdagmiddag), de aandacht op het ;l probleem Van de ongehuwde moeders is gevestigd. I' Mary Bronkhorst, één van de pro- l| pagandisten voor een „open huis” voor 11 ongehuwde moeders, vindt dat de I VARA de zaak volkomen verkeerd heeft I aangepakt”. Het gebeurde allemaal in II zo’n „Open-het-dorp-sfeer”. Zo in de trant van: Mensen sta wat geld en ;l woonruimte af voor die arme meisjes. 11 Aan die benadering hebben we niets. ;i Daar willen wij juist van af. We zijn helemaal niet van die zielige meisjes l'die zo graag een beetje steun krijgen. IWfj achten het van veel meer belang i dat onze problemen van overheidswege iworden aangepakt en opgelost. Wij den- ken daarbij vooral aan de hoogte van de bijstandsuitkering en de woonmoge- I lijkheden”. ;l „Dit is het begin” onder redactie van ;ljan Nagel en Rogier Proper, hadden J afgelopen zaterdagmiddag enkele meis- |ijes uit het Haagse tehuis „De Haven” Iin het „love” programma uitgenodigd, I; wat over hun moeilijkheden te vertellen en telefonische reacties uit het land I van commentaar te voorzien. Tijdens II en na de uitzending zijn zowel positie- ve als negatieve reacties binnengeko- I men. Er werd o.m. woonruimte aange- |l boden, waar ongehuwde moeders hun I vakantie kunnen doorbrengen. VVVJRfWVWVVWVWVWVVMVVVVVWVVWVVWVVWWVVVWV Nederland 1. Het avondprogramma wondt na Zip en nieuws verzorgd door de NOS. NOS-bijdrage nummer 1 is ’n nieuw Dubbeldekkertjesavontuur. Na de rubriek Kenmerk (over kerk en samenleving) en journaal een filmpje van de stichting Socutera over buurt- wijk- en clubhuiswerk. Rond half ne gen wetenswaardigheden uit de wereld der insekten. Ditmaal nemen Ton Ver- kroost en Piet Windmeyer pijlstaarten (een speciale groep vlinders) op de korrel. Hoofdmoot van de avond: de film Sweethearts uit 1938, een „ouwetje” die het ondanks z’n eerbiedwaardoge leeftijd ook nu nog wel doet. In het na de film als uitsmijter uit te zenden Studio Sport krijgt men beelden van onder meer de Tour de France voor geschoteld. Om even voor elf het jour naal. Na de musical moderne stijl, zoals we die maandagavond op ons scherm hebben kunnen zien, wordt vanavond onze aandacht gevraagd voor de ouder wetse zangfilm die meer aansluiting heeft bij de Duitse operette. De com ponisten in dit genre, dat vooral in de dertiger jaren in Amerika bijzonder po pulair was, dragen dan ook nagenoeg allen Duitse of Duits-klinkende namen, zoals Rudolf Friml „Rose Marie” Sig mund Romberg („May Time”) of Vic tor Herbert die na „Naughty Mariette” onder meer de muziek schreef voor „Sweethearts.” Het is de verfilming van deze laatste operette in 1938 door W. S. van Dyke gemaakt die we vanavond om 20.40 op Nederland 1 te zien krijgen. Evenals in de genoemde voorbeelden van de muziekfilm, spelen Jeanette MacDo nald (1906-1965) en Nelson Eddy (1901- 1967) als het bekendste filmzangduo van die jaren tegenover elkaar. De titel van de film is de naam van een succesvolle operette die de oorzaak is van de in de film behandelde intri ge. Als de film begint loopt „Sweat- hearts” al zes jaar op Broadway en de hoofdrolspelers (Jeanette MacDonald en Nelson Eddy) die eenzelfde aantal ja ren getrouwd zijn, zijn het succes beu en laten zich verleiden door de inmid dels binnengekomen aantrekkelijke aan biedingen uit Hollywood. Mischa Auer als de auteur van de operette die dit rampzalige besluit tracht te beletten, verzint een Ingewikkelde list om de bei de sterren bij elkaar en op Broadway te houden en voor het slagen van zijn plan mogen wij bijna twee uur kijken naar een aandoénlijk verouderd stuk bioscoop-amusement. CHARLES BOOST. Een bloemstuk, een der druksels van Werkman. Nederland 2. Je-van-het op het twee de net is vanavond Morgen is een an dere dag, een televisiespel van Gerrit Pleiter met in de hoofdrollen Mar ja Habraken, Ingeborg Elzevier en Jules Hanjel. Het is een wat problematische zaak. Heere (Jules Hamel) is destijds uit het ouderlijk huis (een boerderij) getrokken, omdat de verhouding tussen WV'MIVVWVVWVVVVVWWVVVWVWWWWnfWVVmWWVVVVWWVVWVWWWWVVWVWWWWWWWW werkstukken te tonen. Tenslotte trok de drukker toen het kleed van de divan af waar hij op zat en lag de vrucht van twintig jaar scheppende arbeid voor de verbaasde ogen van de dominee. „Het was net of ik een klap voor de kop kreeg”, zegt drs. Henkels. Die eerste ontmoeting eindigde ermee dat dominee Henkels naar Winschoten terugkeerde met een werkstuk waar hij 25 gulden voor moest betalen, doch waar hij 75 gulden voor wilde betalen. Zijn traktement als dominee bedroeg destijds 3000 gulden per jaar en dat was eigenlijk te weinig om „dure” kuntwerken te ko pen. „Mijn vrouw heeft het gewoon bij eengeschraapt in de keuken”, zegt de heer Henkels en zijn vrouw kan dat alleen maar beamen. „Wij spaarden ons letterlijk het brood uit de mond”, aldus mevrouw Henkels. Op die manier bouwde de familie Hen kels een Werkman-collectie op. Geen mens wou in die tijd de „druksels” van de Groninger hebben. Alleen Sandberg de latere directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam was erg aardig en nam vaak iets mee naar het westen, zegt me vrouw Henkels. Na de oorlog in de oorlog had Werk man veel „troostwerkstukken” in zeer kleine oplage gemaakt voor de Blauwe Schuit en bovendien had de heer Henkels hem in aanraking gebracht met de door Martin Buber in „Die Legende des Baal- schem” bijeengebrachte Chassidische Le genden kocht de heer Henkels nog enkele malen iets van Werkman. Als je over de zestig bent en als je ge zondheid bepaald niet uitstekend is, moet je beginnen afscheid te nemen, vindt de heer Henkels. Voor de vijf kinderen is al iets uit de collectie genomen, maar er is geen denken aan dat die het hele Werk- man-bezit van hun ouders kunnen over nemen. Alleen al de verzekeringspremie zou een zware belasting voor hen vormen. Toen de artsen drs. Henkels in 1960 lie ten weten dat hij hoogstens nog een jaar te leven had, voelde hij de drang in zich opkomen zijn dierbaren te behoeden voor een bittere armoede. Toch heeft het jaren geduurd voordat er een groot deel van de collectie het huis uit ging. Dat gebeurde begin maart 1969, toen directeur Hans Halbey van het Klingspor-Museum voor een bedrag van 300.000 mark in zijn auto laadde. Men zou kunnen zeggen dat het werk van de Groninger schilder-drukker Werk man in Groningen of in ieder geval in Nederland thuishoort. Drs. Henkels voelt hem en zijn half-zusje Dee (Marjan Ha- i braken) meer dreigde te worden dan een normale verhouding tussen een broer en een zus. Jaren later keert hij naar huis te rug. De boerderij is inmiddels een au todump geworden. Heere neemt zijn vriendin Jole mee. Hoe zal Dee op die terugkeer en op Jole reageren? Voordat we op die vraag een ant woord hebben, heeft zich op de buis al heel wat voltrokken: Zip, het nieuws en een nieuw Tarzan avontuur. Ook na het journaal van acht uur blij ven we nog 50 minuten lang in de we reld van het dier. Dan namelijk ver toont de AVRO de film Wolven en men sen uit de serie the G. E. Monogram Series. In de film zijn de resultaten verwerkt van tal van onderzoekingen naar het gedrag en de gewoonten van tot de wolvenfamilie behorende dieren. Na het in de schijnwerpjers zetten van de wolf het reeds besproken spel Morgen is een andere dag. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Actuali teiten. 8.00 Nws. 8.11 Voor kinderen. 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.99 Gymn. voor de vrouw. 10.00 Pedagogische rubriek. 10.20 Muz. uit Barok. 11.00 Nws. 11.03 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.26 Me- ded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu: actualiteiten. 12.59 Rebus 14.00 Koperorkesten. 14.30 Ka- mermuz. 15.00 Vrij- Evang. dienst. 15.30 Spiegel van Duitsland. 16.00 Nws. 16.03 Meer over minder. 17.30 En bloc. Tussen 17.45 IBM Schaaktoernooi. 18.30 Nws. 19.00 Haags Knapenkoor. 19.15 Le ger des Heils. 19.30 Op de man af. 19.35 Ontvoerd (Spel). 21.00 Muz. muz. muz. 21.50 21ste Internat. Orgelcon- cours Haarlem. 22.20 Avondoverden- king. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag van daag. 22.50 Facetten van het toerisme. 23.15 Lichte muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn 7.20 Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Jour naal. 8.20 Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Friese Waterweek 1971. impressies Friese Elfstedenweek. 9.35 Waterstan den. 9.40 Jongeren en hun vakantie. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. 11.00 Nws. 11,30 Rondom 12. 11.55 Beursber. Dagboek van Godfried Bo- nans. 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Toumaal. 13.30 Internationaal Beiaard- concours 1971. 14.30 Biels Co. (strip). 15.00 Voor zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen. 17.00 Mobiel. 17.40 Alles voor de klub. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.35 Uit welk program ma is dit? 18.25 Tour de France. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Sodepax vergadering in Geneve. 20.05 Residentie orkest. 22.00 003 cabaret. 22.20 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Jour naal. 22.55 Nieuwe chansons. 23.20 re sidentie orkest. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing! 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound. 12.00 Nws. 12.03 De Eddy Becker show. 13.00 Nws. 13.03 The Joe Blow Show. 14.00 Pop mixture. Ronde van Frank rijk 1971. BRUSSEL 12.00 Nws. meded. en SOS-ber. 12.08 Muz. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws en toneelagenda. 13.10 Lichte muz. Tour de France. 13.55 Beursber. 14.00, 15.00 en 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 17.00 Nws 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Verkeerswenken. 18.45 Sport. 18.55 Taal- wenken. 19.00 Nws. 19.30 Lichte orkest- rnuz. 20.00 Operetteconcert. 22.00 Nws. 22.15 Jazz en chanson. 23.00 Nws. 23.05 Lichte muz. 23.40 Nws De vraag is niet hoe de collectie het voordeligst kan worden verkocht, zo legt drs. Henkels uit. Belangrijker voor hem is dat Werkmans druksels in een zo goed mogelijke entourage volkomen tot hun recht komen. Het Anne Frank-huis zou fantastisch zijn, zegt hij. De museumdi recteuren willen wel, zo heeft hij ervaren, maar zij hebben geen geld. Dat laatste geldt ook voor de Anne Frank-stichting. zegt vice-voorzitter J. H. Schoorel. In principe lijkt het idee hem niet onaantrekkelijk, maar als er geld mee gemoeid is, is er geen denken aan, aldus de heer Schoorel. De Anne Frank-stich ting leeft namelijk van giften. Wij spraken met Jack Gadella, een van de samenstellers van „Watermerk”. De grootste moeilijkheid die aan de hele watervervuiling kleeft is dat het bederven van onze omgeving door zeer veel mensen niet als laakbaar, als iets afkeurenswaardigs ervaren wordt. Het is een mentaliteitskwestie. Niet dat wij de illusie koesteren meit vijf uitzen dingen de mentaliteit van een heel volk te veranderen. We maken niet meer dan een servicerubriek. De mensen we ten na de uitzending waar ze kunnen gaan vissen of zwemmen. Eigenlijk is de uitzending een bijzonder duidelijke exponent van het VARA-denken op mi lieugebied en een zusje van program ma’s als „De Ombudsman” en „Ko- ning Klant”. Het gaat er niet om te zeggen hoe slecht wij er voor staan. De opzet is (Van onze correspondent) GRONINGEN. Om de machtspositie van de grote grammofoonplatenmaatschap pijen te breken is met ingang van 1 juli vanuit Amsterdam het zogenaamde White Basics Collectief gaan optreden. In dit collectief hebben personen zitting die di recte of indirecte contacten onderhouden met de erkende platenindustrie en/of met de witte platenindustrie en -handel. In een brief aan de directies van de belang rijkste Nederlandse maatschappijen geeft de groep te kennen dat zij deze maat schappijen zo spoedig mogelijk wil dwin gen hun prijsbeleid drastisch te wijzigen ten voordele van de consument. De groep heeft door een drietal em ployés, werkzaam bij verschillende gram mofoonplat? maatschappijen, kostprijs berekeningen laten opstellen. Daarbij bleek dat de gemiddelde kostprijs per lang speelplaat 2,50 bedraagt. De consument betaalt voor diezelfde LP 21. De eerste activiteit van het White Basics Collectief bestond uit het uit brengen van 60 minuten cassettes en tapes voor 10 van het free-concert in het Amsterdamse Bos op 26 juni j.l., waarbij het publiek de keus had uit vier verschil lende opnamen. Wanneer de „trant en smaakmakers” van de grammofoonplaat hun machts positie niet wensen op te geven, zal het collectief „niet aarzelen tot harde actie over te gaan”, aldus de brief aan de direc ties. „Wij zijn zo gelukkig te beschikken over uitstekende apparatuur en uitsteken de sound-ingenieurs”. Het collectief werkt momenteel aan een zwartboek, waarin kostprijscalculaties, no-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 15