DILETTANTEN VAN DIEVER SHAKESPEARE DEZE ZOMER DRIEKONINGENAVOND RIENTS GRATAMA TONEEL- notities SPELEN „HUN” P ontrouw zonder nostalgie aan 14 Friese erfdeel I» O h I b i lI h/1 h «,i ZA1 ZATERDAG 17 JULI 1971 Erbij Liefdesscènes De Quay Spanning Lijfspreuk (Van een medewerker) Schrik Sfeertje f'" '1 Amateur-toneelspeler Na ber wordt geschminkt voor zijn rol in Driekoningen avond. c' u. TJ IENTS GRATAMA (39) kom je steeds vaker tegen in Hol land. De Friese cabaretier is het daar helemaal aan het maken. Niet zelden is hij in de ether, heeft een radioprogramma (Mobiel van de AVRO) en mag zijn programma „Knollentuin” op het scherm pre senteren. Het Friese volksdeel heeft hem zo langzamerhand ver geven dat hij het verderop heeft ge zocht. De lichte wrok heeft plaats gemaakt voor trots, want Rients Gratama telt mee in de kopgroep van prominenten. Het steeds meer cabaret-bewuste Nederland lust hem wel. F J -w Rients Gratama als scherts-excellentie. F de aandacht getrokken. TONY VAN DER MEULEN De allereerste keer wilde ik hele- S.K. •t taal geslagen. Het was gewoon artistie ke dadendrang. In Friesland hebben ze een haat-liefdecomplex. Dat zijn din- Rotterdam en ook de „Kleine Comedie” in Amsterdam is in afwachting. RIENTS GRATAMA kreeg zijn be hoefte aan de planken van thuis mee. maal niet meespelen, ik durfde niet. Ik had niet het lef om voor een dui zendkoppig publiek te gaan staan en m’n mond open te doen. Dat zou ik niet durven. IK KWAM ACHTER een vracht betontijzer te zitten, waar ik af en HIJ IS DRUK bezig met zijn nieuwe programma. Hoewel het voor ruim één derde klaar is, heeft hij de titel al: „Met de schrik vrij.” De landelijke pre mière is in oktober in Tilburg. Er vol gen veertien dagen „Nieuwe Doelen” in Deze reageerde erg impulsief, schreef een brief, en de publiciteit die volgde trok Gratama over de grens. rollen worden verdeeld door de regis seur. Dat geeft nooit nare toestan den, hij doet het ook altijd onder voorbehoud. Onderling is er tussen spelers soms ook nog wel wat te re gelen. Malyolio werd bijvoorbeeld eerst door een ander gedaan. Maar dat Haags wou hem nooit lukken. Toen moest ik het proberen, de re gisseur zei: je lijkt prof. De Quay wel, ga zo door. En dat was mijn eerste hoofdrol. In dit stuk moet ik als drinkebroer nogal wat drinken, ik zeg ook er gens: wie niet kan drinken, is een hondsvot. Mooie uitdrukkingen heeft Shakespeare. Daar ga je van hou den. zo en ENGELSE toneelgezelschap voor jongeren, het National HET IS EEN TRADITIE, dat al leen ingezetenen van de gemeente Diever mee kunnen spelen. De hoofd- ,-,A D een wei wij ied< ach geb stri in Cai Eg: mei Op dor per dor hot Wi; et>< mn we bit be] pa< koi de: lae nei du EEN MIDDAGJE IN een Hilversums café. Zijn glunderende gezicht achter een kelkje „ouwe”, zo’n 170 kilometer van zijn huis aan de Spanjaardslaan in Leeuwarden, van zijn vrouw en lieve kindertjes en van zijn konijnen en de vertrouwde vriendenkring. Rients: „je moet er niet blijven plakken. Dan word je tevreden. Je gaat hechten aan kof fie en pantoffels. Maar ik wil het ook niet te erg maken, want ik heb toch een drang naar rust, maar die mag niet in luiheid ontaarden. Enne.er is daar nog wat te ademen en je bent er zo.” De ontrouw aan Friesland viel hem niet moeilijk. „In het begin was er de nostalgie dat je in je eigen taal werkte, maar dat heeft alleen op de Abe Brouwer heeft zoiets ook eens gehad. Hij reed met zijn fiets op een bosweg. Nou had hij altijd een zak boekje bij zich, waar de tekst in stond om te repeteren en op die fiets zat hij hardop de tekst te bren gen. Hij zag de andere fietsers hele maal niet. Voor dat drinken hebben Bibber - wang en ik een tinnen kan op het toneel. Er zit rode limonade in, dat giet je in je keel en zo verslik je je ook nog es echt. Als je niks in die' Liefdesscènes zijn vaak een beetje moeilijk bij het amateurtoneel. Je hoort vaak: da’s zo gek, doe maar niet. Maar we maken er geen pro blemen over, het kan zo gebracht worden, dat het voor elke speler te doen is. En op een dorp moet je ook voorzichtig zijn met die dingen, je krijgt gauw praatjes of een reactie als: wat moeten ze wel niet denken. Maar zoals wij hetdoen, wordt het wel geaccepteerd. Bij Shakespeare is het niet nodig, dat ze over elkaar heen krollen. Een liefdesscène in „Romeo en Julia” hoef je ook niet uit te buiten, het kan ook wel anders. Daarom is het nu Driekoningen avond geworden, we hebben het in 1962 ook al gespeeld. Ik was toen Malvolio, een pedante hofmeester, nu speel ik Tobias, een drinkebroer en vriend van jonkheer Andries Bib- berwang. Malvolio was moeilijker, die Tobias ligt me meer. Voor Mal volio moest de regisseur me gewel dig omscholen voor ik pedant over het toneel kon lopen. En toen ik het eindelijk kon, zeiden de Dievenaren: die Naber is ook maar een eigen wijs persoon. Dat heb je vaak: als ze je in een stuk zien, dan denken ze: in werkelijkheid zal-ie ook wel zo wezen. Want als hij van nature niet eigenwijs is, kan hij die rol niet doen. toe m’n hoofd tussendoor stak. En dan brulde ik wat. Was helemaal niet moeilijk. Hoewel, ik stond te tril len op m’n benen van de zenuwen. moest nieuwe letters hebben. Ter wijl ik aan het schilderen was, over dacht ik m’n tekst en toen dacht ik: waarom zou ik het niet hardop doen er is hier toch geen mens. We de den toen de Midzomernachtsdroom, ik herinner me de zin: Helaas he laas, ik vrees dat Tipsy mij haar woord breekt. Dat zei ik zo heel hard. Plotseling hoorde ik een ge rucht achter me en daar liep een moeder met haar dochter. Die moe ten wel gedacht hebben: die vent is stapelgek, die staat tegen een graf- paal te roepen. kan hebt en niet echt drinkt, dan valt dat meteen op. Wij doen er daar om liever echt wat in, dan kan er ook nog mooi een straaltje langs je mond lopen. En als je dan zo op het toneel bezig bent, dan word je wel een ander mens. Je voelt je heel anders gauw als je de kleren aan hebt de pruik opzet. Je begint je al in te leven. Dan geef je vanzelf de indruk, dat je het werkelijk bent. Bij het amateurtoneel hebben veel mensen er last van, dat ze niet ver anderen, ze blijven izchzelf, en dat krijg je er niet gauw uit. Zijn eerste creatie „Vingertjes in de pap” noemt hij charmant en onderhou dend. De Knollentuin was puntiger en had meer body. Hij heeft daardoor aan publiek gewonnen, wat wel blijkt uit de agenda voor het volgend jaar. „Ik zou willen dat ik steeds een afwijkend pro gramma kon maken”, verzucht hij, zich bewust van zijn zware rugzak. „Ja, ik ben wel gerijpt, maar ook banger. Vroeger werkte ik frank en vrij, zonder de ballast van de vaderlandse Publici teit. Met die ongecompliceerde aanpak had je meer kans op interessante en originele vondsten”. Binnen de vereniging hebben we trouwens geen onderscheid, alles loopt door mekaar. Er is nooit een scheidslijn tussen elite en anderen, iedereen is speler. De hoofdrol wordt ook zonder aanzien des per- soons uitgezocht, als een betonwer ker geschikt is voor koning, dan vraagt de regisseur hem en als de hoofdonderwijzer geschikt is voor herder, dan wordt hij het. Zo gaat het hier. geworden: Nooit is iets verkeerd of ongepast, wat eenvoud of oprechte ijver biedt. Er zijn van die zinnen, die je al tijd bij blijven. Als Malvolio moest ik zeggen: Juffrouw Maria heeft mij eens gezegd, dat de jonkvrouw mij zeer genegen is. En dat moest je dan een beetje Haags brengen, terwijl zo’n Tobias meer een buldergeluid heeft, dat hoort bij een dik lichaam, Een dun stemmetje uit een dik li chaam dat klinkt niet. Maai’ die Bibberwang is mager en kan wel een dunne stem hebben”. We komen op een stroming in Die ver die Shakespeare op een wat mo derne manier wil brengen. Schilder Naber wil er niks van weten. „Ze wilden het doen, zoals het op de TV gebracht wordt, er is niks van geko men, ik ben er zelf ook fel tegen. Wij spelen in de openlucht, in een natuurlijk decor van bos en heuvel tjes. Alles wat de natuur gegeven heeft, staat er zo. In dat decor kun je geen modern spelen. Dan moet er een ander decor komen, driehoeki ge heuveltjes, kunstboompjes. Dat wil niet in zo’n prachtig mooi bos. Het leidmotief van het nieuwe caba ret is het terugkomen van alles wat wTe gedurfd hebben. „De schrik is ge weest. De vrijheid hebben we gevonden in het behouden van het huisje-boompje beestje. Ik ben er erg druk mee be zig. Ik voer het als een met stenen bezwaarde rugzak op mijn nek mee. Ik hoop maar op steun van tekstschrijvers als Jelle de Vries. Er zijn nog geen vaste contracten gesloten. De hele for matie wil ik zo houden als bij de Knol lentuin. Een combo van vier mensen én Mady Misset.” Pa was vermaard op het Friese platte land als één van de betere conferenciers in de „Winterjounenocht”, een komische voordracht voor één heer. Vanuit Pingjum trok vader naar talloze brui loften en partijen. Rients kreeg van huis uit een enorm sfeertje mee, zoals hij het zelf uitdrukt. Friesland had hij snel veroverd. Toen dat onder meer in een langspeelplaat resulteerde, kreeg ook Wim Sonneveld lucht van dit talent, gen waar ik niet meer zo bij stil sta. Ik bekijk hen met dezelfde haat-liefde.” HET JAARLIJKSE zomersemina- rium, gewijd aan de Ierse dichter en toneelschrijver William Butler Yeats zal dit jaar van 1 tot 20 augustus in Sligo (West-Ierland) worden ge houden; het is de twaalfde keer dat deze dramatisch-litteraire Ierse ge beurtenis wordt georganiseerd. Be halve twee stukken van Yeats, ..Full moon in March" en „Land of heart’s desire", zullen ook werken van zijn land- en tijdgenoot J. M. Synge: ..The shadow of the glen” en .Riders to the sea”, worden opgevoerd. Voorts zullen er lezingen worden gehouden over het Ierse toneel, het Abbey Theatre en het dramatische werk van Yeats en Synge. HET ZWARTE coltrur-cabaret heeft hij nooit geambieerd. Hij hield de men sen een kleurrijke spiegel des levens voor. Recht-voor-zijn-raap schrijven is niet de sterkste kant van de vrolijke Fries. „Ik vind het fijn om een be paalde mentaliteit te hebben, om muzikaal te werken. Die combo heb ik nodig voor het muzikale tintje. Daar in ben ik ook opgegroeid. Als ik op de planken sta, betrap ik me er steeds weer op, dat ik begonnen ben met het idee dat het fijn is erop te staan”. Als je zo aan het werk bent, denk je vaak aan je rol. Ik was eens op het kerkhof bezig, een grafpaal HET van en Youth Theatre, heeft een afzonder lijk beroepsensemble gevormd voor het bespelen van zijn eigen Londen- se schouwburg, het Shaw Theatre, Waarvan de opening aanstaande is. In verband met de naam van de nieuwe schouwburg is als openings stuk een werk van Shaw gekozen, namelijk „The devil’s disciple”. Het zal worden gespeeld onder regie van de bekende artistieke leider van het gezelschap, Michael Croft, met Tom Bell in de titelrol. Bij de kaartver koop voor de voorstellingen in het nieuwe theater krijgen personen be neden de 21 jaar voorrang. Als je met zo’n rol bezig bent, dan maak je je een beeld van de persoon die je speelt. Die Tobias is wat ruw, een drinker, hij moet erg dik zjjn. Daarom doen we hier een kussen over m’n buik. En daar de broek strak overheen. Is wel be nauwd. De man die de vorige keer Tobias speelde, was na afloop steeds drijfnat, als hij het kussen losmaak te, plakte alles aan elkaar. Je zweet altijd met spelen nogal, want we lo pen niet op gladde planken, maar door rul zand. Er zitten ook nog een paar kleine heuveltjes in, zo’n avond is een hele goeie trimming. IK SPEEL DE stukken wel mee, maar toch ben ik niet zo erg met Shakespeare op de hoogte. Dat heb ben de meesten van ons. Het gaat ons in de eerste plaats om het spelen. Je hoort wel eens wat van de dokter, zo van: dit of dat staat in Shakespeare, maar ik ben echt geen Shakespeare-kenner. De vrouw van de burgemeester legt ook wel- eens wat uit: dit of dat heeft Sha kespeare zo bedoeld en dan komen wjj er wel in. Toch merk je wel, dat Shakespeare het geweldig leuk kan zeggen. Een regel uit Midzo mernachtsdroom is onze lijfspreuk 11 TILLIAM SHAKESPEARE heeft zyn stukken niet spe- y y ciaal voor de toneelvereniging te Diever geschreven. Maar het was op zichzelf lonend geweest, want de in woners van het Drentse dorp zjjn vurige Shakespeare-vertol- kers. Onder leiding van de dokter en de vrouw van de burge meester voeren de Dievenaren deze zomer voor de 26ste keer een openluchtspel op. Avonden lang zit het openluchttheater midden in het bos stampvol, terwjjl de hoofdonderwijzer, de schilder en de winkelier zich zwaar geschminkt tussen de struiken begeven, op zoek naar Het Recht of De Schurk. Al leen echte bewoners van Diever mogen meespelen, een be paling waar Shakespeare in de gauwigheid niet aan gedacht heeft. VORIG JAAR, met de Midomzer- nachtsdroom, hebben we ook nog zo vreselijk gelachen. We speelden een groepje handwerkslieden, ik was Spoel de wever. En deze hand werkslieden moeten dan een toneel stukje brengen voor de edellieden. Daarvoor moet je je heel snel om kleden, iemand moet dan ook gauw als een leeuw opkomen. Dat heeft ie heel snel gedaan, maar toen hij op het toneel stond, hing ach ter op zijn rug, aan zijn lange ma nen, een klerenhangertje. Dat zwiep te zo heen en weer. Het publiek kwam niet meer bij. De man gelooft nog steeds dat wij het gedaan hebben. DE ENGELSE toneelschrijver John Osborne, wiens laatste stuk ken („Hotel in Amsterdam” en „Time present”) drie jaar geleden in Londen werd gespeeld met minder succes dan zijn vroegere werk heeft een nieuw stuk vol tooid, dat „West of Suez” heet. De Londense première zal in de komen de herfst worden gegeven in het Royal Court Theatre, waar Osborne vijftien jaar geleden zijn opzienba rend debuut maakte met „Look back in anger”. Anthony Page, die ook Osborne’s vorige stukken heeft ge regisseerd, zal weer de regie voeren. DE FRANSE toneelschrijver Charles Vildrac is, 88 jaar oud, in St. Tropez overleden. Een van zijn bekendste stukken was „Le paque- bot Tenacity”, een dichterlijk ge schreven toneelspel dat in 1920 in Frankrijk een nieuwe stijl inluidde, die van het drama der nuances en halftonen, waarin geen plaats meer was voor luidruchtige uitbarstingen. De première bij Jacques Copeau in de Vieux-Colombier in Parijs werd door de toneelvemieuwer André An toine „de aankondiging van een nieuwe zonsopgang” genoemd. Ook de Nederlandse opvoering, door Cor van der Lugt Melsert. met Fie Ca- relsen in de hoofdrol, was een bui tengewoon succes. De twaalf latere toneelstukken, die Vildrac heeft ge schreven, hebben in het algemeen minder HET GEZELSCHAP van het Staatstheater in Stuttgart, dat de laatste jaren door zijn modern en- semblespel en kunstzinnig reper toire een grote reputatie had opge bouwd, is volkomen uit elkaar ge vallen ten gevolge van het vertrek van de artistieke leider, Peter Pa- litzsch, die een soortgelijke functie in Frankfurt am Main heeft aan vaard. Zeker een twaalftal acteurs en actrices, onder wie Hans Mahnke die meer dan twintig jaar de onom streden ster van het gezelschap is geweest, hebben een nieuw engage ment geweigerd. Verscheidene van hen gaan met Palitzsch mee naar Frankfurt, de overigen hebben aan biedingen van andere Duitse schouwburgen aanvaard. Mahnke. volgens velen een der beste karak- terspelers van het huidige Duitse to neel, gaat naar Bochum, waar de moderne regisseur Peter Zadek nu de leiding krijgt. In Stuttgart zal de nieuwbenoemde artistieke leider Al fred Kirchner een grotendeels nieuw gezelschap moeten vormen. DE GEMEENTESCHILDER A. Naber is chef van het theater en daarnaast ook een succesvol ama teur-toneelspeler. Hij begon klein: de eerste keer was hij een gevan gene die gedurende het stuk slechts enige malen diende te grommen, maar de heer Naber vervult sinds dien elk jaar een belangrijke rol. Hij is een van de weinige gemeen- teschilders in Nederland, die tijdens het verven zo af en toe uit volle borst Shakespeare citeert. Hij is bij het toneel gekomen via de straat- maker Abe Brouwer, die niet alleen toneel speelt, maar ook romans schrijft. Diever is een creatief dorp. Dit jaar wordt Driekoningenavond opgevoerd, terwijl eerst besloten was tot Hamlet. A. Naber: „Hamlet kon niet doorgaan, want daar wa ren geen spelers voor te vinden. Het is een stuk dat veel vraagt van een amateur-toneelspeler, Hamlet zelf heeft vijf repetitie-a vonden per week. Wie vind je daarvoor? En er zijn nog meer zware rollen, de ko ning heeft vier repetitie-avonden. En op die koning is het afgeknapt, Ham let hadden we al, een man die ver bonden is aan het jongensinternaat zou het doen, maar met de koning konden we niet verder komen. Dat heb ik nou nog steeds, elke keer als ik op moet heb ik toch weer zenuwen. Dat ontloop je niet. Of je nou voor schoolkinderen speelt of voor volwassenen, altijd is er weer even die plankenkoorts. Er zijn erbij die zeggen: het doet me niks. Dat belief ik niet te geloven. Als ik die gezichten zie, net hetzelf de wie het is, ze hebben allemaal die spanning. Ik wil er best voor uitkomen, dat ik zenuwen heb, maar als de eerste zinnen er weer uit zijn dan valt dat van je af. HET ENORME John F. Kennedy Center for the Performing Arts in Washington, dat vier grote zalen voor toneel, opera en muziekuitvoe ringen omvat, zal op 8 september aanstaande worden ingewijd met de première van een nieuw werk van Leonard Bernstein in de operazaal. Op 9 september volgt de opening, door het National Symphony Or chestra, van de grote concertzaal die, wat de akoestische inrichting betreft, een navolging is van het Amster damse Concertgebouw. Later in de herfst zal de schouwburgzaal, Eisen hower Theatre genaamd, worden ge opend, waarschijnlijk met een nieuw stuk van Arthur Miller. Onder het gebouwencomplex bevindt zich een parkeerruimte voor 1600 auto’s. Het geheel heeft ruim 66 miljoen dollar gekost; behalve diverse overheidsin stanties hebben meer dan zeshon derd grote Amerikaanse handelsfir- ma’s en bedrijven en tal van parti culieren eraan meebetaald. e TIJDENS HET FESTIVAL van Avignon, dat dit jaar van 11 juli tot en met 14 augustus plaats heeft, zul len op de binnenplaats van het pau selijke paleis opvoeringen worden gegeven van Dario Fo’s „Isabelle, trois Caravelles et un charlatan” door het gezelschap van het Theatre de la Ville uit Parijs dat er ook „La guerre de Troye n’aura pas lieu” van Jean Giraudoux zal ver tonen. In het carmelietenklooster treedt het Théitre de la Tempête op met Bernard Dadié’s „Beatrice du Congo” en Thédtre 9 met „La petitie voiture de flammes et de voix” van Liliane Atlan. In de stadsschouw burg van Avignon wordt te zelfder tijd het derde congres over kinder- toneel gehouden. F - V- z r

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14