KEES BAKKER KEERT KAMPEN DE RUG TOE Bevolking van Italiaans dorpje MONTANER: werd orthodox uit protest 2300 ZIELEN K: Bergpreek boven St. Moritz SWIM Padre Claudio: Uit Montaner zal het licht stralen over geheel Italië” 14 Communistisch student verlaat de theologische hogeschool IImII ibsm ZATERDAG 31 JULI 1971 Erbij Studie Vluchtelingen Communisme Kees Bakker Crisis (Van onze correspondent) Katten en muizen Werkgemeenschap in Naar de orthodoxen Deuren dichtgemetseld (Van onze correspondent) KAMPEN Vijfdejaars theologisch student Kees Bakker (25 jaar) hoeft om zijn lidmaatschap van de Communistische Partij van Nederland niet van de Kamper synodale theologische hogeschool getrapt te worden (noodkreet van een verontruste dominee op een hogeschooldag)hij gaat Kampen uit eigen beweging verlaten om in Utrecht sociologie te gaan studeren. Met Kees Bakker verdwijnt uit Kampen ook het verschijnsel „communistische gereformeerde student”, dat op de theologische hoge school een bestuurscrisis veroorzaakte die tot op heden niet is opgelost. „Wij waren de autoritaire manier van doen in de rooms-katholieke kerk moe. In de orthodoxe kerk hebben we begrip en echte democratie ge vonden, meer dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen”. Dat zegt Puri- fica Pizzol, een weduwe van middelbare leeftijd en een van de parochia nen van de Russische orthodoxe gemeente van Montaner. Padre Claudio voegt eraan toe: „De mensen hier hebben nooit geloofd, dat de paus on feilbaar is. Eén ding weten ze zeker: dat ze in de orthodoxie liefde en democratie hebben gevonden. Montaner is niet „bekeerd” tot de orthodoxe kerk, het is naar de orthodoxie teruggekeerd”. Strijd met klokken Zwitserland Gezellig samenzijn voor de dienst. ook AAA/WMA/VVWWVVVVWWVWWVVVVVVVWVWWW^ aa/vvwwwvwww\aaaa/vwwvvvvvvvv^^ PATER CLAUDIO een Alp Betekent het vertrek van Kees Bak ker dat hij er van afziet -predikant te worden? Wanneer de kerk het communisme zou accepteren, zou je dan wel dominee worden? „Het kan trouwens ook vanuit de bij bel: naar het voorbeeld van het Oude Testament kunnen we de historische Een intussen opgericht „Comité van Montaner” dat ook nu nog bestaat dan oorzaken gang van de werkelijkheid nagaan en dan zien waar deze toe leidt. In het Oude Testament blijkt duidelijk een accepteren van de strijd die leidt tot de werkelijke bevrijding, en ook van de tekenen daarvan. Er wordt in deze tijd wel over de strijd loon-arbeid-kapitaal gesproken, maar geen theoloog durft te zeggen dat die strijd het teken van de bevrijding is. En toch zit die moge lijkheid er in.” Jouw toetreding tot de C.P.N. was voor velen onverteerbaar. Hoe reageer de je moeder als Hongaarse (wonend in Nederland) daarop? Wat zeg je van de mening van som migen „Ze halen de Russen hierheen?” van de C.P.N. gestemd, maar Het dorp had zich inmiddels in twee kampen gesplitst. In „katten” en „mui zen”. Deze namen zijn ontstaan tijdens de mislukte intocht van don Pietro, toen de opposanten schreeuwden: „Weg met de muizen, weg met de muizen van de sacristie”, waarop een andere tegen stander: „Als dat muizen zijn, dan zijn wij katten.” Het comité van Montaner ging naar de orthodoxen. En wel in de persoon van padre Claudio Vettorazzo, die na zijn wijding tot orthodox priester in Turijn een klooster had gesticht waar onder anderen de archimandriet Gre gorio zich vestigde. Zes maanden lang celebreerde padre Claudio de liturgie volgens de gallische ritus (bijna gelijk en samen met padre Claudio de gang van zaken in de parochie regelt pro clameerde door middel van plakkaten don Antonio Botteon tot pastoor. Padre Claudio: „Hier zie je hoe de democratie in Italië werkt: ik heb geen enkele architect bereid gevonden een kerk voor mij te ontwerpen. Ze waren allemaal bang, dat wanneer ze mij zou den helpen ze nooit in hun leven meer een opdracht zouden krijgen. Zo mach tig is de Rooms-Katholieke Kerk in dit land”. aan de katholieke mis) in een garage in Montaner. Toen begon hij zelf een kerk te ontwerpen, te bouwen volgens pre fab-systeem. torio Veneto om een aanklacht te laten indienen. Want als niet-katholiek ben je in Italië bijzonder kwetsbaar. Elke aanval dien je daarom zo snel moge lijk te pareren, liefst langs rechterlijke wegen. Het voorbeeld van Montaner vindt navolging. Enkele kleine groepen zijn reeds orthodox geworden en op het mo ment dat wij er waren, kwam juist een delegatie van een katholieke parochie uit de stad Udine om een orthodoxe priester vragen. Ook zij hadden moei lijkheden met hun bisschop en gaven de voorkeur aan Moskou boven Rome. Padre Claudio: „Geef mij veertig priesters en ik geef ze allemaal een pa rochie in Italië. Laat de opstandige priesters in Holland maar trouwen. Bij ons kunnen ze terecht.” Montaner nam het niet. Toen de door de bisschop benoemde oudere priester don Giovanni Gava zijn intrede in de parochie wilde doen, vond hij de deu ren van kerk en pastorie dichtgemet seld. De chauffeur van de verhuiswa gen kon onverrichterzake de smalle en Het is een wat teleurgestelde Kees Bakker die Kampen de rug toekeert. Teleurgesteld, omdat, hoewel zijn toe treding tot de C.P.N. op de hogeschool en in de gereformeerde kerk felle reac ties opriep, uiteindelijk maar weinigen bereid bleken met hem daarover een dialoog aan te gaan. „Die reacties hebben mij de ogen ge opend en mijn kritiek op de kerk ver groot. Mijn communistische gezindheid werd allerwege getolereerd, maar mijn toetreding tot de C.P.N. werd zonder motivering veroordeeld. De hoogleraren hebben zich beperkt tot de uitspraak dat het christendom en het communis me onverenigbaar zijn, en dat stand punt nooit toegelicht. Over het commu nisme zelf mocht op de hogeschool niet gepraat worden. De hoogleraren heb ben deze zaak bewust in de doofpot gestopt.” „Ik heb drie stencils over de nood zaak hiervan onder de studenten ver spreid. Maar rnen heeft er kennelijk niet veel behoefte aan. Socilogie zal niet veel behoefte aan. Sociologie zal maar dan gaat dat weer zo mal functio neren. Dan wordt het gedoceerd met de bedoeling: „Hoe moet ik als aan staande dominee mijn boodschap aan de wereld en kerkmensen brengen." De boodschap zelf, daar blijven we dan af. Maar naar mijn mening moet je be ginnen met de maatschappelijke oor zaken van de theologische probleem stelling te bestuderen.” Naar aanleiding van de kwestie-Kees Bakker hebben de hoogleraren in het voorjaar van 1970 hun medewerking aan een interne democratisering op de Veertig miljoen lire ongeveer tweeëneenhalve ton uit zijn privé- vermogen spendeerde de jonge priester aan de bouw van de orthodoxe kerk, op nog geen vijftig meter afstand van de katholieke. Op het ogenblik is de bouw van een pastorie, annex kleuter school, parochiezaal en jeugdgebouw bijna gereed. Op stapel staat nog de stichting van een bejaardencentrum. De orthodoxe parochie bloeit. En de strijd tussen katholieken en orthodoxen gaat door. Tweehonderd muizen telt het dorp momenteel en tweeduizend katten. De honderd overigen zijn kat noch muis, vlees noch vis. Ze bezoeken nu eens de katholieke, dan weer de orthodoxe kerk. Want Montaner telt thans twee kerken. De tweehonderd bezoeken de katholieke kerk, waar uiteindelijk don Lorenzo de Conto als pastoor kon wor den geïnstalleerd, de tweeduizend gaan naar de orthodoxe kerk waar sinds de inwijding op 7 september 1969 padre Claudio de liturgie viert. Katten en muizen groeten elkaar niet. Een herbergier die de onvoorzichtigheid heeft om sympathie te betuigen aan een „muis” ziet zijn klantenkring onmid dellijk teruglopen. Een ander die bloed heeft gegeven aan een gewonde „muis” wordt nageroepen omdat hij zijn bloed heeft gemengd met dat van zijn „vijand”. De katholieke pastoor zegt na het overlijden van een orthodoxe gelo vige vanaf de preekstoel: „Zie je nou wel, het valt wel tegen dat orthodoxe geloof, ze gaan ook dood.” En hij ver kondigt: „Het zijn eigenlijk helemaal geen orthodoxen.” Padre Claudio stapt daarop in zijn auto en rijdt naar een advocaat in Vit- Trouwens, zolang het dogma van de verzoening centraal staat in de kerk kan de kerk de maatschappelijke pro blemen nooit serieus nemen. Dan gaat het erom: hoe word ik zalig, en dat is geen maatschappelijk probleem.” „Als de kerk dat zou doen, dan zou dat het einde van de kerk betekenen, want deze kerk bestaat bij gratie uit het geven van een of ander opium achtig antwoord op de werkelijkheid.” bochtige bergweggetjes weer af dalen. De bisschop benoemde een ander, don Pietro Varnier. Dat was in de herfst van 1967. Don Pietro was zo slim om ’s morgens in alle vroegte Montaner binnen te trekken, in de hoop onge stoord de pastorie te kunnen betrek ken. Tevergeefs. Een muur van mensen, stenen in sleutelgaten en stukgesneden banden verijdelden zijn pogingen. „Dat is in strijd met wat het com munisme is. Communisme is de mensen zelf mobiliseren, om de maatschappij te socialiseren. Als ik in Kampen sten cilt j es ronddeel, dan is dat om de men sen in Kampen te mobiliseren.” „Ik heb wel kritiek op wat er achter het ijzeren gordijn gebeurt, maar zou mijn kameraadschap met de mensen daar nooit verloochenen. Zij zijn ook communisten en proberen er wat van te maken.” Kees Bakker heeft in Utrecht een huisje gekocht. Met zijn vrouw Cora, zijn muizen en zijn eigenhandig samen gestelde stencils over het communisme, die in Kampen bij hoogleraren en stu denten geen aftrek vonden, gaat hij daar wonen. En een illusie armer. Hij kwam immers in Kampen studeren om dominee te worden. hogeschool opgeschort en tot nu toe zijn geen pogingen ondernomen het de mocratiseringsproces weer op gang te brengen. Kees Bakker maakte destijds deel uit van het hoogste bestuursor gaan, de civitasraad die de democrati sering moest bewerkstelligen. Hij was in dit orgaan gekozen omdat hij een van de tien studenten was die tegen Wie Montaner binnenrijdt, hoort op bepaalde momenten van alle kanten klokken luiden. Als de katholieke her der zijn traditionele klokken laat lul den voor het lof, snelt ook de orthodoxe priester naar zijn kerk om de knop om te draaien voor zijn elektronisch klok gelui. Op het dak van zijn kerk zijn vier megafoons aangebracht, die het geluid naar alle windrichtingen mee dragen. En uiteraard wordt de mega- foonset bekroond door een kruis, zoals de campanile van de katholieken ook een kruis in top heeft. Terwijl de ka tholieke vrouwen in het lof zitten, houdt padre Claudio met zijn gelovigen de vespers of hij zingt de litanie van Maria, in het latijn meente te zingen. De teksten zijn in het rhaeto-romaans, maar opvallend zijn vaak de Nederlandse invloeden in de muziek. Dat is niet verwonderlijk als men in een boek „Geschichte und Kultur des Engadins” kennis neemt van een voor dracht die prof. dr. Reto R. Bezzola heeft gehouden voor een vergadering van het Schweizerische Wasserwirt- schaftsverband in de vijftiger jaren. Als voorbeeld dat het Engadin een doorgangsland is, haalt hij de manier aan, waarop het achtstemmige gezang van de Nederlandse psalmen en kerk liederen door een officier in Nederland se krijgsdienst, een zekere Planta uit Zuoz, in zijn geboortedorp werd inge voerd en verder ontwikkeld. Het leeft voort tot de huidige dag. Overigens blijft het daar boven Pon- tresina niet bij de dienst alleen: na afloop worden er kinderspelen gehou den. Er is sinds het begin van de moei lijkheden in Montaner een stroom van brieven en telegrammen naar het Vati- caan gegaan. Er is nooit enig antwoord op gekomen. Smeekbeden van delega ties bij de bisschop van Vittorio Veneto hielpen niet. De reactie van de mensen van Montaner: „In Rome weten ze blijkbaar niet dat wij bestaan. Dan gaan we maar naar de orthodoxie, het geloof van onze voorvaderen.” Bisschop Luciani: „Jullie waren christenen en jullie zullen christenen blijven. Voor mijn part ga je dan maar naar de or thodoxen.” Kees Bakker: „Ik kan en wil geen dominee worden omdat de kerk mijn lidmaatschap van de C.P.N. niet accep teert. Aan de andere kant kan ik de kerk zo niet accepteren. Ik ga sociolo gie studeren om de theologische pro bleemstelling te bestuderen vanuit de maatschappelijke constellatie, en dat kan alleen op een niet-theologische fa culteit. Mijn studie in Kampen ga ik wel afronden met een kandidaats- en een doctoraal examen. Ik wil zolang ik een beurs krijg studeren. Wat ik daarna ga doen? Wel, ik zal wel bij het onder wijs terechtkomen, maatschappijvak ken of zo.” Onderbroken door uitroepen als „O signore benedetto” en „Madonna Mia” en onderstreept door zuidelijke geba ren, doet padre Claudio het verhaal over „De terugkeer van Montaner naar het geloof van de oerkerk.” Zelf is hij sinds 1969 betrokken bij de strijd om democratie van het bergdorpje. De strijd zelf begon al bijna vier jaar eer der. In 1965 overleed de toenmalige pas toor van Montaner, monsignore Giusep pe Faé, geliefd bij zijn parochianen en in wijde omgeving een geziene figuur. De parochianen wensten als zijn opvol ger de kapelaan van pastoor Faé, de jonge don Antonio Botteon, die ook door de overledene voor diens dood als de nieuwe pastoor was aangewezen. Een gang van zaken die in de streek gebruikelijk was. De bisschop van Vittorio Veneto, de thans als patriarch in Venetië zetelende aartsbisschop Luciani, was het met de wens van de bevolking van Montaner niet eens. Toen de mensen weigerden hun kapelaan te laten gaan, riep de bisschop de hulp in van de carabinieri. 350 politie-agenten omsingelden en be zetten het dorp en voerden Don Anto nio weg. Nauwelijks door een wegwijzer aangegeven slechts enkele toeris tische borden verwijzen naar het dorp als liggend aan een route met fraaie panorama’s ligt het 2300 zielen tellende dorp Montaner in de bergen van Noord-Italië in de pro vincie Treviso. Slechts weinig kaar ten vermelden de naam van het ove rigens ook vrij onbelangrijke dorp. Toch hebben de inwoners van h et dorp gelijk als ze Montaner prijzen vanwege de prachtige vergezichten, enerzijds op de stad Vittorio Veneto, anderzijds op de achter het dorp op rijzende bergen tegen welks flanken het gelegen is. De bevolking van dit typisch Noorditaliaanse dorp bestaat voor het merendeel uit landbouwers. In feite verschilt het niet van welk ander dorp in de buurt ook. Alleen: de grote meerderheid van de bevol king is niet rooms-katholiek, maar Russisch orthodox. Ongeveer twee duizend inwoners erkennen als gees telijk leider niet de patriarch van Venetië of die van het gehele wes ten, de paus van Rome, maar de pa triarch van Moskou. Bijgaand ver haal tekenden wij op uit de mond van de parochiepriester van de Russisch orthodoxe gemeente, padre Claudio Vettorazzo (35 jaar), gebo ren in San Zenone bij Treviso en na een opleiding aan een anglicaans se minarie in Londen een jaar of zes geleden tot orthodox priester gewijd door de onlangs als bisschop van Düsseldorf geïnstalleerde Russisch orthodoxe „vladika” Alexis van de Mensbrugge. gesloten. „Zij zijn hele of halve marxis ten, communisten, communisten zonder praxis. Dat is wel te begrijpen, want studenten zijn individualisten en zo doende moeilijk te integreren in geor ganiseerde acties”, zegt Kees Bakker. In Zwitserland is een Werkgemeen schap van christelijke kerken tot stand gekomen. Het statuut van deze lande lijke werkgemeenschap werd onderte kend door vertegenwoordigers van de evangelisch-hervormde kerken, de me thodisten, de oud-katholieke en de r.k. kerk, de bond van baptisten gemeenten en van het Leger des Heils. Andere ker ken zijn nadrukkelijk uitgenodigd even eens toe te treden. Op het programma van deze landelij ke werkgemeenschap van kerken staat het uitwisselen van informatie, bevor dering van het onderlinge theologische gesprek, oprichting van regionale en kantonale werkgemeenschappen en ver dere „initiatieven met het oog op de verwerkelijking van de eenheid der christenen”. „Een voorbeeld: in de liturgiek staat de vraag naar de verzoening of het godsrijk centraal. Als in onze kerk de verzoening centraal staat, dan zijn daarvoor maatschappelijke aan te wijzen en om praktisch in de kerk werkzaam te zijn moet je die weten. het democratiseringsplan waren, dat door de hoogleraren zonder inspraak van de studenten was opgelegd. Bij acht van de driehonderd vijf tig theologische studenten in Kampen vond Kees Bakker sympathie voor zijn com munistische ideeën, maar deze studen ten hebben zich niet bij de C.P.N. aan- En padre Claudio besluit „Vanuit Montaner zal het licht stralen over heel Italië.” In Nederland kende men vroeger de hagepreken. De gelovigen kwamen bij een in een duinpan of een bosje om daar Gods woord te beluisteren. In het Zwitserse Engadin kan men het eens per jaar meemaken dat op bergwei boven Sankt Moritz, de Laret, de gemeenteleden samenkomen om er naar de Bergpredigt te luisteren. Hier is de reden echter een geheel andere, dan die vroeger voor de hage preken gold. De dienst 00 de berg staat in het teken van de „Milchmes- sung”, het melkmeten. Eenmaal per jaar komt een commissie vaststellen hoeveel melk iedere koe levert en wat het vetgehalte is. Vroeger leverde dat een groot feest. Nu is nog slechts een dienst ervan overgebleven. Wanneer de dienst begonnen is, nadat alle kerkgangers op hun dooie gemak met hun kinderen hebben gepicnict rond een open vuurtje, speelt de predi kant op zijn trompet en begint de ge in het communisme ziet Kees Bak ker wel een mogelijkheid tot een juiste politieke en economische maat schappij-analyse. „Het communisme geeft de mogelijkheid werkelijk te analyseren, en dat mis ik in iedere niet-marxistische manier van den ken.” „Mijn moeder betreurt het maar daar praat ik verder liever niet over. Het gaat mij uitsluitend om het Nederland se communisme, mijn verantwoordelijk heden liggen hier. De mensen in Hon garije en andere Oosteuropese landen die kankeren op het regime moeten daar zelf iets aan doen. Het verbaast me altijd met hoeveel sympathie vluch telingen uit de Oostbloklanden hier worden opgevangen: die mensen laten hun verantwoordelijkheden in de steek om hier geld te komen maken.” Op de theologische hogeschool in Kampen wordt het vak sociologie niet gedoceerd. Heeft Kees Bakker gepro beerd dit vak te laten inpassen in het studieschema? De predikant blaast een psalm op zijn trompet. Niet alleen de gemeente luistert, ook de koeien op de 'achtergrond blijven verrast staan. Kees Bakker heeft geen politieke am bities, in tegenstelling tot zijn vrouw Cora (24 jaar), verpleegster en studente geschiedenis, die in de politiek zou wil len om maatschappij-hervormend bezig te zijn. Maar dan niet in de C.P.N. „Ik sta wel achter de doelstellingen en ik heb er ook op me er bij aansluiten. Nee. De C.P.N. is me te fanatiek.” A "W F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14