van Charpentier al te statisch GIAN CARLO MENOTTI: Welke kant moet je op als je zestig bent? „Beatris de Planissolas” Drs. Hamelink van Radio dinsdag IKOR naar Luth. Wereldfederatie crime-sene van Klassieke musical TV dinsdag PREMIÈRE VAN WERELDVREEMDE OPERA IN FESTIVAL VAN AIX EN PROVENCE Geslaagd concert voor Pakistaanse Engels kerkkoor in ons land „Top Hat” met veel Berlin-songs Arsène Lupin vluchtelingen Nieuwe Europese TV maandag T.V. vanavond MAANDAG 2 AUGUSTUS 1971 7 Beatles en Bob Dylan enthousiast ontvangen Ook naar Haarlem Niet bevredigend Knappe muziek Desillusies (Van onze correspondent Frank Onnen) AIX-EN-PROVENCE Alle mede werkende artiesten, met de directie voorop, duimen dit jaar op de planken en achter de coulissen, dat zij met het 24ste festivalseizoen van Aix-en-Pro- vence niet tevens het allerlaatste zul len beleven. De nood is inderdaad tot de lippen gestegen. Directeur Jean Bertrand heeft publiekelijk en ex cathedra de regering in Parijs be zworen dat hij onder de huidige om standigheden de voorbereiding van nieuwe seizoenplannen niet meer voor zijn rekening kan nemen. Na het bloedbad van de catastrofe in Saint-Laurent-du-Pont, waar in 1970 tientallen mensen de dood vonden in een danstent die een prooi der vlam men werd, hadden de Franse autori teiten óók over Aix een verbod uitge vaardigd, vanwege de dan ook zeker niet denkbeeldige gevaren die het pu bliek in het openluchttheater binnen de hoge muren van het aartsbisschop pelijk paleis bij een eventuele brand zou lopen. En sedert die verordening was met expertises en contra-exper- tises, onderhandelingen en demar ches (plus enkele bescheiden techni sche voorzieningen)zo veel tijd heen gegaan, dat tenslotte het hele pro gramma voor dit seizoen binnen drie maanden definitief op poten moest worden gezet. De festivaliers zijn dit jaar dus voor de 24ste maal iedere avond gedurende drie volle weken wéér door het oog van de naald van een nieuwe ramp gekropen. V ernieuwing? L m XAWVWVWVWWWVW* HILVERSUM I. HILVERSUM II Georges Arséne als en •d ■n 22.45 Joum. Ze het verle- In g BRUSSEL 324 M. 12.00 Nws, 12.08 e n I I Nederland I 17.45 Nederland II Nederland I Nederland II 19.30 CHARLES BOOST •e n Zondares en inquisiteur in „Beatris de Planissolas” van Jacques Charpen tier. NOS: Apollo-15. Derde maanwandeling. Pip en Zip. STER: Reclame. NOSJournaal. STER: Reclame. NCRVDe Flaxton Boys. Zo vader, zo zoon. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRVArsène Lupin (serie). Hier en Nu. Concert in de Doelen. Ander nieuws. NOS: Journaal. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.15 21.40 22.20 22.30 ht st ;s n Descriéres Lupin. 19.55 20.00 20.15 20.21 21.00 21.50 22.40 19.55 20.00 20.15 20.20 20.45 22.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 20.51 21.00 21.50 22.35 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 NOSPip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER Reclame. NOS: Première. filmkiiken en film maken. AVRO Operatie Minus 5. (serie). STER Reclame. NOS' Journaal. STER Reclame. AVRO Trophy (Rallycross). Peyton Place (feuill.). AVRO’s Televizier Magazine. NOS: Journaal. NOS: Pip en Zip. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Daktari (film). STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KROOnderwijsvernieuwing. Poolse filmimpressie. Andy Williams Show. De Rode Kamer (feuill.). NOS: Journaal. NOS: Pip en Zip. STER - Reclame. NOS: Journaal. STER - Reclame. NOS: Internat. Agrarisch Nws. VARA: Coronation Street. (feuill.). STER: Reclame. NOS: Journaal STER: Reclame. VARAAchter het Nieuws. Film. NOS: Journaal. in in ed m OF 1- sn >t r 1. ?s- ist en 'P- )S- ïG 3t- :1, n, d ÏS- in- m, CULEMBORG Het Barnet Parish Church Choir, dat zaterdag vanuit Enge land in Nederland arriveerde en een tour nee gaat maken door Nederland, gaf zon dagavond in de Grote of Barbarakerk een concert met solistische medewerking van de 17-jarige veelbelovende organist Mur ray Stewart en de bekende Engelse so- praanzangeres Prudence Lloyd. Een gevarieerd programma, waaronder Engelse en Gregoriaanse kerkmuziek, vormde de hoofdschotel van dit optreden. Het koor, dat uit 26 jongens en 19 mannen bestaat, is een selectiegroep van het ge noemde Engelse koor. Behalve in Culem- borg zal genoemd koor concerten geven in de grote kerken en kathedralen, onder meer van Den Bosch, Den Haag, Roermond, Leeuwarden, Haarlem (12 augustus in de Bavo-kathedraal) en Gouda. Wie met het unieke film-danspaar Fred Astaire-Ginger Rogers kennis wil maken, kan zich geen betere introduc tie wensen dan de film „Top hat”, die vanavond om tien voor negen op Ned. 2 te zien is. Voor kenners van de „musi cal comedy”, zoals die in de jaren der tig in Hollywood beoefend werd, is geen speciale aanbeveling nodig, zij zullen zich ongetwijfeld de kans niet laten ontgaan om een der hoogtepunten van het genre te zien of te herzien en mo- gelijket jeugd-sentimentele herinnerin gen op te halen aan de grote momenten in de film, bijv, aan het onvergefelijke ogenblik als Fred Astaire „Top hat, white tie and tails” zingt en danst. Er zitten nog andere „evergreens” in deze muzikale speelfilm, waarvan men het verhaaltje onmiddellijk mag ver geten, maar die historie heeft gemaakt zowel door het dansende duo dat elkaar in 1933 in de film „Flying down in Rio” vond en sindsdien enige jaren onaf scheidelijk bleef, als door de muziek van Irving Berlin. Deze onvervangbare figuur in de Amerikaanse lichte mu ziek droeg aan „Top haf' toppers bij als „Cheek to cheek”, „The piccolino”, ,No strings” en Isn’t it a lovely day to be caught in the -ain’ die Fred of Gin ger of beiden zinged en dansend bezig houden Zoals gezegd, het verhaaltje doet er niets toe. Fred Astaire die als Ameri kaans Broadway-succes naar Londen komt en daar tijdelijk de hotelkamer van zijn manager betrekt, ontmoet er een door Ginger Rogers gespeelde man nequin die de kamer beneden hem be woont Naamsverwisseling zorgt dan voor de nodige complicaties die door regisseur Mark Sandrich (eer beetje de hofregisseur van het tweetal) in een matige spelregie worden opgevangen. Maar dat zal weinig kijkers hinderen, omdat ze toch alleen maar wachten op de momenten dat Astaire en Rogers aan hun virtuoze dansnummers gaan beginnen of samen op hun onnavolgbare wijze de „hits” van 36 jaar terug ten gehore brengen En de muziek tenslotte? Jacques Char pentier die met zijn 44 jaren tot de mid- den-oude generatie behoort, beheerst als voormalige Prix de Rome zijn vak als toonzetter tot in alle details en puntjes, en als oud-leerling van Olivier Messiaen bleken ook de nieuwere technieken van orkestreren, met veel en doelmatig slag werk, weinig geheimen voor hem te heb ben. Maar niettemin zijn al die (niet gerin ge) Kwaliteiten toch onvoldoende geble ken om de reeds aangeduide manca van de conceptie op te vangen of te neutrali seren, want over het muziekdramatische van middels de brandstapel, mag beko pen. Zulke lankmoedigheden kwamen dus in de middeleeuwen al wel eens een keertje voor Aan dramatische lading n, zo men wil, aan actualiteit komt dit gegeven dus niets tekort. Het probleem was alleen weer: hoe die dramatiek e n dat parallel lisme in de kerkelijke gezagsverhoudin gen tussen toen en nu via de intrigue, de tekst, de handeling, de aankleding en ten slotte de muziek op een hedendaags pu bliek over te brengen? Een probleem dat helaas niet volledig bevredigend tot op lossing is gekomen. Wat heeft het eigenlijk voor zin om te vechten voor de opera als levend theater? Hoe kan je directeuren overtui gen, die niet beter weten te doen dan grotere en slechtere theaters te bouwen met steeds meer badkamers en restau rants, maar met een slechte akoestiek en die zo gezellig zijn als luchthavens? Zij brengen in werkelijkheid de toe komst van de opera in gevaar. Het is een afschuwelijke kwelling voor mij dat het mij niet mogelijk is geweest de moeilijk grijpbare essentie van de melodie te overmeesteren. Er zijn maar weinigen onder ons die zo gelukkig waren om deze goudader bloot te leggen. Ik ben het met Strawinsky eens, dat muziek in wezen abstract is en niets kan uitdrukken dan zichzelf. Maar als men voor het theater schrijft, dan moet men niet voorbij gaan aan de geweldige, opwekkende kracht en de sterke gevoelens, die een meeslepende melodie kan oproepen in de harten der mensen. Wij moeten vertrouwen heb ben in de toekomst van de opera, zelfs als er een geheel andere richting wordt ingeslagen dan wijzelf zouden kiezen. De critici mogen mij uitjouwen en het oubliek mag juichen om de „kitsch.” tk ben nu eenmaal verplicht de weg te mlgen die mijn tirannen muziek, heater en dichtkunst mij aanwijzen. rk heb altijd nog vrienden kunnen vin den als ik hulp, begrip of troost nodig had. Dit is misschien een neerslachtig verhaal, maar ach, in de praktijk valt het gelukkig nogal mee!” J. H. MOOLENIJZER. meded. SOS-ber. Tuinbouwkroniek. 12.55 Buitenl. pers- overz. 13.00 Nws, toneelagenda. 13.20 Dansorkest. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Gev. progr. 15.00 Nws. 16.00 Nws. beursber. 17.00 Nws. meded. 17.15 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Verkeerswenken. 18.45 Lichte muz. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.30 Promenademuz. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Intermezzo. 20.00 Symf. muz. 22.00 Nws. 22.15 Jazz en chanson. 23.00 Nws. 23.05 Concert- muz. 23.40 Nws. Nederland 1. Ook vandaag weer beel den van het maanbezoek. Eerst de maanwandeling of maanrit, en dan rechtstreekse beelden van de start van het maanlandingsvaartuig voor de teJ Nederland 2. Pip en Zip zijn natuur lijk ook op het tweede net paraat, even als de nieuwslezer. Daarna uit de NOS- koker nog het internationaal agrarisch nieuws. De VARA vult de rest van het voorprogramma met een aflevering van de onverslijtbare Coronation Street. Dan is het tijd voor 't journaal, gevolgd door een aflevering van de actualitei tenrubriek Achter het Nieuws. De maandagse hoofdfilm is Top Hat, een muzikale comedie uit 1935 met in de hoofdrollen Ginger Rogers en Fred Astaire. NEW YORK (AP). De Beatles George Harrison en Ringo Starr zijn zondagmid dag met Bob Dylan en de sitarspeler Ravi Sjankar opgetreden tijdens een concert, waarvan de opbrengst ten goede zal ko men aan de Oostpakistaanse vluchtelin gen. Het optreden was in Madison Square Garden in New York en alle 20.000 plaat sen waren uitverkocht. Zondagavond werd het concert herhaald. Begeleid door Ringo Starr op drums, bas-gitarist Eric Clapton en pianist en zan ger Leon Russel begon Harrison het con cert met een aantal songs van zijn eerste soloplaat. Op het toneel waren verder nog aanwezig gitarist Klaus Voorman, pianist Billy Preston, Jum Kelfner, Jin Horn, „Badfinger” en Claudia Lennaer. Het was George Harrisons eerste optreden voor pu bliek sinds vier jaar. Het publiek was bij zonder enthousiast. De supersterrenparade werd voortgezet met het optreden van Bob Dylan voor het eerst sinds meer dan twee jaar. De opbrengst van de twee concerten zal naar wordt verwacht boven de 250.000 dol lar liggen. Men hoopt door verkoop van een live-opname van het concert en een film nog meer geld bijeen te brengen voor de Oostpakistaanse vluchtelingen. Tijdens een pauze werden films over de Oostpakistaanse vluchtelingen vertoond én deden petities de ronde waarin de Ameri kaanse regering werd verzocht de militaire hulp aan West-Pakistan stop te zetten. Librettist René Nelli, die een erkend expert is van de Cathaarse cultuur die in de dertiende eeuw in een deel van de Midi heerste, had, als uiting van beroepsdefor matie, het zonderlinge idee gehad de over geleverde teksten van het proces in hun oorspronkelijke taal, de „Langue d’Oc” die in de buurt van Toulouse nog al tijd door een handvol Fransen wordt ge sproken te handhaven, om zo onmid dellijk al een obstakel op te werpen dat dus door hooguit slechts enkele h onder den tijdgenoten op de hele wereld over wonnen kon worden. Een tweede hindernis voor een sponta ne en blijvende wisselwerking tussen po dium en zaal, was zeker óók dat bij de weergave van het dramatische verloop de processtukken op de voet en woorde lijk gevolgd werden, waardoor het schouwspel dan toch wel een zéér sta tisch karakter moest krijgen. De visualisering van de stof en de in zet van het proces, had de filmregisseur Dominique Delouche die met de mise-en- scène was belast, opgedragen aan een danseres en een danser, gekleed in vlees kleurige tutus. En die op een altaar de fysieke liefde in een bewonderenswaardi- ge variatie van standen en posities be oefenden, om zo zelfs de producers van „Hair” of „Oh Calcutta” vanuit die middeleeuwen, nog een lesje te kun nen geven. Een illustratie die niettemin eerder aan Bourdelle dan aan Rodin deed denken en die, anders gezegd, dan ook meer koel-plastisch en esthetisch was, dan erotisch op de zinnen werkte. temperament of het genie van een Wag ner, een Alban Berg, een Verdi of een Debussy waar deze mengeling van mystiek en erotisme om riep of schreeuwde, bleek Charpentier (die alge meen inspecteur van de muziek voor heel Frankrijk is) dan toch weer helaas niet te beschikken. Dat zijn Beatris, zoals dat heet, een blij vende aanwinst voor het moderne wereld- repertoire zal blijken, waag ik dus wel te betwijfelen. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor. 7.25 Horen en zien; 7.30 Nws; 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus. 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.35 Schoolra dio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 Enrico Caruso (1873-1921). 11.00 Nws. 11.15 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar.Overheidsvoorl. 17.00 Het onderwijs op Aruba. 17.10 Voor kleuters. 17.15 Hai! jeugd. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 (S) Ei gen Fabrikaat. 19.45 Arabella, opera R. Strauss. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Toeris tisch magazine. 23.15 (S) Lichte muz. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 10.03 Ekpres. 11.00 Nieuws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. DEN HAAG. De hervormde theo loog drs. C. J. Hamelink (30 jaar), stafmedewerker van IKOR-radio in Hilversum, is per 1 oktober a.s. be noemd tot studiesecretaris voor mas sacommunicatie bij de Lutherse We reldfederatie in Genève, het overkoe pelende orgaan van alle Lutherse ker ken in de wereld. De heer Hamelink gaat aan een geheel nieuw interkerke lijk project op het gebied van de mas sacommunicatie voor de ontwikke lingslanden werken. Het nieuwe studiesecretariaat is door de Lutherse Wereldfederatie op gezet in samenwerking met de We reldraad van Kerken in Genève en met Sodepax, de gemeenschappelijke commissie van Vaticaan en Wereld raad op het gebied van maatschappij, ontwikkeling en vrede. De heer Hamelink zal de functie van de massamedia in de ontwikkelings landen van Afrika, het verre oosten (waaronder Indonesië) en Latijns Amerika moeten onderzoeken met het doel na te gaan welke rol de kranten, radio en televisie in de ontwikkeling van deze landen vervullen en hoe de kerken daarbij kunnen helpen. De heer Hamelink die binnenkort hoopt te promoveren op een disserta tie over de ethiek van de massamedia bij de hoogleraar prof. dr. K. Strijd te Amsterdam, kwam zes jaar geleden bij IKOR-radio in dienst. Dit jaar heeft hij drie maanden in het oplei dingscentrum voor massamedia van de Afrikaanse kerken te Nairobi (Ke nya) cursussen gegeven over kerk en massamedia. De Lutherse Wereldfederatie is al lange tijd actief bezig in de ontwikke lingslanden op het gebied van massa communicatie. De nieuwste plannen van de Lutherse Wereldfederatie be wegen zich rond de vestiging van een televisiestation in Addis Abeba (Ethi opië) voor de Afrikaanse landen. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journ. 8.20 (S) Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Uitgebreide rep. 9.355 Water standen. 9.40 Oude muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom. 11.55 Beursber. 12.30 Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Journ. NOS: 13.30 Den Haag vandaag. 13.35 Spiegel van België. 14.05 Jazz: Bopthema’s en swingsessions. 14.30 (S) Lichte muz. uit Zd.-Slavië. 15.00 Leven in de taal. 15.10 Muziekmiddag. 15.10 (S) platen met toel. 16.00 Nws. 16.03 Alert! Op vlak van muz. en maat schappij; 16.35 (S) Klass, strijkkwar tet; 17.05 Het 25e Internat. Muz. festi val. Llangollen. 17.30 Brabant journaal. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journ. 18.25 (S) Licht ensemble. 18.55 (S) The Skymasters. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond: veel muz. 22.30 Nws. 22.40 Meded. NOS: 22.55 (S) Internat. Jazz-Festival. 23.55 Nws. HAARLEM. Op de zevende dag van de zevende maand van het jaar 1971 is de opera-componist Gian Carlo Menotti 60 jaar geworden. In het Zon dagsblad van 18 juli van de New York Times is een artikel van zijn hand verschenen waarin hij zich afvraagt: „Welke kant moet je op als je zestig bent?” Ook in Holland beschouwen wij Menotti als een van de meest succes volle hedendaagse opera-componisten. Hoewel wij hem eigenlijk alleen kennen van enkele voorstellingen van „The Medium”, „The Telephone”, „The Consul”, „The Saint of Blee- ckerstreet” en van de televisie-opera „Amahl and the Night Visitors”, is toch tot ons doorgedrongen, dat Me notti er langzamerhand wel in slaagt zoveel roem te vergaren, dat hij voort kan gaan op de weg die hem door Ver di, Leoncavallo, Mascagni en Puccini gewezen is. Hij werd in Cadagliano (It.) geboren en ging op zeventienjari ge leeftijd naar Amerika. Ofschoon vrijwel zijn gehele oeuvre in de Engel se taal geschreven is blijft hij in de muziek altijd de Italiaanse stijl trouw. Hieronder laat ik enkele citaten vol gen uit het artikel van Menotti in The New York Times: „Als je in de buurt van de zestig komt moeten er twee geesten worden af gezworen: de desil lusie en de verbittering. Voor de dro mer die ik vroeger was, is desillusie bijna onvermijdelijk. Voor de vechter die ik nog altijd ben, is de bittere smaak van de nederlaag, speciaal als deze nederlaag als onbillijk of bedrieg lijk beschouwd kan worden, in staat om iemands hart te vergiftigen en zijn glimlach te verzuren. Mijn vrienden zijn misschien verrast om mij te ho ren spreken over desillusies en verbit tering. Voor hen ben ik een gelukkige en succesvolle componist, die alle re denen heeft zich gelukkig te voelen. Maar ik ben vaak beschuldigd van op pervlakkigheid. Men vergeet echter dat de schijnbare „schrijf maar raak” hou ding in de meeste gevallen een pose is om diepere gevoelens te verbergen. Waar moet je heen als je de zes kruis jes hebt bereikt? Misschien is het niet meer zo nodig om hard te lopen. Het woord „succes” begint voor mij een twijfelachtige en ironische klank te krijgen en ik ben de eerste om het niet ernstig te nemen. Ik -zou niet zo ge makkelijk een andere componist kunnen noemen die zo vaak en zo volkomen ah waardeloos is beschouwd door de cri tici. Er waren zelfs recensenten die zich zelf verontschuldigden als ze zover gin gen om mij te verdedigen. Onlangs schreef een bekende New Yorkse criti cus dat hij zich schaamde omdat hij mijn muziek mooi vond. rugreis. Spannende ogenblikken dus en een primeur, want ’t vertrek van Arm strong was indertijd niet te zien. Pip en Zip, het journaal en dan the Flax ton Boys. In het voorprogramma van de NCRV verder nog Zo vader zo zoon, met als gastpanellid Willeke Alberti. Aansluitend aan het tweede journaal de start van een nieuwe serie en wel de Europese produktie met Arsène Lu pin, het geesteskind van de Franse journalist Maurice Leblanc, waaraan behalve de Franse en de Duitse tele visie ook de NCRV meewerkte, maakte namelijk een van de afleve ringen in Nederland. den hebben we ook al eens een versie van deze charmante gentlemen-misda- diger kunnen zien. De serie die nu van start gaat is met buitengewoon veel zorg gemaakt en zal in tientallen lan den worden uitgezonden. Tot de mede spelenden behoort Daniel Gelin. De verhalen spelen in de jaren twin tig, toen de wereld nog zo was, dat er plaats was voor een soort moderne Ro bin Hood, zoals Arsène Lupin: een stuk geboefte met de waas van charme en correctheid, die bovendien veel deed voor de minstbedeelden en die de rijke en niet erg fijngevoelige rijkaards best een financiële aderlating wilde geven. Nadat de actualiteiten zijn belicht door de Hier en Nu-ploeg, volgt een derde reportage van het concert dat ter gelegenheid van het vijfjarig be staan van De Doelen werd geschreven. Onder leiding van Edo de Waart speelt het Rotterdams Filharmonisch Orkest de ouverture le Carnaval Romain van Hector Berlioz en Sinfonia Concertante in Es van Mozart. Tot slot van het NCRV programma nog Het andere nieuws van Klaas van Gelder. Gegeven intussen die luttele drie maan den voorbereiding terwijl iedere festi ve Idirectie haar programma’s op een voor hand van meerdere jaren prepareert mocht dit (eventueel laatste) seizoen dan toch nog wel gezien en gehoord worden. In de opera-sectoren heeft Mozart met een betamelijke Zauberflöte en een aanvecht bare - en dan ook afgekraakte - Cosi fan tutte geen bijzonder gelukkige beurt ge had. Daarentegen zal dit seizoen met gulden letters in de annalen mogen wor den bij geschreven dankzij Verdi’s Fal- staff, waarvan de grandioze tenor en ac teur Gabriel Bacquier in de rol van de titelheld, een dan echt toch wel overrom pelende creatie maakte. Maar dat Aix voor het eerst sedert et telijke jaren nu 6 k weer eens een nieu we opera Beatris de Planissolas van Jacques Charpentier op het repertoire had geplaatst, verdient, zo mogelijk, nog wat dikker onderstreept te worden. Want op het stuk van de programmaver nieuwing werd het publiek, trouwens ook elders in Frankrijk, de laatste de cennia weinig meer verwend. Beatris de Planissolas was een adel lijke en ietwat opgewonden dame uit het Zuidfranse Ardeche van het begin der veertiende eeuw, die door de Inquisitie werd vervolgd vanwege de zondige rela ties die ze onderhield met de afvallige priester Pierre Clerque. De hele vocale bezetting van de opera bestaat uit slechts drie personen: Beatris, Clerque én de rechter van Inquisitie, die ieder een part waarheid incarneren: de totale, en inclu sief zéér lijflijke liefde; de betrekke lijkheid van dogma, wet en gebod en, tenslotte de onaantastbaarheid van de katholieke geloofsleer en zijn voorschrif ten. Terwijl de ketterse zieleherder tenslot te zijn gerechtelijke dood niet ontlopen zal, weet de overspelige jonkvrouw de procureur, na een lang verhoor, toch nog net van de puurheid harer gevoelens en daden te overtuigen, zodat z ij haar god deloze verleidingen en gedragingen uit eindelijk slechts met levenslang, in plaats

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 7