SABANA: GITARIST DIE DE COMMERCIE HAAT m Limehouse Seven speelde zich glansrijk in finale Zigeuner met een eigen stijl VS over Kees Loosdrecht Nieuwe structuur ALFONSO CASTILLO Toneelgroep Theater Documentaire van Dongen Wight krijgt geen tweede popfestival TV zondag Jazz-finale uit 7 6 TV zaterdag LOOSDRECHTS JAZZ FESTIVAL TV zondag TV maandag T.V. vanavond Radio maandag Radio zondag Ik ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1971 «wwwwwwwvwvww vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvy SOS-ber. SABANA Doet u dat alleen? Nu NEDERLAND I en Nederland II send 22 25 ►end Nederland I l. 20 ►end 22.35 aat. Nederland II uur KENNY CLARKE ge- Nederland I •g- Nederland II -k- ar; ►at. lee. ►at. hool, uur soen, lich- iging ►bouw 20 u. ►bouw Frank n de open Is die gitaar speciaal voor u gebouwd. Hij lijkt zoveel korter dan een andere? 16.00 16.02 16.12 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 21.30 22.45 23.15 15.00 15.32 16.05 16.30 18.55 19.00 19.30 19.55 20.20 20.25 21.40 21.45 15.52 15.55 18.55 19.00 19.05 19.35 20.25 21.25 21.50 22.40 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.40 22.00 22.25 22.35 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 21.25 21.50 22.50 NOS: Journaal. KRO: Bruintje Beer (tekenfilm) Kinderprogramma. NOS: Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Filmrubriek. STERReclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. KRO: Een goed leven. NOS: Apollo-15: Landing. KRO: Brandpunt. NOS: Journaal. NOS: Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: De Flaxton Boys (serie). Zo Moeder, zo dochter. STER: Reclame. NOS: Journaal. STERReclame. NCRV: Poolse film. Russische balletfilm. Hier en Nu. Ander Nws. NOS: Journaal. NOS: Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Kunstsignalering. VARA: Coronation Streel STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARAMet de muziek mee Watermerk. doc. over recreatiewater. Kapitale Benen. NOS: Journaal. t 2. oor BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Herh. progr. 13.00 Nws, toneelagenda, meded en SOS-be- richten. 13.20 Opera en Belcanto. 14.00 Nws. 15.00 Sport en muziek. 17.00 en 18.00 Nws. Vanaf 15.00 en 23.45 Ver keersinformatie. 18.30 R.-k. uitz. 19.00 Nws en weerbericht. 19.30 Muziekprogr. 22.00 en 23.00 Nws. 23.40 Nws. NOS: Pip en Zip. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER Reclame. E.O.: Muzikaal verzoekprogr. Groninger gezichten (film). STER: Reclame. NOSJournaal. STER: Reclame. AVRO: Ronnie Tober-show. Festival Flamenco Gitano. De kleine wereld van Kees van Dongen (doe.). NOS- Journaal. NOS: Journaal. Weekjournaal. voor slechthorenden. Verkeersinformatie. De verrekijker - internat. jeugdjournaal. Avontuur in regenboogland. Die goede oude tijd. Pip en Zip. IKOR-CVK-RKK: Tekenfilm. VARA: Hier is Lucy. Gitaarmuziek. NOS: Journaal. VARA: Film. Simon Carmiggelt. Internat. Jazz Festival Loos drecht 1971. NOS: Journaal. >P 4. ts 53 drik en ■nen nen t 2: bouw dis- Duin te- ïobert mui- :ner- 1. ;soen se ie )n te s- ir IC. t 2. list 18.45 18.50 18.55 1900 19.05 19.25 19.55 20.00 20.15 20.21 21.00 21.45 6, ;r P zegt hij in maar los”. Nederland 1. De KRO begint het mid dagprogramma met 10 minuutjes avon turen van Bruintje Beer, die in deze korte tijd zelfs een ruimtereis maakt. Voor de jeugd is ook bedoeld de Krib van zesenhalf. Een spannend en vooral ook blits avontuur van Steve, Toby en de anderen. Tenslotte in kleur nog een circusprogramma. Uit Frankrijk komt het optreden van het circus Jean Ri chard met acrobaten, paarden, wilde die ren, clowns en trapezewerkers. Pip en Zip ter opening van de avond, ook het journaal en de vaste rubriek „Voor een briefkaart op de eerste rang”. Fragmenten uit oude rolpren ten, zoals de tante van Charlie, de Big van het regiment en A man for all seasons. De quiz ontbreekt ook in deze zomerse aflevering niet. Aansluitend aan het journaal van 8 uur in KRO Zomertheater een televi siespel van Leif Panduro, gerealiseerd door de Deense televisie. In „Een goed leven” maken we kennis met een za kenman die het in het leven altijd goed is gegaan. Als hij op zeker ogenblik een levensverzekering wil afsluiten en zich laat keuren, blijkt hij ongenees lijk ziek te zijn. Hoe reageert een mens op zulk een mededeling? Dat is de zaak waarom het in dit stuk gaat. Tenslotte de landing van de Apollo 15 in de In- dische Oceaan. Brandpunt zal op een ge- schikt tijdstip de reportage onderbre- I ken of erna komen om de andere I actualiteiten van dichtbij en veraf on- I der de aandacht van de kijkers te bren- I gen. 1945 I uur 14.30- ;kerk iliaal I uur kweg blio- markt onderd aange- linsdag rie ha- nderd- i remie- Iteerde prijzen an 32 I Rolf is een man die al veel wel’s en wee’s van de jazz heeft meegemaakt, die zich niet snel laat teleurstellen en die (dus) een waardevolle steun is op elk concours. Dankzij het enthousiaste optreden van de „Limehouse” was het sfeertje in Loos drecht weer uitstekend. Na de dixie-war- ming-up ging alles er als koek in. De jury zal het deze keer wel moeilijk hebben gehad bij het beoordelen van de oude-stijl-orkesten, omdat, zoals al ja- ren het geval is de concurrentie daar het grootst is. Het is echter voor de eerste keer dat alle oude-stijl-groepen zeer serieus en consequent werden beluisterd. In voorgaande jaren kreeg de oude-stijl nog wel eens een veeg uit de pan. Dan werd een aan-schlemielende moderne groep hoger gewaardeerd alleen en uit- LONDEN (AFP). Het tweede popfes tival van Wight, dat op 30 augustus zou worden gehouden, gaat niet door. De auto riteiten van het eiland besloten vrijdag het festival te verbieden omdat de orga nisatoren volgens hen niet genoeg tijd meer hebben om de voorzieningen te tref fen die de overheid noodzakelijk acht. Het popfestival van vorig jaar, dat ruim 200.000 jongeren trok, leidde tot een storm van protesten van de plaatselijke bevol king. Het werd daarnaast voor de orga nisatoren een fikse financiële strop. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 8.00 Nws. 8.11 Voor kinderen. 8.25 Over weging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 10.00 Muz. op maandag. 10.15 Ned. muziekleven. 11.00 Nws. 11.03 Voor zieken. 11.30 Be- Los- Voor t.b.v. 12.41 NOS: Pip en Zip. Journaal. Floris (serie). Studio Sport I. Op Lokatie inSneek. Studio Sport II. Sonsbeek buiten de perken. Journaal. Nederland 1. Er kan vanmiddag geen halfuurtje voor de sport af. We zullen het moeten doen met de bekende ru brieken als Nieuws, weekjournaal, de Verrekijker, de Verakersinformatie, ’n Avontuur in Regenboogland en als ex traatje een aflevering van de serie „Die goede oude tijd.” In dit laatste pro gramma veel clownerie in oude stijl, maar ook de voortreffelijke blues-zan- geres Beatrice Reading. Pip en Zip openen de zondagavond. Ze worden niet opgevolgd door Woord voor Woord maar door een opera van de gezamenlijke kerken. Het is de ope ra van Jonas, geschreven door Pater Cocognac, bekend van kinderbijbel- boekjes. Hij werkte het aloude verhaal van Jonas in de walvis zat om tot een tekenfilm. Het bijbelse verhaal is in de moderne tijd getransformeerd, hetgeen de kinderen er meer bevattelijk voor maakt. De VARA gooit er om half acht wat Zondagavond wijdt de VARA een programma aan de Columbiaanse gitarist Alfonso Castillo, die zich specialiseerde op de folkloristische muziek van zijn land. Hij maakte succesvolle tournees door de ge hele wereld. Hij trad eerder op in Nederland, onder meer in 1966 tij dens het studentenlustrum en enige keren voor de VARA. Op de foto speelt hij (rechts) met zijn partner Clemente Dias. ep zijn vallen. ie vis- I 1 over enige n. De il aan- K 271. an een le pre- I ild. De i n ƒ31 rn ƒ35 >pt op laring, i 'Joord- LOOSDRECHT. De strijd in Loosdrecht is gestreden. De plukken de, slaande, tinkelende, pingelende en blazende jazz-slag is ten einde en de Haarlemse afgevaardigden zijn zeer goed uit het gevecht gekomen. In de moderne hoek plaatste solist- pianist Arnold Klos zich in de finale; bij de oude-stijl-jongens zal de rest van Nederland zich moeten meten met de fanatiek spelende Limehouse Seven uit Haarlem en dat zal een helse klus worden. Sabana speelt zijn eigen stijl (free), waarin zowel de flamenco-technieken als wel de speelwijze en de Oriëntaalse in vloeden zijn verwerkt. De „Danse Ara- be”, een eigen compositie, is daar een goed voorbeeld van. Alles wat in hem leeft, komt daarin tot uiting. Sabana is opgetreden in de Verenigde Staten, voor Radio Madrid in februari van dit jaar. Als solist in de Las Cuevas de Nemesio (vorig jaar gedurende vier maanden) in de Cava Baja, waar hij recitals gaf voor de studenten van YMCA en in Nederland Waar hij optrad voor AVRO- en KRO-ra- dio en in de „Meerpaal” Dronten. In Amsterdam speelde hij in de Continental Bodega, waar hij genoot van de Spaanse wijnen en de plezierige sfeer. Na zijn concert in Amsterdam om er zijn HILVERSUM I. 8.00 Nws. 8.10 Het levende woord. 8.15 Badinerie. 9.00 Nws en waterstan den. 9.15 Laudate. 10.00 Eucharistievie ring. 11.00 Nws. 11.02 Plaatpromenade. 11.55 Meded. 12.00 Kerkorgelconcert. 12.40 Tussenbeide. 13.00 Nws. 13.10 Ka mermuziek. 13.55 Litterair progr. 14.15 Concertgebouworkest. 16.25 Internatio nale korenwedstrijd. 17.00 Geref. dienst. 18.00 Schriftnoten. 18.30 Zingt het voorbedachte lied. 18.50 Kerk veraf en dichtbij. 18.58 Wilde Ganzen. 19.00 Nieuws. 19.07 Musica Sacra. 19.50 Klas sieke muziek. 20.30 Uit de lucht gegre pen. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 De zingende kerk. 23.00 Klassieke en moderne muziek. 23.55 Nws. (Van onze correspondent) AMSTERDAM Sabana, de 27- jarige flamencogitarist met wie ik een afspraak heb in het kantoor van zijn platenmaatschappij, zit achter de schrijftafel en typtNa de begroe ting gaat hij rustig door met zijn werk. Directeur Zomer van het Munich- label zegt: „Sabana staat erop u wat behulpzaam te zijn. Hij zet gewoon wat feiten op papier. Laten wij even naar hiernaast gaan. Dan kunt u met een de bandopnamen horen die we hebben gemaakt”. Ik hoor in stereo drie gitaren en beurtelings een harp en een sitar. Met hoeveel mensen werd de op name gemaakt? Verbazing aan de andere zijde: „Dit Is Sabana. Nee, geen begeleiding daarbij. Er is ook niet ingedubd”. lachwerk tegenaan in de vorm van „Hier is Lucy”. Vijfentwintig minuten vervolgens met de beide Columbiaanse gitaristen Alfonse Castillo en Clemente Diaz, die ook al eens opgetreden zijn in Zomaar een Zomeravond. Ze spelen muziek uit Spanje en Zuid Amerika. Na het nieuws een televisiespel, ge titeld „Zeg het met bloemen”. Het is een produktie van de BBC met in de hoofdrollen Priscilla Morgan en An thony Hopkins. Zij vormen samen het echtpaar dat net bezig is zijn huwe lijksproblemen te analyseren als de va der van de man komt te overlijden. Tij dens de familiereünie die volgt komen alle problemen plotseling in een heel ander licht te staan. Met name geldt dat voor de echtgenote, die eigenlijk ’n beetje uitgekeken was op haar partner. Als Simon Carmiggelt zijn verhaal „De Jongen” heeft voorgelezen gaat de VARA op de jazztoer. Rinus Spoor heeft de Apollo verageten en trok naar Loosdrecht om daar de finale van het jaarlijkse internationale jazzfestival vast te leggen. Niet alleen de winnen de combo zal spelen, maar voor het eerst zijn er nu ook enkele zeer be roemde gasten zoals de Leon Thomas informatie en het Stan Getz kwartet. Michiel de Ruyter geeft een toelichting. „Die gitaar is eenenveertig jaar oud”, antwoordt hij. Die korte hals is gewoon noodzakelijk, omdat de positie van de vingers zich zo snel moeten kunnen wij zigen. Dit instrument bestond al voordat ik geboren werd”. De Danse Arabe weerklinkt, met het geluid van de drie gitaren, dat van de sitar (het modieuze Indische instrument) en de harp en met alle Moorse invloeden en ritmen die in deze muziek besloten liggen. Nederland 2. Na Pip en het journaal op het 2e net de gebruikelijke Floris- herhaling. Studio Sport blijft met 2 afleveringen in de ether. Als intermezzo tussen de sport gaat de NOS namelijk opnieuw „Op Locatie” Ditmaal krijgt Sneek de eer. Een aantal koren en orkesten uit Friesland werken mee, alsmede de vermaarde Snitser Skotsploech met volksdansen. Richard Pulin en zijn Con- vektion Sektion zorgen weer voor de muzikale begeleiding en omlijsting. Na het 2e stuk Studio Sport besluit de NOS deze zondagse tweede-net- avond met ’n filmverslag dat Joes Odu- fré maakte van de manifestatie „Sons beek buiten de perken.” We hebben zo nu en dan al eens iets van deze tentoonstelling op het schearm kunnen zien. Nu een algemeen overzicht en vooral een verduidelijking van hetgeen er te zien en te beleven was. Eugenie Herlaar heeft de presentatie voor haar rekening genomen. ARNHEM. Toneelgroep Theater in Arnhem heeft een nieuwe leiding. Deze bestaat deels uit gekozen en deels uit op voordracht van het gezelschap benoemde personen. Gekozen zijn Fenneken Fockema An- dreae, Eric van der Donk en Bernhard Droog. Benoemd werden Elise Hoomans en Karei Muller (in de artistieke leiding) en Gerrit Korthals Altes (in de zakelijke leiding). Een nieuwe structuur is in het gezel schap ingevoerd. Deze moet bijdragen tot een verdergaande democratisering van het gezelschap en bedoelt een taakstelling en het daarbij gehanteerde uitgangspunt te formuleren. Voor ogen stond hierbij, naar de heer Korthals Altes meedeelde, een werkzaam kader te scheppen waarbinnen de verantwoordelijkheid van elk lid van het gezelschap niet alleen tot haar recht komt, maar ook wordt uitgebreid. De gekozen en benoemde algemene lei ding stelt het tableau de la troupe samen, trekte technisch en administratief perso neel aan, stelt het repertoire vast, kortom doet of is betrokken bij al die dingen die vroeger door de een- of tweekoppige di rectie werden verricht. De leiding is verantwoording verschul digd aan het gezelschap. Dit gebeurt in maandelijkse bijeenkomsten. Hierdoor komt een informatiestroom op gang van leiding naar gezelschap en omgekeerd, die naar „Theater” hoopt zal leiden tot een optimale betrokkenheid bij, invloed op en verantwoordelijkheid voor het eigen ge zelschap. Intussen is de band afgelopen. Er wordt teruggespoeld. We beluisteren de opna men opnieuw. Hij geeft uitleg. „Ja”, zegt hij lichtelijk verbaasd, „dat is een kwestie van techniek. Je doet dat zo (demonstreert het in de lucht)”. De gitaar wijkt in zoverre af van de mij be kende, dat de stemschroeven niet aan de zijkant van de kop zitten, maar aan de achterzijde. Het maakt, zal later blijken, stemmen na elk nummer noodzakelijk. „Vroeger allebei heel goed, nu vercom mercialiseerd. Manitas zou zijn familie moeten thuis laten, die broers kunnen zelfs geen gitaar vasthouden, laat staan erop spelen. Manitas is goed, maar hij kijkt te veel naar wat verkoopt. Hetzelfde geldt voor Paco Pena. Ik heb het hem de laatste keer ook gezegd. Maar wat wil je, geld is zoet. Misschien moet ik mijn trotse ideeën over de zuiverheid vn het artiest-zijn ook nog wel eens laten schie ten. Maar voor deze flamenco-kunst geldt altijd: je kunt me wel imiteren, maar je kunt nimmer begrijpen wat ik voel wan neer ik de oude melodieën van mijn volk speel” jaardenprogr. 11.55 Meded. 12.00 Vast: gevarieerd progr. (12.21 boer en tuinder; 12.26 Meded. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. Hier en Nu. 12.58 Rebus. 14.00 Lichte Hij laat andere voorbeelden van zijn kunst horen. De „Danse Judea”, geleerd van een heel oude Joodse gitarist, die nog leeft. Hij gaat zelf les halen bij de oude Spaanse grootmeesters, als hij er het geld voor heeft en als zij zin hebben om les te geven. Verder speelt hij klas siek gitaar. „Soms zitten we gewoon met wat vrien- den-gitaristen bijeen”, zegt Sabana. „We spelen en drinken wat. Soms blijft het al lemaal bij het gewone, maar plotseling wordt over één van ons de geest vaar dig en dan „klinkt” het. Ik ben dan ook geen man voor het huwelijk. Stel je voor dat we net lekker aan het musiceren zijn en mijn vrouw zou me komen halen om dat de aardappels gaar waren. Nee, man”. „Af en toe heb ik wat privé-leerlingen”, zegt hij, „maar dem eesten blijven niet lang als ze hun hoeveelheid studie nodig is om gitaar te leren spelen. Daar hebben ze dan geen zin in. Daarmee vallen de inkomsten weer weg”. Maar er moet in de toeristencentra in Spanje toch veel geld te verdienen zijn met het geven van concerten? „Ha”, zegt hij heftig, „die zogenaamde Flamenco Puro met een paar hakslaan- pende danseressen erbij, ja ik ken dat. Dat heeft toch niets met Flamenco te maken. Commercieel als de pest”. Wat denkt u van Manitas de Plata en Paco Pena? Nederland 2. De Evangelische Om roep vult de tijd tussen Pip en het iournaal en de klok van 8 uur. Twintig ninuten is uitgetrokken voor „Van hart tot hart”, Reinate Heemskerk en het Christelijk Residentie Mannenkoor bezoeken enkele ziekenhuizen om daar ■nuzikale wensen van patiënten te ver vullen. Verder een film van Dirk Var- svijk, getiteld Groninger Gezichten. De AVRO vervolgt het avondpro gramma na het 2e journaal met de Ronnie Tober-show.Als gasten ontvangt lij de Italiaanse groep Duke of Bur lington, het ballet van Hannah de Leeuwe en de zingende Haagse meisjes The Revells. Vervolgens de Bavaria- >how van Heinz Liesendahl: „Festival Flamenco Gitano”. In de show tre- len Spaanse flamenco-dansers en zan gers op, zoals de danseres La Singla, gitarist Paco de Lucia en El Gito. Als decor de allermooiste Spaanse plekjes. De avond wordt besloten met een Franse documentaire over Kees van Dongen, de Nederlandse schilder die zich in Parijs vestigde en daar tot een van de grootsten van zijn tijd uitgroei de. Drie jaar geleden overleed hij. Phi lippe Alexandra laat veel van zijn werk zien en spreekt voorts onder meer met zijn dochter Dolly, zijn broer Jean en een aantal kunstcritici en bewonde raars van de meester. „Sabana (de naam betekent savanne, wijde vlakte), geboren uit een zigeunergeslacht, dat leefde aan de Gan ges en dat ruim anderhalve eeuw gele den naar Zuid-Amerika is geëmigreerd. Gewoond en gestudeerd in Zuid-Amerika, Engeland en de Verenigde Staten, voorgoed woonachtig in Spanje, met als voornaamste verblijfplaatsen Madrid Avila. Trouwe vriend en leerling van de welbekende Luis Maravilla”. De vierde dag van het Loosdrecht Jazz Festijn werd geopend door de Limehouse Seven, naast de Midgetown Jazzband een van de huisorkesten van de Haarlemse Jazz Club. De „Limehouse” ging er van meet af aan zeer fors tegenaan; het pu bliek reageerde navenant. De sonore tuba van Piet Peeperkorn en de Abe Lincoln-geïnspireerde trombone van Jacques van Hamm, droegen daartoe erg veel bij. Het spel van trompetist Ton van Brussel is bekend van de Haarlemse Jazz Club; hij heeft een embouchure die moeilijk op gang komt, maar die daarna tot grootse dingen in staat is. Op het ge vaar af van chauvinisme beticht te wor den, wil ik nogmaals stellen dat het te recht is dat deze formatie in de finale is beland, al zou het alleen al zijn omdat de stijlbenadering zeer zuiver is. De competitie van vrijdag heeft verder geen finalisten opgeleverd, zodat vandaag tegen elkaar in het muzikale strijdperk treden: de Jaap Dekker Boogie Set (Arn hem); Relax (Groot Schermer); Arnold Klos (Amsterdam-Haarlem)Limehouse Seven (Haarlem) en het kwartet Jurre Haanstra (Laren). Vrijdag werd tegen alle verwachting in niet zo’n bezoek-topdag als was verwacht. Bij het begin van het concours was het zelfs uitermate stil. november van dit jaar in reist hij weer naar Spanje eigen ideeën voor gitaarmu ziek uit te werken en in te studeren”. Dan komt de hoofdpersoon binnen. Zijn levensbeschrijving, in het Engels getypt, beslaat precies een velletje papier. Tege- lijkertijw levert hij mij een afschrift van de ontwerphoestekst voor de LP die in de herfst van dit jaar zal worden uitge bracht. Dat is dan net voor zijn optreden in Amsterdam op 12 november tijdens een grote gala-avond voor de reclame wereld. „Als er nog vragen zijn” vlekkeloos Engels, „brand Ik lees: muz. 14.25 Pianorecital. 15.00 Herv. I dienst. 15.30 Zoeklicht op Nederland. I 16.00 Nws. Overheidsvoorl.: 17.20 Ad- viesraad culturele samenwerking. 17.30 En Bloc. 18.30 Nws. 19.00 Gewijde muz. 19.25 Reformatie en reveil. 19.35 Kerk- orgelspel. 19.40 Het woord aan het woord. 19.55 Meded. 20.00 Utrechts Sym fonie Orkest en Blaaskwintet. 21.25 Ruimtelijke ordening. 21.55 Jazz-Time. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama. 23.00 Vertolkers beluis terd. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Spitsuur Amsterdam. 7.33 Van de voor pagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.23 Spitsuur Amster dam. 9.10 Verzoekplaten. 9.35 Waterst. 10.00 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Repertorium. 12.15 Maandag, klass. en informatie, muz. 14.50 Topsport (klankbeeld). 15.20 Eurolight. 16.00 Nws. 16.03 Mikadoo. vrolijke kindershow. 17 „O”: jeugd. Overheidsvoorl.: 17.40 Den Haag aan de lijn. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.30 Operette Joh. Strauss. 19.30 Nws. 19.35 Acht eeuwen schilderkunst. 20.15 Komt u maar. 22.20 Bond zonder naam. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Journaal. 22.55 Jazz in Aktie. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.03 Popstation. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Suzie Cream Cheese. 12.00 Nws. 12.03 Jam on Radio. 13.00 Pop-mixture. Ieder heel uur nws. BRUSSEL, 324 m. 12.00 Nws. meded. SOS-ber. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Muz. 12.55 Bui- tenl. persoverz. 13.00 Nws. 13.20 Dans- muz. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Gevar. progr. 15.00 en 16.00 Nws. 16.03 Beursber 16.05 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15 Muzprogr. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 Voor soldaten. 18.45 Inter mezzo. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.30 Intermezzo. 19.40 Franse taalwen ken. 19.43 Amusementsmuz. 20.00 Vo cale muz. 22.00 Nws. loterijber. 22.15 Stemmige muz. 23.00 Nws. 23.10 Lichte muz. 23.40 Nws. HILVERSUM II 8.00 Nws. 8.10 Voor het platteland. Aansl. Postduivenberichten. 8.17 Weer of geen weer. 9.00 Sportmeded. 9.45 Humanistisch Verbond. 10.00 Kerkko rendag Vianen. 10.30 Herv. kerkdienst. 11.25 Wilde Ganzen. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 De Open Deur. 12.00 Muzikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Journaal. 13.35 Trefpunt. 14.00 Country and wes tern. 14.30 Voor de buitenl. werkne mers. 17.00 Latijns-Amerikaanse mu- ziekshow. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.15 Cabaret. 18.50 Discussie. 19.30 Nws. 19.35 Omroeporkest. 20.00 Werkende jongeren (klankbeel). 20.30 In de kaart gespeeld. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Journaal. 22.55 Lichte platen. 23.55 Nws HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Drruit. 10.00 Nws. 10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02 Muziek Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Met vriendelijke groeten 13.00 Nws. 13.02 NAR: Ned. Artiesten Revue. 14.00 Nws. 14.02 Langs de lijn. 15.00, 16.00 en 17.00 Nws. sluitend omdat er „modern” werd speeld. We hebben met de jury een informatief babbeltje gehouden; Kenny Clarke: „De verscheidenheid van dit concours is zeer interessant. Ik vind het leuk om in deze jury te zitten, vooral omdat ik zoveel verschillende soorten jazz muziek hoor” Michiel de Ruijter: „Het peil van alles wat tot nu toe gepresteerd is, vind ik middelmatig. Je kunt moeilijk beter ver wachten, omdat alles dat erg goed is, zich inmiddels wel als zodanig heeft gemani festeerd. Desondanks ben ik blij dat zo veel mensen zich actief met jazz bezig houden”. Willem van Maanen: „Ik heb geen tijd, ik moet repeteren met Mengelberg” Boy Edgar: „Dit festival heeft een zeer interessante bezetting en het geeft mij de indruk van een professionele opzet. Ik ben het ook eens met de nieuwe methode van één enkele winnaar en niet zoals vroe ger gebruikelijk was een winnaar in de oude en een winnaar in de moderne categorie” Vandaag dus de finale. Het zal waar schijnlijk wel een winnaar in de moderne stijl worden, omdat de technische virtuo siteit daarvan nog steeds meer aanspreekt dan de (helaas zo) platgetreden paden van de oude-stijl. Met moderne jazz valt nu eenmaal meer te beleven hoewel ik van ganser harte hoop dat de Limehouse Seven mij niet in de kou zal laten staan. ROB HOEKE 1 A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 7