Amsterdams Toneel begint
Brandpunt houdt
eerste (en enige?) seizoen
wekelijks open
Toneelspelers:
protest tegen
profijtbeginsel
huis voor kijkers
OPVOLGER NEDERLANDSE COMEDIE
SPEELT NIET MEER IN HAARLEM
VAN WESTERLOO NIEUWE CHEF
Na Rademakers
nieuwe artistiek
Gastronomerie
uit oorlogsjaren
als bad-schone
Kwart miljoen
voor kunstenaars
Spiros Skourast
Amerikaans idool
Centrum-première
leider gezocht
Neerlands Hoop
„de bokkedoorns"
Grenzeloos spel
uit Blackpool
10
Radio donderdag
TV woensdag
TV donderdag
TV vanavond
WOENSDAG 18 AUGUSTUS 1971
A
Niet in Haarlem
Vroege voorstelling
(Van onze correspondent)
HILVERSUM De nieuwe Brandpunt-eindredacteur Ed van Wester-
loo verschijnt vanaf 24 september niet meer op het scherm. In de nieuwe
opzet van deze KRO-actualiteitenrubriek heeft hij een plaats achter de
schermen, waar hij zich erg behaaglijk gaat voelen. „Ik vind het heer
lijk”, zegt hij. „Ik heb er balen van nergens meer iets anders te zijn dan
die jongen van Brandpunt”.
Vroegere filmmagnaat
Stap uit de Z or genwereld in een
Oase van Sfeervolle gastvrijheid
bij
Hoffmanns Erzahlungen
in Amsterdam herhaald
F
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM Het Amsterdams
Toneel, de kersverse opvolger van de
Nederlandse Comedie, begint op
3 september het nieuwe seizoen met
een voorstelling van een verzameling
sketches van Dimitri Frenkel Frank
en Eli Asser, geheten „U hoeft Am
sterdam niet voor me in te pakken,
ik eet het hier wel op”. Het hele
gezelschap (35 spelers) speelt er in
mee, geregisseerd door Frenkel Frank
en Fons Rademakers.
temidden van romantisch natuurschoon
in het Wethouder van Gelukpark
aan de Zeeweg te Overveen tel. 023-263600.
Zeer geschikte gelegenheid voor exclusief
Lunchen of Dineren!
Een keuze uit vele Specialiteiten!
Gelegenheid voor besloten Party’s.
Tafelreservering gewenst.
Lenny Kuhr en Euson
naar Sopot-festival
CHARLES BOOST.
’WWWWWWVWWWVWWWWWWVWWVWVWWWWW I
ADVERTENTIE
DEN HAAG. Ruim een kwart miljoen
AAAniWVWVWWMIAAMWVWWMWWVWMWMMMMWtMAMMMMMIMIMAMlAAMANWWWWWVUWWWWWMMMWMWMWINVWWWVWV
•K
spelers die
elkaar kan
Toneel een
ganisaties der werknemers door B. en W.
van Amsterdam, in overleg met de minis
ter van CRM. De subsidiëring geschiedt
zoals gebruikelijk voor 60 percent door de
gemeente Amsterdam en 40 percent door
het Rijk.
DEN HAAG. De chansonnière Lenny
Kuhr en de balladezanger Euson zullen
Nederland vertegenwoordigen op het elf
de internationale festival van de pop-song,
dat van 26 tot en met 29 augustus in het
Poolse Sopot wordt gehouden.
Lenny Kuhr, die in Frankrijk grote be
kendheid heeft verworven, komt uit in de
„international contest,” waaraan 25 lan
den deelnemen. Voor ons land zit Paul
Acket in de jury.
De reeds vele jaren in ons land zingen
de uit Aruba afkomstige Euson treedt in
de Poolse Oostzee-badplaats op tijdens de
„record day.” In de jury voor dit onder
deel van het festival, waaraan 22 landen
deelnemen, zit voor Nederland Wouter van
Roon.
17.00
17.00
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.50
23.10
23.25
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
22.30
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.20
22.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.50
19.55
20.00
20.15
20.20
20.45
21.15
22.00
22.25
wordt vertegenwoordigd door de ploeg
van Rolde. De avond wordt besloten
met een filmpje over het werk van
jonge Nederlanders in ontwikkelings
landen en het laatste bulletin van de
nieuwsdienst.
Het gezelschap dat voorlopig slechts één
seizoen de Amsterdamse stadsschouwburg
zal bespelen, doet een gooi naar een
langer bestaan. Fons Rademakers, tot fe
bruari artistiek leider, beschouwt dit sei
zoen als „een overgangsfase”. De moeilijk
heid is dat de huidige bezetting van het
Amsterdams Toneel niet ideaal is. Dat is
er oorzaak van dat een stuk van Harry
Mulisch, „Oedipus, Oedipus” voorlopig niet
door kan gaan. Lodewijk de Boer, die het
zou gaan regisseren, kan het met dit
gezelschap niet bezetten. Men wil probe
ren het uit te brengen als een Holland
Festival produktie in 1972. Het lijkt onder
HILVERSUM Hl.
9.00 Nws. 9.03 Zing, zing, zing! 10.00
Nws. 11.00 Nws. 11.03 De muzikale
fruitmand. 12.00 Nws. 12.03 Felix Meur-
ders Show. 13.00 Nws. 13.03 Joe Blow
Show. 14.00 Popmixture. Ieder heel uur
nws.
Nederland 2. Terwijl op Nederland
1 Esther Williams amoureuze beleve
nissen beleeft, gaat op het tweede
net een aflevering uit de serie „De
laatste 5 minuten” van start. Aan de
spanning van deze detective gaat een
handvol programma’s vooraf. Dat zijn
Pip en Zip, journaal en een film over
de tournee van the Cats door Indone
sië. De groep werd tijdens die tournee
begeleid door Jan en Rita Huijskens
die er filmopnamen van maakten. In
deze uitzending spelen the Cats onder
meer de volgende nummers I don’t
know, Where have I been wrong, I
love you en Five little tears. Al met al
nummers genoeg om de tijd tot acht
uur te vullen. Om acht uur het nieuws
en daarna de reeds genoemde afleve
ring van „De laatste 5 minuten”. Het
laatste nieuws is te zien om even na
tienen.
Nederland II
NOS: Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: The Cats in Indonesië
(film).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Film.
NOS: Journaal.
Nederland I
VARA:
VARA: Kinderprogramma.
NOS: Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: De Dubbeldekkertjes
(serie).
IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
STER: Reclame.
NOS: Joürnaal.
STER: Reclame.
NOS: Film, a.l.
Eurovisie: Spel zonder grenzen.
Socutera.
Journaal.
Nederland I
NOS: Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
TROS: Op losse groeven:
Nederl. Top 5.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STERReclame.
TROS: Mission Impossible (film).
Film.
Folklore uit Spanje.
NOS: Journaal.
NEW YORK (AFP). In Rye bij New
York is op 78-jarige leeftijd overleden
Spiros F. Skouras, oud-president van de
filmmaatschappij 20th Century Fox.
Spiros Skouras was de zoon van een
Griekse herder. Toen hij 17 jaar was, emi
greerde hij met twee broers naar Amerika.
Vier jaar later nam het drietal voor 4000
dollar een bioscoop over van iemand die
in financiële moeilijkheden was geraakt.
De zaak ging uitstekend lopen en binnen
de vijftien jaar bezaten de broers in Saint
Louis, Indianapolis en Kansas City 37 bi
oscopen. In 1932 kochten Warner Bros, hen
meer af te hangen van de
Lodewijk de Boer dan bij
krijgen of het Amsterdams
langer leven beschoren is.
Wat wel een perfecte bezetting aldus
Rademakers zal krijgen is „Interieur”,
een stuk dat Hugo Claus heeft geschreven
naar zijn roman „Omtrent Deedee”. Claus
regisseert het zelf. Naast dit stuk zal men
„De Vader” van Strindberg brengen in
een eigentijdse opvatting, waarschijnlijk
geregisseerd door Theo Kling. De premiè
res van beide produkties worden in okto
ber verwacht. In januari wil men in regie
van Karl Guttman uitbrengen „Old Ti
mes”, het nieuwste stuk van Harold Pin
ter met onder andere Guus Hermus en
Sigrid Koetse. Er is een afspraak over de
première gemaakt met de toneelgroep
Centrum, die het stuk eveneens denkt te
produceren.
Het Amsterdams Toneel is van plan in
de kerstvakantie een speciaal kinderpro
gramma uit te brengen onder leiding van
Robert Borremans, die op eigen houtje en
bij de televisie enkele jaren voor en met
kinderen heeft gewerkt. Er doen acteurs
mee en marionetten.
je, al binnen. „Kijk, als het natuurlijk
een grote puinhoop wordt gaen we het
regelen. Dan moeten we met een natte
vinger selecteren”, zegt Ed van Wes-
terloo. „De KRO heeft er een aange
legenheid van willen maken, waarin
leden, programmamakers en kijkers el
kaar kunnen ontmoeten. Ik heb al men
sen gesproken, ministers bijvoorbeeld,
die het een erg leuk idee vonden en
ook eens wilden komen”. Het populaire
radioprogramma „Van twaalf tot twee”,
dat ook rechtstreeks vanuit KRO-studio
1 komt, is al tot september 1972 vol
geboekt. Dat is een goed teken voor dit
open huis van Brandpunt.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. De Nederlandse Ver
eniging voor Toneelkunstenaars heeft in
een brief aan minister Engels van CRM
geprotesteerd tegen het voorgenomen be
zuinigingsbeleid. De NVT meent dat de
toepassing van het profijtbeginsel ramp
zalige gevolgen zal hebben voor kunst en
cultuur, en „zeker ook het toneel”. Men
vreest „exorbitant verhoogde” toegangs
prijzen. „Kunst wordt weer een elitaire
zaak en het streven naar democratisering
verdwijnt achter de horizon”, zo staat in
de brief, waarin verder gewezen wordt
op het „opbouwende beleid” van de voor
gangers van minister Engels op CRM.
De federatie beroepsverenigingen van
kunstenaars, waarvan de NVT deel uit
maakt, heeft een onderhoud met de mi
nister aangevraagd. Op 20 augustus praat
de minister met een delegatie van het fe
deratiebestuur, bestaande uit de heren
Bernlef, R. de Jong, J. Koelemeij en Eg
bert van Paridon.
Nederland II
NOS: Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: JournaaL
STERReclame.
NOS: Van gewest tot gewest.
Tips Nat. Bur. Toerisme.
STERReclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VPROBerichten uit de zomer.
Film Laurel en Hardy.
De twintiger en dertiger jaren.
Horror-film.
NOS: Journaal.
Het Amsterdams Toneel wil evenals de
directie van de schouwburg er naar stre
ven dat de Amsterdamse stadsschouwburg
het karakter van een open huis krijgt dat
past op het vernieuwde Leidseplein. Er
zijn al verbouwingsplannen in die richting
ontworpen door Cees Dam, die ook be
moeienis heeft gehad met de plannen voor
de schouwburg in Haarlem.
Als wij even met hem nakaarten over
de vernieuwing van deze rubriek, blijft
de nadruk natuurlijk op een pittige
stroom actuele informatie, maar ook op
het publiek te liggen. Wekelijks (op
vrijdag- of zaterdagavond) kunnen zo’n
200 mensen de rechtstreekse uitzen
ding in het KRO-gebouw meemaken
om na afloop in de foyer onder het ge
not van koffie de programmamakers te
loven, te bekritiseren, of om over be
paalde onderwerpen te discussiëren.
„Ik heb geen idee hoe de belangstel
ling zal zijn. Bij de KRO lopen de
schattingen uiteen van 150 tot 150.000.
Volgens mij zal het wel wat meevallen.
Bovendien kunnen we in een heel jaar
zo’n 10.000 belangstellenden verwer
ken.” Zo kan de kijker invloed uitoefe
nen op de KRO, die als gastheer de
poorten opent in het kader van de open
heid. Dat is ook de reden waarom de
rubriek „Brandpunt-post” weer in ere
wordt hersteld. Iedereen krijgt daarin
de gelegenheid zijn zegje te doen. In de
uitzending hebben de bezoekers nau
welijks een aandeel.
Van Westerloo: „Dit is wel een legale
mogelijkheid voor indringers. Niets zal
mij liever zijn dan een bezoeker die de
eerste uitzending al roept dat een be
paalde vraag hem niet bevalt. Maar het
moet natuurlijk geen rotzooi worden. De
presentatie wordt ook relaxter met pu
bliek, is mijn ervaring”.
Die presentatie geschiedt achter een
speciaal ingerichte tafel en zes zoge
naamde sets. Voor kunst, sport, inter
views, commentaar, sprekers en een le
vend gebeuren als dat nodig mocht blij
ken. Voor het commentaar worden tien
Ernst en de auteur Aart den Doolaard
vaste panelleden aangezocht. Van mgr.
is bekend dat ze komen. Ex-minister
Klompé heeft zich in principe bereid
verklaard. „Zij gaan niet praten over
hun vakgebieden. Wij hebben mensen
gekozen, waarvan we denken dat ze
een originele visie hebben,” aldus Van
Westerloo.
De nieuwe eindredacteur meent dat
het tijd voor een nieuw Brandpunt was
gekomen, omdat de kijkdichtheid voor
actualiteitenprogramma’s in hun enge
straatjes vermindert. „En de inhoud
van elke rubriek is zo langzamerhand
voorspelbaar, plus de manier waarop
het nieuws wordt behandeld, afhanke
lijk van welke rubriek natuurlijk. Wij
blijven wél bij de actualiteit. We maken
er geen nieuwsshow van”. De zendtijd
is van 25 naar 50 minuten gegaan. De
gefilmde reportages blijven gehand
haafd. maar zullen korter duren. De af
deling externe contacten van de KRO
heeft handenvol werk aan deze open
opzet. Zij moet er met name voor zor
gen dat elke week een bus met bezoe
kers uit een of andere Nederlandse
plaats naar Hilversum rijdt.
Gistermorgen waren de eerste brie
ven, waarin aanvragen voor een plaats-
Het gezelschap zal 325 voorstellingen
geven in het komend seizoen, waarvan 140
buiten Amsterdam. Dit laatste aantal is
lager dan hetgeen de Nederlandse Come-
die deed. Met name zal het Amsterdams
Toneel niet meer in Haarlem spelen, zoals
het Haarlemse gezelschap Centrum niet
meer in Amsterdam zal spelen. Tussen de
gezelschappen en de schouwburgdirecties
is een regeling getroffen tot uitwisseling
van faciliteiten van kaartverkoop en in
formatie voor eikaars voorstellingen. De
NZH zal weer gereduceerde buskaartjes
verkopen in combinatie met plaatskaarten
voor de Amsterdamse dan wel de Haar
lemse schouwburg. Het gezelschap meent
dat Haarlem en Amsterdam zo dicht aan
elkaar gegroeid zijn, dat het voor mensen
in Slotermeer en Osdorp nauwelijks ver
schil zal uitmaken of ze nu naar Haarlem
dan wel naar Amsterdam moeten.
HILVERSUM H.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Dag met een plaatje. 8 00 Nws. 8.11
Joum. 8.20 (S) Dag met een plaatje.
8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Klankb. Tsjecho-Slowakije.
9.35 Waterstanden. 9.40 Jongeren en hun
vakantie. 10.00 Voor kleuters. 1010 Ar
beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rond
om 12. 11.55 Beursber. 12.3# Modem
platteland. 12.34 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Journ. 13.30 Muziek aan hof Oran-
je-Nassau. (VII) 14.02 (S) Klass, muz.
14.30 Biels Co (strip). 15.00 Palet.
16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen. 17.00
Mobiel; 17.40 Alles voor de klub: 17.55
Meded. 18.00 Nws; 18.11 Journ. 18.25 Uit
welk progr. is dit? 19.40 Memo-theo-
logische en aanverwante litt. 20.05 (S)
Brabants Orkest. 21.55 Pro musica anti-
qua. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45
Joum. 22.55 (S) Nieuwe chansons. 23.20
Beroemde soloconcerten. 23.55 Nws.
HAARLEM. In ons bericht over de
ziekte van Centrum-acteurz Frans Vorst
man zijn enige regels weggevallen. Daarin
stond, dat zijn rol in het toneelstuk „Bloe
sem van seringen brengt herinneringen”
(Forget-me-not-Lane) van Peter Nichols
wordt overgenomen door Piet Römer. De
première is op 16 september.
uit.
In 1942 werd Spiros president van 20th
Century Fox met een salaris van een
kwart miljoen dollar per jaar. In 1952
maakte hij de eerste cinemascoopfilm,
„The Robe” (De Mantel). Latere dure pro
dukties brachten de maatschappij in fi
nanciële moeilijkheden. Met de produktie
van de film „Cleopatra” met Richard Bur
ton en Elizabeth Taylor in de hoofdrollen
wilde men de onderneming van de finan
ciële ondergang redden, maar de kosten
van de film dertig miljoen dollar
overtroffen ver de geraamde kosten.
Skouras werd als president van Fox ver
vangen door Darryl Zanuck sr. Zijn laatste
jaren was Skouras directeur van een
scheepvaartondememing.
AMSTERDAM. Na de voorstellingen
van „Hoffmanns Erzahlungen” in het af
gelopen Holland Festival, geeft De Neder
landse Operastichting in de Stadsschouw
burg te Amsterdam op 20, 22, 24 en 26 au
gustus herhalingen van deze opera van
Jacques Offenbach.
Door een auto-ongeluk kan de sopraan
Urszula Koszut, die de rollen van Stella,
Olympia, Antonia en Giulietta vertolkte,
niet opnieuw medewerking verlenen. Haar
plaats wordt ingenomen door de aan het
Landes-Theater van Coburg geëngageerde
Bulgaarse zangeres Maria Christova.
In de oorlogsjaren, de tijd van de
„pin-ups” en de „glamour girls” die
als foto-modellen de wanden van canti-
nes, soldatenbarakken en legertenten
versierden ter ondersteuning van het
moreel van de Amerikaanse jongens
overzee, speelde ook Esther Williams
haar rol als gefotografeerd ideaal van
de „clean, American girl.” Zij was nog
op de middelbare school en net 15 jaar
oud toen zij in 1937 zwemkampioene
werd. Kort daarop, tijdens de wereld
tentoonstelling van San Francisco, was
zij de attractie van de Aquacade, een
betoverend water-festijn. In 1942, 19
jaar oud, kreeg zij haar eerste filmrol
naast Mickey Rooney die vele malen
Andy Hardy had gespeeld in de bij
zonder populaire bioscoop-serie over de
Hardy-familie. De Hardy-films liepen
toen al vijf jaar en in hetzelfde jaar
dat Esther Williams debuteerde, kreeg
de serie een Oscar omdat zij de Ame
rikaanse levenswijze bevorderde.
Esther deed mee aan „Andy’s double
life” en „Andy steps out,” waarmee
tegelijk de reeks beëindigd werd, wat
niets met haar acteertalenten te maken
had. Daarna werden vooral haar kwa
liteiten als zwemster en fotomodel uit
gebuit in films met water-suggererende
titels als „Bathing beauty”, „Neptune’s
daughter” en „Million dollar mermaid”,
terwijl zij in comedies met meer grond
onder de voeten het lieve, glimlachen
de en gezonde jonge vrouwtje speelde
een rol die later met zoveel succes door
Doris Day zou worden overgenomen.
Wil men kennismaken met dit zwem-
idool dat in de oorlogsjaren de solda
tenharten vlugger deed kloppen, dan
moet men vanavond kijken naar
„Bathing beauty” uit ’44, waarin zij
naast Red Skelton, de sportieve colle-
ge-girl speelt die het maar moeilijk met
de avances van mannen heeft.
AMSTERDAM. Het cabaretduo Freek
de Jonge en Bram Vermeulen brengt op
9 september zijn nieuwe show in première
in het Shaffytheater. De show die zij zelf
geschreven hebben heet: „Neerlands Hoop
in Panama”, Het tweetal hoopt tot eind
december in Shaffy te blijven spelen.
gulden kan beeldende kunstenaars worden
toegekend in de vorm van stipendia of
reisbeurzen. Dit bedrag is op de begroting
van het ministerie van CRM voor dit jaar
hiervoor uitgetrokken. Tot mfedio septem
ber kunnen deze toelagen worden aange
vraagd bij het ministerie. Voor de toeken
ning ervan wordt advies ingewonnen van
een commissie, die is ingesteld op advies
van de raad voor de kunst.
De stipendia zijn bestemd om kunste
naars in staat te stellen zich gedurende
enige tijd te wijden aan de voortzetting
en ontwikkeling van hun werk, of aan de
uitwerking van bepaalde projecten. De
toelagen dienen niet om materiaalkosten
te dekken voor de uitvoering van een pro
ject of voor de inrichting van ateliers e.d.
Van links naar rechts Red Skelton,
Esther Williams, Jacqueline Dalya
en Basil Rathbone in „Bathing
Beauties”.
Van links naar rechts Dimitri Frenkel
Frank, Fons Rademakers, Geert
Lubberhuizen en Donald Bleijleve,
gisteren bij de presentatie van de
plannen.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16
(S) Badinerie. 7.30 Nws; 7.32 Actuali
teiten; 8.00 Nws. 8.25 Overweging 8.30
Nws. 8.32 Voor de vrouw 9.00 Gymn.
voor de vrouw. 10.00 Pedagogische ru
briek. 10.20 (S) Muziek uit Barok. 11.00
Nws. 11.03 Voor zieken. 11.55 Meded.
12.00 Los-Vast. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinb.; 12.30 Nws; 12.41 Hier
en Nu. 12.58 Rebus. 14.00 (S) Fanfare
orkesten. 14.30 (S) Pianotrio. 15.00 Chr.
geref. dienst. 15.30 Spiegel van Duits
land. 16.00 Nws. 16.03 Meer over min
der. 17.30 Eur. Roeikamp. Kopenhagen.
17.30 En Bloc. 18.30 Nws. 19.00 Volks-
muz. 19.15 (S) Leger des Heils 19.30 Op
de man af. 19.35 Spel. 21.00 (S) Mu
ziek, muziek, muziek. 21.50 (S) Huis-
orgelrecital. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag.
22.50 Vakantietoeslag. 23.15 (S) Lichte
platen. 23.55 Nws.
Nederland 1. Na Pipo en het nieuws
komt de NOS met „de hopeloze huis
baas”, een aflverng uit de serie de
Dubbeldekkertjes. Daarna de wekelijk
se informatierubriek Kenmerk met we
tenswaardigheden over kerk en samen
leving.
Dan, na het nieuws van 8 uur, een
film die destijds heel veel mensen de
bioscoop binnen wist te lokken: Bathing
Beauty met in de hoofdrol Esther Wil
liams.
In samenwerking met de NCRV
komt de NOS later op de avond met
een reportage vanuit Blackpool, waar
de zesde aflevering van Spel zonder
Grenzen zich afspeelt. Nederland
Nieuw is ook het experiment om enkele
keren bijvoorbeeld eens per week
de voorstelling te laten beginnen om half
zeven, zodat het publiek dat in het cen
trum werkt niet eerst naar huis hoeft om
te eten. In de pauze zullen broodjes en
snacks in de schouwburg te krijgen zijn.
Deze actie heeft men ontworpen met een
speciale campagne gericht op de werkne
mers in bedrijven. Trouwens, de hele
publiciteitscampagne van het gezelschap
zal met behulp van een reclamebureau op
moderne wijze aangepakt worden.
Het artistieke credo van het gezelschap
is nog vaag. In ieder geval wil Fons
Rademakers toneel brengen dat zin heeft
voor Nederlands publiek. Niet alleen oor
spronkelijk Nederlandse stukken maar
ook buitenlandse, maar dan van zo’n ka
rakter dat ze herkenbaar zijn voor spelers
en publiek. Een bepaalde maatschappijvi
sie heeft het gezelschap als geheel niet.
Rademakers is maar korte tijd artistiek
leider. In februari zal hij zich terugtrek
ken wegens de voorbereidingen voor een
nieuwe film, die hij in het buitenland zal
maken. Intussen zoekt het gezelschap
naar een nieuwe artistieke leider. Onder-
handelingen zijn gaande. Leiden deze niet
tot resultaten, dan worden per advertentie
sollicitanten opgeroepen.
Vanuit het gezelschap wordt dezer da
gen een artistieke raad gekozen, die in
ieder geval minder leden zal tellen dan de
raad die de plannen voor het huidige
gezelschap hebben voorbereid. Daarin za
ten zes mensen, en dat heeft tot verschil
lende moeilijkheden geleid. In ieder geval
heeft Ellen Vogel, die in de raad zat, het
gezelschap verlaten om zich onder Guus
Oster te storten op een vrije produktie,
„Sex a la meunière”.
In de laatste jaren hebben verschillende
belangrijke spelers het gezelschap verla
ten. Tot de vedetten horen thans Ank van
der Moer, Sigrid Koetse, Kees Brusse en
Guus Hermus. Verder merken we in het
tableau de la troupe op: Mimi Boesnach,
Kitty Courbois, Caro van Eijck als gast,
Nell Koppen en Jacqueline Royaards-
Sandberg. Verder: Gerard Hartkamp, Jan
Retèl, Alex van Royen en Robert Sobels.
Zakelijk leider is Donald Bleijleve.
Het Amsterdams Toneel heeft een
nieuw bestuur, dat de zaken van het oude
overgedragen heeft gekregen. Voorzitter is
uitgever Geert Lubberhuizen. De be
stuursleden zijn volgens de nieuwe statu
ten benoembaar voor drie jaar, maximaal
zes jaar. Ze worden benoemd op voorstel
van bestuur, werknemers en belangenor-