PANDA
Vier hoogleraren over
een
van de moeilijkste taboes
D
Arman
Ilva
en
Polle, Peil©
en
Yoga voor het westen
door Ruud Lohman
«dB
5
i
Pingo
J
de slapeloze ridder
en
F
0 ft I
1
4
AGENDA VOOR HAARLEM EN DE IJMOND
I
I
I
BEHARTIGENSWAARDIGE UITSPRAKEN
V
a
o
Heemskerk
bescherming
IN ESSAYS „OMTRENT DE DOOD”
JSSSsiWIJ ONTVINGEN
boekenboeken
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
«g'BI
R Schoonenberg
W.J. Berger
OMTRENT
DE DOOD
Opklaringen
„Nieuw plan”
voor kinder-
I W/
ltdL Berger
i MAANDAG 23 AUGUSTUS 1971
6
M
De laatste vraag
A
SYSTEEM VAN EEN R.-K.-PRIESTER-YOGI
Van grot tot flat
In en om Haarlem
Bollenstreek
Via wijsbegeerte
Velsen-IJhnuiden
Sympathiek
KI
II
b
b
c
ges
oni
rij!
bel
die
CR
me
zui:
bes
het
rijl
din
-S- vP
E MENS VAN NU, komende
uit de „Victoriaanse” cul
tuurperiode is bezig een paar
taboes af te leren. Dat wil zeggen,
de mens die meegroeide. Niet de
dogmaticus dus, die patristisch
blijft denken en de vrijheid van
het matristische denken uitsluitend
als een hang naar losbandigheid
ziet. Het gaat om de relativist, die
zichzelf niet als het middelpunt
van zijn persoonlijke meningen
ziet en dan bij tijd en wijle in de
randgebieden van zijn denken op
twijfels stoot en niettemin durft
dóórdenken. De belangrijkste ta
boes, die we nu leren afleggen
als we op niveau durven twijfelen
aan overgeleverde „waarheden” en
dus wijzer durven willen worden
zijn die omtrent seksualiteit en
dood. Aan die taboes wordt, en dat
dan vaak nogal hardhandig, ge
tornd. Iedere wél denkende zou
zich daarop kunnen verheugen om
dat minder taboes meer geestelijke
vrijheid opleveren, althans voor
hen, die zich niet vastklampen aan
de oude „voorschriften”.
3
■3
H
5 ia
Beverwijk
Kerkdijk nieuws
Ja en nee!
I 4;»
1X1
^TOONDER STUDIO!»
tfMWW
43. Toen Panda weer een beetje bijkwam van de klap
CO?. TOONDER STUDIO'S NV
i
'i
71
16-3
KUNNEN GEBRUIKEN!
lEMSPUï7|
(<<ll(
wtfj
HEIN STEEHOUWER
<r'
3654-F
(Ruijsdaelstraat). 20 u.!
14 jr.
HEIN STEEHOUWER
WEERRAPPORTEN
Bessemerstraat,
'9?--
heid dus een uit de wijsbegeerte te
distilleren stelling, weliswaar als men
éérst gelooft en vanuit die geestelijke
zekerheid daarna een filosofisch getinte
„doop” voor nuttig en nodig houdt.
Dat dr. P. Schoonenberg, jezuïet en
theoloog, de onsterfelijkheid verdedigt
behoeft geen nader betoog. Hij poneert
vanuit de ook voor andere uitleg
gingen vatbare bijbeltekst. „Hij is
geen god voor doden, maar van leven-
Durfden de schrijvers deze laatste
taboe-koe niet bij de horens te nemen,
bang dat ze door dit doodprobleem op
de hoorns zouden worden genomen?
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Ede J. C. Schuurman te
Putten.
Geref. Kerken
Aangenomen naar Amsterdam-West F.
D. Kraan, Den Haag; naar Woubrugge Th.
M. Middelkoop, Amsterdam.
Geref. Kerken (vrijgemaakt)
Beroepen te Driesum en te Murmerwou-
de W. Wierenga, Berkel-Rodenrijs; te Delf
zijl en te Ulrum H. J. J. Feenstra, Amster
dam.
Geref. Gemeenten
Bedankt voor Bodegraven H. Ligtenberg,
Genemuiden.
Baptistengemeente
Beroepen te Almelo G. van ’t Wout te
IJmuiden.
AHA, ZE MOETEN (N BAD! ZUeYdIE ZOU IKTHÜIS GOEöj ALSTUBLIEFT.'
LEN VV6 HET EENS MET DE
WENSPUT PROBEREN?/--
r AWJN KLEINE EA,
NU BEN ALLES,
WAT IK OP DE HELE
WERELD NOG HEB
Zon
Maan
wnw
nno
n
19
27
31
22
20
24
21
16
25
21
30
21
18
32
29
29
22
30
21
21
29
29
19
30
19
21
26
30
32
23
24
24
19
24
20
25
20
23
23
uur.
uur.
13
19
15
11
15
14
12
4
14
12
16
15
12
18
23
19
14
19
3
16
20
21
8
18
16
12
21
21
22
BIOSCOPEN
Cinema Marquette
Stamping Ground”.
IK ZAL VOOR N
UE ZORGEN.
IK ZAL ERVOOR
ZORGEN DAT UE
NIETS TEKORT 7
KOMT S
nnw
w
ono
n
ono
wnw
n
nnw
zw
no
n
nnw
15
15
14
14
13
17
15
15
17
16
0.1
0
0
1
0.6
1
1
0
7
0
0
0.5
5
0
0
0
5
0
0.1
10
o
o
o
o
3
18
0
0
0.2
Amsterdam
De Bilt
Deelen
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Twente
Vlissingen
Zuid-Limburg
Aberdeen
Barcelona
Berlijn
Bordeaux
Brussel
Frankfort
Genève
Helsinki
Innsbrück
Kopenhagen
lissabon
Londen
Luxemburg
Madrid
Malaga
Mallorca
München
Nice
Oslo
Parijs
Rome
Split
Stockholm
Wenen
Zürich
Locarno
Cacablanca
Tel Aviv
Tunis
C
get
af
me
grc
en
Is
me
tiei
ges
dei
ma
196
var
spi
1
I
na
het
lijk
hec
stir
dië
de
sut
bel
het
lan
wo
het
I
sea
dre
pre
’s-J
Mi<
197
get
tin.
de
zw:
sec
(20
sut
seu
der
I
der
var
ov«
vol
de
hel
ko<
gul
gul
mi
be>
re<
bei
als
lei
die
bei
PIB
COMHItKlMj
rWAT IS ER
MET DE
BIGGETJES
.LOOS?
Hotel Bouwes (Zandvoort). Elke zal. en zon
optreden orkest Roger Richards. Tevens zondag
matinee
Dolfirama (Zandvoort, naast Bouwes Palace).
Dolfijnenshow, dagelijks geopend 10.30, 12, 14 en
16 uur. Avondvoorstelling dinsdags, vrijdags en
zaterdags 2i uur
Bowling Centre (Burgem. Van Fenemapleln.
Zandvoort: Dagelijks van J4-01 uur.
Lou van Burg (Stationsplein. Zandvoort). Iede
re avond 20 uur: Familiefeest met onder andere
het Starorkest.
Dat laatste geldt zeker voor de lezers
van het bij Romen in Roermond ver
schenen boekje „Omtrent de dood”,
geschreven door dr. G. J. F. Bouritius,
docent godsdienstgeschiedenis en cultu
rele antropologie, dr. H. H. Berger,
hoogleraar wijsbegeerte, dr. P. Schoo
nenberg s.j. hoogleraar dogmatiek en dr.
W. J. Berger, docent pastorale psycho
logie.
op zijn hoo/d, ontdekte hij dat hij en ridder Gak stevig
vastgebonden op de grond zaten. Maar veel tijd om
daarover na te denken, kreeg hij niet.
„Zol”, bulderde iemand. „Wat heb je met onze ge
vangene gedaan?! Waar is dat meisje dat we zo mooi
ontvoerd hadden?”
Maximum- en minimum
temperaturen
binnen- en buitenland
motregen
h. bew.
onweer
mist
h. bew.
onbew. w.stil
onbew.
regen
onbew.
onbew.
zw. bew.
mist
onbew. w.stil
nw
ono
zw
nnw
nno
wnw
o
nw
n
wnw
o
zw. bew.
regen
regen
regen
mist
geh. bew.
geh. bew. w.stil
regen
zw. bew.
mist
GEWASSEN EN I
inel!
den”, zijn stellingen. Die houden in, dat
de mens blijft leven in andere staat,
omdat God de alom-levende factor is,
in wie de menselijke geest mééleeft.
nnw
n
ono
mist w.stil
z
zzw
DOOD...ALLEMAAL.
DOOD... Q M'N JONGEN,
M'NJONGEN... y
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboeken
Bouritius schetst het overleven van
de ziel via de lichamelijke dood als
cultuurhistorisch probleem. Hij komt,
vanaf de Grimaldi-grottenmens van
80.000 voor Christus via de Egyptische
godsdienst, de Islamieten, Hindoes en
boeddhisten, maar ook vele natuurvol
ken, terecht bij onze eigen cultuur.
Hij geeft een korte schets van het
hiemamaalsgeloof in .deze godsdiensten,
maar ook van het ontbreken ervan bij
sommige andere.
C((uj
ao
fe’C
Bij uitgeverij Boom in Meppel ver
scheen onlangs „Een nieuw plan voor
de kinderbescherming” van Prof. Hoef
nagels, Dr. D. Q. R. Mulock Houwer
en drs. A. Peper.
UITGEVERIJ VAN GENNEP-AM-
STERDAM. Pé Ha winkels: „Ik hau van
Holland” een bundeltje zeer heteroge
ne stukjes op een zeer speciale ironi
sche toon geschreven.
AD. DONKER-ROTTERDAM. In mei
j.l. was het tachtig jaar geleden dat
Johan Willem Frederik Werumeus Bu-
ning geboren werd. Om de nagedach
tenis van zijn vriend te eren heeft Ad.
Donker gemeend dit niet beter te kun
nen doen dan met een herdruk van de
bloemlezing uit het werk van Werumeus
Buning, die hij had samengesteld ter
ere van diens zestigste verjaardag.
Dr. F. Heymans, die een dissertatie
over Werumeus Buning schreef, zorg
de voor een voorwoord.
Het boekje wordt als volgt aange
duid: „Zeven en Twintig Stokpaarden
zijnde een aantal Verhandelingen, Tie
relantijnen, Oneenigheden, Gedichten,
Reportages, Verhalen Vertalingen en
andere Wissewasjes over wat de heer
Johan Willem Frederik Werumeus Bu
ning in dit leven min of meer oprecht
heeft liefgehad en beschreven. Met te
keningen en vignetten van den schrij
ver. Een kostelijk boekje van een man
en levensgenieter die zowel de proza-
als de poëzie-pen kon hanteren, zo an
ders en zo eender!
L
De Oefeningen van Lohman zijn te
doen, zowel solo als in groepsverband.
Gelukkig praat Lohman er niet al te
„hemels” over, want hij staat met beide
benen op de grond. Belangrijker mis
schien dan de oefeningen is zijn uiteen
zetting over taak, functie en ontwikke
ling van het bewustzijn, waartoe de
oefeningen kunnen leiden.
Natuurlijk vergeet hij het belang
rijkste doel niet, namelijk dat yoga-
oefeningen de inleiding zijn tot geeste
lijke training in de vorm van meditatie.
Naar mijn smaak is hij er dan wel eens
naast. Zijn boek is geschreven voor
„amateurs”, maar velen onder hen zul
len toch al heel wat over yoga moeten
hebben gelezen om zijn taal te verstaan.
Soms blijft zijn betoog over bewust
zijnsvormen en het verplaatsen van het
bewustzijn naar de verschillende ze
nuwcentra of chakra’s toch een soort
abacadabra. Beginners hebben echt wel
een leraar nodig, die een en ander aan
hen uitlegt.
Dat laatste bezwaar geldt ook het me
diteren zelf. Ook Lohman, evenals een
schare voorgangers, beveelt bijvoor
beeld het mediteren over een roos aan
als een middel om tot mystieke zelfver
werkelijking te geraken. Ik geef het de
lezer te doen, zich als niet oosterling
(bijvoorbeeld een schilderende Zen
meester) zich zodanig met een bloem te
identificeren, dat hem goddelijke wijs
heid wordt geopenbaard.
Gelukkig zijn andere meditatie-sche-
ma’s wat „menselijker”.
In mijn ogen vormen ook de groeps-
oefeningen „met algemeen gesprek” een
bezwaar, als er geen psychologisch er
varen leraar aan te pas komt. Die voor
gestelde groepsoefeningen doen mij te
veel denken aan de zittingen van de
Morele Herbewapening, dan wel een
soort algemene biechtpraktijk. Zoiets
leidt onvermijdelijk tot een grote hy-
procrisie en het kijken van de kat uit
andermans boom.
Ondanks de bezwaren echter ben ik
blij met deze goedbedoelde poging yoga
nader tot de belangstellenden te bren
gen. Alleen al omdat het hen zal aan
sporen tot denken over bewustzijnsvor
men en bewustzijnsverruiming via een
handleiding die de westerse mens iets
meer aanspreekt, dan met de meeste
boeken uit Indiase bron het geval is.
Het meest op de praktijk gericht is
de verhandeling van dr. W. J. Berger,
een theoloog, die pleit voor het „leren
sterven en laten sterven” aan de hand
van zijn ziekenhuiservaring.
Het is niet allemaal gloednieuw wat
hij schrijft in deze tijd van re-anima-
tie en hart-longmachines waarmee ve-
getatief-levende patiënten hun aardse
bestaan zonder praktisch aanwijsbare
hersenfuncties rekken. Wel komt hij
tot een aantal behartigenswaardige
conclusies, waar het de begeleiding van
stervenden (en ook de overlevenden)
betreft.
Voor een katholiek als dr. W. J.
Berger is het verschijnsel van de zoge
heten uittreding van de ziel, zowel
„klinisch” als hem ook bekend uit de
heiligenlevens, beslist niet speculatief.
Op dat gebied doorbreekt hij het aller
laatste taboe echter niet. Hij of een
ander had in een vijfde hoofdstuk
kunnen concluderen, dat in de „Inten
sive care rooms” in de ziekenhuizen
uitgetreden zielen zelf wel eens aan de
knoppen van de hart-longmachines
zouden willen kunnen draaien. Er is
voldoende litteratuur over uittredingen
tijdens operatieve ingrepen om tot der
gelijke conclusies te komen.
„M-meisje?”, herhaalde Panda verrast. „Dus jullie
zijn de ontvoerders! En dat meisje is vast ontsnapt
want ik heb haar niet eens gezien”.
„Heel jammer”, zei de edelman misnoegd. „Want als
Voor mij was het betoog van de
wijsgeer dr. H. H. Berger het meest
waardevol, met zijn conclusie dat als
de schepping „volledig” moet worden,
inclusief het zicht op de menselijke
geestelijke waardigheid en vrijheid,
ook het leven van de individuele mens
in deze wereld niet „af” is en dus een
hiernamalig persoonlijk vervolg moet
hebben om die status te verkrijgen.
Ondenkbaar is, stelt hij, dat de schep
per een onvolmaakte vrijheid aan zijn
schepselen heeft willen geven.
Hij trekt in zijn betoog een parallel
met het marxisme en het ideaal van
zo’n status, maar dan in deze wereld te
bereiken, waarvoor volkeren zich
desnoods onder staatsbevel willen
en moeten opofferen. Die drang ziet hij
als een religieuze factor binnen het a-
religieuze marxisme.
Voor hem is individuele onsterfelijk-
Is dit boek getekend door de katholi
citeit van de schrijvers? Ja en nee.
Natuurlijk wel en toch vrij van het
opleggen van meningen. Juist dus een
boek voor „twijfelend” denkende men
sen, om het even uit welk kamp zij
komen en die er een gespreksbasis in
zullen vinden.
Het KNMI deelt mee: Vanuit het noorden
drong zondagavond drogere en iets koelere
lucht ons land binnen, voorafgegaan door wat
regen. Deze ontwikkeling hing samen met een
hogedrukgebied dat, in betekenis toenemend,
zuidoostwaarts over Scandinavië trok. Verwacht
wordt, dat dit druksysteem dinsdag boven de
Oostzee of West-Rusland zal zijn aangekomen.
De drogre lucht zal zich verder over ons land
uitbreiden, waarbij de neerslagkansen afnemen
en er meer opklaringen zullen voorkomen.
VOORUITZICHTEN: Tamelijk warm met een
kleine kans op een regen- of onweersbui.
Aantal uren zon: 3 tot 11; miniumum tem
peratuur: 0 tot 4 graden boven normaal; maxi
mum temperatuur: 1 tot 7 graden boven nor
maal; kans op een geheel droog etmaal: 70 per
cent; kans op een droge periode van minstenf
12 uur: 90 percent.
DINSDAG 24 AUGUSTUS
Hoogwater 5.30 uur en 17.51 uur.
Laagwater 1.31 uur en 13.4) uur.
Barometerst. hedenmorgen 1017 millibar (764 mm)
MUZIEK
Grote of St. Bavokerk (ingang Oude Groen
markt). Dinsdag 20.00 u.: Orgelconcert door
Klaas Bolt.
van 19.30 tot 21.30 uur. Voor groepen op aan
vraag bij P. Prins. Lijsterbeslaan 23, Beverwijk,
tel 02510.2 51 20.
Ruud Lohman is R.K. priester en
yogi. In de kringen, die zich voor yoga
interesseren is hij bekend. Voor velen
daarbuiten ook, want hij is wel eens te
zien en te horen geweest in het beken
de programma over geestelijke stro
mingen „Zienswijze” van Jack van
Belle, dat ’s winters één woensdagavond
in de maand op de beeldbuis verschijnt
en dat veel kijkers trekt.
„Het huis van het lichaam”, met als
ondertitel „Yoga-oefeningen voor het
bewustzijn” is het laatste boekje van
Ruud Lohman, uitgegeven door Ambo
in Bilthoven en een vervolg op het eer
der verschenen „Voorbij het bewuste”
van Ruud Lohman, eveneens bij de
zelfde uitgever verschenen. Dat eerdere
boek vermeld ik, omdat het lezen daar
van verhelderend werkt op het later
verschenen „Huis van het lichaam”. In
dat eerste boek beschrijft Lohman na
melijk zijn verblijf in India in 1968,
waar hij yoga leerde aan een der wei
nige officiële rijksscholen op dat gebied
in India.
0
0.1
0.5
10
01
01
18
7
7
0.1
Frans Hals (Frans Halsplein). 19 en 21.16 U.:
14, 19 en 21.15 u.: „Grlngo
(KI.'"Houtstraat 139). 14, 19 en 21.15 u.:
iet him go”, 14 jr.
(Gr. Markt). 14, 19 en 21.15 u.:
14.30, 19 en 21.15 u.:
21.15 U.:
de jonkvrouwe niet langer in nood is, kan ik haar ook
niet redden”.
„Jij kan helemaal niets meer!”, riep de schurk, die
Gluip heette. „Het is afgelopen met jullie, want je weet
teveel van ons af. Gier, bind een paar zware stenen aan
hun voeten en werp ze de slotgracht in. Op die manier
komen ze de eerste paar jaar niet meer boven water,
ha-ha-ha!”
Panda vond dat helemaal geen leuk grapje, maar
daar trokken de boeven zich niets van aan en even
later werden ridder Gak en hij naar de buitenmuur
gedragen
In korte, heldere uiteenzettingen
wordt hier in gepleit voor een betere,
volwaardiger aanpak van het kinderbe-
schermingswerk. Het plan kreeg destijds
veel aandacht in de pers en via andere
publiciteitsmedia. Niettemin zullen de
genen die zich bezig houden met kin
derbescherming en ook velen daarbui
ten grote belangstelling tonen voor deze
integrale uitgave.
Behalve veel informatie bevat het
boekje adressen van organisaties en in
stanties die te maken hebben met kin
derbescherming, terwijl in de tekst
voortdurend verwezen wordt naar de
nieuwste publikaties op dit gebied.
A.W.
DIVERSEN
Wijkcentrum Europawijk (Laan van Angers
5). Dinsdag 10-12 uur: spreekuur sociaal raads
man.
Waagtaveerne (Hoek Spaarne-Damstraat). Ge
opend maandag t.m. donderdag 19.30-24 u.; vrij
dag en zaterdag 19.30.01 uur; zondag 2-5 uur en
20-23 30 uur Vrijdag en zaterdagavond: folk
Elke vrijdag 19 u.: Open podium.
Bowling (hoek Ononweg-DeUtlaan) Dagelijks
12-02 uur; zondag 10-02 uur bowling
Thljsse’s Hof (Bloemendaal) Dagel geopend
9-17 uur, tussen de middag ges’ behalve zat
12-13 30 uui
Biologisch Centrum ,De Duyvetil' (Vogelen,
zang, Vogelenzangseweg by „Oase’). Expositie
Reewild en waterwinning in de duinen”. Dage-
lijks 11-16 uur.
BIOSCOPEN
Kennemer Theater (Zeestraat). 19 en 21.15 u.:
Seksualiteit in de liefde”.
Luxor Theater (Breestraat). 19 en 21.15 u.:
„Love story”.
TENTOONSTELLINGEN
Kennemer Oudheidkamer (huize Scheybeeck,
Velserweg 2). Geopend op dinsdag en donderdag
BIOSCOPEN
Cinema Palace (Gr. Houtstraat 111). 15.30 en
20.00 u.: „Ryan’s dochter”, 14 jr.
XZnlc. /"E7—in 0(1 1S
„Thunderball”, 14 jr.
Lido (Houtplein). 14. ZZ
tegen El Diablo”, 18 jr.
Luxor J 4
„If he hollers, let him go”.
Rembrandt
„Je geld of je leven”, a.l.
Roxy (KI. Houtstraat 79).
„Meisjes intemaa(k)t”, 18 jr.
Studio (Gr. Markt). 14.15, 19 en
„M.A.S.H.”, 18 jr.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 63). Per
manente tentoonstelling van Hals’ meesterwer
ken en werken van Haarlemse School van de 16e
t.m. 19de eeuw. Prentenkabinet- keuze uit eigen
bezit, o.a. Campendonck, Leo Gestel, Kruyder,
Mondriaan Geopend ma. t.m. za. 10-17 uur. zo.
13- 17 uur.
Avondopenstelling met kaarsverlichting en
klassieke muziek. Iedere zaterdag van 20.30-22.30
uur. Tot en met 5 september.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79). Perma
nente tentoonstelling van oude religieuze kunst.
Geopend ma t.m. za. 10-12 30 en 14-17 uur zo
14» 17 uur.
Teyler Museum (Spaame 16). Permanente ten
toonstelling van werken uit de 19e en 20e eeuw.
Tekeningen uit de 16e t.e.m. de 19e eeuw. Fos
sielen, mineralen etc. Expositie „Grafiek van
Wenze] Hollar” t.m. 31 aug Geopend van dl.
t m. za 10-17 u.
Stichting Beeldende Kunst (Ged. Oude Gracht
£01). Expositie uitleenkunst. Eigentijdse Nederl.
schilderijen, grafiek, wandkleden en kleinplas.
tiek. Geopend di. wo. vr. 13-17 u.; do 8-10 u.;
za. 11-Ï7 u.
Klein Heiligland 43 (Haarlem). Antiekexpositle.
Geopend di t.m. za. 10-17.30 u. ma. 13-17.30 u.
Stichting MAQRO -center KOSMOS (Amster-
damstr. 61). Expositie m.b.t. ruimtevaart astro
nomie, geologie etc Dagelijks geopend 14-17 u.
Elke avond beh za en zo. 19 30-22.00 uur
Museum Cruquius (Cruqulusdijk 27) Geopend
/an ma t.m vr 9-16 u., za 9-12 u
Vleeshal (Gr. Markt). Expositie uit eigen bezit
o.a. Appel, Corneille, Lucassen en Raveel. Ge
opend ma. t.m. za. 10-17 u. zon. 13-17 uur. Tot
en met 19 september.
Galerie t Spaarne (Donkere Spaame 48, Haar
lem). Expositie van tekeningen en schilderijen
T.m. 31 aug. Geopend ma. t.m. za 10-15 u.. do.
avond 20-22 u.
Stichting Cultureel en Creatie! Centrum (Nij-
verheidsweg 5, Heemstede). Expositie Ton Been
tjes, schilderijen, maskers, fotocollages. Herman
Stoel: schilderijen en gouaches. Geopend: zat
14- 16 en 20-23 uur. Tot en met september.
Galerie Blokker (Bronsteeweg 4a, Heemstede)
Permanente expositie handgeweven wandkleden
van Bodi] Blokker»Veggerby. keramiek en gra
fiek Geopend 9-17.45 uur. behalve zo en ma
Galerie Eylders (Haltestraat 77, Zandvoort).
Groepsexpositie”. Geopend: dagel. 13-17 uur
Toi en me* 1 september
BIOSCOPEN
City Theater maandag en dinsdag 20 u.:
„Love story".
TENTOONSTELLINGEN
Pieter Vermeulenmuseum, in gebouw Cultu
reel Centrum, Moerbergplantsoen, dagelijks van
14 tot 16 u.; zaterdag en zondag gesloten.
„Beeckestijn”, museum Velsen.Zuld dagelijks
geopend van 14 tot 17 uur.
Sonsbeek buiten de perken: „Observatorium’
van Robert Morris, aan de Duin en Kruldberger-
weg in Santpoort-Noord tegenovei het Vinken-
nest.
Ruïne van Brederode, Santpoort, dagelijks (be
halve maandag)van 9 30-12 en van 13-17.45 uur;
expositie rda Distel en Sjef Hendrikx Ook vrij
dag en zaterdag van 20-22 uur
Bedrijfsmuseum Hoogovens Bessemerstraat,
Velsen-Noord. is dinsdag open van 12 tot 12.30
uur en donderdag van 12 tot 13.30 en van 20
tot 22 uur.
Ruud Lobman heeft het bij die eigen
yoga-studie niet gelaten en heeft thuis
een eigen systeem ontworpen, die hij
dan in de tweede uitgave aan zijn lezers
aanbeveelt.
Het is een sympathiek streven en ook
een sympathiek systeem, omdat hij af
ziet van de „onmogelijke” asana's of
houdingen, die door een westerling heel
moeilijk zijn aan te leren en bovendien
vaak leiden tot een soort acrobatie
waarmee eerder het lichaam dan de
geest is gediend.
DIVERSEN
Llnnaeushot (Bennebroek). Recreatiepark,
bloemen cn ontspanning. Geopend dagelijks van
9-18 uur.
Treslong (Hillegom). Dagelijks behalve maan
dag diner-dansant.
DINSDAG 24 AUGUSTUS
op 5.37 uur: onder 19.47
op 9.33 uur: onder 20.23
zw. bew.
onbew.
regen
onbew.
onbew.
zw. bew.
1. bew.
zw. bew
onbew.
h. bew
geh. bew
onbew. w.stil
zw. bew. w.stil
1. bew w.stil
onbew. w
rUKOMlM
ink. «MX’i
43-112