van
Mozart
beleeft renaissance
„La Clemenza di Tito
CHIRURGIJN(TJE)
VAN LUC LUTZ
Leerhuis: serie
Universiteit van
in Amsterdam
Afscheid van
Roemeens theater
Vredes-hymne van
komt niet naar
Auden en Casals
ons land
Paul Steenbergen
als directeur
Compositieprijs
voor Lucas Vis
Expositie kunst
van Surinamers
Reportages over
koninklijk bezoek
aan Indonesië
OPERA VAN KEULEN VERRASSEND
IN FESTIVAL VAN VLAANDEREN
Nijmegen wil af
van bouwstop
Organistenprijs
over de bijbel
11
TV vanavond
Radio vrijdag
TV vrijdag
TV donderdag
ij
DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1971
99
Rehabilitatie
HOGE RIDDERORDE
Op verzoek Oe Thant
Daumier in Haags museum
Bandleider Ted Lewis
overleden
Van IKOR
van Kerken
Festival Nederlandse
en Belgische jeugd
in Zuid-Limburg
Klassiek gegeven
Prachtig gespeeld
GENT Een week geleden is hier
in de Koninklijke Opera het Festival
van Vlaanderen begonnen met enkele
balletvoorstellingen onder leiding van
Maurice Béjart met medewerking
van de beroemde danser Rudolf Nu-
rejev. Het volgende evenement van
dit groots opgezette festival was de
première van de veel omstreden Mo-
zart-opera „La Clemenza di Tito”
door het Operagezelschap van de stad
Keulen. Mozart voltooide „La Cle
menza di Tito” drie maanden voor
zijn dood in 1791. Hij was toen al be
gonnen aan „Die Zauberflöte” en in
dezelfde tijd ontstonden het Clarinet
concert, de Freimaurercantate en zijn
Requiem.
en Convent
-
1971
J. H. MOOLENIJZER
(Van onze Amsterdamse redactie)
is
22140
22.30
23.10
hebben zij „La Clemenza di Tito” vol
ledig gerehabiliteerd.
Een van de moeilijkheden bij de rolbe
zetting is dat de eigenlijke hoofdrol, die
van Sesto, gedacht is voor een castraat-
zanger, evenals de rol van Annio, zijn
vriend. Castraatzangers zijn er niet meer
en daarom moeten deze zeer mannelijke
rollen tegenwoordig door vrouwen gezon
gen worden. Het bezwaar hiervan is ge
weest dat de toeschouwer in verwarring
raakte, omdat hij niet wist of hij met een
vrouw of een man te doen had. Maar in
onze tijd zijn wij aan deze verwarring ge
wend geraakt wij hebben allang afge
leerd ons daarover te verwonderen.
18.15
18.45
18.50
18.55
19.0C
19.05
19.10
19.50
19.55
20.00
20.25
20.30
21.20
21.40
22.20
22.35
20.31
21.20
21.30
22.20
22.50
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.25
19.30
19.55
20.00
11.05
12.05
12.50
10.25
20.31
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
06.45
8 45
18.50
18 55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.45
AMSTERDAM. Lucas Vis, een jonge
Nederlandse dirigent en componist, heeft
in de Amerikaanse stad Tanglewood een
prijs gewonnen met zijn compositie Essay
nr 1. Met een toelage van CRM assisteert
Vis in Tanglewood de dirigent Bruno Ma-
derna tijdens een cursus voor compositie
en orkestdirectie. Lucas Vis heeft het vorig
seizoen onder andere het Noordhollands
Philharmonisch Orkest gedirigeerd.
Tijdens de zomercursus in Tanglewood
schreven tien jonge musici een compisi-
tie. De 24-jarige Vis en een Amerikaan
wonnen deze wedstrijd.
Nederland 2. Ook op het tweede net
de beelden van het bezoek aan Indone
sië. Om kwart over zes de herhaling
van de aankomst-reportage, in het
journaal van acht uur indrukken uit
Djakarta en tenslotte aan het slot van
de avond de filmreportage. Verder
van de NOS Pip en Zip, het journaal,
Den Haag vandaag, van Gewest tot
Gewest, de tips van het Nationaal Bu-
NEW YORK (Reuter). Met een „Ode
aan de wereldvrede,” geschreven door de
dichter W. H. Auden en op muziek van
Pablo Casals, zal in oktober het „verjaar-
dagsconcert” van de Verenigde Naties in
de assembleehal in New York worden
geopend. Het werk is vervaardigd op ver
zoek van secretaris-generaal Oe Thant. De
95-jarige cellist Casals, die de muziek
nog aan het componeren is, zal het orkest
bij de uitvoering ervan dirigeren.
Het concert, op 24 oktober, markeert
ook het tienjarig jubileum van Oe Thant
als secretaris-generaal. De New York
Times meldde donderdag dat er nog geen
plannen bestaan om van de ode de offi
ciële hymne van de Verenigde Naties te
maken. Daarvoor zou de goedkeuring ver
eist zijn van de Algemene vergadering.
NIJMEGEN. In een uitvoerige brief
aan minister De Brauw (Wetenschapsbe
leid) heeft het bestuur van de Katholieke
Universiteit in Nijmegen gevraagd om di
recte opheffing van de bouwstop en er
daarbij op geattendeerd, dat nu in Nijme
gen vooral de studierichtingen worden
getroffen, waar de ruimtenood het grootst
is en het treffen van noodvoorzieningen
het kostbaarst wordt.
Met nadruk wordt de minister gewezen
op de groeiende stroom van studenten,
waarbij de universiteit van Nijmegen het
landelijk gemiddelde ver overtreft. Als de
universiteit deze studentenstroom moet
blijven opnemen, betekent het dat een
groot aantal noodvoorzieningen moet wor
den getroffen, die vooral voor de fa
taliteiten bijzonder kostbaar zijn. Dit
geldt zelfs als de opname van het aantal
eerstejaarsstudenten zou worden gefixeerd
op het pejl van 1971.
Als een bouwstop vertraging gaat ople
veren voor het vestigen van een gebouw
voor de rechten, zal voor ruim 7 miljoen
gulden aan tijdelijke voorzieningen moe
ten worden gebouwd, aldus de brief.
Nederland H
NOS: Staatsbezoek Indonesië.
Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Van gewest tot gewest.
Tips Nat. Bureau toerisme.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
Staatsbezoek Indonesië.
STER: Reclame.
TROSThe Bold Ones (serie).
Gitaarmuziek.
Liefde op zijn Amerikaans.
Hotclub 71Jam-session.
NOS: Journaal.
Staatsbezoek Indonesië.
Manfred Schmidt (links) als Tito en
Hans Franzen als Publio in „La Cle
menza di Tito".
Nederland II
NOS: Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Wereldkamp. Wielrennen
Varese.
AVRO: Waddenzee.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
Staatsbezoek Indonesië.
STER Reclame.
AVROProgr. rond zanger
Peter Maffay.
Uit AVRO’s Tele-Archief (III).
High Chaparral (film).
NOS: Journaal.
Staatsbezoek Indonesië.
DEN HAAG Paul Steenbergen
woensdag hij zijn afscheid als directeur
van de Haagse Comedie benoemd tot rid
der in de orde van de Nederlandse Leeuw.
Minister P. Engels van CRM speldde hem
de onderscheiding op. Dit gebeurde in de
raadszaal van de gemeente Den Haag. De
heer Steenbergen blijft actief als acteur en
regisseur bjj „zijn” gezelschap.
AMSTERDAM. Surinaamse beeldende
kunstenaars, van wie de meeste in Neder
land leven, exposeren in Amsterdam hun
schilderijen en beeldhouwwerken. Het ini
tiatief tot deze tentoonstelling is door de
kunstenaars zelf genomen, want: „Zelfs in
Suriname is het publiek nauwelijks op de
hoogte van het bestaan van Surinaamse
kunst, en in Nederland eigenlijk helemaal
niet,” vertelt één hunner.
„We willen graag een positieve bijdra
ge leveren aan de Nederlandse cultuur,
en geloven dat onze kunst goed genoeg
is om niet langer in een hoek gedrukt te
worden,” verklaren de kunstenaars. „Bo
vendien geloven we dat dit een aanmoe
diging is voor alle Surinamers, om op ge
heel eigen wijze, bij te dragen aan de
Nederlandse samenleving.”
De expositie is permanent bedoeld. De
vanaf zaterdag tentoon te stellen werken
zullen ongeveer twee maanden te zien zijn.
Daarna zullen vermoedelijk andere Suri
namers, eventueel uit Suriname, hun kun
nen tonen in het Welsuriagebouw, waar
ook een documentatie- en informatiecen
trum gevestigd zal worden, over alles wat
met Suriname, Nederlandse Antillen en
Caraïbische eilanden te maken heeft. De
Surinaamse kunst is te vinden in Welsuria,
Runstraat 19 (achter het Spui), Amster
dam.
Nederland I
NOS: Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
E.O.: Koorzang.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
Staatsbezoek Indonesië.
KRO: Bonanza (film).
Inzameling MIVA.
Gevar. programma.
Brandpunt.
NOS: Journaal.
Staatsbezoek Indonesië.
Wereldkamp. wielrennen Vare-
Varese.
Nederland 1
NOS: Staatsbezoek Indonesië.
Pip en Zip.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VPRO: CAMPUS.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
Staatsbezoek Indonesië.
Wereldkamp. Wielrennen Vare
se.
NOS: Journaal.
De VARA is gisteren begonnen met
opnamen voor een televisiestuk „Wij
en de kunst”, dat eind oktober wordt
uitgezonden. „Wij en de kunst” moet
een persiflage op de kunstliefhebber-
museumbezoeker worden. Luc Lutz
is een van de medespelers, hier in een
rol als chirurgijn in de bekende „Ana
tomische les” van Rembrandt.
Het tv-programma „Leerhuis” wil
een vaste, herkenbare en meer perma
nente vorm geven aan de kerkelijke
discussie- en informatieprogramma’s en
tegelijk wat meer helderheid aanbren
gen in de problematiek waarin de mo
derne mens zich bevindt. De serie be
vat steeds vier uitzendingen rondom
een bepaald thema. Een vaste groep
mensen van diverse kerkelijke achter
gronden, leeftijden en beroepen werkt
er aan mee. In overleg met deze groep
worden ook de thema’s voor de vol
gende uitzendingen bepaald. De tv-se-
rie „Leerhuis” start in oktober en loopt
tot februari 1972, op de donderdag
avonden via Nederland 1. De redactie
staat onder voorzitterschap van ds. C.
M. Boerma van het Convent van Ker
ken. Regie: Wouter van Praag.
NEW YORK (Reuter) De Ameri
kaanse bandleider, klarinettist en zanger
Ted Lewis, die in de jaren twintig en
dertig grote faam genoot, is woensdag in
zijn woning in New York aan een hart
aanval overleden. Hij was 80 jaar.
Lewis, in 1891 in Circleville (Ohio) ge
boren, begon zijn carrière op 20-jarige
leeftijd als zanger/danser in de vaudevil-
lesfeer. Vervolgens vormde hij een dans-
orkest dat in binnen- en buitenland zeer
populair werd. Zijn beroemdste nummer
was „When my baby smiles at me”. De
kreet „Is everybody happy?” was zijn
handelsmerk samen met zijn hoge hoed
en wandelstok.
De laatste tijd is er sprake van een
renaissance van deze miskende opera,
ontstaan door de samenwerking van de
Mozart-kenner Tomislav Volek uit Praag
en de dirigent van de Keulse Opera
Istvan Kertesz. Zij hebben alle bezwaren
uit de weg geruimd en met medewerking
van de regisseur Jean Pierre Ponnelle
De eerste vier uitzendingen gaan
over de vraag of de bijbel antwoord
geeft op het lijden in de wereld (oorlo
gen, misstanden, ziekte, dood, honger)
sn of de bijbel een specifiek christelij
ke houding aangeeft in verband met de
onvolkomenheid van de wereld, de on
macht van mensen, en de vraag hoe
men vanuit het evangelie tegenover de
vaak onbegrijpelijke tragiek in het le
ven moet staan.
DEN HAAG. In het Gemeentemu
seum van Den Haag wordt van 4 septem
ber tot en met 7 november een expositie
gehouden „Daumier, verslaggever van zijn
tijd” (1832-1872).
HAARLEM Het Nederlands centrum
van het Internationaal Theaterinstituut
heeft telegrafisch bericht ontvangen uit
Boekarest dat het Bulandra Theater we
gens verplichtingen in eigen land moet
afzien van een buitenlands tournee van
twee maanden die van eind augustus tot
eind oktober zou duren. Hoewel op rege
ringsniveau nog pogingen worden gedaan
om het Bulandra Theater van gedachten
te doen veranderen, althans wat de ge
contracteerde voorstellingen in Nederland
van 23 tot en met 30 september betreft,
moet worden aangenomen dat dit eerste
optreden in Nederland van een Roemeens
gezelschap voor onbepaalde tijd is uitge
steld.
Het instituut heeft bij de directie van
het Bulandra Theater geprotesteerd tegen
de contractbreuk en het gezelschap aan
sprakelijk gesteld voor alle directe en
indirecte schade.
Met simultane vertaling van de Roe
meense tekst zouden vijf voorstellingen
van Georg Büchner’s „Leonce en Lena”
en twee voorstellingen van „Scènes de
carnaval” van de Roemeense auteur Ion
Luca Caragiale worden gegeven. Het ge
zelschap zou in Haarlem optreden onder
auspiciën van toneelgroep Centrum.
Het optreden van het Bulandra Theater
in Nederland is opgenomen in het Neder
landsRoemeens cultureel uitwisselings
programma. De Nederlandse regering
heeft het Internationaal Theater Instituut
de nodige financiële garantie verstrekt
voor een verblijf in Nederland van het uit
60 personen bestaande gezelschap.
zijn bijzonder van klank. Een van de
mooiste aria’s uit „La Clemenza” is „Par-
to, parto ma tu, ben mio” gezongen door
Sesto. Er is een prachtige obligaat cla-
rinetpartij in verwerkt die meesterlijk
werd gespeeld door Franz Klein.
Oorspronkelijk was deze partij bedoeld
voor Anton Stadler, die met Mozart mee
gegaan was naar Praag en aan wie ook het
clarinetconcert is opgedragen. Deze Stad
ler moet een fabuleuze clarinettist geweest
zijn, want hoe is het mogelijk dat hij deze
obligaatpartij op zijn toen nog onbeholpen
instrument heeft kunnen spelen.
Het Festival van Vlaanderen 1971 is
overrompelend gestart met deze prachtige
ipvoering van „La Clemenza di Tito” en
er staat ons nog heel veel goeds te wach
ten.
Het libretto van „La Clemenza” is van
Pietro Metastasio en werd voor Mozart be
werkt door Caterino Mazzola. De inhoud
geeft een beeld van de grootmoedigheid
en vergevingsgezindheid van de Romeinse
Keizer Tito. Sesto, een vriend van Tito,
wordt door Vitellia aangezet om hem te
vermoorden en verwarring te stichten door
het capitool in brand te steken. Zij wil na
de dood van Tito tot keizerin gekroond
worden. Sesto sticht de brand, maar hij
vermoordt abusievelijk een onschuldig
slachtoffer, die toevallig de mantel van de
keizer draagt. Eerst wordt Sesto veroor
deeld om voor de leeuwen gegooid te wor
den, maar als de Keizer van Vitellia ver
neemt dat zij de aanstichtster is van het
onheil, dan vergeeft hij grootmoedig beide
schuldigen.
De opvoering door de Keulse Opera is
een triomf geworden. Duidelijk is be
wezen dat „La Clemenza di Tito” ten
onrechte werd beschouwd als een onspeel
bare en halfslachtige opera. Het grootste
succes was weggelegd voor Brigitte Fass-
baender in de rol van Sesto. Zij speelde
deze rol pas voor de derde keer van haar
leven, maar zij had zich al volkomen in
haar partij ingeleefd. Daarbij heeft zij een
prachtig mezzo-sopraan geluid, dat niet al
leen het hart van de keizer kon vermur-
ven, maar ook in staat bleek om de stamp
volle opera van Gent in extase te bren
gen.
Manfred Schmidt zong de rol van de
grootmoedige keizer op sterlijk majestu
euze wijze en Janaft,‘Coster als Vitellia
kon zelfs iedereen bekoren ondanks haar
moordzuchtige plannen.
De acoustiek van de Gentse Opera is
verrassend goed. Bij de inzet van de ou
verture werden wij dadelijk getroffen door
de prachtige warme klank van de hout
blazers. Ook de altviolen van dit orkest
Burgemeester Marijnen roemde de schei
dende toneeldirecteur als de man, die een
onuitwisbare invloed op het Haagse to-
neelgebeuren heeft uitgeoefend in „een in
troverte, geacheveerde stijl, wars van het
grote gebaar”. „Het Haagse gezelschap
werd van binnenuit gevitaliseerd”, aldus
mr. Marijnen, wijzende op de verjonging
van de directie: Steenbergen zorgde vier
jaar geleden al voor zijn opvolger. Carl
van der Plas is nu directeur, bijgestaan
door een artistieke raad waarin o.a. Wim
van Rooij en Hans Croiset. Het gemeente
bestuur zal een beeldend kunstenaar op
dracht geven een bronzen kop van Steen
bergen te maken, die een plaats zal krijgen
in de Koninklijke Schouwburg.
Minister Engels sprak zijn bewondering
uit voor wat de heer Steenbergen voor de
Haagse Comedie heeft gedaan en daarmee
voor het Nederlandse toneelleven. Hij wees
erop dat het gezelschap gedurende de laat
ste tien jaren per jaar meer dan 200 voor
stellingen buiten de standplaats gaf. De
heer Steenbergen zei in zijn dankwoord een
beetje bewogen te zijn. „Het is bedonderd.
Ik ben zo gelukkig; ik heb zo’n raar gevoel
in mijn buik”, deelde hij mee. „Verdomd
fijn” vond hij het, dat het gemeentebestuur
alle medewerkers van de Haagse Comedie
had uitgenodigd bij het afscheidsfeestje in
de raadszaal. Hij meende dat hij niets had
kunnen zijn voor het gezelschap zonder de
steun van de mensen afzonderlijk en van
het team waarmee gewerkt kon worden.
Na de officiële afscheids- en huldigings-
bijeenkomst werd een receptie aangeboden
waarvan een druk gebruik werd ge
maakt. Vele toneelspelers die met Steen
bergen werken of vroeger hebben gewerkt
waren van de partij: o.a. Fie Carelsen, Al
bert van Dalsum en Caro van Eyk.
HARDINXVELD. De 25-jarige Har-
dinxvelder Henk Klop heeft als derde or
ganist in Nederland de „Prix de virtuo-
sité” behaald aan de ‘Scola Cantorum” in
Parijs. Hij verwierf deze onderscheiding
cum laude na een studie van vier maan
den bij de Franse orgelmeester Jean Lan-
glais. Henk Klop, die nu voor de „Prix
d’excellence” studeert bij de organist Arie
J. Keijzer in Rotterdam, werd op de proef
gesteld door zijn Parijse leermeester en
een jury van Parijse organisten.
Omstreeks het midden van de vorige
«euw was de „Clemenza di Tito” de
meest gespeelde opera van Mozart, maar
daarna moest Tito zijn eerste plaats af-
staan aan Don Giovanni. Er is naarstig
gezocht naar argumenten om Tito als de
zwakke broeder onder de Mozart-opera’s
te beschouwen. Een van de sterkste „be
wijzen” was, dat Mozart dit omvangrijke
werk in slechts achttien dagen op papier
heeft gezet en dat hij er voornamelijk aan
gewerkt heeft in de postkoets en de pleis
terplaatsen onderweg naar Praag. Boven
dien, zo heette het, was Mozart toen al ern
stig ziek en hij zou de opdracht alleen
maar hebben aanvaard omdat hij in geld
nood zat „het was duidelijk te horen dat
de grote meester niet geïnspireerd was.”
Dit laatste argument is al heel weinig
steekhoudend, want het grootste deel van
zijn leven verkeerde Mozart zoals bekend
in financiële zorgen.
MAASTRICHT Het Limburgse
jeugdfestival voor jongeren uit Nederland
en België, dat van 22 tot en met 24
oktober voor de vijfde keer wordt gehou
den, wijkt in zijn opzet af van de vorige
festivals.
De organisatoren, waartoe onder meer
initiatiefnemer Wim Bary, directeur van
het Cultureel Centrum Maastricht be
hoort, hebben namelijk rekening gehou
den met de kritiek van de deelnemers aan
het festival van verleden jaar. Aan de
wensen van de jongeren: meer contact
met de jeugdcentra in Zuid-Limburg en
een veel minder straf programma, zijn zij
volledig tegemoetgekomen.
De deelnemers aan het vijfde festival,
dat „Grensgeval” gedoopt is, genieten een
grote mate van keuzevrijheid.
In Maastricht wordt vooral aandacht
geschonken aan de zelfwerkzaamheid van
de deelnemers. Zij kunnen zich actief
bezighouden in groepsverband met toneel,
muziek, cabaret of andere vormen van
creativiteit. Aan de avondprogramma’s in
Maastricht in de schouwburg, alsAbk in de
jongerencentra werken groepen mee als
het gezelschap van Rob van Houten, het
pantomime-ensemble Carrousel, Elly en
Rikkert Zuiderveld en de muziekgroep
„Rijstebrij” van Appie Sleypen.
Aan het festival, dat ter wille van
middelbare scholieren in de herfstvakan
tie wordt gehouden, kunnen maximaal 400
jongeren vanaf 15 jaar deelnemen.
BUSSUM. De kerkelijke zendge
machtigden IKOR/CVK beginnen in
oktober met een serie van 16 televisie
programma’s onder de titel „Leerhuis”,
waarin onderwerpen worden behan
deld, die op het ogenblik binnen en
buiten de kerk sterk de aandacht trek
ken.
Pip en Zip, het journaal en dan
is het tijd voor de VPRO, die het pro
gramma verder vult met Campus. Het
bezoek aan Indonesië vraagt overi
gens de aandacht in het journaal van
acht uur (rechtstreekse beelden van de
gebeurtenissen van deze dag) en na de
laatste journaals op beide netten, als
een gefilmde reportage uit Djakarta
wordt uitgezonden. Op het eerste net
volgt helemaal aan het slot van de dag
dan nog een reportage van de wereld
kampioenschappen wielrennen in Vare
se (Italië).
Aangezien ook Campus rechtstreeks
van verre komt (namelijk uit Twente)
is het wel de dag van de echte televi
sie, dat wil zeggen het ver-zien. In
Campus wordt speciale aandacht be
steed aan de universiteit en de stu
dent. Bovendien optreden van Bodo,
September, de Ier Rory Gallagher en
zijn trio en tenslotte de filmpjes met
Betty Boop, Popeye en Heroes of the
West. Met wat meer ter tafel wordt
gebracht door de bezoekenden van
Campus en hun gastheren en -vrou
wen.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16
Badinerie 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten.
8.00 Nws. 8.25 Overweging. 8.30 Nws.
8.32 Voor de vrouw. 9.00 Gym. voor de
vrouw. 9.45 Evangelie zonder masker.
10.00 Europera. 11.00 Nws. 1.1.03 Voor
zieken 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf tot
twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Me
ded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar
14.00 Hoospel 14.50 Muz. 14.55 Con
cert a la Carte. 16.00 Nws. 16.03 Disco
Drive In. 17.00 Aktua-Sportkompas 17.45
Wereldkamp. wielrennen Varese. 18.00
En Bloc, met muzikale ill. 18.30 Nws.
18.50 Wereldkamp. wielrennen Varese.
19.00 Wereldpanorama. 19.30 Gewijde
muz. 20.00 Operettemuz. 21.20 Doc. over
kunst en politiek in Hongarije. 22.00 Op
name... 5 tellen na nu! 22.20 Wereld-
kamp, wielrennen Varese. 22.30 Nws.
22.40 Het Koninklijk Staatsbezoek Indo
nesië. 22.55 Cabaretprogr. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
I 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Dag
met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Jour-
naai. 8.30 De Groenteman. 9.00 Intern.
spectrum. 9.35 Waterstanden. 10.00 Voor
1 de kleut. 10.10 Arbeidsvitaminen 11.00
1 Nws. 11.30 Oude gewijde muz. 11.55
Beursber. 12.00 Blik op de wereld, (ont-
wikkelingshulp). 12.30 Overheidsvoorl.
[Voor de landbouw. 12.40 Lichte muz.
12.50 Recht en slecht. 13.00 Nws. 13.11
I Actualiteiten. 13.25 Koninklijk Staatsbe
zoek Indonesië. 14.00 Ruimte! 15.00 As
pekten kamermuz. 15.40 Toerismo. 16.00
Lichte muz. comm. rep.en meded. 18.00
Nws. 21.00 Münchener Festspiele 1971
Pauze. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 Prettig weekend. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.03 Eddy Becker Show.
I 10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de koffie.
I 11.00 Nws 12.00 Nws 12.03 Pers. vers.
13.00 Nws. 13.03 Jan Corduwener Show.
14.00 Nws. 14.03 Herman Stok Show.
15.00 Nws. 15.03 De Eddy Becker Show.
16.00 Nws. 16.03 Top-30. 17.00 Nws
reau voor het Toerisme en het tweede
journaal.
De TROS komt daarna met een af
levering van de Onverschrokkenen.
Twintig minuten muziek ui+ Zuid-Ame-
rika vervolgens. Daarvoor zorgt het
wereldberoemde ensemble van Luis
Alberto del Parana, de muzikale am
bassadeur van Paraguay, die nu al
vele jaren aan de top staat als het er
om gaat de Latijns-Amerikaanse klan
ken te produceren. Tijdens een recen
te tournee door Nederland maakte Co
by Schuuring deze opnamen.
Vijftig minuten vervolgens voor
Liefde op z’n Amerikaans. Dat bete
kent voor de derde maal deze week
een verzameling korte verhaaltjes. En
weer met de liefde als thema.
Het TROS-programma wordt muzi
kaal besloten met een jam-session
waaraan enkele bekende jazzviolisten
meewerken, namelijk Frans Poptie,
Frans van Bergen, Cees Beekman en
Jossche Monitz met zijn Hotclub 69.
Dat alles maakt Hotclub 71.