Pauls Haarloheim Nieuw seizoen bestaat en concertzaal Films in Haarlem wijzer Vljfr in schouwburg I Kunsttiendaagse Amsterdam m in Haarlem Centrum speelt elke week Orgel* Ko van Kees Jongenskoor Kees terug concerten ONTVINGEN DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1971 C entrum-series T oneelschuur Geen ballet Waar, wanneer met wie De dingen van het leven De sex en Eva Toneelhuis Villa Porno goed dat parallel aan Haar loheim je de Toneelschuur hebt en de Waag”. PAUL SCHEELINGS (die in zijn eentje het cabaret theater Haarloheim runt) is optimistisch over het uit gaansleven in Haarlem. „Er is een kentering”, zegt hij. „Iedereen klaagt wel: Brink mann is weg. Maar kijk eens om je heen. Hoeveel kroe gen zijn er de laatste tijd niet bij gekomen in het cen trum van de stad. Als de mensen een voorstelling hebben bij gewoond, hoeven ze zich niet meer af te vra gen: wat moeten we nu doen? Er is een grote keuze. Ik kan het verkeerd hebben, hoor, maar het lijkt me een nieuw begin. Men zegt wel: te veel concurrentie. Maar zo zie ik dat niet. Hoe meer 8 er is, hoe meer er kan ko- -n 8 men. Er zijn veel 8 gelijkheden dan als je in je eentje werkt. Het is erg Kamermuziek H erhalingen Five easy pieces am PAUL SCHEELINGS onze de S. J. UIT Donderdagmiddag speelt Bolt grote orgelwerk van --.Messe pour UNIEBOEK N.V. BAARN. (Van Hol- kema Warendorf). Alvin Toffler: „Toekomst shock” waarin de schrijver de mensen van heden probeert voor te bereiden op de overweldigende veran deringen die hun in de naaste toe komst staan te wachten en de indrin gende en diepgaande invloeden die deze op het leven en welzijn van deze en volgende generaties zal hebben. ATHENEUM-POLAK EN VAN GEN NEP-AMSTERDAM. Robert Brasillach: „Onze Vooroorlogstijd”. Dit boek, dat reeds in 1941 bij de Librairie Lon in Pa rijs is uitgegeven, is in 1968 vertaald door Pieter Beek. Het driemaandelijks tijdschrift: „Sta dia Neerlandica” nummer 4. O /f9 EEN OPVALLENDE speelfilm met een originele dramatische constructie is „Les choses de la vie” (De dingen van het leven). Claude Sautet is de regis seur en de hoofdrollen worden ge speeld door Michel Piccoli en Romy Schneider. Piccoli speelt een bekende figuur in de wereld van de wegenbouw die tegen het eind van de film ironie van het lot bij een zinloos auto-ongeluk het leven verliest Een IN FRANS HALS draait de western „Django contra Santana”, een rauwe knok- en schietfilm. Des nachts vrijdag en zaterdag in deze bioscoop „Gunman Clegg” over de avonturen van een Amerikaanse privé-detective. Cinema Palace prolongeert „Ryans dochter”, een liefdesdrama in Ierland, terwijl er in de nachtvoorstellingen „Meesters in de misdaad” draait. Behalve in de schouwburg geeft de to neelgroep Centrum ook voorstellingen in de Toneelschuur, Smedestraat 23. (korte) seizoen weer te zien zijn. Alleen Globe zal minder voorstellingen geven dan gebruikelijk, ook al omdat deze groep veelvuldig in Amsterdam te zien is. UITGEVERIJ TEN HAVE-BAARN. „The Santi Story” van Cyril Davey is niet nieuw meer, maar wel de Neder landse vertaling van Mevrouw A. C. van Eeghen-de Jong Schouwenburg, die het de titel „Niemandskinderen” mee gaf. Het verhaal van de Methodisten predikant, Ricardo Santi, in Napels is wel bekend. Op een goede dag neemt hij uit medeleven, niet alleen twee verpauperde kinderen van de straat mee naar huis meer verschaft ze ook een tehuis waarmee hij dan zonder het op dat moment te beseffen de grond slag legt voor „Casa Materna” het huis dat uitgegroeid is tot een van de groot ste en meest progressieve weeshuizen van Italië, wij schrijven dan het jaar 1905. De gehele familie Santi heeft zich voor dit werk ingezet en het kinder dorp kan nu ongeveer 400 kinderen huis vesten. Het werk van de Santi’s kreeg in Nederland nog al bekendheid door de acties van Trouw en „De Wilde Gan zen.” DE JONGE Haarlemmer Kees Noest, die met enige gedichten in onze rubriek Dichterbij de buteerde, heeft een hoorspel ge schreven, dat zaterdagavond 28 augustus om vijf over acht voor de VARA-radio wordt uitge voerd.. Het is zijn eersteling. Het hoorspel heet „Ko en de toto” en gaat over de pilsdrin- kende dakbedekker en Feijen- oordsupporter Ko, wiens vrouw op punt staat te bevallen van het „nakomertje”. Zij werkt hem de deur uit naar het stam café. Daar krijgt Ko moeilijkhe den. Het verhaal krijgt op het eind een dramatische wending, die voorbereid wordt door een horoscoop voorspelling en kroeg- ruzies. Verder wil de directie experimenteren met theatervoorstellingen in de grote zaal. Zo zal op zondag 10 oktober een groep van Amerikaanse negers een voorstelling geven van de opera Porgy and Bess van Gershwin. Misschien komt ook het Scapi- noballet voorstellingen in het Concertge bouw geven. Vrijwel zeker is de komst van weer een Indonesische dansgroep, dit maal van Soenda. Dit experimenteren houdt verband met de sluiting van de stadsschouwburg per 1 april. Tijdens de eventuele bouw van een nieuw toneelhuis moet er in Haarlem ge noeg te doen blijven. Het concertgebouw is een mogelijkheid. 9 jaar boekenboekenboekenboekenl boe kenboekenboekenboeken] boekenboekenboekenboeken] boekenboekenboekenboekenl boekenboeken boekenboeken boekenboekenboekenboekenl boe kenboekenboekenboe ken] boekenboekenboekenboeken] boekenboekenboekenboeken grondslag ligt aan de film, noemt abortus moord. Dit in tegenstelling tot het doel van zijn film, waarmee hij ons wil ontlasten van „misplaatste schuldgevoelens” over de menselijke seksualiteit, die „reeds eeuwenlang ge bukt gaat onder talrijke ongezonde ta boes”. In Lido. In deze bioscoop voor, de jeugd op de matinees „Zorro en de drie musketiers” een spannende avonturenfilm. DE SEX EN EVA is eén seksuele voorlichtingsfilm van Duitse huize. Het gaat over de groei van het meisje: van baby tot vrouw. Alles wordt erin be handeld: puberteit, menstruatie, voor behoedmiddelen, de betekenis van de liefde, de overgang. En ook abortus. Herr Doktor Eberhard Schatzing, wiens werk „Die verstandene Frau” ten Scheelings begon vijf jaar i zijn cabarettheater. I om zijn AAAK-xx. u-jx vvcl meer mo~ Het abonnementensyteem voor de ka- mermuziekserie is afgeschaft. De formu le die men in de afgelopen jaren heeft geprobeerd is niet zo geslaagd. Mensen die zich abonneerden op een serie van klassieke kamermuziek bleken een mo dern of avantgardistisch kamerconcert niet te waarderen. Toch wil de directie ook de ze muziek aandacht geven. Men hoopt nu voor verschillende concerten verschillende groepen publiek aan te boren. Er komt dus weer kamermuziek en waar schijnlijk méér dan anders. Twee concer ten staan al vast: 24 oktober het Colle gium Musicum Judaicum en op 2 januari 1972 een nieuwjaarsconcert met net als dit jaar het duo Daniel en Johan Otten. Verder denkt de di rectie aan het Amati-kwartet, kleinere en sembles van het NPO, het Amsterdams Strijkkwartet, Studio Laren een gitaar- avond. Ook popconcerten zullen er weer te beleven zijn, maar (nog) niet georga niseerd door het Concertgebouw zelf. bij woont. Je moet er aan blij ven trekken met publiciteit en zo. Als het een paar keer goed gaat dan reken je op een auto matische aanloop. Maar dat is niet zo. Als ik het even laat zakken, dan wordt het minder. Dat is me eigenlijk wel tegen gevallen.” HET NIEUWE SEIZOEN be gint in oktober. Op het ogen blik heeft Scheelings het te druk met de grootscheepse ca- baretnacht op 25 september in de stadsschouwburg ten bate van de vluchtelingen uit Oost- Pakistan. Scheelings heeft het zo georganiseerd, dat er elke zaterdagavond een voorstelling is. Tot nu toe bezigde hij de formule van twee dagen om de twee weken. Maar ter wille van de regelmatige aanloop legt hij zich toe op het principe van zaterdagse voorstellingen. Te zien te te horen zullen zijn: Don Quishocking, Ivo de Wijs, misschien Neerlands Hoop in Bange Dagen (welk cabaret in Haarloheim door Peter Lohr ontdekt werd), en cabaret Grimlach van vijf theologie studenten uit Amsterdam, „Zoete Broodjes” uit Utrecht dat op het Delftse cabaretcon- cours een eerste prijs won, het cabaret van Herman Berkien en dat van journalist Hille de Jong, beide uit Utrecht. Waar schijnlijk zal ook in het Haar- loheimtheater het Cultureel Jongeren Paspoort geldig zijn. en John Leddy in regie van Luc Lutz. Het Nederlands Danstheater komt in de schouwburg evenals het Nationale Ballet met de Bolsjoi-solisten Ekaterina Maximova en Wladimir Wassi- liev. Het Nationale Ballet geeft twee matinees, die gratis zijn voor 65-plussers. Ook het Shaffytheater doet mee. Er worden 29 voorstellin gen gegeven. Toneelgroep Stu dio houdt een workshop, De Zingende Sissies zingen slijme rige liedjes; de Haarlemse groep Perspekt geeft met de popgroep „Soulution” het „Pa- ganini-syndroom”; Neêrlands Hoop in Panama geeft cabaret; Peter en Adriaan geven hun absurde mime. In het Zodiac-theater - Von- delstraat 6 - speelt een toneel groep uit Uruguay het stuk „Tupac Amaru”, over de eerste vrijheidsstrijder van Zuid- Amerika naar wie de „Tupa- maros” zich hebben genoemd. In het Stedelijk Museum worden vanaf de 14e september tien avonden avantgarde films gegeven, o.a. van Yoji Kuri, Jan Lenica, Norman McLaren, Frans Zwartjes en Johan van der Keuken. Kortom, lijdt u aan culturele bloedarmoede, gaat in Amster dam uw cocktail-injectie halen. HOLLANDIA-BAARN. Colin For bes: „De Rotsen van Zeros”. Een oor logsroman, die zich afspeelt in het voor jaar van 1941 op een Griekse veerboot van Istanbul naar de Golf van Zeros, vlak voor de Duitse invasie in Grie kenland. De Toneelgroep Centrum, zal voortaan el ke donderdag en vrijdagavond in de Haar lemse schouwburg spelen. Om de veer tien dagen bovendien op zaterdagavond. Enkele malen wordt daarop een uitzonde ring gemaakt. In totaal geeft Centrum 60 voorstellingen in haar standplaats Haar lem. Op 16 september is de eerste premiè re gepland en wel van „Bloesem van Se ringen” het nieuwste stuk van Peter Ni chols in regie van Han Bentz van den Berg. NIJGH EN VAN DITMAR-DEN HAAG. Een epigrammatische dialoog, verzameld in een klein blauw leren met gouden „lofwerk” versierd bundeltje, tussen Adriaan Roland Holst en Si mon Vestdijk. Deze op humor, spot en satyre gebaseerde poëtische wijze van elkaar op litterair gebied te lijf gaan, was na de 18e eeuw praktisch geheel en al in onbruik geraakt. (Vol taire). Een vorm van litteraire kri tiek die in een paar spitse compacte regels vaak effectiever werkt dan een uitgebreid essay. Adriaan Roland Holst begon met deze kwatrijnen in 1948 in een speciaal nummer, dat het litteraire tijdschrift „Podium" bij de 50ste ver jaardag van Simon Vestdijk uitgaf. En dat was het begin VOLGENDE WEEK begint het koor van de kapel van het Kings College uit Cambridge aan een toernee door Neder land. Op 3 september geeft dit jongenskoor onder leiding van David Willcocks een concert in de Grote of St. Bavokerk Vorig jaar heeft het koor hier groot succes geoogst. Het Kings College Chapel Choir geeft in Haarlem een programma dat niet alleen uit Britse koorwerken bestaat. Men zingt ook een compositie van de Nederlander Josquin des Prez. Verder staan werken op het programma van Woodward, Wesley, John Blow, Benjamin Britten en Goodenough. De vaste organist Ian Hare speelt enkele intermezzi, en wel van Buxtehude, Max Reger en de Engelsman van Nederlandse af komst Jongen. Abonnees van onze bladen kunnen tegen gereduceerde prijs kaartjes kopen vanaf 27 augustus aan onze kantoren in Haarlem, Beverwijk en IJmui- den. Theater met van de hond Op zondag 26 september komen vier gasten uit de DDR met een cabaretpro- gramma „Kommune und Kirschenzeit”. De groep bestaat uit Cox Habbema, die enkele jaren terug bij Centrum speelde, haar man Eberhard Essche, Hilmar Tha- te en hun pianist. Ze gebruiken teksten van o.a. Brecht, Tucholsky en Degen hardt. Verder is de Hoofdstadoperette te zien met „Das Dreimadlerhaus” op 25 september en van 30 september tot en met 2 oktober nogmaals „Kees de Jongen”. IN DEZE ITALIAANSE film gaat het over het nut van overspel. Fa brieksdirecteur Marco meent dat harts tocht niet bij een keurig huwelijksle ven past. Na enige innerlijke aanvech tingen geeft zijn vrouw zich aan een vriend van haar man. Zij blijft echter bij haar man, die haar na een vrij lange afwezigheid een stuk hartstoch telijker terug vindt dan hij ooit van haar gedacht had. De film is geregis seerd door Antonio Pietrangeli. In Rembrandt. Concertgebouworkest Vonk een concert van werk van Bach, Milhaud en Schumann. Het Ne- Kamerorkest Goldberg Het onder geeft een Amster- Orkest speelt (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Het seizoen in de stads schouwburg en het concertgebouw zal er dit jaar anders uitzien dan gebruikelijk. Voor de schouwburg is een seizoen voor bereid tot 1 april in verband met de voor genomen bouw van een nieuw toneelhuis, hoewel dit lang niet zeker meer is. Het Concertgebouw zal zelf meer muzikale evenementen organiseren dan voorheen. Het onderscheid tussen het commerciële gebruik (meubel-, braad- en modeshows) en het muzikale gebruik van het gebouw zal duidelijker worden. Ook in de ver- huurprijzen. „De Haarlemmers zullen we ten waarom het Concertgebouw eigenlijk Concertgebouw heet”, aldus vatte direc teur Peter Lohr het vernieuwde beleid sa men. Gisteren zijn dé voorstellingen van „Kees de Jongen" in de Haarlemse stadsschouwburg weer begonnen. Van links naar rechts: Hans Dagelet en Wim van der Grijn (als Kees), Jacques Commandeur (als va der) en Ingeborg Elzevier (als „nieuwe” moeder. Zij nam de rol over van Elsje Scher jon). UITGEVERIJ J. SONNEVILLE- BRUGGE. „Netsky” van Johan Sonne- ville, die voor deze kleine roman in 1964, op 23-jarige leeftijd, de Reina Prinsen Geerligs prijs ontving. Over de bouw van het nieuwe toneel huis heeft het bestuur nog steeds geen definitieve beslissing genomen. Wethou der Geluk, die voorzitter is, begint volgen de week aan zijn werk. Zoals onze krant al vorige week publiceerde heeft directeur Lohr het voorlopige verbouwingsplan van architect Dam niet geaccepteerd. Zijn eerste plan kostte zes miljoen, wat twee Het Concertgebouw begint pas op 1 ok tober het seizoen, omdat eerst een nieuwe centrale verwarming moet worden aan gelegd. De grote zaal krijgt een iets min der kaal aanzien. Men heeft nieuwe gor dijnen aangeschaft en er komt een bete re verlichting. Het meubilair voor het or kest en de stoelen in de foyer worden ver nieuwd. Maar dat is alles wat er af kan. Ingrijpender verbouwingsplannen zijn weer de ijskast ingegaan. Van 20 tot en met 22 en van 27 tot en met 29 september speelt Centrum „Ver schuivingen”, een experimenteel stuk van Gerben Hellinga, en „Zwarte Mis”, een kort stuk van Edward Bond naar aanlei ding van de massamoord in het Zuid- afrikaanse Sharpville. De groep is zo blij met deze mogelijk heid om kleine produkties uit te brengen dat ze het Schuurtheater een complete be- lichtingsinstallatie in bruikleen heeft ge geven. De schouwburgdirectie en het be stuur hebben nog steeds geen beslissing genomen over de mogelijkheid dat schouwburg financieel bijspringt bij voor stellingen in de Schuur, bijvoorbeeld van groepen die in het Mickerytheater spelen. keer zoveel was als aanvankelijk werd aangenomen. Kort daarna kwam de archi tect met een tweede plan gebaseerd op hetzelfde programma van eisen dat toch weer de oorspronkelijke kosten aanhield. Intussen wordt bij de dienst Openbare Werken het idee uitgewerkt van een schouwburg op het Stationsplein. Of de schouwburg nu op 1 april dicht gaat is nog steeds onzeker. In ieder ge val duurt de vergunning van de dienst Bouw en Woningtoezicht en de Arbeidsin spectie, die toezien op de veiligheid van het toneelhuis slechts tot die datum. Ook al komt er geen nieuw toneelhuis en gaat de schouwburg niet dicht, dan nog zit men met een „levensgevaarlijk" genoemde si tuatie in het aftandse toneelhuis, waaraan wat gedaan moet worden. Een totaal nieu we schouwburg staat er ook niet voor 1 januari 1973. Waarom werkt Scheelings, zoals hij zegt, ziich de blubber? „Ik vind het gewoon wel leuk om te doen. Ik vind de contac ten leuk met de cabarets en de cabaretiers. En dan heb je na tuurlijk mijn droom: zelf een cabaret te hebben. Maar dat zal wel 1999 worden, eer het zover is.” Paul Scheelings is van beroep leraar bouwkunde aan een LTS in Amsterdam. „Ik krijg jon gens uit de Jordaan. Ik doe het nu zes jaar, dan krijg je er wel slag van. Ik ben zelf timmer man geweest, dus ik weet wat ik moet zeggen. Maar in het begin heb ik wel staan trillen op mijn benen.” In zijn zaaltje (in het Bavo- gebouw in de Smedestraat) kan hij zeventig toeschouwers ber gen. In het afgelopen seizoen had Scheelings een bezetting van 90 percent; het jaar daar voor was dat 91 percent. Het is jong publiek, tussen de 20 en de 35 jaar. „Maar we hebben ook wel eens een tijdlang drie dametjes van over de 70 ge had.” „De vaste kern is de laatste jaren wat minder geworden. Er is zo’n tien percent, dat zes, zeven voorstellingen per seizoen tragisch ongeval dat tegelijk abrupt een einde betekent van de gedachten- stroom die hem voor en tijdens de fatale autotocht in de vorm van geani meerde plannen met vrouw, zoon en maitresse (Schneider) heeft bezigge houden. Een actueel gegeven dat in haakt bij de angstaanjagende stijging van verkeersongevallen. De film van Sautet maakt van een nuchter krante- berichtje het menselijk drama dat in wezen achter ieder van de dodelijke ongevallen op de weg aanwezig is. Hij doet dat in een beklemmende vorm, waarbij vooral het aspect van een onverwachte dood, het weggerukt wor den midden uit het leven benadrukt wordt. In Luxor. De show van Adèle Bloemendaal Leen Jongewaard beleeft zijn landelijke première eveneens in de Haarlemse schouwburg. „Kijktaarna” zoals de show heet is te zien van 19 tot en met 22 sep tember. derlands Szymon Mozart-concert. dams Philharmonisch oner Anton Kersjes Tsjaikovski in Carré. In de Kleine Zaal van het concertgebouw is elke avond iets te doen: solisten of kleine ensembles. In de Oude Kerk zijn orgelconcerten en op de binnenplaats van het Amster dams Historisch Museum wordt in de openlucht gemusiceerd, o.a. door het Nederlands Bla zersensemble. Moderne kamer muziek is te beluisteren in het Stedelijk Museum. EEN GROEPJE vrijgevochten vrouwtjes vestigen hun hoofdkwartier in een villa om daar de rechten voor de vrouw op te eisen. In dit geval wil dat uitsluitend zeggen, dat ze met de mannen die zij willen zo veel mogelijk naar bed gaan. Vandaar dat de villa „Porno” heet. In Roxy. Het te kleine en gevaarlijke toneelhuis is er oorzaak van dat er geen balletvoorstel lingen meer gegeven zullen worden. Ze kunnen in de Haarlemse schouwburg niet tot hun recht komen, afgezien nog van het gevaar voor de dansers die geen ruim te genoeg hebben naast de coulissen. De kans bestaat dat het Nederlands Dans theater iets komt doen, maar dan in klei ne bezettingen. Voor het Nationale Ballet moeten de Haarlemmers naar Amsterdam, net als trouwens voor de voorstellingen van het Amsterdams Toneel (opvolger Nederland se Comedie). In de stadsschouwburg van Haarlem kan men kaartjes kopen voor de ze voorstellingen evenals voor die van de Opera. In de Amsterdamse schouwburg kan men kaartjes kopen voor de Cen- trum-voorstellingen in Haarlem. De NZH zorgt weer voor gereduceerde buskaartjes bij deze voorstellingen. Dit alles is overi gens een begin van een nauwere samen werking tussen de Amsterdamse en Haar lemse schouwburg. Verder zullen de gezelschappen die al tijd al in de schouwburg komen ook dit In een speciale uit-krant, die o.a. te krijgen is bij het Cisca- bureau in de hal van de Am sterdamse stadsschouwburg, staat alles vermeld. Hieruit een greep het geeft onder Hans De kracht van deze door Rafelson 8 geregisseerde film ligt in de langzame 8 onthulling van zijn hoofdfiguur, Ro- 8 bert Eroica Dupca, die wanhopig con- 8 tact probeert te krijgen met mensen, 8 maar hol en leeg blijkt te zijn en niet 8 in staat is aan iets in het leven een- voudig plezier te beleven. In Studio. Opera is er ook: „De kroning van Poppea” van Monteverdi in de Schouwburg. In de Kleine Komedie is de Hoofdstadoperet te met het Dreimadlerhaus. Aan toneel is er bijzonder veel te beleven. In de Stads schouwburg speelt het Amster dams Toneel de toneelspelers- revue „Je hoeft Amsterdam niet voor me in te pakken, ik eet ’t hier wel op” van Frenkel Frank en Asser. Globe komt met „Een vijand van het volk” van Ibsen onder regie van Mi nas Christidis. „Het testament van Ariamo Sassuano”. regie Elise Hoomans. En het Nieuw Rotterdams Toneel met de Be delaarsopera van John Gay; re gie: Adrian Brine. In de Brakke Grond de Noord Compagnie met „Bieder- mann en de brandstichters” en „De fysici”, stukken van Dürrenmatt geregistreerd door Zdenek Kraus. Verder Theater met „Freule Julie” van Strind berg in regie van Jan Gross- man en Loudi Nijhoff en Joan Remmelts in „Clair Obscur” van Marguerite Duras. In de Kleine Komedie Ziet men de stukken „Vlinders zijn Vrij” met o.a. Andrea Dom burg, „Twee is teveel” (Owl and pussycat”) met Hetty Ver hoogt en Will van Seist, „Wachten in het donker” met Simone Rooskens, Jan Blaaser AMSTERDAM HOUDT in de tweede helft van september een Kunst Tiendaagse. Van 14 tot en met 23 september duurt de muziek en van 19 tot en met 29 september de theater-tiendaag se. Alle Amsterdamse ensem bles en gezelschappen doen mee. De toegangsprijzen zijn niet hoger dan vijf gulden. De tiendaagse heeft tot doel de bewoners van Amsterdam en omgeving in één klap te win nen voor een of meer facetten van het kunstleven. geleden zijn g Aanvankelijk vooral g eigen cabaretneigingen te be- 8 vredigen. Maar van lieverlee is 8 de 37-jarige Scheelings in zijn 8 vrije tijd theaterdirecteur ge- 8 worden, die zich kapot sjouwt S om Haarlem van zo veel moge- S lijk cabaretwerk te voorzien. 8 Een vetpot is dat niet: Schee- 8 lings legt op elke voorstelling 8 zo’n honderd gulden toe. En de 8 cabarets, die hij hierheen haalt, 8 komen op een schijntje. Ze 8 krijgen een percentage van de 8 kaartverkoop met een maxi- 8 mum van 150. En wanneer 8 een groep bekendheid begint te 8 krijgen, dan wordt het alras 8 onbetaalbaar voor Scheelings. 8 Maar hij bezit een kennelijk g talent door overreding, want g ook cabaretgroepen van enige naam weet hij te versieren. 8 de BLOEMENDAALSE or- 8 ganist Nico Waasdorp geeft 8 donderdagavond 2 september 8 om acht uur een orgelconcert g op het Willibrordusorgel in de g kathedraal aan de Leidsevaart. 8 Hij speelt om te beginnen twee 8 werken van Francois Couperin 8 en Nicolas de Grigny en het 8 preludium en fuga in A dur S van J. S. Bach. Vervolgens 8 speelt Waasdorp moderner 8 werk: een toccata en fuga in d- 8 D van Max Reger, een Cantabi- 8 Ie van César Franck, Antienne 8 en thema met variaties van 8 Jean Langlais en tenslotte van 8 Jehan Alain Litanies. 8 KLAAS BOLT de organist 8 van de hervormde gemeente 8 van de Oude of St. Bavokerk 8 geeft in deze kerk op 31 8 augustus ’s avonds om 8 uur en 8 op donderdagmiddag 2 septem- 8 ber om 3 uur een orgelconcert S in de serie gemeentelijke orgel- S concerten. Het eerste is gewijd 8 aan Bach, het tweede aan Cou- 8 perin. 8 Van Johann Sebastian speelt 8 Klaas Bolt preludium en fuga 8 in a kl.t. het trio: „Herr Jesu 8 Christ dich zu uns wend”, „Nun 8 danket alle Gott”, en „O 8 Mensch, bewein” dein „Sünde 8 gross”. Vervolgens speelt Bolt 8 de fuga en toccata in c. kl.t. 8 om het concert te besluiten 8 met een koraal en elf variaties: 8 „Sei gegrüsset, Jesu gütig”. 8 het grote orgelwerk 8 Francois Couperin „Messc 8 les Paroisses” dat de Fransman 8 op 22-jarige leeftijd schreef. 8 Het bestaat uit vier grote delen, 8 Kyrie, Gloria, Offertoirum en 8 Sanctus en Agnus Dei, onder- 8 verdeeld in „coupletten” die 8 onder andere bestaan uit enke- 8 le fuga’s en dialogen van ver- 8 schillende registers. Het werk is 8 een hoogtepunt uit de Franse - JACK NICHOLSÖN, bekend als de 8 dronken motorrijder uit Easy Rider, is 8 de centrale figuur in Five Easy Pieces, die op een beklemmende en aanvaard- 8 bare manier de maatschappelijke „drop- out” speelt, de jongeman die geen aansluiting met de maatschappij heeft 8 kunnen vinden, geen raad met zichzelf weet en doelloos door het eindeloze Amerika zwerft. Wij zien hem als arbeider bij een 8 olieboring in de buurt waarvan hij met 8 een dom maar mooi grietje samen 8 woont. Hij blijkt echter uit een uiterst 8 culturele familie te komen, die musice- 8 rend bijeen woont in een oud huis op 8 een eilandje. De film verhaalt van zijn 8 tocht naar deze van Tsjechoviaanse 8 ellende doortrokken uitzichtloze ge- 8 sprekken met zuster, schoonzuster en 8 invalide vader.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 15