TELEVISIE IS MACHTIG VPRO ziet niets in EN ONMACHTIG TEGELIJK samengaan NVSH TERUG MET PRIJS Residentieorkest speelt in Iran I’ w Koos Postema krijgt Nipkov-schijf zingt in RAI Pools succes voor Lenny en Euson Gala Classique gaat gewoon doen Heli’s Angels veroordeeld Cliff Richard in Kamerleden naar India en Pakistan TV vanavond Rex en Lilli „Hemelbed” II TV dinsdag TV woensdag Radio woensdag DINSDAG 31 AUGUSTUS 1971 13 Geen weerstanden Informatief FAVORIETEN FESTIVAL (Van onze rtv-redactrice) AMSTERDAM Evenwichtigheid, objectiviteit en feitelijkheid dat zijn een paar lovende bewoordingen uit het rapport van de jury, die op 15 september a.s. de Nipkov-prijs van de televisiecritici gaat uitreiken aan Koos Postema. Politiek (K) Journal- i a I Wk WiMMNI maar 23.10 (Van onze correspondent) weMrk uitgevoerd 22.30 „Alles best, maar objectiviteit bestaat natuurlijk niet”, aldus de eerste reactie van Koos Postema, maker van het zeer hoog gewaardeerde „Klein uur U” voor de VARA-tv. naar baby’s toeneemt, terwijl het aanbod door het steeds groter gevarieerde pakket van voorbehoedsmiddelen steeds afneemt.” AMSTERDAM. De Engelse popzanger Cliff Richard is een van de deelnemers aan het Europees congres voor evangelisatie, dat deze week in het RAI-congrescentrum wordt gehouden. Uitsluitend voor de on geveer 1200 afgevaardigden uit West- en Oost-Europa zal hij dinsdagavond in de RAI zingen in het speciale jongerenpro gramma: „The Revolutionaries”. Dinsdag zal het Europees congres voor evangelisatie geheel in het teken staan van het onder werp: „Jeugd in opstand”. Een van de spre kers over dit onderwerp is de Nederlandse hoogleraar prof. dr. H. Rookmaaker. aderna wordt voorts van Strawinsky. Het orkest vertrekt chartervliegtuig naar De clown Nuk vanavond te zien in „Piste” 20.40 20.45 21.00 22.40 23.05 21.05 22.2' 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 19.55 20.00 20.25 20.30 10.45 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.25 20.31 21.30 18.45 19.00 19.05 19.10 Wat is de invloed van zijn program ma’s? 19.30 19.55 20.00 20.25 20.31 21.20 22.15 23.05 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.25 20 2’ Bij de uitvoering van dit werk zal de sopraan Cathy Berberian soliste zijn. Op het programma voor dit concert staat voorts „Grande Aulodia” van Maderna, met de solisten Lothar Faber, een Duitse hoboïst, en Koos Verheul, de fluitist van het Residentie-orkest. Onder leiding van „DE TWEEDE CORRECTIE” was deze: het discussiekarakter moest teruglopen. Want ik merkte dat vele, vooral politieke discussies verzandden in een soort oever loos gezanik. En dat is uiteraard onbevre digend voor alle partijen. Een verzameling meningen met daar tegenover een inha ken erop, vind ik prima. Maar politieke discussies, nee, voor geen prijs.” Op tijd, zet je de nieuwe voorzitter van de P.v.d.A., André van der Louw in zo’n programma neer, dan is het wat anders. Tegenover hem zet je dan een diversiteit aan mensen met verschillende meningen en die mogen hem dan aanvallen. Zo iets Mensen in zijn programma maken, ook al is het onderwerp nog zo emotioneel geladen, zo’n ontspannen en vrije indruk. nieuw voor de rechtbank moeten verschij nen. Verscheidene personen werden gewond tijdens een aantal vechtpartijen op zater dag bij het festival waar ongeveer 100.000 jongelui aanwezig waren. De Angels zei den dat ze alleen maar hadden gevochten om hun motorfietsen te beschermen. Vol gens de Angels zouden bewakers met ge weren op de benzinetanks van hun motor fietsen hebben geschoten. COLCHESTER, (AP). Een speciale rechtbank heeft maandag 39 leden van de Heli’s Angels schuldig bevonden aan ver storing van de orde tijdens het Weeley Pop Festival. Drie leden werden veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf en 26 anderen werden beboet tot een totaal van 810 pond. Tien van de Heli’s Angels zullen later op- Nederland II NOS: (K) Pip en Zip. STER: (K) Reclame. NOS Den Haag vandaag. (K) Première, filmkijken en filmmaken. AVRO(K) Operatie Minus 5. STEF(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVROPeyton Place. Showprogramma. AVRO’s Televizier Magazine. NOS(K) Journaal. (K) Staatsbezoek Indonesië. Lenny Kuhr wordt hartelijk begroet door haar vriend, de acteur Jaap Stobbe, bij aankomst op Schiphol. UTRECHT. Dit jaar geen Grand Ga la du Disque Classique maar „voor gewo ne mensen in gewone pakken,” aldus de organisatoren, een groots opgezet „Favo rieten Festival.” Dat zal op 29 oktober plaatsvinden in de Jaarbeurs congreszaal in Utrecht en een dag later zal heel Ne derland mee kunnen genieten, want de NOS zal het festijn in zijn geheel uitzen den. „Dat is helemaal het werk van Bep Vochteloo. Die laat mensen thuis bezoe ken, praat er zelf ook mee schept een vertrouwde omgeving in de studio en leert de mensen dat ze moeten weten wat ze zeggen. Er wordt de mensen in ons programma nooit het mes op de keel gezet. We wijzen ze alleen op het belang van hun mededeling ten opzichte van andere mensen, die eventueel met eenzelf de probleem tobben. Je moet van tevoren al een sfeer van op elkaar gesteld zijn kweken, van wederzijds vertrouwen en van respect. En dat respect voor elkaar moet overkomen in de huiskamer. Anders verval je' in een soort voyeurisme.” DEN HAAG. De Tweede-Kamerleden R. H. ter Beek (PvdA) en ir. P. A. M. Cor nelissen (KVP) vertrekken maandag van Schiphol naar Karachi en Calcutta. Op uit nodiging van de Bangla Desh-missie in Londen zullen zij een bezoek brengen aan enkele vluchtelingenkampen en aan de grensgebieden bij Pakistan De bedoeling is vooral inzicht te krijgen in de politieke achtergronden van het conflict. DEN HAAG Het Residentie-orkest geeft op 3 en 5 september concerten in het kader van het „Festival of arts, Shi- raz-Persepolis” in Iran. De sjah en keize rin Farah zullen tenminste één van de concerten, mogelijk beide, bijwonen. Nederland I NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: (K) Pip en Zip. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STERReclame. KRO: Piste. STER: (K) Reclame. (K) Journaal. (K) STER: Reclame. KRO: (K) Le Corbusier. Jan de Hartog en de film: Het hemelbed. NOS: (K) Journaal. Aansl. Staatsbez. Indonesië. (K) W.K. wielrennen Varese. Nederland 2. Pip, Zip en het jour naal, dan de parlementaire rubriek Den Haag vandaag en het 14-daagse programma over films en filmmakers (MWVVWWVSAAA/VWVWVVWVVVVVWWVIAArtAWVVWVVWVWVWWVVWWV^^ is levendig en tevens een goede presenta tie van de man in kwestie. Maar groepen die discussiëren over bijvoorbeeld partij vorming, daar heb ik mijn buik van vol. Er is ook duidelijk een slijtage waar neembaar in dit soort rubrieken. De KRO bijvoorbeeld heeft „Nieuwspoort” ook al terzijde geschoven. Begrijp me goed: poli tiek is wel belangrijk, maar op de televi sie verzand je zo gauw in vervelende praatprogramma’s. Praten op zichzelf be schouwd, is natuurlijk niet vervelend, mits het dan maar goed praten is. En dat schijnt in politieke discussies nu eenmaal niet mogelijk te zijn.” Nederland I NCRV: (K) Kinderprogramma NOS: (K) Pip en Zip. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. (K) STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. (K) De Dubbeldekkertjes IKOR: Kenmerk. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. Pol. Partijen: Demoiten 66, ’66. Socutera. NOS: (K) Natuurfn- Film (18 jr.). (K) Studio Sport. (K) Journaal. (K) Staatsbezoe Indonesie' spreekbuis wordt van geestverwante organisaties. De heer S. J. Doorman vroeg zich af hoe op een dergelijke wijze ooit nog van een programmabe leid sprake kan zijn. Hij was tegen een toenadering in de richting van de NVSH, maar achtte het meer dienstig om binnen de VPRO eerst een stand punt te bepalen over de mini-omroepen in het algemeen en het resultaat daar van aan dit „NVSH-incident” te toet sen. „Er is voor de VPRO geen reden om met de slachtoffers van de minister een verbond aan te gaan. Dat zou dwars op de onafhankelijkheid van ons pro grammabeleid komen te staan,” vatte de voorzitter de teneur van de discussie samen. woensdag met een Shiraz, waar het onderdak geniet in een universiteitsgebou wencomplex. De kosten van de verre, korte trip worden gedragen door het Fes tival van Persepolis. De concerten heb ben plaats in het openluchttheater van de 2500 jaar oude ruïnes van de koningsstad Persepolis. Het festival werd in 1967 voor het eerst gehouden en heeft zich tot een belangrijk kunstgebeuren ontwikkeld, waarbij Oost en West elkaar ontmoeten. Op het pro gramma voor dit jaar staan onder meer voorstellingen van het Koreaanse hofthea ter, van balletgroepen van Java, Thailand en Philippijnen, van Iraanse artiesten, die kunstzinnige tradities voortzetten, van het Filharmonisch Orkest van Krakau, Polen, van het avant garde-ballet van Merce Cunningham, en een dansgroep uit San Francisco en van toneelgroepen uit Enge land en Amerika. OVER HET ONTSTAAN van dit pro gramma: „Het was eigenlijk al een oud idee uit de tijd van Herman Wigbold om met publiek te gaan werken. We hebben dat idee toen in daden omgezet, drie of vier uitzendingen hebben we zo gemaakt. Maar het was toch onbevredigend. Het leek te veel op „Achter het Nieuws”. We hebben toen die telex weggedaan, alles veranderd, maar zo’n rubriek drijft dan toch langzaam aan weg. Ik riep toen al uit: „Eén onderwerp per keer, en dan krijg je vanzelf dat je gedachten gaan in de richting van een eigen programma, eigen verantwoordelijkheid. Bovendien was ik zo zachtjes aan uitgekeken op de actualiteiten. Ik geloof trouwens helemaal niet meer in actualiteitenrubrieken van 25 minuten. „Ik heb op dat moment voor het eerst van mijn leven een naam voor een pro gramma verzonnen: „Klein uur U”. Ach teraf denkt iedereen dat ik die naam van Nijhoff heb gepikt. Die heeft een gedicht geschreven met die naam.” „Soms bereik je wel wat. Neem dat programma over fobieën. Waanzinnig veel brieven heb ik erop gehad. Wat blijkt? Er is een vereniging van fobie-patiënten. De vrouw die deze vereniging drijft, was zelf eens lijdende aan fobieën. Niet alleen dat ze op de goede toon weet te praten met de mensen, ze kent uit eigen ervaring ook alle op dit terrein gespecialiseerde psychi aters en klinieken. En ze weet zelfs hoe de financiële consequenties liggen op dit terrein van de ziekenfondsen.” Het Residentie-orkest speelt op het ene concert onder leiding van de Iraanse diri gent Farhad Mechkat werken van Bach, Mozart, Ligety en Bartók. Het andere concert staat onder directie van Bruno Maderne wordt voorts werk uitgevoerd rentree bij het Residentie-orkest maakt. Tijdens dit concert gaat Maderna’s „Aus- strahlung” in première, ongedragen aan keizerin Farah. Ging vorig jaar het Grand Gala du Disque Populaire niet door vanwege on verwachte moeilijkheden, nu hebben de or ganisatoren bewust afgezien van het klas sieke Grand Gala, om door dit Favorie ten Festival ook de elite-sfeer rond de klassieke plaat, zo die nog bestond, teniet te doen en aan te tonen, dat ook het se rieuze genre voor iedereen bestemd is. Nederland II NOS: (K) Pipn ziP- STER: (K) R-lame. NOS: (K) Jornaal. STER: (K) reclame. (K) NCRV Eddy Ready Go. STER: (ifReclame. (K) Recline. NCRV^K) Enschedees Politie MannUkoor. (K) Srel zonder grenzen. <K) liturgische zangen uit d< BaWan. NOS: (K) Journaal. (K) Staatsbezoek Indonesië. mimnnnfinfWHHHév*" SCHIPHOL. De Nederlandse deelne mers aan het 11e internationale songfesti val van Sopot, een badplaats aan de Poolse Oostzeekust, hebben enige successen weten te boeken. Lenny Kuhr. Bonny St Clair en Euson vertegenwoordigen ons land op het festival, dat dagelijks door ca. 10.000 men sen werd bijgewoond en integraal in alle Oosteuropese landen op de televisie werd uitgezonden. Lenny Kuhr veroverde de tweede plaats met haar vertolking van het Poolse liedje „Jasiu”, terwijl het publiek haar zelfs voor deze uitvoering de prijs van de populairste artieste toekende. Ook Euson kwam niet met lege handen op Schiphol terug: hem werd op de zgn. „Platendag”, een dag waarop liedjes werden gezongen die door de platenmaatschappijen waren uitgeko zen, de tweede prijs toegekend. (Van onze correspondent) HILVERSUM Het VPRO-bestuur zal vooralsnog geen uitnodigend gebaar maken in de richting van de NVSH om op omroepgebied tot enige vorm van samenwerking te komen. Na een uit voerige discussie bleek de VPRO welis waar loyaal ten opzichte van de NVSH te staan, nu de ex-minister van CRM deze organisatie haar zendtijd in okto ber ontnomen heeft, maar kan op grond van de eigen onafhankelijkheid geen heil zien in een of andere vorm van institutionele samenwerking. Bestuurslid F. Wafelbakker had dit balletje tijdens een ledenvergadering in juni opgegooid, met als resultaat deze discussie, die openbaar was en waar aan de gasten gelegenheid werd gebo den mee te praten. Uitgangspunt was de consequentie voor de VPRO van het af nemen van zendtijd aan de NVSH. De heer Wafelbakker had zich de loze gron den, waarop de minister dit besluit had genomen (namelijk dat de omroepen in voldoende mate aandacht besteden aan sexuele voorlichting) nogal aangetrok ken en voelde hierbij solidariteit, aan gezien hetzelfde eens met de VPRO was gebeurd. Hij meende dat de minister ongelijk had, aangezien „iedereen met zijden schoentjes om de sexualiteit heen loopt.” „Per slot van rekening heeft de VPRO een grote bewogenheid met de sexuele problematiek in Nederland,” vond hij. VPRO-bestuurslid Roessingh stelde als eerste dat hij de samenwerking niet zag zitten, omdat de VPRO in ruime mate aandacht besteedt aan allerlei maat schappelijke stromingen, waaronder de sexuele problematiek. Namens het VPRO-bedrijf gaf Mevr. Femma van der Burg te kennen dat men afwijzend tegenover deze samenwerking stond om programmatische principes. Op grond daarvan achtte zij het onjuist de NVSH een uitzonderingspositie toe te kennen boven andere groepen, die om reden van eventuele ideologische verwant schap met de VPRO ook voor samen werking of zendtijd in aanmerking zou den komen. Jan Haasbroek, VPRO-programma- maker, meende dat de VPRO de sexue le voorlichting aan het Nederlandse volk niet hoefde te claimen, onder meer omdat deze omroep slechts een deel van de bevolking bereikt. „In het kader van de schoolradiouitzendingen bereiken we op dit gebied al meer dan genoeg,” zei hij. De verantwoordelijkheid voor wat de NVSH binnen de VPRO kan onderne men was wel te nemen, aangezien men met live-reacties bijvoorbeeld ook grote risico’s neemt. Hij stelde een periode van aftasting voor, waarna men mis schien kon komen tot het samen ma maken van programma’s, waarbij de NVSH de sexuele en de VPRO de pro grammatische deskundigheid aan de dag zou leggen. Op een vraag wat de NVSH nu pre cies wilde, antwoordde de heer Koops van de NVSH, dat het voor hem moeilijk was daar concreet op in te gaan, aangezien zij met zo’n antwoord de poten onder hun eigen stoel konden wegzagen, nu de NVSH over de beslis sing van CRM bij de Raad van State in beroep is gegaan. Zendtijd blijft voor hen echter een vurige wens. Ad Kooyman van het VPRO-bestuur wenste op geen enkele wijze samen te werken met welke groepering dan ook, waarmee de AVRO affiniteit heeft. Hij vond het onjuist dat de VPRO een Première. Dan is het AVRO-tijd. En aangezien het dinsdag is: de serie Ope ratie Minus 5. Na het journaal eerst Peyton Place. „Moskou nach Noten” is een program ma dat onlangs werd uitgesteld omdat er geen goede kopie van voorhanden was. Misschien is die er nu wel. Het programma werd geregisseerd door de Duitser Heinz Liesendahl. Hij laat Moskou zien, de omgeving van deze stad en natuurlijk allerlei Russische soorten amusement, zoals volksdansen en volksmuziek. Tot slot van het AVRO-programma de wekelijkse aflevering van Televi- zier-Magazine en van de NOS daarna nog het laatste nieuws en beelden van het koninklijk bezoek aan Indonesië. Het NOS-team is ook nu weer het koninklijk paar vooruitgereisd en wel naar het droomeiland Bali. Nederland 1. Na Pip, Zip en de nieuwslezer de KRO met het program ma Piste, waarin onder meer optreden Spaanse jongleurs, een Frans Trapeze- nummer, Amerikaanse trampoline springers, zeeleeuwen met een Franse dompteur, de beroemde Chinese goo chelaar Chun Chin Fu en de al even beroemde Duitse clown Nuk. Daarna het journaal en een film van Peter Irion, getiteld le Corbusier, re cepten uit het verleden. Onderwerp van deze internationale produktie is het werk van de vermaarde architect Le Corbusier. In de reeks „Jan de Hartog en de film” vanavond een van de meest suc cesvolle filmbewerkingen die deze au teur van zijn boeken zag. Het is „Het Hemelbed” met Rex Harrison en Lilli Palmer in de hoofdrollen, in regie van Stanley Kramer. Jan de Hartog zal trouwens zelf vertellen waarom de Harrison-versie werd gekozen. Volgen nog het journaal, nieuws uit Indonesië en niet te vergeten een reportage van de wielerkampioenschappen in Italië. „TRIEST IS DAN weer de post daarna. Mensen die schrijven: u praat nu wel over sterilisatie, maar wij zouden zo gods- gelukkig zijn als we' ten minste één kind konden krijgen. Dan kom je dus op het thema onvruchtbaarheid. Een ontstellend triest probleem: 10 percent van de echt paren is kinderloos door onvruchtbaarheid van één van de partners. Ik zeg uitdruk kelijk één van de twee, misschien wel alle twee, want je komt allemaal maar al te gauw met je vooroordeel aandragen dat zij wel weer geen kinderen kan krijgen. Dat een man onvruchtbaar zou kunnen zijn, dat komt nooit in iemands hoofd op. En toch liggen die kansen fifty-fif ty.” „Zo’n vooroordeel uit de weg rui men, dat neem je dan meteen even mee. Je moet trouwens regelmatig tegen vooroordelen ingaan ten aanzien van minderheidsgroepen. Zodra je een vooroordeel signaleert, dan moet je het recht zetten, al roei je ingeroeste voor oordelen nooit helemaal uit. Want wat dat betreft is televisie machtig en on machtig tegelijk.” Het Favorieten Festival doet zijn naam zeker eer aan. Zo komen onder meer de violist Isaac Stern, de gitarist John Wil liams, de zangsolisten Anneliese Rothen- berger en Nicola Gedda, de pianiste Martha Argerich en de blokfluitist Franz Brueggen. Anton Kersjes zal met het om roeporkest iedereen begeleiden. „IK PROBEER VOORAL informatief te zijn. Diepgaande onderwerpen, zoals bij voorbeeld sterilisatie, onvruchtbaarheid, adoptie. Moeilijke onderwerpen: nogal emotioneel, nogal intiem. Doordat ik sa menwerk met Marcel van Dam, komt ieder onderwerp driemaal aan bod. Marcel is in eerste instantie de grote aangever, hij pakt het probleem aan. Veertien dagen lang verwerk ik dan zijn post, haal er de case-stories uit. Dan kom ik met mijn programma, ik geef grote lijnen, geef alternatieven, breng mensen bij elkaar die dat samen beter gaan organiseren. En daarna rondt Marcel die zaken weer af.” „De casuïstiek komt eigenlijk al uit de post naar voren. Bij adoptie bijvoorbeeld is het een duidelijke zaak dat de vraag HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor. 7.25 Ho ren en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen. 8.30 Nws. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.30 Voor kleuters. 9.45 (S) Geschikt voor U. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Aktua Magazine. 11.55 Meded. 14.10 (S) Mod. liederen. 15.00 In ’t zil ver. 16.00 Nws. 16.03 (S) Kinderkoor. 16.15 Lotje (strip). 16.30 Voor de jeugd. 17.30 En Bloc. Muz. illus. 17.50 Over- heidsvoorl. Mens en samenleving. 18.30 Nws. 19.00 Lichte muz. 19.10 Uitz. K.V.P. 19.20 (S) SNIF: signalementen, nws, informatie en feiten uit wereld lichte muz. 19.50 Voor de blinden en slechtzienden. 20.00 (S) Muz. magazine. 22.30 Nws. 22.38 (S) Mensen ontmoe tingen meningen. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag woensdag. 7.33 Van de voor- pag. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Ac tualiteiten. 82.0 (S) Dag woensdag. 8.35 van alle markten thuis. 9.00 Week blad. 9.00 Ons nummer is. 9.35 Water- st. 9.04 Schoolradio. 10.15 Koning Klant. 10.30 De Weekbladen. 10.45 Voor kinderen. 11.00 Nws. 11.03 Op de koffie. 12.00 (S) Licht instr, en voc. ensemble. 12.25 (S) Brassband Maga zine. 13.00 Inf. de presse. 13.11 Actua liteiten. 13.25 Speelruimte. 13.25 Ken nismaking met buurtbew. 14.00 Ope- rettewereld. 14.35 Kinderkoor. 14.50 Voordracht en muz. 15.10 Buurtbewo ners en hun muz. 15.40 Profiel in muz. 16.00 Nws. 16.03 Vragenvuur. 16.15 De Toonzaal. 17.02 Oude liedjes. 17.20 UNESCO-Magazine. 17.40 Toerismo. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actuali teiten. 18.20 Uitz. P.P.R. 18.30 (S) Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 Nws. 19.35 (S) Dansorkest. 20.05 (S) Melodieën Expres. 20.30 (S) Lichte muz. 20.45 Het Oproer kraait. 21.15 (S) Promenade Orkest. 21.45 (S) Pia norecital. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actualiteiten. 22.50 Jazz Magazine. 23.15 (S) Stereo-pop. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Van Meet af aan. 10.00 Nws. 10.03 Journ. 1.006 Arbeidsvitami nen. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Zet ’m op. 1300 Nws. 13.03 Journ. 14.00 Nws. 14.03 Gimmick. 15.00 Nws 15.03 Muziek Boetiek 16.00 Nws. 16.03 Licht pl. 17.00 Nws. 17.02 Journ. „NEEM BIJVOORBEELD ook het on derwerp sterilisatie van mannen. Het pro gramma kreeg overigens 75 punten waar dering. En dat betekent: „Ik mag het zeggen van de mensen. En waarom? Waarschijnlijk omdat ik' niet zo maar uitroep: mannen, laat je maar steriliseren. Ik wil namelijk wat er gebeurt gebeure er, niet verontrustend doen, geen weer standen oproepen. Het juiste resultaat van een dergelijke uitzending kun je natuur lijk nooit bepalen. Want ik weet niet exact hoeveel mannen zich hebben laten steriliseren, maar ik weet wel dat het er vele vele tientallen zijn allemaal man nen met complete gezinnen, maar waar de vrouw op geen enkele manier bijvoor beeld de pil, de spiraal of het pessarium kan gebruiken. Niet alleen dat honderden mannen deze ingreep hebben laten doen, na’dat het onderwerp ter sprake was ge komen, hebben ook honderden vrouwen zich laten steriliseren. Ik heb door open en eerlijk dit onderwerp te behandelen, door het ook op verschillende manieren uit verschillende gezichtshoeken te belich ten door een ethicus bijvoorbeeld van gereformeerde huize, door een psychiater, door een gynaecoloog mensen die met dit probleem zaten, de weg gewezen.” „En bezie je dan de post, hoor je dan de telefoontjes, dan zeg je: ja, dit had resul taat. Niet dat ik dat resultaat beoog in eerste instantie. Maar ik ben er wel blij mee. Je moet altijd voorzichtig zijn met dit soort intieme, hachelijke onderwerpen. Je moet eerlijk zijn, je niet verstoppen ach ter Latijnse benamingen. Dan bereik je geloof ik de mensen het best.” F W ■u z” «m m,.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 13