VOLLERE ZALEN IN HAARLEM AVRO MET SEX OP DE BEELDBUIS n Vrije theaterproduktie neemt grote, maar riskante, vlucht Gaudeamus-concours helpt jonge componisten op pad Op de vrije toneelmarkt kil r o r Poets terug en Russische avond: a n tij CONCERT MET BRANDBLUSAPPARATEN Eerste prijs voor Rotterdamse bas Slag om Moskou Sombere rivier TV dinsdag l’yTf TV vanavond 3t KOSTEN TV maandag Radio dinsdag MAANDAG 6 SEPTEMBER 1971 7 6 WHiffmmmmtmfWffuw/fffffffffnH/mMmfumufffmmfmmff/fWffmm/ffff/fmmffmfmfmuHmm duidelijk af). Dat is een gemiddeld bezoekersaantal van 635 (daarvóór: 516) en een bezettingspercentage van 79 (voorheen: 65). Het overige beroepstoneel (vrije producties en gesub sidieerde gezelschappen) kreeg minder belangstelling dan voorgaande jaren. Het bezoekerstal daalde in vijf jaar van 30.682 tot 12.110; het aantal voorstellingen van 87 tot 32, terwijl het bezettingspercentage ongeveer ge lijk bleef; schommelend rond de 45 pet, wat gemiddeld nog geen halfvolle zaal betekent. Met het ballet gaat het zeer slecht: gemiddeld 184 bezoekers voor 4 voorstel lingen. Dit seizoen wordt geen ballet meer in Haarlem gegeven, ook al omdat de accommodatie slecht is. HET AANTAL verhuringen, voornamelijk aan ama- teurtoneelverenigingen, was in het afgelopen seizoen 54 (in het jaar daarvoor 67). Ze trokken bijna 30.000 men sen. Het bezettingspercentage is 69, wat niet veel af* wijkt van de percentages in de afgelopen jaren. De be langstelling voor het amateurtoneel schommelt nogal, als men de absolute cijfers bekijkt. In ’66/67: 28.713 be zoekers voor 52 voorstellingen. In het seizoen daarop: 33.637 bezoekers voor 58 voorstellingen: in ’68/69 44.940 voor 78 (een topjaar), en in ’69/70 35.254 voor 67 voor stellingen. (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM De A.V.R.O.- I televisie brengt in haar nieuwe sei- zoen, sex op de bui.. Deze omroep I ziet zelf de serie van acht uitzen- dingen, getiteld „Sex in wording”, I als een belangwekkend experi- I ment. De presentatie is in handen van dr. A. C. van Swol, met als I vaste gesprekspartner de Amster- damse psychiater dr. H. Musaph. de schrijver van een boek dat de titel van het programma draagt. Matige kwaliteit op vocalistenconcours (Van onze correspondent) UTRECHT De stichting Gau- deamus, centrum voor hedendaagse muziek, heeft ook dit jaar weer een internationaal componistenconcours georganiseerd, dat plaats vindt in de Gaudeamusweek, die duurt van 10 tot en met 17 september. CENTRUM trok met 32 voorstellingen 38.748 bezoekers (in het seizoen daarvoor met 44 voorstellingen 24.755 bezoekers; het succes van „Kees de Jongen” tekent zich HET BEZOEK AAN de Haarlemse stadsschouwburg is in het afgelopen seizoen bijzonder goed geweest. Dit in tegenstelling tot de landelijke gemiddelde bezoekcijfers die in dalende lijn zijn. De zaal zat gemiddeld voor 69 percent vol. Dat is 5 percent méér dan vijf jaar geleden. In totaal zijn voor 241 voorstellingen 132.257 bezoe kers in het afgelopen seizoen naar de schouwburg ge weest. Daarvan kwamen ruim 90.000 voor vrije voorstel lingen, d.w.z. avonden die niet bestemd waren voor donateurs of uitkoopverenigingen. Het gemiddeld aan tal bezoekers voor een „vrije voorstelling” ligt nu vrij wel even hoog als voor een „uitgekochte voorstelling”: 548 resp. 549. DE CABARETVOORSTELLINGEN slaan het meeste aan bij het Haarlems publiek, op de voet gevolgd door de voorstellingen van toneelgroep Centrum. Er waren 30 cabaretvoorstellingen, die 19.775 bezoekers trokken, een gemiddelde van 659 per voorstelling en een bezet tingspercentage van liefst 82. Seth Gaaikema, Jasperina de Jong, Pepijn en Herman van Veen haalden vrijwel volle zalen. (Van een medewerker) UTRECHT Het toneelbezoek loopt landelijk bekeken elk jaar te rug. Het laatste berekende cijfer, dat gaat over 1968, komt uit op een be zoekersaantal van 1.71 miljoen, tegen 1.77 miljoen het jaar daarvoor. Wer kend met indexcijfers, waarbij het jaar 1950 is gesteld op 100 en 1952 een incidentele stijging vertoonde tot 102, produceert het Centraal Bureau voor de Statistiek sindsdien een steeds da lende lijn. In 1968 was die terecht ge komen op 69. Eerste berekeningen wijzen uit dat het indexcijfer over 1969 en 1970 opnieuw lager zal zijn. F 9 I j n 126 21.20 inleidende 10.45 21.20 23.15 jzen gra der- omen r be- iesten r van over- ceinde en bij els en in het bijeen achti- wenen i jaar. waren weld- >p een »nstad 3 een traw- indere 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 20.21 22.25 22.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.21 21.10 22.10 23.00 18.45 18.50 18.55 19.00 1905 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.10 19.30 i alle e tre in de iatief- P een s niet elke het Meer zijn retas istad ■van naar ;enis. rrein gelo- ir P. twee ïhan- sdens werd nende rluch- aan- heden nilitie mate- te van jn vijf varing week- lit de chten. later rken zijn aan zette >1 - p de rtui- n al 1 om On- rinen rend. pas- Zuid- paar 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.21 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 21.15 22.40 23.05 23.15 i tij- n en wak- aarop over her kreeg naar ipaar, ver- e 20- iblik- rngen loop een ange- n ge- >ndin- s niet een boord tploft. Nederland 1. De NCRV start na Pipo en het journaal met de „Flaxton Boys” Het 2e deel van het voorprogramma is getiteld „de Brandstichter”. Het gaat hier om een aflevering uit de Ameri kaanse serie „True” waargebeurde ver halen. Na het 2e journaal voor de 5e maal een sterk verhaal van de gentleman- boef Arsène Lupin. Een uur en een kwartier duiken we hierna terug in de historie. Van de Franse televisie kocht de NCRV de do cumentaire over de Slag om Moskou. In de film wordt gebruik gemaakt van zowel Russisch als Duits filmmateriaal, waarvan een groot deel tot nu toe niet in het openbaar kwam. De ouderen on der ons herinneren zich nog maar al te goed die spannende tijd, toen de Duit sers voor Moskou stonden en het erop leek, dat het hele Russische front ineen zou storten. In december 1941 sloeg Stalin, voor de zoveelste maal gehol pen door de Russische winter, echter terug. Moskou heeft sindsdien geen ge vaar meer gelopen. De actualiteitenrubriek Hier en Nu en de avondoverdenking sluiten de maan dagavond hierna af. In de eerste drie uitzendingen, op de zondagavonden, richten deze program- I ma’s zich tot de leeftijdsgroep van 12 tot I 14 jaar. De overige afleveringen, die bedoeld zjjn voor de oudere jeugd, zul- I len op woensdagavond laat worden uit- gezonden. I Op de zondagavond, naast de „Dr. I Van Swoll-show” eens in de maand een vernieuwde Corrie Brokken-show, met I medewerking van goochelaar Fred Kaps, I te presenteren in de romantische sfeer van een kasteel. Voorts op zondagavond een aantal t.v.- spelen van Nederlandse auteurs, zoals „Bobo en Bobo” van Chiem van Houwe- ninge, „Weet u misschien, waar de Ro- I zenlaan ligt” van Leo Derksen en „Dat I lawaai, moet dat?” van Herman Pieter de Boer. Anders auteurs op het AVRO- I lijstje: Manga Minco, Hans Koekoek, i Oene Spoelstra, Marga Kooi en Sieg- fried van Praag. Op de maandagavonden een program- ma, waarin bekende Nederlandstalige auteurs een „Boekje open" doen ten gerieve van jeugdige lezers tussen 16 en 23 jaar. Presentator is Rudolf Geel. In de voortaan op maandagavond ge- I plaatste Televizier-uitzendingen krijgt commentator G. B. J. Hiltermann eens WW>A/WWWVWWWVWVWVWWWWVWWWWWV Gammele mises-en-scène als van bijvoor beeld „Potasch en Perlemoer” zijn er nau welijks nog bij De concurrentie is te groot en het publiek wordt kritischer, ook het nieuwe publiek Als het via een blijspelle- tje de overstap waagt naar het „officiële” toneel, krijgt het daar voorstellingen te zien die minstens altijd goed in het pak en het decor steken De ongeveer 50 produk- ties, die het gesubsidieerde toneel per sei zoen brengt, worden door rijk, provincies en gemeenten gesubsidieerd met rond de 17 miljoen, dus er is ruimte voor. Joop van der Ende, een van de nieuwe re grote theaterondernemers, die o.a. de Adèle 31oemendaal-Leen Jongewaard- show uitbrengt, rekent voor dat die rela tief klein opgezette produktie hem vóór er een enkele voorstelling is gegeven, reeds een ton kost. De tekstschrijvers, on der wie Vleugel en Eli Asser, kosten dui zenden. De decors kosten duizenden. Er gaat een speciale licht- en geluidsinstal latie mee op pad. En het zijn niet twee mensen, die op reis gaan en die vooraf ook hun repetitieperiode betaald moeten krijgen, maar twaalf. Er zijn vijf musici, twee toneelmeesters, enz. De loongaran- ties belopen 350.000. Tijdens de speeltijd komen er de kosten bij van séjours, decor- vervoer, Buma-rechten, enz. 125 A 150 voorstellingen zijn nodig om uit de kos ten te komen. Een tweede speeljaar is de droom van elke ondernemer, want dan zijn je inves teringskosten er uit en zit je alleen met ie dagkosten. Die zijn hoog genoeg. Gages van 300 a 350 per dag zijn niet onge woon. Het is niet alleen uit onvrede met het bestel dat veel acteurs het gesubsidi eerde toneel verlaten. Jonge acteurs kun nen bij het vrije theater, mits zij in trek zijn voor hoofdrollen, veel meer verdienen dan bij het gesubsidieerde toneel. Daar werkt een c.a.o. met leeftijdsschalen. Een grote produktie als de musical „Vrij gezellenflat” (een Slees wij kproduktie) kost drie ton voor het doek opgaat. Dat is het verzekeringsbedrag. De medewerkers heb- oen een contract voor een jaar De musical-op-reis kost, inclusief sala rissen, vervoerskosten e.d. 6000 per dag. Het Mobiel Ensemble presenteert zich op 12 september in de grote zaal van het Jaarbeurscongrescentrum in Utrecht. Dit ensemble is opgericht door de musicus componist David Porceleijn en bestaat in principe uit één zeer lange lijst vol met namen van beroepsmusici. Per concert de groep spreekt liever van project wordt bekeken welke musici vereist worden en uit de lijst wordt dan een keuze gedaan uit diegenen die de betref fende avond vrij zijn. De werkwijze Is gebaseerd op het idee van Ton de Leeuw, gelanceerd in het kader van de herstruc turering van het orkestbestel. Onder leiding van Jan Stulen, in het dagelijks leven dirigent van het Nationaal Begeleidingsorkest, komen een aantal mu sici werken spelen van jonge en onbeken de componisten: Finnessey, McGuire, An- tunes en Witzenmann. Voor het werk van Antunes dient Gaudeamus te zorgen voor Vandaag publiceren wij het eer ste van drie artikelen, waarin on ze medewerker Frank van Brakel enige achtergronden uit de doeken doet van de ongesubsidieerde thea terproduktie in ons land. „Poets” keert terug op de zaterdag avond, met meer dan een meneer poet senbakker. AVRO’s sportpanorama krijgt een hogere frequentie en wordt om de 14 dagen op zaterdagavond uit gezonden. Dan is ook Bernard Haitink aan te treffen als dirigent en explica teur van muziek met in navolging van Leonard Bernstein’s beroemde „Young people concerts” merendeels jeugdig publiek in de zaal. Wat de radio betreft zal de terugkeer van het bijzonder populaire zondagmid- dagprogramma „Muzikaal onthaal” naar de gemoderniseerde AVRO-studio een feestelijk gebeuren worden. Voorts blijft de AVRO doorgaan met de grote thema-programma’s waaraan in het af gelopen seizoen een begin werd ge maakt. de instrumenten: vier lege brandblusappa- raten en vier deksels van vuilnisbakken. Gelukkig toont een brandblusapparatenfa- b.iek belangstelling: deze is bereid vier stuks in bruikleen af te staan. Zeer actief in de Gaudeamusweek is ook het Utrechts Stedelijk Orkest onder leiding van Paul Hupperts. In Gaudea- muskringen wordt zeer gewaardeerd dat Hupperts meer tijd heeft gekregen om zich aan moderne muziek te wijden: in de komende weken zal deze dirigent meer dan tien hedendaagse composities in we reldpremière brengen. Bij de verklanking van Music for Taa- rae van Radulescu zal een gedeelte van de orkestklank enigszins vertraagd via vier luidsprekers in de rondte draaien door de zaal, zodat men het USO tweemaal tege lijk hoort, eenmaal vanaf het podium en eenmaal „in beweging” in de zaal. Het USO speelt in de Rotterdamse Doe len voor het eerst na vele jaren weer een compositie, door een Rus ingezonden voor '■’et concours. Leonid Grabowsky onder vond geen enkele moeite bij zijn inschrij ving en de verzending van zijn muziek. In de Waalse kerk te Amsterdam wordt op 11 september onder leiding van Ber nard van Beurden en met medewerkine van onder meer het mandoline-orkest van Wessel Dekker een amateurmiddag gehou den. In Breda vindt op 13 september een manifestatie van nieuwe Nederlandse mu ziek van jonge componisten plaats, waar bij zoals het betaamt muziek van onbe kende musici te horen zal zijn, onder wie Dirk Dekker, Bernard van den Boogaard. Kees Schoonebeek en Frans van Doorn. Hier doet Gaudeamus weer datgene waarvoor de stichting door Walter Maas in het leven is geroepen: jonge Neder landse componisten op pad helpen. Op 15 december vindt in VARA-studio 1 te Hilversum een workshopconcert plaats, waar het Gaudeamus-kwartet, de beroemde hoboïst Heinz Holliger en de organist Karl-Erik Welin en vele anderen interpretatie en speltechniek zullen door spreken en in de praktijk brengen. Pu bliek is welkom bij deze gelegenheid, kaarten kunnen worden aangevraagd bij Gaudeamus, Postbus 30, Bilthoven. Het Radio Kamerorkest en Koor con certeert op 16 september in dezelfde VA RA-studio en op 17 september worden in De Vaart in Hilversum de prijzen uitge reikt aan de winnaars van het componis tenconcours. Dit na een recital van de pianiste Doris Hays, die dit jaar het Gaudeamus-concours voor vertolkers van hedendaagse muziek heeft gewonnen. Nederland 2. Van de NOS na Pip, Zip ;i en het journaal de rubriek Kunstsigna- lering waarin Ageeth Scherphuis voor gaat. De VARA gaat om half acht ver- 5 der met Coronation Street. Na het 2e journaal Henk van Mont- I; foort met zijn „Met de Muziek mee”. Ditmaal komt het programma uit de Vliegermolen in Voorburg. Er wordt weer druk accordeon gespeeld om de ;l Gouden Accordeon 1971. En verder zijn 5 aanwezig de Chinese Won Mow Ting, 5 de zanger Bob Scholte, het operetteduo Er komt 1000 bovenop om de investe ringskosten terug te verdienen. Dan zit er nog geen winst in voor de ondernemer. Hij heeft zijn bureaukosten en hij wil toch voorts ook geld in zijn zak kunnen ste ken. De dertig vrije toneelprodukties, groot en klein, uit een vorig speelseizoen over lopende en nieuw opgezette, de langlo pende en de produkties die in eerste in stantie contracten van enkele maanden met de medewerkers zijn aangegaan, zijn samen ruwweg te becijferen op een in- vesterings-, loongarantie- en dagkosten- bedrag van 15 miljoen, exclusief onder- nemingswinst. Een succes en een flop in de vrije toneelsector. Jasperina de Jong (boven) bracht een show die het felbegeerde tweede seizoen inging. De musical Sal vation (onder) werd een afgang, waarop een fors verlies werd geleden. Voor de land- 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Spiegel van België. 14.00 Jazz uit archief. 14.30 (Si Licht orkest. 15.00 Van ta-ta tot totale taal. 15.10 Muz. middag. 15.10 (S) platen. 16.00 Nws. 16.03 (S) Vrouw en partituur (II) 16.40 (S) Kerkorgelconcert. 17.10 Koor zang. 17.30 (S) Koninklijke Militaire Ka pel. 17 55 Meded. 18.00 Nws. 18 11 Jour naal. 18.25 (S)) Licht orkest. 18.55 (S) Amateurs musiceren. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Journaal. 22.55 Politieke theater. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Bws. 10.03 Ekspres. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. Nederland I IK) NOS: Pip en Zip. STER: (K) Reclame. (K) NOS: Journaal. (K) STER: Reclame. (K) NCRV: De Flaxton Boys (serie). De Brandstichter (film). (K) STER: Reclame. (K) NOS: Journaal. (K) STER: Reclame. NOS: Servicespots. NCRV: (K) Arsène Lupin (poli tieserie). De slag om Moskou (doe.). Hier en Nu. Ander nieuws. 1K) NOS: Journaal. Nederland II (K) NOS: Pip en Zip. STER: (K) Reclame. (K) NOS- Journaal. (KI STER: Reclame. NOS - Kunstsignalering. (K) VARA: Coronation Street. (K) STER: Reclame. (K) NOS: Journaal. <K) STER: Reclame. (KI VARA: Met de muziek mee De sombere rivier: 1. De Gro- mows. (K) NOS: Journaal. TELEAC: EHBO les Nederland I en 14.00 NOS-NOT: Schooltele- visie. (K) NOS: Pip en Zip. (K) STER: Reclame. (K) NOS: Journaal. (K) STER: Reclame. I (K) KRO: Daktari (serie). I (K) STER: Reclame. (K) NOS: Journaal I <K' STER: Reclame. NOS: Service spot. (K) KRO: Eén schilderij per dag. doc. Peggy Guggenheim. Jan de Hartog-film: De Inspec- teur. (K) Journaal. Nederland II (K) NOS: Pip en Zip. (K) STER: Reclame. (K) NOS: Journaal (K) STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. (K) Vrij-uit. Recreatie. AVRO (K) Operatie minus 5 (se- rie). (K) STER: Reclame. I (K) NOS: Journaal. I (K) STER: Reclame. NOS: Service spot. AVRO: Peyton Place. (K) Ra I Thor Heyerdahl. AVRO’s Televizier Magazine. (K) NOS: Journaal. ZVWMVMWIMWWWWWWMWMVWnMnMMVMWVWVW Schijnbaar in tegenstelling met deze ont wikkeling is het toenemend aantal thea- tei produkties in de niet-gesubsidieerde sector. Het komende seizoen is er keuze uit meer dan 30 voorstellingen. Daarbij zitten zes nieuwe toneelprodukties, vier nieuwe musicalprodukties en vier nieuwe cabaretvoorstellingen. Het afgelopen speeljaar bracht vijf nieu we toneelprodukties, een nieuwe musical er. een nieuw cabaretprogramma, de Jas perina de Jong-show. Die deed (en doet) bet bijzonder goed. De musical „Salva tion” flopte. Van de toneelstukken was al leen „In de holte van je arm” (met Guus Hermus en Ton van Duinhoven) een door slaand publiek- en financieel succes. „Vlin ders zijn vrij” (met Andrea Domburg) en „Nee schat, nu niet” (met John Lanting) deden het minder. „Clair Obscur” (met Loudi Nijhoff) en „De opgaande zon” van Heijermans bereikten het publiek nauwe lijks, al waren de toneelcritici juichend resp. lovend over de uitvoering. Er zijn verschillende redenen dat het aantal niet-gesubsidieerde theaterproduk- ties toeneemt, ondanks het teruglopende bezoekersaantal. In de eerste plaats be treft de terugloop in hoofdzaak het gesub sidieerde toneel (en ballet). Die teruggang is al jaren aan de gang. In 19671968 trokken de uit koop voorstellingen 512 be zoekers. In 1969—1970 454 bezoekers. Iets beter doen het de vrije voorstellin gen van het gesubsidieerde toneel. Lan delijk liep het bezoekcijfer op van 352 in 1967—1968 tot 386 in 1969—1970. De be zetting daalde van 411 tot 374 bezoekers per vrije voorstelling. Pas het laatste jaar gaat het beter. De bezettingsgraad voor dit soort voorstellingen is van 45 op 52 per cent gekomen. Deze cijfers zijn geemiddel- den. 52 percent is echter nog slechts een halve zaal vol. Ook de stijging van het landelijke cijfer is gering. Maar het be wijst dat er theaterpubliek is, mits het maar voorstellingen voorgezet krijgt die aanspreken, want vrije voorstellingen geeft het gesubsidieerde toneel buiten het standplaatstheater alleen van produkties die in de abonnementsvoorstellingen suc cesvol zijn gebleken. Met louter amusementstheater als mu sicals, cabaret en blijspelen zijn derhalve hogere bezettingsgraden te behalen. Dat is waar de ondernemers in de niet-gesubsi dieerde sector op gokken. Tot na de oorlog zou slechts 5 percent van de bevolking in theaters gekomen zijn. Thans omvat de potentiële theatermarkt naar schatting 20 percent. Het nieuwe publiek is weliswaar geen regelmatige schouwburgbezoeker, an ders zou het totale schouwburgbezoek elk jaar wel stijgen in plaats van dalen, maar (Van onze correspondent) DEN BOSCH. Sinds lange tijd is voor het eerst weer een Nederlander er in ge slaagd door te dringen tot de prijswinnaars van de finale van het internationale vocalistenconcours in Den Bosch. Het was in dit geval de Rot terdamse bas Robert Holl die een eerste prjjs in de wacht sleepte. Met hem ver overde eveneens de Duitse bas Thomas Thomaschke eveneens een eerste prjjs. Een tweede prjjs werd bij de bas-baritons niet toegekend. Een eerste prijs bij de sopranen werd uitgereikt aan Horiana Branisteanu uit Roemenië. Geen tweede prijs bij de so pranen. De eerste prijs voor de alten werd toe gekend aan de Japanse Yuko Tsuji, terwijl de prijs van de ambassade van de Duitse Bondrepubliek dit jaar naar Oostenrijk ging en wel naar Margit Neubauer. Bij de tenoren werd er geen eerste prijs behaald. De Engelsman Wynford Evans kreeg de enige tweede prijs die in deze categorie kon worden toegekend. Een studiebeurs voor de internationale zomercursus voor vocalisten die volgend jaar in Vught zal worden gehouden en een eervolle vermelding gingen naar de Schotse zangeres Nan Christie. De stichting ’s Hertogenbosch Muziek - stad”, die elk jaar weer dit internationale vocalistenconcours organiseert, zag dit jaar geen aanleiding om over te gaan tot de uitreiking van de grote prijs van de stad *s Hertogenbosch. Eveneens werd de toon- kunstprijs niet toegekend. haal gaat over een koopmansfamilie in het Rusland van voor de revolutie. Als de oude heer Gromow weet dat zijn laatste uur slaat, laat hij zijn zoon ko men en vertelt hem, dat hij niet op een eerlijke manier aan zijn rijkdommen is gekomen. Om zijn ziel rust te geven vraagt hij de zoon om een kapel te Dou wen van de buit. De zoon voelt daar niets voor en als de vader eenmaal overleden is, gaat hij rustig verder met handelen. Hij gebruikt daarvoor de buit, die zijn vader op het oog had. Aansluitend aan het laatste nieuws de hervatting van de Teleaclessende eerste cursus gaat over de eerste hulp verlening bij ongevallen. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor. 7.25 Ho ren en zien; 7.30 Nws., 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus. 8.30 Nws. 8.32 (S) Voor de vrouw. 9.35 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkennin gen. 10.15 Geestelijke liederen. 10.20 (S) Operafragmenten. 11.00 Nws. 11.03 (S) Opera-aria’s. 11.15 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van Twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Me ded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar. 14.05 Schoolradio. 14.30 (S)) Interlokaal. 16.00 Nws. 17.00 Overheidsvoorl. Folklo ristische muz. Bonaire. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 (S) Eigen fabrikaat 19.30 Creatief bezig zijn met liturgie. 20.00 (S) Klass, muz. 21.30 (S) Klass, muz. 21.55 Doc. Sir Walter Scott. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.39 Parle- mentsoverz. 22.50 Toeristische magazi ne. 23.15 (S).Lichte muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Gym. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Jour naal. 8.20 (S) Dag met een plaatje. 8.30 De Groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Uitgebr. Reportage. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Oude muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 11.30 Rondom 12. Om 11.55 Beursber. 12.30 Overheidsvoorl. bouw. 12.40 Knippert. ties. Elke nieuwe produktie moet zich eerst bewijzen. De gesubsidieerde gezel schappen hebben het voordeel zich een flop te kunnen veroorloven zonder dat de groep uiteen valt. En hechtheid van een groep is een belangrijke voorwaarde voor succes. „Een succes als van „Kees de Jongen”, heeft Centrum-directeur van Paridon gezegd, „is gebouwd op onze voorgaande mislukkingen.” Er is voor de vrije produktie het risico dat de onregelmatige theaterbezoeker, die veel geld over heeft om zijn favoriet te zien, daarnaast best naar een nieuw suc ces zou willen, maar daarvoor geen geld kan vrijmaken. Een erkend ondernemers- cumbinatie als Meerburg-Hofman doet het komende seizoen alleen mee aan het be trekkelijk klein opgezette Jacques Brel- programma De heer Hofman: „We zijn er niet zo zeker van of er op het ogenblik niet té veel ondernomen wordt in de niet- gesubsidieerde sector.” Het gaat om aanzienlijke investeringen. in de maand aparte tien minuten praatjes te verzorgen. Op woensdagavond grote buitenlandse dramatische produkties, zoals de BBC- serie over koningin Elisabeth in de uit beelding van Glenda Jackson en de ORTF-serie „Les lettres de mon mou lin”, gebaseerd op de verhalen van Al phonse Daudet. Mary Tyler-Moore, die eens furore op de vaderlandse buis maakte als echt genote van kwikzilverige Dick van Dyke, is op vrijdagavonden in eigen shows te zien. Ook de Saint, ofwel Roger Moore, is op dezelfde avond in een an- de rol aan te treffen, namelijk als één van „The Persuaders” (Tony Curtis is de andere). Henny May en Marco Bakker en als klap op de vuurpijl de vermaarde Duit se zanger Rudolf Schock, die enkele van zijn bekende liederen zingt, zoals Auf der Heide Blühen die letzten Ro sen. Daarna start de VARA een nieuwe serie, die uit 4 afleveringen bestaat en van Russische makelij is. Het is „De sombere Rivier” naar de roman Oeg- rjoemreka van W. L. Sjiskow. Het ver bet is er. Toon Hermans vraagt en krijgt 7500 per avond en de toegangsprijzen moeten daarvoor omhoog, maar voorstelling is uitverkocht. Zonder nieuwe publiek zouden musicals als „My fair lady” „Anatevka” en „Hair” nooit uit. hun hoge kosten gekomen zijn. Toch wordt 1971—1972 een riskant sei zoen met zijn meer dan 30 vrije produk- I rij t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 7