Brigadier B. Tjeertes even uit Singapore terug in Overveen Oekumenisch Aktiecentrum de Geest kan zich ook doorzetten Beweging van binnen kaders de institutionele kerken van Hervormd en gereformeerd één in Lelystad te Interkerkelijke samenwerking Al 23 jaar in het zendingswerk Ds. Jansma gaat heen z 14 I ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1971 Erbij Nursery Home Paradoxale situatie Hervormd Nederland Huwelijksinzegening toch op zondag Veroudere vormen i OVERVEEN Een bekend Leger des Heils-zendingsofficier, brigadier B. Tjeertes (in rang gelijk met een luitenant-kolonel in ons leger) is voor een verlofperiode van zeven weken in Haarlem teruggekeerd. Zij logeert bij haar zuster en zwager, de heer en mevrouw Van Batenburg in de Croe- senstraat 30 in Overveen. „Ik was wel moe toen ik in Singapore, waar ik directrice ben van een „Nursery Home”, aan boord ging. Op de boot heb ik echter negen weken kunnen luieren in een ligstoel op het dek en nu ben ik fijn uitgerust. Ik ben al 33 jaar officier bij het Leger des Heils en zodoende heb ik de rang van brigadier bereikt. Als ik weer moest kiezen, ging ik weer bij het Leger. Reeds als kind was het mijn vurigste wens de zorg voor zwarte of bruine kindertjes op mij te nemen. - De beleidsraad van het Oekumenisch Aktiecentrum (OAC) in Drieber gen, waarin samenwerken de hervormde stichting Kerk en Wereld te Driebergen, de r.k. St. Willibrordvereniging en het r.k. sentrum De Hors- tink te Amersfoort, heeft zich met een positiebepaling over „de kerk als vernieuwende kracht” gericht tot de Raad van Kerken in Nederland, tot de besturen van de bij deze raad aangesloten kerken en tot de besturen van de in het OAC samenwerkende organisaties. Goede verstandhouding 11MMH Actie synode voor - JLx A J V’ I BEP ANDREAS AAA/VVVV\/VVVVWVVVWVVV\AAA/VVVU>A/VVVVVVVVV\^/VVMVV^/V\A/V\AA^AAAA/W\M/VVVVVVV>AA4V\/V\AA/\/X/V>AA/' „Van allen, die de mensheid wil len helpen, wordt een grotere ver bondenheid met de waarheid ge vraagd”, werd dezer dagen tot meer dan 5.000 Christian Science studen ten aan universiteiten gezegd, die uit meer dan 31 landen bijeenkwa men. haat en andere problemen op te lossen. Het is voor mij een grote voldoe ning dat ik thans door drie assisten wordt bijgestaan die als baby in ons Kerstfeest in „Nursery Home”, ge organiseerd door een jongeren groep. Het vertrek van drs. Daniël de Lan ge als studiesecretaris van de St. Willi- brordvereniging en lid van de beleids raad van het OAC, omdat hij meende dat „zinvolle arbeid binnen het kader van de huidige verstrakkende structu ren van de r.k. kerk niet meer moge lijk is”, onderstreepte de noodzaak van een nadere positiebepaling. De gescheidenis van de christelijke kerken draagt daar helaas ontelbare voorbeelden van” aldus de beleidsraad van het OAC. In de positiebepaling wordt het een paradoxale situatie ge- Het OAC zegt in een dubbel relatie patroon te willen staan: enerzijds met de institutionele kerken, anderzijds met die bewegingen die binnen of buiten de institutionele kaders bezig zijn een weg te zoeken naar de ook door het OAC Dr. A. Th. van Leeuwen, verlies voor het OAC Op de foto drie van de Nederland se deelnemers: Wouter Hendriks, Den Haag, Marijke van den Kerk- hoff uit Bussum en Herman Ne ring Beugel, Voorburg. binnen door experimenterende bewe gingen gezocht kan worden naar radi cale vernieuwing, vervullen de beleids raad van het OAC met grote zorg. Een tweede voorwaarde is dat er eea schriftelijke overeenkomst is getroffen, waarin duidelijk de overeenstemming blijkt ten aanzien van de inhoud van de prediking en het opzicht en de tucht bij de sacramentsbedieningen. De gereformeerde deputaten voor het geven van adviezen aan kerkeraden en klasse inzake kerkelijke eenheid stellen de gereformeerde synode voor er bij de kerkeraden op aan te dringen, dat deze bij het beleggen van gemeenschappelij ke kerkdiensten, blijven voldoen aan de voorwaarden, gesteld door de gene rale synode van Sneek. Home zijn gekomen, de lager school bezochten en nu op onze kleintjes passen. Want de regering wil dat zij zich op de een of andere wijze nuttig maken in de maatschappij. noemd dat, dat terwijl het evangelie voor zijn doorwerking om instituten vraagt, dezelfde institutionalisering de dynamische kracht uitgaande van het evangelie telkens beperkt of verlamt. In een brief vraagt het moderamen de predikanten en kerkeraden hun me dewerking te verlenen opdat Hervormd Nederland blijft bestaan. Het modera men vraagt te bevorderen dat zoveel mogelijk abonnees op de plaatselijke kopbladedities hun abonnement voort zetten, maar nu op de landelijke editie en om acties te ondernemen om nieu we abonnees te winnen. In de brief staat ook dat er ook critische geluiden over de inhoud van Hervormd Nederland werden en wor den gehoord, maar dat het moderamen van de synode thans de nadruk wil leggen op de waardering die het blad verdient voor veel wat Hervormd Ne derland bracht en brengt: bezinning op geloofsvragen, kerkelijke informatie en informatie op maatschappelijk gebied. Brigadier Tjeertes is de één na jong ste uit een Haarlems gezin van tien kinderen. „Na de lagere school bezocht ik de protestants-christelijke huishoud school in de Tetterodestraat in Haar lem. Daarna ging ik assisteren in de keuken bij het Tehuis voor Ouden van Dagen aan de Schotersingel. Dat was van 1932 tot 1937. In laatstgenoemd jaar ging ik naar de Kweekschool voor Kadetten van het Leger des Heils in „Als de gegeven instituties zelf niet voluit dienstbaar zijn aan de geloofsge meenschap en zijn opdracht in een veranderende samenleving in het per spectief van het koninkrijk Gods, worden zij een belemmering voor de al 23 jaar in het zendingswerk, eerst gedurende tien jaar in Indonesië (1948- 1958) en nu al weer 13 jaar in Singa pore. Van de 33 jaar om de vijf jaar een verlof ben ik al twintig jaar directrice. In bovengenoemd „Nursery Home” heb ik de leiding over 65 kinderen (van baby tot zes jaar). De sociale voorzie ningen zijn slecht in Singapore. Zo zijn er bijvoorbeeld voor spastische kinde ren en ouden van dagen geen tehuizen, terwijl de ziekenhuizen wél goed zijn geoutilleerd. In mijn tehuis zijn kinderen opgeno men, van wie de ouders bijvoorbeeld niet meer bij elkaar zijn, baby’s van ongehuwde moders (soms pas 13, 14 jaar oud!) of zo maar baby’s die te vondeling zijn gelegd. Vroeger was het bij de Chinezen zo, dat de jongere generatie bij de ouders inwoonde. In deze tijd willen zij dat niet meer. Wij hebben ook een kleuterschool, waar plaats is voor 120 kinderen, die wél schoolgeld betalen. Dit geld wordt mede besteed om mijn „Nursery Ho me” te runnen. Subsidie krijg ik niet en een autobus voor de kinderen heb ik zelf eigenhandig verdiend. In ons Home, dat een Chinese multi miljonair liet bouwen en aan het Leger des Heils schonk, hebben wij zowel Chinese als Indiase kinderen. Het OAC heeft van het begin af ook ten dienste gestaan van de in de Raad van Kerken vergaderende institutionele kerken. De verklaring van het OAC wijst er echter op dat men zich bewust dient te zijn van de grote gevaren die juist geïnstitutionaliseerde geloofsbe- wegingen bedreigen, zoals de kerken en ook de organisaties die in het OAC samenwerken. In het afgelopen jaar moesten trou wen meer vooraanstaande figuren van het Oekumenisch Aktiecentrum, zij het wegens andere omstandigheden, het OAC verlaten, zoals de r.k. prof. dr. H. A. M. Fiolet, omdat hij secretaris werd van de Raad van Kerken, de hervorm de dr. A. Th. van Leeuwen wegens zijn benoeming tot lector aan de r.k. uni- versiteit te Nijmegen en de hervormde dr. J. M. van Veen wegens zijn pensio nering als directeur van Kerk en We reld. Studenten uit Amsterdam. Den Haag, Voorburg en Rotterdam woonden de driedaagse tweejaar lijkse studentenbijeenkomst bij, die in de Christian Science Moederkerk in Boston werd gehouden. beweging van de geest. Dat kan bij voorbeeld het geval zijn als vormen, die wellicht in een vorige tijd dienst baar waren, in een andere tijd kramp achtig worden gehandhaafd, of als vormen die slecht bij het evangelie passen, werden of worden gekozen en verduurzaamd. Zowel studenten- als gastsprekers legden de nadruk op de verbonden heid met „de waarheid van God en de mens” als hulp om vraagstukken als milieu-vervuïling, verslaving aan bedwelmende middelen, rassen in een begeleidend stuk schrijven gereformeerde deputaten dat, waar er contacten zijn met andere kerken, deze vooral zijn gelegd met de hervormde kerk en daarnaast op tal van plaatsen, vooral in het zuiden en westen van het land, ook met de rooms katholieke kerk. Ingaande 1 oktober zal ds. T. Jansma te Arnhem zijn werk als administratief vrijgestelde van de Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland om gezond heidsredenen vervroegd beëindigen. Ds. Jansma werd in 1946 als eerste vrijgestelde van de Unie tot secretaris penningmeester benoemd. Het Unie- bureau, dat hij beheerde, was aanvan kelijk te Haarlem gevestigd en sinds 1955 te Arnhem. In 1967, nadat 't werk te omvangrijk was gebleken, werd ds. Th. van der Laan tot algemeen sekreta- ris benoemd, terwijl ds. Jansma als algemeen penningmeester optrad. Voor ds. Jansma in directe dienst van de Unie trad diende hij als predikant de baptisten gemeenten van Nieuwe Peke- la en Haarlem. Tot zijn opvolger werd benoemd de heer A. van den Hoef uit Apeldoorn. Overeenkomstig een besluit van de jongste Algemene Vergadering van de Unie van Baptisten Gemeenten in Ne derland wordt ingaande 13 septem ber het sinds 1955 te Arnhem gevestig de Bureau van de Unie overgebracht naar de gebouwen van De Vinkenhof te Bilthoven. In De Vinkenhof, Biltseweg 10, is ook het seminarium van de Unie gehuisvest. Ook de algemeen sekreta- ris van de Unie, ds. Th. van der Laan, heeft in verband met deze verhuizing Arnhem verlaten om zich metterwoon te vestigen in De Bilt. 1 januari 1969 in Swifterbant gestaan, samen met de hervormde predikant ds. H. B. Oosthoek. Toen ds. Houtman naar Lelystad vertrok, werd de af spraak gemaakt dat de achterblijvende ds. Oosthoek de pastorale zorg voor de hele gemeenschap van hervormden en gereformeerden in Swifterbant op zich zou nemen, en dat ds. Houtman hetzelf de zou doen voor Lelystad. De gezamen lijke bouwcommissie die de bouw van de Ontmoetingskerk heeft voorbereid, stond onder voorzitterschap van ds. Oosthoek uit Swifterbant. Na levendige discussies zijn de ge meenten van de „reformierte” (her vormde of gereformeerde) kerk van Elberfeld, Duitsland, tot de overtui ging gekomen, dat een huwelijksinze gening op een door-de-weekse dag maar een privé-bedoening is. Een ker kelijke huwelijksinzegening zou beter inderdaad „in het midden van de ge meente” als die werkelijk bijeen komt dus tijdens zondagse kerkdien sten, kunnen gebeuren. Er werd beslo ten hiertoe over te gaan. Maar aan „trouwen in de kerk” op een andere dag dan die waarop het burgerlijk plaatsvindt, zijn ook prak tische nadelen verbonden. Daarom stelde de kerkeraad voor weer af te zien van de zondagse inzegeningen, een dergelijke dienst op andere dagen voor een behoorlijke opkomst zou zor gen. Maar toen bij een eerste poging ondanks tijdige en herhaalde uitno digingen behalve de bruiloftsgasten slechts twaalf gemeenteleden versche nen, werd aan iedereen wel duidelijk: dit is een mislukking: dit is geen hu welijksinzegening temidden van de christelijke gemeente En dus voort aan in „reformiert" Elberfeld: „ker kelijk huwelijk”? Dan op zondag! In Lelystad is met de ingebruikne ming van de oecumenische „Ontmoe tingskerk” opnieuw duidelijk geworden hoe de oude grenzen tussen de her vormde kerken in de nieuwe Flevopol- ders aan het vervagen zijn. De kerk met 550 zitplaatsen, die aan bouw en inrich ting ongeveer ƒ805.000 heeft gekost, is samen door de gereformeerde kerk en de hervormde gemeente in Lelystad ge bouwd, met financiële steun en advie zen van de landelijke organen van de hervormde en gereformeerde kerk(en). Alles gebeurt op kerkelijk gebied tus sen hervormden en gereformeerden in Lelystad gemeenschappelijk. Er wor den uitsluitend gezamenlijke kerkdien sten gehouden, ook wanneer de secre- menten worden bediend, er is een ge meenschappelijke kerkeraad, catechisa ties, vormingswerk en andere activitei ten worden evenens gezamenlijk ge organiseerd. De gereformeerde predikant ds. C. Houtman heeft ook de pastorale zorg voor de hervormden in Lelystad onder zijn hoede. De kerkelijke gemeenschap van hervormden en gereformeerden in Lelystad is echter te groot geworden voor één predikant. De gemeenschap telt thans ongeveer 2.400 leden, terwijl Lelystad voortdurend wordt uitgebreid. Er zal binnenkort een hervormde pre dikant worden beroepen door een ge meenschappelijke hervormd-gerefor- meerde beroepscommissie. De nieuwe hervormde predikant zal eveneens voor de Ontmoetingskerk werken. De hechte samenwerking tussen her vormden en gereformeerden is in Lely- stadhaven ontstaan. In het nabijgelegen Swifterbant ontstond eveneens een ver gaande oecumenische samenwerking; daar participeren de rooms-katholieken thans ook mee. Ds. Houtman heeft tot Overigens kan ik u zeggen, dat de verstandhouding zowel met het consu laat als met ambassade in Singapore uitstekend is. Ik heb een mooie flat in Singapore en de militairen zijn ontzet tend behulpzaam met allerlei zaken. Veel profiteren van mijn flat kan ik overigens niet, want ik ben 24 uur per dag in touw. In vijf jaar heb ik slechts tweemaal een vakantie van drie weken gehad en verder nooit een vrije dag! De onderwijzeressen aan de kleuter school werken „pro deo”. Dus er is wel een dosis idealisme nodig en vooral ook roeping om dit werk aan te kun nen. Ik doe dit werk, door God aan mij opgedragen, met de grootste vreugde en als ik morgen al weer terug moest gaan, dan deed ik het graag”, aldus brigadier Tjeertes. „Ik blijf nu zeven weken in Nederland en zal hier voor het Leger des Heils in diverse plaatsen spreekbeurten houden om over mijn werk te vertellen. Ik vind mijn levensgeluk in de kerk en in het Leger des Heils. Gedurende die negen weken aan boord heb ik zondags de kerkdiensten geleid, omdat er geen predikant aan boord was. Dat heeft mij veel voldoening gegeven. Straks vóór de Kerst ben ik weer bij mijn kindertjes”, zegt de brigadier op gewekt tot besluit. Het OAC verklaart zich daarom soli dair met allen die voor deze ruimte opkomen. Het OAC acht de hoop dat de beweging van de geest zich zal kunnen doorzetten ook binnen de ka ders van de institutionele kerken, voor alsnog een gegronde verwachting. Van uit die hoop wil men verder denken. De synode van de gereformeerds kerken zal een voorstel behandelen over de interkerkelijke samenwerking van plaatselijke kerken, zo staat in Kerkinformatie, het officiële maand blad van de gereformeerde kerken in Nederland. Het voorstel houdt in dat de gereformeerde kerken mogen be sluiten tot verregaande samenwerking in het gezamenlijk houden van kerk diensten en kerkeraadsvergaderingen, het beroepen van een predikant in gemeenschappelijk overleg, het ge meenschappelijk verzorgen van cate chese, diakonaat en evangelisatie, het gemeenschappelijk brengen van huis- en ziekenbezoek. Brigadier Tjeertes. Voor het eerst in het ruim 25-jarig bestaan van het weekblad Hervormd Nederland heeft het moderamen van de hervormde synode de predikanten en kerkeraden meegedeeld dat het een algemeen kerkelijk belang is dat de uitgave van Hervormd Nederland wordt voortgezet. Het blad maakt door de snelle stij ging van de exploitatiekosten moeilijke tijden door. Met ingang van oktober 1971 zullen alle 32 plaatselijke edities ophouden te verschijnen. Het weekblad gaat alleen verder met de landelijke editie. In de positiebepaling van het OAC wordt gesteld dat het voor de kerken zelf van levensbelang is dat zij ruimte laten voor de vernieuwende kracht van het evangelie. „Een kerk heeft alleen leven als het instituut wordt aange vuld, uitgedaagd en vernieuwd door kernontdekkingen. gedaan door margi nale experimenterende bewegingen, van welke kerkelijke of maatschappe lijke signatuur ook” zo wordt in de verklaring gezegd. Amsterdam. In 1938 werd ik kadet- luitenant van een Jongenshuis in Amersfoort. In de oorlog werkte ik onder meer bij het Leger aan het Spaarne en in Den Haag. Van de 33 jaar die ik nu al bij het Leger des Heils werkzaam ben, zit ik gezochte eenheid door radikale ver nieuwing. De beleidsraad van het OAC is zich bewust dat de houding van critische solidariteit tegenover beide relaties vroeg of laat een breuk met de ene of met de andere kant kan inhouden, met name daar waar geen andere solidari teit van het OAC wordt geaccepteerd dan die van het conformisme. Bepaalde recente ontwikkelingen inzake het in perken en aantasten van de in de laatste laren verworven ruimte, waar- i J is

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14