DichtErbij Mr. J. Den Daas verlaat Nederlandse Operastichting i TONEEL- notities ""T"" p ljp® 19 3 Zigeunerbestaan Europees belang ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1971 Erbij (Onder redactie van Hein Steehouwer en Bas Baan) 4» o Gedichten voor de volgende afleveringen van deze rubriek, bestemd voor het werk van jongeren tussen 16 en 24 jaar, graag weer binnen twee weken aan: Hein Steehouwer, kunstredactie Haarlems Dagblad, Grote Houtstraat 93, Haarlem, met in de linkerbovenhoek van de enveloppe „Dichterbij”. AMSTERDAM Mr. J. den Daas heeft dezer dagen zijn directeurschap van de Nederlandse Operastichting neergelegd. Werkeloos zal hij niet blijven. Mr. Den Daas is namelijk ook nog directeur van het Holland Fes tival en hij is voorlopig niet van plan zijn werkzaamheden als zodanig te beëindigen. In zijn kantoor aan de Honthorstlaan zijn alle tafels en stoe len dan ook bezaaid met foto’s, kranteknipsels en programma’s. Er wordt ijlings een stoel voor mij vrijgemaakt en achter een lijvig bureau gezeten heb ik een prachtig uitzicht op de man die zo’n twaalf jaar lang aan het roer heeft gestaan van de Nederlandse Operastichting. De talloze stormen die hij heeft meegemaakt zijn hem niet aan te zien. Het kan soms aardig spoken achter de coulissen van het theater, maar hij laat zich niet gauw van zijn stuk brengen. Hij blijft dezelfde vriendelijk glimlachende en onverstoorbare figuur, die door zijn optreden een sfeer schept van rust en kalmte. En dat is iets waar operazangers en zangeressen vaak grote be hoefte aan hebben. «wis F Xs ZOEKEN NAAR PUUR i HELDENTENOR IN DE BADKAMER 11 111 JAN KLUNGERS MARIAN VAN SCHA1K Wat vindt U de mooiste opera? mens IDA GOEDHART S.K J. H. MOOLEMJZER IX X;' - KORT GELEDEN plaatsten we een keuze uit een cyclus gedichten van Jan Klungers, gemaakt tijdens een voettocht naar Frankrijk. De drie natuurimpressies die we nu uitkozen vallen daarbuiten, deels ook wat stijl betreft Nog steeds is het een „zoeken naar puur”, maar sterker dan de voor ieder verstaanbare cyclusgedichten, geïnspireerd door het ty- pisch-Hollandse van het landschap. Dat dat „typisch-Hollandse” voor een goed waarnemer ook inspireert tot een merkwaardige mengeling van poëzie en anti-poëzie, komt tot uiting in het eerste gedicht. Alleen nog bij nacht kwaken de kikkers (hier en daar), vermengd met auto’s en verschrikte kraaien. Het gillen van een zanglijster daarbij laat alleen maar busgebrom hoorbaar op de achtergrond. In juni kun je soms de zanglijster om halj elf 's avonds nog horen zingen aan de rand van de begraafplaats. Grasbloemen lijken in koplamplicht veel witter Het is haast veel witter. Het is haast nooit meer donker. Een ster vliegt hoog en snel over de weiden. Ik hoor een dynamo die bij een schrikdraad hoort. En een vliegtuig, heel even, heel veer. Als ik weer thuiskom zie ik op de televisie iemand doodgaan, maar volgens mij ts het namaak. Voordat een pad zijn tong wegschiet zie je hem zitten op zijn ellebogen, dan op zijn tenen staan. Zijn kop stijgt op. Zijn benen trillen. Dan eet hij met een schokkend lichaam vlieg. Ik kan zo verlangen naar het geluid van de zee, van elke golf die je tegenkomt zing je geluk. Ik wil zo verlangen naar dat geluk, zuiver cn eeuwig duurt het voort weel je eigenlijk ben tk de herfst al aenk jij dat ik de lente ben. als iv niet bloesem was maar regen dan zou je mv zien zoals ik ben. Hebt U zelf een goede stem en hebt U ooit de aanvechting gehad om opera zanger te worden? Hebt U altijd goed kunnen samen werken met Uw vroegere mede-direc- teur Maurice Huisman, was U teleur gesteld bij zijn vertrek? de opera naar het leven staat. Ook hij is een opera-liefhebber en in zijn vrije tijd wil hij nog weleens een ariaatje weggeven, maar hij is ook een theate rexploitant en hij moet proberen zon der verlies te werken dat is geen eenvoudige zaak”. Bent U van mening dat experimen ten zoals „Labyrinth” en „Reconstruc tie” ondernomen moeten worden, ge looft U dat het voortbestaan van de opera daarmee gediend is? In de geboorte was de geboorte in een steen (rondgeslepen in een bergbeek), in zand, in de monding zelfs in modder. Om de hoek slikken (ook wel kwelders genoemd). Het land ontgroeide moeizaam de zee, enzovoorts, alikruiken op de Hondsbosse zeewering. (Meeuwen). Maar het graan groeit, het vee graast achter de dijken en ik kijk ernaar door mijn verrekijker Mr. Den Daas trapt er niet in; na enig nadenken zegt hij„De mooiste opera is voor mij de opera waar ik mee bezig ben” Gelooft U dat de bouw van het nieuwe muziek-theater in Amsterdam werkelijk binnenkort verwezenlijkt zal worden? Hoelang bent U al in het opera-vak en hoe bent U tot de opera gekomen? OOK DE DERDE inzendster, Ida Goedhart, maakt gebruik van na tuurimpressies. Ditmaal om een samenspel van twee mensen in de beel den van herfst, lente, bloesem en regen uit te drukken. EEN SIMPELE, HELDERE natuurbeleving klinkt in het gedichtje van Marian van Schaik samen met een geluksgevoel zó, dat binnen- en buitenwereld, mens en natuur, „gelijkluidend” worden. Hebt U enig idee of de moeilijkhe den met het Circustheater in Scheven- ingen zullen worden opgelost? .Wij dtten safe tot eind oktober en wij zullen proberen om met Zwolsman tot een accoord te komen. U moet Zwolsman niet zien als een boeman, die Dr. van Raalte in die jaren heb ik veel ervaring opgedaan. Ik ben ook nog drie jaar directeur geweest van de Kurzaal in Scheveningen en ik heb daar veel met het voorbereiden van opera-voor- stellingen te maken gehad”. Het bestuur van de Operastichting stelt mr. Den Daas in de gelegenheid officieel afscheid te nemen van zijn operavrienden en medewerkers. Op 15 september is een receptie in het Okura Hotel in Amsterdam. Vandaar uit heeft het gezelschap een schitte rend uitzicht op het nieuwe Muziek theater. dat nog gebouwd moet wor den. DE BERLIJNSE „Festspiele” van dit jaar zullen worden gehouden van 12 tot en met 28 september. Op toneelgebied zullen eraan meewer ken: het gezelschap van de Yung Vic uit Londen met „The taming of the shrew”, de Manhattan Project Company uit New York met „Alice in wonderland” (twee opvoeringen die ook op het Holland Festival 1971 te zien zijn geweest), het Atel- jea Theater uit Belgrado met „Ope rette" van Gombrowicz en twee Joegoslavische stukken, het Theatre du Soleil uit Parijs en het La Ma ma Theater uit New York. De „Festspiele” worden besloten met de wereldpremière van een opera van Hans Werner Henze, „Der langwie- rige Weg der Natascha Ungeheuer”, op te voeren door de Deutsche Oper Berlin. door het ministerie benoemd tot be stuurslid van de Operastichting en ik blijf nog bij het Holland Festival, daarom valt het afscheid niet zo zwaar”. „Daar kan ik moeilijk een direct antwoord op geven, maar Amsterdam is zover gegaan dat het niet meer terug kan. Het is niet alleen een Amsterdams belang, ’naar het is een landsbelang en zelfs een Europees belang. Als het gemeentebestuur de moed heeft, dan kan Amsterdam een toonaangevende rol gaan spelen op opera-gebied. Wij hebben de zangers ervoor en wij heb ben het publiek dat eenvoudig zit te wachten tot er eindelijk een theater komt. Daarom moet er met de bouw begonnen worden beter vandaag dan morgen!” DE JONGE ENGELSE dichter Adrian Mitchell heeft de figuur en het werk van een van zijn voorgan gers, William Blake (1757-1827) op het toneel laten herleven in een stuk, getiteld „Tiger”, dat „een poli tieke en sociale rapsodie over Bla ke” wordt genoemd. Er worden ge dichten van Blake en van Mitchell zelf, op muziek gezet door Mike Westbrook, in gezongen, afgewisseld door satirische vaudeville sketches over maatschappelijke toestanden van Blake’s tijd en nu, en de pro jectie van gravures en tekeningen waarin Blake (die ook een zeer goed beeldend kunstenaar was) de sla vernij in Amerika aan de kaak stelde. Het stuk, waaraan vijftig ac teurs en musici meewerken, wordt opgevoerd door het gezelschap van het National Theatre in Londen. DE ENGELSE toneelschrijver Ar nold Wesker (auteur van „The kit chen" en „Chips with everything”! heeft een nieuw stuk geschreven „The old ones", waarvan de premiè re waarschijnlijk niet in Londen maar in New York zal worden ge geven. De schrijver hoopt daar na melijk betere spelers te kunnen vinden voor de hoofdrollen: een groep joodse mannen en vrouwen van 65 tot 75 jaar. Wesker werkt intussen alweer aan een volgewi stuk, dat in de Engelse krantenwe reld speelt; om het doen en laten van Journalisten en de sfeer in een groot krantenbedrijf te bestuderen brengt hij al geruime tijd hele da gen door in Thomson House, he’ Londense krantenpaleis van de Sun day Times 'TSeZE EN DE VOLGENDE aflevering van „Dichterbij” zul- I len gewijd zyn aan degenen van wie we al eerder gedich- ten afdrukten, om daarna bij voldoende inzendingen weer een hele aflevering te vullen met werk van debutanten. Bij deze vraag schiet Den Daas even in de lach en met een lichte aarzeling komt net antwoord „Ja, ik had een mooie jongenssopraan ik zong in Utrecht in het jongenskoor van Willem Hespe en ik heb meegezongen in de Matthaus Passion en in de Symfonieën van Mahler. Zanger worden; ach, daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht, maar ik heb nog altijd een aardige tenor in de badkamer ben ik een hele held”. „In het opera-vak zit ik pas sinds 1959, toen werd ik benoemd tot direc teur Personeelszaken en Public Relati ons van de Nederlandse Opera Bij de Nederlandse Operastichting werd ik aangesteld als administratief directeur en het laatste jaar, sinds het heengaan van Maurice Huisman, was ik alge meen directeur. Maar ik ben al veel langer op operagebied werkzaam ge weest. Van 1932-1940 was ik program maleider bij de AVRO en in die hoe danigheid heb ik zeker een veertigtal opera’s de ether ingestuurd Dat waren uitzendingen onder leiding van Frieder Weissmann en Albert „Huisman durfde wat hij was bezield door een ongewone onderne mingsgeest. Zijn „Rosenkavalier” „Wozzeck”, zijn „Lulu” waren waag stukken. Hij was een intendant van grote kwaliteit In ons vak olijf je improviseren wij leiden hier in Holland een zigeunerbestaan. Wij trek ken met autobussen van het ene repe titielokaal naar het andere, onze zan gers repeteren ’s middags in Scheven ingen en ’s avonds in Amsterdam en als het Utrechts Orkest met de begelei ding is belast dan moeten zij de vol- gende dag naar Utrecht, maar dat deerde Huisman niet.Hij vocht voor het nieuwe operagebouw in Amster dam, maar hij zag er geen been in om aan ons nomaden-bestaan deel te nemen. Hij had bij ons een contract voor vijf jaar en die heeft hij met bewonderenswaardige inspanning uit gediend. Ik vind het nog altijd jammer dat hij is weggegaan, maar zulke din gen gebeuren”. I IN HER MAJESTY’S Theatre in Londen wordt de volgende maand de première gegeven van een musi cal, getiteld „The ambassadors”, waarvan het gegeven is ontleend aan de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijver Henry Ja mes, verschenen in 1903. De tekst bewerking is gemaakt door Don Ettlinger, de muziek gecomponeerd door Don Gohman. De vrouwelijke hoofdrol zal worden gespeeld door de Franse actrice Danielle Darrieux. Gelooft U dat de liefde voor de opera voldoende positieve steun zal opleveren voor de toekomst? „Wij moeten de liefde voor de opera in veel breder verband zien. De gemid delde zaalbezetting bij de voorstellin gen van de Operastichting is 88-90 Wanneer U daarnaast bedenkt dat „Forum” geregeld volle zalen trekt, dat het operakoor in Tilburg met eigen krachten een ,Aïda” op de planken zet en dat er overal in den lande opera - en operette-verenigingen zijn, die jaar in jaar uit hun eigen voorstellingen geven, dan hoef ik U niet meer te zeggen dat de opera leeft in de harten van de mensen” EEN STAPEL TEKSTEN van meer dan tachtig oude Tiroolse volksstukken, die vroeger werden bewaard in een lang geleden door brand verwoest Oosterijks klooster archief, is dezer dagen teruggevon den. Er zijn mysteriespelen, heili genlegenden en kluchten bij, waar van sommige uit de zeventiende eeuw stammen. Enkele van de handschriften kunnen nu pas voor het eerst ontcijferd worden. De meeste stukken, zoals een „Para- diesspiel" en een „Heiliges Weih- nachtsspiel”, zijn geschreven door Tiroolse monniken en boerendich ters. Vindt U het moeilijk om afscheid te nemen, of hebt u het gevoel dat U de deur rustig achter U dicht kunt trek ken? DE FRANSE toneelschrijver Paul Raynal, wiens stukken vooral in de jaren dertig in veel landen met succes werden gespeeld, is op zesen- tachtigjarige leeftijd overleden. Zijn bekendste stuk, „Le tombeau sous l’Arc de Triomphe” (uit 1924), dat de terugkeer van een frontsoldaat uit de eerste wereldoorlog behandelt, is in Nederland in 1947 door de Haagse Comedie opgevoerd onder de titel „Het graf van de onbekende soldaat”. Andere bekende werken van Raynal waren „Napoléon uni que” en „Le matériel humain”. DE MUSICAL „Fiddler on the roof” (die bij ons „Anatevka” heet te) zal dezer dagen in Londen van het repertoire verdwijnen, na er in bijna vijf jaar tijd negentienhon derd keer te zijn gespeeld. De man nelijke hoofdrol, die van de melk boer Tevje, is tijdens die lange serie door vier verschillende acteurs ver tolkt, onder wie de Nederlander Lex Goudsmit een voorname plaats innam. De drie andere waren: Alfie Bass, Bary Martin en de Israëli sche acteur Topoi. IN DE KAMMERSPIELE in München heeft de première plaats gehad van een nieuw stuk van de Duitse auteur Dieter Forte, met de titel .Martin Luther und Thomas Münzer” en de ondertitel „Die Einführung der Buchhaltung” Het is een met humor en sarcasme ge schreven quasi-historisch stuk, waarin de spot wordt gedreven met de schijnheilige manier waarop geldhongerige mannen als de bankier Fugger en sommige Duitse keurvor sten de rebellerende geestelijken Luther en Münzer in financieel economische intriges wisten te ver wikkelen. De opvoering, onder regie van Paul Verhoeven, is door de kritiek zeer geprezen; het stuk zelf wordt „goed speelbaar” genoemd. „Een verstandig mens leeft daar naar toe ik wil helemaal niet zeg gen dat ik altijd zo verstandig ben maar ik wist tenslotte dat dit moment komen zou en heb dus gezorgd voor mijn opvolging Er is langzamerhand bij de Operastichting een kleine staf gevormd die de organisatie goed in han den heeft. Natuurlijk gaat het je niet in je koude kleren zitten en ik moet zeggen dat er wel degelijk iets ioor mij heen ging bij mijn laatste „Hoff mann’s Erzahlungen”. Maar gelukkig blijf ik in het kunstbedrijf ik ben „Het opera-repertoire brokkelt af het „ijzeren” repertoire verroest van onderen en er komt te weinig bij. Wagner, Strauss Debussy en Alban Berg, behoren in zekere zin nog steeds tot de avant-garde het is hoog nodig dat de ionge componisten zoeken naar nieuwe vormen en trachten het reper toire te verrijken. Overal in Europa wordt gewerkt aan de vernieuwing in de muziek-dramatische kunst, pas over enige tientallen jaren zal blijken wat blijft en wat als zuiver experimenteel kan worden afgeschreven. Wij hebben de opera „Die Soldaten” van Zimmer mann naar Scheveningen gehaald. Wij hebben geen theater in Nederland waar wij een dergelijke voorstelling kunnen realiseren zoals zij dat doen in Düsseldorf, maar wij vonden het noodzakelijk dat ons publiek ermee geconfronteerd werd. Als directeur van het Holland Festival sta ik volkomen achter de nieuwe richting. Het Holland Festival heeft met de democratisering een geheel andere weg ingeslagen en een eigen gezicht gekregen. Door velen wordt dit terecht beschouwd als een unicum in de Festival-wereld”. ‘t.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 19