Recitals Cabaretnachtje FILMS Pakistani voor Orgelfeest Medemblik De Waag Cabaret uit Ok>st*Berlijn in ..wijzer la Haarlem m Hélène v. Egmond operette Centrum McGoo’s Zachtjes Vlinders Japicx Hoofdstad* NOG wé zich aam I Hamburgse opera in Den Haag M I IS Bi 4 I i DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1971 'j Catch 22 Sr Prolongaties f. Met mijn tanden in jouw nek i onder redactie van Charles Boost DICK EN CHRISTIAN BOR Jaap DANIÈLE EN TONY MAULéON DANIELLE 3 Van onze kunstredactie) UIT- 9 I Het cabaret Ivo de Wijs met in generaalsuniform Drs. P. ank door het opnemen Hinder dan drie vul- twee 4-voetsregisters 2 dv* >ets Octaaf! heeft 't er HET NIEUWE OPE 5R ETTB Gezelschap uit Haarlet, a heeft het Mis” JOHAN EN DANIEL OTTEN ...y: EERST WAS ER de roman, een bijten de oorlogssatyre van Joseph Heller die gedurende tien jaar niemand durfde te verfilmen. Vervolgens kwam Buck Henry, bekend scenarioschrijver en onlangs op het doek te zien geweest als de vader in Milios Forman’s „Taking off”. En toen verscheen Mike Nichols, bekend door zijn „The graduate” en „Who’s afraid of Virgi nia Woolf”. Dit drietal zorgde voor een van de leukste en tegelijk gruwelijkste oorlogsfilms die er ooit gemaakt is. DE FRIESE Vereniging Gys- bert Japicx in Haarlem houdt voor haar leden het komend seizoen vier avonden. Op dins dag 12 oktober begint men de eigen toneelgroep met de op voering van „D< Lange Jacht”, een toneelstuk van Y. Schuit maker. HET IS OVERIGENS merk waardig dat de recitals van de Bors en de Ottens uitgerekend op één avond moeten vallen. Een beetje meer coördinatie was wel op zijn plaats geweest. er !ix IN ROXY draait „De liefdesorgiën van Hendrik VIII”. Daaromtrent bereikten de redactie geen nadere gegevens, zodat we volstaan met het vooroordeel uit te spre ken, dat er ter wille van de sensatie wel weer behoorlijk met de historie gesold zal zijn. Maar wie zal dat een zorg zijn? het orgel op 25 september her dacht zal worden met een con cert door Willem Retze Talsma om 20.15 uur. Hij speelt Echo- fantasie in d kleine terts van Jan Pieterszoon Sweelinck, de Nederlandse „organistenmaker”, wiens huwelijk in 1590 in de Bonifaciuskerk gesloten werd! Dan volgen twaalf koraalvoor- spelen van Johann Sebastian Bach uit het tweede deel van diens „Orgelbüchlein”. Willem Talsma besluit het concert met het Praeludium en Fuga in g kleine terts van Dietrich Buxte hude. P. ZWAANSWIJK „THE FEARLESS vampire killers” van Roman Polanski is al weer vier jaar oud, maar velen zullen zich ongetwijfeld nog kunnen vermaken met de avonturen van professor Abronsius (Jack MacGowran) en zijn helper (gespeeld door Polanski zelf) die op zoek gaan naar vampiers. Hoewel Polanski, wiens eerste kleurenfilm dit is, spot met het genre, maakt hij tegelijk gebruik van alle dreiging en bloedige details die de echte vampierfilms zo „aan trekkelijk” maken. Dat vooral de kleur rood daarbij een belangrijke rol speelt is begrijpelijk. Een pikante bijzonderheid is de aanwezigheid in de film van de actrice Sharon Tate (zij speelt de herbergiers- dochter Sarah) die later Polanski’s vrouw zou worden om kort daarop gruwelijk vermoord te worden in hun Califomisch buitenhuis. In Studio. HET BLIJSPEL (met een lach en een traan) „Vlinders zijn vrij” is maandag 27 sep tember in de stadsschouwburg te Velsen te zien. Het is ge schreven door Leonard Gerske die veel autobiografisch in het stuk heeft gelegd. Het gaat over een blinde jongeman die een eigen leven tracht op te bou wen op een zolderkamer in New York. Een buurmeisje en zijn moeder spelen daarbij een belangrijke rol. Het wordt ge speeld door Andrea Domburg, Trudy Labij, Lex van Delden en Wiebe van der Velde. De regie is van Alexander Doré, een Londens regisseur. Het stuk wordt gegeven in de serie 5 van de Velser Kunst kring Voor Allen, maar er zijn nog voldoende kaarten over voor overige belangstellenden. DE WAAG heeft een aardig programma het komende week einde. Vrijdaagvond zingt be halve de bekende Ier Frank Quinlan ook Peter Berryman, die een jaar lang in Engeland succes oogstte met zijn „Fa mous Jug Band”. De groep viel uit elkaar, waarna Peter zijn oude leventje als folksinger hervatte. Hij is een hele goeie ragtime-gitarist en zanger. Op REGELMATIGE schouwburg bezoekers kennen ongetwijfeld nog de blonde actrice Cox Hab- bema, die enige tijd bij Centrum speelde. Zij vertrok een paar jaar geleden naar Oost-Berlijn, waar zij trouwde met Eberhard Essche, die verbonden was aan het Volksbühne. Zondagavond is zij weer terug in de Haarlem se schouwburg en wel in een cabaretprogramma dat „Kom- mune und Klrschezeit” heet. Zij is in gezelschap van haar man en de acteur Hilmar Thate en een pianist. Zij vormen een ca baretgezelschap dat vandaag in ons land aankomt voor een toer- nee door Nederland. Op het repertoire staan poli tiek geëngageerde liederen, zo wel van Duitsen als Spaansen huize. Het gezelschap zingt werk van de beroemde moderne Duit se schrijvers en tekstdichters: Brecht, Tuscholsky, Erich Köst- ner en Eisler. Daarnaast staan ook revolutielicderen uit de Spaanse burgeroorlog anno 1937 op het programma. Na afloop van de voorstelling kan er met de cabaretiers gediscussieerd worden, een zeldzame gelegen heid in de cabaretwereld. COX HABBEMA EN EBERHARD ESSCHE CINEMA PALACE prolongeert „Ryans Dochter”, een driehoeksverhouding ten tijde van de Ierse strijd tegen de Britten. In de nachtvoorstelling „De burcht in de Ardennen”, over het Ardennenoffensief van de Geallieerden, dat de Nazi’s een klap toediende. Luxor gaat nog een tijdje door met Alleman in Hoerenland, oh pardon, „Wat zien ik?”. En Lido prolongeert de enige, echte, originele, topgriezelfilm „Dracula de verschrikkelijke”. In de nachtvoorstel- van Frans Hals „Arizona Colt”, een wes tern. ALVAST EEN TIPJE: Op 4 oktober zingt in de Grote of St. Bavokerk in Haarlem een Tsje- choslowaaks Madrigaalkoor. Aan het orgel zit Jaroslav Vodrazka, die enige jaren gele den deelnam aan het orgelim- provisatieconcours. hun i ra gevecji gelma Ik leerlh ig HET GEZELSCHAP van de Hoofdstad Operette heeft een uitstekend seizoen achter de rug. Daarin werden rond 250 voorstellingen gegeven van „In einer kleinen Konditorei” door geheel Nederland, met een ge middelde zaalbezetting van 95 percent. Dat duidt op een voortdurend stijgende belang stelling voor hetgeen dit gezel schap op de planken brengt. ZATERDAGNACHT OM 12 uur is het zover. Dan treden voor de hulp aan de Pakistaan se vluchtelingen vele caba retiers uit Nederland op in de Haarlemse stadsschouwburg. De nacht die vrolijk en lang be looft te worden is georganiseerd door Paul Scheelings van het Haarloheim-theater. De ge meente heeft de schouwburg gratis ter beschikking gesteld, terwijl Haarloheim de kosten voor eigen rekening neemt. De kaartverkoop gaat voor honderd procent naar de Pakistaanse vluchtelingen. De vele optre denden doen gratis voor niks mee. Het is de eerste keer dat In de Haarlemse schouwburg een nachtvoorstelling wordt ge geven. Hier komen ze dan: Sylvia Al berts, Lia Karon, Nico van der Linden en Frank Sanders van het gloednieuwe cabaret Text- pierement; Martine Bijl, begeleid door Henk v. d- Molen; Jos Brink met Loek Dikker; Louis Engels, Gerard Elschot, is Fran?aise, Tony Benskin komt uit Engeland. Zij zingt Franse luisterliedjes, hij Engelse balla des en cabaret. Soms zingen ze alleen, soms samen, maar altijd houden ze vast aan hun moe dertaal, dus ook bij duetten. Ze treden donderdag aanstaande op in McGoo’s Cabin aan de Kleine Houtstraat 110 om 20.30 uur. Ze hebben opgetreden in de Waag, voor de BBC, voor de Nederlandse radio en komen misschien in een programma met Liesbeth List. Het komende seizoen brengt de Hoofdstad Operette de echte Weense operette „Das Dreimaderlhaus” geschreven door Dr. A. Willner en Heinz Reichert. De muziek is van Franz Schubert, met arrange menten van dirigent John Kap per. Regisseur is wederom Wal ter Kochner, die in deze ope rette reeds in de jaren dertig een hoofdrol vervulde naast Richard Tauber. ONDER AUSPICIËN van de Culturele Raad Noord-Holalnd zal deze maand te Medemblik het driehonderdjarig jubileum worden gevierd van een der merkwaardigste orgels van ons land, namelijk het instrument, dat in 1671 in de oude Boni faciuskerk van de stad ge bouwd werd door de orgel bouwer Pieter Backer. Het is moeilijk om leuk te doen over oorlog, vooral als het de laatste wereld oorlog betreft. Maar Mike Nichols (en vóór hem auteur Heller) heeft terecht ingezien dat je een waanzinnig menselijk bedrijf als oorlog slechts kunt bestrijden door er met bittere spot een zwarte reme die van te maken. Een reeks even on waarschijnlijke als op waarheid berustende gebeurtenissen spelen zich in „Catch 22” af op een Amerikaanse vliegbasis, het eilandje Pianosa, in de Middellandse Zee. Hoöfdpersoon is Yossarian (gespeeld door Alan Arkin, regisseur van het recent ui- gebrachte „Little murders”) die uit de dienst tracht te komen door zich te beroe pen op de z.g. Paragraaf 22, waarin te lezen staat dat je onder bepaalde omstan digheden, o.a. als je gek bent, van je militaire verplichtingen kunt worden ont slagen. Tegenover zich vindt hij een stel letje duistere figuren die van de oorlog beter worden en niet ingaan op zijn verzoeken. Ze worden gespeeld door bijv. Jon Voigt („Midnightcowboy”) als zwart handelaar, Anthony Perkins als een half zachte aalmoezenier, Orson Welles als een indrukwekkende generaal en verder door Martin Balsam, Richard Benjamin, Buck Henry en veel andere bekende acteurs. De humor van de film is enigszins te vergelijken met de destructieve grappen van de Marx Brothers en voor de makers zijn in de oorlog geen heilige huisjes die gespaard moeten worden. Iedere instelling en autoriteit van hoog tot laag krijgt er van langs. Waardoor „Catch 22” afwisse lend onbedaarlijk grappig, gruwelijk ont hullend en in-droevig is. Wat bij elkaar een meesterlijke oorlogssatyre oplevert die men onder geen voorwaarde mag missen. In Frans Hals. DE INMIDDELS beroemd ge worden vioolspelende broers Christian en Dick Bor geven vrijdagavond 24 september in het Microtheater Beverwijk een recital. Ze voeren werk uit van Haydn, Reger, Geza Frid, Jean Marie Leclair en Bela Bartók. Beide spelen vanaf hun vijfde jaar viool. De 27-jarige Dick haalde zijn conservatoriumdi- ploma in Bern, was concert meester in Duitsland en stu deerde in ’66 bij Jehuidi Menu hin. De 21-jarige Christian ging in 1964 studeren bij Herman Krebbers. In ’65 haalde hij op het Tsjaikofska-con cours in Moskou de 3de prijs; hij was de jongste deelnemer. Hij gaat bin nenkort naar Amerika om te proberen les te krijgen van de grote vioolvirtuioos Jascha Hei fetz. Het concert in huize Schey- beeck begint om half negen. IN EEN ANDER buitengoed spelen morgenavond Johan en Daniel Otten voor de kunst kring „Voor Allen”. Zij geven een programma waarin de viool op elegante virtuoze wijze zal klinken. Begonnen wordt met de sonate in G met de duivels- triller van Tartini en het duo in A van Franz Schubert. Na de pauze volgen kortere ‘werken: melodie en scherzo van Tsjai- kofski, mazurka van Zarzycki, een ironisch stuk van Satie, bagatelle van Poulenc, berceuse van Fauré, een tango van Cas- telnuovo Tedesco, de mars uit de drie sinaasappelen van Pro- kofieff, een volksliedje van Foster en tot besluit Gitarre van Moskofski. De 33-jarige Daniel Otten kreeg zijn vioollessen van Gijs Beths sr en Oskar Back. Hij gaf recitals en is concertmees ter van het Nederlands Ballet- orkest. Zijn oom Johan kreeg zijn piano-opleiding bij Alexan der Borowski en treedt sinds 1938 op als solist en begeleider in binnen- en buitenland, waar hij bij de radio-orkesten veel solistisch werk verricht. 9 9 DE LETTERLIEVENDE ver eniging J. J. Cremer geeft woensdag 29 september de eer- i ste amateurtoneelvoorstelling in I het Haarlemse seizoen. Ze speelt „Zachtjes met de deu ren” een fameus blijspel van Michel Fermaud. Ed Blansjaar heeft de regie. HET HAARLEMS Comité „Vrienden van het orgel” orga niseert een concert door Piet van Egmond op vrijdagavond 24 september om 20.15 uur op het Müller-orgel van de Grote Kerk. Van Egmond heeft voor zijn concert een mooi programma samengesteld. De barok-orgel- muziek zal worden gerepresen teerd door een monumentale compositie van Johann Sebasti an Bach: de Fantasie en Fuga in g kleine terts en door het Orgelconcert in Bes van Georg Friedrich Handel. Vervolgens speelt Van Egmond een Trum- pet-menuet van Alfred Hollins, tijdens zijn leven een internati onaal bekende Engelse compo nist en organist, die in 1942, op zesenzeventigj arige leeftijd te Edinburgh overleed. De be roemde Franse organist en componist Alexandre Guilmant was een romanticus pur sang, maar hij was in zijn romanti sche gerichtheid geen kortzich tig fanaticus. Hij had grote waardering voor oude orgelmu ziek en van zijn respect voor Handel getuigde hij met een compositie van zijn hand „Grand choeur alia Handel”, dat eveneens ten gehore wordt gebracht. Een bijzonder genoegen zal het zijn ook de PassaCaglia en Fuga over de koraalmelodie van „Wie maar de goede God laat zorgen” te horen van de Nederlandse organist Cornelis de Wolf, die tijdens zijn leven een grote naam had als orga nist van de toen nog niet ver woeste Eusebius-kerk te Arn hem. Moderne orgelmuziek brengt Van Egmond met een werk van Olivier Messiaen en hij beëindigt zijn concert per traditie met een improvisatie. Kees Hagen van het theologen cabaret Grimlach; Donald ten Hooven en Peter de Jong; Freek de Jonge en Bram Ver meulen als Neêrlands Hoop in Bange Dagen; Istvan Koning, Rienk Rats- ma en Tony Roos van Chan- tant 3; Joost Nuissl en Martijn Al ster s; de welbefaamde drs P.; Szmulewicz, Aad van Stijn en Maarten Wijnberg; Emmy Weetink en Stork; Ivo de Wijs, Richard Fritsche, Pieter Nieuwint en Aggi Ter- lingen. Kortom cabaretiers, gitaris ten, pianisten, fluitisten en een drummer. Aanvankelijk zou de meest recente cabaretvedette Loekie Knol ook optreden, maar zij moet zondagochtend vroeg naar een radiouitzending. zich ruim ’n half jaar ’.leden op een groot waagstuk ,fl - pen: de uitvoering van L pj DE TONEELGROEP Cen trum speelt in de stadsschouw burg vanavond en morgena vond „Bloesem van seringen brengt herinneringen” door Pe- ter Nichols, met in de hoofd rollen Piet Römer, Karin Haage, Allar van der Scheer en Els van Rooden. Van 30 september tot en met 2 oktober speelt Centrum weer eeh serie van „Kees de Jongen” van Theo Thijssen, Gerben Hëllinga en Peter Oosthoek. Maandag, dinsdag en woens dag speelt Centrum in de To neelschuur, Smedestraat 23 in Haarlem het komische „Ver schuivingen” van Gerben Hel- linga en het sarcastische „Zwarte Mis” van Edward Bond. Voor de nieuwe produktie zijn twee jonge gastsolisten aangetrokken, t.w. de soubrette Ingeborg Handerer en de tenor Dietger Grosz. Verdere mede werkenden zijn onder andere Lizzi Schöffmann, Leo de Beer, Lily Loerkens, Herman Valsner, Claire Clairy, Hans Hageman, Antoni Wink, Karl Frey en ve le anderen. Orkest en koor staan onder leiding van dirigent John Kapper. De costuums werden wederom geheel ont worpen en vervaardigd in We nen. Zaterdagavond is de voor stelling in de Haarlemse schouwburg te zien. PETER BERRYMAN het recente folkfestival te Cambridge was hij een belang rijk persoon. Zaterdagavond is het trio van Joost Nuissl te beluisteren. Het had eerder in de Waag succes met Tante Thea en de Tijd, maar nu brengt men een ge heel ander programma. Joost Nuissl tekstschrijver en componist treedt al zeven jaar alleen of met groepen op in Nederland en België. Hij was bij Cobi Schreij er twee seizoenen lang huiszanger van De Waag. Sinds twee jaar werkt hij samen met Martijn Alsters en Fons van Erp. De eerste bespeelt naast dwars- en •ndere fluiten een groot aantal andere instrumenten. Fons haalt van alles uit een zeven- snarige akoestische basgitaar: de kwinbas. Zondagavond is de jonge Duitse blueszanger Harry Schafer te horen met eigen werk. op een groot waagstuk aewor- pen: de uitvoering van L m Belle Hélène, de beroemde c fperette van Jacques Offenbac th. De jonge dirigent Joop Fran sen uit Amsterdam, die nu zijn l derde seizoen bij NOG begint het aangedurfd. Hij he eft net als de NOG-leden ha:, (jd aan gewerkt. Fransen heeft zelf voo r‘| een vertaling uit het Frans ge! tq rgd, de decors en kostuums ori |tA wor pen die hoofdzakelijk «loor eigen .mensen zijn uitge) *wwd- Kortom, een gigantisch kj aiqvei voor een amateuroperettk ver eniging. Het NOG heeft s.-|T*un gekregen van een zusterven n li- ging in Schermerhorn. Ma bi n- dag en dinsdag wordt de o p 5- rette in de Haarlemse sits ld s- schouwburg uitgevoerd. De geschiedenis van de fh^>- ne Helena gaat terug op het aloude Griekse verhaal van. V>e Trojaanse prins Paris, die vjt de drie gratiën Venus de godito t der liefde kiest, het sprekend* t evenbeeld van de Atheense H< t- lena, vrouw van Menelaus. UU de echtbreuk, die bij de mense r als wel de góden veel trammx t- lant veroorzaakt, is destijds d Trojaanse oorlog ontstaan. Maa. T, dat zien we uiteraard niet in de r, operette, die bedoeld is als een i persiflage op het losbandige iq Parijse leven anno 1900. De di- rigent heeft de spotternijen hier en daar aangepast aan huidige f toestanden. De operette is geregisseerd a door Theo Jansma en wordt be- f geleid door het Haarlems Ope- rette Orkest, dat voor deze ge- 6 legenheid is uitgebreid tot 15 g man. De choreografieën zijn van H Ingrid Steenstra die hiermee i haar eerste werk aflevert. Het j NOG, heeft de solisten uit de eigen leden kunnen recruteren. Hel is hoogst zelden dat La Belle Hélène door amateurs wordt uitgevoerd. DEN HAAG De Hamburgse Staats- opera zal op vrijdag- en zaterdagavond twee voorstellingen geven in het Neder landse Congresgebouw in Den Haag. Vrijdagavond 24 september gaat „Tosca” onder leiding van Nello Santi en zaterdag avond wordt „Die Zauberflöte” udtge- voerd onder leiding van Bernhard Klee. Tosca wordt gezongen door Marina Krilo- vici, Cavaradossi door Wieslaw Ochman. Baron Scarpia is David Ohanesian en Angelotti wordt gezongen door William Workman. De Opera wordt in het Itali aans gezongen. De regie van Die Zauberflöte is in handen van Peter Ustinov en de hoofdrol len worden gezongen door Werner Heil weg, Ursula Boese, Helga Thieme, William Workman en Ursula Koszut, die de Ko ningin van de Nacht zal zingen. Na afloop van Die Zauberflöte,wordt er een opera- bal gehouden in de Carrouselzaal. De voorstellingen beginnen om 20.15 uur. Bij de grote restauratie van het orgel in A9Ó 1 en 1965 door de firma D. A. Fla titrop van Zaan dam onderrum ui t, werd de stem ming volgens We rekmeister weer hersteld. De vele o eg» ïlvrienden uit Ha arlem en o mi leving zal het ongetwijfeld irnte* eseren, dat het driehonderdjarig, bestaan van pen ve n toegepast. De pijpen zijn nam» lijk gemaakt van perehout en de kop en schalbeker zijn uit één i A uk vervaardigd. En k ele bekende orgelbouwers hebb a n in de loop der vele jaren - rg aan hel instrument ge- Allereerst in 1785 de or- er J. Batz, de begaafde van de bouwer van het grote a ’■gd in de Grote Kerk van H ha riem: Christian Müller. Een gitfi sel nieuw Rug-positief werd cIck >r hem vervaardigd, op rich öe n compleet orgel van ne gen reg’Js ters een bijzonder heldere 'Jd van nïe t 1 stemme: en een 1 In 18t U werd het orgel be schadigd 'd<8 or blikseminslag. De orgel make Van Dam uit Leeu warden re pt aureerde het instru ment en Ivi wanderde overeen komstig negentiende-eeuwse wensen de öo. rapronkelijke stem ming volgt ms de „temperatuur” van Andre, as I Werckmeister (on geveer 1700 'llyn de zogenaamde gelijkzwevenffi temperatuur, waarbij de gjro te terts „te groot” en de kwint len ..te klein” geno men worden. Bij de gr.oté Het orgel heeft drie klavieren en een registerdispositie van drieëntwintig sprekende stem- t nen. De registers, die Backer Irie eeuwen geleden maakte en d ie nog steeds functioneren zijn a «n Bourdon 16-voet, een Pres te nt, Holpijp en Trompet 8-voet, ie n Octaaf en Roerfluit 4-voet, «en Octaaf 2-voet en een Mix- i&T op het hoofdwerk. Het stwerk bevat van hem nog Holpijp en een Regaal 8- vc >et een Octaaf 4-voet en een su p« -r-Octaaf 2-voet. Geen enkel or, ?d l in ons land heeft een Re- gaaln van de constructie en het matei ‘laai door Backer ontwor pen^ R

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 11