Willem v. Otterloo te laks als leider Khatsjatoerian in Amsterdam Nederlandse Bach-Vereniging viert gouden jubileum VIJFTIG JAAR MATTHAUS MATTHADSPASSION „Telefonist” moet bewijs leveren w over acties Schilderijendiefstal in Zagreb Kritiek op dirigent van Residentie-Orkest Kamervragen over Residentie-orkest De terugkeer van Stiefbeen Alleen informatie fc: hï 13 RIJKSMUSEUM: TV vanavond MEER DAN ALLEEN DE SABELDANS VPRO-BESTUUR chris corner mode voor mannen TV woensdag TV dinsdag Radio woensdag kCrrv DINSDAG 28 SEPTEMBER 1971 a tricot-collectie van Rodier 1 1 h (Van onze correspondent) NAARDEN Vrijdag 14 april 1922: voor de eerste maal een uitvoering van Bachs Matthaus Passion in Naardens Grote Kerk door de een klein jaar tevoren door Johan Schoonderbeek opgerichte Neder landse Bach Vereniging. Startpunt van een indrukwekkende reeks uit voeringen, die tot ver over onze grenzen bekend is geworden en be langstelling heeft getrokken. CiROoH MMNAtm-N S,.. /vwwwwwwwvwwv *WWWVWWW\A "v\ 'WW’ (Van onze redactie in Amsterdam) (Van onze correspondent) de rivier op ADVERTENTIE Naast de geweldige kunt U de meest exclusieve dassen bij ons kopen es de Piet Römer en Rien van Nunen als de Stiefbenen. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 21.30 22.00 22.25 22.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 20.50 21.25 10.45 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.50 19.55 20.00 20.15 20.20 20.30 20.35 20.40 21.45 22.10 22.35 21.00 22.35 22.40 23.40 20.00 22.15 Grote Houtstraat 26-30 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 22.45 22.55 23.00 23.05 bijna iedere componist van naam. Ook de jongere generatie waardeert hij. Tot en met de makers van elektronische muziek Khatsjatoerian wil de ontwikkeling van de muziek van zijn volk helpen voort zetten. Hij vindt echter dat men vóór al les rekening moet houden met de wensen van het publiek en het volk is het publiek. „Al tè lang is muziek door een minderheid gemaakt voor een minderheid. Ook het volk heeft recht op muziek. En boven dien bestaat er geen componist, die geen behoefte heeft aan een groot publiek” Khatsjatoerian, sinds 1950 professor aan het Moskouse conservatorium, is blij dat zijn Sabeldans over de hele wereld zo populair is. Het spijt hem echter, dat de rest van zijn oeuvre zo weinig bekendheid geniet. „Natuurlijk kan ’e niet verwachten, dat het publiek altijd alles begrijpt. Maar het is mijn doel het publiek op te voeden tot een steeds hoger niveau”. DEN HAAG. De liberale Kamerleden Van Dijk en Joekes hebben minister En gels van CRM schriftelijke vragen gesteld over de ontheffing uit zijn functie van de heer J. A. H. Lüske, artistiek leider van het Residentie-orkest. Beide Kamerleden willen informatie over de ontwikkelingen, die ertoe hebben geleid, dat de heer Lüske van zijn functie werd ontheven. Zij vragen of minister Engels een oordeel over de gang van zaken aan de Kamer wil meede len. Tenslotte wijzen de beide Kamerleden erop, dat de tijd gekomen is voor een fun damentele en snelle bestudering van deze problematiek. HILVERSUM, Tfldens een open bare vergadering in Hilversum over de vraag of de VPRO daadwerkeltfk aan acties moet deelnemen of daarover alleen informatie kan geven, heeft het bestuur van deze omroep maandag zijn voorkeur voor het laatste uitgesproken. De vergadering werd gehouden naar aanleiding van een door de socioloog van deze omroep, drs. A. D. Kooyman, opgestelde nota met als centrale vraag of de VPRO zjjn programmabeleid met acties dient te ondersteunen. AMSTERDAM. Opnieuw is maandag avond laat het Rijksmuseum in Amster dam anoniem opgebeld door een man, die zegt in het bezit te zijn van het vrijdag in Brussel gestolen schilderij „De Brief” van de 17de-eeuwse meester Johannes Ver meer. De voorwaarden, waaronder de man het schilderij voor teruggave aanbood, wa ren voor het museum echter onaanvaard baar. Men wil niet zeggen welke de voor waarden zijn of dat het gaat om een te hoog losgeld. Ook ten aanzien van gastdirigenten en solisten kritiseert het rapport de houding van Van Otterloo. Hij zou zich nimmer moeite hebben gegeven contact met gast dirigenten te zoeken. Integendeel, hij dis tantieerde zich zelfs van hen. Al deze za ken moeten een slechte indruk op orkest leden en publiek hebben gemaakt en heb ben niet bijgedragen tot de verbreding van het repertoire. Als begeleider van solisten stelde Van Otterloo meermalen ernstig te leur, aldus het rapport Brans-Kasander, Overigens mogen de bezwaren tegen be leid en houding van Van Otterloo niet lei den tot miskenning van de grote verdien sten, die hij vooral in de jaren vijftig en in het begin van de jaren zestig voor het R.O. heeft gehad, zo zegt het rapport. visies wordt door de structuur van het huidige orkestenbestel zelf in stand ge houden. Destijds werd het rapport gemaakt naar aanleiding van de wankele positie van het orkest in Den Haag. Naar de mening van de rapporteurs moest de oorzaak van de labiliteit van het R.O. met name gezocht worden bij de dirigent, Willem van Ot terloo. Volgens de rapporteurs isoleerde Van Otterloo zich te veel en trok zich op kri tieke momenten terug in plaats van zich sterker te doen gelden en een progressief beleid te ondersteunen. Zij noemen het een ernstige beleidsfout van de heer Van Otterloo en van het bestuur dat men erin heeft berust dat Van Otterloo telkens ge durende veel te lange perioden en op psychologisch beslissende ogenblikken af wezig was. in 1897 van waarbij hij het Nederland 11 NOS: (K) Pip en Zip. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Eddy Ready Go. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER- (K) Reclame. Grote slagen 2de Wereldoorlog (doe.). The Edwin Hawkin Singers. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. NOS: (K) Journaal. Eerder op de dag was voor de tweede keer over „de brief” opgebeld. Gevraagd werd toen, dat functionarissen van het museum op eenzelfde tijdstip op vier ver schillende plaatsen in Europa zouden ver schijnen voor het in ontvangst nemen van nadere instructies over de teruggave van het schilderij. Als gevolg van dat tele foontje ging maandagmiddag een van de stafleden van het museum naar een door de telefonist aangeduide plaats in Amster dam. Er was niets te vinden. De andere plaatsen in Europa waren te ver weg om die nog gistermiddag te kunnen bereiken. De staf van het Rijksmuseum eist van degeen, die maandagavond opbelde dat hij het bewijs zal leveren dat hij inderdaad de bezitter van Vermeers meesterwerk is. Als bewijs zou een foto kunnen dienen van het uitgesneden gedeelte van het schil derij. Vermeers werk werd door de dief uit de lijst gesneden. Daarbij zijn resten van het schilderij in de lijst achtergeble ven. Men is ook tevreden als de man een tekening verstrekt van de omtrek van het deel dat hij in zijn bezit heeft. Ook vindt men het voldoende als hij nauwkeurig ver meldt wat de maximum- en de minimum- maten van het doek zijn, zoals hij dat nu in zijn bezit heeft. Daarna is men bereid om verder te praten. Zelf kan men geen contact met de man opnemen, omdat met geen mogelijkheid is vast te stellen waar hij zit. Nederland I NOS-NOT: Schooltelevisie. NCRVKinderprogramma. NOS: (K) Pip en Zip. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Van gewest tot ge west. Tips Nat. Bur. Toerisme. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. Uitz. P.P.R. (K) Staatsloterij. Socutera NOS: (K) Uit de wereld der insekten. De laatste Getuige, film. Den Haag vandaag. Studio Sport. (K) Journaal. De heer Kooyman zei dat het gebruik van een medium om informatie te ver spreiden op zich reeds een actie kan be tekenen en de VPRO als zodanig een actiegroep kan zijn. Er is een deskundige nodig, die alle reacties op uitzendingen kan opvangen en verwerken in het kader van een wis selwerking tussen de leden van de omroep en het VPRO-bedrijf, zo meen den sommige aanwezigen. De benoe ming van deze wat werd genoemd „opbouw-werker” is op korte termijn niet te verwachten. Er is daarvoor geen geld genoeg. ZAGREB. (AFP) Uit een museum in de Joegoslavische stad Zagreb zijn volgens berichten in Joegoslavische kranten zeven schilderijen van bekende meesters gesto len. Er zijn doeken van Rembrandt en Greco bij. De kunstwerken zijn in de nacht van 23 op 24 september ontvreemd. Het is de grootste kunstdiefstal in Joego slavië sinds de oorlog. helemaal overstuur. Frieda, die jaren lang de kar trok, is doodgegaan. Toon huilt tranen met tuiten. En zoonlief? Weet hij vader te troosten? Van Stiefbeen naar Hier en Nu en van de actualiteiten naar het program ma „de grote slagen van de tweede wereldoorlog”, een documentaire serie waarin vanavond de slag op de Stille Oceaan onder de loupe wordt genomen. Het gaat om de periode tussen Pearl Harbour, 7 december 1941, tot midden 1943. Deel 2 wordt morgen eveneens via Nederland 2 uitgezonden. De kijker kan hierna nog rekenen op de dagsluiting, het laatste bulletin van de nieuwsdienst, op de parlementaire rubriek Den Haag vandaag en op de 3e les van de Teleaccursus Economie. ;l Nederland 2. Na Pip en Zip en het 11 nieuws een avond vol afwisseling, te 11 verzorgen door de NCRV. Begonnen Iwordt met een klein half uur Dier en l;Mens, waarin Tanja Koen een bezoek Ibrengt aan het Wassenaarse dieren- I park. Aandacht wordt besteed aan Iopvoeding van honden. I Een half uur later volgt „Kom i onder de burg”, een aflevering uit II serie de Koerier van de Keizerin. |l Na het nieuws nog beter nieuws: de II terugkeer van Stiefbeen en Zoon. In I; totaal komen er in de loop van de tijd I6 afleveringen op het scherm. Vader en 11 zoon worden weer gespeeld door Rien 11 van Nunen en Piet Römer. Voor de I regie tekent Paul Cammermans. In de I aflevering van vanavond is ouwe Toon ZVWVVV>AAAnAAAAZVWV\AZVVWVVVVVXAnAAAAZ\AAZVVVWV\AAAAAAZWVWWVVWV\AAAAAAZVVWVWUWVVWVVV>A DEN HAAG. Het is onaanvaardbaar dat een vaste dirigent Willem van Ot terloo enkele jaren achtereen ont breekt. Hij heeft aan de noodzakelijke vernieuwing en verbreding van het reper- toir slechts in beperkte mate deelgeno men. Hij heeft verzuimd het orkest naar buiten voldoende te representeren en po pulair te maken bij de burgerij. Dat Van Otterloo zich niet steeds aan nieuwe ontwikkelingen heeft kunnen aan passen, aldus alweer het rapport, mag hem niet worden kwalijk genomen wèl echter dat hij het orkest juist in de „overgangstijd” steeds meer heeft losge laten. Samenvattend komen Brans en Kasan der tenslotte tot de conclusie dat naast Van Otterloo een tweede dirigent moet worden benoemd er lijn in het program mabeleid moet komen, er veel meer aan public relations moet worden gedaan. Aldus het rapport van de muziekcritici drs. A. B. M. Brans en J. Kasander, dat in september 1969 op verzoek van de Haagse wethouder van Kunstzaken is ge maakt en dat de conclusies weergeeft van een onderzoek naar de situatie bij het Residentie-Orkest. Het rapport is vandaag door de kortelings ontslagen artistiek lei der van het Residentie-Orkest, drs. Andre Lüske, naar de leden van het orkest ge zonden. Van Otterloo is Lüske’s belang rijkste opponent Volgens Van Otterloo ondergraaft Lüske met zijn theorieën het orkestenbestel in Nederland. Hij eiste in mei jl. van het bestuur het ontslag van de artistiek leider. Inmiddels heeft de V.V.D.- Tweede-Kamerfractie m schriftelijke vra gen minister Engels van CRM om ophel - dering in de affaire-Lüske verzocht. In een begeleidende brief bij het rap port deelt de neer Lüske zijn collega’s mede dat de conclusies, zoals die in het rapport staan vermeld, weinig aan actua liteit hebben ingeboet en nog goeddeels voor de huidige toestand opgaan. De heer Lüske is met ingang van 31 augustus jl. van zijn functie bij het R.O. ontheven, omdat bestuur en directeur vin den dat hij niet tegen zijn taak van artis tiek leider is opgewassen. In wezen is het conflict echter ontstaan als gevolg van een botsing tussen artistieke beleidsinzichten. De tegenstelling tussen deze uiteenlopende Straks, op Goede Vrijdag 1972, zal de tra ditionele uitvoering ongetwijfeld hét hoogtepunt vormen van de „viering” van het gouden feest van Schoonder beek. Want de Bach Vereniging is inderdaad Schoonderbeeks schepping en de naam Schoonderbeek bleef een reeks van ja ren aan de Naardense uitvoeringen ver bonden, ook door de broer van de stich ter, H. V. P. Schoonderbeek, die in de beginjaren een belangrijke rol vervulde. Merkwaardigerwijs kwam Johan Schoon derbeek tot de stichting van de Neder landse Bach Vereniging, nadat hij zeer ernstig ziek was geweest en het duide lijk wat kalmer aan moest gaan doen. Want vóór 1921 had deze rasmusicus drie koren onder zich: Toonkunst Bussum, Excelsior Den Haag en de Koninklijke Christelijke Oratoriumvereniging in Amsterdam. Uit die drie recruteerde hij veelal een speciaal koor, dat in de eerste decennia van onze eeuw optrad (veelal met oratoria) met de toen ook zeer ver maarde „Zomerconcerten” in de Grote Kerk binnen de vesting Naarden. Dat was heel zwaar repeteren en dus werd het voor Schoonderbeek inderdaad een voudiger toen hij één vast koor kreeg met krachten van een hoog niveau, die het „vak” kenden en met wie het dus eenvoudige repeteren was. Uit die eerste tijd leven overigens nog vele roemruchte namen voort. Die van de eerste ere-voorzitter bijvoorbeeld, de toenmalige minister van Onderwijs, Kunst en Wetenschappen, dr. J. Th. de Visser, van solisten als Aaltje Noorde- wier, Suze Luger, Ilona Durigo, Louis van Tulder, Max Kloos en de op zo De met vele prijzen bekroonde violist Victor Pikaizen neemt de soli voor zijn rekening. Ninja Makarova, echtgenote van de 68-jarige Khatsjatoerian, bespeelt da piano. Khatsjatoerian kent het Amsterdams Philharmonisch Orkest alleen van platen. „Maar”, zegt hij, „ik vind dit. orkest zeer goed. Ik acht het heel hoog”. Hij is al in 1964 in Nederland geweest om het Re sidentie Orkest te dirigeren in Schevenin gen. Het Nederlandse publiek is hem toen goed bevallen, het inspireerde hem. Zijn Tweede Symfonie waarvoor hij met een staatsprijs werd onderscheiden, heeft Khatsjatoerian in de tweede wereldoorlog geschreven. WW. <ltk Wint ras I i Eerste affiche van de Bach-Vereeni- ging. „De gebeurtenissen van de oorlog zijn er in verwerkt” zegt hij. „Het laatste deel geeft het geloof in ons recht, in onze overwinning weer”. Khatsjatoerian gelooft dat: „Men ver trouwen moet hebben in de nieuwe ten - densen in de muziek. Daarbij is de mu ziek die ieder persoonlijk aanspreekt tuurlijk een kwestie van smaak” na- Hij waardeert tal van componisten en noemt (Van onze redactie in Amsterdam) AMSTERDAM. In het kader van de manifestatie „Sovjettijdgenoten de USSR vandaag” zal componist Aram Khatsjatoerian als dirigent twee concer ten met het Amsterdams Philharmonisch Orkest geven. Het programma in Amster dam en in Emmen bestaat uit drie wer ken van Khatsjatoerian: zijn Tweede Symfonie, een vioolconcert en delen uit balletsuites „Gayaneh” Nederland I NOS: (K) Pip en Zip. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: Volgende patiënt (se rie). <K) De Ombudsman. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: De sombere (feuill.). fK) Gevaarlijke sporten. (K) Achter het nieuws. NOS (K) Journaal. Eur. Kamp, volleybal heren. Nederland II NOS: (K) Pip en Zip. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV- (K) Dier en Vriend (se rie). (K) Film. STER (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER (K) Reclame. NCRV- <K) Stiefbeen en zoon (serie). Hier en Nu. Grote slagen 2de Wereldoorlog (doe. dl 1). Ander Nieuws NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. TELEACEconomie (3). Khatsjatoerian en zijn vrouw Schiphol. Nederland 1. De VARA lanceert na Pip en Zip en het nieuws de eerste afleveringen van „Volgende Patiënt.” Volgende patiënt (Doctor at large) is een lichtvoetige reeks, die een wat ongebruikelijke kijk biedt op de medi sche opleiding en de eerste stappen van een jonge dokter in het artsen vak. Hoofdfiguur is de jonge dr. Michael Upton (gespeeld door Barry Evans). Om half acht VARA’s ombudsman Marcel van Dam. Na het journaal van 8 uur kan men kijken naar de Sombe re Rivier, een Russische televisiefeuil- leton naar de roman Oegrjoem-reka van W. L. Sjiskow. Om half tien het programma Tot het Uiterste, waarin mannen met „gevaar lijke sporten” voor de camera worden gehaald. Mannen als Sterling Moss, Mario Andretti en Parnelli Jones. De rest van de VARA-zendtijd wordt benut voor een aflevering van Achter het Nieuws, het laatste nieuws en (maar dan onder NOS-vlag uit te zenden) een samenvatting van de Eu ropese kampioenschappen volleybal voor heren in Milaan. Voor het com mentaar bij die kampioenschappen zorgt Frans van Dusschoten. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord, i 7.16 (S) Op het eerste gehoor. 7.25 Horen en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en j Nu. Actualiteiten. 8.00 Nws. 811 Als dat zou kunnen. 8.30 Nws. 9.00 Gymn. j voor de vrouw 9.30 Voor de kleuters, j 9.45 (S) Geschiktvoor U. 10.15 Voor de vrouw. 1100 Nws. 11.03 Aktua - Magazine. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van I twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin- bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar. 14.00 Huisbezoek. 14.10 (S) Klass, orkestmuz. 15.00 In ’t zilver. 16 00 Nws. 16.03 Voor de kleu- ters. 16.15 Voor de kinderen. 16.30 (S) Jeugdland. 17.30 En Bloc. Muz. ill. I 17.50 Overhe’dsvoorl Mens en samen- I leving. 18.30 Nws. 19.00 Openbaar I Kunstbezit. Pol. Partijen. 19.10 K.V.P 19.20 SNIF Signalementen, lichte muz. 19.50 Voor blinden en slechtzienden. 20.00 (S) Muziekmagazine. Holl. Festi- val ’71. 22.30 Nws. 22.38 (S) Mensen - ontmoetingen - meningen. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20 (S) I Dag woensdag 7.33 Van de voorpagina. I 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actuali teiten. 8.22 (S) Dag woensdag. 8.35 Van alle markten thuis. 9.00 Weekblad 9.00 Ons nummer. 9.35 Waterstanden 9.40 Schoolradio. 10.15 Koning Klant 10.30 De Weekbladen. 10.45 Voor kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Op de koffie. 12.00 (S) Licht ensemble. 12.25 (S) Brassband Magazine. 13.00 Nws. 13.11 Actualitei ten. 13.25 Speelruimte. 13.25 Kennisma king buurtbewoners. 14.00 Onerette- wereld. 14.35 Kinderkoor. 15.10 Buurt bewoners en hun muz. 15.40 Profiel in muziek. 16.00 Nws. 16.03 Vragenvuur; 16.25 De Toonzaal. 17.02 Oude Liedjes. 17.20 UNESCO-Magazine. 17.40 Toeris- mo. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18 11 Ac tualiteiten. 18.20 Uitz. P.P.R. 18.30 (S) Klink Klaar, zonder nonsens. 19.00 Voetbal. Europabekers. Dynamo Dres den Ajax. 20.50 (S) Melodieën Ex press. 21.10 (S) Dansorkest. 21.30 Voet bal. Europabekers: Sparta Levski Spartak Sofia. 22.20 (S) Lichte muz. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actualiteiten. 22 50 (S) Jazz Magazine 23.15 (S) Stereo-Pop. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Van meet af aan. 10.00 Nws. 10.03 Journaal. 10.06 Arbeidsvita minen. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Zet ’m op. 13.00 Nws. 13.03 Journaal 14.00 Nws. 14.03 Gimmick. 15.00 Nws. 15.03 Muziek Boetiek 16.00 Nws. 16.03 Lichte platen. 17.00 Nws. 17.03 Journaal BRUSSEL 324 M 16.00 Nws. en beursber. 16.05 Lichte muz. 17.00 Nws en meded. 17.15 Lichte muz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws 18.03 Voor soldaten 18.15 Lekenmoraal en filosofie. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Intermezzo. 19.00 Nws. 19.40 Keu rig Frans. 19 42 Documentaire Promenadeconcert. 22.00 Nws Stemmige muz. 23.00 Nws. 23.10 Amu- sementsmuz. 23.40 Nws. meest bekende passiemuziek, op twee uitzonderingen na: in 1928, toen Schoon derbeek was overleden en zijn opvolger, Evert Cornells, tot geen prijs een ver korte uitvoering wenste, zoals tot dan gebruikelijk was geweest. Men stapte toen uit tijdgebrek voor één keer over op de kortere Johannes Passion. En in 1929 (200 jaar na de oer-uitvoering en 100 jaar na de herontdekking door Men- delsshohn) volgde de eerste integrale uitvoering in Naarden, waarvan sinds dien nooit meer is afgeweken. Op dat ene, bange laatste oorlogsjaar na, toen helemaal geen uitvoering mogelijk was. Wel heeft men nog één keer, in verband met de kerkrestauratie in Naar den, de uitvoering op Goede Vrijdag el ders moeten geven. Hiervoor werden al enkele namen ge noemd van vermaarde musici, die met de Bach Vereniging verbonden waren. Er zijn echter meer namen te noemen: van prof. Gunning en prof. Van der Leeuw, die voorzitter waren, van de nu bijna 96-jarige heer C. D. van Vliet, nog altijd in Bussum wonend, die vele jaren se cretaris van het bestuur was, van wij len koningin Elisabeth van België, die gedurende een reeks van jaren geen uit voering oversloeg. Sinds 1934 „gaat” de Matthaus Passion in de Grote Kerk van Naarden elk jaar enkele malen: de generale repetitie op donderdagavond werd toen voor het pu bliek toegankelijk, waardoor deze in feite een tweede uitvoering werd, die in de oorlogsjaren naar zaterdagmiddag werd verschoven. Na de bevrijding wer den het er drie: donderdagavond, vrij dag overdag en zaterdagmiddag. Natuurlijk heeft de Bach Vereniging veel meer gedaan dan het brengen van een reeks prachtige uitvoering van de Mat thaus Passion. Ook de Johannes Passion kwam meermalen aan bod, evenals de Hohe Messe zaterdagavond werd het jubileumseizoen daarmee geopend in het Amsterdamse Concertgebouw en werk van andere componisten, onder meer in de St. Janskerk van Gouda. Het jubileumprogramma vermeldt voor het komende seizoen naast muziek van andere leden van de „familie” Bach bij voorbeeld ook de „Symphonie des Psaumes” van Strawinsky. tragische wijze tijdens een concert in het oude Utrechtse Tivoli overleden bas Jac. Ph. Caro. Gestorven op het concertpo dium tijdens zijn vertolking van Wag ners aria „Niemals das Grab, niemals der Tot”... Dirigenten waren na Schoonderbeek de veel te jong gestorven Evert Cornells, dr. Anthon van der Horst en nu Charles de Wolff. Johan Schoonderbeek was overigens Naarden (Zomerconcerten) al in begonnen: met een uitvoering Haydns „Schöpfuing”, waarbij hij uct orkest samenstelde uit amateurs, ver sterkt met koperblazers van het in Naar den gelegerde 7 de regiment infanterie. Dat was het begin van een ontwikke ling, die Naarden heeft gemaakt tot één van de erkende muzieksteden van Ne derland. Weinige jaren later voerde Schoonderbeek in Den Haag reeds met Excelsior de Matthaus Passion uit, maar in Naarden gebeurde dat dus niet voor 1922. Vijftig jaar lang op Goede Vrijdag Bachs '^y I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 13