PATER LEOPOLDS KERK IS KLAAR Christendom, vrede en revolutie Nieuwe acties van bijbelgenootschap Eerste hervormde Synode ontstond 400 jaar geleden Nu is het ziekenhuis de beurt aan Nieuw liedboek voor kerken de Vredesweek Twee percent voor NIEUWE UITGAVEN Nieuwe secretaris van Praagse vredesbeweging Munsterkerk als toilet misbruikt mhhmhMI ontwikkelingshulp Tevredenheid over ZATERDAG 9 OKTOBER 1971 Erbij 14 iliiWSl Verantwoordelijkheid Hervormde praeses Memisa over Vader en zoon Minder arbeid Drie jonge Duitse theologen hebben in hun boek „De angst voor de vrede” een beeld willen schetsen van de problemen die ontstaan als men het verband wil doorscnouwen tussen christendom en vredespolitiek. Eerder zou men van het tegendeel moeten spreken, want over het algemeen hebben de kerken zich meer beziggehouden met de rechtvaardiging van de oorlog dan het zoeken naar de vrede Zonder nu te stellen dat het boek een oplossing geeft het is in zijn betoogtrant vaak verward maakt het wel duidelijk dat er veel problemen zijn. Maar dat wis ten we allang, en om nu te stellen dat het werk in een behoefte voor ziet gaat dan ook te ver. Geen dogmatisch bouwwerk HAARLEM In „Erbij” van 12 september 1970 hebben wij een artikel gepubliceerd over pater Leopold van Rooven, missionaris in het verre Brits-Borneo, die toen na vijf jaai van moeizaam ploeteren op deze voor hem toen nieuwe missiepost met verlof in Nederland vertoefde, bij zijn broer Joop op het Santpoorterplein in Haarlem. In oktober 1970 keerde hij naar zijn Dayaks terug, blijmoedig, opgeruimd en met het rotsvaste geloof dat zijn taak als missionaris daar ligt, temidden van de Dayaks. BEP ANDREAS. KEES MAAS (Van onze correspondent) Het thema van de geweldsproblema- tlek trok veel aandacht. Voor het in terkerkelijk vredesberaad is het ech ter een moeilijk punt dat nog lang niet iedereen beseft dat de kerken hun vre- desacties voeren vanuit de opdracht die in het evangelie staat. Tijdens zijn verlof heeft pater Van Rooyen zich met de hulp van velen in Haarlem en omgeving, ja, uit het hele land, ingezet om gelden in te zamelen voor de bouw van een kerje in Brits- Borneo. Aan „Kom over de brug II” zal in 1972 voor het eerst ook de rooms katho lieke kerk volledig meewerken. De her vormde synode heeft zich daar akkoord mee verklaard. De gereformeerde bond in de hervormde kerk is fel tegen sa menwerking met rooms katholieken in een actie voor zending en werelddiako- naat. Desondanks heeft de hervormde synode doorgezet. Ds. J. A. G. van Zanten, praeses van de hervormde synode, heeft over de actie Memisa gezegd, dat het een ver drietige zaak zou zijn wanneer de in 1972 te houden grote interkerkelijke ac tie „Kom over de brug II” te lijden zou hebben van frustraties die door Memisa zijn opgewekt. Die relatie leeft dus, wanneer wij elke dag en ook elke generatie weer opnieuw, in overeenstemming mèt en naar voorbeeld van die bijbel kiezen voor de mens (Ecce Homo). Want het gaat immers niet om Portugezen of Angolezen; het gaat om de mens, zoals God die heeft geschapen. Indien wij niet duidelijk voor die mens kiezen, dan slaan zowel bijbelac- ties als interkerkelijke vredesacties in feite als een tang op een varken. Aan het interieur moet ook nog veel worden gedaan, zoals schilderen, het plaatsen van de banken, het altaar Een recente foto van pater Leopold van Rooyen, in Brits-Borneo ge nomen. Pater Van Rooyen. die in zijn laatste brief nog weer eens getuigt van zijn grote dank voor de financiële hulp uit Nederland voor de bouw van zijn kerk, doet thans opnieuw een beroep op aller vrijgevigheid. Hij schrijft: „van de Memisa krijg ik dan ter zijner tijd wel het benodigde in strumentarium en de verdere uitrus ting, zowel voorziekenhuis als kraam kliniek. Maar eerst is de bouw daarvan Men zou ook kunnen stellen dat kinderen zich in deze industriële maat schappij veel beter ontwikkelen, meer openstaan voor wat er om hen heen ge beurt. en in het vervolg van dit boek Maar nog even Bosse, die onder meer ook nog beweert dat de ervaring van de vervangbaarheid van de mens in het arbeidsproces voor velen een der belangrijkste oorzaken is van de ver arming van het ik. „De angst voor de vrede” door Jörg Bopp, Hans Bosse en Wolfgang Huber (Uitgeverij Bosch Keunlng In samenwerking met het Oecumenisch Actie Centrum). starre kritiek van veel van zijn tegen standers”. Er is nu hoop op een regeling waarbij Buma zal afzien van de uitvoerings- rechten, en daarvoor in de plaats een heffing zal leggen op de verkochte bun dels. Het aldus verkregen geld geeft Buma dan door aan de dichters en com ponisten. „Wij hadden ais interkerkelijke stich ting liever zelf de rechten met dichters en componisten willen regelen, maar deze regeling ziet er ook aanvaardbaar uit”, aldus ds. Landsman. Veel jonge mensen doen mee aan ac tiviteiten rondom de Vredesweek, te genover een geringer aantal ouderen. Naast generatieverschillen vermoedt het interkerkelijk vredesberaad dat de pro blemen die door de kerken op het ge bied van oorlog, geweld en onrecht in de wereld naar voren worden gebracht, te ver af te liggen voor veel mensen. De laatste tijd had de Russische me tropoliet Nikodim uit Moskou als voor zitter de leiding in handen, en tot nu toe trad de Poolse dr. Janusz Makowski als waarnemend secretaris-generaal op Ta) van westerse regionale comités ook het Nederlandse onder voorzitter schap van prof. dr. J de Graaf zagen noodgedwongen af van verdere samen werking met „Praag”. De Vredesweek is goed aangeslagen. Dat is gebleken uit de verkoop van het gespreksmateriaal en de vele bijeen komsten de afgelopen week in de ker ken. Dit heeft drs. L. J. Hogebrink, die namens de hervormde kerk zitting heeft in de interkerkelijke werkgroep Vredes week, verklaard. Veel materiaal zal volgens de heer Hogebrink nog in de komende tijd wor den gebruikt, omdat het de kerken er niet om begonnen is alleen in de Vre desweek aandacht voor de problemen van oorlog, ongerechtigheid en armoe de in de wereld te vragen. Er wordt in de Vredesweek stof aangedragen om er een heel jaar mee bezig te zijn. Naast de kerken heeft ook het onderwijs veel aandacht besteed aan de afgelopen vre desweek. aan bod en doen wij dit weer met ons allen? zo vraagt hij in zijn brief. Ook Nederlandse bouwstenen zullen bijzon der welkom zijn! Giften kunnen worden overgemaakt op gironummer 1066957, ten gunste van father Leopold van Rooyen, missiepro- cuur Mill Hill, Roosendaal. Noord-Bra- bant. Het Nederlandsch Bijbelgenootschap. Postbus 620 Haarlem kan informatie geven over de hierboven genoemde bij- belacties, die vervat zijn in vier docu mentatiemappen, namelijk: Tsjechoslo- wakije, Chili. Mozambique en Indone sië, bij het NBG a f 3,50 per map in Haarlem verkrijgbaar Alle inlichtin gen kan men krijgen bij het NBG Bijbelhuis, Herengracht 366, Amster dam, tel. 020-243798. „In het stadium van het vroegkapi- talisme b.v. betekende de arts die zijn praktijk eenmaal aan zijn zoon zou overdoen voor die zoon de belangrijk ste realiteit van het leven. Het harde „Wat zich thans rond Memisa heeft af gespeeld, is toch wel zorgelijk”, aldus ds. Van Zanten, die voorts onderstreep te dat ook de Nederlandse missieraad niet gelukkig is met de manier waarop de actie voor Memisa is gevoerd. „Er zal volledige klaarheid in deze situatie moeten komen”, aldus ds. Van Zanten. En Bopp wijst dan ook op de twee slachtigheid: het ideaal van de geweld loosheid en de noodzaak tot geweld als verzet tegen het sociale of geestelijke, maar vaak ook lijfelijke geweld, dat door machten wordt uitgeoefend. Het is jammer dat hierna het artikel van Wolfgang Huber over vrede, waarin hij de oecumenische noodzaak benadrukt, een anti-climax betekent. Van alle ar tikelen kan overigens worden gezegd dat ze zich sterk afzetten tegen de Duitse situatie, hetgeen voor Neder landse lezers minder attractief is. Na elk artikel volgt een uitvoerige litera tuurlijst. Men kan zich niet aan de indruk onttrekken, dat men over het algemeen beter uit is mei het raadple gen van vele daar genoemde werken dan met het lezen van het onderhavige boek. In deze tijd houden kerkeraden en kerkvoogdijen zich bezig met de begro ting 1972 voor de plaatselijke gemeen ten. Vanuit de synode is de oproep ge daan om op die plaatselijke begrotingen twee percent van de inkomsten te re serveren voor het ontwikkelingswerk. De hervormde kerk doet landelijk het zelfde vanuit de landelijke inkomsten: De interkerkelijke gemeenschap zal met behulp van die informatie daad werkelijk moeten antwoorden op het noodsein dat het N.B.G. doorgeeft. Als dat niet zo zou zijn, op wie kunnen die verre landen dan nog rekenen als het gaat om hun vraag naar bijbels in de eigen taal? enzovoorts. Op 14 december, dus nog voor Kerst, komt de bisschop de kerk inwijden en op 15 december zal de Dayak Boniface, die dan pas priester is gewijd, in de nieuwe kerk zijn eerste mis opdragen. De afgelopen week is in Den Haag, Groningen en in de Westduitse plaats Emden herdacht dat vierhonderd jaar geleden in Emden een kerkeltyke ver gadering begon die als de eerste synode van de hervormde kerk, en als het of ficiële, geboorteuur van de kerken der hervorming in Nederland en Duitsland kan worden beschouwd. Naast vele the ologen heeft ook de Westduitse bonds president Heinemann het woord ge voerd. De uit de hervormde kerk binnen gekomen gelden zijn voor 75 percent be stemd voor het oecumenische ontwik kelingsfonds van de Wereldraad van Kerken. Een kwart blijft in Nederland, om de acties deskundig te begeleiden en naar een mentaliteitsverandering te streven, opdat christenen het als hun plicht zullen ervaren om ook vanuit de kerken de ontwikkelingssamenwerking ter hand te nemen. In deze kerkorde van Emden is het synodaal-presbyteriale karakter van de reformatorische kerken vastgelegd, na melijk dat het gezag in de kerken van onderop, uit de gemeenten naar de sy node, wordt gevestigd, en niet van bo venaf door bisschoppen en paus. Dit. synodaal-presbyteriale principe wordt vaak als volgt gekarakteriseerd: „geen gemeente heerst over een andere ge meente. geen ambt heerst over een an der ambt”. Vanuit die gedachtengang vaardigden kerkeraden vertegenwoor digers af naar classicale vergaderingen, die op hun beurt de leden van de gene rale synodes aanwezen. Dr. Karoly Toth, hoofd van de afde ling voor buitenland en persaangelegen heden van de hervormde kerk in Hon garije, is benoemd tot secretaris-gene raal van de Praagse christelijke vredes beweging. Hij volgt als zodanig de Tsjech dr. Jaroslaw Ondra op, die in 1969 in aansluiting op de bezetting van Tsjechoslowakije door troepen van Warschaupact-landen tot aftreden werd gedwongen (uit protest waartegen medeoprichter wijlen prof. dr. J. Hro- madka uit Praag aftrad als president) Bovendien wordt de bijbel veelal gelezen als een boek dat troost brengt voor alle aardse ellende en de poorten opent voor de eeuwige vrede, het leven na de dood. De bijbel is ook het boek dat vertelt over de God die weent over de Portugezen en met de Angolezen over Amerikanen; met de Zwarte Pan ters en met de Vietnamezen over de Europeanen en met de negers uit Zuid- Afrika. „Deze ervaringen kunnen alleen ge neutraliseerd worden als deze vervang baarheid minder existentiële betekenis krijgt. Dat zal alleen mogelijk zjjn als de arbeid zelf tot een minimaal onder deel van de individuele existentie wordt teruggebracht”. En wat heeft dit nu met de kerken te maken?” Om deel te kunnen nemen aan een politiek van effectieve veranderingen in de ar beidsomstandigheden zouden de ker ken hun eigen bezitsideologie aan een radikale kritiek moeten onderwerpen”. Wat moet de theologie van de revo lutie doen? „Zij moet een analytisch instrumentarium leveren, waarmee men ae huidige toestand van uitbuiting en onderdrukking op zijn oorzaken kan onderzoeken; zij moet een politieke strategie ontwikkelen; zij moet van de kerk een actieve groep maken, die zich als politieke machtsfactor inzet voor revolutionaire veranderingen; zij moet christenen uit de derde wereld daar de uit hoop voortkomende kracht tot handelen geven, waar de situatie uit zichtloos lijkt”. De Vredesweek is een bij uitstek goed moment geweest om óók over deze problematiek nog eens na te den ken en tot de conclusie te komen dat het noodzakelijk is daadwerkelijk in terkerkelijk aan de slag te gaan”. Maar toch heeft het boek zijn waarde door de bijdrage van Jörg Bopp, die kans ziet tot een zekere systematise ring te komen, hetgeen van de twee anderen bezwaarlijk kan worden ge zegd. Hans Bosse opent het boek met een beschrijving van „de door een achterhaalde christelijke leer van zon de en rechtvaardiging opgeroepen menselijke energieën, die de vrede te genwerken”. Niet dat hij niets van het christendom verwacht, want later gaat hij vertellen hoe de kerken zich dan wel moeten gedragen. Hij haakt in op het werk van psycho-analisten, citeert gretig uit Mitscherlich en Marcuse. Dat levert beschouwingen op als deze, die aan Marcuse ontleend is: Zoals al gezegd, het artikel van Bopp is veel zinniger We citeren hier uit een theologisch-ethische slotbeschou wing: „De theologie van de revolutie is niet een systematisch uitgewerkt en door logische deduktie tot stand geko men dogmatisch bouwwerk. Protes tantse Duitse theologen lopen soms het gevaar de hele ballast van hun eigen wetenschappelijke traditie te projec teren op de theologie van de revolutie, alsof het een soort „dogmatiek van de revolutie” was Maar het is veeleer een nog slecht uitgewerkt denkexperi- ment da* steeds verandert. De bereid heid van bijvoorbeeld Richard Shauli zijn opvatting steeds te veranderen, onderscheidt zich weldadig van de De geschiedenis van de synode van Emden gaat terug naar 1567, toen met de komst van Alva in ons land vele protestanten naar het buitenland (voor namelijk Engeland en Duitsland) uit weken. Daar ontstonden protestantse vluchtelingengemeenten. Predikanten van deze vluchtelingengemeenten in Duitsland en van de Nederlandse „ge meenten onder het kruis”, die werden gevormd door in Nederland in verdruk king levende protestanten, alsmede en kele ouderlingen, kwamen in de eerste dagen van oktober 1571 in Emden sa men voor de eerste synode van de her vormde kerken. In Emden stelden zij een kerkorde op. die ten grondslag heeft gelegen aan de latere kerkorde van de reformatorische kerken in Nederland en van enige Duitse Reformierte kerk orden. Het Nederlandsch Bijbelgenootschap, verschaft informatie over Tsjechoslowa kije, Chili, Mozambique en Indonesië, waaruit de vraag naar bijbels aan haar wordt gesteld. Deze keuze voor de mens ligt ten grondslag aan die vraag, zowel als aan het te geven antwoord. Predikanten en kerkeraden van de hervormde kerk hebben van de gene rale synode een studierapport ontvan gen over kerk en ontwikkelingssamen werking. ter ondersteuning van een ac tie om jaarlijks twee percent uit de kerkelijke inkomsten af te staan voor de derde wereld. Zo hebben de Dayaks nu hun huis voor de Goede Geest gekregen. En het is zo, dat zij pas daarna ook zullen accepteren dat er een ziekenhuis en een kraamkliniek komen. De plannen daarvoor liggen al klaar en in 1972 hoopt men met de bouw te beginnen U zult begrijpen dat ook voor de bouw van deze beide broodnodige gebouwen weer veel geld nodig is. Bopp wijst erop dat de christen de verantwoordelijkheid voor de geschie denis op zich moet nemen en op eigen verantwoording handelen. Ook de christelijke revolutionair wordt be paald door de onzekerheid of zjjn han delen steeds aan de eis der liefde vol doet of niet. In het najaar van 1972 zal waar schijnlijk het nieuwe „Liedboek van de kerken” van de pers komen. Daarin staan de 150 psalmen in een nieuwe berijming en 450 liederen vanuit de vroegste tijden van het christendom tot heden. Het liedboek is een uitgave van de interkerkelijke stichting voor het kerklied, waarin deelnemen de her vormde kerk, de gereformeerde kerken, de evangelisch lutherse kerken in Ne derland, de remonstrantse broederschap en de doopsgezinde sociëteit. In een ad viescommissie vertegenwoordigt de heer Ad den Besten de tekstdichters en de heer J. van Biezen de componisten. begonnen dat aan te sjouwen. Met emmertjes vol zand of grint gewapend hadden zij er grif een wandeling van soms zes a acht uur voor over om De prijs van het nieuwe liedboek zal ongeveer 14 tot 15 bedragen. De prijs kan nog niet worden vastgesteld, omdat enkele besprekingen, onder meer met de Buma, nog niet zijn afgerond. In een eerder stadium had de Buma uitvoeringsrechten geclaimd. „Dat zou erop neerkomen dat de Buma na iedere kerkdienst een rekening zou presente ren voor liederen die in de eredienst zouden zijn gezongen en die nog onder de auteurswet vallen”, zo verklaarde ds. F. H. Landsman, secretaris-generaal van de hervormde kerk. ziet men daar ook voorbeelden van. Maar tegenstrijdigheden komen nu eenmaal vaak voor en de verdienste van Bopp is juist dat hjj op de tegen strijdigheid doelbewust de klemtoon legt. Naar aanleiding van de Vredesweek, die allerwege velerlei vragen heeft doen rijzen, waarop men veelal het antwoord schuldig moet blijven heeft het Jeugdsecretariaat van het Neder landsch Bijbelgenootschap met een ar tikel in verband met die vragen gerea geerd. We geven hier in grote lijnen de inhoud: In de hele wereld en vooral in de zogenoemde derde wereld, doch be slist niet daar alleen, is er een grote vraag naar bijbels, een vraag die in sommige kringen ernstig in twijfel wordt getrokken. Zo zijn er bepaalde actiegroepen die zich liever bezighouden met concrete acties zoals het verkopen van rietsui ker. het verzamelen van dekens (Ango la), alsmede het verzenden van medi cijnen. Daarnaast is het hun streven om door middel van die acties de gevers tot een rechtvaardiger mentali teit te brengen. In de Vredesweek nu, opgezet door de kerken, worden tal van acties meer intensief dan ooit gevoerd. Doch men vraagt zich wèl af, of vrede en ge rechtigheid nu door deze acties worden gediend. Velen zien dan ook het ver band niet, met name ook niet waar het in de bijbel om gaat. Dayaks, die er soms uren lopen voor over hadden komen met emmertjes zand en grind voor de bouw van hun kerk aandragen. letterlijk en figuurlijk hun steentje voor deze kerkbouw bij te dragen. Precies op 1 april werd met de feitelijke kerkbouw een begin gemaakt en nu. eind september is de kerk voltooid. Nu moeten er nog wegen worden aangelegd en ook de beplan ting is nog niet verwezenlijkt. De klok- ketoren komt later op enige afstand van de kerk te staan, want de kerk zelf kan deze klok niet dragen vanwe ge het gewicht. Het is geen wonder dat kerken in arme landen zo’n behoefte hebben aan bijbels in hun eigen taal. De actie „Samen één bijbel” tracht aan die behoefte tegemoet te komen. „Samen één vrede” behoort daar dan de inzet van te zijn. Naar voorbeeld van de bijbel is het toch ook zó, dat de kerken voor „de mens” moeten kiezen. De schade die de laatste tijd in de kerk is aangerichi is in guldens uitge drukt niet zo heel erg ei ooi Hel is veel erger dal de kerk als openbaaj toilet wordt gebruikt. In de biechtstoelen vindt men daar ’s ochtends geregeld de bewijzen van. Uit brieven die op het Santpoorter plein regelmatig in de bus vallen, blijkt dat, mede door de vele giften uit Haarlem, met name ook door een actie, die door de leerlingen van het Haar lemse Mendelcollege met groot enthou- diasme op touw werd gezet, deze grote wens van pater Leopold in vervulling is gegaan, zodat de bouw van dat kerkje (circa 1000 plaatsen) inmiddels gerealiseerd is. Zoals wij in het interview met pater Leopold destijds reeds schreven, was het terrein waar het Godshuis zou verrijzen al voor het verlof van de missionaris bouwrijp gemaakt. In groe pen van telkens tachtig man, afkomstig uit diverse dorpshuizen, hebben de Dayaks bij toerbeurt met primitief ge reedschap de grond bewerkt en daar vaak uren lopen voor over gehad Na terugkomst in Brits-Borneo en in het gelukkig bezit van gelden door vele Nederlanders en instanties bij eengebracht, is pater Leopold begonnen met de bouw van de kerk. Allereerst was daar voor veel zand en grint nodig. De Dayaks waren al begin 1971 aanpassingsproces van het kind aan de werkelijkheid werd geleid door ge voelsrelaties tussen de liefhebbende vader en de geliefde zoon. Zo werd voldaan aan de emotionele behoeften van het kind en ontwikkelde zich een krachtig ik, dat de functie had te be middelen tussen de eisen van de sa menleving, belichaamd in de vader, en de eigen driften van het kind. In de industriële massamaatschappij daar tegen wijkt de werkelijke betekenis van de vader terug achter de maat schappelijke invloeden op het kind. Het kind identificeert zich met de heersende groepen zoals het zich in een vroegere samenleving met de va der identificeerde. Maar de ontwikke ling van zijn ik blijft op een zeer lage trap staan. Het leert niet meer, door intensieve en wederzijdse gevoelsrela ties zoals die met een echte vader mo gelijk zijn, zijn plaats tegenover de samenleving innemen”. ROERMOND. De geestelijkheid van de Roermondse Munsterkerk heeft besloten deze kerk buiten de mistijden voor alle bezoekers te sluiten. Verder zal er een wachtdienst worden opgericht die vanuit de sacristie het interieur van de kerk in de gaten moet houden. Deze maatregelen volgen op het feit dat de kerk steeds meer het mikpunt is van vernielingen en diefstal. Al eerder was men er toe overgegaan de kerk in de weekeinden voor publiek te sluiten, om dat juist op zaterdag en zondag het vandalisme zeer groot was

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14