Cinéclub haalt Film week uit le gezapige rust Baas boven baas in Nederlandse en Duitse versie Haarlemse Concertzaal als theater Balletgroep GROTE INZET GEBRACHT Actie in België voor Tijl „PORGY AND BESS” MET tie omgekomen TV vanavond s Verzameld werk van Nescio Parkeerverbod op Grote Markt in Brussel Agatha Christie: moord aan boord Gracia kondigt Frank aan Derde vioolconcert Paganini gespeeld TV dinsdag BIJ VLIEGRAMP Radio dinsdag TV maandag 7 MAANDAG 11 OKTOBER 1971 6 Franse schrijver overleden Soltzjenitsin klaagt over vertaling HAARLEM Het is alweer bijna twintig jaar geleden dat de eerste zegetocht van de opera „Porgy anS Bess” door Europa begon. De laatste voorstelling van deze tournee werd gegeven in Carré onder leiding van de on verge telijke Alexander Smal- lens met ons eigen Haarlems Orkest in de bak. Het zag er toen naar uit dat de kracht van deze oersterke opera voor goed gebroken was, maar gisteravond zong Porgy weer zijn al oude lied „I’ve got plenty o’nothing” in de Haarlemse Concertzaal, die voor deze gelegenheid met succes was omgebouwd tot theater. AMSTERDAM Het Goethe In stituut in Amsterdam (die artistieke contacten met Duitsland bevordert) organiseerde zondag in het Universi- teitstheater een interessante toneel- middag, gewijd aan een kort toneel- stuk van de jonge Duitse schrijver Peter Handke: Das Mündel will Vormund sein. Centrum speelde het eerst onder de titel „Baas boven iaas” (het ging enige maanden ge- eden in de Haarlemse Toneelschuur in première). Daarna volgde het Fo- rumtheater uit West-Berlijn. Taal moeilijkheden waren er niet: het stuk heeft geen enkele gesproken tekst. I WVVVWVVVVVVVVWVVVV' CHARLES BOOST -112; Transvaalbuurt 21.10 detective- van 10.45 18.00 18.50 zo 19.30 Porgy en Bess J. H. MOOLENIJZER. AMSTERDAM. De weduwe van de in 1961 overleden schrijver Nescio (pseudo niem voor J. H. F. Grönloh) heeft zater dagmiddag in het Oosterpark in Amster dam een beeldje onthuld dat Hans Bayens als hommage aan de Amsterdamse schrij ver heeft gemaakt. ille. het BRUSSEL (ANP). Met ingang van 1 maart volgend jaar zal de historische Grote Markt in Brussel voor een proefpe riode van zeven maanden autovrij worden gemaakt. Dat wil zeggen dat er een streng parkeerverbod voor de Grote Markt zal worden ingevoerd. ktober Micro elezen r van hem degen et be- ran de Als een van de schoolschip vestigt tijdelijk aan boord in de kapiteinshut. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21J0 22.00 22.50 18.45 18.50 18.55 19.00 20.00 20.15 20.21 22.40 22.45 19.55 20.00 20.15 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19 55 20.00 20.15 20.21 20.50 21.25 22.30 22.40 22.45 tond wij- kis- sten aria rmui- r ne- uit: elvis, iting, listen >n en :isten zaria, kilo- n 1975 mede- Jgrafi- rs van ing. 270- grote wart om, 3re- iho- jos; im- nir, sm- I met laken, Mag- ureau ikerk. innen en op orden zaal recies taald ■6,57; iddel tong city, ara- tien: Go- !me- dele erlt, ook, 9-85; iddel 8-25; leine i 81- 5-38; i 40- 85- rbot 8,80; >on, lew ■na- :en. ford, ndia, a V. slby; den; lehr- nell, alre, ling; Rot- Go— den; van De- Otto me- löft, Ha vik; lan- ion, Ci- igel, rad; tas- lidt, Ma- ind, Le- e orde in be an de ilag uit er van tot een gehele Sinter- moge- 1 halve ARNHEM. De bemanning van een autootje van de Arnhemse recherche houdt op enige afstand nog altijd een wakend oogje op het Rembrandt-theater, hoofd toneel van de Filmweek Arnhem. Intussen is de vrede getekend tussen het bestuur van de Filmweek en de Cinéclub, die het misnoegen van de organisatoren van de Filmweek wekte door het incident bij de opening op donderdagavond. Het plastiek is een uitbeelding van de drie hoofdfiguren uit Nesco’s verhaal „Ti taantjes”: Bavink, Hoyen en Koekebakker wier lotgevallen zich deels in de omgeving van het Oosterpark hebben afgespeeld. De uitgevter van Nesco’s werk G. A. van Oorschot kondigde aan dat mevrouw Grön loh en de heer G. Borgers directeur van het letterkundig museum in Den Haag een uit gave voorbereiden van het verzamelde werk van Nescio waarin ook nagelaten werk en varianten op verhalen uit boeken van de schrijver zullen worden opgenomen. „Nescio behoort tot het handjevol Neder landse schrijvers dat gelezen zal worden zolang er nog Nederlands geschreven en gesproken wordt”, zo zei de uitgever. Dit parkeerverbod is het gevolg van een eenparig besluit van de Brusselse gemeen teraad. Er zal nog nader worden bestu deerd of het mogelijk is de Grote Markt geheel vrij van verkeer, dus niet alleen van geparkeerde auto’s te maken. en zij verachten Sporting Life. Zij doen dit met een intensiteit die op alle aanwe zigen in de zaal overslaat. De hoofdrollen waren stuk voor stuk uitstekende zangers en acteurs van allure. Porgy John Swift, een bijzonder sym pathieke bariton. Bess Colette Warren, een verleidelijke en lenige sopraan. Crown Joel Thomas, een machtige reus met een vervaarlijk geluid. Sporting Life Albert Clipper, een zeldzame ellende ling. Een extra vermelding verdient de is nog dfried at hij van i van iloten. sfeer onze i'ezige 12.41 maar Interlokaal. i nieu- wordt van de ng van binatie Nederland I: Eerst het fabeltje en het nieuws. Dan, om vijf over zeven, AVRO’s Toppop, te presenteren door Ad Visser. Een half uur later bomen over boe ken. Marga Minco doet ditmaal een boekje open. Ze praat met jongeren over haar werk, over zichzelf en over werk van anderen; Ruud van Geel heeft als presentator de touwtjes in handen. Na het tweede journaal een reis naar Peyton Place, het plaatsje waar nog twee jaar lang wat aan de hand zal zijn. Om tien over negen het in Londen gegeven liefdadigheidsconcert. Gast vrouw is prinses Gracia van Monaco, die voor haar huwelijk met prins Rai nier duidelijk had laten weten nooit meer een stap in de wereld van de show te zullen zetten, ook niet als het chari tatieve doeleinden betrof, maar met die belofte voor deze ene keer dan toch maar brak. Ze introduceert Frank Sina- tra.Om tien uur AVRO’s Televizier met in aansluiting daarop het allerlaatste bulletin van de nieuwsdienst. sopraan Barbara Smith Conrad voor het aangrijpende gebed, dat zij op onnavolg bare wijze gezongen heeft. De geestdrift van het publiek was onge woon het komt maar zelden voor dat alle aanwezigen als één man opstaan en dat de acteurs zo spontaan worden toege juicht George Gershwin was een van de wei nige componisten die erin slaagden een fortuin te verdienen met componeren. Maar wat nog veel belangrijker is, het is hem gelukt de jazz te introduceren in de wereld van de symfonische muziek. In 1924 speelde hij in New York zijn „Rhap sody in Blue” met de „jazzband” Paul Whiteman. Deze premère werd bij- gewoond door grootheden als Jascha Hei fetz, Fritz Kreisler, Rachmaninow, Leo pold Stokowski en Igor Strawinsky. Het succes voor de zesentwintigjarige bio scooppianist was overweldigend de vol gende dag was hij wereldberoemd. Binnen een paar jaar waren er een miljoen gram mofoonplaten van de „Rhapsody” ver kocht en nog steeds is de plaat een best seller. Zijn Pianoconcert in F en de muziek bij „An American in Paris” hou den nog steeds repertoire, maar zijn meesterwerk „Porgy and Bess” uit 1935, dat in muzikaal opzicht zijn sterkste schepping mag heten, scheen in het ver- I geetboek te raken. De oorzaak van dit onverklaarbare ver- I schijnsel is waarschijnlijk, dat deze opera alleen maar door negerzangers kan wor- I den gezongen en het is uiteraard heel I moeilijk een „cast” samen te stellen die aan de hoge eisen van Gershwin voldoen I kan. Muzikale talenten en goed geschoolde negerzangers zijn er natuurlijk genoeg te vinden, maar op tournee gaan met Porgy and Bess betekent al het andere artistieke werk voor enige jaren vaarwel zeggen. Bijna alle hoofdrollen moeten dubbel be zet zijn en er moeten drie Porgy’s en drie Bessen zijn om de vermoeienissen van de vele voorstellingen het hoofd te kunnen bieden. Het gezelschap dat gisteravond op de planken verscheen zong en speelde met I een vaart en een inzet die aan het onmo gelijke grensden. De grote kracht van deze artiesten is dat zij zich van de eerste tot de laatste minuut volledig geven. Iedereen die op het toneel staat speelt of zijn rol belangrijk is of volkomen ondergeschikt, dat doet er niet toe. Zij bewonderen Bess I en zij houden van Porgy, zij haten Crown BRUSSEL. Mario R. bijgenaamd Tijl uit Limburg, de man die uit het Brusselse paleis van Schone Kunsten de „Liefdes brief” van Vermeer ontvreemdde, is in België nog steeds in het nieuws. Zondag werd in Antwerpen een groot scheepse actie gehouden waar ondermeer de Belgische Bond Zonder Naam, Caritas Catholica en studentenorganisaties uit Antwerpen, Leuven, Gent en Brussel zich achter hadden gesteld waarbij handteke ningen werd verzameld voor de actie „SOS Tijl”. Deze actie heeft tot doel zo veel mogelijk handtekeningen en sympa thiebetuigingen te verzamelen om de vrij lating van „Tijl uit Limburg” te verkrij gen. Mario had de geëiste losprijs voor de Vermeer, 200 miljoen frank (14,4 miljoen gulden) voor hulp aan de Oostpakistaanse vluchtelingen willen bestemmen, een ge baar dat in België brede waardering heeft gevonden. Tijl heeft zondag via zijn advocaat laten weten dat men hem niet als held moet beschouwen, en dat hij geen hulp behoeft. Opnieuw vroeg hij het publiek, geld in te zamelen voor de vluchtelingen in de hele wereld. KOPENHAGEN (AFP) De Russische Nobelprijswinnaar voor letterkunde 1970,1 Alexander Soltzjeni'tsin, heeft een uit I Roemenië afkomstige uitgever in Londen, I Alexander Flegon, er van beschuldigd dat I hij een slechte „piiratenvertaling” heeft I gepubliceerd van zijn jongste boek I „14 augustus”. De klacht van de schrijver is zaterdag afgedrukt in h,et Deense blad I „Berliingske Tidninge”. Volgens Soltzje nitsin had Flegon ook zijn vorige werken „verminkt met duizenden vertaal- en drukfouten”. j Flegon is inmiddels ook aangeklaagd door de Londense uitgeverij Bodley Head, die de betrokken auteursrechten bezit. Flegon heeft verklaard van mening te zijn geweest, dat het werk van Soltzjenitsin in het buitenland vrij mag worden gepubli ceerd, omdat het in de Sovjet-Unie onder gronds is verschenen. LONDEN (AP). Voor de eerste maal sinds 131 jaar is het derde vioolconcert van de Italiaanse virtuoos Paganini, die in 1840 is gestorven, uitgevoerd. Het vioolconcert nr. 3 werd ontdekt door de Poolse violist Henryk Szering, en die bracht het gisteravond in de Royal Festival Hall te Londen ten gehore. Hij werd bege leid door het Londense symphonie-orkest. Paganini heeft vijf vioolconcerten ge- tieke acties worden gevoerd. Een ervan was het onverwachte optreden in het feest programma. Het binnenhalen van Cinéclub in Arnhem, waarvoor ze 10.000 vergoe ding ontving, kon dus niet beschouwd worden als een op de plaats rust binnen de muren van het Saskia Theater. Er zijn nog meer verrassingen te ver wachten. Vooral omdat de aanwezige be stuursleden van Cinéclub zich gediscrimi neerd voelen ten opzichte van andere ge nodigden van de Filmweek. Zij zijn slecht gehuisvest en delen niet in de faciliteiten van bijv.'de perskamer. En zij protesteren tégen de hele opzet van de Filmweek, met name tegen dej ga la-avonden, dure recep ties, hoge toegangsprijzen voor jongeren, etc. die het Arnhemse gebeuren tot een elitair en kapitalistisch verlengstuk van het establishment maakt. Voldoende bezwaren dus om storm te lopen en nu en dan Arnhem in het teken van de Filmweek uit zijn gezapige rust te halen. Bovendien voelt Cinéclub zie ge steund door een handtekeningenactie onder een protestbrief tegen het politie-optreden waaronder de namen van Joris Ivens (die in Parijs telefonisch om adhesie was ge vraagd) en Bert Haanstra als gangmakers fungeerden. Nederland H: Na het fabeltje en het nieuws-in-het-kort draagt de NOS de wacht op het tweede net over aan de KRO. Een tekenfilmpje, van Felix de Kat, de derde aflevering "van Wij, Heren van Zichem en na het nieuws van acht uur de documentaire „De buurt blijft” van Leo Akkermans. Problemen ook in de Trapsvaalbuurt in Leeuwarden. De bewoners van ge noemde wijk hebben met medewerking van studenten plannen opgesteld om de wijk voor verkrotting te behoeden. Na afwijzing van een eerste rekest aan de VVVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVIAAmRfVVVVVVVVVVVVVVV^Ari/VVVVVVVVVVVVVVVWVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV^ DOOR CENTRUM EN FORUM ALS TWEEDE IN een serie van vier films die de KRO op maandag uit zendt onder de verzameltitel „Agatha Christie en de film”, wordt vanavond „Murder ahoy” ofwel „Moord aan boord” vertoond. Zoals de titel al aan geeft speelt de handeling rond de hoofdpersoon van deze serie, de vrou welijke privé-detective miss Marple (Margaret Rutherford) zich af aan boord van een schip. Geen gewoon schip, maar een oud. opleidingsschip dat in de haven ligt en ingericht is als een onderkomen voor verwaarloosde kinderen. gemeente werd een open wijkcomité op gericht. In de documentaire De buurt blijft, laat Leo Akkermans zien wat het wijkcomtié zoal onderneemt om de buurt te redden. Van Leeuwarden ver volgens naar het opleidingsschip Battle dore waar Jane Marple een serietje moorden oplost. Na het laatste nieuws de les 5 van de Teleaccursus E.H.B.O. Handke heeft in dit stuk zeer nauwkeu rig de handelingen voorgeschreven, die twee toneelspelers als een boer en zijn knecht moeten uitvoeren. Maar wat een verschillen in regie- en spelopvatting. Op het eerste gezicht kun je zeggen dat de Duitse opvoering heel wat beter was dan die van Centrum. De regie van Hans Peter Fitzi was veel gedetailleerder en zorgde tegelijkertijd voor een veel even wichtiger opgebouwde spanning. Veel wat duister bleef bij Centrum, werd bij Fo- rum verklaard. Voorbeeld: in de boerenkamer hangt het hele spel door een zweep aan de deur. 1 Centrum-regisseur Christiaan Nortier maakt niet duidelijk waarom die zweep daar hangt. Bij de Duitsers zien we dat wel. Van meet af aan is de knecht bang, dat de boer de zweep zal pakken, om hem te tuchtigen. Op het enige moment dat de knecht werkelijk in opstand komt tegen zijn horige positie, gooit hij klitten naar de boer. Terwijl het toneel donker wordt, zien we nog net hoe de boer naar de zweep grijpt. In de volgende scène drup pelt bloed uit de mond van de knecht. De symbolische functie van de zweep is bij Centrum nergens te bekennen. Daar is het veel meer de geestelijke terreur van de boer, die zijn knecht tot bloeden brengt. De verhouding tussen baas en knecht speelt zich in de opvatting van regisseur Christiaan Nortier veel meer af op een innerlijk vlak. Wim van der Grijn en Hans Dagelet zijn als twee spelers, als twee mensen bezig. Hun maskers zijn ook doorzichtig in tegenstelling tot de Duitse maskers. De machtsverhouding die zij uit drukken, is veel universeler dan in de opvatting van Fitzi. De Duitse opvoering illustreert meer dan dat ze duidelijk maakt wat onder de oppervlakte der handelingen gaande is. Robert W. Schnell is een machtig dikke boer, veel ouder dan Pierre Byland, de domme knecht. Hun maskers accentueren hun uiterlijke typeringen. De voorstelling is magistraal, evenwichtig, gedetailleerd en oneindig vindingrijker dan de Neder landse. Maar ze blijft een meestal komi sche anekdote, feilloos verteld, maar anekdote. Maar als het gaat om de spanning tussen twee spelers en de zaal dan is er in de Nederlandse voorstelling veel meer aan de hand. Deze voorstelling prikkelt met opzet het publiek. Een voorbeeld mag dat illustrerende scène, waarin een ketel water aan de kook gebracht wordt, duurt bij de Duitsers vier minuten en intussen draaft de knecht af en aan met stapels serviesgoed. Bij de Nederlanders duurt dezelfde scène twaalf minuten. Niets ge beurt; de spelers wachten met de zaal tot het water kookt. Dat is geen entertain ment meer voor het publiek zoals de Duitsers bereiken, maar een tarten. Het publiek raakt daardoor op een veel direc tere manier betrokken bij hetgeen op het toneel gebeurt. J. HEIJER BUENOS AIRES (AFP/Reuter). Negen balletdansers van het Colon-theater te Buenos Aires zijn zondagavond omgeko men bö een vliegtuigongeluk. De Cessna waarmee zij van het vliegveld van de Ar- gentynse hoofdstad waren opgestegen kreeg motorpech en maakte anderhalve kilome ter verderop, in de rivier La Plata, een noodlanding. Het vliegtuigje bleek niet ernstig beschadigd, maar duikers stelden vast dat niemand van de inzittenden het ongeluk had overleefd. De groep was onderweg naar Bahia Blanca in het zuiden van het land om daar op te treden. Onder de slachtoffers zijn de prima bal lerina Norma Fontenla, Olga Ferri en José Neglia, die op het internationale danscon- cours in Parijs in 1968 een gouden medaille behaalde. schreven maar het derde nooit gepubli ceerd omdat hij vond dat het zo moeilijk was dat geen andere violist het tot zijn recht kon laten komen. De Londense kritiek loofde Szering die het technisch zeer moeilijke concert uit voerde. De muziek vond men evenwel wat „gewoon” en „aantrekkelijk op een ietwat banale manier." Szering maakt deze week een grammo foonplaat van het concert. De uitvoering van gisteravond, die door de televisie is opgenomen, zal in heel Europa worden uit gezonden. PARIJS (AFP). De Franse schrijver Philippe Heriat, lid van de Academie Gon court, is zondagavond na een langdurige ziekte op 73-jarige leeftijd in Parijs over leden. Heriat is tevens journalist, litterair cri ticus en dramaturg geweest. Hij verwierf in 1931 de Theophraste Renaudot-prijs voor zijn werk „l’Innocent”, de Goncourt-prijs 1939 voor „Les enfants gatés” en de grote romanprijs van de Franse Academie in 1946. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Actu aliteiten. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Voor de vrouw. 10.00 (S) Aubade. 10.30 Nws. 10.33 (S) Aubade. 11.00 Voor zieken. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Me- ded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. Actualiteiten. 13.00 Raden 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) 14.30 Adres onbekend. 15.30 Nws. 16.00 Vraaggesprek met be kend Nederlander. Overheidsvoorl. 17.00 Surinaamse luchtpost. 17.10 (S) Metropole orkest. 17.25 Voor kinderen. 17.30 Nws. 17.32 Actualiteiten. 18.00 (S) Licht ensemble. Pol. Partijen. 18.19 C.H.U. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 18.50 Voorbeschouwing. 19.00 Dilettan- I ten: Harmonie orkest. 19.30 Dood doet j leven. 19.45 De zingende kerk. 20.00 (s) j Klass, en mod. orkestwerken. 21.00 (S) Monoloog. 22.00 (S) Klass, liederen. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Actualiteiten. 23.15 Licht progr. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) i Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 I Journaal. 8.20 (s) Dag met een plaatje. I B.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij- j ding. 9.00 Veertigjarig bestaan Volks- muziekschool Willem Gehrels (11). 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) Oude kamer- muz. 10.00 Voor kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Ron- dom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Over- heidsvoorl. Voor de landbouw. 12.40 I Knipperlicht.'13.00 Nws. 13.11 Journaal. I 13.30 (S) Opera van Meyerbeer. Toe- I lichting. 14.35 Alert! 15.00 Zoeklicht op I Nederland. 16.00 Nws. 16.03 Alg. be- I schouwingen 2e Kamer. 17.00 Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.50 Alg. beschouwingen 2e Kamer. 19.00 (S) Licht orkest. 19.25 Paris vour parle. 19.30 Vanavond. 20.00 Nws. 22.30 Vanavond laat: Lichte muz. 22.55 Me- ded. 23.00 Nws. 23.10 Journaal. 23.55 I Nws. I HILVERSUM III I 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. I 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker show. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. BRUSSEL 324 M 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Verkeerstips. 18.45 Sport. 18.55 Taal- wenken. 18.57 Intermezzo. 19.00 Nws. en actualiteiten. 19.45 Syndicale ru briek. 19.55 Intermezzo. 20.00 Platen- progr. 22.00 Nws. 22.20 Jazz. 23.00 Nws. 23.10 Stemmige muz. 23.40 Nws. Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame.' NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: AVRO’s Toppop 2. (K) Boekje open. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Peyton Place. (K) Liefdadigheidsconcert Frank Sinatra en Grace Kelly. AVRO’s Televizier Magazine. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: Doe. Leeuwarden. Agatha Christie - film. NOS: (K) Journaal. TELEAC: EHBO (5). Nederland I en 14.00 NOS-NOT: Schooltele visie. NOS: Samenvatting Alg. be schouwing 2e Kamer. 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. 18.55 NOS: (K) Journaal. 19.00 STER: (K) Reclame. 19.05 VARA: Volgende patiënt (se rie). 19.30 (K) Koning Klant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. 20.20 VARA: Documentaire serie (dl 2). 22.00 Gesprekken met kinderen, ou ders en onderwijzers. 22.15 (K) Achter het Nieuws. 22.40 NOS: (K) Journaal. 22.48 Samenvatting Alg. beschouwing 2e Kamer. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame, NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Zo moeder. zoon. (K) De koerier van de keizerin (film). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Stief been en zoon (serie). Hier en Nu. (K) Eenmaal, andermaal. Ander nieuws. NOS: (K) Journaal. TELEAC: Economie (2). Het bestuur van de Filmweek is niet kunnen ingaan op de wens van Cinéclub I om het politie-optreden van donderdag te veroordelen, omdat het bestuur van de Filmweek niet genoeg inzicht heeft in wat er nu precies is gebeurd. Wel is overeen- I stemming bereikt over de wens van Ciné club zelf haar programma te kunnen be palen en de toegang tot de voorstellingen van Cinéclub gratis te maken. De discussie over een en ander was zondagavond op video-projectie te zien in de hoofdvoor stelling van het Rembrandt-theater. Van de zijde van het bestuur van de Filmweek werd het verwijt gemaakt dat men medewerking aan Cinéclub had gege ven die niet is gehonoreerd. Cinéclub van haar kant vond de medewerking te schriel en beneden verwachting. Verder had Ciné club een tolerantere houding jegens haar cinegrafisch-politieke agitatie verwacht. Cinéclub gaf zondagavond de laatste van de zes politiek geëngageerde filmvoorstel lingen, zoals die in het programma van de Filmweek waren voorzien. Deze voorstel ling omvatte onder meer een film die de milieuvervuling door de Amerikaanse in dustrie signaleerde. De film was gemaakt door een aantal Amerikaanse studenten met medewerking van de Nederlander Leonard Henny. De komende dagen beoogt men voorstel lingen buiten de organisatie van de Film week om te houden voor de werkende jeugd, voor scholieren en voor buurtge meenschappen. Voorts zijn er plannen een „alternatief” sluitingsfeest te geven als woensdag de Arnhemse Filmweek ook officieel feestelijk wordt besloten. Onze medewerker voor de filmkunst, Charles Boost, tekent het volgende hierbij aan: Zoals bekend is Cinéclub door de Stich ting Arnhemse Filmweek bij het Festival betrokken om ook het verschijnsel politiek geëngageerde film in het geheel van film activiteiten te betrekken. Het bestuur zegt nu het als bekend te achten dat het werk van Cinéclub zich niet beperkt tot alleen maar het vertonen van film (waarvoor het in Arnhem het Saskia Theater ter beschik king kreeg) maar dat daarnaast ook poli- curatoren van dit Miss Marple zich en installeert zich En dan gaan zich merkwaardige dingen in deze ogen schijnlijk onschuldige omgeving af- spelen, mysterieuze verdwijningen en moorden die de speurster in de actieve ouwe vrijster opnieuw doen ontwaken. Opnieuw toont Margaret Rutherford precies de figuur te zijn die Agatha Christie voor ogen moet hebben ge staan toen zij de excentrieke Miss Mar ple literair concipieerde. Een wat eigen zinnige. zware vrouw die de buiten wereld door haar gespeelde gemoede lijkheid om de tuin wist te leiden en dus ook de misdadigers die zij op het spoor was door haar onverwachte scherp zinnigheid en activiteit verraste. Span ning, maar vooral ook amusement zijn de bestanddelen van deze routine-film van George Pollock die opnieuw zwaar leunt op het komisch en origineel ta lent van Margaret Rutherford.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 7