MET GROEISTUIP JES VPRO-ledental boven rode streep Riccardo Muti leidde onvergefelijk „Requiem Nieuwe Raad voor de Kunst ,,’N MAAGD Ot jE DAK 0 ill Picasso viert veriaardag 3 B®, i Acteurs redden musical Discussie over Reportage over Philippijnen TV dinsdag BREDER WERKTERREIN NODIG pers en muziek door amateurs Miss Marple lost het op th ui TV vanavond Radio dinsdag TV maandag i i 9 MAANDAG 18 OKTOBER 1971 (Van onze kunstredactie) PERFECTE UITVOERING IN AMSTERDAM 99 Studententoneel naar Polen TILBURG De nieuwste musical op de vaderlandse planken ,,’n Maagd op je dak” ziet er niet naar uit dat hij de successen van My Fair Lady en Anatevka zal overtreffen. Integen deel. Het verhaaltje is vrij onbenul lig, gebaseerd op het kluchtwerk van de oude Romein Plautus, het geen men tracht te verbergen achter veel geren en gehuppel en komedian- terig gedoe. 4 - sa WV\Art/VVW>nA/WVVVVVV PIB ““L (Van onze correspondent) Verdi J. H. MOOLENIJZER llibar 21.15 CHARLES BOOST IW«A4VWMWVMVMMWWWWWMWWWVWWV*AAAfWVWUWWWVWWWWWW PARIJS 19.30 Het Economie andag 'abel- Wat de samenstelling van de nieuwe raad betreft kwam men tot de slotsom, dat het onjuist is het maximum aantal le den in de wet vast te leggen. Volstaan kan worden met het minimumaantal van 25 te Vervolgens voor de derde keer Aga tha Christie en de film „Murder at the Gallop”. Daarna het laatste nieuws en de Teleaccursus EHBO. 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 22.30 22.35 22.40 erlijk n het t>n: 0 naai; raden van eheel 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 kt bo- wes- ingen en en komt g. De door i ge- ceaan X?» 18.45 18.50 18.55 19 00 19.05 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 21.45 22.25 22.40 22.45 19.55 20.00 20.15 20.21 20.50 21.25 22.20 liedjes kunnen zingen, in een musical als deze kan ze zich toch niet helemaal waarmaken, noch qua stem, noch wat de uitbeelding betreft van het warmbloedige meisje Philia, de partij voor de Romeo (René Frank) die wel prettig zingt, maar AMSTERDAM Het werkterrein van de Raad voor de Kunst zal breder moeten z<jn, dat blijkt uit het rapport, dat de com missie tot herziening van de wet op de Raad voor de Kunst heeft opgesteld. Er moet duidelijk worden aangegeven welke beleidsterreinen een toekomstige Raad voor de Cultuur zou kunnen omvatten. UTRECHT. De VPRO heeft op dit moment 144.885 leden, te weten 56.481 leden-contributanten en 88.404 leden abonnees. Een aantal kan echter niet ais leden in de zin van de Omroepwet worden beschouwd. De VPRO neemt evenwel met zekerheid aan, dat het aantal voor de wet tellende leden (de genen, die omroepbijdragen betalen) boven de honderdduizend ligt. VPRO- voorzitter drs. H. J. Penders deelde dit zaterdag op de ledenraadvergadering van de VPRO in Utrecht mede. van de Messa da Re- San Marco in Milaan, bijzonder godsdienstig, zich gedreven een Re- Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: Wij, Heren van Zichem. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO-RKK: Het dorre land van de belofte (doe.) Agatha Christie: Moord in Gal lop. NOS: (K) Journaal. Hij studeerde aan het Giuseppe Verdi- conservatorium in Milaan en sloot zijn studies af met de hoogste onderscheidin gen. Hij is pas 30 jaar, maar hij heeft nu al contracten afgesloten tot eind 1975. In zijn optreden is hij zeer eenvoudig, maar zijn gezag is vanzelfsprekend. Zijn kennis van zaken blijkt uit elk gebaar. Zijn bewegingen zijn bijzonder suggestief en zelfs in het grootste geweld van het „Dies Irae” laat hij zich niet tot ruwheid verlei den. Zonder zichtbare inspanning bereikt hij een onverwacht pianissimo, dat hij dan nog weet terug te brengen tot de uiterste grens van hoorbaarheid. aan het acteren ook niet zo hard toekomt. Arnold Geldermans als Zenubal, de slaaf, is een creatie apart, zeer het aankijken waard. Kortom: Wie redden het het beste in deze musical? De mensen die uit de toneelwereld komen. De stap van acteren naar zingen is kennelijk een stuk minder groot dan die van zingen naar acteren. Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Toppop. (K) Boekje Open. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: Analyse. (K) Peyton Place. (K) Muziek is troef. AVRO’s Televizier-Magazine. 18.45 18 50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 20.30 21.15 22.05 22.55-23.00 NOS: (K) Journaal. NOG EEN PAAR FILMS uit de serie Agatha Christie en de film” en Marga ret Rutherford als de bemoeizuchtige Miss Marple is net zo’n populaire ver schijning op het tv-scherm geworden als een der figuren uit „Peyton Place” of „Coronation Street”. De films zijn destjjds met een gemiddelde tussen poos van een jaar in de bioscopen ver schenen zonder veel opwinding te ver oorzaken en zonder Mrs. Rutherford tot een geliefde ster te maken. 22.35 22.40-23.10 TELEAC: EHBO (6) UTRECHT. Een studententoneelgroep uit Utrecht neemt deel aan het jaarlijkse studentenfestival in de Poolse stad Wro claw, dat zondag is begonnen en een week duurt. De Utrechtse groep, in totaal be staande uit elf deelnemers, is officieel uit genodigd door de Poolse regering. Gespeeld wordt het stuk „De verzame laars” van de Engelse auteur Naftaly Yavin in de regie van Peter de Baan. De Nederlandse groep geeft tijdens dit festi val drie voorstellingen. In totaal nemen twaalf groepen uit negen landen deel. cS o 2 1 2 0.1 7 1 1 1 1 4 3 0 0.3 2 1 0.3 0 0.5 0 2 0 9 1 0 0 13 0 0 4 1 0 0 o o o o o 0.2 AMSTERDAM. Riccardo Muti, een in Nederland nog volslagen onbekende jonge Italiaanse dirigent, heeft zaterdag middag in het Concertgebouw een uitvoe ring van het Requiem van Verdi geleid op een wijze die zonder meer als geniaal kan worden bestempeld. In Italië wordt hij beschouwd als de opvolger van Toscanini en daar is alle reden toe. neerdalen. De vier fagotten verspreiden een serene rust in hun soli. In het gehele orkest heerste een absolute eenheid van tempo en intonatie. Het Groot Omroep koor dat bekend staat als een van de beste koren in Europa heeft prachtig gezongen, zelfs in het pianissimo was de tekst woord voor woord verstaanbaar. Natuurlijk waren er ook sporadische momenten waar van een kleine inzinking gesproken kan worden. De levensgevaar lijke inzet van het „Agnus Dei” in octa ven voor sopraan en mezzo-sopraan, bleek zelfs voor Luisa Bosabalian en Julia Ha- mari een te grote opgave te zijn. Ook de bas Bonaldo Giaiotti (een stem als een bronzen klok) had zo nu en dan met de zuiverheid te kampen, maar ik zou bijna zeggen „Wat doet het ertoe?” Solisten zijn ook mensen en de enorme spanning waar aan zij in dit werk bloot staan wordt ook hen weleens te machtig. De tenor Wieslaw Ochman kon zich vrijer voelen want hij had tevoren om clementie laten verzoeken wegens een lichte keelaandoening. Een vol kwartier lang heeft een menig te mensen Riccardo Muti toegejuicht in het besef dat zij een zeer zeldzaam muzi kaal gebeuren hadden meegemaakt. Het was in de ware zin des woords een onvergefelijke uitvoering. U kunt er naar luisteren op Vrijdagavond 5 november van 21.00-22.30 uur tijdens een uitzending van de VARA. Nu, kort achter elkaar in serie ver toond, roepen ze belangstelling en emo ties op die alleen verklaarbaar zijn uit de regelmatige confrontatie op korte termijn met een bepaalde persoonlijk heid, waardoor een betere relatie tot het publiek ontstaat dan in de praktijk van het filmwezen mogelijk is. „Murder at the gallop” is de titel van de derde film die de KRO vanvond om 21.15 uitzendt en opnieuw treedt Ge orge Pollock op als regisseur. Het sche ma van de handeling is eveneens on veranderd. Geheel toevallig raakt Miss Marple weer geconfronteerd met een moordzaak, waarna ze het niet kan laten zich verder met de kwestie te bemoeien. Ditmaal komt de misdaad in haar leven als zij collecteert voor een liefdadig doel en op het laatste adres dat zij die dag aandoet, een dode man van de trap afvalt. Het is de rijke, cynisch en eenzaam levende Mr. Enderby en Miss Marple ziet onmiddellijk dat dit geen gewoon geval van hartaanval is, zoals de alge mene opinie luidt, maar dat er sprake is van moord. En haar vermoeden wordt bevestigd, als de notaris het testament van de zonderlinge Enderby voorleest en een zuster van de overledene die ook haar achterdochten heeft, vermoord in haar cottage wordt aangetroffen. Van dat ogenblik af galoppeert Miss Marple onvervaard naar de oplossing van het mysterie. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV(K) Dier en Vriend (se rie). (K) De koerier van de keizerin (film). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. (K) Stiefbeen en zoon (serie). Hier en Nu. (K) Arsène Lupin (serie). Hoogtepunten uit Samson. Radio Kamer Orkest. NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. -23.10 TELEAC: (3). srweg S „De rlijn”. ties onder uiterst beperkte omstandig heden heeft moeten verwerkelijken, maar daarin niet altijd heeft kunnen slagen. De ledenraad besloot met ingang van 1 januari 1972 de abonnementsgelden voor het programmablad „Vrije Gelui den” met drie gulden te verhogen. Gebaseerd op een oplage van 90.000 •exemplaren zal dat de VPRO een be drag van 264.000 extra opleveren. Door deze verhoging kan het aanvan kelijk voor 1972 geraamde tekort van bijna twee ton weggewerkt worden en behoeft het eigen vermogen van de VPRO, dat ook omstreeks twee ton bedraagt, niet te worden aangesproken. Nieuw in het door Pim Jacobs te presenteren programma ook de amuse ments- en muziekagenda met onder meer „En nu naar bed” van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink. Dan is er de rubriek „Dat zie ik”, waarbij bezoekers moeten raden welk liedje door het uit Letty de Jong, Tiny van Kingen en Judith van Rijn bestaande trio wordt „gemimed”. Gasten in Mu ziek is troef: Liesbeth List en de Roe meense zangeres Maiza Costache. De muzikale leiding is in handen van Rogier van Otterloo. AVRO’s Televizier en het laatste nieuws maken het t.v.- avondje „vol” Nederland 1. Na de fabeltjeskrant en het journaal gaat de AVRO op de populaire toer met Toppop. In de vier de aflevering van Boekje Open, het programma waarin jonge mensen hun favoriete schrijver ontmoeten en met hem ook in discussie kunnen treden, komt vanavond A. den Dollaard. Aansluitend aan het tweede journaal een aflevering van Peyton Place en „Muziek is troef” Ook hieraan is in de afgelopen tijd wat geschaafd om het een beetje anders op de buis te kunnen brengen. Die veranderingen komen neer op een andere quiz (in de plaats van kegelkwis nu de sleutelkwis) waarbij behalve twee bezoekers ook Piet Bambergen en René van Vooren betrokken zijn. UTRECHT. Het congres over pers en amateuristische muziekbeoefening, dat za terdag in Utrecht werd gehouden, was zeer slecht bezocht. De organiserende stichting „Centraal Beraad Amateuristi sche Muziekbeoefening” bleek met dit dis cussieonderwerp nog geen 100 mensen te hebben aangetrokken. De aanwezigen hebben 's middags gedis cussieerd over een aantal recensies, opge leverd door vakjournalisten en free lan cers naar aanleiding van twee optredens, verzorgd door ensembles van de Utrechtse gemeentelijke muziekschool. De discussie, die gedegen door de jour nalist Wim Thijsse geleid werd, liep soms nogal hoog op. Amateurs blijken door re censies sterk te worden aangegrepen, maar willen ze toch liever niet missen. Het ver slag echter, zo bleek althans in deze bij eenkomst, wordt als belangrijker be schouwd dan de kritiek. Amateurs willen graag schouderklopjes, zo werd door meer dere deelnemers gesteld en deze krijgen pas zin, wanneer blijkt dat de recensent ook kritisch te werk kan gaan. Weer an deren echter, zouden gedetailleerde en zo nodig harde kritiek graag in hun dagblad vinden. Begeleiding, voorbeschouwingen en aan dacht ook buiten het directe kader van de krant van de zijde van de criticus zouden zeer op prijs gesteld worden. Voorts werd een pleidooi gevoerd voor journalis tieke belangstelling voor die amateurs bij de muziekbeoefening, die nooit de open baarheid haalt, het typische „huiskamer- spel” bijvoorbeeld. Jongeren verweten de Nederlandse pers in het algemeen, dat de recensenten het concert belangrijker vinden dan het mu ziekleven, zoals men dat bijvoorbeeld terug kan vinden op wekelijkse repetities van koren. Raad voor de Kunst zien in het perspec tief van een ontwikkeling naar een cultu rele raad, dan zal hierbij moeten worden aangegeven hoe de organische verbindin gen met andere sectoren tot stand kunnen worden gebracht. De Raad voor de Kunst was het erover eens, dat de nieuwe raad ook de bevoegdheid moet hebben om an deren dan de minister te adviseren als er om gevraagd wordt en indien er naar het oordeel van de raad overwegend aspecten van het landelijk kunstbeleid bij zijn be trokken. Onder die andere zijn niet de Sta- ten-Generaal begrepen. De raad wenst geen medespeler te worden in het politiek- bedrijf. Wel wil de Raad voor de Kunst de deur open laten voor incidentele, informa tieve gesprekken met de veste kamercom missies voor Cultuur. Recreatie en Maat schappelijk werk. De Amerikanen Shevelove en Gelbart schreven de tekst, die vooral is toegespitst op de figuur van de slimme slaaf Quasi- lus. die in New York door Zero Mostel tot een groot succes is gemaakt. „A funny thing happened on the way to the forum” werd hier door Jaap van de Merwe ver taald met „Een maagd op je dak”. Over het clichématige van de inhoud is nog wel heen te komen, als de uitvoering maar volmaakt gebracht wordt. Maar daaraan ontbrak wel het een ander op de première zaterdagavond in de stampvolle Tilburgse schouwburg. Misschien zijn het groeistuip)es, waaraan de musical lijdt, en dan is te hopen dat ze snel mogen slijten. Vervelender is het als een musical op een echt belangrijk punt de mist ingaat: namelijk op het punt van de verstaan baarheid. Dat heeft niets met première- koorts te maken, dat is gewoon een echte fout. Want met de verstaanbaarheid valt en staat een hele voorstelling. Of Jaap van de Merwe werkelijk een briljante vertaling heeft gemaakt van de oorspronkelijke Engelse tekst, geloven we gaarne, maar dat was helaas alleen in de gesproken gedeelten, en niet in de liedjes te merken: die werden volledig overstemd door het orkest. Wat u in de musical ziet, zijn „dolle grappen”, ren-, draaf- en verkleedpartijen, waarbij uiteraard wie had anders ver wacht Lex Goudsmit als Quasilus het glanzende middelpunt is. Ook Herbert Joeks als de oude snoeperd Senilius is duidelijk aan te zien dat hij een oude rot in het vak is, onverstoorbaar als hij zijn gang blijft gaan. Thérèse Steinmetz mag dan uitstekend Nederland 2. De KRO volgt de fa beltjeskrant en het journaal op met de serie Wij heren van Zichem. Dan het nieuws en dan de KRO/RKK docu mentaire „Het dorre land van belofte”, gemaakt door Joost Tholens en Frans Wijsen. Zij belichten in hun film de rol van de r.k. kerk bij de sociale ontwikkeling van de Filippijnen, waar zo’n 32 miljoen mensen leven en waar nagenoeg iedereen katholiek is. land is arm. Missie en zending zijn actief met het tot stand brengen van sociale verbeteringen. Aan de hand van beelden van cineast Peter Bos vertellen Joost Tholens en Frans Wijsen over het hoe. wat en waarom. Uitvoerig is tijdens de ledenraadver gadering opnieuw stilgestaan bij de doelstellingen van de VPRO, zulks aan de hand van een door de huis-socioloog samengestelde nota. Drs Penders zei, dat het risico van het ontstaan van een kloof tussen het programmamakend en informatieverspreidend radio- en tele visiebedrijf enerzijds en de potentiële luisteraars en kijkers anderzijds voor komen moet worden met een voortdu rende wisselwerking tussen bestuur en leden van de VPRO en een zo groot mogelijke betrokkenheid van de leden bij het programma .Het zal zijns in ziens nodig zijn om in het belang van en ter effectuering van deze wissel werking op verschillende niveaus zoveel mogelijk deskundigen en geïnteresseer den te mobiliseren. VPRO-directeur S. J. Doorman zei- ,dat de omroepvereniging meer proef- programma’s zal gaan maken teneinde de daarmee opgedane ervaringen in het hele programmabeleid in te passen. „Door de hele reconstructie van de ver eniging zijn we daar de laatste jaren niet aan toe gekomen en hebben we daardoor ook wel eens de plank misge slagen” aldus de heer Doorman. Hij zei, dat de VPRO te hoge ambi- Vanavond doet A. den Doolaard een Boekje Open. Cornelis Spoel stra, zoals hij bij de Burgerlijke Stand staat ingeschreven, werd op 7 februari 1901 te Zwolle geboren. In 1926 debuteerde hij als dichter met de bundel „De verliefde beton werker’’ maar sterker was toch zijn proza. Zijn werk heeft een sterk journalistieke inslag. Dit komt vooral tot uitdrukking in zijn reisverhalen. Groot succes oogstte Den Doolaard al, in 1931 met de Druivenplukkers, maar ook „Oriëntexpres” (1934), „De grote verwildering” (1936) en „Wampie”, de roman van een zorgeloze zomer (193S) vonden gretig leespubliek. Ook na de oorlog ontplooide hij grote activiteiten. Vooral de ro man „Het verjaagde water” (1953) over Walcheren werd een opmer kelijke reportage. Gedurende de oorlog week Den Doolaard naar Engeland uit waar hij een plaats vond achter de microfoon van Ra dio Oranje. Zijn felle commentaren werden in bezet Nederland met graagte (illegaal) beluisterd. vermelden. Zo ontstaat er ruimte en flexi biliteit om de nieuwe raad veelzijdig te kunnen samenstellen. Recht kan worden gedaan aan representativiteit en veelzijdi ge deskundigheid als van de nieuwe raad drie evengrote groepen leden deel uitma ken, die alle door de kroon worden be noemd. Deze benoemingen zouden dan moeten geschieden op voordracht van de representatieve organisaties* van kunste naars, op voordracht van andere organisa ties en instellingen voor een breder terrein van kunst en cultuur, en rechtstreeks na overleg met de raad. Dit laatste biedt de mogelijkheid om nadat tweederde van de leden bekend is, nog onvoldoende vertegen woordigde sectoren of deskundigheden tot hun recht te laten komen. Daardoor kan een in alle opzichten evenwichtige samen stelling van de nieuwe raad worden be reikt, meende de raad. In de raad voor de kunst gingen stemmen op om een full-ti me voorzitter en ondervoorzitter van de nieuwe raad te krijgen. Met nagenoeg al gemene stemmen was men het er tenslotte over eens dat dit juist niet moest. Pablo Picasso wordt op 25 oktober 90 jaar. De dag wordt gevierd met bijzondere tentoonstellingen en andere feestelijkheden in alle delen van de wereld. Verwacht wordt, dat Picasso zelf zich op die dag verre van het feestgedruis zal houden. Hij haat verjaardagen en wil niet horen van de dood. Hij leeft alsof hij de zekerheid heeft 100 jaar te worden. In zijn huis te Mougins in Zuid-Frankrijk ont vangt hij slechts enkele vrienden, die daar voor een elektronisch bewaakte poort moe ten passeren Maar via deze weinige be voorrechten is het nieuws gekomen, dat de gezondheidstoestand van de meester uit stekend is en dat hij zijn plezier in venna - kelijke vermommingen nog niet kwijt is Hij werkt nog steeds in een koortsachtig tempo. Overigens gaat Picasso weinig meei uit. Strandwandelingen maakt hij nooit meer. Evenmin gaat hij nog naar stieren gevechten en ook aan de autoritten in de bergen is een einde gekomen. Zijn onver wachte bezoeken aan kunsttentoonstellin gen in de buurt zijn gestaakt. Hij verlaat zijn villa op het ogenblik nog een enkele maal voor een bezoek aan zijn tandarts in Cannes. Dit heeft de huidige Raad voor de Kunst zaterdag op zijn plenaire openbare verga dering in het RAI-congrescentrum in Am sterdam besloten. De Raad gaf er bij aan, dat in de culturele sector ook de volgende terreinen kunnen worden aangeduid: lec tuurvoorziening, oudheidkunde en mu- seumwerk, archiefwerk, pers, omroep, en sport, jeugd- en jongerenwerk, natuur bescherming, recreatie, musische vorming en kunstbeoefening. Het werkterrein van de nieuwe Raad voor de Kunst zou voor alsnog (beperkt kunnen blijven, zoals de herzieningscommissie heeft aangegeven. De sprong van een Raad voor de Kunst naar een Raad voor de Cultuur wordt thans nog te groot geacht. Maar wil men de nieuwe Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: Volgende patiënt (se rie). (K) Tik Tak Tor. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: Als een traan in de Oceaan (3). (K) Achter het Nieuws. NOS: (K) Stichting Socutera. (K) Journaal. -22.48 Weekoverzicht schoolte levisie. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7 02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Actu aliteiten. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Voor de vrouw. 10.00 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12 50 W.K. Hockey in Barcelona. 13.00 Raden maar 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op dinsdag. 14.30 Adres onbekend. 15.30 Nws. 16.00 Gesprek met bekend Nederlander. Overheids- voorl.: 17.00 Suriname en de Ned. An tillen 17.10 (S) Metropole-orkest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nws. 17.31 Actualiteiten. 18.00 (S) Licht ensemble. 18.19 Uitz. Ned. Middenst. Partij. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 18.50 Voorbe schouwing komende progr. 19.00 (S) Musicerende dilettanten. 19.30 Dood doet leven. 19.45 De Zingende kerk. 20.00 (S) Als daar muziek voor is. 210.0 (S) Babel. 22.00 Bariton en piano. 22 25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Actualiteiten. 23.15 (S) Voer voor vogels. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 711 Gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje. 8.30 De Groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 (S) Oude kamermuz. 9.35 Waterstanden 9.40 (S) Clavecimbelreci- tal. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rond om 12. 11.55 Beursber. 12.30 Over- heidsvoorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 (S) Scala. 13.55 (S) Nieuwe grammofoonpl. met toelichting. 15.00 Zoeklicht op Nederland. 16.00 Nws. 17.00 Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws 18.11 Journaal. 19.00 (S) Licht ensemble. 19.25 Paris vous parle. 19.30 Vanavond. 22.30 Vanavond laat. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journaal. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. SOS-berichten, meded. 12.08 Intermezzo. 12.15 Kleinkunstrubr. 12.50 Buitenl. persoverzicht 13.00 Nws. toneelagenda. 13.20 BRT-produkties. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 16.00 Nws. en beursber. 16 05 Radio Selfservice. 17.00 Nws. meded. 17.15 Uitz. voor oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Wegwijs wezen. 18 45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Intermezzo. 19.00 Nws. actualitei ten. 19.40 Intermezzo. 19.45 Rubr. voor de Middenstand. 19.55 Intermezzo. 20.00 Grammofoonplatenprogr. 22.00 Nws De zeven kunsten. 22.20 Jazzdiscotheek. 23.00 Nws. 23.10 Stemmige muz. 23.40 Nws. Op 22 mei van het jaar 1874 vond de eerste uitvoering quiem plaats in was niet maar hij voelde quiem te schrijven ter nagdachtenis van de grote Italiaanse dichter Allessandro Manzoni, die hij als een heilige vereerde. Verdi dirigeerde zelf en de uitvoering werd zo’n geweldig succes dat er drie herhalingen volgden in de Scala van Mi laan. Hij had de vier beste solisten van die tijd tot zijn beschikking: Teresa Stolz, Maria Waldmann, Capponi en Maini. Ver der een koor van 120 zangers en een orkest van 110 musici. In dit opzicht was de uitvoering van zaterdag gelijkwaardig, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat er in Milaan in 1874 dezelfde graad van perfectie is bereikt als eergisteren in Amsterdam. De trompetten, de trombones, de hoorns de gehele kopergroep heeft een sublieme prestatie geleverd in het „Dies Irae”. De strijkers hebben wonderen verricht in het pianissimo van het „Libe- rame”. Het slagwerk liet de mokerslagen van de satan zonder genade op ons Lex Goudsmit en Fred Hugos in ,,’n Maagd op je dak”.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9