Weinig waardering voor expositie in Velsen Beslissing over voortbestaan enkele maanden uitgesteld Moeilijkheden bij T ropenvrienden Henk van Ulsen op bezoek bij „Het Witte Tejater Geen sprake van fraude „Ik wil niet meer zijn dan een Jan met de pet” tii OMSTREDEN KUNSTENARES veel deelnemers in Heemskerk IN DE VISHAL Kassa meegenomen uit lunchroom Eerste veiling schorseneren V oo r lees wed s tri j d in De Mei trok SYLVIA STEIGER, 8 COMPROMIS MONNIK FOTO 9 ZATERDAG 23 OKTOBER 1971 (Van een onzer redacteuren) Zeiler verdronken 81 ST 06 37 EN i0) VELSEN-HICHTUM. „Waardeloos” en „Om te gillen!”, aldus luidden enige reacties van het groepje leerlingen van een kostuumklas uit de IJmond, dat in het noordelijk koetshuis van het landgoed „Beeckestijn” in Velsen de tentoonstelling bezocht van collages, tekeningen en assemblages van Sylvia Steiger. Zij stonden in deze mening allerminst alleen, omdat ook andere bezoekers spraken van „kenniswerk” en „onbenullig”, terwijl het raadslid Jac. Zuurbier ons nog te kennen gaf de diepere bedoelingen van het geëxposeerde evenmin te kunnen begrijpen. Hij vatte zijn conclusie dan ook samen met een „hooggeprijsd fröbelwerk”. Beduidend positiever in zijn oordeel was de heer Dan van Gilberdinge, voorzitter van „Felison”, welke stichting deze expositie heeft georganiseerd. Volgens de heer Van Golberdinge wil Sylvia Steiger de bezoeker, die op dergelijke tentoonstel lingen meestal uitsluitend met mooie kunstvoorwerpen wordt geconfron teerd, nu eens attenderen op hetgeen er werkelijk in de wereld gebeurt. Zij doet daarom wat de meeste anderen tot dusver verzuimden, door met haar werk de mens op een uitzonderlijke wijze te onttrekken aan de „ge nietende sfeer van de ivoren kunsttoren”. (Van een onzer verslaggevers) VELSEN De maandelijkse bij eenkomst van „Het witte tejater” in Velsen wordt dinsdag 26 oktober een bijzonder attractief karakter ver leend door het bezoek van de beken de acteur Henk van Ulsen, die hier de gehele avond aanwezig zal zijn. Het ligt bij hem in de bedoeling eerst een praatje over het toneel te hou den, waarbij dan wellicht zijn reis naar West-Indië, de actie „Tomaat” en de vrije produkties ter sprake zul len komen. Voor zover de tijd dit toe laat zal er ook gelegenheid tot dis cussie bestaan. JAN VAN DAM Het woord „MAMA” als tegenwicht voor de moderne reklame. nier toch door haar werk zjjn geraakt. Het vogelkooitje op de expositie. (Van een onzer verslaggeefsters) (Van een medewerker) 9) waren Alternatieve jota van Sylvia Steiger. WW Door haar instelling is Sylvia Steiger dan ook allerminst tot compromissen be reid, omdat zij dan waarschijnlijk tot het maken van kitsch zou overgaan. Zij doet haar best en wat zij aldus maakt ontstaat uit een innerlijke overtuiging. Daarbij is Sylvia er weinig over te spreken dat elke specialist die er in slaagt „centen te ma ken” door de overheid wordt bevoorrecht, terwijl de meeste kunstenaars voortdurend in een minder gunstige positie moeten ver keren. HEEMSKERK In de nacht van don derdag op vrijdag heeft men uit de lunch room De Walvis aan de Van Coevenhoven- straat de kassa meegenomen. Deze was evenwel leeg. De kassa werd opengebro ken van achter de winkelgalerij. Met klem verklaarden beiden, dat de heer Van der Velde beslist niet van fraude beschuldigd kon worden. Zij noemden hem integendeel een integere penningmeester en een bekwaam secretaris, welke functies de heer Van der Velde vóór zyn voorzit terschap bekleedde. Bij zyn beleid als voorzitter faalde hij echter jammerlijk. Dit heeft tot gevolg gehad, dat de good- Tenslotte drong hij er op aan onder lei ding van het huidige bestuur en met assis tentie van oud-voorzitter F. Kleist als de grote organisator gezamenlijk alle krach ten in te spannen om Tropenvrienden te laten voortbestaan. (Van een onzer verslaggevers) De informatieve bijeenkomst in het vrije tijdscentrum „De Slof” begon vrijdag avond al min of meer ongebruikelijk. De waarnemend-voorzitter opende de verga dering met de mededeling, dat hij de bij eenkomst weer schorste totdat de leden zonder uitnodiging en de niet-leden de zaal zouden hebben verlaten. De twee personen, op wie dit betrekking had, wil den hierover een discussie uitlokken, maar kregen hiertoe de kans niet. Er was zelfs een dringend verzoek van de beheerder van „De Slof” nodig, voordat de betreffen de mensen aan de sommatie van voorzit ter G. Verdooren gevolg gaven. Zowel uit een korte beschouwing van de voorzitter over de ontstane problemen als uit een toelichting hierop door één van de leden bleek, dat de moeilijkheden in hoofd zaak waren ontstaan door een gebrek aan organisatie-talent van de ex-voorzitter de heer A. J. van de Velde. Hierdoor was het batig saldo van de vereniging, dat vorig jaar nog 8.000.- bedroeg, nu terug gelopen tot circa 1.900.-. Wanneer w(j haar op de hoogte brengen met de negatieve reacties van de meeste bezoekers aan haar recente expositie in Velsen, is zy hier bepaald niet van onder de indruk. Het tegendeel is bijna het ge val, omdat zjj uit het gegiechel door de meisjes van de kostuumklas meent te kun- getroffen. Sylvia Steiger besloot in Neder land te blijven en woont thans met haar echtgenoot op een klein boerderijtje in Hichtum. IJMUIDEN In IJmuiden werden vrij7 dag de volgende besommingen gemaakt: KW 32 f 21.200, KW 52 f 1.000, KW 152 f 5.300, KW 187 f 2.900, KW 221 f 427, KW 110 f 780, KW 127 f 750, KW 137 f 2.100, KW 174 f 3.300, KW 180 f 672, KW 213 f 1.130, IJM 11 f 1.870, IJM 18 f 1.900, IJM 44 f 2.100, ARM 12 f 2.300, ARM 25 f 1.500, WR 136 f 1.570, UK 1 f 7.300. SCHEVENINGEN Zaterdagmorgen bestond de aanvoer in Scheveningen uit honderd kisten guL Stadsschouwburg, achter het brandscherm. terwijl de toegang kosteloos is. Voorts worden door „Het witte tejater” tot eind november in het PEN-jeugdcen- trum aan de Kanaalstraat in IJmuiden op vrijdag zogenoemde „open” avonden ge houden, onder leiding van John van Lier en Marijke Stuyf. Men houdt zich hier bezig met „sensitivy training”, waar vaste groepen zullen worden gevormd die deze oefeningen van december af willen voort zetten. Deze bijeenkomsten krijgen dan te vens een meer besloten karakter, terwijl hier voor de deelnemers evenmin kosten aan zijn verbonden. Tenslotte bereidt de cabaretgroep van ,Het witte tejater” zich thans, onder lei ding van Peter Stam voor op een cabaret avond in februari. Hiervoor zijn de teksten geschreven door Ida Goedhart, Cor Grave- maker en Peter Stam, terwijl Dolf Schelvis voor het eigen combo de muziek heeft ge componeerd. Deze voorstelling wordt ge geven in het PEN-jeugdcentrum aan de Kanaalstraat Nu, daar is Sylvia Steiger dan in ieder geval voortreffelijk in geslaagd. Haar werk bestaat immers uit de meest vreemdsoor tige voorwerpen, zoals een met gips vol gegoten oude crapaud, een simpel vogel kooitje met drie stukken schuimplastic, in de ruimte opgehangen kussens en met spelden volgestoken kinderkleding. Voorts blijkt zij zich te hebben toegelegd op het knippen van plaatjes uit de catalogus van een postorderbedrijf, die dan van niets terzake doende opschriften worden voor- Ook voor het vogelkooitje heeft Sylvia een verklaring. In een dergelijk attribuut wordt immers bij de meeste gezinnen een naar zijn vrijheid snakkend vogeltje ge vangen gehouden, dat toch geheel als in strijd met de natuur moet worden be schouwd. Om hier de aandacht op te ves tigen heeft zij op de tentoonstelling de vogel in het kooitje vervangen door drie stukjes schuimplastiek met een groene kleur, waar de natuur dan toch enigszins mee wordt gesymboliseerd. Nadat Sylvia Steiger nog heeft vastge- Maar eindelijk is zij dan toch wel bereid tets meer over haar werk te vertellen, waarbij Sylvia dan in de eerste plaats wenst vast te stellen zich meer tot de mid deleeuwse monniken, dan tot de moderne „centenverdieners” aangetrokken te voe len. Zij betreurt het dan ook dat haar werk visueel niet altijd overkomt, hoewel de slechte verkoop nimmer een aanleiding voor haar zal zijn hier terwille van geld veranderingen in aan te brengen. Sylvia Steiger beschouwt zich als een soort ambachtsman, die tot de proleten behoort. „In feite wil ik niet meer zijn dan een „Jan met de pet”, vooral omdat ik op de kunstacademie moest ontdekken dat hier voornamelijk een kunstelite wordt ge vormd”. Zij baseert haar afkeer van een dergelijke status op de overtuiging dat bij voorbeeld ook de Bhuegheis vroeger een voudige ambachtslieden zijn geweest, waarna zij door de burgerman bij de elite werden ingedeeld. En voor Sylvia Steiger hoeft dit allemaal niet. Terloops vertelt zij nog in 1940 in Wenen te zijn geboren, om vervolgens in Keulen haar kinderjaren door te brengen. Hierna studeerde Sylvia af op de kunstacademie in Dusseldorf, waarna zij enige jaren later tijdens een vakantie in Friesland door de specifieke sfeer van het landschap werd Daarna wil Henk van Ulsen trachten het publiek wat „los” te maken, waarschijnlijk met behulp van enige vrije expressies. Zo als gewoonlijk wordt deze bijeenkomst ge houden op het toneel van de Velsense will bij een aantal leden sterk is ver minderd, waardoor de kwaliteit van de avonden ook steeds minder moest worden en ook werd. Zonder een dagelijks bestuur dat initiatieven kan ontplooien, zou Tro penvrienden” volgens hem op korte termijn „een zachte dood sterven”. Een van de andere leden hield een warm pleidooi voor het voortbestaan van de ver eniging en hij zag wel mogelijkheden. Dit lid beschouwde de strubbelingen als kin derziektes bij een vereniging, die in drie jaar tijd groot was geworden door het or ganiseren van goede avonden, waaraan heel wat mensen veel plezier hebben be leefd. Wel had hij de structuur van en de opvattingen en idealen in de vereniging onwerkelijk gevonden en niet passend bij een ontspanningsvereniging. Hij wees er op, dat landelijke contacten vaak nuttig zijn, maar ook dikwijls negatieve kanten hebben. BEVERWIJK Tijdens een informa tieve bijeenkomst over enkele in de ver eniging gerezen moeilijkheden heeft het bestuur van de afdeling IJmond van de Ontspanningsvereniging Tropenvrienden van de aanwezige leden het verzoek ont vangen alle leden schriftelijk over de gang van zaken in te lichten. Tevens heeft het afdelingsbestuur van de vergadering de opdracht gekregen om eind november of begin december een algemene ledenver gadering te beleggen, tijdens welke bij eenkomst dan een beslissing moet worden genomen over het al of niet voortbestaan van „Tropenvrienden”. Een en ander is voor ons een gerede aan leiding geweest Sylvia Steiger eens in haar oude boerderijtje in het Friesche Hichtum bij Bolsward te gaan opzoeken, om dat z(j haar werk en opvattingen tenslotte het beste kan verklaren. In het eerst voel de zjj weinig voor een gesprek met iemand van de krant, omdat er in dergelyke in terviews reeds zo dikwijls de aandacht werd gevestigd op de schoonheid van het Friese landschap. terwijl men ook nimmer verzuimde de aandacht te vestigen op het feit „dat Sylvia Steiger zo lekker koffie zet”. VELSEN-NOORD Vrijdagmorgen stonden voor de deuren van buurtcentrum „De Mei” vele kinderen te trappelen om binnen te komen en zich in de laatste mi nuutjes nog kandidaat te stellen voor de voor lees wedstrijd, die gehouden werd in het kader van de „Kinderboekenweek ’71”. Er waren in totaal 18 jongens en meisjes die zich hadden opgegeven. Hoewel deze wedstrijden vaker door „De Mei” georga niseerd zijn, was het voor de eerste keer dat de jongeren ook zélf verhalen mochten schrijven, waardoor het aantal deelnemers waarschijnlijk alleen maar groter werd. De jury, waarin zitting hadden Ria van der Steeg, Wim Spruit en de heer Grol, kwam tenslotte tot de volgende uitslag, die waarschijnlijk door de spanning door het „uitgelezen” publiek’in alle stilte werd ontvangen: van de 89-jarigen werd de 8-jarige Lisette Handgraaf eerste prijs- winnares; zij was bijzonder goed te voor schijn gekomen met een zelfgeschreven verhaal: „Het scheve paddestoeltje”. Rudy Martens kreeg de tweede prijs en een eer volle vermelding voor de boeiende en grappige wijze waarop hij voorlas. Van de 1012-jarigen werd Annemieke Weijde de eerste prijswinnares. Angred Hand graaf kreeg een eervolle vermelding en een tweede prijs. Annemieke had een ver haal geschreven over „Rikkie en de hon denvanger”. ’s Middags 2 uur begon een filmvoor stelling. Door de grote opkomst moest de film gedraaid worden in de grootste zaal van het buurthuis, waar na afloop door alle aanwezigen wérd gesproken over het onderwerp van deze film: de milieuver ontreiniging. zien, om vervolgens, op wit papier geplakt, nen afleiden dat z(j op dj; een andere ma- achter een glasplaat te worden opgehan- J ------*- gen. Zij zijn hiermee dan plotseling tot collages gepromoveerd en kunnen daardoor in de catalogus voor maar liefst tweehon derd gulden per stuk worden geprijsd. Trouwens, met de gevraagde vierhonderd gulden voor het reeds gesignaleerde vogel kooitje, zou dit object ook niet bepaald karig worden gehonoreerd. Geen wonder dat de meeste bezoekers een dergelijke vreemdsoortige uitstalling in geen enkel opzicht met het begrip „Kunst” in verband kunnen brengen. Sylvia Steiger wil dan ook met haar werk spontaan reageren op impulsen, die haar op bepaalde momenten onverwacht worden ingegeven. Zo werd zy plotseling eens als het ware gebiologeerd door de vier letters MAMA, die tezamen het oerwoord vormen dat voor het eerst door elke baby stamelend wordt uitgesproken. Z(j kon niet nalaten dit woord onmiddellyk op een naast haar woning geplaatste paal met grote letters aan te brengen. „Waar om wel overal reklamekreten over Hei- nekens bier en Stuyvesant sigaretten en nimmer het woord „MAMA” langs de openbare weg”, heeft zy hierbij gedacht. steld dat haar expositie eigenlijk enigszins is misplaatst in de elite-situatie van „Beeckestijn”, was het ogenblik aangebro ken voor het maken van de onvermijde lijke foto. Sylvia bleek ook hiervoor reeds een bepaalde mise en scène te hebben vastgesteld, omdat zij zich onder geen voorwaarde „en profiel” wilde laten foto graferen. Volgens haar bestaan er twee Sylvia’s: de kunstenares en de vrouw die met uw verslaggever sprak, hetgeen zij tot uitdrukking wilde brengen door alleen met haar rug voor de camera plaats te nemen. Voor zover de nieuwsgierigheid van de lezer door het bovenstaande naar het werk van Sylvia Steiger mocht zijn geprikkeld, kan hier dan tenslotte nog aan worden toegevoegd dat haar expositie in het noor delijk koetshuis van „Beeckestijn” in Vel sen gedurende de gehele maand oktober dagelijks van 14 tot 17 uur is gopend. TERNEUZEN. Tijdens het zeilen op de Braakmankreek nabij Terneuzen is vrijdagmiddag de 17-jarige J. Weijns uit Terneuzen verdronken. De zeilboot sloeg door harde wind om. Het slachtoffer probeerde toen samen met zijn 13-jarig vriendje de wal te bereiken. Maar alleen laatstgenoemde slaagde in deze poging. BEVERWIJK. Aan de veiling Ken- nemerland is donderdagmiddag de eerste schorsenerenveiling gehouden. De aanvoer beliep 23.000 kilogram. Over het algemeen verwacht men dit jaar een ruimere aanvoer dan vorig jaar. Er staan in de streek Kennemerland wat meer „Nero’s”, zoals men dat in vakter men noemt, terwijl er ook in de Noord- Oostpolder, die ook onder Beverwijk valt, eveneens meer staan. In verband met de EEG-voorschriften zijn er andere keuringseisen aan dit pro- dukt gesteld. De prijzen waren donderdag matig. Voor de A-kwaliteit werd van 44 tot 67 cent per kilo betaald en voor de B- kwaliteit lagen de prijzen tussen de 22 en 47 cent. i’

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9