BALLET OVER DANSDIER
VAN MAURICE BEJART
Prijs voor Angola-film
van Roeland Kerbosch
Kouwenaar ontving
P. C. Hooftprijs
YAMAHA
Hoeveel kaas uit vuistje
voor 25 ct?
ORGELSHOW
NIJINSK HERLEEFT IN BRUSSEL
Hobbies belicht
voor de camera
Danstheater met
nieuw ballet van
Louis Falco
Muziekonderwijs
bepleit door
toonkunstenaars
Radio vrijdag
HILVERSUM I.
TV vanavond
Alphenaar
TV vrijdag
TV donderdag
DONDERDAG 28 OKTOBER 1971
(Van een medewerker)
(Van onze correspondent)
1
\Ne hebben ’t uitgerekend.
Voor een kwartje snijdt u een
forse reep jong belegen Goudse af
van 7 x 3 x 1 !4 cm. Da’s een hap waar
een stevig glaasje graag in verdrinkt.
Waar een kind z’n 4-uur-trek mee
stilt. Waar een dosis samengebalde
energie in zit die niet mis is.
Voor 25 ct kaas uit ’t vuistje:
waar vind je anders
nog zoveel voor
zo weinig?
KRUISWEG 47-49
HAARLEM
TEL 023-320244
BRUSSEL Opnieuw heeft Mau
rice Béjart in Brussel een groot spec
taculair werk op het toneel gezet,
deze keer gebaseerd op het dagboek
van Nijinsky. Het wordt uitgevoerd
in het sportpaleis van Vorst Natio
nal, even buiten Brussel, en het trekt
avond aan avond duizenden jong*
mensen, ten eerste omdat de naam
Béjart goed is voor een boeiende
voorstelling, ten tweede omdat de
naam Nijinsky ook nog steeds een
magische klahk heeft.
MUIDEN G. Kouwenaar noem
de zich woensdagmiddag een „door
de blitzlichten van de publiciteit ver
blind beest”, in zijn dankwoord bij
de uitreiking van de staatsprijs voor
de letterkunde. Deze P. C. Hooftprijs
werd hem in het Muiderslot door de
minister van CRM, de heer P. J. En
gels, uitgereikt. De dichter Kouwe
naar had zich al eerder enigszins
sceptisch ten opzichte van deze toe
kenning uitgelaten.
C. v.d. WEETERING
ADVERTENTIE
20.30
ADVERTENTIE
stellen
u
23.25-23.30
O*
O*
Hebben ze u gevraagd daarheen te ko
men?
„Ja, maar het interesseert me niets.”
Tot zover Béjart. Ondertussen is het zo
dat f/eel dansers graag bij Béjart werken.
Vooral, omdat deze een zeer sportieve stijl
heeft en zijn dansers altijd de gelegenheid
De titel „Journaal” verraadt, dat op het
podium gewone dagelijkse voorvalletjes
aan de orde wodren gesteld. Het geluidse-
lement in dit ballet is een combinatie van
gesproken woord van de dansers, en een
collage van op de band opgenomen gelui
den, waaronder eveneens de stemmen van
de dansers en danseressen.
Het programma bracht ook een nieuw
ingestudeerde „Pierrot Lunaire” van Glen
Tetley, op muziek van Arnold Schonberg.
Dit werk ging reeds negen jaar geleden
bij het Nederlands Dans Theater in pre
mière.
stort. De knaap heeft de highschool
achter de rug en gaat voor het eerst
naar de universiteit. Hij zal op eigen
benen moeten staan. Dat realiseert hij
zich al tijdens de 3000 km lange tocht
per auto van huis naar zijn nieuwe
woonplaats, de universiteit van Stan
ford.
Skinnay Ennis en zijn orkest zorgen
voor de swingende big band music die
de VPRO iedere week uitzendt.
Daarna het laatste nieuws en ter
afsluiting van de avond het NOS pro
gramma Ter Visie, waarin allerlei par
lementaire en politieke zaken aan de
orde worden gesteld.
21.40
22.05
22.45
22.55
20.40
21.20
21.30
22.10
22.20
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.50
19.55
20.00
20.15
20.21
21.40
22.10
HAARLEM DEN HAAG DELFT
zelf en zijn bovenmenselijke verschijning
die veel groter is dan hij zelf.”
De
het
lei-
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
20.50
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.35
19.55
20.00
20.15
20.21
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
's Avonds van 8.15 tot 9.15 uur wordt
er een concert gegeven met demon
stratie van de Yamaha serie.
Minister Engels reageerde op de scepsis
van Kouwenaar ten aanzien van de P. C.
Hooft-prijs met enige citaten van L. Cou
perus, die in 1923 de overheid ernstig
verweet de taal en haar beoefenaars te
verwaarlozen. Minister Engèls vond het
mede daarom juist G. Kouwenaar te eren
om de rechtmatige erkenning en waarde
ring en opzichte van zijn werk uit te
drukken. „Er is weleens gezegd dat u
speelt met woorden. Maar dan wel een
spel in de hoogste ernst”, aldus de minis
ter. „Hetgeen betekent dat elk woord door
u opnieuw geladen wordt, zodat cliché of
vanzelfsprekendheid wordt voorkomen en
misverstand welhaast uitgesloten”.
Kouwenaar was niettemin in zijn dank-
„Ja, er zijn veel mensen die van deze
groep houden, die de werkatmosfeer be
langrijk en interessant vinden.”
de danssituatie in
U hebt uitzonderlijk goede dansers uit
de hele wereld bij elkaar gebracht, ze
houden er dus van bij u te dansen. Hebt
u een idee waarom?
DEN HAAG. Het Nederlands Dans
Theater heeft woensdag in de koninklijke
schouwburg in Den Haag een nieuw bal
let van de Amerikaanse choreograaf Louis
Falco in wereldpremière gebracht, dat op
het laatste nippertje als titel „Journaal”
meegreeg. Falco, leider van een gezel
schap in New York, studeerde dit jongste
van zijn werken zelf, met assistentie van
twee zijner medewerkers, Jennifer Mullet
en Juan Antonio, in.
22.40
23.10-23.15
De voorzitter van de jury, H. Ooster-
huis, slingerde hem in zijn gelukwens
enige citaten uit zijn oeuvre om de oren,
waaruit moest blijken dat het de be
kroonde dichter inderdaad niet te doen is
om dit soort eerbetoon, hetgeen mogelijk
een van de krachtige aspecten van zijn
werk betekent. De jury stelde in het
toelichtende rapport dat hij ten onrechte
in de schaduw van de publiciteit is ge
raakt en nieuwe lezers verdient. De strek
king van het rapport was een loftuiting
op het strakke taalgebruik van Kouwe
naar. De relatie tussen taal en werkelijk
heid, de verkleining van de afstand tussen
woorden en standen van zaken, gaf vol
gens het rapport een specifieke identiteit
aan Kouwenaars taalgebruik.
18.45
18.50
18.55
1900
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
22.05
22.45
22.50
22.55-23.25
tvwWVMAfWIMHAMMMAAnnAIWWVIMWVWWWIMNWHVWVWNWWWWWVWWWWVVWWUWWWWWWMV
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Arnie (film).
(K) Koning Klant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Jason King (film).
(K) Pabo Picasso 90 jaar.
(K) 2 voor 12, quiz.
NOS: (K) Journaal.
Den Haag vandaag.
Uit de Kunst.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
E.O. (K) Film.
(K) Ver. Veluwse Koren.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER(K) Reclame.
VPRO: Berichten uit de Samen
leving.
Chaplin op weg naar Charlie
(serie).
(K) Namens.Jan Schaefer.
(K) De Cameraman (film).
(K) Eerste Jaar.
Muz. uit de dertiger jaren.
NOS: (K) Journaal.
22.15-22.40 (K) Ter Visie.
woord zeer erkentelijk voor de toeken
ning, die hij in dienst wenste te stellen
van de poëzie, die hij een „pakhuis vol
decors, een stuk tijd vertaald in taal in de
marge van het officiële” noemde,
plechtigheid werd opgeluisterd door
ensemble Syntagma Musicum onder
ding van K. Otten.
(Van onze redactie in Amsterdam)
AMSTERDAM. De filmer Roeland
Kerbosch kreeg gisteren bericht, dat in
New York zijn film „Angola met eigen
ogen” een tweede prijs was toegekend.
Kerbosch had daar zo vlug mogelijk
naar toe willen gaan om zelf de onder-
handelingen te kunnen voeren over de
verkoop van de film, nadat de direc
teur van het internationale film- en
tv-festival van New York, Herbert Ro
sen, hem had gezegd: „Kom naar New
York, ze staan te trappelen om je film
te kopen”.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
E.O.: (K) Documentaire.
Tenslotte.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV(K) De kleine waarheid
(dl. 17).
Farce Majeure.
(K) Vlucht 216.
(K) Koorzang.
E.O.: (K) Wij
voor.
NOS: (K) Journaal.
In 1909 bracht Serge Diaghilev een
aantal dansers van de keizerlijke ballet
school in Sint Petersburg in een zeer
modern programma naar Parijs. Eén van
die dansers was Vaslav Nijinsky. Door
Jean Cocteau werd hij in die tijd als
volgt afgeschilderd„Nijinsky was kleiner
dan middelmatig. Naar ziel en lichaam
was hij eigenlijk een beroepsdeformatie.
Zijn Mongoolse gezicht was met het li
chaam verbonden door een heel lange,
brede hals. De spieren van zijn dijen en
kuiten spanden de stof van zijn pantalon
en gaven de indruk of hij naar achteren
gekromde knieën had. Zijn vingers waren
kort, alsof ze bij de kootjes waren af ge
hakt.”
En toch waren het juist deze korte
dikke benen, die hem de mogelijkheid
gaven geweldig hoog te springen en zijn
enorme persoonlijkheid en volledig geloof
in alle rollen die hij uitvoerde, maakten
zijn verschijning op het toneel tot iets
wonderbaarlijks. Dit dansdier was ontdekt
door Diaghilev, die speciaal voor hem
allerlei rollen liet creëren, zoals Petrousj-
ka, de Gouden Slaaf uit Sheherazade, de
Geest van de Roos, en de Faun van de
„Prélude l’apres-midi d’un faune”. Ni
jinsky keek dan ook tegen Diaghilev op als
een god, maar hij was ook bang voor hem
en deze god hield van zijn eigen schep
ping, de dansende Nijinsky, en voelde het
dan ook als grove ontrouw, toen deze in
Buenos Aires, waar Diaghilev tijdelijk
niet bij zijn groep was. met een Hongaar
se danseres trouwde.
Diaghilev liet zijn discipel toen vallen
•Is een waardeloos prul.
Na de voorstelling kreeg ik gelegenheid
Béjart enige vragen te stellen: „Wat hebt
u met dit ballet willen uitdrukken?"
op vrijdag 29 oktober Doorlopende
Show van 's middags 2 u. tot 's avonds
11 uur in Restaurant „De Uitkijk” bij
het Openluchttheater in Bloemendaal,
aan het grote parkeerterrein bij de
uitkijktoren.
De minister vroeg waar het zwaarte
punt bij de musische vorming zou moeten
liggen, bij het algemeen onderwijs of bij
de muziekscholen. De delegatie antwoord
de, dat het muzdekonderricht op de
kleuterschool dient te beginnen en' moet
worden voortgezet gedurende het gehele
ook iets verschrikkelijks, onderwijs daarna. Voor volwassenen zou
den speciale avondscholen kunnen worden
geopend, terwijl massa-media als radio en
televisie eveneens ingeschakeld zouden
kunrlën worden. In de toestand die nu is
ontstaan door vermindering Van subsi
dies moeten veel leerlingen de muziek
scholen verlaten. De minister zei dat hij
slechts de keus had gehad tussen maatre
gelen op het gebied van de muziekscholen
en dat van de orkesten.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER(K )Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Wat een familie (se
rie).
(K) ’t Stokpaard.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS(K) Dubbel en dwars.
(K) De Onverschrokkenen
(film).
(K) Lester Wilson (show).
De Jordaan, een verdwijnend
stadsdeel? (doe.).
CVK-IKOR: (K) Leerhuis.
NOS: (K) Journaal.
„Parijs is de stad waar het op dat
gebied het minst goed gaat. Het operabal-
let iS erg achteruitgegaan, er zijn geen
choreografen, er is geen artistieke directie,
er is niets.”
Kerbosch had contact gezocht met
de KLM, om als het kon direct nog
naar New York te vertrekken. „Aan
vankelijk leek dat wel mogelijk, maar
toen ik vertelde dat de film over
Angola ging, kon het opeens niet
meer”, aldus Kerbosch. De film „Libië
in de roes van de revolutie”, die hij
met Joan van der Keuken maakte,
kreeg de derde prijs.
In Angola is Kerbosch met de be
vrijdingsbeweging meegetrokken om te
tonen hoe de opbouw van een burger
maatschappij toegaat in een land dat
WWWWWVWVWWVWWWWWWWWWVWWWWWVM
BIJ MINISTER
geeft in virtuositeit met elkaar op het
toneel te concurreren. En dat is wat
dansers graag doen en waar ze ook graag
hard voor werken.
In dit spektakel, waar ongeveer 80
mensen aan meewerken, wordt .Nijinsky
gedanst door vijf verschillende dansers, de
eerste is de mens Nijinsky, de vier ande
ren ieder één van de rollen die Nijinsky
beroemd hebben gemaakt.
Hoogtepunt voor mij was de bijzonder
knappe collage van fragmenten uit niet
minder dan zeven beroemde balletten op
de zesde symfonie van Tsjaikovsky, waar
in erg veel dansers de kans kregen virtu
oos en expressief te schitteren.
De teksten uit het dagboek tenslotte
komen ten gehore door luidsprekers. Eén
daarvan: „God was er al lang voor er
machines bestonden. Staal is iets noodza
kelijks, maar
zoals het vliegtuig. Ik heb met het vlieg
tuig gereisd en gehuild, zonder te weten
waarom, ik dacht, dat het alle vogels zou
vernietigen. Ik ben eën man die over
stroomt van liefde.”
Nederland 1. De Tros vanavond na
de avonturen uit fabeltjesland en het
journaal. Om te beginnen een afleve-
I ring van Wat een familie, waarin een
I van de familieleden een kettinkje
I krijgt van een onbekende, hetgeen heel
I wat speculaties losmaakt.
Daarna de nieuwe rubriek ,,’t Stok-
I paard”. Rob Verstraete en Paul Wallen-
burg zullen hierin allerlei mensen voor
de camera halen, die een hobby heb-
ben. Merkwaardige hobby’s soms en
ook merkwaardige mensen.
Na het 2e journaal een nieuwe serie,
getiteld Dubbel en dwars. De TROS
I keert hiermee terug op het oude wed-
I strijd-nest. De Kijkers kunnen dikke
prijzen winnen maar moeten ook een
paar duiten offeren. Die komen dan
ten goede aan het koningin Juliana
Fonds. Spelleider is Jaap Molenaar.
Een half uur en dat gedurende 8
weken.
In de serie de Onverschrokkenen
I krijgen de advocaten Nicholls, Darrell
en Darrell een moeilijke zaak te be-
I handelen, waarin de zanger Mei Tormé
I een rol speelt.
Het volgende halve uur komt uit
Duitsland. De fameuze Bavaria show-
regisseur Heinz Liesendahl regisseerde
een show rond de in Duitsland wer-
kende Amerikaanse choreograafzanger
I Lester Wilson. Hij krijgt assistentie
i van Vi Valesco en Eliane Pittman, 2
I Amerikaanse dames.
i Voor de Amsterdammers maakte
Max de Haas de hierna volgende docu-
mentaire over de Jordaan. De titel is
Een verdwijnend Stadsdeel? In deze
documentaire wordt geen 1 ans gebro-
ken voor welk plan ook; het is alleen
I maar een nuchtere tijdsopname, zonder
I overdreven romantiek, zonder overdre-
I ven kritiek ook.
I Tot slot van het donderdagavondpro-
I gramma op het eerste net de 4e afleve-
I ring van het programma Leerhuis. De
leerlingen zullen nu een echt probleem
behandelen. Een ouderling en een pre-
dikant gaan op bezoek bij een familie,
waarvan een kind plotseling is overle-
den. Hoe zouden de leerlingen een
antwoord willen geven op dit brok
menselijk leed? Geen „antwoord uit
het laatje” zoals de titel van deze
uitzending luidt.
loor Portugal wordt geterroriseerd. De
oevrijdingsbeweging (Movimente Popu
lar de Libertacao de Angola, MPLA)
beheerst ongeveer eenderde van het
platteland. Het is, aldus Kerbosch, als
een deken met gaten: de gaten zijn de
steden waarin de Portugezen heer en
meester zijn. De film is in opdracht
van Hans Jacobs (VARA) gemaakt, en
zal op 16 november in Achter het
Nieuws worden uitgezonden. Gelijktij
dig begint een actie onder de naam
„Laat Angola niet sterven”.
Deze actie wordt georganiseerd door
het Medisch Comité Angola en de
Stichting Terre des Hommes. Het doel
is geld bijeen te krijgen voor medische
hulp aan de (strijdende) bevolking van
Angola. De kosten van de film bedroe
gen circa 50.000. Kerbosch had uit
zijn gesprek met Herbert Rosen begre
pen dat vooral in de Verenigde Staten
en Canada interesse voor zijn film
was, en mogelijk ook in Zuid-Amerika.
„Het nadeel is nu dat we opeens een
briefje kunnen verwachten van een tv-
station als CBS, dat ze voor zoveel
dollar de film willen kopen. Was ik er
naar tóe gegaan, dan hadden we de
I een tegen de ander kunnen uitspelen,
I zodat de VARA er beter uitgesprongen
I zou zijn”.
AMSTERDAM. In een gesprek, dat
een delegatie uit het hoofdbestuur van de
Nederlandse Toonkunstenaarsbond met
minister Engels van CRM heeft gehad,
heeft de delegatie onderstreept dat het de
hoogste tijd is nu spoedig tot invoering
van het vak muziek aan alle instellingen
van algemeen onderwijs te komen. De
minister was het met de NTB-bestuurders
eens dat deze zaak in samenhang met an
dere ministeries o.a. onderwijs be
schouwd moet worden en zeker niet op de
lange baan mag worden geschoven, aldus
deelt de NTB in een communiqué mee.
Wat vindt u van
Parijs?"
Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant
en het journaal eerst de Evangelische
Omroep met Wild Land, een film over
een Amerikaanse familie in Afrika,, die
de mensen daar helpt het vak van
veehouder te leren. Onder leiding van
Marinus Brandsen zingen vervolgens
de Verenigde Veluwse Koren.
Na het journaal neemt de VPRO de
dienst over met eerst Berichten uit de
Samenleving en vervolgens „Chaplin
op weg naar Charlie,” de 4e uit een
reeks van 12 eenacters uit de periode
toen Chaplin zijn stijl als Charlie nog
moest vinden.
In de rubriek „Namens” Nederlan
ders die op zoek zijn naar verheldering
van onhelder geworden maatschappe
lijke processen, komt het Tweede-
Kamerlid Jan Schaeffer van de
P.v.d.A. aan het woord. Schaeffer,
die bakker was in èen Amsterdamse
volkswijk, is sinds kort parlementariër.
Hij vertelt hoe hij over zijn nieuwe
werk denkt en hoe hij het contact
onderhoudt met de kiezer.
Een kort filmpje over een fotograaf
die een model koopt en haar mee naar
huis neemt, zorgt voor een humoris
tisch intermezzo.
Daarna Eerste jaar, een Engelse do
cumentaire over een Amerikaanse jon
gen, die zich in het universitaire leven
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws.
7.41 Actualiteiten. 8.24 Overweging. 8.30
Nws. 8.41 Voor de vrouw. 9.40 School
radio. 10.00 (S) De beste plaat voor uw
stereo-kop. 10.30 Nws. 11.00 Voor de
zieken. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van
twaalf tot twee. 12.22 Wij van het
land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten.
13.00 Raden maar.14.05 Schoolradio.
14.30 (S) Interlokaal op vrijdag. 14.30
Adres onbekend. 15.05 Scheepspraat.
15.30 Nws. 16.00 Gesprek met bekend
Nederlander. 17.00 (S) Metropole or
kest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30
Nws. 17.32 (S) Actualiteiten. 18.00 (S)
Licht ensemble. 18.30 Nws. 18.41 Actu
aliteiten. 18.50 (S) AU..ditie. 19.50
Zonder grenzen. 20.00 Verzoekplaten-
progr. 22.00 (S) Voetlicht op. 22.25
Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Den Haag
vandaag. 22.50 (S) Goal.23.55 Nws.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20
Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11
Actualiteiten. 8.30 De groenteman. 9.00
(S) Klass, kamermuz. 9.35 Waterstan
den. 9.40 (S) Koorzang. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00
Nws. 11.30 Volksmuz. 11.55 Beursber.
NOS: 12.00 Blik op de wereld. 12.30
Overheidsvoorl. Voor de landbouw.
12.40 (S) Lichte grammofoonmuz. 12.50
Recht en slecht. 13.00 Nws. VARA:
13.11 Actualiteiten. NOS: 13.25 Toeris
me. 13.50 (S) Amusementsmuz. 14.25
Spiegel van Duitsland: EO: 14.55
Ruimte. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag.
16.00 Nws. 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.20 Uitz. D’66. 20.00 Nws. NOS: 20.30
(S) Muziek uit de Barok. VARA: 21.00
Radiophilharmonisch orkest. 22.35 Het
oproer kraait. 22.55 Meded. 23.00 Nws.
23.10 Actualiteiten. 23.20 Muz. van Ne-
derl. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Zing, zing,
zing! 8.00 Nws. NOS: 9.00 Nws. 9.03
Jan Corduwener Show. 10.00 Nws.
10.03 De Eddy Becker Show. 11.00 Nws.
11.03 Vincent van Engelen Show.
VPRO: 12.00 Nws. 12.03 The Joe Blow
Show. 13.00 Nws. 13.03 Felix Meurders
Show. NOS: 14.00 Nws. 14.03 De Her
man Stok Show. 15.00 Nws. 15.03 De
Jan van Veen Show. 16.00 Nws. 16.03
Top-30. 17.00 Nws.
„Ik heb dit ballet gemaakt omdat ik erg
onder de indruk was van het dagboek van
Nijinsky, wat een weinig bekend boek is,
maar wel een erg sterk boek, zeer eerlijk
en indrukwekkend. De ideeën uit dit boek
hebben me geïnspireerd om Nijinsky niet
alleen te tonen als danser, maar ook als
een gevoelig mens, een man met een
tfroot hart, een roerend mens.”
Het verlangen naar liefde, dat in dit
werk naar voren komt, hebt u ook in
andere balletten getoond, zoals Romeo en
Julia en de Negende van Beethoven.
„Jazeker, dat is een thema, dat me
persoonlijk raakt en het geeft je altijd
een schok als je ziet, dat de dingen die je
hevig bezighouden, andere mensen vroeger
ook bezighielden.”
In het begin liggen er 18 dansers als
betrekkelijk vormloze dingen op het to
neel, en dan beginnen ze erg primitief te
bewegen; hoe hebt u dat bedoeld?
„Het begin is het idee van de stof
waaruit de eerste mens is geschapen. Het
is de schepping van de wereld. Het is het
idee uit de bijbel: uit stof zijt gij gescha
pen, tot stof zult gij wederkeren. Dit
gebeurt ook aan het eind van het ballet.
Diaghilev creëerde Nijinsky als danser en
maakte op hem de indruk van een godde
lijk personage.”
Op een gegeven moment verschijnt de
figuur van Diaghilev op het toneel als een
drie meter hoge pop met een lange uit-
schuifbare arm, begeleid door een gelijk
gekleed mannetje, hoe moet ik dat zien?
„Hij is verdeeld over twee personen, hij