FILMS Centrum werkt aan JAZZ in ROTTERDAM Seswerda elhuish.apQ service zonder weerga! „Lear” Jw Haarlem muziek Toneel en en in Vera en Werner In november De Waag Ar ie Keijzer Evenementen in Amsterdam Exposities Ramses en Liselore Ingrid Hein CINEMA PALACE DONDERDAG 28 OKTOBER 1971 mad housewie Eeuwig zingen de bossen Sex film DE NAAR ’t levenslied en frisse lucht snakkende mensen, die het komende weekeinde van plan waren richting Rotterdam af te reizen zou ik de welge meende raad willen geven de plannen pijlsnel te her zien en een tegenoverge stelde route uit te stippelen. Was het Kralingse Bos in Rotterdam enige tijd ge leden de heilige tempel van het Pop-gebeuren, nu is het „de Doelen” die vrijdag, zaterdag en zondag het grote jazz-gebeuren gaat uitmaken: het Newport- festival 1971. Diary of a Onder redactie van Charles Boost JAC HEYER no- van ADVERTENTIE Deze laatste avond zal zonder twijfel het hoogtepunt van het festival worden. Art Blakey is hier dan voor de tweede maal in het kader van het Newport Festival. De eerste keer was in Vera Beths en Werner Herbers NOG EEN OUDE bekende op zondagavond: Robin Lent, die acht maanden lang een hoofd rol had in de Nederlandse „Hair”. Hij is begonnen als folksinger die de hele wereld is rondgezworven: Japan, Turkije, Frankrijk, de Balkan. En toch maar 23 jaar. IN DE MEESTE Haarlemse bioscopen sexfilms: Een Zweedse affaire in „Slaap kamer Mazurka” en in Roxy „Het liefde leven van Bonny en Clyde”. Lido prolon geert „Blue Movie” en Luxor doet dat met „Wat zien ik”. In de nachtvoorstellingen van Cinema Palace de oorlogsfilm „Hel den zonder glorie” en in Frans Hals de wild west film „Viva Guerilla”. Zaterdagmiddag om vier uur zal Peter Oosthoek over „Lear” vertellen in de Haarlemse stadsschouwburg. Om vier uur. Voor wie er meer over wil weten. Verrassend is dat Focus ei genlijk een popgroep is, althans als zodanig bekend staat en niet in het kader van een jazz- evenement zoals dit zou passen. Het tegendeel is waar, Focus is IN HET CONCERTGEBOUW in de maand november veel koorzang: koor katholiek Haar lem; het PTT-mannenkoor met de kathedrale Koorschool, de Heemsteedse Christelijke Ora- toriumvereniging, De Stem des Volks, het Haarlems Operakoor en het Koninklijke Toonkunst Mannenkoor. Verder nog twee concerten van het NPO, een orgelconcert van Piet Kee en een door de Spaanse gitarist Paco Pena, en openbare audi ties van de Koninklijke Neder landse Toonkunstenaars Vere niging. WEGENS SUCCES VORIGE week komt Wizz Jones vrijdag avond terug in de Waag in Haarlem met zijn blue-grass- en countrymusic. Zoals zo ve len begonnen als zwervend zanger, in zijn geval in winters Parijs, maar nadien via platen tamelijk bekend geworden in het Britse. In „Gered” wordt een baby gestenigd. In „Smalle weg” groeit een van de dood geredde baby op tot een wrede dictator. Lear is in dit nieuwe stuk een wrede dictator, die tot het in zicht komt dat hij zijn euvelda den ongedaan moet maken en tfen strijde moet trekken tegen gewelddadigheid in het alge meen. Een kinderlijk inzicht, meent Bond, die aan het slot van het stuk Lear laat neer knallen. Geweld is een machi nerie, waartegen niets te onder nemen valt. IN HET STEDELIJK museum op zon dagmiddag de „Mouth of Hermes”, een en semble uit Londen dat hedendaagse mu ziek speelt DE BEROEMDE PIANISTE Ingrid Habler is op dinsdag 2 november in het Haarlems con certgebouw te beluisteren in het pianoconcert in G van Mo zart. Samen met het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest. Het orkest speelt dit keer onder leiding van Hein Jordans, de jarenlange leider van het Bra bants Orkest. Onder zijn leiding speelt het orkest ook het con certo grosso opus 3 nr 4 van Handel en de vierde symfonie van Brahms. Een uitstekend programma voor de liefhebber van grote klassieke meester werken. ZEVEN JAAR GELEDEN op 11 april 1964 speelden Vera Beths en Werner Herbers het Concert van Bach voor viool en hobo in de Nieuwe Kerk in Haarlem. André Kaart met zijn Haerlemsche Musyckcamer zorgden voor een stipte begelei ding en een ieder die dit con cert bijwoonde sprak zijn ver trouwen uit in de toekomst van deze veelbelovende jonge men sen. Men wist toen nog niet dat Vera vijf jaar later de „Oscar Back-Prijs” zou halen en dat Werner Herberts eerste hoboïst van het Concertgebouworkest zou worden. te Orkest speelt onder dirigent van Edwin Wolf. De decors zijn zoals gebruikelijk door de stadsschouwburg zelf vervaar digd onder leiding van P. van Warmerdam. DE TONEELGROEP Centrum werkt aan het nieuwste stuk van Edward Bond „Lear”, een op de huidige wereldtoestand toegespitste interpretatie van de tragedie „Koning Lear” van Shakespeare. Centrum speelde van Bond eerder „Gered” en „De smalle weg naar het verre noorden”. Schokkende stukken om hun gewelddadigheid. een super-jazzy groep met zo wel pop, underground, klassiek en jazz in het basispatroon. Jan Akkerman, de rusteloze, altijd naar nieuwe wegen zoekende gitarist van de groep, is bij jazz- en popliefhebbers bekend als een bijzonder getalenteerd musicus, die in beide kampen even hoog wordt gewaardeerd. Trouwens ieder lid van de groep is talent opzich. DE TONEELCLUB Advendo geeft vrijdag 29 en zaterdaga vond 30 oktober in het Patro- naatsgebouw, Zeeweg IJmuiden voorstellingen van Madame Tic-Tac, een thriller van Clary en Weathers. Het stuk is gere gisseerd door Lub Bakker. Ramses Shaffy en Liselose Gerritsen Jazz-vogels van de meest uit eenlopende pluimage zullen daar dan neerstrijken en bewij zen dat de jazz een taaie rak ker is, eenvoudig niet kapot te krijgen. De allergrootsten uit de jazz-wereld zijn aanwezig. Nederland komt de zaak verte genwoordigen met twee groe pen, te weten de groep Focus en de Chris Hinze Combination. Het programma ziet er als volgt uit: Duke Ellington opent dit zesde Newport Jazz Festival a.s. vrijdag de 29e oktober om 20.15 uur. Op dezelfde avond is er een optreden van Kid Tho mas’ Preservation Hall Band, een verzameling jazz-veteranen uit New Orleans. Het nachtcon- cert dat daarop volgt wordt gegeven door Focus en het Mi les Davis Sextet. Ook op 30 oktober is er een nachtconcert, ditmaal door de Chris Hinze Combination en het Ornette Coleman Kwartet. Newport in Rotterdam wordt de 31e afge sloten met het optreden van de Giants of Jazz, met Dizzy Gil lespie, Sonny Stitt, Kai Win ding, Thelonious Monk, Al Me. Kibbon en Art Blakey. Bloemendaa!sew.l25, Bl’daal tel 256559 DE REDERIJKERSKAMER Alberdingk Thijm geeft dinsdag 2 november in de Haarlemse schouwburg nu eens niet één stuk, maar drie eenakters: De doos van Pandora van Archie Roy, Russische eieren van Phi lip Johnson en na de pauze De brief van Don Juan van Luisa Treves. De eenakters hebben het voordeel dat vrijwel alle spelende leden van Thijm aan bod komen. De regie is in han den van Kees Reinalda. Het is jammer dat er niet meer concerten voor viool en hobo geschreven zijn, want er zijn nog meer jonge mensen die samen willen spelen en zij kunnen toch niet allen met Bach beginnen? J. H. MOOLENIJZER ZATERDAGAVOND IS in de Waag Nigel Pickering die enke le weken geleden al evenzeer succes had bij het publiek. De ze 42-jarige uit Pontiac, Michi gan, speelt gitaar en basgitaar en zingt. Hij is een oude rot in het showvak. Nog voor het stuk op 29 sep tember in wereldpremière ging in het Royal Court Theatre in Londen, was Centrum klaar met de voorbereidingen. Dramaturg Carel Alphenaar had het ver taald, regisseur Peter Oosthoek had zijn plannen uitgewerkt, Lou Steenbergen had decor en kostuums ontworpen, op het atelier werden onder leiding van Jan de Jong de eerste delen van het ingewikkelde trappehuis, waaruit het toneelbeeld bestaat, getimmerd. En de spelers waren al een paar dagen bezig aan de repetities in het gebouw Felix Meritis, aan de Keizersgracht in Amsterdam. Voor Centrum is „Lear” een Grote Produktie. Op twee ac trices na doet het hele gezel schap mee: ruim twintig spe lers. Het stuk telt vele scènes, waarvan de plaats van hande ling en de aard van uit te beelden personen sterk uiteen lopen. Er zijn vele korte rollen. Op de eerste repetitie heeft Peter Oosthoek de hoofdthe ma’s uiteengezet van het zeer beeldenrijke stuk: Monomaan machtsstreven; opportunisme; domheid; revoluties die misluk ken omdat ze in fouten van de IN DE STADSSCHOUWBURG vrijdag, zaterdag en zondag Interieur van Hugo Claus door het Amsterdams Toneel. In de Brakke Grond „Makabere Kermis” van Ionesco door de Nieuwe Komedie. In het Nieuwe de la Martheater vanaf 2 november „Sex a la meunière” van Neil Simon, met Paul Cammermans, Ellen Vogel, Mariëlle Fiolet en Sylvia de Leur. Regie Guus Oster. In het universiteitstheater, Nieuwe Doelen straat, vrijdagavond poppentheater uit Luik en zaterdagavond poppentheater uit Brussel (werk van De Ghelderode). In Theater Zodiac: vrijdag, zaterdag en zon dag poppentheater Otto van der Mieden uit Amersfoort. In Carré tot 31 okt.: Snip en Snap, in Desmet: Oh! Calcutta, in City: Theater Lurelei met „Moeder, er komt een bevolkingsexplosie Ja kind, dat zal me een klap geven” door Guus Vleugel met o.a. Elsje de Wijn, Ronnie Bierman, Eric Herfst en Marnix Kappers. In de Kleine Komedie tot 31 okt.: „Wachten tot het don ker is”. Zaterdagmiddag 30 oktober spelen zij opnieuw het Concert van Bach maar nu in het Con certgebouw in Amsterdam en wij worden begeleid door het Concertgebouworkest onder lei ding van Bernard Haitink. Nie mand, ook zij zelf niet, had kunnen vermoeden dat zij zo snel de top zouden bereiken. In 1964 zat Vera nog aan de eerste lessenaar van het Haarlems Jeugdorkest en Werner was nog op het Conservatorium van het Muzieklyceum in Amster dam, waar hij Vera leerde ken nen, die les had van Herman Krebbers. Werner kreeg het concert van Bach in handen en zij besloten het samen te gaan studeren. Toen ontdekten zij dat een viool en een hobo heel goed samen kunnen spelen en dat er ongekende mogelijkhe den in deze combinatie schuilen, iets wait de oude Bach allang DE NEDERLANDSE TITEL zegt het wat duidelijker: „Als zelfs een minnaar niet meer helpt” maar heeft tegelijk als bezwaar dat een verkeerde indruk over de inhoud van de film wordt gegeven. De film van Frank Perry, een Amerikaanse regisseur die bekend werd door zijn „Da vid en Lisa” en „Last summer” gaat over de moeilijkheden van een nog jonge vrouw die getrouwd is met een ambitieu ze man, waardoor zij naast een druk huishouden vaak ook nog als gastvrouw moet optreden of haar man moet verge zellen op de feestjes die zijn carrière begeleiden. De man, Jonathan, een fraaie rol van de steeds bekender wordende acteur Ri chard Benjamin, is bovendien een grote egoïst die veeleisend is als echtgenoot en bij voorkomende gevallen ook als zieke. Carrie Snodgress speelt overtuigend deze veelgeplaagde vrouw die in de armen van een ander gedreven wordt, maar dan opnieuw geconfronteerd wordt met man nelijk egoïsme. Frank Perry die evenals dat bij zijn vorige films het geval was, ook nu met zijn vrouw Eleapor samenwerkte, waarbij zij het scenario verzorgt, heeft van het gegeven een bijzonder genietelijke en pi kante huwelijkscomedie gemaakt met twee uitstekende hoofdrollen en met als „Zij-lijn” een parodistische kijk op het New Yorkse leef-milieu en op het ge dwongen uitgaansleven in bepaalde krin gen. Het geheel werd zodoende amuse ment van klasse, hoewel de Nederlandse titel iets anders wil suggereren. DE BOSSEN DIE eeuwig zingen, blijven het goed doen in de bioscopen, gezien de voortdurende reprises van de Duitse ver filming van de bekende en gelijknamige Noorse trilogie. In 1933 kwam de toen 39- jarige sportjournalist Trygve Emmanuel Gulbranssen op de markt met zijn .En eeuwig zingen de bossen” spoedig gevolgd door „Winden waaien om de rotsen” en „De weg tot elkander.” Gulbranssen’s trio- logieën vielen destijds vooral in de smaak bij romantisch aangelegde veel-lezers die niet voor enige honderden pagina’s met familiemoeilijkheden en natuurbeschrijvin gen uit de weg gingen. Zoals gezegd, de verfilming evenaart de populariteit die destijds de roman ten deel viel, waaruit weer kan blijken dat ook in deze tijd de romantiek nog lang niet dood is. DE TONEELCLUB Thalia speelt zondag 31 oktober in de stadsschouwburg het blijspel „Gieren op ’t veilig nest” van Harold McPherson. De regie wordt verzorgd door Walter de Wekker. tegenstander vervallen; de on mogelijkheid om je in deze maatschappij vrijblijvend op te stellen. Wat de vicieuze cirkel van revolutionaire bewegingen be treft: potentaat Lear bouwt een muur; zijn dochters (die hier Bodice en Fontanelle heten) gooien zijn bewind omver; hun regime wordt om zeep gebracht door opstandelingen onder lei ding van jonge volksvrouw Cordelia (hier niet de derde dochter van Lear zoals bij Sha kespeare); maar ook zij gaat door met het bouwen van de muur, zodra ze aan de macht is. Wat de vrijblijvendheid be treft: de verstoten Lear ont moet een onbevangen jonge man, de doodgraverszoon, die hem zonder vragen helpt. Hij is voor Lear de droom naar de verloren onschuld. De jongen wordt echter vermoord, maar zijn geest wordt door Lear op geroepen en vergezelt de oude koning op zijn bloedige tocht naar het Grote Inzicht. Dat Grote Inzicht is voor Lear, dat hij met eigen handen ar, dat hij met eigen handen iets moet ondernemen tegen de cirkelgang van geweld en wreedheid. Hij breekt de muur, die hij bégonnen is, af, maar wordt daarbij gedood. De Haarlemse kunstenaar Kees Okx stelt recent grafisch werk ten toon in Galerie rta, Kazernestraat 58, Den Haag. Tot en met 6 november nog. ARIE J. KEIJZER, de orga nist van de Rotterdamse Doelen geeft vrijdag 29 oktober om 8.15 een concert op het Chr. Müllerorgel in de Grote of St. Bavokerk. In 1963 won hij het improvisatieconcours in Bols- ward, in 1964 kreeg hij de Prix d’excellence, kreeg les van George Stam, Piet v.d. Kerkhoff en Adriaan Engels en is sinds 1965 leraar aan het Rotterdams conservatorium. Op het Doelen- orgel wil hij in 19 concerten het hele orgeloeuvre van J. S. Bach uitvoeren. Bach ontbreekt uiteraard niet op het program ma dat hij voor het concert in Haarlem samenstelde. Dat ver meldt ook werk van Widor en Jan Zwart. Het concert wordt georganiseerd door de Vrienden van het Orgel. Haarlem een ten van de HET IJMUIDER Operette Gezelschap Vides geeft donder dagavond 4 november in de Velsense stadsschouwburg een voorstelling van de operette „Frau Luna” van Paul Lincke. Dat is een science-fiction-achti- ge operette. Het gaat over een werktuigkundige die een ballon maakt om naar de maan te stijgen, en betrokken raakt bij allerlei aardse en maanse ver wikkelingen. Vides brengt de operette onder regie van Truus v.d. Vis. Het Haarlemse Operet- HET JONGENSKOOR „Die Limburger Domsingknaben” uit West Duitsland geeft dinsdag avond 2 november een concert in de katholieke kerk, Korte Zijlweg 7 in Overveen. Het koor komt op uitnodiging van de werkgroep Caritas optreden voor zieken, gehandicapten en 65-plussers van de parochie. Maar als er plaats over is zijn ook anderen welkom. Het koor zingt oude religieuze liederen van o.a. Orlando di Lasso, Da Palestrina, Schütz, Pachelbel en Bach. DE JEUGDRAAD van de Chr. Gereformeerde kerk van Lisse heeft de Haarlemse Koren, o.l.v. Pieter de Jong, gevraagd vrij dag 29 oktober een concert te geven in de Agathakerk aan de Heereweg te Lisse. Het orgel wordt bespeeld door Jan Bone- faas. Het ook in Haarlem vele male opgetreden koperkwartet o.l.v. Gerrit van Slooten, ver leent medewerking. Bij de Haarlemse koren wordt „Excel sior” uit Lisse gevoegd. De revenuen van het concert zijn ten bate van het bouwfonds van de Chr. Geref. gemeente. Een platenfirma zet het concert op de plaat. Bij voorin tekening is deze te verkrijgen voor 10,De entree is vast gesteld op 1, RAMSES SHAFFY is terug op de planken. De grote zwer ver van het vaderlandse theater heeft weer een nieuwe tour de chant, dit keer niet met Lies- beth List maar met Liselore Gerritsen, ook een heel apart stemmetje. Ze zijn op donderdag 4 vember in de Haarlemse stads schouwburg met veel liedjes die meest eigen werk zijn. Het duo wordt begeleid door een combo onder leiding van de fameuze Ruud Bos. IN GALERIE T wordt vrij dagavond 29 oktober een ten toonstelling geopend van werk van Sergio Sarri. Hij is 33 jaar en geboren en getogen in Tu rijn Hij heeft tot dusver vrij wel alleen in Italië geëxpo seerd: Turijn, Milaan, Rome Brescia, Padua en Bologna. Wel was zijn werk op groepsten toonstellingen te zien in andere landen. wist. Zij besloten Bach niet meer los te laten en elkaar goed vast te houden. Zaterdag middag spelen zij het concert voor de tiende keer samen. IN HET AMSTERDAMS Concertgebouw vrijdagnacht Alice Cooper, een popgroep in travestie; zondagavond Yes en Jonathan Swift. Vrijdagavond in de kleine zaal het Ama- tikwartet met Herman Krebbers en Theo Bruins. Maandagavond een jeugdconcert door het Concertgebouworkest met Haitink (Romeo en Julia van Tsjaikovski). Dinsdag avond een concert door Stefan Askenase, ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag (Chopin). Woensdagavond een recital door Miriam Fried, de jonge winnares van het Elisabethconcours. Donderdag 4 november Liesbeth List, Louis van Dijk en Lagna Charta. DE ACCORDEONVERENI GING IJmuidens Roem geeft vrijdag 29 oktober in de Vel sense stadsschouwburg een feestelijke avond met mede werking van het fanfarekorps Wilhelmina en een Zuidameri- kaans ensemble. Hans Borg- hardt praat de muziek aan el kaar. DE HAARLEMSE schilder Wim Steyn exposeert schilde rijen in galerie Het Kunstcen trum in de Molenstraat te Den Haag. Hij doet dat samen met Auke Hettema die plastieken laat zien. De expositie duurt van 30 oktober tot 21 november. IN DE NIEUWE GALERIE „Kunst voor U” aan de War- moesstraat 16 in wordt vrijdagavond toonstelling geopend Amsterdamse schilder Jos Ro vers: schilderijen en gouaches. De nieuwe galerie wordt ge rund door mevrouw J. G. Al bers-Janssen uit Castricum, die met allerlei voordeelacties kunst aan de man wil brengen. Naast de tentoonstelling, die men regelmatig wil houden, is er een vaste collectie te zien en te koop. Ook stelt men zich voor regelmatig lezingen te or ganiseren over onderwerpen als bloemsierkunst, beeldhouwen en siersmeden, terwijl men verder excursies naar musea en tentoonstellingen denkt te or ganiseren. Bij het stuntwerk worden ook scholen ingeschakeld, waarvan de leerlingen tekenin gen kunnen insturen. Begonnen is met tekeningen van leerlin gen van de H. Hartschool, Vel- serstraat in Haarlem. Grote man van de galerie „Kunst voor U” is Jan J. Al bers, accountant en schilder. Hij zegt voor de exposities werk te willen hebben van bij voorbeeld de „goede KZOD-le- den” en van zijn leermeesters, van wie Jos Rovers er een is. DE TONEELGROEP Cen trum speelt donderdag en vrij dag „Bloesem van seringen brengt herinneringen” van Pe ter Nichols, met Piet Römer, Karin Haage, Allard van der Scheer, Els van Rooden in regie van Han Bentz van den Berg. Centrum speelt het zaterdag nog eens maar dan in een be sloten voorstelling voor de da mes en heren van de Algemene Vereniging voor Maatschappe lijke Zorg, een liefdadigheidsin stelling te Haarlem. Een foto van een repetitie van Centrum. Links: Han Bentz van den Berg als Lear; rechts o.a. Jules Ha mel en Theo Pont als ar beiders. In alle scènes van het situk zitten signalen van deze the ma’s, mteestal weergegeven in bondige dialoogjes en heel menselijke situaties. Over de schrijftrant heeft Oosthoek de spelers uitgelegd: „Er zit ab surd theater in, associatieve poëzie en af en toe vreselijk realistische dingen”. Dat realis me slaat op en dat is ty pisch Bond enige gruwelijke martelingen, die er volgens Oosthoek niet realistisch mogen uitzien. Peter Oosthoek heeft een heel andere opvatting over de weergave van het stuk dan William Gaskill die het in Lon den heeft geregisseerd. In de aankleding verwijst de Londen- se voorstelling duidelijk naar de Russische revolutie. Oost hoek heeft heit stuk veel tijd lozer opgevat. Op het ogenblik wordt er dagelijks inclusief zaterda gen gewerkt in Felix Meri tis: bewegingen worden vastge steld, elk woord; elke zin wordt geanalyseerd en ingepast in het beeld dat Oosthoek en de spe lers van het stuk en zijn figu ren voor ogen hebben. IN DE STADSSCHOUW BURG komen in november wat méér toneelstukken dan deze maand. Globe is er twee keer met „De twee weezen”, het Nieuw Rotterdams Toneel met het blijfspel „Liefde half om half’, de toneelgroep Theater met „De eerste opstand”, een collage van werk van Joost van den Vondel en de Haagse Co- medie met het alom toegejuich te ,,’t Is voorbij” van Albee: Verder is de maand gewijd aan ons eigen Haarlemse gezelschap Centrum, dat „Lear” van Ed ward Bond op 20 november in première brengt en daarna een week lang speelt. De Hoofdstadoperette komt terug met het Dreimaderlhaus en het Internationaal folkloris tische danstheater is te zien op 5 november. 1968, om precies te zijn vrijdag 25 oktober, een datum, die hij zich nog wel lang zal blijven herinneren. Collega slagwerker Max Roach ontdekte bij aan komst in de Doelen dat zijn naam niet groot genoeg op de affiches stond afgedrukt en voelde zich zo beledigd, dat hij zich zonder meer omdraaide en verdween. Art Blakey, Elvin Jones en Sonny Murray moes ten toen de Drum Workshop redden. Toegegeven, Max Roach be schikt niet alleen over de beste drumkwaliteiten van het stel maar ook over de langste te nen, en in dat geval was zijn verontwaardiging wel enigszins gerechtvaardigd; boze tongen beweren dat zijn gevoel voor collegialiteit niet, veel groter is dian de punaises, waarmee de affiches opgeprikt waren. Gelukkig komen dit soort staaltjes van bovenmenselijke sportiviteit maar zelden voor, en beperken de onderlinge ru zies zich tot de kleedkamers, waar ze na een gezellige knok partij weer gebroederlijk de bühne opstappen om de jazz te spelen. Zonder elkaar kunnen ze toch nooit. Jazzliefhebbers, in Rotterdam gaat het allemaal gebeuren. Voor betrekkelijk weinig geld ziet en hoort u de allergrootste jazz-jongens van deze tijd. ROB HOEKE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9