Mathilde Willink: MENSEN ZONDER KINDEREN MOETEN KINDERBIJSLAG KRIJGEN bedrijfsleven Huismoeders weer iTROUWj Vrouwelijkheden in MHH VAKOPLEIDING VOOR GEHUWDE VROUWEN I A Hi f 19 ZATERDAG 30 OKTOBER 1971 Erbij 3 PONNIE SCHEIDING OUDE TIJD SUèDE GRIEZELEN KLEUR FAMILIEDOKTER (Van een medewerkster) Vaderfiguur Belastingwee Ochtend Amusant 1 I AMSTERDAM Zeeuwse Mathilde Willinkde Doelder, de 31-jarige vrouw van de Am sterdamse magisch-realistische schilder Carel Willink, is altijd en overal het stralende middel punt. Bij modeshows, toneelpre- mières, popconcerten, ballet voorstellingen, openingen van exposities en feesten. Mathilde (lang engelenhaar, constant een blij-verbaasd gezicht en altijd een prachtig nieuw gewaad) is er met haar Carel die op de achtergrond, maar belangstel lend de douche van aandacht ARNHEM Tweeëntwintig Arnhemse huisvrouwen hebben één van de uitdagingen van deze tijd aangenomen: ze leren na een aantal huwelijksjaren een vak dat voor hen geheel nieuw is. Sinds enkele weken volgen ze in een con fectiebedrijf in de Gelderse hoofd stad een speciale opleiding tot modinette. Hun leeftijden lopen sterk uiteen: van omstreeks twin tig tot ongeveer vijftig jaar. „Maar de vrouwen tussen veertig en vijf tig jaar vormen wel de grootste groep”, zegt de heer P. van Dore malen, personeelschef van het des betreffende bedrijf, de n.v. P. Mut saerts en Co, fabrikanten van dameskleding. V7VWWWWWVWWWWWWWWWWW\AAAA MATHILDE EN CAREL WILLINK (Van onze Amsterdamse redactie) i mogen de cursisten zelf iets maken. Dat gebeurt in werktijd, met materia len die goedkoop ter beschikking wor den gesteld”. Vestdijk, door. de reden dat haar vader in te genstelling tot haar moeder nooit iets over haar liefde heeft gezegd. Misschien omdat hij vond dat Wil link zich had bewezen. Vader vond het nooit goed als ik vroeger met vriendjes van eigen leeftijd uitging.” TERUGKOMEND op haar jeugd zegt Mathilde dat ze in Temeuzen EEN OP elke vier huwelijken in de Verenigde Staten eindigt vandaag-de- dag in een echtscheiding. Het aantal huwelijken dat tijdens de afgelopen jaren is gesloten en nu alweer ontbon den wordt stijgt op het ogenblik zeer snel, vooral in de grote dichtbevolkte steden langs de westkust. Het geboor tecijfer in de VS is tijdens de afgelo pen halve eeuw met bijna de helft teruggelopen, aldus Ladies’ Home Jour nal. zondagmiddagen komen vaak hele ge zinnen naar hét enge bedrijf van Dra cula en de zijnen kijken. IN ZO’n NEGENTIEN miljoen Ameri kaanse gezinnen wordt elke week ge keken naar de tv.-belevenissen van dok- zo’n pakket zitten de voorgesneden en geverfde stukken suède en het materi aal waarmee ze in elkaar moeten wor den gezet. Volgens een tip in McCall’s is zo’n zelfgemaakte suèdegarderobe bijna de helft goedkoper dan de kant en klaar gekochte kleding. GEBREK AAN geschoold personeel is het probleem dat levensgroot op de achtergrond van dit experiment staat. Mutsaerts is een van de eerste confec tiebedrijven in Nederland die dit pro bleem tracht op te lossen via een, door de overheid financieel, gesteun de, vakopleiding voor gehuwde vrou wen die weer willen gaan werken en bovendien bereid zijn zich in een vak te laten scholen. Het experiment is nog pril, over concrete resultaten kan nog weinig zinnigs worden gezegd, maar één ding staat vast: aan animo van de zijde der deelneemsters ontbreekt het tot nu toe niet. VROUWEN griezelen graag, althans in de bioscoop. Weekblad Elle meent dit te mogen afleiden uit het feit dat in enkele erkende „griezel-theatertjes” in Parijs steeds meer vrouwen ver schijnen. ook zonder mannelijke bege leiding. Want (zo zeggen sommigen van hen) wat is er opwindender dan een nachtmerrie die men vrijwillig onder gaat, temeer daar men weet dat het geen echte nachtmerrie is? VRIJWEL ALLE gehuwde vrouwen die zich voor de opleiding hebben aan gemeld zijn part-time werksters. Het betekent dat ze halve dagen werken en dat de vakopleiding die ze in dit con fectiebedrijf volgen, een jaar zal duren. Vrouwen die bereid zijn hele dagen te werken kunnen de opleiding in een half jaar afmaken. Die opleiding valt uiteen in een theoretisch en een prak tisch gedeelte. De theorie omvat een zekere hoe veelheid artikelenkennis, bedrijfsken nis, machinekennis en beheersing, ken nis van sociale wetgeving. „DE PRAKTIJK beoogt de vrouwen op te leiden tot complete naaisters. Ze leren het produkt maken dat wij ver vaardigen en dat zijn in hoofdzaak damesmantels”, zegt de heer Van Dore- malen. „Daarnaast maken we japonnen en damespantalons. Eén dag per week HIJ VINDT een ander facet van het verschijnsel werkende vrouw op het ogenblik eigenlijk wel zo belangrijk: de noodzaak van een goede informatie over de belastinggelden die de gehuw de werkende vrouw vroeg of laat moet betalen. De gesprekken met getrouwde vrouwen die weer willen gaan werken hebben hem sterk de indruk gegeven dat het gros der gehuwde werklustige vrouwen rondloopt met de gedachte dat ze hun toekomstige werk groten deels „voor de belasting” gaan verrich ten. MATHILDE SPERT plotseling de ogen. Ziet tegen het raam een grote bromvlieg: „Daar ben ik bang voor.” Ze praat over piloten en ruimte vaarders. Zegt serieus dat „einde- beroepen” voor zichzelf te vinden. Haar man, met thee binnengeko men, kan het nauwelijks geloven. Hij heeft boven in het atelier net een paar uur geschilderd. Het on derwerp is opeens weer „kleren”. Carel Willink zegt: „Ze vindt het leuk betrapt te worden. Ze voert wel eens een showt je op om een extra-jurkje in de wacht te slepen. Dat heb ik direct door.” Mathilde schaterlacht. Dat doet ze veel en het staat haar. Carel glimlacht. Met en om elkaar hebben ze geweldig veel plezier. Dat plezier in het leven is misschien wel de basis van hun relatie, een heel bijzonder huwelijk. EN MATHILDE over Willink (zo noemt ze hem, of „Momie”): „Hij vindt me een gek wezen. Amusant. En geestelijk niet te veeleisend. Als ze iets ten nadele van hem zeggen, word ik duivels. Ook al is het waar. Ik ga uit van de bescherming van mijn man. Vroeger zag ik alles zwart-wit. Willink heeft me geleerd de dingen wat objectiever te beoor-. delen. Hij is cynisch. In het begin moest ik wel wennen aan zijn rela tieve kijk op de dingen. Hij kan goed plagen. Hoe meer levenserva ring hoe mooier ik het vind. Neem LIEFHEBSTERS van het aloude „ponnlehaar” kunnen de haartjes weer volop over het voorhoofd laten groeien. De voorhoofdsfranje keert terug in al lerlei uitvoeringen: luchtig gekruld, sluik opzij geborsteld (waarbij soms het ene oog gedeeltelijk wordt bedekt), of op de kinderlijke manier recht afge knipt vlak boven de wenkbrauwen. Daarbij allerlei mogelijkheden voor het achterhaar: opgestoken, kort en glad in de nek, halflang (vaak „vierkant” afge knipt) of schouderlang. KLEUREN beïnvloeden niet alleen het humeur en de arbeidsprestatie, maar (volgens sommige psychologen in kleurenzaken) ook de eetlust. Wie geen veelvraat wil worden, moet de muren van de eetkamer in zachte lila of pur peren tinten schilderen, maar vooral geen perzikkleur. Deze schijnt enorm stimulerend op de eetlust te werken. ZIJ KOOPT sinds jaren geregeld bij de Amsterdamse couturier Dick Holthaus. Ook bij Frank Govers. Ze gaat ook naar een Chi nees meisje (Fong Leng) in de P. C. Hooftstraat dat kleren uit Lon den importeert: precies wat Mathil de zoekt. Ze koopt geen kleding in het buitenland. Van een korte Lon- dense vakantie kwam ze onlangs zonder een jurk terug, maar ze had wel alle boetieks bekeken. ZE HEEFT altijd een jurk die niemand heeft: „Ik ben altijd op mooie kleren gesteld geweest. Met mijn zusjes kocht ik vroeger in Knokke en Gent. Ik vind het leuk als de mensen naar me kijken. Soms een beetje vervelend, maar het zou nog vervelender zijn als ze niet zouden kijken. Ik heb wel de neiging te overdrijven, maar daar accepteer ik ook kritiek op. Ik houd van bepaalde uiterlijkheden zolang Willink zich niet ergert. Hij heeft zich ook altijd bij-de-tijd gekleed. Hij voelde zich nooit zo thuis in conventionele kleding. Ik zal tot mijn dood mijn uiterlijk niet verge ten.” „ZONDER NU meteen hoera te wil len roepen over het huidige belasting stelsel geloof ik toch wel dat dit on derwerp erg in de negatieve sfeer wordt getrokken”, zegt personeelschef Van Doremalen. „De vrouwen hebben over het algemeen een opvallend nega tieve mening over zulke belastingza ken. Ze rekenen gewoon nergens op. Maar als je erover gaat praten blijkt, dat ze er vrijwel helemaal niets van weten. Ik geloof dat vanuit de bedrij ven wel iets kan worden gedaan aan een betere voorlichting aan de gehuw de werkende vrouw over belastingza ken. Al wijs je ze alleen maar op de mogelijkheid om eens advies te vragen aan een deskundige op dit gebied, die ze kan voorrekenen wat ze als gehuw de werkende vrouwen van de belasting kunnen verwachten”. ZELFS OP de expositie in Ant werpen, waar bijna 30 van Willinks imaginair-realistische schilderstuk ken in het Museum voor Schone Kunsten hangen, is Mathilde het middelpunt. Er hangen drie schil derijen waarop zij nadrukkelijk present is. Even nadrukkelijk als op de openingsontvangst waar ze door iedereen wordt opgenomen, want ze I is natuurlijk de enige vrouw in een maxi goudleren jurk met zilveren biezen. Zo’n toilet maakt zelfs van het exclusiefste jurkje een zondagse huisschort. Mathilde kent Carel Willink, nu 71 jaar, al een jaar of tien. Toen hij haar ontmoet te, wilde hij meteen trouwen. Zijn vrouw Wilma, met wie hij 30 jaar getrouwd is geweest, was toen een jaar dood. Willink zegt nu: „Mathil de past in deze tijd van mijn leven. Ze verschilt essentieel met Wilma. Wilma was meer een kameraad. Mathilde is een mooi speelding. Het jeugdige, de enigszins roekeloze ma nier van zich in het leven storten trekt me in haar. Ze is ook wat onverschillig. Ik houd niet van vrouwen met een kalm tempera ment. Mijn Mathilde heeft geen in nerlijke moeilijkheden en daar ben ik erg blij om. Ik wil haar tegen alle eventualiteiten beschermen.” aan het oprichten van een speciale boodschappendienst ten behoeve van de werkende huisvrouwen, maar dat plan is inmiddels in de ijskast verdwenen. ANDERE bioscoopbezoeksters geven toe dat ze het toch wel een véilig gevoel vinden om in gezelschap van een „sterke” man te gaan griezelen. „Gruwelen verkopen goed”, zegt de ei genaar van enkele in dit genre gespeci aliseerde Parijse bioscopen die zijn theaters zelfs heeft laten voorzien van een ingang in „gruwelstijl”. Het pu bliek is overwegend jong, maar op HET VERDIENEN van geld lijkt geen doorslaggevende rol meer te spe len, al zijn die financiën natuurlijk nooit helemaal onbelangrijk. Vaak ziet men het zelfverdiende geld als „iets voor eigen gebruik”, iets dat de wer kende getrouwde vrouw het prettige gevoel van een zekere onafhankelijk heid geeft. Een ander (zij het mis schien minder overtuigend) argument om weer te gaan, werken: „Ze doen het tegenwoordig immers bijna allemaal”. Als reden wordt ook vaak het feit opgegeven dat de vrouw thuis nauwe lijks nog voor een halve dag huishou delijk werk te doen heeft. MOTIEVEN OM weer te gaan wer ken en zelfs een nieuw vak te leren? Ook het Arnhemse bedrijf heeft bij de aanwerving en selectie van de gehuw de vrouwen ervaren dat het „contact buitenshuis” steeds zwaarder gaat we gen bij het besluit om eigen huis en haard voor énkele uren per dag te verlaten. Personeelschef Van Dorema len: „En dat geldt echt niet alleen voor vrouwen die in saaie en fantasieloze nieuwbouwwijken wonen. Over de hele linie hoor je dat men vooral het con tact buitenshuis erg belangrijk vindt”. ter Marcus Welby. Het Amerikaanse weekblad Look noemt hem „de familie- dokter van veertig miljoen fans”. Ac teur Robert Young, die de vertrouwen wekkende figuur van de dokter-met-het doorgroefde-gelaat elke week op het scherm moet zetten, gelooft dat zijn tv.- belevenissen niet alleen kijkers van zijn éigen generatie, maar ook de jeugd sterk aanspreken. Een van de geheimen is volgens hem de gelukkige afloop van het gros dezer doktersverhaaltjes. „Hap py endings zijn een goed geneesmiddel. Kijkers willen emotioneel ontspannen worden, ze willen aan het einde een straal van hoop zien”, aldus Welby- Young, die veertig jaar in de showbusi ness zit en al bijna even lang getrouwd (met dezelfde vrouw), en vader van vier kinderen is. MATHILDES MOEDER nu 60 was eerst niet zo blij met Óe situatie. Toen ze Willink ontmoette, vond ze hem vrij aardig .Van Ma thildes vier zusjes zitten er twee nog op school, twee zijn getrouwd. „Ze hebben een zwak voor Willink. Mijn zusjes hangen erg aan elkaar. Ze zijn degelijk. Ik ben in een ander milieu terechtgekomen. Eens per jaar ga ik een paar dagen naar Zeeland”, zegt Mathilde. Ze vertelt ,door enige intimidatie” er bij haar zusjes de wind onder gehad te heb ben. Een vriendin (niet van haar) herinnert zich dat de gezusters De Doelder heel opvallende wezens wa ren in Terneuzen. Altijd plachtten ze goed in de kleren gestoken en schitterend opgemaakt de stad in te gaan. Toen al had Mathilde een zwak voor kleding. Ze kan zich nu uitbundig daarin uitleven. Ze zegt: „Ik zag er aanvankelijk misschien wat frivool uit. Maar dat is nu wel geaccepteerd nu ik zijn toegewijde echtgenote ben.” VRAAG: „Je kunt goed overweg met jongens die van je eigen leeftijd zijn of jonger. Waarom dan een veel oudere echtgenoot? Mathilde antwoordt: „Een vaderfiguur is er altijd geweest. Mijn vader was soms jaren weg. Hij was kapitein op een Shell-tanker. Indonesië, Japan, Chi na. Ik bewonderde pa. Ik was ver liefd op hem maar nooit vertrouwe lijk. Het is allemaal wat onuitge sproken gebleven.” Toen ze Carel Willink net kende werd Mathilde op zijn advies stewardess, „dan zie je wat van de wereld”. Zegt Mathilde: „Bijzonder aardige colle ga’s, maar vrienden heb ik er niet gemaakt. Op Schiphol, bij aan komst, was ik de KLM alweer ver geten.” op het gymnasium, een goede leer linge was met tienen voor Latijn. Ze zou in Amsterdam gaan stude ren. Ontmoette op het station de psycholoog Bierens de Haan, toen een vijftiger. In het Stedelijk Mu seum zei Mathilde bij het Arka- di'sch landschap: „De schilder is vast al dood.” „Nee”, zei Bierens de Haan, „Willink leeft. En hij is een goede vriend van me.” Hij nam haar mee naar Carel Willink. Ma thilde ziet haar inmiddels ook getrouwde vriend van vroeger wel eens. „Hij noemde me herme- lijntje. Ik schreef 'hem brieven in het Latijn, zo van „ik sterf liever dan dat ik word bezoedeld”, herin nert ze zich proestend. MATHILDE WILLINK noemt de man die haar vader of grootvader had kunnen zijn „een witte raaf” en „de man van mijn leven”. Ze spreekt nog altijd een beetje Zeeuws, maakt van „erg” bijvoorbeeld „arrig”. In de kamer aan de Ruysdaelkade 15 waarin de herfstzon net over het Rijksmuseum de kamer in schijnt, zegt ze: „Ik mag wel eens een beetje flirten. Dat is even leuk maar het is Willink en geen ander. Tróuw blijven gaat bij mij vanzelf. Eerlijk zijn tegenover hem staat voorop. Een man als hij heb ik me altijd voorgesteld: een superbe per soonlijkheid die in het leven is ge- die van Mathilde op hem over- siaagd.” Misschien is dat laatste ook slaat met plezier over zich heen laat gaan. De vrouw die hem een paar jaar geleden huwde heeft vanaf de eerste dag ver jongend op hem gewerkt. Als ze samen onder mensen zijn be kijkt hij het met een lichte iro nie Het amuseert hem, zijn blik heeft vaak iets mild-spottends. „DOORDAT MEN halve dagen werkt is er kennelijk niet zo’n behoefte aan de mogelijkheid om collectief vanuit het bedrijf de dagelijkse boodschappen te laten doen”, zegt de heer Van Dorema len. „Maar het idee voor zo’n bood schappendienst lijkt me toch wel een aardig voorbeeld, hoe je als werkgever vanuit de situatie kunt werken, als je getrouwde vrouwen in het bedrijf haalt. Een crèche in het bedrijf? Ik betwijfel of de bedrijven zo’n dure voorziening zelf op poten moeten zet ten. Een crèche die qua leiding en bezetting aan de nieuwe wettelijke ei sen zou voldoen kost zo’n dertigduizend gulden per jaar. Misschien zou het initiatief voor zulke dingen van de gemeenten kunnen komen, en dan met bijdragen van het bedrijfsleven”. EN LATER: „Ik houd niet van al te intieme kennissen. Ik heb geen grote vriendenkring. Dan versnipper je jezelf ook maar. Ik ben passief in vriendschappen. Neem geen initia tief. Ik wil weten dat iemand om me geeft.” Dat verklaart een beetje waarom ze eerst zegt wel kinderen te willen hebben („als Carel het dolgraag wil”), maar als ik er later nog eens over begin: „Ik ben geen moedertype. Lichamelijk en geeste lijk zou ik het moederschap niet kunnen opbrengen. Ik houd van kinderen zolang ze aardig tegen mij zijn. Bovendien zou dan ieders aan dacht naar het kind gaan. Ik vind trouwens dat er te veel mensen komen. Zeer benauwend. De dieren worden steeds verder teruggedron gen. Eigenlijk zouden mensen zon der kinderen kinderbijslag moeten krijgen.” EEN NIEUWE rage bloeit op in Amerika: vrouwen maken hun eigen garderobe uit suède, van hoeden en tassen tot en met broekpakken. De groothandelaren in de leder-business die voorheen hun materialen uitslui tend aan de beroeps-kledingmakers verkochten, bieden nu volledige doe- het-zeltf uitrustingen in suède aan. In INVLOEDEN UIT de jaren veertig grijpen om zich heen op het gebied van mode, make-up en kapsels, en (volgens weekblad Woman’s Own) ook in de uit gaande wereld. Volgens het blad stort „Swinging Londen” zich op het ogenblik op de muziek van zo’n veertig jaar ge leden en worden langspeelplaten met muziek stijl-1930 grif verkocht aan de jeugd. Een bekende Londense nachtclub boekt ongekende successen met een dansorkest in oude stijl. In andere uit gaansgelegenheden worden de bezoekers aangemoedigd om niet alleen naar oude- stijlmuziek te luisteren, maar ook erbij te dansen. En dan niet op de vrijblij vende schuifel- en wiebelmanier der laatste jaren, maar zoals vroeger: in de armen van een partner. i De toekomstige modinettes hebben uiteenlopende achtergronden. Niet al leen hun leeftijden, ook de samenstel ling en grootte van haar gezinnen va riëren nogal. De jongeren hebben meestal (nog) geen kinderen, de grote groep van veertig tot vijftig jaar is over het algemeen al „uit de kinderen”, een enkeling blijkt kans te zien om het nieuwe beroep te combineren met de zorg voor een groot gezin waarvan de meeste kinderen nog thuis zijn. Kennis van het confectievak is bij de selectie niet als eis gesteld. Onder de nieuwe modinettes zijn coupeuses, een gewezen kleuterleidster, een aantal vrouwen dat het confectievak nog niet kent, maar wel gewend is om thuis de eigen kleren te maken. BIJ HET halve dagen werken zijn de ochenduren veruit favoriet. Mede ten gevolge van dat part-time werken blijkt een niet onaardig initiatief van het bedrijf voorlopig niet aan te slaan. Men speelde namelijk met de gedachte Die had de mensen ook Willink krijgt er eindeloze verhalen over te horen.”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 19