Globe j Twee Weezen
NPO: Operaconcerten
Orgeltocht
FILMS
in Haarlem
Koorzang en toneel
Paco Pena
in Haarlem
Koolhaas
i 1
Askenase
Volksdansen
Lear info
31* toons
Evenementen
in Amsterdam
De Waag
«Jl
DONDERDAG 4 NOVEMBER
1971
Overige films
i
Bloody mama
Onder redactie van Charles Boost
9
PACO PENA
en
verkrijgbaar
P. ZWAANSWIJK
In bijpassend kostuum
JOHNNY SILVO
uit).
van
SABBIONI
COMACCHIO
UIT
Redento Comacchio heeft al
eerder bij het NPO gezongen, nl.
in 1969 bij een concert in de
RAI. Hij heeft grote bekend
heid gekregen door zijn vertol
king van Paljas en de Trova-
tore. Hij zingt hier aria’s uit
Fanciulla del West van Puccini,
I Pagliacco van Leoncavallo,
Lucia di Lammermoor en de
Cavalleria. Samen zingen de so
listen twee duetten van Verdi,
namelijk uit de Aida en de Tro-
vatore.
In het NIEUWE DE LA MAR de drie
kluchtjes in een blijspel van Neil Simon
„Sex a la meunière” (voor een avondje
BLOODY MAMA en haar lichtelijk
debiele zonen hebben echt bestaan. De
„Barker family’’ was in het begin van de
dertiger jaren een begrip, niet alleen voor
de F.B.I. maar voor het hele land dat de
misdadige activiteiten van dit stelletje
bankrovers en moordenaars per dag in de
kranten kon volgen.
toneelstuk „Fatale Melodie” van
Falkland L-Cary. Deze thriller
wordt geregisseerd door Henk
Bruin en gespeeld in de zaal De
Linge in de Lingestraat in Haar-
lem-Noord.
WIE NU EENS alles wil weten
over natuurtonen, volksmuziek
en het 31-toonsstelsel kan zon
dagmiddag 3 uur terecht in het
Teylers Museum. Een deskun
dige bij uitstek, Anton de Beer,
houdt er een praatje over en
geeft muzikale voorbeelden. De
voordracht is georganiseerd door
de stichting Huyghens-Fokker.
ZATERDAGAVOND Mark en
Dan, twee Amerikaanse jongens
die al tien jaar aan de folk wij
den. Ze hebben in verschillende
bluegrass-, blues- en jugband-
groepen gespeeld en deden solo-
werk. Ze presenteren een pro
gramma van traditionals, eigen
tijdse en zelfgemaakte compo
sities. Al eerder heeft het duo
succes in de Waag geboekt.
ANTON KOOLHAAS, schrij
ver van geweldige dierenverha
len (o.a. Gekke Witte. Er zit
geen spek in de val) komt van
avond in De Waag vertellen over
zijn werk en eruit voorlezen.
Men begint om half negen.
Koolhaas is geboren in Utrecht,
was tien jaar redacteur bij de
Nieuwe Rotterdamse Courant en
bij de Groene. Hij is toneel- en
balletcriticus van Vrij Neder
land en directeur van de Neder
landse Filmacademie in Am
sterdam. Behalve korte verhalen
en novellen, schreef Koolhaas
toneelstukken, o.a. „Niet doen
sneeuwwitje”, dat met groot
succes door Studio werd opge
voerd.
DE HAARLEMSE Toneel Club
geeft woensdag 10 november
voor de donateurs van de letter
lievende vereniging J. J. Cremer
in de Haarlemse stadsschouw
burg een reprise van het succes
stuk „De cactusbloem” van Ba
rdlet en Grédy. De regie is in
handen van Jacques van den
Boogaard.
„Cremer” heeft een nieuw be
stuur gekozen. Jan Hageman
heeft afscheid genomen als voor
zitter, evenals de bestuursleden
Piet ten Have en Wim Oostwald.
De nieuwe voorzitter is B. van
Oploo geworden
in
ge-
9 9
wijzer
DAARVOOR HEEFT „Vedsens
Bejaardentoneel” dan donderdag
4 november in het clubhuis „De
Meerpaal” in Velsen-Noord zijn
serie opvoeringen reeds besloten
van „Zijn revanche”, een toneel
spel in drie bedrijven door J.
van Randwijk. Dit betekent te
vens het afscheid van de heer
Joop van Baar als regisseur.
lemaal onder leiding van Sab-
bioni die in de afgelopen twee
jaar al eerder met het NPO
werkte. Behalve gastdirigent-
schappen over de hele wereld,
studeert hij in zijn woonplaats
alle opera’s in en dirigeert er
vele van.
DE ORGANIST Klaas Bolt,
die met nog andere organisten
verenigd in de „Orgelwerkgroep
Noord-Holland" zich beijvert
om de belangstelling voor de
orgelkunst te doen toenemen
en waar deze reeds aanwezig is,
ook te verdiepen, heeft daartoe
weer het initiatief genomen om
een orgeltocht te houden.
Wim van den Brink
Ineke Cohen.
DIT WEEKEINDE in de Waag
in Haarlem een groot man op
folkgebied. Klasse, weet je wel.
Johnny Silvo, een jongen die in
Haarlem geen onbekende is ge
weest. Hij was niet alleen in de
Waag maar ook op het Harte-
wensfestival. Johnny is meer
dan zanger. Hij gooit zich er
helemaal in, met lichaam en
ziel. Hij heeft een Ierse moeder
en een Westiindische vader, zo
dat hij van beide kanten aller
lei muziek ingegoten kreeg:
calypso’s en folk. Hij is bekend
van de Engelse televisie, waar
hij nu een show met kinderen
heeft. Verder heeft hij een eigen
club in Londen Richmond, The
Crown. Hij is vrijdagavond
(pas om 22.30 uur, omdat John
ny pas laat arriveert) en zon
dagavond in de Waag. Wie ze
ker wil zijn van een plaats
moet reserveren, tel. 320447.
Het NPO speelt verder de
ouvertures uit de Forza del
Destino, Nabucco en I Vespri
Siciliani van Verdi, het inter
mezzo uit Manon Lescaut van
Puccini en de ouvertures van de
Barbier van Sevilla en La Sca
la di Seta van Rossini. Dat al-
Montserrat Aparici zingt voor
het eerst in Nederland, maar ze
is al een ster in de Zuideuropese
operatheaters. Ze heeft een gro
te techniek, die haar in staat
stelt een veelzijdig repertoire
op te bouwen. Zij zingt aria’s
uit de opera’s Don Carlos, Ca
valleria Rusticana, La Ceneren-
tola (van Rossini) en La Favo-
rita van Donizetti.
HET KOOR Katholiek Haar
lem geeft vrijdagavond in het
Haarlemse Concertgebouw een
concert, waarop drie werken
worden uitgevoerd. Dat zijn het
Magnificat van Vivaldi, het Re
quiem van Gabriël Fauré en de
Vesperae Solennes de Confes-
sore van Mozart. Het koor heeft
deze werken tien jaar geleden
eerder uitgevoerd, zodat sprake
is van een nieuwe instudering
van niet te vaak gehoorde, bij
zondere meesterwerken.
Dirigent Albert de Klerk geeft
zoals hij vaker heeft gedaan
o.a. met Elly Ameling die nu een
ster is geworden jonge, on
bekende solisten uitgenodigd.
Het zijn de sopraan Germaine
Stordiau, de alt Meta Bourgon-
jen, de tenor Simon van der
Geest (die overigens al een naam
heeft gemaakt) en Josèph Truij-
ens. Aan het orgel zit Theo Sa
ris, een oud-leerling van De
Klerk, die vorig jaar de prijs
van uitnemendheid kreeg.
APARICI
IN CINEMA PALACE draait deze week
een nieuwe film van Louis de Funès,
die de liefhebber wél zal vermaken
met zijn malle bekken en driftkikker-
gebaren. In Frans Hals een harde wlld-
westfilm „Texas Addio’ Lido prolongeert
Blue Movie, Luxor doet dat met „Wat
zien ik”. In Roxy draait „Zwoele zomer
nachten”, waar een jongeman het bed met
zijn tante wil delen.
In de nachtvoorstellingen van Frans
Hals de oorlogsfilm (over de Amerikaans-
Japanse oorlog in de Pacific) „Oorlogshel
Batangas”. In Cinema Palace draait „De
detective”, een uitstekende misdaadfilm
met Frank Sinatra.
WAT EEN LEED! Wat een
leed in „De Twee Weezen”, het
aloude melodrama dat de to
neelgroep Globe zaterdag en
zondagavond in de Haarlemse
stadsschouwburg doet herleven.
Het stuk is bijna honderd jaar
oud. Het werd geschreven door
de Fransen d’Ennery en Cormon
die het in 1874 in première za
gen gaan. In 1875 al was de
draak op de Nederlandse plan
ken. Dat gebeurde in het Théatre
des Variétés in de Amstelstraat
in Amsterdam.
De affiche vermeldde „Nieuw
drama a Grand Spectacle in 8
Tafereelen naar het Fransche
onuitgegeven en door de direc
tie als eigendomsrecht aange
kochte handschrift van d’Ennery
en Cormon”. Die directie werd
gevormd door Boas, Judels en
Louis Bouwmeester, bekend
theaternamen. Judels en Bouw
meester speelden de twee broers
Frochard, de een de goeie en de
ander de kwaaie zoon van
IN DE HAARLEMSE stads
schouwburg kan men morgena
vond vele soorten volksdansen
zien. Dan geeft het Internatio
naal Folkloristisch Danstheater
een voorstelling. Dit Neder
landse gezelschap, dat door de
overheid wordt gesubsidieerd,
ziet zich als het enige beroeps
gezelschap ter wereld, dat een
repertoire heeft van een zeer
rijke verscheidenheid. Ze dan
sen van alles: van oude Israëli
sche tot Macedonische mannen-
dansen. Niet alleen dansen uit
Balkanlanden, maar ook werk
uit Spanje en Rusland. En dat
is nog wel eens wat anders dan
de Driekusman. De dansen
worden uitgevoerd in bijpas
sende costuums. De liefhebbers
zullen er een wervelend avond
je aan hebben.
In het Amsterdams CONCERTGE
BOUW in de komende week onder andere
een Brahms-programma door het Neder
lands Strijkkwartet met George van Re-
nesse piano op 5 november. Zondagmiddag
en maandagavond zingt Sophia van Santé
met het Concertgebouworkest onder lei
ding van E. Jochum in een programma
met werk van Honegger, H. Andries-
sen/Flothuis, Reger en Haydn.
In de STADSSCHOUWBURG geeft het
Amsterdams Toneel weer enige voorstel
lingen van „Je hoeft Amsterdam niet voor
mij in te pakken, ik eet het hier wel op”.
DE KATHOLIEKE toneel-
stichting „Kunst Door Oefening”
uit Beverwijk start zaterdag 6
november eveneens, maar dan
in het Kennemer theater. Deze
vereniging speelt „Jij weet, jij
weet, wat ik niet weet”, een
blijspel in drie bedrijven door
Arnold van Zuylen. De regie is
van George Janssens. De K.D.O.-
boys verzorgen tenslotte de
dansmuziek voor het bij deze
vereniging gebruikelijke bal na
afloop.
Gezien de algemene belangstelling die
filmmakers en in het bijzonder de regis
seurs van misdaadfilms op het ogenblik
aan de dag leggen voor de twintiger en
dertiger jaren, („Bonnie and Clyde”) de
hoogtijjaren van de drank-drooglegging
en van het Amerikaanse gangsterdom, ligt
een film als „Bloody Mama” wel voor de
hand. Het verhaal dat aan de film ten
grondslag ligt, valt evenzeer binnen de
beschavingsgeschiedenis van de VS als de
strijd tegen de Indianen of de Burgeroor
log.
Ma Barker die volgens de film (en
waarschijnlijk de historie) haar eerste
kind te danken had aan haar vader die
haar op jonge leeftijd verkrachtte, vormt
V met haar zoons uit diverse huwelijken
een gewelddadige bende die leeft van
roof, maar daarbij voor moord en kidnap
ping niet terugdeinst. Als in „Bonnie and
Clyde” zijn de gangsters voortdurend op
de vlucht voor de politie en worden ze
tenslotte toch nog onverwacht, dankzij
een toevallige aanwijzing die de „cops” op
het spoor brengt, in hun geheim onderko
men omsingeld en belegerd, waarbij alle
bendeleden, Bloody mama incluis, de dood
vinden.
Roger Corman, een veelfilmer die on
telbare „horror”-films op zijn naam heeft
staan, is de laatste jaren uit zijn „B-
picture”-periode naar voren gekomen als
een verrassend capabel regisseur in films
als „Wild angels” en „The trip”, beide met
Peter Fonda.
Aan het gangster-genre droeg hij nog
niet zo lang geleden „The Saint Valentine
Day’s massacre” bij en in een vergelijkba
re stijl die op het gebied van moord en
geweld geen concessies doet, zonder dat
de filmer zich in wreedheden verlustigt, is
ook „Bloody Mama” gemaakt. Een harde,
meedogenloze gangsterfilm die echter te
gelijk laat zien hoe de misdaad door
leefomstandigheden geprovoceerd kan
worden. In ieder geval zit er een grote rol
in voor Shelley Winters die de aangewe
zen actrice lijkt om het misdadige moeder-
dier Kate Barker in al haar bigotterie en
psychopathische afwijkingen aannemelijk
te maken.
Woensdag is Globe er met „De Twee
Weezen” en donderdag de He Theater.
In de BRAKKE GROND tot en met 6
november de Nieuwe Komedie met „Ma-
kabere Kermis” van Ionesco (aanbevolen)
en van 8 tot en met 13 november de
Piccolo-groep van het Nieuw Rotterdams
Toneel met de musical „De laatste dagen
van Ischa” (aanbevolen, vooral voor jon
gelui).
DE TONEELVERENIGING
Vondel geeft dinsdagavond 9 no
vember een opvoering van het
DE TONEELVERENIGING
„T.I.O.S.” uit IJmuiden geeft za
terdag 6 november haar eerste
voorstelling van dit seizoen in
het Hervormd Jeugdgebouw aan
de Rembrandtlaan in IJmuiden-
Oost. Opgevoerd wordt „Engel
tje”, een klucht in drie bedrijven
door B. Westra en F. Drost. Me
vrouw Roeli Prins heeft het ge
regisseerd.
Op de orgeltochten, die deze
zomer werden georganiseerd,
werd aandacht gevraagd voor
orgels in Noord-Holland,
verschillende gemeenten
bouwd.
De najaars-orgeltocht op za
terdag 13 november voert naar
orgels in Den Haag.
Klaas Bolt zal de deelnemers
morgens om half twaalf eerst
ontmoeten in de Kloosterkerk,
waar in 1966 door de Deense
orgelbouwers-firma Marcussen
een nieuw orgel gebouwd werd.
Deze firma, aan wie zoals men
in Haarlem en eigenlijk wel
overal in ons land kan weten,
in 1959 de restauratie van het
orgel van Christian Müller in
de Grote Kerk werd opgedra
gen, heeft ook in het orgel van
de Kloosterkerk de nieuwe, of
liever weer opgevatte orgel-
klank- en orgelbouw-principes
uit vroeger eeuwen verwerkt,
grondslagen, die sinds de in
1920 ingezette orgelrenaissance
weer werden erkend en ont
wikkeld.
In de Grote- of Sint Jacobs-
kerk zal een tweede nieuw ge
bouwd orgel bezocht worden.
Het werd dit jaar voltooid,
door de firma Metzler uit
Zwitserland, eveneens een fir
ma, die teruggegrepen heeft op
het orgelklank-ideaal uit het
verleden en die hiermede de
door haar vervaardigde instru
menten de puurheid van de
authentieke orgelklank gegeven
heeft.
Die echtheid en oorspronke
lijkheid van klank zal ook te
horen zijn, wanneer het derde
orgel op deze tocht, het orgel
van de Evangelisch Lutherse
Kerk bespeeld zal worden.
Dit instrument werd in 1764
gebouwd door Johann Heinrich
Hartmann Batz, een telg uit
een beroemd orgelbouwersge-
slacht. Hij was een leerling van
Christian Müller, wiens orgel
bouwbedrijf in wezen opging in
de werkplaats, die Johann
Heinrich in 1740 in Utrecht
was begonnen.
De firma Batz leverde goed
werk. Men roemde de deugde
lijkheid van het verwerkte ma
teriaal en was vol lof over de
klankkwaliteit. Het is interes
sant te weten, dat zich in de
Sions-kerk te Haarlem ook een
orgel bevindt, dat afkomstig is
van de firma Batz, die het in
1842 bouwde voor koning Wil
lem II. Het stond destijds
ook in Den Haag: in de Gothi-
■che zaal van het koninklijk
paleis.
De kerken, die bezocht wor
den liggen in het centrum van
de stad op betrekkelijk korte
afstand van elkaar, zodat men
de tocht te voet kan maken.
Wanneer er voldoende be
langstelling voor blijkt te zijn,
is het mogelijk ook nog de
Zorgvlietkerk in Scheveningen
vrouw Frochard, een gemeen
wijf dat het blinde weeskind
Louis Bouwmeester, bekende
De andere wees, Henriëtte,
komt terecht bij een losbollige
markies, uit wiens wufte leven
zij gehaald wordt door een jong
edelman, die geparenteerd is
aan een nobele dame met een
geheim leed. We zien in de acht
taferelen de ellendige weder
waardigheden van Louise die
echter naar een einde leiden van
stralend geluk. Ook voor de
nobele dame.
Ernst van Altena heeft het
stuk vertaald en Ton Lutz heeft
het geregisseerd. Petra Laseur
en Ineke Cohen spelen de wees
jes, terwijl Wim van den Brink
in travestie de gemene vrouw
Frochard speelt. Jan-Anne
Drenth zingt de scènes aan el
kaar met smartlappen.
HET NOORDHOLLANDS
Philharmonisch Orkest geeft op
10 november in de Vredesvorst-
kerk te Beverwijk en op 12 no
vember In het Haarlems Con
certgebouw een Italiaans opera
concert. Het zal geleid worden
door de Veronese maestro Re
nato Sabbioni, die de vaste di
rigent van Christina Deutekom
is. Christina is er niet bij, maar
gezongen wordt er wel. De mez
zo-sopraan Montserrat Aparici
en de tenor Redento Comacchio
komen voor de twee concerten
over.
IN SAMENWERKING met
het Theater Klank en Beeld
heeft Centrums dramaturgie
een geluidsband samengesteld
over de toneelschrijver Edward
Bond. Daarin zijn fragmenten
te horen uit de Centrumpro-
dukties „Gered” en „Smalle
weg naar het verre Noorden”
en wordt informatie verschaft
ovear Lear (première 20 novem
ber te Haarlem), onder meer
door een interview met regis
seur Peter Oosthoek. Het band
je (duur pl.m. 45 minuten) kan
vanaf 8 november bij Theater
Klank en Beeld, Herengracht
168, Amsterdam, worden aange
vraagd, tegen een vergoeding
van f 7,50 per twee weken. Een
tip voor Haarlemse leraren, die
bezig zijn hun leerlingen voor
te bereiden op het stuk.
VEERTIG JAAR voor een
koor van personeelsleden is
niet gek. Maar dat koor is dan
ook van de PTT in Haarlem.
En daar zo zeggen insiders
zijn de leden niet alleen
zangers maar vormen boven
dien een vriendenkring. Tot
1949 stond het koor onder lei
ding van PTT-man Piet Gerdes,
die opgevolgd werd door Piet
Portegieser, met wie het koor
tweemaal een wisselbeker won
van de PTT-koren. In 1970 gaf
Potgieser zijn dirigeerstok over
aan een jongere dirigent Piet
de Reuver, ook wel Piet de
Derde genaamd.
Ter gelegenheid van het jubi
leum geeft het PTT-mannen-
koor een uitvoering, op 6 no
vember in het Haarlems Con
certgebouw samen met de Koor
school van de Bavokathedraal,
die ook al een jubileum viert,
namelijk het zilveren. De koren
zingen zowel afzonderlijk als
samen. De solisten zijn de so
praan Joyce Stroom, de alt
Paula Groot, de bas Co Dop en
de tenor Piet de Reuver zelf.
Aan het orgel Bernard Barte-
link, de organist van de kathe
draal.
Voor de pauze staat er veel
kort werk op het programma.
Het PTT-koor zingt „Lente”
van Keereweer en het onver
mijdelijke „Domine Salvam
fac” van Giessen. De Koor
school komt met vier geestelij
ke en vier wereldlijke liederen.
Samen zingen zij „l’Orgue” van
G. Rille, en geestelijke liederen
van Carl Orff en G. Rathbone.
Barteiink speelt alleen werk
van Clérambault en Bach. Na
de pauze volgt het grotere
werk: „Veni Creator” van Die-
penbronck en de Krönungsmes-
se van Mozart.
te bezoeken onder leiding van
Willem Retze Talsma, die daar
als organist van de kerk een
orgel van de firma Ahrend en
Brunzema bespeelt, dat in 1958
gebouwd is.
Aanmeldingsformulieren voor
deelneming verkrijgbaar bij
Mevrouw D. C. Ippel, Telefoon
023-242886.
DE BEROEMDE pianist
Stephan Askenase is deze week
75 jaar geworden en heeft dat
officieel gevierd met een recital
in het Amsterdamse Concertge
bouw. Dinsdag 9 november is
hij in deze contreien te horen.
Hij geeft op uitnodiging van de
Heemsteedse Kunstkring een
concert in de aula van het
Coornhert Lyceum in Haarlem.
Uiteraard speelt Askenase werk
van zijn favoriet Chopin.
DE FLAMENCO-muziek zuiver
houden. Dat is het streven van
Paco Pena een jonge Spaanse
flamenco-gitarist die tijdens
het Holland Festival succes
boekte en nu terug komt voor
een toernee door andere steden.
Niet alleen vanwege dat succes,
maar ook vanwege het feit dat
hij zich inmiddels verloofd
heeft met een Nederlands meis
je.
Pena, die 29 jaar is, speelt al
vanaf zijn tiende gitaar. Vanuit
Engeland bouwde hij een inter
nationale carrière op. Hij is
erop uit zijn programma sober
te houden, zuiver en alleen op
de muziek afgestemd. Maar ook
hij is er niet aan ontkomen bij
deze tweede toernee zich te la
ten vergezellen door twee zan
gers, een danspaar en een
tweede gitarist, zodat ook het
oog enige afwisseling krijgt.
Pena zegt er zelf van: „Ik
heb het ensemble-programma
in zo’n presentatie gegoten dat
er aan alle basiselementen van
de Flamenco in de oorspronke
lijke proportie uitdrukking
wordt gegeven. Over het alge
meen wordt er in de huidige
Flamenco shows de meeste
aandacht besteed aan het meest
spectaculaire element van de
Flamenco: de dans. Het zou
onjuist zijn om onze concertan
te presenatie onder het hoofd
„ballet” onder te brengen.
We willen u slechts een indica
tie geven van de essentiële fun
damenten van de Flamenco-
kunst”.
In de KLEINE KOMEDIE tot en met
de 14e „Das Dreimaderlhaus” van de
Hoofdstadoperette.
Het Lureleicabaret is met ingang van 11
november in theater DESMET te zien,
waar nu nog „Oh! Calcutta” zit. Voordien
doet Lurelei nog werk in CITY.
Poppenkunstenaar Jean-Paul Hubert
geeft van 4 tot en met 7 november
voorstellingen in ZODIAC.
In het SHAFFYTHEATER Neerlands
Hoop in Bange Dagen, en vrijdag- en
zaterdagnacht om 24 uur de zingende
zusjes en het Resistentie-orkest.
IN CARRÉ gaat tot het eind van de
maand de musical „En nu naar bed” van
Annie M. G. Schmidt met Mary Dressel-
huis en Conny Stuart in de hoofdrollen;
vrijdagavond is de officiële première.
In het TROPENMUSEUM geeft zondag
middag het ensemble Pramuda Budaja
gamelan-muziek. Er is ook Indonesische
dans.