ELISABETH ANDERSEN
We sudderden te gemakkelijk door
ver
Nederlands
strijkkwartet
vernieuwd
Buitenlandse componist
gezocht voor Rotterdam
graan-
1
aWDEVEN
SWtï’al
rubrieken
TV-film over
Biesheuvel op
vrijdagen in
actualiteiten-
Radio-verslag van
raket-lancering
graficus Escher
J
Radio vrijdag
1
échte
graan-genever
TV vanavond
TV donderdag
TV vrijdag
f
P <i
hl
DONDERDAG 4 NOVEMBER
1971
Wandelen
WERKOPDRACHT VOOR MAANDEN
I
zuiver
natuur-
produkt
Omroep bezint zich
op quiz-prijzen
(Van onze correspondent)
Voorzitter PEN-centrum
Voldoende waardering
Indonesië-reportages
(Van onze correspondent)
HAARLEM Niets dan lof voor
Elisabeth Andersen (51) in de kri
tieken die in de kranten stonden na
de Haagse Comedie-première van
Edward Albee’s nieuwste stuk ,,’t Is
voorbij” (AU over). In het stuk over
liefde, eenzaamheid en dood, hebben
ook Ida Wasserman, Myra Ward en
Leo de Hartogh belangrijke rollen.
Elisabeth Andersen is blij met alle
gunstige beoordelingen („Het streelt
niet alleen de ijdelheid maar stimu
leert ook. Iedereen heeft dat nodig”)
en waarom ook niet want is er een
plezieriger manier om terug te komen
bij het gezelschap waar ze van 1947
tot 1960 werkte?
Ditishetrecept:
Kaasfonduevan
Nededandsekaas.
Sudderen
SI
(Van onze correspondent)
HILVERSUM II
HILVERSUM III
BRUSSEL 324 M
ADVERTENTIE
nno 17Sï?
ALC35%
*XnO I'92
NOS-NOT:
Schooltelevi-
ADVERTENTIE
19.55
V.T
terwijl het publiek
tranen.”
1
toneel kijken komt
buitenland helemaal
heeft
Liefde
in de
onder
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.12
19.42
19.55
20.00
20.15
20.21
20.30
20.40
21.45
22.20
22.30
18.45
18.50
18.55
19.00
JIMI HENDRIX
vanavond op de VPRO
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
21.40
22.10
22.40
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.50
19.55
20.00
20.15
20.21
20.15
20.21
HILVERSUM. De NOS-radio zal
op vrijdag 5 november tussen 13.50 en
14.25 uur programma op Hilversum
2 onderbreken voor een rechtstreekse
reportage van de lancering van de
eerste Europa 2-raket vanaf de nieuwe
lanceerbasis van de E.L.D.O. (European
Launcher Development Organisation)
in Frans Guyana.
Aan de lancering van deze viertraps-
raket zijn negen lanceringen van de
Europa 1-raket vanuit Australië voor
afgegaan. De meeste lanceringen ver
liepen niet succesvol.
ponisten.” In beide andere plaatsen heeft
men respectievelijk het Koninklijk Con
servatorium en het Instituut voor Sonolo-
gie. De nota: „Alleen van een continue
werkrelatie met de componisten valt van
een orkest of een conservatorium te ver
wachten dat het intens deelneemt aan de
ontwikkeling van de eigentijdse muziek.”
Overigens zal men nog niet in 1972 tot
daden kunnen overgaan. Het minimum,
dat nodig is voor een verblijf van langere
duur (vier maanden) schat men op 30.000
gulden, die pas in 1973 beschikbaar zijn.
Mogelijk dat men het komend jaar wel
een buitenlands componist voor kortere
tijd (één maand) weet te strikken.
Men wil de betrokken componist (er
zijn plannen om de Italiaan Berio te
polsen als hij in 1972 in Nederland is voor
het Holland Festival) interesseren voor
het geven van cursussen, het formeren
van een workshop, de opvoering van eigen
Initiatiefnemer is Brandpuntchef Ed
van Westerloo, die vindt dat het praat
je met de premier na de ministerraad
een vorm van service verlenen is aan
het kijkerspubliek.
De KRO en de NCRV zitten eenmaal
in de maand reeds met hun actualitei
tenrubrieken op de vrijdagavond, zodat
het inpassen van het gesprek met de
minister geen probleem is. Wat de
VARA en de AVRO betreft moeten er
speciale extra uitzendingen worden ge
creëerd.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: Zorro (3).
Liedjesprogr.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Mission Impossible.
(K) Wereld op wielen.
(K) Liefde op z’n Amerikaans.
(K) Op uw gezondheid.
NOS: (K) Journaal.
22.45-23.10 Ter Visie.
21.10
21.35
22.45-22.50
leren om de mensen te pakken. Dat kan
alleen als je zelfvertrouwen hebt. Je moet
weten dat je ’t kan. Alle moeite, het
„peentjeszweten” kun je alleen doorstaan
als je ’t vak beheerst”.
AMSTERDAM Theun de Vries is op
de najaarsvergadering van het Nederland
se PEN-cenrtum (organisatie van schrij
vers) met algemene stemmen benoemd tot
voorzitter. Hij zal per 1 maart de tegen
woordige voorzitter C. Dinaux opvolgen.
Nederland 1. Ook de VPRO krijgt
als hors d’oeuvre de Fabeltjeskrant en
het journaal voorgeschoteld. Daarna in
de tijd tot 8 uur 2 programma-onder-
delen. Om te beginnen een tekenfilmp
je rond de merkwaardige figuur van-
Popeye the Sailorman, vervolgens een
filmportret van Jimmy Hendrix en
tenslotte een Japans tekenfilmpje over
2 mensen die op een onbewoond eiland
terechtkomen maar dat langzaam maar
zeker zien veranderen in een wereld
stad.
Na het 2e journaal eerst de berich
ten uit de samenleving en vervolgens
de 5e film uit de reeks rolprentjes
rond Charlie Chaplin.
„Twee weken in een ander stadje” is
de titel van een Amerikaanse televisie
film, die de VPRO vervolgens uitzendt.
Het is een eigen produktie van de
VPRO, gemaakt door Hans Keiler. Mat
van Hensbergen hanteerde de camera.
De film wil een beeld geven van „het
andere Amerika” dat van het platte
land, waar het leven rustig zijn gang
gaat, waar de mensen redelijk welva
rend zijn en bepaald niet extremistisch.
Nederland 2. Na de fabeltjeskrant en
het journaal het 3e deel van de TROS-
serie Zorro. In „Een Schuilplaats voor
Torres” wordt een politieke vluchteling
achter de broek gezeten. Een muzikaal
programma vult de rest van de tijd tot
8 uur. Lex de Rooi maakte in de
Turfloods in Naarden opnamen van
het optreden van de Amerikaanse zan
geres Freda Payne toen die tijdens een
Europese tournee ook Nederland aan
deed.
Na het journaal een aflevering van
Mission Impossible. In Wereld op Wie
len wordt aandacht besteed aan schok-
brekers. Fred v.d. Vlugt neemt
test de nieuwe Vauxhall Viva
handen.
„Liefde
vanavond
12.00
12.08
niek.
Nws.
13.55
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
19.05 KRO: (K) Voor een briefkaart
op de eerste rang.
STER: (K) Reclame.
20.00 NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: Brandpunt.
21.10 (K) De zes vrouwen
drik VIII (serie).
22.40 NOS: (K) Journaal.
22.45 Den Haag vandaag.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VPRO: Popeye
(K) Jimmy Hendrix.
Japans tekenfilmpje
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VPROBerichten uit de samen
leving.
Chaplin op weg naar Charlie.
(K) Film.
(K) Met het oog op avontuur
(doe.).
Deze week.
IKOR-CVK: (K) Leerhuis (5).
23.00-23.05 NOS: (K) Journaal.
Nederland II
Nederland I
10.45-12.00
sic.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K )Reclame.
E.O.: (K) Koorzang.
Nader bekeken.
Tenslotte.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) De Versierders (se
rie).
Televizier Supplement.
(K) Voor de Vuist weg.
NOS: (K) Journaal.
Het leven in een stadje als Franklin
in het zwarte zuiden van de States.
Na deze film nog een 2e documen
taire, getiteld „Met het oog op Avon
tuur”. Han van Gelder belicht hierin
het leven en de wereld van de graficus
Maurits Escher, van wiens werk bin
nenkort een overzichtstentoonstelling
wordt gehouden in Den Haag. Escher
is een heel bijzonder mens, wiens werk
als graficus in Nederland op eenzame
hoogte staat.
Tien minuutjes muziek uit de derti
ger jaren sluiten het VPRO program
ma af.
Er is daarne nog tijd voor de 5e
aflevering van het Leerhuis, een pro
gramma van de gezamenlijke kerken.
„Gehoorzaamheid is ook hiet alles” is
het thema van deze uitzending.
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM. Kunststichting, con
servatorium en Filharmonisch Orkest in
Rotterdam hebben de handen ineen gesla
gen om over een jaar „een belangrijk
buitenlands componist” naar Rotterdam te
halen. Men denkt hierbij aan de vorm
van een werkopdracht voor vier of zes
maanden.
FREDA PAYNE
vanavond op de TROS
HILVERSUM. De gemiddelde
waardering van alle door de NOS-tele-
visie verzorgde reportages over het
staatsbezoek van koningin Juliana en
prins Bernhard aan Indonesië heeft 73
bedragen, evenals de kleine documen
taires van de NOS en één van de
omroepen over Indonesië. De waarde
ring voor de beide rechtstreekse tele
visiereportages (de aankomst van ko
ningin en prins op het vliegveld van
Kemajoran en de intocht in Bandoeng)
was hoger, namelijk 79. De kijkdicht
heid van beide reportages was vrij ge
ring: minder dan tien percent, ofwel
K2: DUBBELE GRAAN-GENEVER IS VOLGENS OUD
KEPT UIT GESELECTEERDE GRANEN GESTOOKT EN
WORDT DOOR ONS ALS HOOGSTE KWALITEIT GE-
NV Dhtifieerderij «n Likeurstoker)
Joh.s Verhoeven
- Hilversum - HoBarxi
HILVERSUM. KRO, AVRO, en
NCRV zullen op de vrijdagavond
steeds op Nederland 1 bij toerbeurt
premier Biesheuvel na de zitting van
de ministerraad interviewen. Hiermee
nemen de vier omroepverenigingen de
taak over van de NOS-rubriek „Ter
Visie”, die van de vrijdag- naar don
derdagavond is verhuisd. Biesheuvel
komt op 19 november voor het eerst in
deze nieuwe regeling aan het woord in
KRO’s brandpunt.
brief ga opbrengen: ik wil wel mijn kunnen
tonen”. De actrice vertelt dat ze het erg
plezierig vindt om in één periode verschil
lende rollen te spelen. Ze begint in no
vember voor Jean Anouilhs stuk „Ne ré-
veillez pas madame” („Maak mevrouw
niet wakker”) maar schrikt niet terug
voor een lange serie waarin ze in een rol
een karakter uitbeeldt dat haar lief is.
Ze heeft in een weekeinde eens vier
verschillende rollen gespeeld maar zegt
ook ’t grootst mogelijke plezier te hebben
gehad bij alle honderdtachtig voorstellin
gen die er van Hugo Claus’ „Vrijdag”
gingen. „Gelukkig heb ik niet veel verve
lende rollen gespeeld. Je moet het mens
dat je speelt door-en-door leren begrijpen.
Je verplaatsen in de denk- en gevoelswer-
led van zo’n vrouw. Op die manier is
ieder karakter interessant. Rollen die
dicht bij je persoonlijkheid liggen zijn
oninteressant. We lijken op toneel toch al
zoveel op onszelf. Je eigen identiteit moet
nooit het uitgangspunt zijn. Jij moet naar
de rol groeien, niet andersom. Dat zou de
makkelijkste weg zijn.”
Betrokkenheid met een toneelkarakter
houdt voor Elisabeth Andersen op als de
voorstelling achter de rug is: „Als het
doek valt glijdt alles als een kous van me
af. Ik zit in de kleedkamer heus niet na
te snikken. Na ’n dieptragische rol kan ik
in een dolle lachbui uitbarsten. Uit een
soort zelfbehoud waarschijnlijk.” Ze zegt
het „een algemeen geldende regel” te
vinden dat een actrice nooit zelfmedelijden
moet hebben: „Hoe tragisch je ook bent je
moet nooit huilebalken. Wél medelijen
opwekken.”
„Het zegt niets of je huilt op het toneel,
't Hoeft in de zaal lang niet altijd weer
klank te hebben. Maar ik heb me bij een
voorstelling van Schillers Maria Stuart
wel eens heel cynisch en koud gevoeld
wegdweilde van de
Bedoeling is dat men voorkomt aldus
de muzieknota van de Rotterdamse
Kunststichting dat de stad op den duur
„weliswaar beschikt over een omvangrijk
apparaat voor de herscheppende kunst
(orkest) alsmede voor de opleiding van de
nodige beroepsmusici (conservatorium),
maar dat de aansluiting met de scheppen
de kunstenaar wordt gemist.”
Op dit laatste punt beschouwt men
Rotterdam belangrijk achter bij plaatsen
Naar andersmans
weinig voor. In het
niet: „Ik heb er de tijd niet voor. Maar ik
zou best een beurs willen hebben om in
het buitenland toneel te zien”, zegt ze
tussen neus en lippen. „Ik zou het ontzet
tend naar mijn zin hebben als er een
gezelschap bestond dat niet alleen stukken
speelde om te amuseren. Ik wil het woord
geëngageerd niet gebruiken want dat
wordt zo langzamerhand totaal misver
staan. Er zijn zoveel kanten aan je geën
gageerdheid. Misschien groeit dat ideaal
beeld wel in Den Haag. We hebben ’n
prettige groep en al schreeuwen ze het
niet van de daken er zitten in Den Haag
verrassend veel geëngageerde mensen. Het
tot standkomen van het HOT-theater is
daar een voorbeeld van. Dat vind ik iets
geweldigs.”
De toneelspeelster zegt nadat ze oud-
directeur Pos van de Toneelschool heeft
geciteerd over engagement en toneelspel:
„Je kunt wel geëngageerd zijn maar je
kunt niet op het toneel staan roepen als
je niet weet hoe ’t moet. Al die vuile en
gemene kneepjes van het vak moet je
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch. WK?
7.00 Nws. 7.02, Zing. zing. zing. 8.00
Nws. 9.00 Nws. 9.03 Jan Corduwener
Show. 10.00 Nws. 10.03 De Eddy Becker
show. 11.00 Nws. 11.03 De Vincent van
Engelen show. 12.00 Nws. 12.03 The Joe
Blow Show. 13.00 Nws. 13.03 Felix
Meurders show. 14.00 Nws. 14.03 De
Herman Stok show. 15.00 Nws. 15.03
De Hugo van Gelderen Show. 16.00
Nws. 16.03 Top-30. 17.00 Nws.
(Van onze correspondent)
LAREN Het Nederlands Strijkkwartet,
dat op 4 januari 20 jaar bestaat, is ingrij
pend van samenstelling veranderd. Prima
rius Nap de Klijn en cellist Michael Roche
zjjn gebleven, maar tweede violist Jaap
Schrödet en alt-violist Paul Godwin zijn
uit het kwartet gestapt. Paul Godwin heeft
om gezondheidsredenen bedankt en Jaap
Schrödei durfde het in een nieuwe samen
stelling niet aan.
Nap de Klijn: „Het heeft, weinig ge
scheeld of het kwartet zou zijn opgeheven.
Dat hebben we niet gedaan. Michael Roche,
die solo-altist is bij het Rotterdams Fil
harmonisch orkest, wist twee van zijn or-
kestcollega’s die de opengevallen plaatsen
konden innemen. Dat waren concertmees
ter Gerard Hettema en solo-altist Gerrit
Oldeman. welke laatste in Tilburg de eer
ste Prix d’Excellence, ooit in Nederland
voor alt-vioolspel uitgereikt, wist te be
halen. Het gaat geweldig goed in de nieuwe
samenstelling, zodat we met vertrouwen
de toekomst tegemoet zien”.
Intussen heeft het kwartet in september
en oktober een succesvolle toemee door
Noord-Duitsland gemaakt en zal in novem
ber in Engeland en Ierland gaan optreden.
Daarna vertrekt het ensemble voor een
toemee van 4 tot 18 december naar Israel,
waar onder meer in Tel-Aviv, Haifa, Jeru
zalem en Rehovoth wordt gespeeld. Voor
de radio zal het kwartet in zijn nieuwe
formatie voor het eerst op 7. 14 en 21 no
vember te horen zijn. Voor de NCRV
speelt het Nederlands strijkkwartet de drie
Rasoumovsky-kwartetten van Beethoven.
Dit dan naar aanleiding van zeer
waardevolle prijzen en cadeaus, die er
de laatste tijd in televisie-wedstrijden
gewonnen en-of weggegeven worden.
De omroep vindt dat anders het publiek
voor de de laatste tijd door de omroep
zelf gesignaleerde verschraling van de
programma’s door gebrek aan finan
ciën weinig begrip zal kunnen opbren
gen.
De sfeer in Den Haag is wel apart,
geeft ze toe. Héél anders dan de laatste
vier jaar bij de Nederlandse Comedie
waar ze de stormachtige „tomaatontwik-
keling” van het begin af meemaakte. Pra
ten met haar wordt al snel praten over
het verschil tussen de twee „Comedies”,
tussen Den Haag en Amsterdam. Ze
noemt het verschil „schokkend”, zegt: „In
Den Haag heerst een totaal ander klimaat.
Eigenlijk kan ik er nog weinig van zeggen
want in ’t Is voorbij werk ik met exact
dezelfde acteurs als met wie ik tien jaar
geleden bij de Haagse Comedie werkte.
Maar ik ben ontzettend benieuwd naar de
jongeren die na mij bij het gezelschap
zijn gekomen. Ik hoop dat ze de traditie
voortzetten en nieuw leven inblazen.”
Het gesprek wordt gevoerd in Elisabeth
Andersens huis in Haarlem. Ze woont er
met een reusachtige Berner Sennenhond
en zoon Hubert van elf. Haar dochter
leert in Groningen voor kleuterleidster en
haar oudste zoon studeert in Amsterdam.
Ze is gek op Amsterdam maar door haar
engagement bij de Haagse Comedie is er
een tweestrijd ontbrand: moet ze in Haar
lem blijven wonen, teruggaan naar Am
sterdam of verhuizen naar Den Haag. Ze
weet ’t nog niet. Elisabeth Andersen
brengt koffie, ruilt de stoel voor de bank.
Ze zakt onderuit, legt het hoofd op de
rugleuning, peinst, zegt dan over de Ne
derlandse Comedie-periode (Ionesco’s
„Honger en Dorst”, Albee’s „Alles voor de
tuin”, Claus’ „Vrijdag”, om maar drie van
haar raakste rollen te noemen): „Het was
een droevige tijd. Ik heb het ineen zien
storten. Er is zo’n groot verschil tussen
Den Haag en Amsterdam. De brutale
vitaliteit van Amsterdam en de rustige
vanzelfsprekendheid in Den Haag.”
„Daar is het publiek veel trouwer. Am
sterdam is ontzettend kritisch en vergeeft
geen mislukking. Dat vind ik misplaatste
hardheid. Het Haagse publiek heeft een
grotere liefde voor de acteurs. Het straft
minder perfecte voorstellingen niet direct
af door het gezelschap het vertrouwen op
te zeggen. Het is een klimaat waar een
acteur rustig kan doorwerken. Ieder ge
zelschap heeft een bepaalde levensduur en
fk kan er wel iets van begrijpen”, zegt
had moeten blijven.”
"t
„Maar in Amsterdam zijn ook in het
verleden mensen verguisd en weggetrapt
en uit die revolutie is niets voortgekomen.
Toen ik destijds bij de Haagse Comedie
wegging had ik in een sprookjeswereld
geleefd die uit de welvaart van het toneel
in die jaren voortkwam. Maar ik zag de
bui aankomen. We sudderden te gemakke
lijk door. Bij dit gezelschap is het een
kwestie van evolutie. De ouderen hebben
ingezien dat er een jonge directie moest
komen. Maar de jongeren handhaven de
ouderen op hun niveau, uit respect. Ik
werk er fantastisch en ik hoor het ook
van collega’s. Je kan wel eindeloos over
veranderingen praten maar waar blijf je
als je niet kunt wérken. Ik ben het niet
helemaal eens met de Actie Tomaat, maar
ik kan er wel iets ven begrijpen”, zegt
Elisabeth Andersen.
Ze vervolgt: „De tijd van solistisch
toneel is voorbij, de prima-donna uithan
gen gaat niet meer. Toen ik ja zei tegen
de Haagse Comedie hoefde ik echt niet
eerst te weten wat me voor rollen zouden
worden aangeboden. Ik wil in zekere
mate opgaan in het ensemble ten gunste
van het resultaat. Dat wil natuurlijk niet
zeggen dat ik nog eens als dienstmeisje een
HILVERSUM. De omroep wil
zich bezinnen op het verschijnsel van
het geven van dure prijzen in televisie-
quizzen. Het college van programma
leiders wil pogen de van 15 jaar gele
den daterende ongeschreven afspraak,
dat prijzen in tv-quizzen het bedrag
van 1000 gulden niet mogen overschrij
den, nieuw leven in te blazen.
op z’n Amerikaans”
twee afleveringen:
in bed en Liefde en de bezige echtge
noot. In het eerste eenactertje kopen
twee flatbewoners van verschillende
sexe hetzelfde bed, wat grote pro
blemen oplevert. In het tweede is een
echtgenoot zo druk met z’n werk, dat
hij zijn vrouw vergeet.
Tenslotte in het programmavan de
TROS de eerste aflevering van een
nieuwe rubriek, getiteld Op uw ge
zondheid. Dr. G. T. Haneveld zal deze
medische rubriek presenteren. In de
eerste aflevering vraagt hij zich af,
wat eigenlijk fitheid is.
Als we het antwoord kennen alleen
nog het laatste journaal met aanslui
tend het parlementaire en politieke
weekoverzicht Ter Visie.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Actu
aliteiten. 8.24 Overweging. 8.30 Nws.
8.41 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio.
10.00 (S) De beste plaat voor uw stereo-
kop. 10.30 Nws. 11.00 Voor zieken.
11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot
twee. 12.22 Wij van het land; 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden
maar. 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) In
terlokaal op vrijdag. 15.30 Nws. 17.00
(S) Metropole Orkest. 17.25 Voor de
kinderen. 17.30 Nws. 17.32 Actualitei
ten. 18.00 (S) Licht ensemble. Pol. Part.
18.19 Uitz. P.S.P. 18.30 Nws 18.41 Actu
aliteiten 18.50 Marktberichten. 18.52
(S) AU-ditie. 19.50 Zonder grenzen.
20.00 In antwoord op uw schrijven.
22.00 (S) Kursief. 22.25 Overweging.
22.30 Nws. 22.38 Den Haag vandaag.
22.50 (S) Goal. 23.55 Nws.
7.00 Nws. 7.11 Gymnastiek. 7.20 Dag
met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Actuali
teiten. 8.30 De groenteman. 9.00 (S)
Mod. muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 (S)
Alt en piano. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws.
11.30 (S) Ned. Harptrio. 11.55 Beursber.
12.00 Blik op de wereld. 12.30 Over-
heidsvoorl. Uitz. voor de landbouw.
12.40 (S) Lichte gramm.muz. 12.50
Recht en slecht. 13.00 Nws. 13.25 Toe-
rismo. 13.50 (S) Lichte muz. 14.25 Spie
gel van Duitsland. 14.55 Ruimte. 16.00
VPRO-vrijdag. 16.00 Nws. 17.55 Meded.
18.00, 20.00 Nws. 20.30 (S) Muz. uit de
Barok. 21.00 (S) Klass, gew. muz. 22.30
Trio. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10
Actualiteiten. 23.20 (S) Gaudeamus-
week ’71. 23.55 Nws.
Nws. Meded. SOS-berichten.
Intermezzo. 12.15 Kleinkunstkro-
12.50 Buitenl. persoverzicht. 13.00
toneelagenda. 13.20 BRT-kroniek.
Beursber. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio. 15.00 Nws. 15.03 Schoolra
dio. 15.25 Gramm.pl. 16.00 Nws. beurs
ber. 17.00 Nws. meded. 17.15 Lichte
muz 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03
Uitz. v.d. soldaten. 18.28 Paardesport-
ber. 18.30 Verkeerswenken. 18.45 Sport.
18.55 Taalwenken. 18.57 Intermezzo.
19.00 Nws. Actualiteiten. 19.40 Keurig
Frans. 19.45 Boekbespreking. 20.00
Klass, muz. voor blaasinstrumenten.
22.00 Nws. De Zeven Kunsten. 22.20
Liederen. 23.00 Nws. 23.10 Melodie Ra
dio. 23.30 Litterair prefer. 23.40 Nws.
■4.
Amsterdam „functioneert een aantal com-