Godfried Bomans op zoek naar spoken „Dorus is mijn beste vriend” i i 1 9 hessBls^sahatini Willem Duys en Hendrik VIII TOM MANDERS TERUG OP TV TV vanavond Radio zaterdag TV vrijdag ifl TV zaterdag xi V 1 Dames- Heren- en Kinderschoenen VRIJDAG 5 NOVEMBER 1971 TWEE ACTEURS OVER HUN WERK DIE LASTIGE VRAGENSTELLERS Brandpunt (Van onze correspondent) BLARICUM Tom „Dorus” Manders zegt zelf: „Ik ben artiest geworden uit luiheid. Ik wilde het zo graag worden zonder er al te veel voor hoeven te doen. Al op mijn twaalfde jaar dacht ik, dat ik dat het beste als artiest zou kun nen bereiken. Door de houding van mijn broer Kees heb ik die gedach te kunnen koesteren. Toen ik 28 jaar was, wist ik wel beter. Toen bemerkte ik, te Iaat overi gens, dat artiest zijn betekent: ont stellend hard werken. Maar op dat moment ging het al zo lekker dat ik niet meer terug wilde”. Ij l - modeschoeisel MADE IN ITALY RIVIÈRADREEF - HAARLEM WINKELCENTRUM SCHALKWIJK tf Mm CHRIS BAAY PETER ARYANS i Nederland II 1 (Van onze correspondent) 09.00 Manders’ naar 09.30 10.00 10.30 21.10 21.35 NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: (K) Voor een briefkaart op de eerste rang. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: Brandpunt. <K) De zes vrouwen van Hen drik VIII (serie). NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. (K) Uit de Kunst. HILVERSUM III 7.00 Nws. 7.02 Popstation. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.03 Pers Vers. 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. 11.00 Nws. 19.55 20.00 20.15 20.21 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.50 19.55 20.00 20.15 20.21 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 mag wezen zie de activiteiten van de VARA in deze is iets wat dan helemaal tegen de haren instrijkt. Mijn hemel, wat een branchevervaging. De reden waarom de VARA zich ineens op die markt gooit, is wel duidelijk. Financieel zit men er niet op rozen. Net als bij „Het Vrije Volk” raken de reser ves uitgeput. Idealisten weten vaak geen raad met beleggin gen en, hoe spijtig ook, zulke dingen wreken zich. Overigens raken die ontwikkelingen de mensen, die in Hil versum werken, niet wezenlijk. Zij denken alleen aan pro gramma’s. In dat opzicht is het een fel levend en hard wer kend wereldje. Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K )Reclame. E.O.: (K) Koorzang. Nader bekeken. Tenslotte. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) De Versierders (se rie). Televizier Supplement. (K) Voor de Vuist weg. 22.45-22.50 NOS: (K) Journaal. 22.40 22.45 22.50-23.20 mis je het publiek”. Hij vond het jammer, dat er niet zo veel televisietoneel meer is, tenminste niet zoals vroeger, toen de donderdagavond iedereen in huis hield. Maar, zo stelde hij vast, in „De kleine zielen” en „De kleine waarheid” wordt toch ook toneel gedaan. „En niet zo mis”. Het goed bezetten van de rollen: dat heeft een tijd lang het televisietoneel de das om gedaan. „Het is moeilijk om nou net de juiste acteurs voor een uitzending te krijgen. We zijn veel te veel bezet. Sommige collega’s vinden het schadelijk. Die willen niet dat je ze veel op het scherm ziet. De mensen vereenzelvigen je zo gauw met een rol op de buis. En dan is er ook een grote vraag naar caba ret. En het toneel zelf raakt in diskrediet. Kijk maar eens naar het repertoire van vandaag”. Alsof het zo moest zijn, troffen wij wat later Peter Aryans, uitrustend na de repetities van „Klatergoud”. Dinsdag kunt u hem weer zien, samen met Coen Flink en andere goede be kenden uit deze musicalachtige successerie. Bijster opgewekt was Aryans niet. In vier dagen vier afleveringen opnemen met een uitloop op de vijfde dag voor wat er mis is gegaan, ga er maar aan staan. Dan komt de aap wel uit de mouw dat tele visie een hard bedrijf is. Want niet alleen de acteurs moeten op hun tenen gaan staan. Ook de ploeg, de cameramensen, hun floormanager, de script en de regisseur woekeren met hun tijd. En aan hun panelen zitten de technici alles te regelen en bij te stellen tot ze, in hun vakjargon, een „mooi plaatje” maken. De enorme studio’s, waarin zich dat alles voltrekt, zijn voortdurend in bedrijf. De ruimten worden zo rendabel mo gelijk benut. „Ach, het komt er wel uit”, zegt Aryans met een zucht, als je hem vraagt of hij het misschien donker inziet. Nederland I TELE AC: Nascholing Huisartsen (2). Techn., wetensch. Engels (6). Het kan verkeren (4). Economie (6). 11.00-11.30 Studeren (4). NOS: Journaal. NCRVKinderprogr. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV(K) Zwerven met Swie- bertje. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Zeskamp. 16.00 16.02-17.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 Hij heeft pas zijn 50ste verjaardag gevierd. Een „mijlpaal", om zijn ge dachten eens te laten gaan over 22 jaar artiest zijn. De komiek die in 15 jaar 100 tv-shows maakte, bleef als je het op de keper beschouwt altijd dezelfde. De wispelturige artiest, de onrustige zakenman. Maar wel zo ta lentvol dat hij zich uit elke benarde situatie wist te wringen. Het zevende Zegel, de Tien Geboden en Breakfast at Tiffany’s. Aansluitend aan het 2e journaal de actualiteitenrubriek Brandpunt en ver volgens de derde van de 6 afleveringen van De zes vrouwen van Hendrik VIII. Centraal, in deze aflevering staat de figuur van Jane Seymour, gespeeld door Ann Stallybrass, bekend onder meer van haar grote rollen in de Woeste Hoogte en David Copperfield. Deze aflevering werd in Engeland be schouwd als de beste van de zes. Na het laatste nieuws komt de NOS nog met de rubriek Den Haag vandaag en tenslotte de rubriek Uit de Kunst met filmtips van Charles Boost, mu- ziektips van Hans Heg en nieuws uit de wereld van toneei beeldende kunst en ballet van Ageeth Scherphuis en Agna Arens. Nu laat zo’n machtige man nooit het achterste van zijn tong zien. Hij moet dus redenen hebben zomaar in de publiciteit te stappen. Ik denk dat hij er vooral niet tegenop ziet, omdat de Shell goed gaat. Toch zou het aardig zijn te weten wat hij voor slechtere tijden achter de hand heeft en hoe hij bijvoorbeeld denkt over vakbonden en inspraak. Wat vindt zo’n man nou van de milieuvervuiling? Wast hij zich de handen schoon als het op zijn bedrijf aankomt? Allemaal vragen, die zeker wel in het achterhoofd van Langebent zitten, eens de „vlegel” onder de interviewers en als je zijn vijanden bij de KVP mag geloven, nog immer bereid om je een loer te draaien, al legt dat blijkbaar bij de KRO niet zoveel gewicht in de schaal. De tweede uitzending, waarop ik doelde, verschijnt pas 19 november op uw scherm. Toch is ze al met enige ophef aangekondigd. Voortaan zal minister-president Barend Bies heuvel aan het woord zijn in de actualiteitenrubrieken en niet meer in het NOS-programma „Ter Visie”, meteen na de mi nisterraad. Premier Biesheuvel verklaarde dat hij aan zijn op treden een aantal voorwaarden heeft verbonden. In de praktijk komt het erop neer, dat hij geen lastige vragen wil. Ik dacht dat hij dan bij de actualiteitenrubrieken aan het verkeerde adres is. „Achter het Nieuws” zou zichzelf verloochenen als het de premier niet het vuur na aan de schenen legt. „Als ik dat wil”, zegt de heer Biesheuvel, „kan ik altijd zendtijd vor deren”. Dat kan hij. Het zou er wel eens op uit kunnen draaien, dat hij het ook doet. Dan krijgen we een „praatje bij de haard” zonder vragenstellers, die van alles het fijne willen weten. In eerste instantie zal de regeringsleider zijn opponenten wel dapper tegemoet treden. Of hij erin zal slagen de irritatie verre te houden, lijkt mij nu al aanvechtbaar. Waar eertijds Wigbold troonde, zetelt nu Hans Jacobs en dat is een fanatiek baasje zonder veel scrupules als hef om ziin partij gaat. Wibo pakt de heer Biesheuvel ongetwijfeld in. Veel aplomb, maar niet te scherp. De makkers van „Hier en Nu” zullen zich wel opstellen als rakkers, links van het centrum. Datzelfde kan je ook van „Brandpunt” verwachten. Het kan dus wel eens gaan spannen. F. M. BUYSMAN HILVERSUM. Engelsen zijn gek op spoken en geestverschijningen. Ze vinden het zalig om de griezels te krijgen, kastelen die te groot zijn om in te wonen en voor het publiek open gesteld zijn, trekken bij voorkeur be zoekers als er een paar spoken rond waren. En bepaalde ouderwetse pubs en inns waar spoken er een gewoonte van maken om bierglazen uit de han den van stamgasten te slaan, logés uit bed te kieperen en zelfs eenmaal per jaar trappen onder achterwer ken uit te delen, hebben geen kamer meer over, zo loopt het daar storm. Godfried Bomans is met NCRV-re- gisseur Leo Moen op een echt Britse spokentoer gegaan. Het resultaat, een 57 minuten durende kleurenfilm onder de titel „Waar zijn de geesten?”, is zaterdagavond (21.40 Ned. 1) op het scherm te zien. Leo Moen: „We liepen al jaren met dit idee rond. John Peereboom heeft voor ons de nodige research verzorgd, zodat wij in staat waren om twee landhuizen en twee pubs, waar het zou spoken, konden filmen, wij een echte heks konden interviewen en konden praten met het hoofd van een druïden- cultus.” „Wat door ons als een lolletje werd ervaren, bleek bij de mensen waarmee wij spraken gortdroge ernst te zijn. De onderliggende filosofie bij die in spo ken gelovende Britten is dan ook een soort zoeken naar een andere dimensie, bij velen zelfs als een religie ervaren. Er blijkt een ontzettende behoefte te bestaan overigens niet alleen in En geland aan mystiek. Ih deze tijd, waarin de kerken de mystiek bewust hebben verwijderd, beleeft die zelfde Dorus-show naar Montreux af. Man ders kreeg een zilveren Roos. Alleen David Frost bleef hem voor. Het Dorus- cabaret maakte tezelfdertijd storm achtige tijden door. Het ging dicht, open, weer dicht, werd weer herro- pend. De kranten schreven dat Man ders failliet was. En op dat moment won Manders samen met een vriend een ton in de staatsloterij. Hij kocht de handel in stortte zich op de film. BRUSSEL 324 12.00 Nws, 12.03 Weekend aktueel. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws, to neelagenda. 13.20 Intermezzo. 13.30 Wij én de consumptiemaatsch. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz. 15.00 Nws. 16.00 Hoorspel. 16.48 Lichte muz. 17.00 Nws, meded. 17.15 Ned. Top-10. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.03 Orkestmuz. 18.15 Jonge mensen van deze tijd. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Inter mezzo. 19.00 Nws. 19.30 Lichte muz. 20.30 Sport. 22.00 Nws, De Zeven Kun sten. 22.20 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.40 Nws. Er zat deze week een kleine broze man koffie te drinken in een der kantines, waaraan Omroepland zo rijk is. Bij nader inzien bleek het de acteur Chris Baay. U kent hem wel. Hij speelt altijd de ambtenarenrolletjes. Zonder loketje kan je je hem nauwelijks voorstellen. Het toeval wil of is het voor beschikking? dat hij inderdaad als ambtenaar zijn carrière begonnen is. Al spoedig kreeg hij er schoon genoeg van, maar hij kon zijn noodlot niet ontlopen. Toen hij aan het toneel kwam, was er maar één typetje voor hem weggelegd: de ambtenaar. Natuurlijk heeft hij die in allerlei variaties ge speeld. Serviel, boos, braaf, kwaadaardig, hij kon alle registers opentrekken. De zachtmoedigheid, die zijn grootste deugd is, maakte hem tot een vriendelijk mens in de omgang, maar nooit tot een figuur op het eerste plan. Hij had er vermoedelijk ook niet de ambitie voor. Op het ogenblik is hij verbonden aan de toneelgroep Globe, die kantoor houdt in Amsterdam, gevestigd is in Eindhoven en vooral de provincie bespeelt. Dat betekent voor de nu 67-jarige Chris Baay veel reizen en trekken. In Hilversum was hij voor de opname van een hoorspel. „Mooi werk, mooi, omdat je je helemaal op de tekst concentreert. Eigenlijk wel makkelijker dan spelen voor de televisie. Daar HILVERSUM KRO’s actualiteiten rubriek „Brandpunt” zal hedenavond op Nederland 2 geheel gewijd zijn aan het Oostpakistaanse vluchtelingenpro bleem. Drie reportages over India en Pakistan en het vluchtelingenprobleem worden uitgezonden. De eerste reporta ge behandelt de nood van de vluchte lingen, de andere gaan over de hulp verlening en de politieke situatie in India en Pakistan. Henk Neuman zal een analyse geven van de politieke toe- U moet er natuurlijk van houden, maar ik ben zondagavond aan het toestel te vinden als Ad Langebent gaat spreken met mr. G. A. Wagner, officieel aangekondigd als president- directeur van de Koninklijke Nederlandse Petroleum Maat schappij. Voor buitenstaanders is hij gewoon de directeur van de Shell. Zulke mensen zie je niet vaak. Als Langebent door vraagt, hebben we misschien kans wat meer te weten te komen over de invloed, die zo’n man heeft op ’s lands economie en de politiek. Inderdaad schijnen ze in Hilversum plannen te hebben gehad om de grote kapitalisten door te lichten. Mis schien heeft Ed Peereboom stappen in die richting gedaan, misschien Joop van Tijn, maar gelukt is het nooit. Vandaar dat het nogal opvallend is, dat president-directeur Wagner zich aan een interview onderwerpt. „Het moet eruit. Vier afleveringen in vier dagen. En die vijfde dag zullen we zeker nodig hebben”. Ik heb ernaar geïnfor meerd. Ze hadden hem nodig. Overigens wachten ons een paar interessante uitzendingen. ver- Rotterdam en IN AMSTERDAM ONTSTOND het mannetje Dorus. De schlemiel. Gehuld in een jas die al maanden bij het vestiaire-meisje heeft gelegen en nu nog steeds gedragen wordt dooi „dat mannetje”. De buitenstaander, die van alles meemaakt, en het zijn gabber vertelt. „Dorus is nog steeds mijn beste vriend”, zegt Tom Manders. „Een jon gen met een heel eigen sfeertje, een eigen taal. Ik zou eigenlijk best ’es een keertje samen met hem op vakantie willen gaan, maar gek, daar komt het nooit van. Als Dorus op de proppen komt, is Tom Manders in de wijde omtrek niet meer te vinden”. Dolfie- Zalfie, de gabber door dik en dun, overleed. Dorus ging alleen verder. Het twee-mottenliedjestijdperk was verle den tijd. Hij startte in Rotterdam. In het Rembrandt Theater kwamen zo’n 200.000 mensen. Daarbij hoorde ook de jongste lichting. Later zag iedereen ze op televisie. Het vertederende werk van „Bij Dorus op schoot”. Het joch dat iets in het Italiaans zingt, waarop Manders zegt: „Jongen, als dat niet de eerste bladzij de uit het Italiaanse telefoonboek is, weet ik het niet meer”. En tegen een kind dat een of ander motief op zijn trui heeft: „Zeg jo, ik wou dat ik ook zo’n mooie oversteekplaats op mijn trui had”. Tenslotte tegen het meisje dat een onverstaanbaar lied over Jezus en de schaapjes vol overtuiging in de microfoon brult: „Heel mooi. Ik heb zo’n idee dat Onze Lieve Heer je best verstaan heeft”. In 1967 kwam er officiële internatio nale waardering voor het werk van Tom Manders. De NOS vaardigde een 12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nwi. 13.03 Nee, we noemen geen namen. 14.00, 15.00 Nws. 15.30 Koorzang. Licht orkest. 16.00 Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws. MISSCHIEN MOET HET ALLEMAAL nog komen, maar je kunt niet zeggen dat ze ergens gauw van ondersteboven zijn In Hilversum. Daar had je de uitzending van de NVSH. Veel stof tot praten gaf die in Omroepland niet. Hoogstens over de vraag of het nou wel zo’n goed programma was, informa tief, professioneel. Men was er gauw mee klaar. De „Berend Boudewijn-kwis” bracht wel de tongen in beweging. Op zo’n ogenblik wrijft de televisiejournalist zich in de handen. Wij hadden het goed geschoten met onze opmerking dat je niet ongestraft dure cadeaus kunt weggeven en-tegelijk vragen om een verhoging van het kijk- en luistergeld. En dat hele maal niet wanneer je van je publiek zo weinig weerwerk vraagt als bij Berend Boudewijn het geval was. KRO’s voorzitter, mr. Van Doorn, zal het wel moeilijk heb ben om die vrijgevigheid tegenover zijn collega’s te verde digen. Op de keper beschouwd sparen ze dat prijzengeld na tuurlijk uit op de artiesten, want die zie je in deze kwis niet. Maar weet het publiek veel. Dat vergaapt zich aan de tele visietoestellen en de romige artikelen, ver beneden de win kelwaarde. Ook al iets waar mensen tegen in het harnas zijn gekomen. „Moet uitgerekend de KRO de zucht naar meer bezit, naar meer consumptie aanwakkeren?” „Wat is dat voor een materialistische houding van een levensbeschouwelijke om roep?” In elk geval is het logisch dat er nog aan kwisprijzen gedokterd zal worden, zoals al is bericht. Misschien wordt het een geschenk onder couvert. Waar ze zich hier beslist niet over opwinden is de jongste KNVB-vergadering, die ernstig in overweging nam om zend tijd aan te vragen. Met zijn 80.000 leden zou de KNVB meteen een super-omroep zijn. Ik heb er de Omroepwet nog mag£ eens op nageslagen. Geen schijn van kans. De KNVB is er óm te voetballen. Daar zit geen enkele andere filosofie achter. Dat je overigens als omroep wel een soort postorderbedrijf Nederland 2. Als de fabel is verteld en het nieuws is voorgelezen kunnen de kijkers voor een briefkaart op de J eerste rang plaats nemen. In deze KRO rubriek van Fred van Doorn is Her- J man Coenen uit de serie Wij, Heren a van Zichem te gast in de studio. Be- halve de wedstrijdjes staat op het pro- gramma vertoning van fragmenten uit HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Z.O. 7.33 Van de voorpag. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 9.35 Wa- terst. 10.05 VARA’s Ombudsman. 10.30 (S) Zaterdag inform. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.23 VARA- Varia. 13.25 (S) Dit is het begin. 14.20 Kritische leraren blijven zitten (I). 14.45 Frans - Duits - Engels. 15.30 Komende week Ned. muz.leven. 16.00 Nws. 16.03 Jazz. 16.45 Inzet. 17.15 Lich te gramm.muz. 17.30 (S) Ensemble. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actuali teiten 18.20 Lieve Tante Truus. 19.00 (S) Weens operetteconcert. 20.00 Nws. 20.05 De Scala 1925-1950. 21.00 (S) De Staalkaart. 22.05 Doe. hoorspel. 22.25 Meded. 23.00 Nws. 23.10 (S) Lui luiste ren. 23.55 Nws. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s. 7.30, 8.30 Nws. 10.00 Luister uit.en thuis 10.30 Nws. 11.55 Meded. 12.00 Route - A. 12.16 Overheidsvoorl.Ex- portiviteiten. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 14.00 Steiger - B. 15.30, 17.30 Nws. 18.00 Persoverzicht. Pol. partijen: 18.19 Uitz. C.P.N. 18.30 Nws 18.41 Voor de kleuters. 19.00 (S) Concert a la carte. 21.00 Hoorspel. 21.20 (S) Klankbeeld. 22.10 Dansen als een edelman. 22.30 Nws. 22.40 (S) Stretch. 23.00 Aktua-Sport. 23.55 Nws. NET ALS VOOR zijn shows, begin dit jaar, is Manders ook nu weer volslagen, „mesjogge” van het filmen. Natuurlijk is hij ook in „Er zit een vogelnestje in mijn kop” weer zijn eigen regisseur, decor-ontwerper, ac teur en tekstschrijver. De technische ploeg die hem begeleidt, heeft zijn volle waardering. Wat die jongens maken, is af”, zegt hij tijdens het monteren van zijn nieuwste show. Manders ziet het nu weer „helemaal zitten in het filmen”. Hij zegt: „Zo’n show wordt gebracht op de televisie. Haddekidee, pakweg, voor zoveel mil joen kijkers. Hoe lang moet je dan niet in een theater hebben gestaan voordat net zoveel mensen je show hebben gezien?” Dat is Manders’ nieuwste ze kerheid. mystiek buiten de kerk een nieuwe bloei.” „Dit Engelse programma is dan ook voor ons aanleiding om een vervolg te maken, waarin wij de filosofie achter het occultisme willen uitdiepen. In dat tweede programma gaan we kijken wat er op dit gebied in Nederland gebeurt en we willen antwoord op de vraag wat voor gevaren er op het geestelijke vlak kunnen schuilen ach ter het losmaken van occulte krach ten”, aldus Leo Moen. De interessante figuren, die in de NCRV-documentaire door Bomans aan de tand worden gevoeld, zijn onder meer een dame van 50 jaar, die met zo’n 35 katten een volkomen geïsoleerd leven leidt en een officieel geregi streerde heks is. Vliegen op een bezem steel is er niet bij, maar wel kan zij magie bedrijven met zelfgekweekte kruiden. Een groep jongeren, die bijeenkom sten houdt in een achtertuintje, be drijft ook magie, maar dan „witte” kunst (het tegenovergestelde dus van zwarte kunst). Ze hebben al veel men sen kunnen helpen, ongeveer in de vorm van een soort psychiatrie, zo zeggen ze. De Druïden tenslotte, aan hangers van een oude heidense cultus, komen eens per jaar op 21 juni bij de ruïnes van Stonehenge bijeen. Als tegenhanger praatte Bomans met een Benedictijner monnik, die geen geesten of occulte krachten opriep, maar ze juist verdreef. Hij is een van de vele officiële exorcisten, die Enge land kent. Heeft Bomans of Moen zelf een spook gefilmd? „Nee, zelfs niet gezien of zelfs maar een trilling of vibratie waargenomen, waar de Britten zo (spook)gevoelig voor zijn.” STORMEN STAKEN op en gingen voorbij. Nadat hij Rotterdam lange tijd als uitverkoren stad had gezien na Amsterdam en er goede zaken had gedaan, wijzigde hij zijn plannen. Tom Manders ging in de ruimte boven zijn cabaret, waar hij vele tienduizenden mensen vertier verschafte, zitten den ken. Dat was het begin van dit jaar. Hij moest en zou iets nieuws gaan doen. Het werd een show voor twee Do- russen. Samen met zijn dochter Mari anne (21 jaar) als scriptgirl, maakte hij de produktie. En hij raakte bezeten van het filmen. Met het gevolg dat hij nu bijna onbereikbaar is. Het „luie artiest-zijn” betekent ook nu voor hem: hard sappelen om zijn nieuwe produktie (6 november op de televisie) „Er zit een vogelnestje in mijn kop” puntgaaf te krijgen. Inmiddels is doch ter Marianne weer van het toneel ver dwenen. Tom Manders’ bloedeigen scriptgirl vertrok naar Engeland. „Maar”, vertrouwt hij ons toe, „zonder haar is het ook gelukt. „Vogelnestje” is een volledige show geworden”. Nederland 1. Fabel, het journaal en dan een uitzending van de Evangeli- sche Omroep. In het Concertgebouw in J Haarlem werden opnamen gemaakt M van het optreden van de Ver. Koren onder leiding van Teke Bijlsma met medewerking van J. Spronk, hobo, Pieter de Jong, orgel en het Noordhol- a lands Koperkwartet. De actualiteiten- rubriek Nader bekeken en de overden- J king Tenslotte vullen verder het EO- uur. De AVRO komt na het 2e journaal M terug met een aflevering van de Ver- sierders. Televizier Supplement krijgt 'J 25 minuten voor een bepaald onder- werp en dan is de beurt aan Willem Duys om zijn vuist te ballen. Zeventig H minuten lang. VOOR DE FAMILIE stond vast dat de destijds achtjarige Tom een heel groot schilder zou worden. „Dat klopt”, zegt hij met gein in zijn ogen, „ik heb hele grote decors geschilderd” Op de ambachtsschool leerde Manders het no dige voor zelfstandig reclameschilder. „Ik maakte er heel mooie borden: heden patates frites 10 cent” Vlak voor de oorlog werd hij decorbouwer. Het moment scheen voor hem geko men te zijn toen broer Kees Manders (van zijn 16de jaar af humorist-confe- rencier) ziek werd. Tom verving hem in Coevorden. „Twintig jaar lang heeft Kees daar niet kunnen werken na mijn optreden”, grijnst hij. In de oorlog dook Tom Manders onder. Toen hij dan die ene keer over straat liep in Gouda, werd hij prompt opgepikt en in Duitsland in een vlieg tuigfabriek tewerkgesteld. Met valse papieren wist hij te ontvluchten. Via een kennis van zijn broer ver dween hij deze keer naar Groningen, Friesland en Drente waar hij op tour nee was als sketch-speler. Na de be- vrijding schilderde Manders nog een tijdje decors. Voor Wim Kan voor Toon Hermans, voot de hoofdstad-ope- rette, voor Strassburger en voor de Nationale Revue. In 1953 begon hij voor zichzelf. In Amsterdam opende hij Saint Germain des Prés. Een begrip voor bezoekers lie volgens Manders later tegen kennissen zeiden ook eens naar de „Germaanse Expres” te moeten gaan. - **--«*■ 'i M ADVERTENTIE Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Utrecht Groningen - Arnhem - Eindhoven 21.10 21.35 NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER - (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA (K) Coronation Street. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) De Wereld van W. Somerset Maugham (film). Pinguins, doc. film. iK) Er zit een vogelnestje in m’n kop. (K) Achter het nieuws. The Edwin Hawkins Singers. NOS: (K) Journaal. 22.15 22.40-22.45 (K) Journaal. Nederland II 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 22.30 22.55-23.00

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 15