wanneer ze is I 1 >(OU GO., I Stuyvesant rei Franse actrice SAM SWAAB OVERLEDEN Jelle de Boer in BK bemoedert Orson Welles Nederland terug i Klatergoud terug i zonder Sherry Omstreden collectie 8 9 TV vanavond 25 Mn "Q/ '1 I LONDON wwtss 1 f ZZ. 1 k 1 Bik Radio woensdag TV dinsdag TV woensdag DINSDAG 9 NOVEMBER 1971 Toekomst Weddenschap Afschuwelijk i FI LTE R PARIJS Toen Jeanne is asymmetrisch en de vorm van mond geeft het gezicht een ont< ...Jongste der wereldmerken Dynamisch. Modern. Energiek! Vooraan bij alles wat nieuw en jong is. Peter Stuyvesant - rijke geurige tabak, volmaakt filter, King Size Peter Stuyvesant, U geniet zoveel meer! wanneer ze lacht. Ook niet goed ge conserveerd: een criticus omschree haar gezicht eens als „getekend doo duizenden ochtenden na duizendei vorige avonden waarvan ze er nie één betreurt”. Maar toch ziet ze e: nu op een merkwaardige manier jon ger, vitaler uit dan toen ik haar vij jaar geleden op een filmfestival voo: het eerst ontmoette. maakte, zag ze er uit als een vrouv van midden 30 Nu 23 jaar later ziet ze er nog steeds zo uit. Niet mooi de wallen onder haar ogen zijr Is» Lj ■ter a B "■r’. M IfWWWWWWWWWWW yWVWVlMWVtMRIWIlVVWVVVV (Van een medewerker) ADVERTENTIE PEUR STUYVESAIVT 19.05 informatie 22.40 #s»ïv. iNiiiiiitiiininittiuiiimii urn Bent u ijdel? ;,.ia i 21.40 22.15 i „Je moet je in de regisseur verdiepen, ontdekken wat voor visie hij op je heeft, de aspecten die daaraan beantwoorden in jezelf naar voren halen en wanneer dat niet lukt, proberen zijn visie op je te veranderen. Dat brengt een relatie met zich mee die bijna noodzakelijk erotisch gekleurd is. Lang niet altijd lichamelijk- erotisch, want dat interesseert me niet zo erg. Of eigenlijk: dat interesseert me zo zeer dat ik er zuinig mee probeer te zijn. Liefde is voor mij meer dan een spelletje, een gymnastiekoefening.” conclusies aan verbinden meestal de verkeerde dan is dat hun probleem, niet het mijne.” 18.45 18.50 18.55 17.00 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.21 19.55 20.00 20.15 20.20 20.45 19.55 20.00 20.15 20.21 20.31 20.30 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.55 20.00 20.15 20.20 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 22.00 22.25 22.30 20 45 21.20 22.20 22.30 Zelf zegt ze daarvan- „Dat. komt omdat ik het drie jaar lang erg kalm aan heb gedaan. Ik heb toch nog wel in twee films per jaar gespeeld in Frankrijk en in Hollywood maar dat waren allemaal betrekkelijk kleine rollen, die een paar weken in beslag namen. De grootte van een rol heeft er voor mij nooit iets toe gedaan en het kwam erg goed uit, omdat een acteur het af en toe nodig heeft zijn accu opnieuw op te laden. Ik weet wel dat er ook acteurs zijn die weigeren meer dan één rol pei jaar te spelen, maar dat is een spartaansheid, die ik nooit heb kunnen opbrengen. Stel dat je achter elkaar aanbiedingen krijgt van een Truffaut, een Orson Wel les, hoe zou je dan kunnen weigeren? Mijn agente heeft me pas voorgerekend dat ik voor de komende paar jaar acht verschillende filmprojecten heb. Misschien dat er een paar niet zullen doorgaan, misschien dat er nog een paar bij zullen komen. Maar ik heb er weer zin in, ik voel me in vorm.” „O, dat is echt wel gebeurd, maar het was nooit waar, valse publiciteit. Ik hou van acteurs, ze zijn mijn familie, maar ze hebben geen geheimen voor me. Ook wanneer ik ze nooit eerder ontmoet heb, ken ik ze. Hun moeilijkheden heb ik ook gehad, alles wat zij willen, heb ik ook gewild. Terwijl de mensen ,die creatief zijn, zoals schrijvers of regisseurs ik bedoel niet dat acteurs niet creatief zijn, maar dat is een ander soort creativiteit je altijd opnieuw verrassen. „Let wel, ik heb genoeg routine, ge noeg. vakbekwaamheid om ook zonder de regisseur, eventuee1 ondanks de regis seur een rol te kunnen spelen die accep tabel is. Maar daar ben ik niet in geïnte resseerd, al wil dat niet zeggen dat die rol, die film noodzakelijk minder hoeft te zijn. Aan de andere kant heb ik ook niets te verbergen: ik ga niet op straat met een pruik en een zonnebril op. Ik leef mijn leven zoals me dat goeddunkt en als de mensen daar een oordeel over hebben of „Stellig. Ik hou ervan om in de aan dacht te staan, complimenten te krijgen, kleren te kopen, me met mooie dingen te omringen. Maar ik zoek geen publiciteit: ik heb daar voldoende mensen aan kapot zien gaan. Ik wil mijn privacy bescher men. Dat kost me geen moeite: ik ga zelden naar grote premières of nachtclubs a la mode, maar dat interesseert me ook niet, ik ben liever thuis met een boek of met vrienden. de zoekenden die een beroep doen op mijn ervaring, op mijn medeplichtigheid, en de ervaren oude meesters aan wie je je vol vertrouwen kunt overleveren, bijna als een kind, van wie je weet dat wat ze ook laten doen, dat het goed is. zoals Bunuel, Jean Renoir, Orson Welles. Gegeven uw reputatie als „grande amoureuse” is het eigenlijk heel merk waardig dat uw naam nooit in roman tisch verband is gebracht met een van uw tegenspelers. AMSTERDAM. De schilderijencol lectie van de Amsterdamse kunsthande laar Jelle de Boer, die vier jaar geleden door de Zwitserse politie op aanklacht dat ze vals waren in beslag werd genomen, is eind vorige week vrijgegeven. Zij zal binnenkort naar Nederland terugkomen en in Amsterdam worden tentoongesteld. Over deze collectie van de heer De Boer is destijds nogal wat deining ontstaan omdat de echtheid van de schilderijen door Nederlandse kunstkenners ernstig in twijfel werd getrokken. De heer De Boer, die vorig jaar is overleden, had altijd beweerd overtuigd te zijn van hun echt heid. iitiininiiitt iJL Orson ken ik nu twintig jaar. Ik speel de toen in Othello en hij kwam me in de kleedkamer opzoeken. Ik speelde niet eens Desdemona, maar een kleine rol, Bianca de hoer, en soms denk ik wel eens dat hij me daarom in zijn film® altijd hoeren laat spelen. „Altijd wanneer hij in Frankrijk is, komt hij me opzoeken. Ik kook zijn lievelings kostjes voor hem en mopper op hem dat hij te dik wordt, dat hij om zijn gezond heid moet denken, ik speel zijn moeder, zijn zuster, zijn verpleegster. En soms krijg ik een telegram an hem: kom naar Spanje, naai Joegoslavië, je moet een rol spelen. Daar laat ik alles voor vallen, al is de rol nog zo klein, al is er geen geld, al wordt de film nooit voltooid of pas jaren later.” Denkt u vaak na over de toekomst? „Nooit. Ook mijn „weddenschappen”, de doelen die ik mezelf gesteld had, dat was iets waar ik alleen maar vast in geloofde, ik heb nooit een bepaalde strategie ont wikkeld. En mijn zoon is nu volwassen, het gaat goed met hem, dus over hem hoef ik me ook geen zorgen te maken. Als ik in een film speel, dan denk ik nooit over volgende films. Als ik verliefd ben, dan probeer ik wel om van de volgende dag, de volgende week van mijn liefde iets moois te maken, maar ik denk niet aan een liefde voo» de eeuwigheid. Nu ik de 40 gepasseerd ben, denk ik wel eens: als ik nog een tijdje mee wil gaan, moet ik me een beetje in acht nemen. Ik probeer een paar avonden per week vroeg naar bed te gaan, wat minder te drinken en te roken Maar ik heb daar geen problemen over. Er zijn actrices die zeggen, dat ze tot hun dood willen blijven acteren, al moeten ze in een rolstoel naar de studio. Acteren is vcor mij erg belang rijk, het heeft mijn leven verrijkt, maar het is niet het enige. Ik heb nog een ambitie: een nieuwe weddenschap. Ik zou zelf een film willen regisseren. Waarover weet ik niet, maar ik koester mezelf met het idee dat het movelijk zou kunnen zijn.” Nederland 1. Van de VARA na de Fabeltjeskrant en het eerste journaal de serie „Volgende patiënt”. Koning I Klant met Betty v.d. Laan, Gerrit Ee- I renberg en Wim Bosboom zorgt voor I de overbrugging van de dokters naar i. het journaalaflevering 2. Daarna komen oude bekenden terug, namelijk Zwaan, Gilles, Pummel, alias I Tonny Huurdeman, Coen Flink en Pe- j ter Aryans. Jelle de Vries schreef voor I de televisie een reeks nieuwe aflever- I ingen van Klatergoud. Ditmaal zal de I serie niet op de radio komen en voor i de televisie is Trudy Labij als Sherry verdwenen. Bovendien is de entourage een beetje veranderd. Pummel leidt nu een studio waar radio- en televisiere- clamespots worden gemaakt. Daar vin- I dep ook Zwaan en Gilles hun werk- I krfcig. Er zijn bovendien enkele nieuwe I creatieve medewerkers, zoals de tekst- I schrijver Lex, een rol die wordt ge- I speeld door Hans Boskamp. Nog een 2de serie ook op deze VA- RA-avond en wel Jason King. Vervol- gens de popgroep „Carpenters”, die vooral bekend is door het werk van de charmante drumster-zangeres Karin. I Zij en haar makkers spelen vooral 1 stukken van het duo Bacharach-David. 1 De VARA maakte opnamen tijdens een I optreden van deze groep in het theater I ’t Spant te Bussum. Frans Boelen had de regie. De Ombudsman Marcel van Dam zorgt voor het laatste onderdeel van het VARA-programma op deze dins- I dag. Dan alleen nog het laatste nieuws DEN HAAG. De Nederlandse violist Sam Swaab is maandag in zijn woon plaats Den Haag op 84-jarige leeftijd overleden. Sam Swaab was onder meer eerste concertmeester van het Residentie orkest. Hij trad in binnen- en buitenland op als soloviolist. Verder maakte hij deel uit van een reeks trio’s en kwartetten. Swaab kreeg zijn opleiding aan het conservatorium in Amsterdam. Ook volg de hij lessen van de vermaarde Duitse vioolpedagoog Flesch. In het begin van zijn carrière was Swaab orkestmeester en dirigent in Finland. Toen hij in 1914 in verband met de eerste wereldoorlog in ons land terugkeerde kreeg hij direct een plaats in het Residentieorkest. In 1948 nam Swaab afscheid van het Residentieorkest om de leiding op zich te nemen van het Westnederlands symfonie orkest. Later toen dit orkest verdween heeft hij nog andere orkesten in het westen van het land geleid. IK ONTMOET NOG altijd mensen die me complimenteren vooi „La Notte”. Wel nu, La Notte is een van mijn afschuwe lijkste herinneringen. Mijn zoon was net herstellende van een gevaarlijk auto-on- geluk, ik was mentaal toch al zeer ver moeid. Ik voelde geen enkel begrip voor de vrouw die ik moest spelen. Antonioni, die ik al jaren kende, ge droeg zich als regisseur uiterst afstande lijk, vanuit een ivoren toren. Iedereen had ruzie met iedereen, buiten de opnamen waren Marcello Mastroianni en ik de enigen die met elkaar spraken. Het groot ste deel van de opnamen werd ’s nachts gemaakt en overdag kan ik niet slapen, dus ik leefde op pillen Ik heb de comple te film nooit willen zien, alleen fragmen ten tijdens de geluidssvnchronisatie in de studio, maar ik heb er in geen andere film zo lelijk uitgezien Best mogelijk dat het een meesterwerk is. best mogelijk dat ik daarbinnen een gaede rol speel, maar dat is dan alleen mijn techniek, waaraan mijn uitputting wellicht de passende extra- dimensie heeft gegeven”. HET SUCCES IS voor Jeanne Moreau betrekkelijk laat gekomen, na tien jaar. Maar ze heeft er nooit aan getwijfeld dat het zou komen: „Het was een wedden schap die ik met mezelf had afgesloten. Actrice-worden leek al een onmogelijk heid: mijn vader was boer, er was geen geld thuis, ik had geen opleiding. Maar als kind was ik vaak ziek en in bed lag ik voortdurend te lezen. Ik leerde complete stukken van Racine en Anouilh uit mijn hoofd. „Filmactrice-worden leek helemaal een onhaalbare kaart. Toneelactrices hadden in Frankrijk in films nooit succes gehad en iedereen zei dat ik niet fotogeniek was, niet genoeg boezem bad. Dus heb ik jarenlang elk filmrolletje geaccepteerd dat me aangeboden werd, zonder te vra gen wat het was, wie er regisseerde. „Ik heb me alles laten aanleunen, dikke lagen make-up, trucjes met fotografie en belichting om me toch maar een beetje te laten lijken op het schoonheidsideaal van het moment. En al die tijd wist ik dat ik het in me had, een reservoir van moge lijkheden waar ik niet aan kon komen. Alléén lukt je dat niet, als vrouw heb je daar een man bij nodig, als man een vrouw, denk ik, en als actrice een regis seur. „Op het toneel ontdekte ik voor het eerst dat ik verder kwam dan het zeggen van de tekst met de juiste intonatie en het maken van de passende gebaren, toen ik in „Kat op een Heet Zinken Dak” speelde, onder regie van Peter Brook. Met films kwam het een jaar later, met l’A- scenseur pour l’Echafaud” en „Les Amants” van Louis Malle.” Het verhaal wil dat Louis Malle ver liefd op u was. „Dat maakte inderdaad alle verschil. Als er iemand verliefd op je is, voel je je niet alleen mooier, je bent ook mooier. Je beweegt je vrijer, je gedraagt je zelfbe wuster. Als ik verliefd ben, kan ik alles. Louis Malle was de eerste regisseur die zich niet afvroeg wat hij aan mijn uiter lijk kon doen, maar wat hij mét mijn uiterlijk kon doen. „Maar ik weet nog wel, dat toen ik na de première van Les Amants naar huis ging, ik die nacht niet geslapen heb. Ik zei tegen me zelf: nu is het er eindelijk waar je zo lang op gewacht heb, succes. Maar je moet je wel realiseren wat daar de consequenties van zijn dat je er dingen voor zult moeten opgeven en of dat het wel waard is.” En hebt u nooit spijt van die keuze gehad? „Geen moment. Omdat maar dat kon ik toen nog niet weten het me zó veel heeft opgeleverd aan liefde, vriendschap, verrijkende contacten De oppervlakkige aspecten van het succes geld, publieks- verering interesseren me niet zo veel, ik schaam me er zelfs een beetje voor, omdat het niet alleen mijn verdienste is, maar van het team waarbinnen ik werk. „Succes is voor mi| een bevrijding: kunnen doen waar ik zin in heb binnen en buiten mijn werk op gelijk niveau mensen ontmoeten die ik vroeger alleen vanuit de verte bewonderde. Sinds Les Amants heb ik films gedaan die veel succes hadden, die weinig succes hadden, die vergissingen bleken maar waarvan ik er niet één niet had vullen doen, omdat het mijn vergissingen waren, omdat het in welk opzicht dan ook interessante erva ringen bleken.” Welk type regissew prefereert u? Globaal gesproken zijn er twee catego rieën: de jongeren of laat ik zeggen: i rviiiv RICH CHOICE TOBACCOS KING SIZE Nederland 2. Gerard van den Berg heeft als de Fabeltjeskrant en het journaal achter de rug zijn de autoooureuze Liane Engeman, de disc- jockey Robbie Dale, politicus Th. Joe- kes en de schrijfster Yvonne Keuls tegenover zich als deelnemers aan het spel „Zo moeder, zo dochter”. Tweede deel van het programma tot acht uur: de koerier van de keizerin. Na het journaal een nieuwe serie van de Duitse televisie. Het is de familie Mack en de titel van de eerste aflevering is de Zilveren Bruiloft. De familie Mack is niet zomaar een fami lie en de serie onderscheidt zich ook van alle andere. Men zou het een 'naatsnhannii-kritische reeks nrogram- na’s kunnen nomen, deels als docu mentaire gemaakt en ongehaneen aan de geschiedenis van een enkel gezin. De vader daarvan wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf. Zijn onschul dige familieleden moeten daarvoor boeten. Alle aspecten van dit dramati sche gegeven komen aan de orde: het strafrecht, de reclassering, het maat schappelijk werk en zo meer. Er ko men in totaal 6 afleveringen. De actualiteitenrubriek Hier en Nu scheidt dit stuk ernst van de leut, waarvoor Gerrit den Braber zorgt met zijn Eenmaal andermaal. Onder de gasten die de goedlachse Gerrit ont vangt en die wel iets aan te bieden hebben zijn Piet Römer. Olga de Haas. Daniel Wayenberg, Ton Sybrands en Godfried Bomans. Daarna het laatste nieuws met aan sluitend de parlementaire rubriek Den Haag vandaag en de economieles van Teleac, waarin het vraagstuk van de inflatie en van de lonen en prijzen aan de orde komt. HILVERSUM 1 TROS: 7.00 Nws., 7.02 Ontbijt zo’s (Soos), 7.30 en 8.30 Nws., 10.00 voor de vrouw., 10.30 Nws., 11.55 Meded., KRO: 12.00 Van twaalf tot twee., 12.26 Me ded., t.b.v. land- en tuinbouw., 12.30 Nws., 12.41 Actualiteiten., 13.00 Raden maar.14.00 Huisbezoek., NOS: 14.10 Van Ta-ta tot totale taal., 14.20 Aspek ten kamermuz., 14.50 Meer over min der., 15.30 Nws., 16.45 Hoorspel., 17.00 Klass, muz., Overheidsvoorl., 17.20 Ci viele Verdediging in Nederland., 17.30 Nws., 17.32 Hier en Nu., 18.00 Aperi tief., 18.30 Nws., 18.41 Gewijde muz., 19.00 De kerk vandaag., Pol. Partijen. K.V.P., 19.20 Openbaar Kunstbezit., 19.30 Muziekmagazine., 22.25 Bond Zonder Naam., 22.30 Nws., 22.40 Den Haag vandaag., 22.50 Zin-Tuig nr. 51., 23.20 Horizon., 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws., 7.11 Ochtendgymn., 7.20 Dag woensdag., 7.33 Van de voorpagi na., 7.54 Deze dag., VARA: 8.00 Nws., 8.11 Actualiteiten., 8.23 Dag woensdag., 8.35 Van alle markten thuis., 9.00 Weekblad., 9.35 Waterstanden., 9.40 Schoolradio., 10.15 Koning Klant., 10.30 De Weekbladen., 10.45 Voor kinderen., 11.00 Nws., 11.03 Op de koffie., 12.00 Oudewater Centraal., 13.00 Nws., 13.11 Actualiteiten., 13.25 Melodieën Expres., 13.45 Gesproken portret., 14.00 Speel ruimte., 16.00 Nws., 17.00 Verzoekpla ten., 17.55 Meded., 18.00 Nws., 18.11 Actualiteiten., 18.20 Uitz. P.P.R., 18.30 Klink Klaar, zonder nonsens., 19.30 Licht orkest., 20.00 Nws., 20.05 Dansor- kest., 20.35 Licht orkest., 21.15 Pop- smuk., 21.45 Koloriet., 22.30 Radiokoor., 22.40 Kerkorgelconcert., 22.55 Meded., 23.00 Nws., 23.10 Actualiteiten., 23.20 Jazz Magazine., 23.55 Nws. HILVERSUM III AVRO: 7.00 Nws., 7.02 Journaal., 7.05 Steevast., 8.00 Nws., 9.00 Nws., 9.03 De Negen-uur-show., 10.00 Nws., 10.03 Ar beidsvitaminen., 11.00 Nws., 12.00 Nws., 12.03 Journaal., 12.06 Zet ’m op., 13.00 Nws., 14.00 Nws., 14.03 Superclean dreammachine., 15.00 Nws., 15.03 Lichte platen., 16.00 Nws., 17.00 Nws., 17.03 Journaal., 17.06 Postbus 700. BRUSSEL 12.00 Nws., meded. SOS-ber., 12.08 Intermezzo., 12.15 Kleinkunstrubriek., 12.50 Buitenl. persoverz., 13.00 Nws. en I toneelagenda., 13.20 BRT-produkties., 13.55 Beursberichten., 14.00 Nws., 14.03 Schoolradio., 14.25 Intermezzo., 14.30 Jeugduitz., 14.50 Kinderkoor., 15.00 Nws., 15.03 Kinderkoor., 15.15 Kinder- progr., 16.00 Nws., beursber., 16.05 Lichte muz., 17.00 Nws., 17.15 Lichte muz., 17.55 Weegschaal., 18.03 Voor sol- daten., 18.15 Lekenmoraal. en filosofie., 18.45 Sport., 18.55 Taalwenken., 18.57 Intermezzo., 19.00 Nws., 19.40 Keurig i Frans., 19.45 Politieke tribune., 19.55 Intermezzo., 20.00 Promenadeconcert.. 22.00 Nws., De Zeven Kunsten., 22.20 Stemmige muz., 23.00 Nws., 23.10 Lich te muz., 23.30 Litt. progr., 23.40 Nws. Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. 19.00 STER: (K) Reclame. VARA: (K) Volgende patiënt (serie). 19.30 (K) Koning Klant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER - (K) Reclame. VARA: (K) Klatergoud. (K) Jason King (serie). 21.35 (K) The Carpenters. (K) De Ombudsman. NOS: (K) Journaal. W eeko verzicht. schooltelevisie. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Zo moeder, zo zoon 19.30 (K) De koerier van de keizerin (film). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER (K) Reclame. NCRV De familie Mack (se rie). Hier en Nu. 'K) Eenmaal, andermaal. Ander Nieuws. NOS: (K) Journaal. 22.35 Den Haag vandaag. TELEACElementaire Economie (6) Nederland I 10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie. VARA: (ged. K): Kinderprogr. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: Kleine mensen hebben grote wensen. 19.30 (K) Nancy (serie). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame. Pol. Partijen: C.H.U. Socutera. TROS: Film uit 1961. 22.20 (K) Flamenco-ensemble. 23.00 NOS: (K) Journaal. 23.05 Den Haag vandaag. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) Dagje ouder. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame VARA: Weens jpe -itecon- I eert. 21.05 Russische keurtumploeg IK) Achter het Nieuws Inter nat. IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. 22.40 (K) Journaal. IVVVVVWVVV^MVVVVIRfWWVUVVVWWyWIRfVWVVVIIVWVVV1 en van Teleac een spotje over de kleurentelevisie.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 9