Jan Blokker: Wij hebben kamikaze- neigingen I t i kweek in’hilversl geen TV vanavond Hadimassa en Radio-interviews met schrijver Marnix Gijsen TV vrijdag Evangelische Omroep gevaar voor NCRV? Farce Majeur TV zaterdag Radio zaterdag VRIJDAG 12 NOVEMBER 1971 14 JOURNALISTEN EN ONDERWIJZERS Herdoopt NAAR LICHTERE PROGRAMMA’S Moralisten (Van onze correspondent) HILVERSUM Het beeld- bandsignaal, waarmee de VPRO- televisie zich sinds het begin van het nieuwe winterseizoen elke donderdagavond via een van beide netten aankondigt, is een klein technisch jeugdsentimenteel won der. De manier waarop in dikke Jugendstil-letters „VPRO” op het scherm wordt gebracht, voorzien van zachtkens voortglijdende wolkjes en pathetisch aanzwellen de MGM-orkestklanken, maakt bij de kijker het bioscoopachtige ge voel los, dat ieder moment het licht kan uitgaan en de voorstel ling begint. Boodschap het 09.00 09.30 wetensch. Engels en Studio en re MARNIX GIJSEN JAN BLOKKER 21.35 22.25 Dat leidt tot een gemeenschappelijke inzet. Toen indertijd de Omroepwet werd aangevochten kon je al die zuilgenoten in Hilversum broederlijk verenigd achter één tafel zien. Ze gun nen elkaar het licht in de ogen en het licht op het scherm. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 20.15 20.20 20.45 21.25 22.05 22.45 22.55 23.05 'IIIIIIIIHII/IIII/III//I/II/II//II hoe groot de scoringskans is. En om die „informatie” gaat het. Dan is de situatie belangrijker dan de uitdrukking op een ge zicht. Het lijkt allemaal zo eenvoudig, ofschoon ik me best kan voorstellen dat regisseren een moeilijk vak is. Een soort: ik zie, ik zie wat jij niet ziet. 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.50 19.55 20.00 20.15 20.21 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.10 22.00 22.50 21.00 21.25 22.05 22.15 22.20 22.25 19.55 20.00 19.30 19 55 20.00 20.15 20.21 10.00 10.30 11.00 16.00 16.02 16.30 16.50 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 18.45 18.50 18.55 19 00 19 05 ld e, iff H gehouden of niet. Daarmee valt of staat de populariteit van de presentator. Journalist en onderwijzer hebben krachtens hun aanleg een belangstelling voor zaken, die alle kanten uitgaat. Ze zijn pas goed voor hun televisiewerk als ze ook geïnteresseerd zijn in de mensen met wie ze over die zaken praten. Dat geldt ook voor de regisseurs. U ziet ze niet. Toch bepalen zij wat u ziet en hoe. Zouden ze alleen de mensen vertonen, die in een uit zending aan het woord zijn, dan miste u de aanblik van de tegenpartij. Toch kan dit veel belangrijker zijn omdat zich op zijn gezicht aftekent wat hij denkt over de man, die aan het woord is. Een goed regisseur geeft u dan ook vaak „luister- shots”. Maar ook regisseurs kunnen wel eens het publiek, waarvoor de uitzending is bedoeld, vergeten. Ik val dan niet over Bob Rooyens, die de amusementshows zo vorm gaf, dat je soms door de bomen het bos niet meer zag, door zijn jongleren met beeldtrucs de komieken miste en de komische noot. Ik bedoel in dit geval zo’n uitzending als van „Zeskamp”. Als daar een man een met zeep besmeurde balk afglijdt of in een onmogelijke positie een aantal ballen moet stoppen, dan ben je niet geïnteresseerd in de gelaatsuitdruk king van die man, maar je wilt zien of hij het redt. De regis seur, die de jongste „Zeskamp” in beeld bracht, heeft heel wat mensen geërgerd door niet de situatie, maar het gezicht van die man te laten zien, zodat je niet wist of hij nou in het water zou vallen of niet. En daar zit je nou juist verlangend naar uit te kijken. Op zo’n ogenblik maakt die regisseur een visuele denkfout. Het is net of je bij een voetbalwedstrijd een close-up krijgt van een midvoor. de bal aan de voet. De camera volgt hem, maar hij blijft in close-up. Geen kijker kan vaststellen, hoever de man van het doel af is, hoeveel tegenstanders er nog zijn, Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame. NCRV(K) De koerier van de keizerin (film). Per ongeluk (film). STER(K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NCRV: (K) Rod McKuen, film- portret. Farce majeure. (K) Waar of niet.(spel) (K) Koorzang. NOS: (K) Journaal. Den Haag vandaag. (K) Uit de kunst Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. E.O.: (K) Suriname: filmrep Tenslotte. STER: Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: Boefje (Ned. film uit 1936). Brandpunt. (K) Tot de dood ons scheidt (satirische komedie). Het thema evolutie. NOS: (K) Journaal. Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant en het journaal voor de 2e maal deze week de Koerier van de keizerin in actie. Het derde dossier van Per Ongeluk naar het boek Twintig manieren om Uw rijbewijs kwiit te raken van Henri Knap behandelt het verhaal van de man die dacht dat hij zo goed tegen alcohol kon. Hij heeft een glaasje op en laat zich niet rijden met alle be roerde gevolgen van dien. Na het journaal in het NCRV pro gramma een programma van 40 minu ten rond de Amerikaanse dichter, zan ger en componist Rod McKuen. In deze uitzending vertelt hij over zijn leven en ziin werk en zingt tussen de bedrij ven door enkele van ziin teksten. Farce Majeure staat ook dit jaar weer op dezelfde avond als Hadimassa. alleen niet op dezelfde tijd, zodat het mogelijk is via een snelle omschake ling tweemaal satire te zien. In het spel „Waar of niet” komen vervolgens onder leiding van Jan van der Vaart inwoners van Een uit tegen inwoners van Acht. Ton van Duinhoven (links) Wim de Bie in Hadimassa. Nederland I NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VARA: (K) ....en een dikke zoen van de juffrouw (serie). STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. Nederland I TELEAC: Nascholing Huisartsen (3). Techn. (7). Het kan verkeren (5). Elementaire Economie (7). Studeren (5). NOS: Journaal. AVRO: Voor de kinderen. (K) Hot Dog. (K) Stuif-Es-In. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS; (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Mary Tyler Moore Show. Poets, verborgen camera. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. AVRO: (K) Mounties-Show. (K) De Versierders (serie). AVRO’s Sportpanorama. NOS: (K) Journaal. Jan Blokker, nu drie jaar in vaste dienst bij een omroep, die niet meer in de eerste plaats „vrijzinnig protestant” wil zijn en daarom officieel is her doopt tot „Omroepvereniging VPRO”, vindt zijn werk prettig, al zal hij het niet langer dan vijf jaar blijven doen. „Aan ons gezicht naar buiten moeten wij nog veel verbouwen”, zegt hij. „Wij moeten af van die associatie met chris telijk. Wij zijn al af van de puntjes in de VPRO. Dat kun ie op onze borden aan onze gebouwen zien en aan onze suikerzakjes. Of we de tijd zullen heb ben om ons van die taak het duidelijker naar buiten toe presenteren te kwijten, dat weet ik niet. Mis schien barst binnenkort de omroepwet uit elkaar. Waar gaat dat heen, als binnen afzienbare tijd de Evangelische Omroep en Veronica A-omroepen wor den”. Dat ex-„Zo is het toevallig”-mede- werker Jan Blokker in zijn eigen VPRO-tv-avond een soortgelijke satiri sche rubriek zou willen hebben, is niet waar. „Ik geloof niet, in zo’n program ma in deze tijd. Hec succes hadden we te danken aan die midden-zestiger ja- ren. Wij waren vreselijke moralisten en ik krijg het water in mijn handen, als ik het programma terugzie. Wat een pedante, eigenwijze opsodemieters, denk ik dan. Nee, voor de zeventiger jaren zal je wat anders moeten bren gen, hoewel ik niet precies weet wat. Er staat een show met de voormalige Hoepla-jongens op stapel, misschien wordt dat het wel. Óngeëngageerde humor zonder opvoedingselementen”. ER WAS EIGENLIJK helemaal geen persconferentie voor nodig geweest. In Hilversum wisten ze het zo wel. De VPRO zou het weer voor een jaartje redden. Maar dinsdagmiddag werd dan toch voor het front van de journalisten plechtig het nieuws bekendgemaakt. De VPRO blijft C-omroep. Ze zitten boven de honderdduizend geregistreerde wettige leden. En nu maar afwachten of de VPRO het houdt. In één opzicht spinnen de kijkers er garen bij, dat de situatie gespannen blijft. Ik zou niet graag de originele aanmaningen van het scherm zien verdwijnen waarmee de kijker wordt opgewekt toe te treden tot de VPRO. Van de hand van Jan Blokker zijn ze, dezelfde, die zulke geestige cursiefjes schrijft in een lande lijk ochtendblad, dezelfde, die zo vaak de toorn van een ander landelijk ochtendblad opwekt. Het is nog altijd zo: de VPRO is niet geliefd. Te elitair, zeg gen ze in Hilversum, waarmee bedoeld wordt dat de VPRO vaak programma’s uitzendt, die nou net ingaan tegen de me ning van de grote massa. „Een voorhoede, pioniers, mensen, die zichzelf niet verloochenen”, kun je ook horen. Feit is dat er erg progressief wordt gedacht bij de VPRO en dat men er geen doekjes om windt. Een kleine schare getrouwen is bereid zich met huid en haar in te zetten voor opvattingen, die door weinigen worden gedeeld. Zo consequent werkt dat door in het programmabeleid, dat de VPRO wel eens is verweten een poging te doen tot zelf moord. Heel wat programmamakers in Hilversum zijn lid van de VPRO. Ze bewonderen de moed van hun collega’s en be talen er een beetje de schuld mee af, die ze voelen, als ze niet zo ver durven gaan als zij. Maar over het algemeen overheerst toch de mening dat de VPRO wel iets gematigder „revolutio nair” mag zijn. Met name wordt de groei van de TROS ge weten aan het programma-aanbod van de VPRO op de donder dagavond. Het leek wel of men de mensen expres van zich vervreemdde. Nog, als je de programma’s met elkaar vergelijkt zie je een levensgroot verschil, maar zo rigoureus als eerst gaat de VPRO niet meer te werk. Er wordt meer verstrooiing in de avond verwerkt. Overigens moet u niet denken dat er tussen bijvoorbeeld TROS en VPRO-medewerkers duidelijke vijandschappen heer sen. Je merkt nauwelijks iets van onderlinge controverses tus sen de werkers bij radio en televisie. Bij welke zuil ook, ze hebben hun liefde voor hun vak en hun verantwoordelijkheid. DEN HAAG. De NOS-radio zendt maandag 15 november van 23.20 tot 23.55 uur via Hilversum II de eerste van een serie van drie radio-interviews uit, die Willem van Manen het afgelo pen weekeinde in Brussel heeft gehad met de schrijver Marnix Gijsen. De tweede en derde aflevering in deze serie zijn te beluisteren respectievelijk op maandag 29 november en maandag 13 december, steed., van 23.20 tot 23.55 uur via Hilversum II. De nu 72-jarige Marnix Gijsen (pseudoniem van dr. J. A. Goris) is of was onder meer prozaïst, dichter, es sayist, historicus, diplomaat, journalist en hoogleraar. In de drie interviews die de NOS-radio uitzendt, zullen het vooral de prozaïst, dichter en essayist zijn, die aan bod komen. I Nederland 1. De Fabel, het journaal en dan „Een dikke zoen van de juf frouw”. Flory Anstadt, Frank Dia mand, Jack Gadellaa, Tom Pauke en Marga van Praag met als wetenschap pelijke begeleider dr. C. A. Kohn- stamm vormen het redactieteam voor deze rubriek, waarin vandaag aandacht zal worden besteed aan de sterk ver eenvoudigde spelling, die sommigen in ons land voorslaan. De motivering is, dat gemakkelijke taal- en dan vooral schrijftaal de communicatie ten goede komt. De VARA zette de rubriek Achter het Nieuws vanavond ook werkelijk achter het nieuws. Daarna 2 voor 12, de quiz met Joop Koopman, waarin 2x2 spelers aan de hand van 12 vragen een woord moeten vormen. Voor velen op deze vrijdagavond de terugkeer van Hadimassa, de satirische rubriek van Dimitri Frenkel Frank, Kees van Kooten en Wim de Bie. Het is een andere Hadimassa geworden. Voortaan zal iedere aflevering eigenlijk een en kel thema behandelen en ook bestaan uit een verhaal. In deze eerste afleve ring is dat Boerenleed, een epos dat hulde wil brengen aan de boeren van Nederland, zonder wie het platteland zoveel platter zou zijn. De medewer kenden zijn Ton van Duinhoven, Kees van Kooten. Wim de Bie. Carola Gijs- bers van Wiik. Bruni Heinke. Joost Prinsen. Dolf de Vries en Tim Krabbé. Het VARA-programma wordt ten slotte besloten met Een klein uur U. Koos Postema presenteert in Idee mensen en hun meningen. die krantekoppen: „VPRO in het rood”, „Regering overweegt stappen”. En ik werd ineens zo verschrikkelijk moede loos, dat ik op een bordje de regels: „Heeft u ook iets tegen de VPRO?” liet zetten. Die tekst brachten we ’s avonds in de uitzending. Direct daarna lieten we de telefoonnummers volgen. Onze telefonisten keken mij de dag daarop verbitterd aan. Of ik nog eens zoiets had. De telefoon had de hele avond roodgloeiend gestaan Een stroom van nieuwe leden”. De kaarten blijken hun wervend ka rakter sindsdien te hebben behouden. „Ik kon het me aanvankelijk nauwe lijks voorstellen. Maar het schijnt waar te zijn. Het is te controleren bovendien”. „De werfkaarten waren het begin. Er is weer een nieuw gezicht op het scherm te zien, als ten minste de geruchten mij niet bedriegen. AVRO’s Televizier verwelkomt aan de redactietafel John Worries, nu nog bij „Het Parool”, verslaggever, vooral belast met televisiezaken. De hockeyfan kent hem ook van de radioreportages, die „Langs de lijn” ons op zondagmiddag verzorgt. Onlangs versloeg hij nog NederlandPakistan. Daarmee doet de zoveelste journa list zijn intrede in het vaderlandse televisiewereldje. U weet het toch: de meeste televisiepresentatoren, redac teuren en regisseurs, zijn afkomstig uit de journalistiek en het onderwijs. „Nogal voor de hand liggend”, zult u zeggen. Zeker. Toch hoeft het niet. Van de medewerkers aan de actualiteiten rubrieken, kun je het natuurlijk verwachten. Die zijn gewend om te gaan met nieuws. Ze lichten dat nieuws door, beoor delen het op zijn waarde, onthullen achtergronden. Een duide lijk journalistieke bezigheid. In zoverre hebt u gelijk te ver wachten dat zulke mensen voor dit werk in Hilversum het meest geschikt zijn. Ook onderwijzers komen daarvoor in aan merking. Ze bezitten een uitgebreide algemene kennis. Ze we ten wat je moet doen om die kennis over te dragen. Tot zover zijn we het eens. Er komt echter een eigenschap om de hoek kijken, die niet iedere journalist of onderwijzer bezit. Om kunnen gaan met mensen. Praten, vragen stellen, partij geven, antwoorden uitlokken, mensen dwingen zich rekenschap te geven van wat ze zeggen. De onechten ontmas keren. De oprechten aan bod laten komen. Kijk, dat is een gave. In de journalistiek doe je dat op papier. In het onderwijs heb je te maken met een kleine groep. Voor de radio zien ze je niet. Bij televisie sta ie voor iedereen te kijk en wek je verwachtingen, die gehonoreerd willen worden. Er is geen kritischer publiek dan het televisiepubliek, dat snel scherp rechter! en heel gauw door heeft of het voor het lapje wordt Het adjuncthoofd van de televisie- dienst van de VPRO. Jan Blokker (44), vertelt dat zo’n ontwerp in één middag is gemaakt. Het zijn elektronische grappen, die weinig geld kosten. „Bij films is dat heel anders. Daar kost iedere truc handenvol geld. Joris Ivens was eens bij ons en hij zag hoe betrekkelijk eenvoudig bijvoorbeeld achtergrondprojectie is te verwezenlij ken. Hij werd er helemaal ziek van”. Laurel en Hardy, oude muziekfilms, Charlie Chaplin. Hebben mensen, van HILVERSUM. De ondernemings raad van de NCRV heeft het bestuur van deze omroepvereniging om een duidelijke standpuntbepaling gevraagd ten aanzien van het beleid ten opzichte van de Evangelische Omroep. Het ka der van de NCRV heeft op een gesprek met zijn bestuur aangedrongen in ver band met de aanvraag van de Evange lische Omroep om als c-omroep In de ether te mogen komen. Men vreest, dat de groei van de E.O. en de volgend jaar te verwachten c-status voor deze omroep de werkgelegenheid bij en de zendtijd van de NCRV in gevaar zullen brengen. Ook wil het kader een inzicht in het aantal dubbellidmaatschappen, Het aantal mensen, dat zowel lid is van de NCRV als van de Evangelische Om roep. Tot dusver heeft het bestuur van de NCRV zich steeds van een officieel commentaar op de ontwikkelingen bij de E.O. en de consequenties daarvan voor de NCRV onthouden. Later kwamen de korte films: Laurel en Hardy. Op het ogenblik de alleroud ste Chaplins. „Die zijn op een oude zolder ergens in Londen opgegraven. De films dateren uit de tijd, dat Chap lin nog in loondienst was. Die periode verdoezelt hij in zijn memoires. Hij was toen nog geen eigen baas. Dat was beneden zijn stand. Van alle andere films, die hij maakte, heeft hij zelf de rechten gekocht. Geen enkele film van Chaplin is ooit op de televisie geweest”. „Als je naar een programma-„break” wil, dan moet je naar dit soort korte films. Hedendaags leuk filmmateriaal brengen we bijna niet meer, omdat er geen leuke films bestaan. Een tijd lang hebben we werk van jonge Nederland se filmers vertoond, maar op het ogen blik is er niks meer’ Nog even komt Blokker terug op het jeugdsentiment, waarvan het VPRO- tv-programma voor een aanzienlijk deel is doortrokken. „Och, ik geloof wel dat het iets te maken heeft met een bepaald soort generatie. De laatste jaren is er een tv- team gegroeid, dat erg op elkaar is ingespeeld en dat bestaat uit mensen tussen de 30 en 40 jaar. Mentaal zitten die inderdaad op dezelfde golflengte. Maar ik ben zelf net iets ouder. Ik heb die jeugdsentimenteie hartstochten niet zo ontzettend. Ik krijg geen tranen in de ogen van Kilima Hawaiians of Dick Bos, zoals Wim Noordhoek. Wel vind ik de lay-out van de 30-er jaren prachtig. Zo’n pak havermoout uit die tijd, dat was geweldig om naar te kijken. Tenslotte het 2e programmaatje rond Pro Musica, het koor van Lex Karse- meyer, dat in St. Vituskerk in Hilver sum een langspeelplaat maakte en de NCRV in de gelegenheid stelde daar ook 3 televisieprogrammaatjes op te nemen. Met Simon C. Jansen aan het orgel zingen de Bussummers Wat de toekomst brengen moge, Voorwaarts Christen-strijders en Neem Heer mijn beide handen. Daarna is het tijd voor het journaal, Den Haag vandaag en als afsluiting van het geheel de kunstrubriek Uit de kunst met Charles Boost, Ageeth Scherphuis, Agna Arens en Hans Heg. HILVERSUM I. TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s (Soos). 7.30 en 8.30 Nws. 10.00 Als dat zou kunnen...: 10.30 Nws. 11.55 Meded. 12.00 Route A: amusementstourisme. 12.16 Overheidsvoorl.: Vast en zeker. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 14.00 Steiger B: Radio- Show. 15.30-15.32 en 17.30 Nws. 18.00 Top-Toen. 18.30 Nws. 18.41 Voor kleu ters. 19.00 (S) Concert a la carte. 21.00 De tunnel der duisternis, (dl. 6). 21.20 (S) Poster, klankbeeld. 22.10 Dansen als een edelman. 22.30 Nws. 22.40 (S) Stretch. 23.00 Aktua-Sport. 23.55 Nws. HILVERSUM II. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Z.O. 7.33 Van de voorpagina; 7.54 Deze dag (VPRO). 8.00 Nws; 8.11 Actualiteiten; 9.35 Waterstanden; 10.05 Voor nu en later. 10.30 (S) Zaterdag informatie. 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.23 Varia. 13.24 (S) Dit is het begin. 14.35 HIRO-Magazine. 14.35 Het voeden van Nederland. 14.50 Kernerergie, klankbeeld. 14.55 Nieuwe visie op kanker. NOS: 15.05 Het Ned. muziekleven. 15.30 Frans-Duits-Engel luisterprogr. 16.00 Nws. 16.15 (S) Jazz- muz. 16.45 Ihzet. 17.15 Vrije gedachte. NOS: 17.30 Kritische leraren blijven zitten (II). VARA: 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitz. Boeren Partij. 18.30 Nou, en.19.00 (S) Promenade orkest. 20.00 Nws. 20.05 (S) Brassband Magazine. 20.30 (S) VA- RA-Dansorkest. 21.00 (S) De Staal kaart. 22.00 (S) Pianorecital. 22.35 (S) Strijkkwartet. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 (S) Lui luisteren. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 10.03 Muziek bij de koffie. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nws. 13.03 Nee, we noemen geen namen. 14.00 en 15.00 Nws. 15.30 Meisjeskoor. Licht orkest. 16.00 Nws. 16.03 Sport- show. 17.00 Nws. Eerlijk gezegd zou ik aan al die wijsheid niet zijn gekomen als zich niet de gelegenheid had voorgedaan eens over de schouder van zo’n regisseur mee te kijken. Niet alleen dat hij uit vier plaatjes van vier camera’s moet kiezen^ hij instrueert intussen ook nog de mensen, die de camera’s bedienen, van hoe dichtbij of hoe veraf ze hun lenzen moeten instellen. Een war winkel van beelden, maar ja, het is zijn vak. En dan heb je ook nog de regisseurs, die „op film” werken en de zogenaamde documentaires maken. Daarin is, zeggen ze in Hilversum, een beetje de klad gekomen. Die documentaires stonden te ver van het publiek af. Ze waren te moeilijk. Te ingewikkeld. Van daar dat men heeft gezocht naar andere wegen. Een programma als „Wetstrijd” bijvoorbeeld is een soort model van hoe je tegenwoordig documentaires maakt. Een quiz-achtige opzet, waarin je wordt getest op je kennis. En passant steek je daar dan weer het nodige van op. Ook „Een zoen van de juffrouw” zou je een manier van documentaires maken kunnen noemen. De aanpak zo simpel mogelijk, humo ristisch, niet zwaarwichtig. De afleveringen, waarmee de VARA dit seizoen is begonnen, bleken metëen voltreffers. Trouwens, de VARA weet van wanten op dit gebied. Zo’n serie als „Wij en de wereld”, waaraan een heel schrijverscollectief gaat zit ten, is een staalkaart gebleken van geestige invallen en spits vondige grappen, die alle loodzware ernst, waarmee vroeger de problemen werden aangesneden, eenvoudigweg in de hoek vegen. Natuurlijk kan je niet eeuwig en overal de lolbroek uithangen, maar het verschil tussen de aanpak vroeger en nu is opmerkelijk. Over de hele linie zie je de tendens om de programma’s lichter te maken, om wat meer te populariseren. En toch kan je niet zeggen dat ze in Hilversum nu ineens blindemannetje gaan spelen als het op het zin- en waarde volle aankomt. Misschien stel ik de ontwikkelingen wat erg vereenvoudigd voor. Achter heel die neiging om wat verstaanbaarder, wat duidelijker te zijn, gaat een brok onzekerheid schuil over wat u en ik nou precies van televisie willen. Het is ook de strijd om het bestaan die in alle hevigheid wordt gevoerd. Toch weer houdt dat de mensen hier niet om zich te bezinnen op wat ze nu doen. De omroepbestuurders houden de toespraken. De werkbijen in Hilversum zoemen uit de korf en dragen honig aan. En met om altijd maar stroop te smeren. F. M. BUYSMAN r/ZZZZZZZZZZfZfZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZfZ^ZZZZZZZZZZ/ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ^ZZZ>ZZZZZZZZZZZZZZZfZZZZZZfZZ^^ ze bij de die’ het televisieprogramma de VPRO samenstellen, een be paalde psychologische achtergrond? „Nee” zegt Blokker, „die dingen ko men nooit ineens. Er is bij collega’s als Hans Keiler en Roelof Kiers wel een zekere voorliefde voor de oude filmin dustrie te bespeuren. Maar overigens komt zo’n filmpje van Chaplin gewoon voort uit de wens om een overwegend informatief tv-programma wat verlich ting te geven. En wij vinden, dat die lichte toets in overeenstemming moet zijn met de kwaliteit van de andere programma’s”. Blokker vervolgt: „Het klinkt wat overdreven dat we een „boodschap” zouden hebben. Maar we voelen wel de behoefte om ons in een avond kenbaar te maken aan de kijkers. Wij streven er naar een programma te brengen dat in een kader is gevat. Daarom gebrui ken wij ook geen omroepster. Zo’n lieve dame moet van het ene moment op het andere overschakelen van diepe treurnis naar grote pret. Dat voelen wij als een breuk. Wij willen zo’n overgang niet. De VPRO vindt, dat er tussen lachen en leed geen groot ver schil is”. Eigenlijk is het begonnen met de werfkaarten. „Dat experiment is uit noodzaak geboren”, aldus Blokker, op wiens naam bijna alle vindingrijke teksten staan, zoals „China is lid, nou u nog”. Hij vertelt: „Er werd twee jaar geleden weer eens actie tegen ons gevoerd. Ik zag al STER(K) Reclame. VARA: (K) Achter nieuws. (K) 2 voor 12 (quiz). (K) Hadimassa. Een klein uur: U. NOS: (K) Journaal. J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 15