VROUW IN R.K. KERK NOG ACHTERGESTELD derde MIDDEN OVER DE KERK IN HET de tijd Nieuwe actie voor wereld grote steden Problemen in Aan rand van Bisschoppensynode woedt strijd voor nieuwe ZA ZATERDAG 13 NOVEMBER 1971 14 Erbij (Van onze correspondent) Twee eeuwen oud Maria-verering Waldenzen hebben gesprek critiek op Evolutie Paradoxaal Het eerste kwaad Impuls Traditie Arme kerk Kerk en tabak r Kerk en wereld de Pi Noodhulp nuten verlopen, pants. Cijfers en feiten sp w h< 1 i 1 Voortbestaan Zending onder de Joden Resultaat van preek er een korte opstopping. De mannen hebben het meisje gezien. Uit de verte lijkt het korte gesprek een mime. Het meisje kijkt even omhoog, keert zich dan zonder iets te zeggen om en wandelt kordaat weer naar bui ten. Als ze op het plein terug is is de taxi weg. Ze ver dwijnt in de menigte. Tussen de aankomst van de on gewenste bezoekster en haar vertrek zijn' twee mi- Het Vaticaan houdt niet van hot- Waarde van de doop Even nadenken ROME Voor de Pieterskerk stopt een taxi. Een meisje van een jaar of twintig, met zwart haar en kwieke ogen, rekent af. Ze draagt een jasje van peau de suède, zwarte hot-pants en een zwarte maillot met vlindertjes. Als ze op de hoge toegangsdeuren van de basiliek toeloopt wemelt het daar al van de mensen. Ze gaat even onder in een gesloten groep toeristen en vlak voor de twee in blauwe uniformen gestoken orde bewakers komt ze er weer uit te voorschijn. Even is' Verontrusting Gelijk IfWW 1 I «A4WWWWWWWWWWVWWWWWWWWWWWW re wordt I C I I ZUSTER VALENTINE BUISSERET r 1 1 AR (DE STEM). cultuur-histo- s r (KERKNIEUWS) (ELSEVIER) (KOERS). RIK VALKENBURG (FRIESCH DAGBLAD) 0\ dt Binnen de kerk dient de vrouw nog steeds ge-ontsexualiseerd, zelfs ont-li- chaamd te worden. Bovendien is de In Tokio, betering van het kerkelijke leven dit gebied te komen. Een nieuwe en krachtige impuls die haar houding tegenover de vrouw nog verstevigde, ondervond de kerk van de zogenaamde „Aufkldrung” in de 18e eeuw, en vooral van haar pedagogen. Dit bewijst de Vlaming Van Ussel in zijn befaamd geworden dissertatie over de historie van de sexualiteit en hij toont ook aan, dat ditmaal de kerk geen blaam trof. Tegen op te In het Gooi is onlangs het kerkbe zoek van de Rooms-katholieken onder zocht. Er bleek een teruggang te zijn van 10 pct. per jaar en dat betekent Zuster Buisseret merkt nog op: „Wat de waardigheid van de vrouw wel het duidelijkst onderstreept is, dat zij voor de kerk martelares mag zijn. Maar waarom geeft een zo pijnlijk recht niet meteen de mogelijkheid ook andere rechten te krijgen met betrekking tot het getuigenis van het geloof?”. G. Ubbipk: „Men zou met goed recht de stelling kunnen verdedigen, dat de mens de enige is in de moderne we reld, die niet gemoderniseerd is. Hij heeft de wereld kunnen veranderen, maar niet zichzelf.” die een !n de VI 5. Er zou een groot gedrang naar de hemel zijn, als er maar een achterdeur was en als men maar naar binnen kon zonder het te bekennenVoor de hand die werken wil, heeft God iets nuttigs te doenIk kan beter lijden omdat ik de waarheid spreek, dan dat de waarheid lijdt omdat ik zwijg Wie de Goede Vrijdag en de paas- morgen niet heeft heeft geen enkele goede dag in het jaar (Luther) Slechts 2V2 percent van de bevolking van Israël rekent zich volgens de laat ste statistische gegevens tot het chris tendom. Daarbij moet men dan beden ken dat rond 30.000 van de bijna 75.000 Christenen leven in het door Israël bezette West-Jordanië. Een van de zwaartepunten is Oost-.Teruzalem, de oude Arabische in 1967 op Jordanië veroverde stad, waar er 12.000 wonen. Onder de Christenen in Israël vormen de protestanten een kleine minderheid. Het laatste exacte getal dateert van 1967. Toen waren het er ongeveer 1700. Maar men gelooft dat er nu ongeveer 2500 protestanten in Israël zijn. De grote meerderheid van de protestanten is Arabier. Toen een Schotse dominee zijn buur man vertelde, dat hij de dag tevoren twee en een half uur zonder rusten gepreekt had, vroeg deze: „Maar do minee, was u toen niet doodmoe?” „O nee”, was het antwoord, „ik voelde mij zo fris als een hoentje, maar ik zou willen, dat u had gezien hoe bekaf de gemeente was”. Niet alleen de cultuur-historische, maar vooral de religieuze overweging in die dagen was dat men dit feno meen want in feite was het sacrale hoererij niet kon overnemen. Ook als dit hellenistische heidendom ver dwenen is, verlaat men in de christe lijke kerk de eenmaal ingeslagen weg niet meer. De vrouw bleef in het westen in de ogen van de kerk twee derangs. In onze tijd met zijn veran derde opvattingen over sexualiteit en huwelijk zit de kerk en niet hele maal alleen de katholieke met een traditie van 2000 jaar. En dan wordt de fout gemaakt dat men de feitelijke praktijk gaat vereen zelvigen met dooddoeners als „Christus heeft het zo gewild”, en dat heeft Christus helemaal niet op deze ma- niers. Daar is de theologie intussen achter gekomen. Het hele huidige kerkbeeld ten aanzien van de vrouw is zuiver cultuurhistorisch bepaald en er komt geen greintje houdbare theologie aan te pas. plaats) van passie en dood van Jezus waren alle apostelen gevlucht met uit zondering misschien van Johannes bij één gelegenheid, maar aan de voet van het kruis zaten Maria zijn moeder en de vrouwen die Jezus waren gevolgd”. commissie zal overigens niet beperkt blijven tot de drie grote steden. Men heeft de verwachting dat de resultaten ook nuttig kunnen zijn voor middel grote steden en b ■volkingsagglomera- ties buiten de randstad. Dr. Mooi heeft ei op gewezen dat een en ander niet betekent dat de ontwikkelingen op het platteland bui ten de aandacht van de synode zullen worden geplaatst. Het moderamen, al dus de heer Mooi, heeft onlangs nog een werkbezoek aan Noord-Oost-Gro- ningen gebracht. Daar zijn nu maatre gelen in voorbereiding om tot een ver in Deze opvatting is al 2000 jaar oud en ze stamt uit de tijd, dat het christen dom zijn wortels sloeg. Het was in het Nabije Oosten, aan de rand van het Azië waar de vrouwen gesluierd gingen en nog gaan, en ze op de achtergrond stonden in de maatschappij. Tezelfder tijd was in de Griekse wereld de emancipatie veel verder gegaan. De heidense wereld kende priesteressen, en dat is het bewijs van een volledige emancipatie. Maar juist dit heidendom was voor het ontluikende christendom een averechts voorbeeld, tegen de oude joodse, Semitische en de hele oosterse wereld in. Kort voor dit kleine incident is op hetzelfde plein iets meer naar links het huiswaarts keren van de heren van de derde bisschopssynode te zien geweest, want rond het middaguur is hun taak voor de ochtend beëindigd. Tweehon- derd-en-tien bisschoppen komen in groepjes, anderen alleen, onder de Ar co delle Campane te voorschijn, wa dend in hun soutanes, het rood en paars fladderend langs hun lendenen, en in de hand de onvermijdelijke zwarte versleten acletas van namaak- leer. Over de Maria-verering maakt de Dominicanes op: „In een soort poging om de vrouw iets te vergoeden voor wat ze op het gebied van openbare functies miste, kwam de langzaam groeiende vervoering voor vrouwelijke maagde lijkheid, het type van alle maagdelijk heid en algemeen begrepen als het ontkennen van de sexualiteit. Naarma te de vrouw haar sexualiteit opgaf zich als het ware ontvleselijkte steeg ze hoger op het erepodium. Een piëdestal dat, naar men zegt, de geeste lijkheid maar al te graag steeds hoger bouwde omdat het voor hen het symbool betekende van hun strikt monopolie op de gebieden van jurisdictie en bestuur”. Meni noemt Maria wel de pèrfecte vrouw, aldus zuster Buisseret, maar men bedoelt daar dan mee het aspect van haar „verborgen leven”, van haar onderdanige, zwijgende, bescheiden, te ruggetrokken houding en men voegt er nog aan toe dat ze niet eens een poging deed om priesteres te worden, hoewel het mogelijk is haar de titel te geven van mede-verlosser. De conclusie is dan ook, dat dit model van wat een vrouw zou moeten zijn overeenkomt met wat men als perfectie ervaart: een weldoende uit straling, maar in de schaduw, en beter nog: in het klooster! dat als het tempo gelijk blijft, over 10 jaar geen r.k. naar de kerk gaat in het Gooi. Dr. G. Dekker heeft dat voor de gereformeerde kerk onderzocht. Hij komt tot de conclusie dat in onze kerken vooral de laatste tien jaren een sterke teruggang van het kerkbezoek geconstateerd kan worden, met name t.a.v. de middagdienst en het Avond maal. Hoe groter en hoe stedelijker de kerk en hoe ongereformeerder de om geving, hoe minder kerkbezoek. In de morgendienst is er de laatste tien jaar een daling van 13 pet., bij de middag dienst zelfs van 31 pet. Dat proces is zich op dit moment nog aan het ver snellen. Vooral ook de jongeren begin nen verstek te laten gaan. (GEREFORMEERD WEEKBLAD). bijvoorbeeld vrouwelijk naakt alleen maar, als ze Griekse godinnen voor stelden. vrouw ook maar een schepsel van de tweede rang, een mislukte man, zo vindt men in de kerk. Haar theologen en de christelijke filosofen hadden zich tegen de be krompen Aufklarungspedagogiek ver zet, maar begin begentiende eeuw capi tuleerde de kerk vooi wat gemeengoed geworden was. Intussen hadden de zeer vlezige naakten op Michelangelo’s „Laatste oordeel” in de Sixtijnse kapel ook al weer broekjes aan gekregen en daarmee was de korte opwelling van vreugde om het eigen lichaam tijdens de renaissance voor de kerk voorgoed in de historie bijgezet. Tegen voorgeschiedenissen als deze moet worden opgebokst en de para doxen moeten eerst duidelijk uit de doeken worden gedaan, voor de vrouw in de kerk op gelijk niveau als de man zal staan. De Belgische Dominicanes Onder hen zijn een paar indrukwek kende figuren, ware kerkprinsen, maar die gaan dan ook meestal per auto. De anderen lijken figuranten voor father Brown, breekbare oude heren met prik- oogjes achter bolle brilleglazen. Het gezelschap heeft deze dagen in grote meerderheid weten te bereiken dat de priester celibatair zal blijven, hun meerderheid valt moeilijk boksen. Aan de rand van de synode gevochten voor de nieuwe tijd. De paus noemt dit ongeoorloofde inmenging, het uitoefenen van schadelijke druk, waar tegen de synode-heren zich diennen af te sluiten. Onder deze vechtjassen is ’n vrouw, de Belgische Dominicanes zuster Valentine Buisseret. In een brochure over de vrouw en de kerk merkt ze op: „De kerk koes tert een soort aangeboren wantrouwen tegenover de vrouw, het symbool van een altijd mogelijke verlokking en ver leiding, en gecombineerd met een pro jectie van het bijbelverhaal dat in de geschiedenis van de zondeval vertelt dat Eva de bemiddelaarster tussen de duivel en Adam was.Dat beeld heeft altijd zwaar gewogen in de houding van de clerus tegenover de vrouw als een wezen waarvoor je bang moet zijn en dat dus zorgvuldig buiten de deur moet worden gehouden als het om functies en posities gaat waar ze al thans eventueel en mogelijkerwijs eni ge invloed zou kunnen uitoefenen.” Toch zijn er in de bisschopssynode drie bisschoppen geweest die zelfs het thema van de vrouw als priester heb- - ben durven aansnijden. Dit voorstel om ook de vrouw de priesterwijding waar dig te achten gaat natuurlijk de doof pot in. Maar de laatste die er met vuur over sprak was de nog jeugdige aarts bisschop van Marseille, monseigneur Roger Etchegaray. Hij belegde voor dit thema, en andere thema’s zelfs een speciale persconferentie. Etchegaray is een daadkrachtig en helder man. Men fluistert dat hij wellicht een van de pausen van de toekomst zal zijn. Ds. E. J. Langevoort was predikant van de „Nederlandse Gemeente” te Düsseldorf. Hij schreef een dagboek. Daarin stond ondermeer: „11 jan. 1962 - mevr. G. komt op het spreekuur. Of ik haar kind overmorgen wil dopen. Ik maak bezwaren, vraag haar die doop wat uit te stellen. Nee, dat kan niet. Vanwaar die haast? vraag ik. Het kind is al zes jaar. Ja, ze wou het allang, maar eerst was oma ziek en toen kwam er dit tussen. Maar waarom nu zo heel haastig? Omdat het kind vol gende week naar de lagere school Het Nederlands pastoraal concilie heeft vorig jaar vastgesteld, dat er geen theologische argumenten tegen de vrouw als priester zijn aan te voe ren. Maar dit concilie is niet hetzelf de als de Nederlandse bisschoppen conferentie. Als men bijvoorbeeld kardinaal Alfrink, die de voorzitter van deze bisschoppenconferentie is, vraagt wat hij over de kwestie denkt, dan trekt hij alleen maar zijn bekende zuinig-guitige gezicht. Henk de Jong schreef in het „Gere formeerd Weekblad” ondermeer: Te Coelhorst, in het stille deel van Eem- land, staat een kapel waarin tot 1836 in de zomermaanden elke zondag werd gepreekt; het Rijk stelde daarvoor honderd gulden per jaar beschikbaar. Na de bouw van een kerk te Hoogland wordt de afgelegen kapel alleen ge bruikt bij begrafenissen. Bord soep. De afgescheiden dominees moesten dikwijls in andere gemeenten preken in verband met het gebrek aan voorgangers. Maar een vetpot was dit niet, hoewel: menigmaal werd de do minee dan met een stuk spek of boter naar huis teruggebracht inplaats van met een honorarium in contanten. Stu denten uit Kampen, die in het begin van deze eeuw de kleine gemeente van Wilsum gingen dienen, kregen daar voor geen vergoeding, maar wel een bord soep. Wanneer bij de doopsgezinden te Krommenie een lekepreker voorging, zo bepaalde de kerkeraad in 1743, kreeg hij daarvoor een bedrag van twee gul den, terwijl bovendien een der gezin nen aangewezen werd om de predik heer die dag in de kost te nemen. De Evangelisch Lutherse Kerk Nederland is opnieuw gestart met actie 1 plus-j-om de 20.000 lutheranen in Nederland te bewegen één percent van hun bruto inkomen af te staan voor kerkelijk ontwikkelingswerk in de derde wereld. In de afgelopen twee jaar is op die manier 250.000 gulden bijeengebracht voor onderwijs- en hulpprojecten in Kenya en Mazambi- que. Met de nieuwe actie 1 plus hoopt de Lutherse kerk 100.000 gulden bijeen te brengen, bestemd voor landbouwpro- jekten voor arme boeren in de Philip pi jnen, landaanwinning ten behoeve van 100 arme boerengezinnen aan de zuidkust van Korea en financiële steun aan een weeshuis in Korea. Tien percent van de binnenkomende gelden blijft in Nederland. In overleg met de werkgroep kerk en ontwikke lingssamenwerking van de raad van kerken wordt deze tien percent besteed aan informatie over het ontwikkelings werk. Het doel van deze informatie is een mentaliteitsverandering onder de kerkleden in Nederland te bereiken, opdat meer christenen overtuigd raken van de noodzaak om als kerk te helpen aan een verbetering van de situatie in de derde wereld. Het roken werd in de zeventiende eeuw, toen het meer in zwang begon te komen, als ondeugd en zonde be schouwd, vooral als het in het open baar gebeurde. Een „toebacksuyger” stond in die tijd gelijk met een dronk aard. In het jaar 1680 was te Sint-ter Muiden in Zeeuws-Vlaanderen een ze kere Marinus Basting kerkeraadslid en behoorde als zodanig dus tot de nota bele ingezetenen. Volgens de algemene opinie had hij een groot gebrek, om van zonde niet te spreken. Hij hield Tegen de gesprekken van de Gerefor meerde Wereldbond met de Rooms- Katholieke Kerk heeft het protestantse (Waldenzen) weekblad Nuovi Tempi ge protesteerd. Het blad betreurt dat van het onlangs gerouden gesprek in Mar- tigny (Zwitserland) alleen maar de on derwerpen, waarover men sprak, be kend gemaakt zijn. Gaat het, zo vraagt het blad, alleen maar om een intellec tueel dispuut tussen theologen, dat met het leven van het volk Gods niets te maken heeft? Dan heeft het geen zin zoiets officieel te organiseren en te steunen. Of is zo’n gesprek van belang voor beide kerkgemeenschappen? Maar dan moet de gewone gemeente weten wat er gezegd wordt. In het rapport van de raad (voor kerk en ziekenzorg, hervormd) komen ongewenste conceptie, ongewenste zwangerschap en ongewenst kind ter sprake, waarbij de nadruk ligt op het laatste. De commissie van rapport mist tot haar teleurstelling elke verwijzing naar de eerste stap: de ongewenste coïtus. Terecht wordt de abortus pro- vocatus een kwaad genoemd, dat zijn rechtvaardiging dan zou moeten vinden in het voorkomen van de ongewenste gevolgen van een eerder kwaad: de ongewenste conceptie. Als hieraan voorafgaand kwaad, had naar het oor deel van de commissie van rapport de ongewenste coïtus, zowel binnen als buiten het huwelijk, genoemd moeten worden. Als de kerk over abortus pro- vocatus gaat spreken, zal zij niet mo gen nalaten een en ander te zeggen over de ongeremdheid waarmee men in onze tijd meent zijn sexuele behoeften te moeten en te mogen bevredigen. Misschien zouden in deze tijd de pro testantse kerken bij wijze van afwisse ling eens over ascese moeten gaan spreken. de hoofdstad van Japan, hangen in de buurt van stations, post kantoren en dergelijke kleine kastjes (159 in totaal) gevuld met een aantal ogeldstukken. Ieder die wil, kan zo’n tot "mijn volle geruststelling’ bewijst, kastje openen en er geld uitnemen. Op - een bordje erboven staat: „Alleen voor wie werkelijk in nood is! Moge de inhoud van dit kastje u dan tot zegen zijn!” De kastjes zijn geplaatst door de beweging „Het zout der aarde”, die gevormd wordt door ongeveer 900 christenen. Zij menen, dat een gulden, die op het juiste moment beschikbaar is, veel mensen voor misdaad of erger kan bewaren. „En morgen is er dan immers weer een dag, waarin veel ten goede kan keren”. De leden hebben zich verplicht om zelf elke dag een geldstuk in een of meer kastjes te deponeren. moet. Maar die laat toch ook kinderen toe, die niet gedoopt zijn? Ja, mis schien zijn de andere kinderen wel gedoopt en hij niet. Dat wil Ik niet. Je kunt nooit weten welke moeilijkheden hem dat oplevert. Ik verdedig De verhouding tussen de katholieke kerk en de vrouw is op zijn zachtst gezegd paradoxaal. Terwijl de verering zich concentreert rond een vrouw, is de katholieke kerk zowat de enige instelling ter wereld die op het ogen blik nog uitsluitend door mannen wordt geregeerd. Sommigen zeggen dat hiervoor zowel theologische als cul tuur-historische redenen zijn aan te voeren, anderen zeggen dat de theolo gie in zijn afwijzen van de vrouw geen been heeft om op te staan, en dat het allemaal alleen maar risch te verklaren is dat oplevert. Ik verdedig de school en het personeel. Zo zijn ze niet. Mevr. G. ziet dat tenslotte wel in, maar tooh: haar kind moet voor de eerste schooldag gedoopt worden. Laat motief: „Ik zoek het beste voor mijn kind en daarom wil ik niet dat hij een uitzondering vormt. Chateris, een Engelse overste, zei op zijn sterfbed tot omstanders: „Ik geef 30.000 pond sterling aan hem, die mij --- dat er geen eeuwig voortbestaan is”. En wordt op alle catechisaties nog onderwijs gegeven in de gereformeerde belijdenis? Of zijn deze catechisaties verworden tot vrijblijvende gespreks groepen, waar het „jofel” toegaat en de catechisanten de dominee bij zijn voor naam mogen noemen (historisch)? Maar de gevolgen laten zich na enkele jaren gelden. Zal men zich nog druk kunnen maken om de gereformeerde belijdenis, als men die belijdenis niet kent en niet liefheeft? Zo wordt een kerk van gereformeerde belijdenis van binnenuit uitgehold en gaat het gere formeerde karakter van een kerk ver bleken. Niet minder waar is de andere constatering: Waar men de belijdenis wel kent is er openlijke of bedekte bestrijding. De belijdenis wordt op zijn minst ter discussie gesteld van een pijpje tabak, en wat vooral erg was, hij rookte in het openbaar. Hierover werd toen bij de kerkeraad een klacht ingediend. Daar hij het roken na één waarschuwing niet wilde laten, werd hem het censurum morum toegepast en hierbij werd hem ernstig vermaand het roken, vooral in het openbaar, na te laten. Hij verklaarde echter het roken niet te kunnen en te willen nalaten, zodat hij uit zijn ambt werd ontzet. Zo de tijden, zo. de zeden. Lange tijd hebben de predikanten van af de kansel tegen het „toebacksuygen” gepredikt. Toen zagen zij, dat het toch niet hielp, en hielden zij er mee op en gingen zelf ook een pijpje smoken. Zelfs aan de armen werd de tabak niet onthouden. Volgens de voorwaarden van uitbesteding van armen te Nisse op Zuid-Beveland in 1745, kreeg de bedeelde wekelijks een vierdedeel (half pond) tabak. De pijp werd nationaal, zodat men sprak van de „vaderlandse” pijp. De mannen verzochten elkaar op een pijp, zoals de vrouwen hun vrien dinnen op de thee. De R.K.-kerk in Nederland is arm. Straatarm. Dat is gebleken op de pers conferentie, die kardinaal Alfrink deze week heeft gehouden. Een goede pensi oenregeling voor de priesters zou het failliet van de kerk betekenend De R.K.-kerk in Nederland lijkt daarom ook nog niet klaar voor afschaffing van het celibaat. Hoe duur gehuwde geestelijken zijn, kunnen de R.K.-gelo vigen gewaar worden bij hun protes tantse broeders. Driekwart van de R.K.-gelovigen in Nederland is voor ontkoppeling van priesterambt en ver plicht celibaat. Beseft men de financië le consequenties? En is men bereid die te aanvaarden, ook in eigen beurs? (DE STEM) Valentine Buisseret merkt in haar bro chure, die nu in Rome wordt verspreid onder toeschouwers van de synode nog op: „De4vrouw is nog steeds het reli gieuze wezen bij uitstek, en daarbij is in de meeste parochies de vrouwelijke opkomst de enige troost die de priester heeft voor het wegb’ijven van de man nen”. Ze gaat elders in haar brochure voort: „De keine Maria van Nazareth wordt de mede-verlosser van de we reld. Deze opdracht stelt haar op een trap van waardigheid die geen man, behalve Christus zelf, ooit zal bereiken. Ook op het cruciale moment (zo gaat zuster Buisseret voort en ze voegt er aan toe: deze uitdrukking is hier wel op verschrikkelijke manier op zijn Het is merkwaardig dat je tegen woordig buiten de kerk soms meer religiositeit aantreft dan erin. Kijk bij voorbeeld eens naar de mystiek van sommige hippie-groeperingen. En hebt u tijdens de recente Ajax-wedstrijd gezien hoe jonge mensen de grasmat kusten? Hoe er gesproken werd over het mystieke lichaam van Ajax’ Als je bij die mensen aan zou komen met „dood is dood” dan zouden ze vragen: waar heb je het over? Vergeleken met dit soort religieuze overgave doet zo’n Ikor-uitzending aan als een koude, po sitivistische wetenschap Na dood-is-dood uitzending hoorde ik radeloze vrouw zeggen: „Wat heb ik aan zo’n kerk? Die staat tussen God en mij. Ik ga eruit!” Bij problemen als deze moet het verlossende woord natuurlijk binnen de muren van het Vaticaan klinken, en dan kan men nog heel lang wachten. Hier speelt de traditie zo’n overwegen de rol, dat men er nauwelijks meer in staat schijnt duidelijk te onderscheiden tussen wat werkelijk wetenschappelijk fundament is en wat warrige traditie. Aan deze traditie kan echter worden getornd, en dat gebeurt ook met de vertraging van gemiddeld een eeuw. Men ziet dat aan de manier waarop het Vaticaan steeds wat tegen heeft op de damesmode van het ogenblik, en waarop ze tot voor kort iedere naar de Heilige Stoel gezonden buitenlandse vrouwelijke diplomate van hogere rang weigerde te accepteren. Nog steeds is de kerk voor haar „eigen” vrouwen in het stadium waarin over een lichamelijk-sexuele exaltatie alleen maar gepraat mag worden, als ze goddelijk kan worden geduid in relatie tot een heilige. Een voorbeeld daarvan is de beeltenis van de heilige Theresia in de santa Maria della Vitto ria in Rome, een beeld van Bernini uit de 17e eeuw. Tot eind vorige eeuw mochten in de „wereld” beelden van men hem vroeg: „Wie?” hij: „De Bijbel”, en hij Zuster Buisseret vervolgt: „God heeft vrouwen altijd nodig gehad, hij koos ze ook uit om het goede nieuws van de herrijzenis te verkondigen. Deze boodschap werd dooi de vrouwen aan de apostelen overgebracht en hierin zijn ze de enige verbinding tussen het lege graf en het geloof van de aposte len. Nu hadden in die tijd getuigenis sen van vrouwen en kinderen geen enkel gewicht. Toch koos God vrou wen uit om de triomf van zijn zoon als eersten te onthullen’’ Het moderamen van de hervormde synode heeft een kerngroep ingesteld, die zich actief gaat bezig houden met de speciale problemen van de kerk in de grote steden. Hierbij wordt in het bijzonder gedoeld op Amsterdam, Rot terdam en Den Haag Vanwege de grote financiële proble men van de meeste hervormde ge meenten in deze steden moeten er namelijk steeds meer predikanten plaatsen worden opgeheven, zodat de vraag rees hoe het werk op bevredi gende wijze draaiende gehouden moet worden. De thans gevormde kerngroep zal worden bijgestaan door een com missie van vertegenwoordigers van kerkeraden en kerkvoogdijen in de grote steden, aldus heeft dr. R. J. Mooi, secretaris algemene zaken van de sy node, bekend gemaakt. De minder florissante ontwikkelin gen voor de hervormde kerk in de grote steden zijn dit jaar in een acuut stadium gekomen, mede door het be drag dat de plaatselijke gemeenten op tafel moeten leggen voor het instand houden van de ledenadministratie via een computer. De kerngroep zal zich vooral bezig houden met de financiële problemen, die voortvloeien uit het gebruik van de computer. Het werk van kerngroep en De bijbelcriticus Lang uit Zürich sprak op zijn sterfbed telkens: „Hij heeft toch gelijk! Hij heeft toch ge lijk!” Toen antwoordde stierf.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14