Amendement aanvaard STUDIO KRIJGT 3 TON MINDER a De mens heeft een fabrieksfout en NJG niet blij methalf miljoen moet uit de produktie” B Bladen over toneel SCIENCE FICTION-REDACTEUR MANUEL VAN LOGGEM: voor I gaan samen TV donderdag TV vanavond „Grosse Fuge” van Beethoven Alphenaar gedanst Les Diaboliques van Clouzot Geen geld regionale omroep .'1 11 Radio donderdag TV woensdag WOENSDAG 17 NOVEMBER 1971 II (Van een medewerker) PHILICORDA STAPELSTEIGERS ROTTERDAM „De toekomst fantasie is een aangenaam tijdver drijf voor mensen, die van een boeiend en goed geschreven ver haal houden. Maar wie had kun nen denken dat science-fiction (SF) de mensheid van de onder gang zou redden?” Dit schrijft Ma nuel van Loggem ter introduktie van zijn eigen verhaal in het blad Morgen, het eerste en enige Neder landstalige science-fiction-maand- blad. Van Loggem is hoofdredac teur van dit zeer snel de markt veroverende blad. Vandaar die dubbele bodem van de prijzende woorden: aangenaam tijdverdrijf. ORGELAVOND (Van onze correspondent) DEN HAAG Op het Binnenhof tegenover het gebouw van de Twee dy Kamer, waar dinsdag de moties en amendementen op de CRM-begroting in stemming kwamen, gaven leden van de Amsterdamse experimentele toneelgroep „Studio” met geestdrift een stukje vooruitstrevend theater ten beste. Die geestdrift kon echter niet verhinderen, dat op hetzelfde BEN vam OOSTEN de talentvolle zestienjarige organist uit Den Haag speelt op de grote Phi- licorda met volledig pedaal werken van Bach en Mendelssohn, en besluit met een grootse improvisatie. KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL. 023-320244 moment in de Kamer het amende ment van de VVD’er Van Dijk om het subsidiebedrag aan het gezelschap met drie ton te verlagen, door de re geringsfracties werd aangenomen. Het vonnis over de toneelgroep werd niet mede geveld door de oppositie partijen, de heer Koekoek en de KVP’ers Mommersteeg, Zeelissen en Verdijk Zij waren tegen het amende- ment-Van Dijk. /WWWUWWWWWWWWVW ADVERTENTIE van „Les i aardse SF- Omslag 22 40 Vanaf 21.15 uur staan er negen Phi- licorda’s voor U klaar om zelf op te spelen (Van onze correspondent) LOENERSLOOT Het orgaan van het theater Mickery, „Mickery Mouth” is sa mengegaan met het blad Toneel Teatraal. Mickery Mouth was de laatste tijd snel uitgegroeid tot een informatief blad over actualiteiten in de toneelwereld, speciaal toegespitst op de activiteiten in Mickery, terwijl Toneel Teatraal zich had toegelegd op het maken van specials over verschijn selen in het theater. Redacties van beide bladen wilden wel iets van eikaars taak overnemen, hetgeen tenslotte resulteerde in een fusie. Het re sultaat is een landelijke informatiekrant, die in een oplage van 12.000 exemplaren verschijnt. Beide bladen houden hun eigen identiteit, wat de inhoud betreft. Toneel Teatraal heeft terwille van de fusie de uit voering en de opmaak aangepast aan Mic kery Mouth. Dat laatste blad blijft tien maal per jaar verschijnen. Toneel Teatraal wordt vier maal per jaar als special toe gevoegd. Beide jaargangen worden per ka lenderjaar gelijkgeschakeld. De admini stratie is samengetrokken in Loenersloot. Voor Toneel Teatraal betekent de fusie een stijging van 10.000 exemplaren. 19 50 19 55 20.no 20 15 19.55 20.00 20.15 20.21 Zit er wel een dikke boterham in SF? 12.15 per- Electromsche Orgels 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 19.30 19.55 20.00 20.15 20.21 21.20 21 50 in brons van Jules Verne en aan de drie wanden rondom hingen geschil derde portretten van Bradbury, Asi mov, Kuttner en de kleinere heiligen van het SF-dom. Zelfs een pasfoto van Manuel van Loggem was ergens in een donkere hoek aan de wand geplakt.” Kleine SF-god Van Loggem over het genre: „Het schijnt dat science-fiction nu in Nederland gezien de verkoop een soort volwassenheid heeft be reikt, terwijl het vroeger werd be schouwd als een minderwaard5 te vorm van verhalen vertellen. Het was een soort jongensboekenlitteratuur. Nu is hef opeens volwaardig.” WETERING’S e- STAPELSTEIGERBOUW JAN HARINGSTRAAT 60 HAARLEM Telefoon 0 23-25 34 56; b.g.g. 32 67 92 Verhuur Montage Demontage Vraag onze conc. offerte bijeenkomst in Heidelberg waren „alle grote jongens, van de SF er en verder honderden aanhangers. Dat hele fan dom is een wonderlijk sociaal ver schijnsel. Je merkt daar dat het ver schijnsel van’ de fijnproevers en de ware kenners hoogtij viert. Je hebt orthodoxe groepen zoals in elke re ligie die bepaalde schrijvers niet tot de SF willen rekenen. Ér zijn zelfs Wijlen Vera Clouzot als het zieke lijke vrouwtje in „Les Diaboli ques”. 21.40 22.15 22.30 23.00-23.05 Nederland I 10.45- 11.35 en 14.25-14.50 NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER(K) Reclame. VPRO: Popeye (tekenfilm). 19,13 (K) Jazz-ensemble Sun Ra. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. VPRO: Berichten uit de samen leving. 20.35 Chaplin op weg naar Charlie (serie). 20.45 (K) Our Sunday Times (spel). Interview. Deze week. IKOR-CVK: (K) Leerhuis. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS(K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: Zorro (film). (K) De laatste Sporen. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. TROS: IK) Zevensprong. iK) Sport en muziek. <K) The Golddiggers in Lon den. NOS: (K) Journaal. 22.45- 23.10 (K) Ter Visie. 18.45 18.50 18.55 19.00 19 05 19.55 20 00 20 15 20.21 22.05 22 30 22 35 Nederland I 17.00-17.50 18.45 18.50 18.55 19.00 19.05 De science-fiction (voor de zuivere proever ook wel als essef aangeduid) tiert welig als letterkundige vorm. Dam benaderde Van Loggem, vroeg hem zes nummers te willen samenstel len en startte de reeks. Drs. Manuel van Loggem, psycholoog („met een hele kleine praktijk”), toneelrecensent, let terkundige (toneel: Jeugdproces, Moord na de maaltijd), ex-medewerker van het NVSH-blad Sextant (waar hij nu met ruzie is weggelopen), werd aange kocht. „Dat verbaasde me niets. Ik sta bekend in science-fictionkringen. Ik heb een groot essay over SF geschre ven en ook een verhaal dat wordt beschouwd als een klassieke toekomst- fantasienovelle.” Bedoeld wordt „Insec ten in plastic”, een cadeauboek je vol toekomst van een Boekenweek in het verre verleden. Van Loggem (55 jaar) voelde het als een uitdaging een goed Nederlandstalig SF-blad op poten te zetten. Hij zal ook niet nalaten te wijzen op de groot meesters van het genre. Neem hiervoor maar een citaat uit Van Loggems eigen verhaal: „Op het altaar waar de verza melde werken H. G. Wells lagen opge slagen, brandde een lamp met devoot licht. Achter het altaar stond een beeld FRANKRIJK IS AL van voor de oorlog gerenommeerd geweest als be oefenaar van het genre „film noir” en het heeft zijn reputatie die vooral afkomstig was van een filmmaker als Marcel Carné („Quai des brümes”, „Le jour se léve”), na die tijd voortgezet via het werk van Henri-Georges Clou zot. Van deze regisseur is vooral be kend „Le salaire de la peur” uit 1953 met Yves Montand en Charles Vanel als de beide chauffeurs die een lading hoog-explosieven moeten vervoeren langs een uiterst gevaarlijke bergweg. in het concertgebouw op donderdag 18 november 20.15 uur 4 leerlingen van ons orgelpracticum zullen u de resultaten van hun studie voorspelen op Van het eerste nummer (met onder andere een verhaal van de nestor der Nederlandse toekomstfahtasie: Rein Bijlstra) werden er meer dan 10.000 verkocht. Het tweede nummer gaat even grif van de hand. Uitgeverij De Dam in Schiedam schijnt in de roos te. hebben geschoten met dit blad. Zegt Van Loggem: „We trekken door dit blad talent aan en we bundelen het. Als zo’n blad er is, worden allerlei mensen aangemoedigd dit werk te gaan schrijven. Nu heb ik voor het derde nummer al voldoende verhalen toege stuurd gekregen, die ik wil publiceren na wat litterair-technische schaaf- werkzaamheden.” HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journ. 8.20 (S) Dag met een plaatje. 8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers van toen. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12. 11.55 Beursber. 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Journ. 13.30 (S) Klass, strijkkwintetten. 14.02 (S) Tuba en piano. 14.30 (S) Koninklij ke Militaire Kapel. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 Nws. 16.03 Aspecten. 17.00 Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journ. 18.20 Uitz. G.P.V 19.00 Jeugd en ritme. 19.25 De gesproken brief. 19.30 Kleur. 20.00 Nws. 20.05 (S) Culturele uitwisseling. 20.35 (S) Mod., klass. muz. 21.30 Hoorspel. 22.30 (S) Dichter bij de muziek. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journ. 23.20 (S) Omroeporkest. 23.55 Nws. De amusementskant wordt U gebracht door Chris van der Vliet op de nieuw ste Philicorda met electronische leslie HAARLEM DEN HAAG DELFT I Nederland 1. In het middagprogram- I ma van de CNRV het vierde deel van I Wop en Flop in wonderland en „Kijk zelf maar naar” waarin poppenkast- poppen worden gemaakt. De avond met vele bekende rubrieken, zoals de Fabeltjeskrant, het journaal, Van ge- I west tot gewest, tips van het Nationaal I Bureau voor toerisme, weer en jour- I naai, een uitzending van DS’70, de I uitslag van de trekking van de staats- I loterij en een Socuterafilmpje over het gebrek aan speelruimte voor de jeugd. De hoofdfilm van deze avond is Les Diaboliques. In Openbaar Kunstbezit komt ver- I volgens de nieuwe serie aan de orde. I Mies Bouman introduceert die in een I gesprek met Karei Jonckheere. I In Studio Sport beelden van de in- I terland wedstrijd voetbal Nederland Luxemburg, die vanavond wordt ge- speeld. Het is de laatste wedstrijd van Ihet inmiddels al uitgeschakelde Oran- jeteam in de voorronden van de strijd I om het wereldkampioenschap voor I landenteams. [I Na het laatste nieuws en Dan Haag I vandaag wordt in het programma Ei- I gentijds aandacht besteed aan het bal- let Grosse Fuge, op muziek van Lud- wig van Beethoven en in een schitte- Irende choreografie van Hans van I I Maanen, gedanst door het Nederlands II Dans Theater. [I Nederland 2: De KRO begint als I Fabeltjeskrant en het journaal zijn geweest zijn avondprogramma in de Stadsschouwburg in Nijmegen met MIK. Behalve de Boertjes van Buuten Izijn er het Cocktail Trio en The Pat- II tersons, twee broers en een zus uit l| Ierland, die folk-liedjes brengen. I Na het journaal is het KRO pro- I gramma als blok opgemaakt. Studio |l Vrij, zo heeft dit programma is een [Ivan de vijf die dit seizoen op het I I scherm zullen komen. Er wordt veel I aandacht geschonken aan vrijetijdsbe- steding en een rubriek Zelf doen. IVoorts Schaatsen voer kinderen waarin I Anton Huiskes zal vertellen welke I schaatsen de beste zijn, een program- I maatje rond het jonge zangeresje Wil- Irna, die samen mat de bekende tenor I John van Kesteren in Duitsland een I film maakt, een nieuw quiz van Ra- KRO: (K) Kinderpgr NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Van gewest tot ge west. (K) Nat. Bur. vooi Toerisme. STER: (K) Reclame. NOS: (K Journaal. STER: (K) Reclame. 20.20 Pol. Partijen - ds’70. 20 30 Staatsloterij Socutera. NOS: Les Diaboliques (film). HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium II. 8.10 (S) Te Deum laudamus. 8.30 Nws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw. 9.10 (S) Klass. muz. 10.00 Geestel. liederen. 10.04 Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Samen leven. 11.05 Gewijde muz. 11.30 Hier en Nu. 11.32 (S) Pop. klass. muz. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. 12.10 Kunst- en vliegwerk. 12.26 Meded. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu. 13.00 De tafel van drie. 13.30 Volksmuz. 13.45 65 MIN. 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) Klass. en mod. instrumentaal ensemble. 16.00 (S) Jeugdland. 17.00 (S) Popmuz. 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) Lichte muz. 18.24 Op de man af. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.50 (S) Leger des Heils. 19.05 (S) Kerkorgel- concert. 19.35 (S) Tijd vrij voor muz. in vrije tijd. 20.05 Hoorspel. 20.30 (S) Ra dio Actief. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Synodaal Synodaad. 23.10 (S) Me- tropole-orkest. 23.55 Nws. den maar met Kees Schilperoort als spelleider en voorts allerlei tips voor bloemschikken, leerbewerken, auto-on- derhoud e.d. De actualiteitenrubriek Kenmerk van de gezamenlijke kerken sluit het avondprogramma op het tweede net af. Dr. van Dijk is met zijn amendement gekomen, omdat hij vindt dat er een einde moet komen aan de tendens dat het aantal door „Studio” verzorgde voorstel lingen terugloopt, terwijl het gemiddeld aantal bezoekers per voorstelling daalt. Minister Engels had eerder de Kamer dringend verzocht het amendement niet te aanvaarden, omdat het de experimenteer- positie van „Studio” aantast. Bovendien achtte hij sterke subsidievermindering af- keurenswaardig uit sociaal oogpunt. De groep is ruim een jaar geleden onder meer na advies van de Raad voor de Kunst subsidie verleend, zonder dat ze zich hoefde te binden aan een bepaald aantal voorstellingen. De nu bewerkstel ligde subsidievermindering betekent voor „Studio” dat de experimenten abrupt moeten worden afgebroken. Dat is voor de groep des te onprettiger, aangezien ze kortgeleden een nieuw gebouw, Felix Me ritts in Amsterdam, heeft betrokken en midden in een nieuw toneelseizoen zit. De heer Van Dijk wil de drie ton, die nu is vrijgekomen, besteden aan museum- aankopen en museumbeveiliging. De 500.000 gulden, die door aannemen van het amendement-Du Chatinier vrijkomt voor de sport, moet voor een vijf de deel (één ton) eveneens door de toneelwereld gedragen worden. De overige vier ton moet komen uit posten als „culturele centra” en „onderzoek maatschappelijke ontwikkeling”. De medewerkers van Studio willen zich niet bij de beslissing van de Kamer meerderheid neerleggen. Zij zullen zich terugtrekken om te bekijken wat zij kun nen doen, en zullen daarom tot aanstaan de dinsdag onbereikbaar zijn, met uitzon dering van zaterdagavond, wanneer zij zoals gewoonlijk in Felix Meritis in Am sterdam in het openbaar zullen werken. De beslissing betekent volgens de mede werkers dat hun het werk onmogelijk wordt gemaakt. De sociale zekerheid van mensen die geen economisch rendement opleveren is in gevaar, aldus Studio. 20.35 20.40 22.30 Openbaar Kunstbezit. 22.35 Studio Sport. 23 00 (K) Journaal. 23 05 Den Haag vandaag. 23.10-2340 Eigentijds. Nederland II NOS: (K) De Fabeltjeskrant. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER: (K) Reclame. KRO: MIK. STER: (K) Reclame. NOS: (K) Journaal. STER (K) Reclame. KRO' (K) Studio Vrij IKOR-CVK-RKK- Kenmerkt NOS: IK) Tournaal. UTRECHT, De raad van afgevaar digden van de Nederlandse Jeugd Ge meenschap (landelijke koepel voor jeugd en jongerenwerk) heeft dinsdag op een bijeenkomst in Utrecht besloten niet met staatssecretaris Vonhoff van CRM te pra ten over de besteding van 500.000 gulden, een bedrag om de ergste nood bij het jeugd en jongerenwerk te lenigen. De bij de NJG aangesloten organisaties zijn bovendien helemaal niet blij met het half miljoen gulden, omdat de verruiming van de subsidies voor 1972 met 1,5 percent ten opzichte van 1971 niet wordt verwe zenlijkt. De NJG wil alleen nog praten indien alsnog door het ministerie concrete toe zeggingen worden gedaan voor een herstructureringsfonds voor het jeugd en jongerenwerk in 1973 en voor een verho ging van de subsidiepercentages voor de landelijke organisaties. van het nieuwe tijdschrift. „Dit blad is voorlopig liefhebberij.” U zweert bij dit soort ontspannings- verhalen? „Het is een misverstand om te den ken dat SF louter ontspanning zou zijn. Dat is geredeneerd vanuit een denigrerende achtergrond. Voor mij zijn de maatstaven om litteratuur te schrijven dezelfde als om SF te maken. De verhalen moeten goed gecompo neerd zijn en de schok, de verrassing moet de lezer op zijn kop slaan. Of inzicht bij hem te voorschijn brengen Hij spreekt over de fans van de toekomstfantasieverhalen of -romans. Bij de eerste grote niet-Engelstalige HILVERSUM III 7.00 Nws. 7.02 Wake up little Suzie. 8.00 Nws. 8.02 De Hugo van Gelderen Show. 9.00 Nws. 9.03 Take nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie Dale on Radio. 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound. 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee. 13.03 Raden maar13.00 Nws. 14.00 Nws. 14.03 KRO-op-Drie. 15.00. 16.00 en 17.00 Nws. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.08 Intermezzo. Kleinkunstkroniek. 12.50 Buitenl. soverz. 13.00 Nws, toneelagenda. 13.20 BRT-produkties. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 15.25 Lichte muz. 16.00 Nws, beursber. 17.00 Nws, meded. 17.15 Progr. voor oudere luisteraars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.02 Uitz. voor de soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Wegwijs wezen. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taal- wenken. 18.57 Intermezzo. 19.00 Nws, actualiteiten. 19.40 Intermezzo. 19.45 Pol. uitz. 19.55 Intermezzo. 20.00 Ope- rettemuz. 22.00 Nws, De zeven kunsten. 22.20 Jazzmuz. 23.00 Nws. 23.10 Klass. muz. 23.40 Nws. In „Les Diaboliques” die vanavond om 20.40 op Nederland I te zien is en die twee jaar na bovengenoemde pres tatie ontstond, is Clouzot dezelfde har de, genadeloze filmer gebleven als door vroegere films gesuggereerd werd. Zijn „Les Diaboliques” is een demonische film over twee vrouwen die zich koel bloedig ontdoen van de man die hen respectievelijk als echtgenoot en als vriend teleur heeft gesteld. Maar ei genlijk is deze omschrijving van de inhoud er volkomen naast, omdat pas in de laatste paar honderd meter van de film onthuld wordt wat er feitelijk aan de hand is geweest. Dan wordt het geheim Diaboliques” vrijgegeven dat uiteraard hier niet verklapt zal worden. Het is voldoende te constateren dat het Clou zot opnieuw lukt zijn publiek te schokken en over te leveren aan angst en spanning. Het perfecte vakman schap van de filmer geeft zijn nihilis tisch wereldbeeld, waarin haat, de structie en hebzucht de boventoon voe ren, een schijn van realiteit die tege lijk terugstotend en betoverend werkt. Want de film die zich afspeelt in een vervallen kostschool even buiten Parijs, accentueert met een bijna dui vels plezier het contrast tussen de schuldeloze kinderwereld en het mis dadige driehoeksgeval directeur-echtge- note-lerares (Paul Meurisse, Vera Clouzot, Simone Signoret), dat zich binnen die naïeve sfeer afspeelt. Het is Grand Guignol van klasse, spannend tot het einde en met een dubbele bodem, die zelfs een Hitchcock jaloers zou kunnen maken. CHARLES BOOST DEN HAAG. De pogingen van de samenwerkende oppositiepartijen i P.v.d.A. D’66 en P.P.R. om aan de I begroting 1972 van CRM uit ’s rijks middelen 1 miljoen toe te voegen voor experimentele stappen tot uitbrei- ding van het aantal regionale radio- I omroepen, alsmede 4 miljoen om een begin te maken met instructieve om- I roep, zijn mislukt. De desbetreffende amendementen I verwierven alleen de steun van de I indienende partijen, alsmede van de I P.S.P. en de C.P.N. Binnen de begro- i ting is wel 4 miljoen voor instructie- i ve omroep beschikbaar, maar dit geld komt uit de omroepbijdrage en gaat ten koste van de Hilversumse omroep- j componenten. Een motie van de oppositie om de Wereldomroep ingaande 1 januari 1973 I uit ’s rijks kas te financieren in plaats I van uit de omroepbijdrage werd even- I eens verworpen. De vijf partijen van I links kregen alleen steun van het GPV. I De heer Jongeling zei dat het profijt- I beginsel, dat de regering-Biesheuvel I beleidt, inhoudt dat de gebruiker moet betalen. De Wereldomroep wordt niet gebruikt door de luisteraars in Neder- land. De begrotingssituatie is geen mo- tief daar thans anders over te denken. De K.V.P., A.R.P. en C.H.U. verklaar- den zich nogmaals voor een afbouwre- I geling, waardoor de W.O. in 1975 ten I laste van ’s rijks kas zou komen, maar I minister Engels heeft verklaard ook I deze wens naast zich neer te zullen I leggen. Het verwerpen van het amen- I dement van de oppositie scheelt de i binnenlandse omroep rond 25 miljoen per jaar. ofwel pl.m .10 percent van hun inkomsten. schriftgeleerden: fans die je kunnen vertellen wanneer Heinlein of Asimov deze of die roman voltooiden.” Hoe onderscheidt het heuse, boter- zuivere Nederlandse SF-verhaal zich? „In niets. Nee, toekomstfantasie is internationaal. Dat is het zelfs in hoge mate. Steeds weerkerende motieven: het verschuiven van de tijd, het reizen in de tijd, het verschijnsel robot. Het zijn de internationale standaardmotie ven die in eindeloze variatie op je afkomen.” U gelooft in bepaalde SF. Bijvoor beeld in een maatschappij die voor 50 percent wordt bestuurd door robots. „We zijn toch al bijna zover. De robot is toch niet meer dan de gero mantiseerde vorm van de computer. Die zal nu en in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen in ons leven.” Wat ziet u dan van ons. stervelingen, terechtkomen? „Ik heb een heel pessimistische toe komstverwachting. Ik geloof namelijk dat mensen geschapen zijn met fa- brieksfouten en ook uit de produktie zullen worden genomen, zoals slecht geconstrueerde auto’s. De ontzaglijke tegenstelling tussen het biologisch-li- chamelijke en het alles overwoekeren de hersenste'sel is zo groot....” U bedoelt: we nemen onszelf wel uit de produktie. „Er is geen enkele tijd in de hele menselijke geschiedenis aan te wijzen waarin geen oorlog werd gevoerd. Ik zie geen oplossing op korte termijn.” Geen overlevenden door maan-, Venus- en Marsreizen? (Zwaarmoedig): „Ach, nee.” Nergens in het hele heelal? (Zeer zwaarmoedig): „Waar twee mensen zijn is één de vijand en moet de hersens orden ingeslagen. Als je je baseert op de feiten in de geschiedenis blijft er maar één gevolgtrekking over: overal slaan ze elkaar de hersens in” En vlak voordat we de deur van Van Loggems huis achter ons dicht trekken. zegt hij met een blik in de toekomst: „Iedereen weet toch dat ethergolven nooit verlo’’en gaan? Van daar dat over duizenden jaren deze historische woorden wel ergens worden opgevangen.” i Ai

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 11