CIMADE, HULP VOOR VLUCHTELINGEN I Niftrik: „Opgroeien is Prof. dr. G. C. van de wortels losscheuren van |e leven van I® getuigenis Bezwaren tegen de Jongeren over kosmoskomplot Frans comité begon werk 1939 Besluiten van gereformeerde synode Kerstdagen op De Drieburg in 14 SATERDAG 20 NOVEMBER 1971 Erbij ZA1 Unieke uitkomst Taakverdeling in teamverband Financiële middelen Filosofie van CIMADE Mevrouw H. R. Breebaart- Kraemer, dochter van wijlen prof. Hendrik Kraemer, ter wiens na gedachtenis het Hendrik Kraemer- Haus aan de Limonenstrasse in West-Berlijn werd gesticht, thans jeugdleidster en secretaresse van het Nederlands Bijbel Genoot schap (NBG) in Amsterdam, is ge durende vier jaar van 1966 tot juli 1970 in Parijs werkzaam geweest bij CIMADE (Comité Inter Mouve- ments Auprès des Evacués), een oecumenische hulpverlenings dienst, aanvankelijk voor oorlogs- en nu ook voor politieke vluchte lingen. Aan die CIMADE heeft mevrouw Breebaart haar hart ver pand en zij kan er op boeiende en zeer geëngageerde wijze over ver tellen. Creatieve vijfdaagse Dia’s in de viewer „In de kerk praten we primitief over twee dingen: „geboorte en dood”. Dat zei prof. dr. G. C. van Niftrik afgelopen zondag in de IJmuidense Bethlehemkerk, waar hij een toespraak hield over een actueel onderwerp „Is dood dood?” Hij zei dat men van beide onderwerpen geen ervaring heeft, je komt uit de eeuwigheid, je zinkt erin terug. Onze cultuur is bezig met de prestaties tussen deze twee gebeurtenissen in. We zijn bezig met het vullen van de ruimte tussen geboorte en dood. Tenminste, zes dagen in de week. De zevende dag, in de kerk, zijn we weer primitief. Daar wordt men niet om zijn werken geprezen, daar wordt men niet aange sproken bij zijn functie, maar als „mensenkind”. Prof. Van Niftrik wees er op dat de mens zich niet tussen de twee punten wil laten opsluiten. Men wil er zijn toen men er nog niet was vandaar de voorliefde voor het bezoeken van musea we willen er ook nog zijn na de dood, en daarom maken we testamenten, en vernoemen wij onze kinderen. ten vluchteling aan hen verleende, 4 uur tot 2e kerstdag ’s avonds 8 uur. KEES MAAS H.1 eet cir wc va he za da D( ee de vc to he er WJ de ve zo ze se m en I 186 dot ke! dei gei ms V€ b< M hi ki k VI B E N d si F In een open brief aan de hervormde synode hebben 22 hoogleraren en ande re docenten aan de theologische facul teit te Groningen en predikanten uit deze stad en omgeving zich gekeerd tegen het getuigenis, opgesteld door prof. dr. G..P. van Itterzon, prof. dr. G. C. van Niftrik c.s. Zij vragen de syno de nadrukkelijk „de dialoog weer tot stand te brengen”. Zij schrijven het een ramp voor de kerk te vinden wanneer dit getuigenis door de adhae- sie van de synode verheven zou wor den tot een stuk waaruit men de doctrina van de kerk in het heden zou leren kennen. De financiële middelen kwamen aan vankelijk uit de pot van CIMADE en van een bevriende Frans-katholiek or ganisatie. Als men dan weet, dat iedere vluchteling allereerst voor een periode van twee tot zes maanden, die min stens nodig zijn om zijn papieren in vaderland niet door vrijwillige motie ven werd veroorzaakt. Verder wil CIMADE een selectie van de „klanten” doorvoeren en voorts de financiële, sociale, juridische middelen trachten te vinden om daarmede zowel individueel als collectief de „klant” in staat te stellen op eigen benen te staan. In de vierde plaats schenkt CI MADE ook grote aandacht aan het zin geven van de ontworteldheid van de „klant” en aan de andere kant diens al te individualistische instelling tegen te gaan. Op deze wijze wordt voorkomen dat de vluchteling meer als object dan als subject wordt behandeld. Het gaat erom de mens te laten zijn zoals hij door zijn Schepper bedoeld is. orde te krijgen onderdak, voedsel, me dische verzorging, taal-scholing en kle ding nodig heeft en er sinds begin 1970 alleen al 64 Braziliaanse vluchtelingen zijn geholpen, dan is het duidelijk dat er een enorme behcefte aan financiële steun bestaat. Die steun vraagt CIMA- DÈ voor mensen d'ie gedwongen werden al hun zekerheden op te geven en hun heil in een voor hen vreemd land te zoeken. Zij die zich voor hun medemens in dit opzicht willen inzetten, zullen zich ook in de problematiek in velerlei opzichten van die ontheemde mede mens moeten verdiepen. Daarom gaat elke oproep om steun voor een bepaald project ook steeds gepaard met grondi ge achtergrondinformatie, waarbij het in de eerste plaats gaat een menswaar dig leven mondiaal te bevorderen. zij werd opgesloten in een cel met acht krankzinnige vrouwen. Dank zij het ingrijpen van een kar dinaal kwam zij bij haar familie terug, begrijpelijkerwijs in een zeer geschokte toestand. Nu is zij in Frankrijk, in het tehuis van CIMADE in Massy, waar zij kort geleden een baby kreeg. Haar man is Portugees en ook een banne ling. Zo worden er velen in Massy opge vangen. Een belangrijke, menslievende organisatie deze CIMADE. BEP ANDREAS Alle medewerkers van CIMADE he ten „équipiers”, waarbij er slechts van een taakverdeling in teamverband sprake is. Deze teams van twee tot vier personen werken zowel in Parijs als in het hoofdkwartier van CIMADE in Massy of midden in kampementen en „bidonvilles” van migranten en geëxi- leerden, verspreid in Frankrijk. Voor de équipiers is dit een bijzon der goede leerschool* men leert er wat geven en nemen betekent, de teamgeest vergt veel en werkt tevens verrijkend. De équipe bestaat uit iets meer Fran sen dan overige buitenlanders. Het aantal Nederlanders bedraagt 3 5. Door deze internationale, oecumenische samenstelling komt men tot wezenlijk internationaal denken, spreken en han delen, alsmede het internationaal be vorderen van contacten via het natio nale bereik van de diverse équipiers. optreedt naar aanleiding van een ook door prof. Van Niftrik ondertekende brief. Een polarisatie ook tussen het „bezorgd zijn voor eigen heil” en het „bekommerd zijn om anderen”. Een frappant voorbeeld is te vinden in het baptistenweekblad „De Christen” van 12 november, waar een lezer niet begrijpt hoe baptistenjongeren mee willen doen aan een vredesweek, geor ganiseerd door mensen van verschil lende kerken, waaronder vele- vrijzin nigen. „Laten wij in deze ernstige eindtijd ons niet bezighouden met vredesweken en dergelijke. Maar laten wij proberen zielen te winnen voor Jezus Christus. Laten we Gods woord gaan bestuderen, dan zullen we onze tijd niet verspillen met allerlei geschrijf over dit soort onderwerpen”. De schrijver krijgt van de redactie lik op stuk. Waarom wel met anders denkenden samen in het Rode Kruis, waarom zijn oorlogsacties met niet- gelovigen wel mogelijk? zo wordt ge vraagd. Maar de nadruk ligt toch wel op dat bestuderen van het woord in tegenstelling tot het verknoeien van tijd met onderwerpen als een vredes week. Het verzekerd zijn in God tegen over de zorg om deze wereld. De toespraak van prof. Van Niftrik had kunnen leiden tot een levendige discussie over tal van onderwerpen, over de zin van het leven, de euthana sie of de verlenging van het leven, of over het bovenvermelde dilemma tus sen „Volle verzeekring” en „medemen selijkheid”. Een soort dilemma zoals we dat in „Het Woord” van Kaj Munk vonden. Daar kwam een derde oplos sing in de vorm van een levenbrengen de ontmoeting, een oplossing, die ook in de toespraak van prof. Van Niftrik doorklonk. Juist daarom zou het te wensen zijn dat men nog eens wllicht in oecumenisch verband? nader op het onderwerp zou ingaan, waarbij het discussiekarakter van te voren duidelijk zou moeten worden kenbaar gemaakt tuigenis vragen, kunnen niet begrijpen hoe prof. Van Niftrik tot een van dj opstellers kon behoren. Zij zijn het eens met de opstellers, dat zij zich keren tegen een visie, een prediking et een theologie, die „God met de geschie denis, Gods heilshandelen met het we reldproces en het christelijk geloof met maatschappelijk en politiek engage- ment geheel laat samenvallen”. Maar zij vragen zich af of de afwijzing van de „verwereldlijking” van God in het Getuigenis niet heeft geleid tot een even onbijbelse „verhemelsing” van God. Juist in de theologie van Karl Barth is ons voorgoed afgeleerd om zo abstract-filosofisch over God te spre ken. En mede prof. Van Niftrik heeft in Nederland gestreden voor de door werking van deze bevrijdende inziet- ten van Barth, aldus de predikanten. De zeventien briefschrijvers vragen zich af of de eigenlijke achtergrond van het Getuigenis de wens is dat de gevestigde orde gehandhaafd blijft, waardoor voor een bepaalde theologi sche opstelling wordt gekozen als sub limering van een concrete politieke keuze. Vijf hervormde predikanten in Over ijssel hebben in een open brief aan de opstellers van het Getuigenis uitge sproken dat, hoeveel waarden er ook in dit stuk staan, het toch als schade lijk en verwarrend voor de gemeente» moet worden beschouwd. Het landelijk Centrum voor Gerefor meerd Jeugdwerk organiseert van 24 tot 31 december in zijn jongerenvor mingscentrum „De Drieburg” drie ver schillende aktiviteiten. Beter een kaars opsteken dan schel den op de duisternis is het thema van de kerstgastendagen. Tijdens de kerst- gastendagen wil de staf van „De Drie burg” met jonge mensen van 18 tot 35 jaar al dan niet getrouwd, met of zonder kinderen bezig zijn met vragen die het Kerstfeest ons stelt en met vragen die jonge mensen elkaar willen stellen. Deelnemersprijs: 40 per persoon. 75 per echtpaar, kinderen tot 10 jaar f 20. Tijd: vrijdagmiddag 24 december, Aldus een kort verslag van een niet al te korte dienst, die als jeugddienst was bedoeld. Om die jeugd te zoeken moest men overigens overwegend naar de voorste banken, want de rest van de nogal schaarse bezoekers was toch overwegend van middelbare leeftijd. Maar was dat gezien het onderwerp ook niet een beetje te verwachten? Het met de dood leven mag dan volgens prof. Van Niftrik het ideaal zijn, in de praktijk heerst toch het nadruk leggen op de „prestatie tussen de twee primi tieve gebeurtenissen." Een als de te genwoordige jeugd wel met de dood leeft is het de dood van anderen, van verdrukten en vervolgden. Wellicht is dan ook een achtergrond voor de uitspraak van ds. Krop „dood is dood”, waaraan we geruime tijd geleden al eens op deze pagina een artikel wijdden. Wellicht heeft bij hem ergens onbewust meegespeeld het „La ten de doden de doden begraven, Ik ben er voor de levenden”. Er wordt veel gesproken over polari satie. Een polarisatie, die men kan het op deze pagina lezen ook weer „De bijbel heeft het leven lief en haat de dood”, aldus prof. Van Niftrik. „We mogeh het leven liefhebben, maar moeten wel beseffen dat het leven door de dood getekend is. Opgroeien is je losscheuren van de wortels van je leven. Niet voor niets wordt wel ge zegd: JE KUNT ALLEEN MAAR WORDEN GEBOREN ALS IEMAND BEREID IS TE STERVEN”. Prof. Van Niftrik legde in zijn toe spraak sterk de nadruk op een oude gereformeerde spreuk: „Als een mens sterft voor hij sterft sterft hij niet meer als hij sterft.” Dat sterven ge schiedt dan door het bij de doop be graven worden in Chrisitus’ dood. Het leven na de dood is niet te bewijzen, zei dr. Van Niftrik. Het heeft met geloof, met God te maken. Een mens kan zijn hele leven God ontlo pen, zelfs door elke zondag naar de kerk te gaan. Maar de dood is niet te ontlopen. De dood krijgt echter een andere betekenis door de godsontmoe- ting. „Als ik in Christus gestorven ben, word ik vastgehouden door de macht van de opgestane Heer”, zo zei prof. Van Niftrik. „De dood wordt verslon den tot overwinning. Het laatste woord heeft niet de dood, maar het leven. Daarom is een toespraak als deze geen somber verhaal. Als we in de christe lijke kerk bezig zijn over de dood doen In hun brief erkennen de 22 dat er in het getuigenis waarheidsmomenten voorhanden zijn, „omdat wij er onder andere ook van overtuigd zijn dat de theologie niet tot antropologie en maatschappijkritiek gereduceerd mag worden”. De briefschrijvers menen echter, „dat het getuigenis op een aan tal fundamentele punten faalt, met name ter zake van de maatschappelij ke relevantie van het geloven en belij den”. Het inzicht van de Groningse theolo gen wordt in de brief in vijf punten uiteengezet 1. Het getuigenis geeft blijk van een al te spiritualistische geloofsopvatting: hetgeen leidt tot een eenzijdig op het individu gerichte visie op mens en maatschappij 2. Wij moeten er met de grootste nadruk op wijzen dat er in dit getuige nis met geen woord gerept wordt over, of zelfs gevraagd wordt naar de wil van God hier en nu, of naar de taak, verantwoordelijkheid en roeping van de mens. 3. De opstellers van het getuigenis zien schuld en verzoening uitsluitend als een zaak tussen God en mens en verliezen zodoende uit het oog dat schuld en verzoening evenzeer een reële werkelijkheid zijn tussen mensen onderling/. 4. Wanneer de opstellers van het getuigenis ontkennen dat de geschiede nis en de historie zullen uitmonden in het koninkrijk Gods, moeten wij vra gen of de verhouding van menselijke historie en koninkrijk Gods wel zo uitsluitend negatief is.(. 5. Wij zijn er van overtuigd dat huns ondanks de opstellers van het getuige nis een heilloze en cnvruchtbare pola risatie in de hand werken, niet in het minst omdat zij de mogelijkheid van een dialoog onvoldoende openhouden. Wij zouden het een ramp voor de kerk vinden wanneer dit getuigenis door de adhaesie van de synode verheven zou worden tot een stuk waaruit men de doctrina van de kerk in het heden zou kunnen leren kennen. Daarom vragen wij u in uw definitieve stellingoame een open oog te hebben voor de waar- heidsmonumenten van de verschillende standpunten en zodoende de dialoog weer tot stand te brengen. Zeventien hervormde predikanten in Haarlem en omgeving, die om een gesprek met de opstellers van het Ge- CIMADE is eind 1939 gestart op initiatief van Franse christelijke (over wegend protestantse) jeugdbewegingen, om daadwerkelijk aanwezig te zijn on der de vluchtelingen en evacués die door oorlogshandelingen en thans ook om politieke redenen in over het alge meen miserabel ingerichte kampen bij een waren gedreven, terwijl de kerken, althans in die begintijd niet verder kwamen dan woorden. Van meet af aan was CIMADE oecumenisch inge steld, zowel in zijn samenstelling als in gerichtheid. Om predikant te worden in de gere formeerde kerken zal men in de toe komst doctoraal examen theologie moeten hebben gedaan. Dit is door de synode besloten op voorstel zowel van de Theologische Hogeschool te Kampen als van de theologische faculteit van de Vrije Universiteit. Deze voorstellen gaan gepaard met een reorganisatie van de theologische studie. Thans is het nog zo dat men zo’n zes jaar moet studeren om kandi daat in de theologie te worden. In andere faculteiten is men dat vee! gauwer en daar kan men na zes jaat doctoraal examen afleggen. Daar zit dus een zekere onbillijkheid in ten aanzien van de theologische studenten De reorganisatie van de theologische studie is er op gericht dat men straks in ongeveer dezelfde tijd doctorandus kan worden als nu kandidaat. Voor de beide Molukse kerkgemeen schappen in ons land is een opleidings cursus voor voorgangers gestart. Onge veer dertig Ambonese jongeren nemen hieraan deel. Dit werk krijgt steun van de synode. Erg veel hoeft het overigens niet te kosten, want de opleiding wordt voor negentig percent betaald door het ministerie voor CRM. Ook de hervorm de kerk zal mee-betalen. Het gaat hier om een meer eenvou dige theologische opleiding, die drie jaar duurt. Voor toelating is het Mulo- diploma vereist. De synodecommissie die het voorstel indiende zei te hopen hiermee ook een bijdrage te leveren aan de geestelijke leiding, die de Mo lukse bevolkingsgroepen zozeer behoe ven temidden van de telkens weerke rende incidenten en spanningen tussen Molukse en Nederlandse jongeren. Mag men een kind inplaats van dopen ook „opdragen” in de kerk, omdat de ouders bezwaren hebben tegen de kin derdoop. ook al zijn ze overigens ker kelijk zeer meelevend? En kunnen zul ke ouders wel volledig als leden van de gemeente worden geaccepteerd? Dat waren vragen, die de synode kreeg van de kerkeraad in Dronten. Nu is er al ja<ren een deputaatschap bezig een studie te maken van proble men als deze, maar die studie is nog niet klaar. Dus kon de synode er op het ogenblik moeilijk veel van zeggen. We! oordeelde de synode dat een „opdra gen” van kinderen niet te rijmen is met de belijdenis, „dat onze kinderen naar Christus’ bevel en belofte behoren gedoopt te wezen”. Echter, de synode zei ook. dat mensen, die overigens trouwe leden van de kerk zijn, maar die op dit punt moeite hebben, pasto raal zo opgevangen moeten worden, „dat daarin doorzichtig wordt dat zij in de gemeente van Christus aanvaard worden zoals ook Christus ons allen aanvaard heeft”. In de oorlogsjaren bepaalde dit co mité zich vooral tot de joden, alsmede andere vervolgden tengevolge van de oorlog en verzetsstrijders. Met slechts minimale 'middelen moest het werk clandestien worden verricht. Een van de werkers van het eerste uur was destijds Madeleine Barraud, die nu bij de Wereldraad van Kerken in Genève een belangrijke functie vervult. Na de Tweede Wereldoorlog werd het werk van genoemd comité meer bepaald door de elkaar opvolgende politieke en andere gewelddadigheden. Tijdens de Algerijnse oorlog bijvoor beeld stond CIMADE als enige en sterk becritiseerde organisatie de Alge rijnen in hun verzetsstrijd terzijde, zo wel in Frankrijk als in Algerije. Na de onafhankelijkverklaring van Alge rije was het ook weer CIMADE dat de gerepatrieerden uit Algerije in Frankrijk menswaardig opving. Thans vinden verpauperde Noord- afrikaanse, Afrikaanse, Portugese mi- granten-arbeiders bij CIMADE een willig oor inzake hun problemen, nauw verweven met het ontwikkelingspro bleem. Ook kreeg CIMADE te maken met een ander soort vluchteling, name lijk uit de minder ontwikkelde landen, waar of een koloniaal of een rechts autoritair regime aan de macht is. Voor deze laatste groep bestonden na melijk de internationale juridische maatregelen nog niet. Pas in 1967 heeft het Hoge Commissariaat van vluchte lingen in Genève een nieuw conventie opgesteld die de juridische status van o St mits het land waarheen hij was gevlucht die Conventie had geratificeerd. Het zou overdreven zijn om te zeggen, dat de toespraak tot discussie leidde, maar vragen werden er toch wel gesteld. Zo was er de vraag naar een eventuele ruimtelijkheid, waar de doden naar toe zouden gaan. Prof. Van Niftrik herinnerde aan de ruimtevaar ders, die God niet in de ruimte hadden gevonden en noemde dat even dom als een chirurg, die zegt dat er geen ziel is, omdat hij er nog nooit een in de opengesneden lichamen heeft gevon den. „Liefdeloosheid betwist anderen de ruimte, liefde schept ruimte. Als God liefde is, is hij ook ruimte. Zijn ruim telijkheid is principe en oorsprong van al wat wij ruimte noemen.” Boeiend was met name de wijze waarop prof. Van Niftrik de vraag te lijf ging of iemand die sterft meteen naar de hemel gaat. Hij vertelde hoe hij in zijn predikantsperiode in Vollen- hove vaak een boodschap kreeg, dat die of die „uut de tied” was. Dit uit de tijd zijn geeft precies weer waar het om gaat. Een mens is niet meer in deze tijd, maar in de eeuwigheid. Ver leden, heden en toekomst zijn één geworden, onze maatstaven gelden niet f 65. Tijd: maandagmiddag 27 december 4 uur tot vrijdagmiddag 31 december 12 uur. meer, hij ziet wat er is gebeurd, hij ziet hoe het afloopt. Naar aanleiding van de doodsstrijd zei hij, dat men wellicht soms van een bijzondere zegen Gods kan spreken, omdat het bedoeld kan zijn als zuive ring, als mogelijkheid tot onthechting. „Gods beste kinderen worden vaak in de laatste dagen door veel moeilijkhe den bezocht, daarom zie ik de doods strijd meer als loutering dan als oor deel.” Naar aanleiding van de vraag of iemand voor zijn tijd kan sterven zei prof. Van Niftrik tenslotte, dat hij weigerde te geloven dat het leven een soort grammofoonplaat is. „Ik rook al anderhalf jaar niet meer op advies van mijn arts. Natuurlijk kan ik niet voor mijn tijd zal sterven, maar heeft een mens geen verantwoordelijkheid gekre gen?” De drie grootste protestants-christe- lijke jeugdwerkorganisaties in Neder land (Hervormde Jeugdraad, Christe lijk Jongeren Verbond en Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugd werk) hebben een bijzonder nummer van Novum samengesteld. Novum is een door deze organisaties damen met de Christelijke Jeugdraad, uitgegeven informatie- en dokumenta- tieorgaan voor jeugdwerkers. Over al les wat in beweging kwam voor en na de afgelasting van het weekend Kos- mokomplot II, dat in het kader van de vredesweek op het terrein van „Kerk en Wereld” in Driebergen gehouden zou worden, gaat het laatstverschenen nummer van Novum In dit „Kosmokomplot”-nummer leest u. geordend in verschillende ru brieken, hoe het misging en wat er vervolgens gebeurde. Meningen uit dag- en weekbladen worden gebundeld en gedokumenteerd In het voorwoord wordt gesuggereerd te onderzoeken op welke wijze effectiever gebruik zou kunnen worden gemaakt van een door een landelijk ochtendblad opgewarmde hetze. Een uitnodiging tot het ontwer pen van een geheel nieuw aktiemodel Het Kosmokomplof’-nuinmer >s verkrijgbaar door f 3.50 te storten op postrekening 9236 ten name van LCGJ afd. periodieken, onder vermelding van „Novum-Kosmokomplot”. Vijf dagen achtereen in de kerstva kantie spelen met alles waarmee je spelen kunt. Een stevige zang- dans- beweeg- maak- en speltraining voor iedereen die het spelen niet verleerd is en opnieuw „opgeladen” wil worden. Er wordt in kleine groepjes gewerkt. Niets moet. Alles kan. Deelnemersprijs Wat is nu de filosofie die in het werk van CIMADE wordt toegepast? In de eerste plaats ontvangst van iede re vreemdeling, wiens vertrek uit zijn Thans krijgt CIMADE ook te maken met het nieuwe type vluchteling, zoals uit Portugal, Griekenland, Afrika. Haï ti en Brazilië, vluchtelingen die tame lijk gemakkelijk Frankrijk binnenko men, doch die nauwelijks de kans krijgen daar een bestaan op te bouwen. Hun leeftijd varieert van 18 tot 40 jaar, met een piek van 18 jaar. Deze vluchtelingen hebben een grote mate van collectief bewustzijn en zij zien hun exile niet als definitief, doch als een voorlopig noodzakelijk kwaad. Zij ambiëren het dan ook niet om de status van vluchteling aan te vragen, waarbij overigens ook de angst voor represaille-maatregelen ten opzichte van hun familieleden in het vaderland een rol speelt. Dit alles heeft geleid tot oprichting van een „Comité International d’en- traide et les Refugés” waarbij de ene vluchteling, voor zover hij daar toe in staat is, meehelpt, bijvoor beeld door een klein bedrag af te dragen, de volgende vluchteling op te vangen. Daardoor voelt de vluch teling zich enerzijds minder afhan kelijk, anderzijds kan hij, zij het ook moeizaam een nieuw en zelfstandig bestaan opbouwen Tussen „gever” en „ontvanger” bevordert dit boven dien de solidariteit Geënt op het nu al jarenlange succes van de fotoweek, voor het eerst een paar instructieve fotodagen in de kerstvakantie voor ben die geboeid zijn door de kleuren in de wereld om ons heen. Hoe krijg je met de camera vat op die kleurenrijkdom? Deelnemers prijs ƒ50. Tijd: maandagmiddag 27 december 4 uur tot donderdagmiddag 30 december 12 uur. Informaties en intekeningen: De Drieburg. Driebergen, postbus 112, teL 03438-3193. Het verdient aanbeveling hier ook nog te wijzen op de Foyer van de CIMADE in Massy, elf kilometer ten zuiden van Parijs. Deze Foyer Inter national d’Etudiants betekent voor vele uitgeputte en ontmartelde vluch telingen een unieke uitkomst. De lan delijke ligging van de Foyer werkt daarbij ook gunstig. En aangezien het CIMADE-tqam een gemeenschapsgeest in de Foyer heeft ontwikkeld, zal de vluchteling daar ook veel sneller tot zichzelf komen, omringd en aange- moedigd bovendien door andere stu denten van de Foyer. Er is 270.000 frs. nodig om dertig vluchtelingen ge durende één jaar in deze Foyer onder te brengen. Centraal bij al het werk van CIMADE staat het respect voor de ander. Haar richtlijn is dan ook om snel en inven tief in te grijpen waar de ander is ontvreemd van zijn bestaanszekerheid en van zijn recht een volwaardig mens te zijn. CIMADE houdt zich nu vooral bezig met het nieuwe type vluchteling. Zoals: verzetsstrijders, cultureel en eco nomisch ontwortelden, alsmede gedis- crimineerden op grond van etnologi sche, religieuze, nationale of sociale herkomst. Met name zou men kunnen stellen dat het hier gaat om de voorlopers en slachtoffers van het conflict tussen de rijke en de arme landen. Deze vluchte lingen uit de „derde wereld” vallen buiten alle westerse categorieën. Het programma van CIMADE is drie ledig: vluchtelingenwerk, gastarbeiders, ontwikkelings(3e Wereld)-problematiek. Theorie en praktijk gaan bij dit werk steeds hand in hand Wilt U een schrijnend voorbeeld van vluchtelingen die in Massy kwamen aankloppen? S. werd in Brazilië, haar vaderland, gearresteerd. De politie wilde bijzon derheden weten van de organisatie waartoe zij behoorde. Ze werd gefol terd en de folteraars brachten haar eerst brandwonden toe met het eind van hun sigaar. Daar zij nog niet wilde antwoorden, werd haar verloofde binnengebracht en in zijn tegenwoordigheid werd zij door drie mannen verkracht. De martelingen werden herhaald, zo dat zij ten einde raad probeerde zich op te hangen aan de zoom van haar rok. Daarna werd zij naakt opgesloten in een kooi van één meter in het vierkant en naar beneden gebracht in een donkere kelder. Elk half uur werd er een projector op haar gericht. Daarna, twee weken later, werd zij tentoongesteld (steeds in haar kooi en naakt in de brandende zon of in de regen temidden van insecten). Daarna werd zij in coma naar het ziekenhuis getransporteerd, waar ze haar een serie electrochocs lieten ondergaan, waarna we dat altijd in het licht van het kruis van Christus, van de opstanding ten derden dage en de hemelvaart.” "Z^

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1971 | | pagina 14