van Bond bij vlagen
bloedstollend theater
ZEER HARDE ROCK
VAN HUMBLE PIE
Rinkelrooien
van Schneider
in première
„Lear"
H3IS
MAGISTRALE OPVOERING VAN
AANVECHTBAAR STUK
TV vanavond
VPRO-cameraman
Bos overleden
Joodse dirigent in
Rusland ontslagen
TV dinsdag
met publiek
Staatsvijand no 1
Herman v. Veen
Radio dinsdag
i Fernandel als
TV maandag
MAANDAG 22 NOVEMBER 1971
Na emigratieoerzoek
EXAMENS
Prijs van Unesco voor
Margaret Mead
r
IL
i
HAARLEM Zonder geweld en
wreedheid is geen macht mogelijk.
Zij die een dergelijke macht bestrij
den, vervallen onontkoombaar tot
eenzelfde geweld. En zij die ervoor
vluchten ontkomen evenmin. Dat is
het pessimistische betoog van de
Britse toneelschrijver Edward Bond
in zijn nieuwste stuk „Lear”, dat
twee maanden geleden in het Lon-
dense Royal Court Theatre in wereld
première ging.
Dit is het recept:
Kaasfonduevan
Nederiandsekaas.
Nieuwe speelfilm van
duo Pim en Wim
ii
St
■hi j
I
pep.
ehte
Ibar
Fernandel
aan
Steve Marriot van Humble Pie.
schooltele-
19.30
JAC. HEYER
Wim van der Grijn (rechts) en Han
Bentz' van den Berg.
19.55
20.00
20.15
20.21
18.50
18.55
19.00
19.05
19.5*
20.00
20 15
20.21
0
5
0
3
29
6
21
0
3
11
0.5
15
0
0
0
10
0.5
7
5
22
0
0.1
0.2
14
2
0
0.1
0
o
8
12
16
8
IO
14
11
10
7
7
van
dit
•gen
een
aan
ling
/eer
oud
iren
an
aal;
on-
van
heel
18.45
18.50
18 55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.45
21.20
22.35
22.45
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
Tussen deze twee scènes zien we Lear,
zich ontwikkelend van een monomaan
heerser via een kindse dwaze tot een
dwaze wijze, op zoek naar de oplossing.
Een tijdlang meent hij die te vinden in
het „terug naar de natuur”. Het symbool
daarvan is een onbevangen jongeman, die
openstaat voor iedereen. Na zijn geweld
dadige dood vergezelt de jongen als de
Geest van Medelijden de zwervende Lear,
totdat deze tot het inzicht komt dat ook
PARIJS (AFP). De prijs „Kalinga”
voor popularisering van de wetenschap,
die een door de Unesco benoemde inter
nationale jury jaarlijks toekent, is zater
dag ten deel gevallen aan de Amerikaanse
antropologe Margaret Mead.
René Maheu, directeur-generaal van de
Unescode organisatie voor onderwijs,
wetenschap en cultuur van de Verenigde
Naties zal de prijs, die gepaard gaat
met een geldbedrag van ongeveer 8500
gulden, op 2 december aan Margaret Me
ad overhandigen. Zij heeft talrijke antro
pologische werken op haar naam staan.
Acht scènes, met als plaats van hande
ling Rotterdam: dat is er voor het goede
doel maar tegenaan geplakt, want de
mensen en de problemen zijn weinig spe
cifiek Rotterdams. De eenzame weduw
naar, die contact zoekt met een eenzame
weduwe, die (voor het Centraal Station
’s nachts) in contact komt met een eenza
me jongen van negentien, die op zijn
beurt de (gewezen) minnares van zijn
vader verleidt, die daarna in de armen
valt van een hip jong meisje een vage,
zwerversachtige student ptobeert haar te
vergeefs van een zelfmoordpoging (van de
Maasbrug) af te houden een oude vrijster
bemoedert de student en verleidt zichzelf
in die monoloog, en ontmoet tenslotte
voor de slotscène de eenzame weduwnaar
op het kerkhof. De scènes zijn ongelijk
van kwaliteit, al is de intrige steeds
aardig gevonden.
SCHIPHOL. Het filmduo Pim de la
Parra en Wim Verstappen is zondagmid
dag per KLM-vliegtuig van Schiphol naar
Tokio vertrokken voor een eerste oriënta
tie in Japan ten behoeve van een nieuwe
speelfim.
3
h
maakte Theo Ordeman een samenvat
ting. Behalve de babbeltjes natuurlijk
veel liedjes, zoals zijn bekende Suzan
ne en Cirkels.
Aansluitend aan het laatste nieuws
komt Eva Gloria Lopez terug met de
Spaanse cursus Vamos a ver, die vorig
jaar zo’n groot succes was.
23 00
23.05-23.35
18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.30
19.55
20.00
20.15
20.21
21.10
22.00
22.50
22.5.5-23.35 TELEAC:
(1).
Nederland II
18.45 NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO: Tekenfilm
19.30 (K) Op blote voeten in het
park.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
KRO(K) De mens is sterven
de.
21.10 Herinneringen
(film).
NOS: (K) Journaal.
TELEAC: EHBO (11).
Nederland I
11.10-12.00
MOSKOU (Reuter). Joeri Aronowitsj,
dirigent van het orkst van de Sovjetrussi-
sche radio en televisie, is ontslagen nadat
hij verzocht had naar Israel te mogen
emigreren, zo is zondag van joodse zijde
in Moskou vernomen.
vermaak van de zaal uitlegde hoe hij op
18-jarige leeftijd dermate gefrustreerd
was geraakt door de „heet in de mond,
koud in de kont”-politiek van zijn „fat
looking woman”, dat hij besloot verder
als een ongebonden Rolling Stone door
het leven te gaan.
In het voorprogramma verscheen niet
de aangekondigde Amerikaanse organist
Lee Michaels Zijn orgel heeft het in
Duitsland begeven. In zijn plaats kwam
de nieuwe Nederlandse groep Snowflake,
die een half uur lang erg haar best deed,
maar alleen met het laatste nummer
„Fast” een beetje kon imponeren.
FERRY TROMP.
Na het journaal een programma
over het toenemende agressieve karak
ter van de moderne samenleving,
waarin de mens bezig is zijn mense
lijkheid prijs te geven. De titel van het
programma is „De Mens is stervende”
een ontmoeting met Erich Fromm, een
bekende professor, die in Mexico
woont en werkt. Hij heeft enkele op-
merkeliike boeken geschreven over het
onderwerp waarover het gesprek van
avond gaat. Verantwoordelijk voor het
programma is André Truyman.
In de reeks „Herinneringen aan Fer
nandel” tenslotte „Staatsvijand nr. 1”.
AMSTERDAM. Humble Pie een
„hard rock”-groep noemen is, zo bleek
zaterdagnacht in het redelijk bezette Con
certgebouw in Amsterdam, bijna een un
derstatement. Onder de van energie bar
stende leiding van Steve Marriot bracht
de groep dermate luidruchtige één-twee-
muziek, dat het af en toe niet leuk meer
was.
(Van een medewerker)
ROTTERDAM. Het Nieuw Rotter
dams Toneel speelt het nieuwste stuk van
Eric Schneider, „Rinkelrooien” zaterdag
avond in de Rotterdamse schouwburg.
De 40-jarige Aronowitsj zou binnen tien
minuten nadat hij zijn werkgevers om
een getuigschrift gevraagd had, te horen
hebben gekregen dat hij wel heen kon
gaan. Een getuigschrift is nodig om uit de
Sovjet-Unie te kunnen emigreren.
Zijn ontslag viel voordat een door hem
gecomponeerde opera onder zijn leiding in
première zou gaan.
Grammofoonplaten, waarop zijn naam
als dirigent voorkomt, mogen niet meer
verkocht en ook niet meer voor radio of
televisie gedraaid worden.
medelijden niet helpt. Lear wil dan zijn
vroegere werk ongedaan maken, maar
wordt neergeschoten.
„Lear", toneelspel in twee bedrijven
van Edward Bond; vertaald door Caret
Alphenaar. Regie Peter Oosthoek. To
neelbeeld: Lou Steenbergen en Peter
Oosthoek. Bewegingsadviezen: Luc
Boyer. Hoofdrol Han Bentz van den
Berg. Verdere spelers: Wim van der
Grijn, Ingeborg Elzevier, Els van Roo-
den, Margreet Heemskerk, Jules Ha
mel, Ben Hulsman, Jacques Comman
deur, Frans Vorstman, Frans Koppers,
John Peters, Theo Pont, Ernst Zwaan,
Ad van Kempen, Egbert van Paridon,
Piet Römer, Allard van der Scheer,
Lou Steenbergen. Dries Krijn, Chris
tiaan Nortier, Grega Palmer, Ram
Koot. Ria Vroemen, Marcel Schmeits,
Kanna Cijs.
Het wordt een thriller, die zich in
Amsterdam en in Tokio, maar bovendien
ook in een Boeing 747 Jumbo machine
van de KLM zal afspelen.
Het scenario is geschreven door Ron
Wunderink die werkzaam is bij de KLM-
persdienst Hij maakt de reis naar Japan
mede. De beide cineasten worden voorts
begeleid door de produktieleider Frans
Basket en de Schotse scenarioschrijver
Charles Gormley.
NU LIJKT HET of Bond zich met
„Lear” opstelt tegen een gerechtvaardigde
volksopstand. Sommige gebeurtenissen
verwijzen naar de Russische revolutie, iets
dat in de voorstelling in Londen duidelijk
in de kostuums werd gesuggereerd. Maar
Peter Oosthoek toont, dat Bond iets fun-
damentelers bedoelt. De mens heeft zijn
binding met de natuur verloren (Lear is
kinderlijk verbaasd als hij in het openge
sneden lijk van zijn kwaadaardige dochter
ziet hoe mooi alles is ingepakt). De mens
zit in de kooi van zijn eigen gewelddadig
heid gevangen.
Bond heeft geen hoop meer. Dat irri
teert degenen die overtuigd zijn dat de
mens nog wél gered kan worden. Die
irritatie wordt nog verhoogd, omdat Bond
zijn stellingen niet alleen wil illustreren
maar bovendien bewijzen. Misschien
maakt zijn hoofdfiguur in sommige scènes
van de tweede helft zo prekerig.
De toneelgroep Centrum heeft van dit
allerzwartste stuk van de toch al weinig
vrolijke Bond een magistrale voorstelling
gegeven, dankzjj de regie van Peter Oost
hoek, de inzet van het grote collectief
spelers en het aangrijpende spel van Han
Bentz van de Berg in de titelrol. Al kan
men bezwaar inbrengen tegen inhoud en
strekking van het stuk, er zitten vlagen in
van bloedstollend en adembenemend thea
ter, veel méér dan in de Brechtiaanse
voorstelling die men in Londen beoogde.
Nederland 1. AVRO’s Toppop aan
sluitend aan journaal en Fabeltjes
krant. Het bekende platenfestijn met
de toppers van de week. Daarna Boek
je open, waarvoor ditmaal de Belgische
schrijver Louis Paul Boon is gevraagd.
Aansluitend aan het 2e journaal
Peyton Place.
Als intermezzo voordat Wibo v.d.
Linde zijn Televizier Magazine presen
teert een optreden van Herman van
Veen. Herman trad op in Eindhoven
toen de AVRO paraat was met came
ra’s. Zonder publiek is Herman nl.
nauwelijks denkbaar. Van 2 avonden
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak (Vy
afmaken met y)
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
Scoey Mitchell en Tracy Reed in
„Op blote voeten in het park".
Wel leuk was Steve Marriot zelf, de
elektrisch geladen leadzanger zonder wie
Humble Pie roekloos zou zijn. Deze ex-
voorganger van The Small Faces toonde
andermaal volkomen bezeten te zijn van
rock, een bezetenheid die hij op alle
mogelijke manieren op zijn publiek pro
beert over te dragen. Marriot doet dat
behalve met de al genoemde onvoorstel
bare energie ook met een bewonde-
renswaardige virtuositeit. Zijn gitaar is
soundbepalend en fungeert tegelijkertijd
als ontsteking voor meer dan aanstekelij
ke lichaamstrillingen; zijn stem heeft nog
niets aan expressieve kracht ingeboet en
Marriot kroop dan ook diverse keren
overtuigd van zich zelf achter de micro
foon vandaan om zijn gehoor „live” toe te
schreeuwen dat ook hij maar een man
van vlees en bloed is en dat rock ons
allemaal gelukkig kan maken. Hetgeen
door de zaal luidkeels werd beaamd.
Jammer was het alleen dat de gitaristen
Greg Ridley en Clem Clempson vaak zo
begeesterd werden door het werk van hun
grote meester, dat zij vergaten zelf een
herkenbare duit in het zakje te doen.
Hoogtepunt van het vrij korte nachtoptre-
den was de eigen versie van „I’m a
Rolling Stone” waarin Marriot tot groot
AMSTERDAM (VU) Geslaagd voor
kandidaats examen rechtsgeleerdheid H. B.
Post, Badhoevedorp; R A. van Wijk, Heem
stede.
DELFT. Doctoraal civiel-ingenieur
G, J. M. Schavemaker, Santpoort; J. E.
Stada, Velsen; J. W. B. Staveren, Aerden-
hout.
UTRECHT. Doctoraal wijsbegeerte
mr. F. W. J. den Ottolander, Haarlem.
Artsexamen P. C. Verselewel de Witt Ha
mer, Beverwijk.
„Staatsvijand nr. 1” is de titel van de
film die vanavond om 21.10 op Neder-
land 2 door de KRO wordt uitgezonden
J in de reeks „Herinneringen aan Fer-
J nandel. Opnieuw staat de komiek in
deze uit 1953 stammende film onder
regie van Henri Verneuil die niet al-
leen Fernandel in wisselende situaties
filmde (,,’n Dorpsschandaaltje”, „De
i koe en de gevangene”), maar daar-
naast, vooral in de laatste jaren, een
uiterst gevarieerd scala van filmonder-
werpen heeft afgewerkt. Een komedie
als „De stuurloze twee” (met Gabin en
;ijean-Paul Belmondo), de oorlogsfilm
I„Weekend bij Duinkerken” en gang-
sterfilms als „Melodie en sous-sol” en
i „Le clan des Siciliens” zeggen in dit
opzicht voldoende.
Verneuil heeft naast interesse voor
landelijke blijspelen trouwens altijd
veel belangstelling voor het gangster-
;l gegeven gehad dat hij echter in zijn
;l begintijd minder serieus nam dan op
het ogenblik. Zoals blijkt uit „L’ennemi
^public no. 1” die dus in 1953 gemaakt
Iwerd en voor die tijd als bijzondere
attractie het optreden van de mooie,
■I maar wispelturige Amerikaanse actrice
;l Zsa Zsa Gabor bezat.
;l Het verhaal is in New York gesitu-
I eerd, waar Fernandel een doorsnee-
I mannetje, Joe Calvet, speelt die onge-
I I wild in het bezit komt van een pistool
Ien daardoor aangezien wordt voor een
Iberucht en lang gezochte bendeleider.
1Dat bezorgt hem zowel lastige belang-
stelling van de zijde der politie als
I bewondering van het Amerikaanse pu-
I bliek, dat in zijn gangsters nationale
;l helden ziet. Voorlopig gaat hij de ge-
;l vangenis in, wordt daaruit bevrijd door
;i de bende, waarvan hem het leiderschap
is toegedacht en weet dan toch de
ware schuldigen aan de wet over te
1; leveren. Wat hem de niet onaanzienlij
ke beloning als de blijvende genegen
heid van Lola (Zsa Zsa Gabor) bezorgt.
De intrige doet enigszins denken aan
■I John Fords „The whole town is tal-
king” uit ’35, waarin Edward G. Robin-
;l son een kleine bankemployé speelt die
als twee druppels water op een notoire
gangster lijkt, maar het gegeven van
„Staatsvijand no. 1” is een bewerking
1; van Marcel Audiard van een oorspron
kelijk verhaal van Max Favelelli.
HILVERSUM (ANP). Cameraman
Peter Bos van de VPRO is aan zijn
verwondingen opgelopen bjj een vliegtuig
ongeluk op de Philippjjnen overleden.
Dit heeft de VPRO gisteravond van het
ziekenhuis op de Philippijnen vernomen.
De verwondingen van regisseur Roelof
Kiers blijken minder gevaarlijk dan aan
vankelijk was vermoed. Verwacht wordt
dat hij over 14 dagen genezen zal zijn.
De filmploeg was op doorreis naar Ja
pan waar een documentaire zou worden
gemaakt, voor een week op de Philippij
nen. Men zou in Japan materiaal verza
melen voor een reportage naar aanleiding
van de kort geleden gehouden verkiezin
gen, die met veel geweldpleging gepaard
gingen.
OOSTHOEK HEEFT „Lear” tot in de
kleinste details een gestyleerd aanzien ge
geven en gaat daarmee weer een stap
verder dan met zijn regie van „Kees de
Jongen”. Het spelerscollectief volgt een
bewegingspatroon, dat op het overigens
tamelijk fantasieloos uitgewerkte trappen
decor prachtig tot zijn recht komt. Belang-
rijker dan het decor is de schitterend
verzorgde belichting. Wanneer een scène
afloopt krijgt men elders op het toneel al
flitsen van de volgende. Dat bevordert de
eenheid van de scènes, die qua karakter
soms merkwaardig ver uiteenlopen, van
poëtisch tot fel dramatisch en zelfs tot
een soort cynische humor.
De stylering heeft bovendien het voor
deel dat de gruwelscènes er niet écht en
evenmin nét-echt uitzien. Het stuk telt
enige scènes, die levensgevaarlijk op het
randje van belachelijkheid balanceren. Je
krijgt de indruk dat Bond zich er een
beetje aan vertilt. Maar Oosthoek tracht
te voorkomen, dat de toeschouwer door
onnodige ergernis en hilariteit wordt af
geleid van het betoog. Het is de grote
kracht van Peter Oosthoek, die zonder enig
realisme soms adembenemend een realiteit
doet ervaren.
Oosthoeks werkwijze is gericht op groeps
werk (zelfs het geluidsdécor wordt hier
zonder bandopnamen of geluidsinstallaties
door de groep zelf verzorgd) en dat komt
bij een stuk als „Lear” goed van pas. Er
zitten zoveel rollen en rolletjes in die met
evenveel zorgvuldigheid zijn neergezet en
door de spelers met alles wat ze hebben
worden ingevuld.
De grote solo maar altijd binnen de
groep is die van Han Bentz van den
Berg, die na enige jaren van afwezigheid
een indrukwekkende terugkomst maakt.
Na aanvankelijk vertoon van vitale macht
maakt hij van Lear een uiterst kwets
bare man, die zijn ondergang aanvaardt
als de mogelijkheid om als kind opnieuw
te beginnen. Deze innerlijke groei duidelijk
maken en bovendien op een manier die
gelijk nuchter en bewogen is, een grootse
acteursprestatie-
In het ensemble vallen verder op de
zeer geconcentreerde vertolking van Wim
van der Grijn als de jongeman en zijn
geest, Ingeborg Elzevier als een introverte
en Els van Rooden als extraverte sadiste,
Margreet Heemskerk als bikkelharde re
bellenleidster, Ben Hulsman als laconieke
soldaat en beul, Jacques Commandeur als
opgejaagde deserteur, Jules Hamel als een
perfide gevangenisarts, Johnny Peters als
stervende rebel en ga zo maar door, alle
maal prachtige portretjes.
„Rinkelrooien” betekent pierewaaien.
Eric Schneider koos zo ongeveer de for
mule van Schnitzlers „Reigen” (La Ronde,
voor bioscoopliefhebbers)scène in duet
ten, waarin telkens een van de spelers
afhaakt om plaats te maken voor een
ander. Tot aan het eind de kring is
gesloten. Schneider brak elk van die
scènes op viervijfde af, om dan dat laatste
vijfde part als afzonderlijke ontknoping
toe te voegen: niet altijd een even geluk
kige formule.
Nederland 2. Na de Fabeltjeskrant
en het journaal op het 2e net een
programma van de KRO, dat wordt
geopend met een nieuwe serie, getiteld
Pebbles en Bamm Bamm. De naam
Pebbles zal vele kijkers bekend voor
komen. Nu het is inderdaad de baby
van de Flintstones. Alle hoofdpersonen
hebben kinderen gekregen en die zijn
inmiddels aardig ongegroeid. Fred en
Barney zijn daardoor Pebbles en
Bamm Bamm geworden.
Nog een 2e serie ook in het pro
gramma voor de klok van achten. Het
is een bewerking van het bekende
toneelstuk „Op blote voeten in het
park” van Neil Simon, dat ook in
Nederland werd opgevoerd en dat later
als film te zien was. Het is een komi
sche serie over een pas getrouwd echt
paar. De echtgenoot ontdekt al spoedig,
dat het beter is geen geheimen voor
elkaar te hebben, want als hij stilletjes
als barkeeper op gaat treden bij een
feestje, ziet hij zijn baas binnenkomen
en dan dienen fluks maatregelen te
worden genomen.
en 14.00-14.50 NOS-NOT:
Schooltelevisie.
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER(K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
VARA: (K) Volgende patiënt
(serie).
19.30 (K) De Ombudsman.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
20.20 VARA: Klatergoud.
20.45 (K) en een zoen van de juf
frouw.
21.05 (K) Kort en Klein.
21.45 (K) Jason King (film).
22.35-22.50 Vrije Gedachte: Wie is
wat wil de Vrije Gedachte.
22.50 NOS: (K) Journaal.
22.55- 22.58 Weekoverzicht
visie.
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV- (K) Zo Vader, zo doch
ter.
'K) De koerier van de keize
rin.
STER (K) Reclame.
NOS- (K) Journaal
STER (K) Reclame
NCRV’ De familii
rie)
Hier en Nu.
Met liedies het lm c
Ander Nieuws.
NOS: (K) Journaal.
22.50 Den Haag vandaag.
22.55- 23.15 TELEAC: Economie (8).
*VVVWVVVVVVVlA/VVVVVVVVVVVVWVVVVVVVVVWVVVVt
HILVERSUM I
7.00 Nws. >7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Actu
aliteiten. 8.24 Overweging. 8.30 Nws.
8.41 Voor de vrouw. 10.00 Aubade.
10.30 Nws. 11.00 Voor de zieken. 11.30
Bejaardenprogr. 11.55 Meded. 12.00 (S)
Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten.
13.00 Raden maar. 14.05 Schoolradio.
14.30 (S) Interlokaal op dinsdag. 15.30
Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Het bank
wezen in Nederl. Antillen. 17.10 (S)
Metropole-orkest. 17.25 Voor de kinde
ren. 17.30 Nws. 17.32 (S) Actualiteiten.
18.00 (S) Licht ensemble. Pol. Partijen.
18.19 Uitz. C.H.U. 18.30 Nws. 18.41 Ac
tualiteiten. 18.50 Voorbesch. over ko
mende KRO-progr. 19.00 (S) Musice
rende dilettanten. 19.30 Dood doet le
ven. 19.45 De zingende kerk. 20.00 (S)
Radio Kamerorkest. 21.00 (S) Intrasonic
en Bestimmung. 22.00 (S) Bariton en
piano. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.38 Den Haag vandaag. 22.50 Actuali
teiten. 23.15 Voer voor vogels. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 (S)
Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11
Journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje.
8.30 De groenteman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 (S) Oude koorliederen. 9.35
Waterstanden. 9.40 (S) Vioolduo. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen. 11.00 Nws. 11.30 Voor de vrouw.
11.55 Beursber. 12.30 Overheidsvoorl.
Voor de landbouw. 12.40 Knipperlicht.
13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 (S) De
wereld van de opera. 14.35 Alert op het
vlak van muz. en maatschappij. 15.00
Zoeklicht op Ned. 16.00 Nws. 17.00
Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Journaal 19.00 (S) Zing met ons mee.
19.25 Paris vous parle. 19.30 Vanavond.
20.00 Nieuws. 22.30 Vanavond laat
22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.10 Journaal.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws.
8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes
voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws.
11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00
Nws. 13.03 De Eddy Becker show. 14.00
Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00
Nws. 6.03 Mix. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. meded. SOS-berichten.
12.08 Intermezzo. 12.15 Kleinkunstkro
niek. 12.50 Buitenl. persoverzicht. 13.00
Nws. toneelagenda. 13.20 BRT-produk-
ties. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio. 15.00 Nws. 16.00 Nws.
beursber. 16.05 Lichte muz. 17.00 Nws.
meded. 17.15 Uitz. voor oudere luiste
raars. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws.
lé.04 Uitz. voor de soldaten. 18.28
Paardesportber. 18.30 Wegwijs wezen.
18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwenken.
18.57 Intermezzo. 19.00 Nws. actualitei
ten. 19.40 Intermezzo. 19.45 Syndicale
kroniek. 19.55 Intermezzo. 20.00 Gram-
mofoonpl. 22.00 De zeven kunsten.
22.20 Jazz-discotheek. 23.00 Nws. 23.10
Stemmige muz. 23.40 Nws.
Nederland I
NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
AVRO: (K) AVRO’s Toppop.
(K) Boekje Open.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: (K) Peyton Place.
(K) Herman van Veen.
AVRO’s Televizier Magazine.
NOS: (K) Journaal.
Spaanse
BOND TOONT IN „Lear” een groot
aantal mensen, die aangevreten worden
door geweld, of ze nu despoten (zoals
Lear), sadisten (zoals zijn dochters) of de
rebellen zijn, die hun regime omverwer
pen. Geweld is een menselijke wals, die
niemand ontziet, beul noch slachtoffer.
Jan Soldaat martelt en executeert op
hoog bevel, de ambtenaar moordt vanuit
zijn kantoor, de bisschop zegent het leger,
de rechter is corrupt, de gevangene wordt
kampbeul en het volk, dat bij Bond wel
erg dom wordt voorgesteld, loopt blinde
lings op zijn beulen af omdat deze het
voeden en kleden. Al worden de potenta
ten gruwelijk gestraft, het geweld blijft.
De eerste scène van het stuk is gelijk aan
de laatste, al zijn de rollen omgekeerd. In
de eerste is Lear de beul en een grond
werker het slachtoffer. In de laatste scène
is Lear gedood en heeft de rebellenleid
ster de macht. (De laatste scène is door
Oosthoek toegevoegd; een grandioze
vondst).
k
,1
Ir-
Hliiht I
bij
fc. i ‘jiti
n 4
.ïitó
SsSJf ja
F i’ï™
liluntul
....«MM
les
en