atelier van rijksmuseum wacht
Restaurateur L. Kuiper
Vermeers „Liefdesbrief
Belgische staatsprijs
voor Hugo Claus
pas ontdekt
Er gaat een
schatkamer open
in Schalkwijk
Kiss heeft het
i
7*
EEN VERANTWOORDELIJKE TAAK
van
Hitchcock met
Tunesië
Toerisme in
snufje Dali
protesteert tegen
methode Rotterdam
Obsessie”
Acteursvereniging
1
TV vanavond
TV woensdag
TV donderdag
A\ Fa. Jacq. Frank
Radio donderdag
I
te
WOENSDAG 24 NOVEMBER 1971
(Van onze correspondent)
VOOR BUNDEL
„HEER EVERZWIJN”
over
Nooit getwijfeld
Vrijdag 26 november:
Hans Croiset verlaat
Haagse Comedie
ANOUK oneens
toelatingsbeleid
buitenlandse musici
Samenwerking
HAAL UW CLIËNTENKAART
leder die de moeite neemt ons voor
het eind van het jaar te bezoeken,
krijgt een persoonlijke cliënten-
kaart. Die geeft u gedurende een
jaar niet alleen recht op een hoogst
interessante korting bij Perez - er
kleven nog meer voorrechten aan!
Deze kaart wordt op naam gesteld.
U moet hem dus wel zélf even ko-
men halen.
AMSTERDAM Het schilderijen
restaura tie-atelier van het Rijksmu
seum moet te vinden zijn ergens bij
één van de torens in dit reusachtige
gebouw. Scherp noorderlicht schijnt
er naar binnen, aldus hoofdrestaura
tor L. Kuiper, en je moet hem maar
op zijn woord geloven, want te zien
krijg je het toch niet. „Het is niet dat
wij iets te verbergen hebben of zo”,
zegt Kuiper, „maar het kan gewoon
niet. De doodeenvoudige reden is dat
we te veel worden gestoord in ons
werk. Bovendien zijn we nu bezig
met de zeven panelen van de Werken
van Barmhartigheid. Ze liggen kris
kras door het hele atelier. We kunnen
gewoon niet riskeren dat er iets mee
gebeurt”. Straks wordt onder leiding
van Kuiper in dit atelier begonnen
met de restauratie van Vermeers
Liefdesbrief. Is het een uitdaging
voor hem om een schilderij dat zo
ernstig is beschadigd weer te her
stellen?
DE BOVENZAAL
Beslissing in beroep
Artiesten geen
zelfstandigen
Wachtlijst
EEN WERELDNAAM IN PERZEN
HILVERSUM I
Ziet u er tegenop?
CHARLES BOOST
Voelt u zich een artist?
ADVERTENTIE
over
20.21
Ver-
.1
ADVERTENTIE
„Iedere goede restaurator moet in staat
zijn een perfecte Vermeer te maken. Hij
mag het niet doen, maar hij moet het wel
kunnen.”
Schildert u wel eens iets uit liefheb
berij?
DEN HAAG Hans Croiset verlaat per
1 september 1972 op eigen verzoek de
Haagse Comedie. Dit houdt in feite in, dat
Hans Croiset zijn contract, dat op die da
tum eindigt, niet verlengt.
20.35
20.40
20.15
20.21
21.40
21.50
19.00
19.05
18.55
19.00
19.05
„Nee”, zegt-hij, „ik zie dit helemaal niet
als een uitdaging. Een uitdaging, dat is
voor mij iets heel anders. Dat is voor mij
een mooi schilderij dat gewoon door de
tijd of door een verkeerde behandeling
veel heeft geleden.”
„Maar dit De Liefdesbrief daar
ben ik helemaal niet gelukkig mee. Dat
beschouw ik gewoon als een ellendige
zaak. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat
ik er niet mijn best op zal doen. Meer
dan dat zelfs.”
LOENERSLOOT In het Mickery-
theater werkt de komende twee weken
de theatercommune „Kiss”, een groepje
spelers van verschillende nationaliteit, dat
elkaar vorig jaar in Londen gevonden
heeft, maar nu in Aix en Provence zetelt.
Ze hebben ontdekt hoe je samen theater
kan maken.
„Ik denk niet over mezelf in termen
van „kunstenaar”. Maai je moet als res
taurator wel artistiek gevoel hebben. En
voor bepaalde dingen heb je echt inspira
tie nodig. Ik weet bijvoorbeeld van tevo
ren dat ik niet in staat ben om te
retoucheren (retoucheren is het opvullen
van lacunes met verf, het „bij schilderen”
dus) als ik weinig geslapen heb en niet
uitgerust ben.”
„Als een restauratie in het stadium van
het retoucheren is gekomen, dan vraag ik
’s avonds geen bezoek en ga ik op tijd
naar bed.”
22.40
23.10-23.15
„Tegen iedere restauratie zit je aan te
kijken en tegen deze natuurlijk in het
bijzonder. Het telt natuurlijk mee dat
Vermeer maar 37 tot 40 schilderijen heeft
gemaakt. Ja, ik lig er wel eens wakker
van. Je kunt het aan me merken. Vraag A
het maar aan mijn vrouw, die heeft er
wel een beetje van te lijden.”
Kuiper vindt het uitermate prettig dat
hij bij zijn werk terzijde zal worden
gestaan door een commissie van andere
deskundigen. „Natuurlijk moet je zo’n be-
langrijke restauratie niet helemaal op ei
gen houtje uitvoeren. Twee weten meer
dan één. Drie of vier weten nog weer
meer. Ik stel me zo voor dat ik een plan 1
de campagne maak en dat dan aan de
commissie voorleg. Vanzelfsprekend blijft
er ook daarna nog voortdurend contact.”
Kunt u een Vermeer maken die niet
van echt te onderscheiden is?
Sn de bovenzaal. Uw vindt daar de
hoogpolige, roomkleurige Noord-
afrikaanse tapijten, die zo gewild
zijn in het moderne interieur, en
een uitgelezen kollektie oosters
handwerk: zeer matig geprijsde
snuisterijen, kleine tapijtjes, kus
sens, tassen. Kortom veel pracht
voor prettige prijsjes.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Gym. 7.20 (S) Dag met
een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journaaal.
8.20 (S) Dag met een plaatje. 8.30 De
groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00
Toppers van toen. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitam. 11.30 Rond
om 12. 11.55 Beursber. 12.30 Modern
platteland. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Journaal. 13.30 (S) Karakteristie
ke combinaties. 14.00 De Notedop. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Aspec
ten. 17.00 Mobiel. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Journaal. 18.20 Uitz. DS’70.
19.00 (S) Big Band Beat. 19.25 De
gesproken brief. 19.30 Kleur. 20.00 Nws.
20.05 (S) Instrumentaal trio. In de
pauze. 21.30 (S) Sopraan en piano. 22.00
Trefpunt. 22.30 Tout toi. 22.55 Med.
23.00 Nws. 23.10 Journaal. 23.10 (S)
Muziek zonder podium. 23.55 Nws.
Nederland I
10.45-12.00 en
Nederland 2. Als de fabel uit het
dierenbos en het nieuws uit de men
senwereld gelezen is, brengt de NCRV
vrolijke en droevige muziek in Eady
Ready Go. Eddy Becker verzorgt de
verzameling toppers, blijvertjes, smart
lappen enzovoort en nodigde onder
meer uit The Walkers, Tee Set, Mike
Sedwick, Shocking Blue, George Baker
Selection en Mause and McNeill.
Aansluitend aan het nieuws een af
levering van Doek Green, getiteld De
Tipgever.
Vijftig minuten vervolgens aandacht
voor Tunesië. Namen Piet Pons en Han
Baartmans in hun eerste documentaire
vooral de toeristische aspecten van dit
WVVVVVVWVVWVVVVVVVX/V\A/VWWVV\AA/\/VVV\AAA/VVVWVVVVWVV\/VVV\A/VV\AAAAAZ\AA/VWVVVVVVVWVVVVVVV
UTRECHT. De bij het NVV aange
sloten Algemene Nederlandse Organisatie
van Uitvoerende Kunstenaars (ANOUK)
heeft de minister van Sociale Zaken om
een onderhoud gevraagd om de bezwaren
tegen het toelatingsbeleid ten aanzien van
buitenlandse musici en artiesten kenbaar
te maken. De ANOUK wil de minister ver
zoeken een beleid te voeren, dat is geba
seerd op de bescherming van het arbeids
terrein van diegenen, die in ons land hun
bestaan hebben opgebouwd en daarvan af
hankelijk zijn.
Een sub-commissie van de Raad voor de
Arbeidsmarkt heeft onlangs met de
stemmen van de werknemersleden tegen
geadviseerd het toelatingsbeleid ten
aanzien van buitenlandse artiesten en mu
sici te verruimen. De ANOUK miste bij dit
advies een motivatie, maar heeft thans de
indruk dat dit advies is toegespitst op de
Horeca-sector. De ANOUK vreest dat de
werkgelgenheid ernstig in gevaar kan ko
men, vooral omdat geen sprake is van een
krappe arbeidsmarkt.
Nederland 1. De NCRV is in de
middag op het scherm aanwezig met
de Kijkkast, waarin Babar een plaatsje
vindt, de Fluitertjes en Gompie.
De Fabeltjeskrant, het journaal, van
Gewest tot Gewest, Tips van het Nati
onaal Bureau voor Toerisme, weer een
bulletin van de journaaldienst, een uit
zending van de politieke partijen (dit
maal de Nederlandse Middenstandspar-
tij), de trekking van de staatsloterij,
een filmpje van Socutera over het
werk van Nederlandse vrijwilligers in
ontwikkelingslanden en vervolgens de
hoofdfilm.
In Studio Sport flitsen van de voet
balwedstrijd tussen PSV en Lierse SK
in het kader van het toernooi om de
UEFA-cup. Zal het wispelturige Phi
lips-team de ploeg van Frans de Munck
de baas kunnen blijven, zoals ze het
met Real Madrid deed?
Als we het weten is het tijd voor het
laatste nieuws, gevolgd nog door Den
Haag vandaag en de nieuwe rubriek
van Joop van Os, Interpellatie, waarin
een man of vrouw, die op grond van
functie, beroep of activiteit in het cen
trum van de belangstelling staat het
publiek ontmoet. Joop van Os leidt de
discussie.
Grote kollektie
manchetknopen
goud op zilver en
zilver, 14 karaats goud
1 vanaf 65,
HOFJUWELIER
1\\ Grote Houtstraat 106
1\\ Haarlem
1\\ Tel. 3110 38 //f
Nederland II
NOS: (K) De Fabeltjeskrant
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Eddy Ready Go
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NCRV: (K) Doek Green (film).
(K) Filmreportage Tunesië (II).
<K) Dagsluiting.
IKOR-CVK-RKK: Kenmerk.
E.O.(K) Wij stellen u voor.
NOS- (K) Journaal.
■18.45
18.50
18.55
19.00
19.05
19.55
20.00
20.15
20.21
21.05
21.55
22.05
22.30
23 06-23.11
Gaat u de trap op bij het nieuwe
Perez in Schalkwijk, dan komt u
mooie Noordafrikaanse land onder de
loep, nu bekijken ze vooral de econo
mische en sociale problemen.
In de Dagsluiting spreekt Ds. J. Rog
geveen over „Over spanningsveld ge
sproken”, daarna komt Kenmerk met
de wekelijkse informatie over kerk en
samenleving. Tenslotte ter afsluiting
van de woensdagavond van de Evange
lische Omroep het programma Wij
stellen U voor, Franz Arnold spreekt
onder meer met koordirigent Rijk van
Dalfsen, met Hans le Poole van het
EO-radioziekenprogramma en met 2
heren die evangelisatiewerk doen in de
rosse buurt van Amsterdam.De groep
Shar Hasj Sjaloom zorgt voor muziek.
Vanavond is er weer een Hitchcock
op uw scherm, niet zijn beste misschien,
maar toch nog altijd goed voor een paar
uur van ongewone spanning. „Spell
bound”, ook wel „Obsessie” geheten,
is de titel van de film die in 1945 werd
gemaakt en de eerste na-oorlogse pro-
duktie was, waarvan de „master of
suspence”, net terug uit Engeland, in
Hollywood de regie op zich nam.
„Spelbound” is vooral in de herinne
ring gebleven door de medewerking
van de schilder Salvador Dali die ont
werpen maakte voor de droom of beter
de nachtmerrie-scènes van Gregory
Peck. Deze speelt n.l. een psychopaat
die uit een inrichting is ontsnapt en
zich uitgeeft voor dr. Edwardes, de
directeur van die inrichting. Als zo
danig wordt hij ontvangen in een ande
re psychiatrische kliniek, waar men
hem verwacht als opvolger van de af
tredende directeur, dr. Muchison (Leo
G. Carroll).
Muchisons assistente dr. Constance
Peterson (Ingrid Bergman) wordt op
het eerste gezicht verliefd op de nieuwe
„directeur”, maar zij ontdekt al gauw
te doen te hebben met een geestelijk ge
stoorde die op z'n minst aan ernstige
geheugenstoornis lijdt. Als de ware dr.
Edwards als vermoord wordt gemeld,
verdenkt zij hem zelfs de moordenaar
te zijn. Om de zaak goed te kunnen
uitzoeken, verbergt zij haar patiënt die
eigenlijk John Ballantine heet, voor de
politie en brengt hem onder bij een
vroegere docent van haar die via psy-
cho-analyse achter de waarheid tracht
te komen. Daarbij spelen de door Dali
verzorgde droombeelden van Ballantine
een belangrijke rol.
Hoe de zaak verder verloopt en wie
de ware moordenaar van dr. Edwardes
blijkt te zijn, blijven hier onbeantwoor
de vragen. Anders houdt de toch al vrij
koel gemaakte film helemaal geen span
ning meer over.
Ze brengen in het programma „Balls of
Venus” een visie op de consumptiemaat
schappij in beeld volgens de beproefde
methode: concentratie, improvisatie en een
veelvuldige toepassing van het spelletje
„Alles doen wat vadertje doet”. Het is be
slist niet origineel meer, maar Kiss heeft
het allemaal pas ontdekt. Opnieuw gedane
ontdekkingen kunnen best hun charme
hebben als ze gevoed worden door thea
traal en technisch talent. En dat is weinig
opvallend aanwezig in Kiss, dat in een toe
lichting schrijft: „We willen graag ons
zoeken naar het essentiële theater voort
zetten. Daarvoor vragen we slechts één
ding niet meer dan andere researchers
het recht om te mislukken”. Ik vrees
dat het daar op uit zal draaien.
De groep toont vanaf 30 nov. 6 dagen de stuk
ken „Salome” en „Perceval”. Een van de meis
jes van de groep, Eva Sigsgaard, speelt in het
cafétheater Zodiac in Amsterdam een solopro-
gramma „French Gray" dat over Marie Antoi
nette gaat, op 25. 26, 27 nov. en 2, 3, 4 dec.
J. HEIJER
BRUSSEL. De Vlaamse schrijver Hu
go Claus heeft dinsdag de driejaarlijkse
Staatsprijs voor poëzie gekregen voor zijn
bundels „Heer Everzwijn”.
De prijs ten bedrage van 125.00 fr. (on
geveer 9.000 gulden) werd hem toegekend
door een jury onder voorzitterschap van de
schrijver Marnix Gijsen. De bundel kreeg
drie stemmen tegen twee voor het werk
„Ook de nacht is een zon” van Albert
Bontridder.
Het bekroonde werk bestaat uit twee
delen, „Heer Everzwijn” en „De ziekte van
Van der Goes” en heeft geboorte en dood
als hoofdthema. Centraal staat de histori
sche figuur hertog Jan de Derde van Bra
bant, die verandert in een everzwijn, een
prooi die zelf aanvalt. De bundel bevat
gedichten die tot de mooiste uit Claus’
oeuvre worden gerekend.
De in 1929 in Brussel geboren schrijver
heeft vele werken romans, gedichten,
toneelstukken op zijn naam staan. Hij
schreef ook talrijke scenario’s voor films,
televisie- en luisterspelen en eenacters. Hij
vond bovendien tijd om zich aan de schil
derkunst te wijden.
Zijn toneelstukken beleefden ook vele
uitvoeringen in Nederland. Enige van zijn
toneelwerken zijn „Bruid in de morgen”
dat hem de driejaarlijkse prijs voor toneel
kunst opleverde, „Suiker”, „De dans van
de reiger”, „Het lied van de moordenaar”,
„Mama, kijk zonder handen”, „De Spaanse
hoer” en „Tand om tand”.
Claus is medewerker of mede-oprichter
van verscheidene litteraire tijdschriften.
Restaurator Kuiper, bezig aan „De
slag bij Waterloo”.
AMSTERDAM. De verenigingsraad
van de Nederlandse Vereniging van To
neelkunstenaars heeft in een telegram aan
wethouder De Vos van Rotterdam fel
geprotesteerd tegen de wijze waarop thans
in Rotterdam naar een oplossing wordt
gezocht voor de bestaande impasse in de
Rotterdamse Toneelsituatie. Het NVT staat
er op alsnog in het overleg betrokken te
worden.
Met name het aantrekken van een bui
tenlander wordt gezien als een middel dat
bij herhaling heeft bewezen de ontwikke
ling van het Nederlands toneel te blok
keren in plaats van te stimuleren. Zeer
veel toneelkunstenaars voelen zich voor
een voldongen feit gesteld. Zij zijn onvol
doende of te laat geïnformeerd en kunnen
niet accepteren, dat het structuurplan van
het gezelschap niet in bredere kring ter
discussie is gesteld. De consequenties van
deze zaak beperken zich niet tot Rotter
dam alleen, aldus het telegram.
De NVT betuigt haar adhesie met het
besluit van de leden van het Nieuw
Rotterdams Toneel het plan van de com
missie ad hoe niet te accepteren. De NVT,
zo deelt ze in een communiqué mee, is er
van overtuigd dat de voorstellen van deze
commissie, evenals b.v. eerder deze maand
de besluiten van de Tweede Kamer inzake
Studio, symptomatisch zijn voor een ramp
zalig, toekomstig cultuurbeleid van cen
trale en lagere overheden. De NVT beraadt
zich over de gevolgen van deze tendens ten
aanzien van de Nederlandse toneelsituatie.
Achter de deuren van de nieuwe
Perez vestiging in Haarlem, Perez
Schalkwijk, vindt u een ware schat
kamer. Het knopen van werkelijk
mooie tapijten is een uitstervende
kunst. Ieder jaar wordt het moei-
lijker een werkelijk voortreffelijke
kollektie samen te stellen. Voor
Perez was dit geen beletsel. Lief
hebbers van deze eeuwenoude
kunst vinden bij Perez Schalkwijk
een kollektie moderne, oude en
antieke tapijten die zeldzaam is
vandaag de dag. En u kunt in alle
rust kijken, want een parkeerpro
bleem kennen wij in Schalkwijk
niet.
UTRECHT. Artiesten zijn voor de
sociale wetgeving werknemers als zij voor
een theaterbureau optreden en geen zelf
standigen. De premies ingevolge de sociale
verzekeringswetten moeten dus door de
werkgevers, te weten de theaterproducen
ten, aan de bedrijfsvereniging worden
betaald.
Dit heeft de Raad van Beroep in Utrecht
dinsdag beslist naar aanleiding van door
de theaterproducenten Benny Vreden en
Tony Schifferstein tegen de Nieuwe Alge
mene Bedrijfsvereniging aangespannen
procedures, waarbij zij verzet aantekenden
tegen het in rekening brengen van achter
stallige sociale lasten.
Het ging in deze hoger-beroepszaak om
een proefprocedure. aangespannen door
theaterproducent Joop de Knegt, dié in
eerste instantie gelijk kreeg van de rech
ter. De uitspraak in hoger beroep van de
Centrale Raad van Beroep veroorzaakte
veel beroering in de wereld van de thea
terbureaus, die voor ruim een miljoen
gulden bij de bedrijfsvereniging in het
krijt staan.
De Raad van Beroep in Utrecht heeft de
beroepschriften van Benny Vreden en
Tonny Schifferstein ongegrond verklaard
en in de overwegingen goeddeels de uit
spraak van de Centrale Raad van Beroep
in de zaak-Joop de Knegt gevolgd. De
VECTA, de organisatie van theaterprodu
centen, zal ook in deze uitspraak niet be
rusten en evenals in de zaak-Joop de
Kneg cassatie aantekenen bij de Hoge
Raad.
„Daar heb Ik helaas geen tijd voor.
Mijn werk neemt al mijn tijd in beslag.
Buiten het eigenlijke restaureren moet je
allerlei dingen doen. De documentatie bij
voorbeeld vergt erg veel tijd. Dat doe ik
meestal ’s avonds thuis en in het weekend.
In dit vak van mij moet je je niet laten
opjagen, at je vooral nodig hebt, is
namelijk rust. Je moet de tijd nemen om
lang naar een schilderij te kijken. Je
moet het helemaal in je opnemen. Als dat
lukt is de restauratie al voor de helft
klaar. En natuurlijk moet je ook reizen.
Je kunt geen Italiaans landschap restau
reren als je het Italiaans landschap nog
nooit gezien hebt.”
„Wat mij betreft, ik ga pas tot restau
ratie over als ik de hele weg die ik moet
afleggen mentaal al overbrugd heb. Ik
begin pas als ik voor mijzelf weet hoe het
schilderij eruit zal zien als het gerestau
reerd is.”
Op het schilderijenrestaura tie-atelier
van het Rijksmuseum werken vijf man:
de heer Kuiper, een tweede ervaren res
taurator en drie assistenten. Ze houden
zich uitsluitend bezig met het herstellen
van werk uit eigen bezit en daaraan
hebben ze de handen al volledig vol. Er is
zelfs een niet onaanzienlijke wachtlijst.
Een veelomvattend karwei als de res
tauratie van de zeven panelen van de
Werken van Barmhartigheid vergt onge
veer twee jaar. Uitputtend was ook de
restauratie van de Slag bij Waterloo, een
Kuiper (35) zag op zijn veertiende een
restaurator aan het werk en wist toen
wat hij worden wilde „Ik heb daarna
nooit meer getwijfeld, eigenlijk. Soms
dacht je natuurlijk wel eens iets in de
geest van „ik wil dat nu wel, maar kan ik
het ook”, maar verder toch ook niet.”
Hij volgde een teken- en schilderoplei-
ding, ging zich daarna specialiseren in
Parijs en Rome en werd kort na zijn
terugkeer restaurator bij het Mauritshuis.
Hij bleef daar van 1962 tot 1970, toen hij
hoofdrestaurator voor schilderijen in het
Rijksmuseum werd.
Wat moet je kunnen als restaurator?
„Het belangrijkste is dat je goed kunt
kopiëren. Ik hecht er niet zo veel waarde
aan als een restaurator zelf ook een
aardig landschapje kan schilderen.”
gigantisch doek van 5,76 bij 8,36 meter, in
1824 in Utrecht geschilderd door Jan Wil
lem Pieneman.
Veel tijd kostte destiids ook de opknap
beurt van de Nachtwacht en het herstel
van vijf Italiaanse en Spaanse meesters,
die met een spijker waren bekrast.
„Maar nu moet u ook weer niet denken
dat ik de komende maanden nergens an
ders mee bezig ben dan met De Liefdes
brief. Er zullen straks dagen voorbijgaan
dat ik hem helemaal niet zie. Om techni
sche redenen en om inspiratie op te
doen.”
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 Hier
en Nu. 7.55 (S) Preludium II. 8.10 Te
Deum laudamus. 8.30 Nws. 8.41 (S)
Podium voor de vrouw. 9.10 Klassieke,
semi-klass. orkestwerken. 9.50 Mod
muz. 10.00 Geest, liederen. 10.04
Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Samen
leven. 11.05 Gewijde muz. 11.30 Hier en
Nu. 11.32 (S) Popul. klass. muz. 11.55
Meded. 12.00 Los-Vast. 12.10 Kunst- en
vliegwerk. 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu.
13.00 De tafel van drie. 13.10 Middag
pauze. 13.30 Volksmuz. 13.45 65 MIN.
14.05 Schoolradio. 14.24 (S) Tenor en
piano. 15.00 Herv. dienst. 15.30 Nieuws.
15.33 (S) Kinderkoor met orgel. 16.00
(S) Jeugdland. 17.00 (S) Popmuz. 17.32
Hier en Nu. 18.00 (S) Lichte muz. 18.24
Op de man af. 18.30 Nws. 18.41 We-
reldpanorama. 18.50 (S) Leger des
Heils. 19.505 (S) Kerkorgelconcert. 19.35
(S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd.
20.05 Hoorspel. 20.30 (S) Radio-Actief.
22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws.
22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Syno
daal, Synodaad. 23.10 (S) Omroeporkest.
23.55 Nws.
perez
Rivièradreef 13 - Schalkwijk - 023 - 33 01 09
Nederland I
17.00-17.35 NCRV: Kinderprogr.
18.45 NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
18.50 STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
NOS: (K) Van gewest tot ge
west.
19.50 (K) Nat. Bur. voor Toerisme.
19.55 STER: (K) Reclame.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.15 STER: (K) Reclame.
20.20 Pol. Partijen: NMP.
20.30 Staatsloterij.
Socutera.
NOS: Film (18 jaar)
22.25 Studio Sport.
22.50 (K) Journaal.
22.55 Den Haag vandaag.
23.00 Interpellatie.
23.30 Einde.
Nederland II
18.45 NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
18.50 STER: (K) Reclame.
18.55 NOS: (K) Journaal.
19.00 STER: (K) Reclame.
19.05 E.O.:Tekenfilm.
19.10 (K) The Burning Candles.
19.30 Kritische beschouwing
NCS V-zomerkampen.
19.55 STER: (K) Reclame.
20.00 NOS: (K) Journaal.
20.15 STER: (K) Reclame.
VPRO: Berichten uit de Samen
leving.
20.35 Finishing Touch
21.00 (K) Namens.
kerk.
21.35 (K) Acupunctuur
e 22.15 Deze week.
22.25 NOS(K) Journaal.
2 22.30-22.55 (K) Ter Visie.
14.25-14.50 NOS-NOT:
Schooltelevisie.
18.45 NOS: (K) De Fabeltjeskrant.
18.50 STER: (K) Reclame.
18.55 NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Wat een familie! (se
rie).
19.30 (K) ’t Stokpaard.
19.55 STER: (K) Reclame.
20.00 NOS: (K) Journaal.
STER: (K) Reclame.
TROS: (K) Dubbel en dwars.
20.50 (K) Woodhouse Souvenirs.
(K) De mens en de zee.
(K) De Onverschrokkenen (se
rie).
IKOR-CVK: (K) Leerhuis.
NOS: (K) Journaal.
i
1